معرفی و بررسی پژو ۲۰۰۸ ، یک خودروی شاسی بلند سایز کوچک
محصولات شرکت پژو، سالیان سال است که در بازار ایران حضور دارند. اولین حضور این شرکت در ایران با مدل خاص و محبوب ۴۰۴ بود که در سال ۱۹۶۰ میلادی راهی بازار شد. نمونه دیگری نیز که در ایران با اقبال مناسبی روبرو شد، مدل ۵۰۴ بود که بین سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۸۳ تولید میگردید.
در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، شرکت پژو مدل ۲۰۶ را طراحی و به بازار عرضه نمود. این خودرو علاوه بر استقبال شدید مشتریان، حتی توانست نظر منتقدان سختگیر صنعت خودرو را به خود جلب نموده و به عنوان بهترین خودروی بنزینی در سال ۲۰۰۱ برگزیده شود.
پس از لغو تحریم های اقتصادی، شرکت پژو با توجه به پیشینه مناسب مدل ۲۰۶ در ایران، یک نمونه دیگر را نیز برای تولید و عرضه در بازار خودرو ایران اختصاص داد. این خودرو پژو ۲۰۰۸ بوده که از سال ۲۰۱۳ میلادی در خط تولید شرکت قرار دارد.
شرکت پژو یکی از قدیمیترین خودروسازی جهان بوده و فعالیت خود را سال ۱۸۱۰ میلادی با تولید و بسته بندی قهوه شروع نمود. بعد از چند سال این شرکت رو به طراحی دوچرخه آورد و در سال ۱۸۸۲ میلادی به عنوان یک شرکت خودروسازی شروع به کار نمود.
پژو ۲۰۰۸
پژو ۲۰۰۸ یک خودرو در کلاس شاسی بلند سایز کوچک (Compact SUV) بوده و رقبایی مانند هوندا (Honda) مدل HR-V و مزدا (Mazda) مدل HR-V در بازارهای جهانی و رنو کپچر (Renault Captur) و تعدادی از خودروهای چینی مانند جیلی امگراند (Geely Emegrand) را در برابر خود دارد.
صفحه نمایش این خودرو ابعادی برابر با ۷ اینچ داشته و از نرم افزارهایی مانند Apple CarPlay با قابلیت اتصال به گوشی تلفن همراه هوشمند پشتیبانی میکند. سیستم کمکی ترمزهای اضطراری نیز قابلیت کنترل این خودرو در سرعتی پایینتر از ۳۰ مایل در ساعت (معادل ۵۰ کیلومتر) را دارد.
طراحی داخلی و کابین
بر اساس گفته های شرکت، پژو ۲۰۰۸ توانسته رکورد فروش مدل ۲۰۸ را پشت سر گذارد. فضای داخلی نسبتا مناسب بوده و افرا بلند قد نیز مشکل چندانی در هنگام استفاده از آن نخواهند داشت. فضای مخصوص بار این مدل نیز نسبتا کافی بوده و فضایی معادل ۴۱۰ لیتر را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد. در خم کردن صندلیهای ردیف دوم، فضای موجود برای بار نیز افزایش زیادی پیدا کرده و به رقم ۱۴۰۰ لیتر میرسد.
تجربه رانندگی
نحوه رانندگی پژو ۲۰۰۸ مناسب بوده و علیرغم وجود اندکی تنش در هنگام حرکت، نسبتا مناسب بوده توانایی عبور ار پیچهای تند را بدون از دست رفتن کنترل دارد.
موتور و پیشرانه
پژو ۲۰۰۸ جدید از دو سری پیشرانه بنزینی و دیزل سود میبرد. یک موتور ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر با استفاده از تکنولوژی PureTech که توانایی تولید نیرویی برابر با ۸۱ اسب بخار را داشته و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود ۱۳.۵ ثانیه نیاز دارد.
موتور بنزینی دیگری نیز که برای این خودرو در نظر گرفته شده یک مدل ۱۰۹ اسب بخاری PureTech بوده که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در سال تنها به زمانی معادل ۹.۹ ثانیه نیاز دارد. مصرف سوخت این پیشرانه نیز برابر با ۶۴.۲ مایل به هر گالن (معادل ۳.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) است.
قویترین موتور و پیشرانه در نظر گرفته شده برای پژو ۲۰۰۸ یک نمونه چهار سیلندر ۱.۶ لیتری بوده که توانایی تولید نیرویی معادل ۱۲۹ اسب بخار را دارد. این مدل از پژو ۲۰۰۸ برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون به زمانی معادل ۹.۳ ثانیه نیاز داشته و از این لحاظ سریعترین تیپ این خودرو بحساب میآید.
