فروش گوشی‌های تاشو جدید سامسونگ نسبت به نسل قبلی ۲ برابر افزایش یافته است

گوشی‌های تاشو جدید سامسونگ با اسامی گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فلیپ 4 هم‌اکنون در 36 کشور اروپایی قابل دسترس بوده و موفقیت قابل‌توجهی را برای غول کره‌ای به ارمغان آورده‌اند. در واقع فروش این 2 مدل در بازار اروپا نسبت به هندست‌های سال گذشته یعنی گلکسی زد فولد 3 و گلکسی زد فلیپ 3 دو برابر شده است. بنجامین براون؛ مدیر ارشد بازاریابی سامسونگ در اروپا به این موضوع اشاره نموده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که سامسونگ در ازای فروش هر 4 دستگاه گوشی گلکسی زد فولد 4، 6 دستگاه گلکسی زد فلیپ 4 را به فروش می‌رساند. این موضوع نشان می‌دهد که سری گلکسی زد فلیپ کماکان از محبوبیت بیش‌تری در میان مشتریان برخوردار است. با این‌حال سهم سری گلکسی زد فولد نیز افزایش یافته است؛ چرا که پیش از این نسبت فروش سری گلکسی زد فولد به گلکسی زد فلیپ معادل 3 به 7 بود.

محبوبیت بالاتر گلکسی زد فلیپ 4 در میان خریداران امری کاملا طبیعی است؛ زیرا این هندست در مقایسه با گلکسی زد فولد 4 تقریبا 1000 یورو ارزان‌‌تر است. سامسونگ در گلکسی زد فلیپ 4 از باتری بزرگ‌تر، فناوری شارژ سریع‌‌تر و دوربین‌های بهتری بهره گرفته و از سوی دیگر در گلکسی زد فولد 4 نیز از دوربین‌های اصلی و تله‌فوتو جدید استفاده کرده است. همچنین طراحی و کیفیت نمایشگرهای هندست‌های جدید در مقایسه با مدل‌های نسل قبلی ارتقاء یافته است.

نوشته فروش گوشی‌های تاشو جدید سامسونگ نسبت به نسل قبلی 2 برابر افزایش یافته است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

آپدیت One UI Watch 4.5 برای سری گلکسی واچ ۴ سامسونگ منتشر شد

شرکت سامسونگ چند ماه قبل برنامه بتای One UI Watch 4.5 برای سری گلکسی واچ 4 را آغاز کرد. به‌نظر می‌رسد که با اعلام توقف برنامه تست بتا توسط سامسونگ در انجمن‌های این شرکت، فرآیند تست نیز به آرامی متوقف شده است. این موضوع بدان معناست که غول فناوری کره‌ای از این پس هیچ نسخه بتای جدیدی را برای سری گلکسی واچ 4 منتشر نخواهد کرد.

اگرچه سامسونگ پیرامون انتشار آپدیت پایدار One UI Watch 4.5 هیچ‌گونه اظهارنظری نکرده است؛ اما آپدیت پایدار One UI Watch 4.5 برای سری گلکسی واچ 4 هم‌اکنون در دسترس تعدادی از کاربران قرار گرفته است.

این به‌روزرسانی دارای فیرم‌ور با شماره ورژن R870XXU1GVH2/R870OXM1GVH2 بوده و از حجم حدودا 95 مگابایتی برخوردار است. کاربران گلکسی واچ 4 در صورت عدم دریافت اعلان آپدیت روی اسمارت‌واچ می‌توانند اپلیکیشن Galaxy Wearable روی هندست خود را اجرا نموده و پس از مراجعه به مسیر Galaxy Watch4 > Watch4 settings > Watch software update موضوع را به‌صورت دستی بررسی نمایند.

سامسونگ گلکسی واچ 4

نوشته آپدیت One UI Watch 4.5 برای سری گلکسی واچ 4 سامسونگ منتشر شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

گوشی‌های عجیب از برندهایی که انتظارش را نداشتید!

گوشی های برندهای عجیب

آیا می‌دانستید پپسی و KFC هم تلفن همراه تولید کرده‌اند؟ چه برندهای غیرمنتظره دیگری می‌شناسید که اقدام به ساخت گوشی کرده باشند؟

صنعت ساخت موبایل و گوشی‌های هوشمند، تبدیل به دنیایی بزرگ و پیچیده تبدیل شده است. به همین دلیل، این صنعت می‌تواند برای برندها و شرکت‌هایی که در زمینه‌های دیگر شناخته‌شده هستند و از نظر مالی هم مشکلی ندارند، سکوی پیشرفتی بزرگ یا اکثر مواقع، شکستی مطلق باشد!

