معرفی ۷ ابزار پرکاربرد سئو که حتماً باید بر آنها مسلط باشید
اگر شما میخواهید همیشه در صفحهی اول گوگل و مهمتر از آن رتبههای بالا در صفحهی اول گوگل باشید، باید بدانید که علاوه بر محتوای خوب و کاربرپسند، نیاز است که ابزارهای سئو مقدماتی و پیشرفتهی گوگل را بشناسید و آنها را برای سایت خود به کار بگیرید.
ما در این مطلب میخواهیم ۷ ابزار پرکاربرد سئو را به شما معرفی کنیم تا با قابلیتهای آنها آشنا شوید و بتوانید سایت خود را از لحاظ سئو داخلی، خارجی و تکنیکال بررسی کرده و بهبود دهید.
پس در ادامه با ما همراه باشید
آشنایی با ابزارهای سئو
۱– گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)
سرچ کنسول یکی از ابزارهای سئو است که به ما کمک میکند وضعیت سایت و صفحات مختلف سایت خود را در کیوردهای مدنظر از لحاظ رتبه، میزان کلیک،impression ها بررسی کنید.
به صورت کلی گوگل سرچ کنسول به شما نشان میدهد رتبه سایت شما در هر کلمهی کلید چند است، بیشترین مراجعات از طریق کدام لینکها به صفحات شما شده است.
برخی مواردی که این ابزار سئو در اختیار ما قرار میدهد عبارتند از:
· کلیکها
· ایمپرشن
· نرخ کلیک
· میانگین موقعیت در نتایج گوگل
· کشورهای مراجعه کننده به وبسایت
· نمایش صفحههای مشکل دار
· امکان افزودن نقشهی سایت به سرچ کنسول
دوره آموزش سرچ کنسول گوگل سئولب علاوه بر اینکه بخشهای مختلف سرچ کنسول را به شما معرفی میکند، کاربرد هریک از این بخشها را نیز بررسی میکند و در ادامه تلاش دارد تا شما بتوانید با کمک گزارشهای سرچ کنسول تحلیل درستی از سایت خود داشته باشید. اگر به آموزش سرچ کنسول نیاز دارید وارد این لینک شوید:
https://www.seolab.ir/academy/search-console
۲– گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
یکی از مهمترین ابزارهای سئو گوگل آنالیتیکس است. شاید بتوان گفت سرچ کنسول تا اطلاعاتی راجع به کاربر تا قبل از ورود به سایت شما را میدهد، اما در مقابل آنالیتیکس هر آن چه را که کاربران بعد از ورود به سایت شما انجام دادهاند را در اختیار شما قرار میدهد.
برخی از مواردی که Google Analytics در اختیار ما قرار میدهد عبارتند از:
· تعداد بازدید از وبسایت در یک بازهی زمانی مشخص
· متوسط زمانی که کاربر در سایت یا یک صفحهی مشخص میگذراند
· میزان ورودی سایت از هر یک از کانالها(گوگل، ارجاع از سایتهای دیگر، مستقیم و …)
· میزان محبوبیت هر صفحه سایت
· بررسی نرخ پرش یا همان Bounce Rate
· بررسی صفحات فرود و صفحات خروج
۳– اسکریمینگ فراگ (Screaming Frog)
اسکریمینگ فراگ یک نرم افزار در حوزهی مدیریت خدمات سئو است که وبسایت ما را از نقطه نظر دیدگاه موتورهای جست و جو به خصوص گوگل بررسی میکند. شما با داشتن اسکریمینگ فراگ خیالتان راحت است که هیچ عنصری از سایت شما برای کراولرهای گوگل ناپیدا نمیماند.
کاربرد ابزار سئو اسکریمینگ فراگ در زمینهی سئو داخلی و سئو تکنیکال است.
برخی از کاربردهای Screaming Frog عبارتند از:
· نمایش و برطرف کردن خطاها
· بررسی تمام آدرسهای سایت (URLها)
· آنالیز متادیسکریپشنهای سایت
· بهینه سازی تصاویر در صورت نیاز
· بررسی و شناسایی لینک های شکسته
· بررسی میزان سرعت سایت
همانطور که گفتیم اسکریمینگ فراگ یک نرمافزار برای مدیریت خدمات سئو است که به بررسی سایت شما از دیدگاه موتورهای جستجو میپردازد. اگر به آموزش screaming frog نیاز دارید پیشنهاد میکنم وارد لینک زیر شوید:
https://www.seolab.ir/academy/screaming-frog
۴– اوبر ساجست (Ubersuggest)
یکی دیگر از پرکاربردترین ابزارهای سئو اوبر ساجست میباشد.