موتورهای دیزل
موتور استفاده شده در مدل پایه پژو ۲۰۰۸ یک نمونه کند ۷۴ اسب بخاری بوده که تنها مزیت آن علاوه بر قیمت پایین، مصرف بنزین بسیار کم آن است. این موتور با استفاده از یک گالن سوخت، قادر به پیمودن مسافتی به طول ۷۴ مایل (معادل ۳.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) خواهد بود.
دومین موتور دیزل این خودرو یک نمونه ۹۷ اسب بخاری است. بر اساس گمانه زنی های مسئولین شرکت، این تیپ از پژو ۲۰۰۸ بیشترین فروش را در بازار بریتانیا خواهد داشت.
قویترین پیشرانه موجود برای پژو ۲۰۰۸ یک نمونه ۱۲۹ اسب بخاری چهار سیلندر بوده که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون به زمانی در حدود ۹.۶ ثانیه نیاز دارد. این خودرو با استفاده از این موتور قیمتی در حدود ۲۱.۰۰۰ پوند (معادل ۱۱۰ میلیون تومان) خواهد داشت.
ارزش در برابر قیمت پرداختی
پژو ۲۰۰۸ عملکدی کاملا متوسط و معمولی داشته که این امر با توجه به قیمت ۲۲.۰۰۰ دلاری آن (معادل ۸۲ ملیون تومان) در بازارهای خودروی جهان قابل قبول خواهد بود. این خودرو در مدل جدید در چهار تیپ مختلف ارائه شده که اسامی آنها به ترتیب عبارتند از:
- تیپ Access
- تیپ Active
- تیپ Allure
- تیپ GT Line
تیپ Access
این تیپ از پژو ۲۰۰۸ مدل پایه این خودرو بوده و علاوه بر آن ارزانترین تیپ این خودرو نیز به حساب میآید. اما این بدین معنی نیست که این خودرو از هیچگونه امکاناتی سود نمیبرد. تیپ Access از امکاناتی مانند سیستم کنترل سرعت (Cruise Control) و سیستم تهویه مطبوع از گونه Air-Conditionig را به صورت استاندارد سود میبرد. از نقاط ضعف این خودرو میتوان به رینگهای فلزی و استفاده از قالپاق اشاره کرد.
تیپ Active
این تیپ از پژو ۲۰۰۸ از رینگهای آلیاژی ۱۶ اینچی سود برده و ظاهر آن با توجه به وجود نورافکنهای مخصوص مه جذابتر از تیپ Access است. سیستم چند رسانه ای اطلاعاتی / سرگرمی (Infotainment) این خودرو به یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی مجهز شده و قابلیت پشتیبانی از نرم افزارهای ارتباطی با گوشیهای همراه هوشمند مانند Apple CarPlay را نیز دارد.
تیپ Allure
از امکانات موجود در این تیپ نسبتا مجهز میتوان به چراغهای جلویی و برف پاککن اتوماتیک، شیشههای تیره در بخش صندلیهای عقبی، سنسور کمکی پارک در بخش عقبی خودرو اشاره نمود. این تیپ همچنین به سیستم کمکی رانندگی Grip Control برای عبور از مسیرهای خاکی و خارج از جاده نیز مجهز شده است.
تیپ GT Line
این تیپ مجهزترین گونه پژو ۲۰۰۸ بوده و از رینگهای ۱۷ اینچی آلیاژی مشکی رنگ استفاده میکند. از دیگر امکانات این تیپ میتوان به سیستم راهیابی ماهواره ای و پدالهای آلومینیومی و پوشش چرمی صندلیها اشاره نمود.
قیمت
پژو ۲۰۰۸ در پایینترین تیپ یعنی گونه Access قیمتی در حدود ۲۲.۰۰۰ دلار (معادل ۸۱ میلیون تومان) داشته و در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات با قیمتی ۳۲.۰۰۰ دلاری (معادل ۱۲۰ میلیون تومان) به مشتریان عرضه میگردد. حال باید منتظر بود دید که مسئولان دلسوز به چه مبلغی نیاز داشته و آن را با چه قیمتی روانه بازار سردرگم و مبهم خودروی ایران میکنند.
سخن آخر
پژو ۲۰۰۸ در هیچکدام از بخشهای یاد شده عملکرد کاملی نداشته اما با تجهیز آن به امکانات انتخابی، میتوان آن را به نمونهای قابل قبول برای مسیرهای کوتاه و متوسط تبدیل نمود. در مجموع این خودرو موفق به کسب نمرهای نزدیک به ۶ از ۱۰ امتیاز ممکن میگردد.
.
منبع : تکرا
نوشته معرفی و بررسی پژو ۲۰۰۸ ، یک خودروی شاسی بلند سایز کوچک اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.