شرکت‌هایی که از لحاظ مالی تامین هستند، بعضی مواقع برای تبلیغ، توسعه و برخی مواقع برای تجربه چالشی جدید و عطش تسخیر بازاری جدید، به فکر ساخت تلفن‌های هوشمند بی‌افتند.

در این مطلب، صرفاً جهت سرگرمی، نگاهی به برندهایی می‌کنیم که احتمالاً نمی‌دانستید گوشی ساخته‌اند. نیمچه نگاهی هم به مشخصات گوشی‌ها و موفقیت آن‌ها در بازار هم خواهیم انداخت.

پپسی – Pepsi

همان‌طور که در مقدمه متن به آن اشاره کردیم، پپسی هم گوشی تولید کرده است!

گوشی پپسی

تلفن‌های همراه Pepsi P1 و Pepsi P1S، اسمارت‌فون‌های اندرویدی پپسی هستند. این گوشی‌ها توسط برند گم‌نام Koobee و تحت لایسنس پپسی ساخته شدند. اولین گوشی پپسی سال 2015 در چین عرضه شد.

روی این گوشی، سیستم عامل دیدو (dido OS)، که زیرمجموعه اندروید است، اجرا می‌شود. این گوشی‌ها تم پپسی هم به صورت پیش‌فرض دارند.

پپسی P1، با 2 گیگابایت رم، 16 گیگابایت حافظه داخلی، نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن 1080، باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی و تراشه مدیاتک MT6592 وارد بازار شد. دوربین‌های اصلی و سلفی آن هم به ترتیب 13 و 5 مگاپیکسل بودند. گوشی‌های 4G پپسی، فقط در چین و از طریق کمپینی در سایت چینی JD.com با قیمتی بین 100 تا 110 دلار در دسترس بودند. درواقع این اسمارت‌فون‌ها فقط برای 1000 نفر تولید شدند.


کِی‌اف‌سی – KFC

یکی دیگر از برندهای سورپرایزکننده لیست که به آن بر می‌خوریم، KFC است! برند مرغ سخاری کنتاکی (KFC)، از معروف‌ترین برندهای غذا در دنیا محسوب می‌شود و تبلیغات گسترده‌ای هم در سراسر دنیا دارد.

گوشی KFC

عدد 1987 زیر عکس کلنل سندرز در پشت این گوشی، سال گشایش KFC در چین است. در سال 2017، به مناسب سی‌امین سالگرد افتتاح KFC در چین، این گوشی حاصل همکاری هوآوی و KFC در چین با قیمتی حدود 160 دلار و انحصاراً در رنگ قرمز، عرضه شد. از این مدل فقط 5000 نسخه ساخته و منتشر شد.

برندینگ KFC در داخل (نرم‌افزار) و خارج (ظاهر) این گوشی واضح است. علاوه بر آن، یک اپلیکیشن موزیک انحصاری KFC در این گوشی وجود دارد! این اپلیکیشن درواقع به خریداران این گوشی اجازه می‌داد تا لیست پخش مغازه‌های KFC در چین را انتخاب کنند! یعنی اگر این گوشی را با خود برای خوردن مرغ کنتاکی به چین ببرید، می‌توانید آهنگ‌های موردعلاقه خودتان را به لیست پخش آن مغازه اضافه کنید.

این میان‌رده هوآوی و KFC، پردازنده اسنپدراگون 425، 3 گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه داخلی، 5 اینچ صفحه نمایش اندروید 7 و دوربین‌های اصلی و سلفی 12 و 8 مگاپیکسلی و باتری 3020 میلی‌آمپر ساعتی دارد.


ریزر – R Λ Z Ξ R

از دنیای طرفداران خوراکی‌ها فاصله بگیریم و به گیمرها و یک غول گیمینگ در سال 2017 برسیم که از آنچه فکر می‌کنید، بهتر است.

گوشی ریزر Razer phone

کمپانی ریزر (Razer)، یک شهر تکنولوژی چندملیتی آمریکایی و سنگاپوری است که خصوصاً در زمینه تولید قطعات گیمینگ، معروف است. ریزر تجربه خود در زمینه گیمینگ را به کار گرفت و توی اولین گوشی خود با نام Razer Phone، یک پکیج کامل برای طرفداران بازی‌های موبایلی فراهم کرده است.

صفحه نمایش superfluid این مدل، اولین صفحه نمایش 120 هرتزی را در سال 2017 به دنیای موبایل‌ها آورد. علاوه بر سیما، از نظر صدا هم این گوشی یک مدل ایده‌آل بود. اسپیکرهای Razer Phone قوی‌ترین اسپیکرهای زمان خود در موبایل بودند.