اگر میخواهید در کنار اینکه بدانید خودتان چه کار باید انجام دهید، آگاه باشید که رقبای شما چه کار میکنند و شما چگونه میتوانید بخشی از بازار که قابل نفوذ است را شناسایی کنید باید از Ubersuggest استفاده کنید. امروزه شاید بتوان گفت این ابزار سئو تا حدود جای کیورد پلنر را هم گرفته است.
برخی اطلاعاتی که Ubersuggest در اختیار ما قرار میدهد عبارتند از:
· میانگین جست و جوی ماهانه کلمه کلید در گوگل
· متوسط هزینه برای هر کلمه در گوگل ادز
· تعداد بک لینک برای رقبای صفحهی شما
۵– ابزار سئو Google Page Speed Insight
نباید سرعت صفحه سایت را با سرعت سایت اشتباه گرفت.
این ابزار سئو به شما کمک میکند تا سرعت لود صفحات سایت را هم بر روی دسکتاپ و هم بر روی موبایل یا تبلت اندازه گیری کنید.
در این ابزار سرعت صفحه اینگونه تعریف میشود:«مدت زمانی که طول میکشد تا کل مطالب یک صفحه به طور کامل نمایش داده شود.»
برای بهبود سرعت صفحات سایت پیشنهاد میکنم این ویدئوهای آموزشی را مشاهده کنید:
https://www.seolab.ir/academy/gtmetrix
۶– ابزار سئو ahrefs
شاید به جرات بتوان گفت ahrefs مدرنترین و قویترین ابزار سئو در زمینهی لینک سازی و استراتژیهای مربوط به آن است.
طبیعتا این سایت همهی امکانات خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار نمیدهد اما برخی اطلاعات مانند
· امتیاز دامنه
· تعداد بک لینکهای دامنه
· میزان لینکهای follow و Nofollow
· تعیین نوع بکلینکهای ساختهشده برای سایت مانند لینکهای پرخطر، شبکه وبلاگی و …
۷– ابزار سئو Moz Bar
آخرین ابزاری که ما در اینجا به شما معرفی میکنیم ابزار سئو moz bar است.
قدرت دامنه، قدرت صفحه، وضعیت cache گوگل، سایر کدها مانند social open graph coding و متا تگها، تگ rel=”canonical”، زمان لود شدن صفحه، استراکچر دیتا و حتی وضعیت HTTP و HTTPS صفحه را بررسی کرد این ابزار در واقع یک افزونه برای گوگل کروم است که اطلاعاتی نظیر
· قدرت دامنه
· قدرت هر صفحه به صورت مجزا
· وضعیت cache در گوگل
· وضعیت متاتگها
· زمان لود شدن صفحه
· بررسی استراکچر دیتا
· بررسی وضعیت پروتکلهای HTTP و HTTPS
را بررسی میکند.
در واقع میتوان گفت Moz Bar یکی از کاملترین ابزارهای سئو به صورت رایگان است که در اختیار وبمستران و کارشناسان سئو قرار گرفته است.
جمع بندی
ما در این مطلب سعی کردیم بهترین و پرکاربردترین ابزارهای سئو را به شما معرفی کنیم.
البته باید آگاه باشید که برای مسلط شدن به این ابزارها میبایست آنها را بر روی سایت خود نصب کرده و از آن ها در عمل استفاده کنید و خودتان با کنکاش در المانها و عناصر هر ابزار سئو به نتایج مورد نظرتان دست پیدا کنید.
تعداد ابزارهای سئو بسیار زیاد است و شما نیز برای بهتر نتیجه گرفتن و ارتقای سایت خود در زمینهی سئو داخلی، خارجی و فنی بهتر است به یک ابزار بسنده نکنید و از چندین ابزار به صورت همزمان استفاده کنید، نتایج را باهم مقایسه نمایید و نقاط قوت و ضعف سایت خود را بهتر بشناسید.
امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.
شما چه ابزارهای سئو دیگری را میشناسید؟ ابزارهای کاربردی و مفید سئو که تجربهی استفاده از آنها را دارید با ما به اشتراک بگذارید.
نوشته معرفی ۷ ابزار پرکاربرد سئو که حتماً باید بر آنها مسلط باشید اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.