گوشی گیمینگ ریزر

این موضوع که Razer Phone یک گوشی ایده‌آل برای گیمرهاست، واضح است. این یعنی سخت‌افزار این گوشی ریزر نسبت به سال 2017 فوق‌العاده بود! رم 8 گیگابایتی گوشی ریزر چشم همه را به خود دوخته بود و بالاتر از انتظار همه بود. به همراه آن، تراشه اسنپدراگون 835 و رزولوشن 1440 در 2560، به همراه صفحه 120 هرتزی، این گوشی را به غولی بالاتر از چیزی که گیمرها آرزویش را داشتند، تبدیل کرده بود.

دو دوربین 12 مگاپیکسلی پشت این گوشی، قابلیت فیلم‌برداری 4K و دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی آن، قابلیت فیلم‌برداری 1080 را فراهم می‌کند. باتری این گوشی 4000 میلی‌آمپر و دارای قابلیت شارژ سریع 18 وات بود.

قیمت اولین گوشی ریزر، چیزی حدود 700 دلار بود، ولی در مجموع فقط 23 هزار نسخه فروخت. برای آنکه بهتر مقایسه کنید، در نظر بگیرید که آیفون در سال 2017 حدود 216 میلیون نسخه فروش داشت.

پس از Razer Phone، در سال 2018 گوشی جدید و آخرین تلفن هوشمند ریزر با نام Razer Phone 2 عرضه شد، ولی پیشرفت خاصی نسبت به مدل اول آن نداشت.


مارشال – Marshall

شرکت بریتانیایی مارشال، یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های تولید آمپلیفایرهای گیتار است. علاوه بر آن، سخت‌افزارهای موسیقی دیگری مثل هدفون و اسپیکر هم توسط مارشال تولید می‌شود.

گوشی مارشال

سال 2015 بود که گوشی هوشمند برند مارشال، به نام Marshall London منتشر شد و قیمتی بالاتر از 550 دلار دارد.

از سابقه مارشال در تولید سخت‌افزارهای موسیقی گفتیم. پس نتیجه می‌گیریم که ویژگی‌های متناسب با موسیقی گوشی‌های آن باید انتظارات مخاطبین را فراهم کند؛ درست همانند کاری که ریزر با گوشی‌های گیمینگ خود انجام داد.

در همین راستا، این گوشی دو جک 3.5 میلی‌متری دارد! یعنی مطابق چیزی که در عکس می‌بینید، می‌توانید 2 هدفون را به طور همزمان به آن وصل کنید. هر جک هم تنظیم‌کننده میزان بلندی صدای جدایی دارد.

طراحی گوشی مارشال لندن Marshall London Design

این دو جک، هم نقش ورودی و هم نقش خروجی رو بازی می‌کنند و نکته جالب، ترکیب کردن آن دو است. مثلاً می‌توانید یک هدفون به یکی از جک‌ها و یک گیتار به جکی دیگر وصل کنید! فراموش نکنید که مارشال در ساخت آمپلیفایرهای گیتار، ماهر است!

گوشی مارشال لندن، به عنوان ابزار همراه موسیقی بسیار هیجان‌انگیز است؛ ولی به عنوان یک گوشی هوشمند شاید خیلی جالب نباشد. صفحه 4.7 اینچی با رزولوشن 720 و تراشه اسنپدراگون 410 با 2 گیگابایت رم، برای گوشی نزدیک 600 دلاری، به عنوان یک اسمارت‌فون قابل قبول نیست.


پوما – Puma

به سراغ یک برند ورزشی هم می‌رویم: پوما! پوما هم در سال 2010 یک گوشی عرضه کرد، آن هم با پنل خورشیدی!

گوشی پوما

شاید از پنل خورشیدی پشت این گوشی شگفت‌زده شده باشد؛ اتفاقاً تبلیغات زیادی هم در این زمینه توسط پوما انجام شد. ولی واقعیت آن است که این پنل خورشیدی به آن خوبی که باید کار نمی‌کرد و در مواقعی، اصلاً کار نمی‌کرد!

به هرحال این گوشی کوچک، سال 2010 با نمایشگر 2.8 اینچی و رزولوشن 240 در 320، به همراه دوربین 3.15 مگاپیکسلی و دوربین جلوی 240 در 180 پیکلسی عرضه شد.

این گوشی پوما، درواقع یک گوشی هوشمند نبود؛ طبیعتاً وای‌فای هم نداشت. تمام این مشخصاتی که گفتیم، نسبت به سال 2010 و قیمت 450 دلاری، خیلی هم بد نبود.


کوکاکولا – Coca-Cola

روزگاری در اوایل قرن بیست و یکم، کوکاکولا هم گوشی داشت؛ ولی نه برای همه، اگر طرفدار واقعی کوکاکولا بودید باید آن را به دست می‌آوردید! یعنی باید 60 دونه از توکن‌ها یا حلقه‌هایی که روی شیشه‌ها یا قوطی‌های کوکاکولا وجود داشتند را جمع‌آوری می‌کردید.

گوشی کوکاکولا

این گوشی توسط برند معروف آن زمان در ساخت موبایل، یعنی اریکسون، با تم کامل کوکاکولا ساخته شده بود. جعبه، طراحی دکمه‌ها، تصویر پس‌زمینه و حتی آهنگ زنگ، همگی برندینگ کوکاکولا بودند.


بیک – BIC

وقتی نام بیک را می‌شنویم، خودبه‌خود یاد دوران تحصیل و خودکارهای بی‌نظیر این شرکت می‌افتیم. اما حتی بیک هم اقدام به تولید تلفن همراه کرده است!

گوشی های بیک

تلفن‌های بیک به نام Bic Phone با قیمت 19 دلاری و یک باتری شارژشده عرضه شد. باتری آن برای 4 ساعت مکالمه تلفنی یا گوش دادن به رادیو دوام داشت. اما نکته جالب مدت زمان قابل صحبت بودن این گوشی بود! ابتدا 10 دقیقه زمان مکالمه داشتید، سپس باید یک ایمیل به شرکت تجاری Orange برای تمدید زمان صحبت خود می‌زدید و در صورت تایید، 50 دقیقه اضافه هم می‌گرفتید. پس از آن هم با ووچرهای شرکت Orange، می‌توانستید زمان مکالمه خود را بیشتر کنید.

تصویر Bic Phone را که ببینید، فکر می‌کنید این گوشی در اواخر دهه 90 میلادی وارد بازار شده، ولی بیک به همراه Orange، ایده آن را سال 2008 به اجرا درآوردند.


برندهای فراموش‌شده

در این مطلب، گوشی‌هایی از برندهایی که انتظارش را نداشتیم در تولید یک تلفن همراه نقش داشته باشند را مرور کردیم. اما برخی برندها، نه به این صورت که فقط 1 یا 2 گوشی تولید کنند، بلکه زمانی اسم و رسم‌دار در این صنعت بودند و تلفن‌های قابل قبولی در زمان خود تولید می‌کردند؛ به کلی فراموش شده‌اند. یعنی نسل‌های جدید شاید در ذهن خود نداشته باشند که برند‌هایی مانند Acer و BenQ هم در کار تولید گوشی‌های مختلف و قابل قبول بودند.

گوشی های ایسر و بنکیو

آیا شما هم با برندی غیرمنتظره و عجیب در گوشی‌ها برخورد داشته‌اید؟ یا برندی فراموش‌شده که احتمالاً کسی نمی‌داند روزگاری گوشی تولید می‌کرده را به یاد دارید؟ اگر این‌طور است، در بخش نظرات با مخاطبان و تیم آی‌تی‌رسان درمیان بگذارید.

نوشته گوشی‌های عجیب از برندهایی که انتظارش را نداشتید! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اندروید ۱۴ گوگل از اتصال ماهواره‌ای پشتیبانی خواهد کرد

سیستم‌عامل اندروید 14 گوگل از اتصال ماهواره‌ای پشتیبانی خواهد کرد و این خبر توسط هیروشی لاکهایمر؛ معاون واحد پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌های شرکت گوگل اعلام شد. وی با انتشار پستی در توئیتر تائید کرد که نسخه آینده اندروید می‌تواند به نزدیک‌ترین ماهواره در بالای سر کاربران متصل شود.

این توئیت به احتمال فراوان به آخرین همکاری میان شرکت‌های T-Mobile و SpaceX اشاره داشته و نشان می‌دهد که این اپراتور مخابراتی به منظور ایجاد امکان ارتباط برای هندست‌ها در مناطق فاقد پوشش شبکه سلولی از ماهواره‌های استارلینک استفاده خواهد کرد. کارشناسان امیدوارند که این سرویس برای مشترکین اپراتور T-Mobile در طرح‌های محبوب کاملا رایگان باشد. با این‌حال در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن انتظار می‌رود که این سرویس در اواخر سال 2023 راه‌اندازی شود.

“تفکر پیرامون تجربیات کاربران از هندست‌هایی با قابلیت اتصال به ماهواره امری عجیب است. هنگامی که ما نخستین گوشی اندرویدی با نام G1 را در سال 2008 عرضه کردیم؛ کار کردن با شبکه‌های وای‌فای و 3G امری دشوار بود. اکنون ما در حال طراحی قابلیت اتصال به ماهواره هستیم. حمایت از شرکاء بابت فعال‌سازی تمامی این امکانات در ورژن آینده اندروید برای ما مایه خرسندی خواهد بود.” – هیروشی لاکهایمر؛ 1 سپتامبر 2022

در وهله نخست به‌نظر می‌رسد که قابلیت‌های اتصال ماهواره‌ای صرفا به ارسال پیامک متنی و پشتیبانی ابتدایی از برخی برنامه‌های پیام‌رسان محدود خواهند بود. این پدیده از محدودیت حجمی داده‌های قابل انتقال ناشی می‌شود. با این‌حال کاربران در آینده‌ای نه‌چندان دور احتمالا می‌توانند برای ارسال عکس یا حتی فیلم در مناطق فاقد پوشش شبکه موبایل به ماهواره‌ها اعتماد نمایند.

بی‌تردید اسمارت‌فون‌های اندرویدی آینده به منظور دسترسی به شبکه گسترده ماهواره‌ای در فضا نیازمند به‌کارگیری المان‌های سخت‌افزاری ویژه‌ای خواهند بود. اندروید 14 یا همان اندروید U احتمالا طی ماه فوریه یا مارس 2023 در قالب نسخه بتا برای دستگاه‌های پیکسلی واجد شرایط منتشر خواهد شد. همچنین کاربران احتمالا در ماه آگوست سال آینده میلادی شاهد انتشار نسخه رسمی این سیستم‌عامل خواهند بود. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که اندروید 13 پیش‌تر برای دستگاه‌های پیکسلی منتشر شده و گجت‌های تولیدی سایر برندها نیز طی ماه‌های آینده از آن بهره‌مند خواهند شد.

در حال حاضر اتصال ماهواره‌ای رو به گسترش بوده و انتظار می‌رود که شرکت اپل در سری آی‌فون 14 و اپل واچ سری 8 از این قابلیت رونمایی کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، رویداد معرفی محصولات جدید اپل در روز 7 سپتامبر (16 شهریور ماه) برگزار خواهد شد.

نوشته اندروید 14 گوگل از اتصال ماهواره‌ای پشتیبانی خواهد کرد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

نخستین خودرو برقی شیائومی یک سدان ۴ در خواهد بود

نخستین نشانه‌های عدم تطابق خودرو برقی آینده شیائومی با انتظارات کاربران به تدریج در حال نمایان شدن هستند. لی جون؛ بنیان‌گذار شیائومی در اوایل سال 2022 اقدام به اجرای یک نظرسنجی کرد و از مخاطبان خود پرسید که برای خریداری نخستین خودرو برقی شیائومی حاضر به پرداخت چه مبلغی هستند. ظاهرا 1.7 میلیون نفر در این نظرسنجی شرکت کرده و 70 درصد از آنها اعلام کردند که قیمت این خودرو از 150 هزار یوان (حدودا 21750 دلار یا یورو) بیش‌تر نباشد. موضوع جالب توجه اینکه 10 درصد افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی خواهان قیمت‌گذاری بالغ بر 300 هزار یوانی (یا 43500 دلاری) برای این خودرو بودند.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط وبسایت LatePost؛ یکی از رسانه‌های محلی چین، خودرو برقی آینده شیائومی یک مدل سدان 4 در بوده و قیمت‌گذاری آن نیز حتی از سقف رقم پیش‌تر اعلام شده نیز فراتر خواهد رفت. متاسفانه قیمت این خودرو رده بالا با احتساب تمامی آپشن‌ها به بیش از 300 هزار یوان خواهد رسید.

شیائومی به سرعت در حال یادگیری بوده و متوجه شده که در حال حاضر مسیریابی زنجیره تامین خودرو در مقایسه با گذشته بسیار پیچیده‌تر است. دنیای خودرو برخلاف صنعت تلفن تحت تاثیر عوامل متعددی قرار داشته و کمپانی چینی در کنترل هزینه‌های خود با مشکل مواجه شده است. با توجه به اینکه بازار خودروهای برقی چین به سرعت در حال توسعه است؛ لذا این موضوع شیائومی را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد. این شرکت نخستین خودرو برقی خود را تا پیش از سال 2024 عرضه نخواهد کرد؛ اما در عین‌حال بایستی اطمینان حاصل کند که تا آن زمان این خودرو از نظر طراحی، تجهیزات و قیمت‌گذاری قابل رقابت با سایر تولیدات موجود در بازار خواهد بود. شیائومی به سرعت متوجه شده که با ساخت یک خودرو ارزان‌قیمت به این اهداف دست نخواهد یافت.

غول چینی برای موفقیت خودرو برقی آینده شیائومی روی توانایی‌های سیستم خودران و ایده‌های نرم‌افزاری اختصاصی خود حساب ویژه‌ای باز کرده است. این شرکت از تصمیم خود برای به‌کارگیری حسگرهای LiDAR ارائه شده توسط کمپانی Hesai Technology (که در حوزه رباتیک خودران دارای تخصص است) خبر داده است. شیائومی از سنسور هیبریدی حالت جامد LiDAR موسوم به AT128 به‌عنوان گزینه اصلی استفاده خواهد کرد. این حسگر توسط رادارهای حالت جامد اضافی پشتیبانی شده و بالاترین سطح آگاهی محیطی را برای سیستم خودران اتومبیل به ارمغان می‌آورد.

لی جون؛ مدیرعامل شیائومی معتقد است که آینده متعلق به فناوری رانندگی خودکار خواهد بود

انتخاب سنسورهای LiDAR حالت جامد در مقایسه با حسگرهای هیبریدی، زاویه دید و دریافت بسیار بزرگ‌تری را ارائه خواهد داد. این پدیده موجب می‌شود تا نقاط کور محیط به نحوی بسیار مطلوب‌تر پوشش داده شوند. چنین انتخابی اگرچه پرهزینه است؛ اما موجب برتری پیکره‌بندی مورد استفاده توسط شیائومی نسبت به سایر رقبا خواهد شد. حسگر Hesai AT128 در خودرو SUV Li L9 شرکت Li Auto که به تازگی در چین معرفی شده مورد استفاده قرار گرفته است. 

سنسور Hesai AT128 قادر به تولید 1.5 میلیون نقطه داده در هر ثانیه است

لی جون؛ مدیرعامل شیائومی متقاعد شده که در صنعت خودروهای برقی، سیستم رانندگی خودران حرف آخر را خواهد زد. رونمایی اخیر این شرکت چینی از فناوری خود نشان‌دهنده جهش واقعی شیائومی در مسیر پیشرفت است. شیائومی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌ها در صنعت خودرو را در اختیار دارد و به منظور توسعه فناوری خودران خود تیم بزرگی از برجسته‌ترین کارشناسان این حوزه را به خدمت گرفته است.

نوشته نخستین خودرو برقی شیائومی یک سدان 4 در خواهد بود اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اتحادیه اروپا به‌دنبال تنظیم قانونی برای ارتقاء دوام اسمارت‌فون‌ها است

اتحادیه اروپا پیش‌نویس قانون جدیدی را تدوین کرده که بر اساس آن الزامات قانونی سخت‌گیرانه‌تری برای شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. این‌بار قانون جدید شامل فهرستی از چندین مورد الزامی به‌صورت همزمان است. به‌عنوان مثال اتحادیه اروپا قصد دارد تا شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند را ملزم به تامین حداقل 5 قطعه مختلف برای مراکز ارائه‌دهنده خدمات ظرف مدت 5 سال پس از ورود دستگاه به بازار نماید.

همچنین مصرف‌کنندگان بایستی قادر به خریداری باتری‌، نمایشگر، شارژر جدید، کاورهای پشتی و حتی سینی‌های مخصوص سیم‌کارت و کارت حافظه باشند. این امر قابلیت نگهداری اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها را ارتقاء داده و تاثیرات کربنی آنها در اروپا را کاهش می‌دهد. بر اساس گزارشات رسانه‌ای، افزایش چرخه عمر گوشی‌های هوشمند به مدت 5 سال معادل حذف 5 میلیون خودرو از جاده‌ها خواهد بود.

اتحادیه اروپا مدعی است که تصویب این قانون می‌تواند به کاهش میزان تولید زباله‌های الکترونیکی، افزایش سطح بازیافت و کاهش هزینه‌ها کمک قابل‌توجهی کند. بعلاوه از یک برچسب جدید بهینه‌سازی انرژی نیز رونمایی خواهد شد که از نظر معنایی مشابه با برچسب مورد استفاده برای تلویزیون‌ها و لوازم خانگی خواهد بود. این برچسب شامل اطلاعاتی در مورد محافظت از دستگاه در برابر نفوذ آب و گردوغبار و حتی مقاومت آن در برابر سقوط خواهد بود.

بر اساس شنیده‌ها چنان‌چه تولیدکنندگان نتوانند عرضه باتری‌ها برای مدت 5 سال را تضمین نمایند؛ در این‌صورت بایستی با انجام برخی آزمایشات مطمئن شوند که باتری پس از 1000 چرخه شارژ کامل کماکان 80 درصد ظرفیت اسمی خود را حفظ خواهد کرد. نهایتا تولیدکنندگان بایستی از عدم تاثیرگذاری منفی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بر طول عمر باتری گجت‌های خود اطمینان حاصل نمایند. شایان به ذکر است که این قوانین شامل حال اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های مجهز به نمایشگر انعطاف‌پذیر و همچنین گوشی‌های هوشمند ضد ضربه نخواهند شد. با این‌حال حتی این گروه از گجت‌ها نیز بایستی الزامات قانونی مربوط به عمر باتری و قابلیت نگهداری اسمارت‌فون‌ها خصوصا در بخش بودجه‌ای را رعایت نمایند.

کمیسیون محیط زیست اروپا (ECOS) تاکید می‌کند که شرکت‌ها بایستی باتری‌هایی با دوام بالا را تولید نموده و در عین‌حال با ارائه قطعات یدکی به پشتیبانی بلندمدت از دستگاه‌های تولیدی خود ادامه دهند. هنوز مشخص نیست که این طرح جدید چه زمانی به قانون تبدیل خواهد شد. پیش از این اتحادیه اروپا طی تصمیمی تاریخی، استفاده تمامی دستگاه‌های موبایلی از پورت USB-C را الزامی اعلام کرد.

نوشته اتحادیه اروپا به‌دنبال تنظیم قانونی برای ارتقاء دوام اسمارت‌فون‌ها است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اتحادیه اروپا به‌دنبال تنظیم قانونی برای ارتقاء دوام اسمارت‌فون‌ها است

اتحادیه اروپا پیش‌نویس قانون جدیدی را تدوین کرده که بر اساس آن الزامات قانونی سخت‌گیرانه‌تری برای شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. این‌بار قانون جدید شامل فهرستی از چندین مورد الزامی به‌صورت همزمان است. به‌عنوان مثال اتحادیه اروپا قصد دارد تا شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند را ملزم به تامین حداقل 5 قطعه مختلف برای مراکز ارائه‌دهنده خدمات ظرف مدت 5 سال پس از ورود دستگاه به بازار نماید.

همچنین مصرف‌کنندگان بایستی قادر به خریداری باتری‌، نمایشگر، شارژر جدید، کاورهای پشتی و حتی سینی‌های مخصوص سیم‌کارت و کارت حافظه باشند. این امر قابلیت نگهداری اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها را ارتقاء داده و تاثیرات کربنی آنها در اروپا را کاهش می‌دهد. بر اساس گزارشات رسانه‌ای، افزایش چرخه عمر گوشی‌های هوشمند به مدت 5 سال معادل حذف 5 میلیون خودرو از جاده‌ها خواهد بود.

اتحادیه اروپا مدعی است که تصویب این قانون می‌تواند به کاهش میزان تولید زباله‌های الکترونیکی، افزایش سطح بازیافت و کاهش هزینه‌ها کمک قابل‌توجهی کند. بعلاوه از یک برچسب جدید بهینه‌سازی انرژی نیز رونمایی خواهد شد که از نظر معنایی مشابه با برچسب مورد استفاده برای تلویزیون‌ها و لوازم خانگی خواهد بود. این برچسب شامل اطلاعاتی در مورد محافظت از دستگاه در برابر نفوذ آب و گردوغبار و حتی مقاومت آن در برابر سقوط خواهد بود.

بر اساس شنیده‌ها چنان‌چه تولیدکنندگان نتوانند عرضه باتری‌ها برای مدت 5 سال را تضمین نمایند؛ در این‌صورت بایستی با انجام برخی آزمایشات مطمئن شوند که باتری پس از 1000 چرخه شارژ کامل کماکان 80 درصد ظرفیت اسمی خود را حفظ خواهد کرد. نهایتا تولیدکنندگان بایستی از عدم تاثیرگذاری منفی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بر طول عمر باتری گجت‌های خود اطمینان حاصل نمایند. شایان به ذکر است که این قوانین شامل حال اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های مجهز به نمایشگر انعطاف‌پذیر و همچنین گوشی‌های هوشمند ضد ضربه نخواهند شد. با این‌حال حتی این گروه از گجت‌ها نیز بایستی الزامات قانونی مربوط به عمر باتری و قابلیت نگهداری اسمارت‌فون‌ها خصوصا در بخش بودجه‌ای را رعایت نمایند.

کمیسیون محیط زیست اروپا (ECOS) تاکید می‌کند که شرکت‌ها بایستی باتری‌هایی با دوام بالا را تولید نموده و در عین‌حال با ارائه قطعات یدکی به پشتیبانی بلندمدت از دستگاه‌های تولیدی خود ادامه دهند. هنوز مشخص نیست که این طرح جدید چه زمانی به قانون تبدیل خواهد شد. پیش از این اتحادیه اروپا طی تصمیمی تاریخی، استفاده تمامی دستگاه‌های موبایلی از پورت USB-C را الزامی اعلام کرد.

نوشته اتحادیه اروپا به‌دنبال تنظیم قانونی برای ارتقاء دوام اسمارت‌فون‌ها است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

سامسونگ در تبلیغ جدید خود اپل و سری آی‌فون ۱۴ را مورد تمسخر قرار داد

سامسونگ در جدیدترین کمپین تبلیغاتی خود، شرکت اپل را مورد تمسخر قرار داده است. این در حالیست که اپل کمتر از یک هفته دیگر از مدل‌های جدید آی‌فون‌های پرچم‌دار خود رونمایی خواهد کرد. سامسونگ در این محتوای تبلیغاتی، غول کوپرتینویی را به‌دلیل عدم ارائه خلاقیت در گوشی‌های سری آی‌فون 14 مورد حمله قرار داده است.

غول کره‌ای در اعلامیه تبلیغاتی خود از یک اصطلاح معروف بهره گرفته و از کاربران درخواست می‌کند تا برای رونمایی از آی‌فون‌‌های نسل بعدی اپل آماده شوند. با این‌حال سامسونگ به قابلیت‌های کلیدی اسمارت‌فون‌های گلکسی S22 اولترا و گلکسی زد فلیپ 4 اشاره نموده و ادعا می‌کند که این گجت‌ها در جایگاهی برتر از هندست‌های آینده اپل قرار دارند.

سامسونگ به‌دلیل عدم وجود نوآوری در سری آی‌فون 14، شرکت اپل را مورد تمسخر قرار داد

این ویدیوی تبلیغاتی 30 ثانیه‌ای، کاربران آی‌فون‌ را مورد تمسخر قرار داده و ادعا می‌کند که کاربران با عدم انتخاب اسمارت‌فون‌های سامسونگ مجهز به مشخصات برتر، شانس استفاده از تمامی پیشرفت‌های خارق‌العاده فعلی را از دست می‌دهند.

سامسونگ در بخشی از این ویدیو ادعا می‌کند که گلکسی S22 اولترا باکیفیت‌ترین گوشی دوربین‌دار موجود در بازار محسوب می‌شود. بنابراین مالکان آی‌فون‌ قادر به ثبت تصاویر با بهترین کیفیت ممکن نخواهند بود. بعلاوه در این ویدیو اعلام شده که دوربین پرچم‌دار سامسونگ قادر به عکس‌برداری از ماه با بهترین روشنایی ممکن بوده و بیش‌ترین تعداد لایک در رسانه‌های اجتماعی را به خود اختصاص می‌دهند؛ در حالی‌که این موضوع برای تصاویر به ثبت رسیده توسط آی‌فون‌ صادق نیست.

این آگهی تجاری به مقوله نوآوری اشاره نموده و در عین‌حال اسمارت‌فون گلکسی زد فلیپ 4 را به معرض نمایش می‌گذارد. همچنین این کلیپ با پین کردن آی‌فون‌ جدید به پایان می‌رسد. غول کره‌ای در انتها ادعا می‌کند که تمامی این نوآوری‌ها از قبل قابل دسترس بوده و در دستگاه‌های سامسونگی موجود هستند؛ در حالی‌که امکانات مورد اشاره برای دستگاه‌های اپلی در آینده‌ای نزدیک قابل دسترس نخواهند بود.

گوشی‌های پرچم‌دار سری آی‌فون‌ 14 اپل در روز 7 سپتامبر (16 شهریور ماه) به‌طور رسمی معرفی خواهند شد. بر اساس شایعات، مدل‌های پرو مجهز به پردازنده جدید A16 Bionic خواهند بود؛ در حالی‌که سایر مدل‌ها همانند گوشی‌های خانواده آی‌فون‌ 13 از تراشه A15 Bionic استفاده خواهند کرد. مدل‌های غیر پرو سری آی‌فون 14 مجهز به نمایشگرهایی با طراحی معمول ناچ‌دار خواهند بود؛ در حالی‌که مدل‌های آی‌فون‌ 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس مجهز به حفره‌های کروی و بیضی‌شکل کوچک خواهند بود. ظاهرا این هندست‌ها از سنسور دوربین 48 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. بعلاوه فناوری شارژ سریع در برخی مدل‌ها قابل دسترس خواهد بود.

نوشته سامسونگ در تبلیغ جدید خود اپل و سری آی‌فون 14 را مورد تمسخر قرار داد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

آمار قابل تامل شورای عالی فضای مجازی از میزان اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی و خارجی

رسانه های داخلی و خارجی

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در همایش ملی آسیب‌شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی – اجتماعی از میزان اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی و خارجی پرده برداشت.

فیروزآبادی در این مراسم، سخنان خود را با تحولات حوزه دیجیتال و تاثیر بحران کرونا در تسریع تمایل مردم به فضای مجازی آغاز کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: بشر وارد عصر سایبرفیزیک شده و به طور میانگین روزانه 4 ساعت از این فضا استفاده می‌کند. بیش از 5 میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از این فضا بهره می‌برند و بیش از 4.5 میلیارد نفر امروز در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند. هر یک از این شبکه‌ها به طور کلی بر روان انسان تاثیر می‌گذارند.

وی با اشاره به استفاده مردم از فضای مجازی گفت: کودکان و نوجوانان وارد این عرصه شده و مادران نیز با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس به دلیل استفاده از برنامه‌های آموزشی نظیر شبکه شاد با فرزندان همراه شدند. دورکاری‌های ناشی از این بحران نیز استفاده از این فضا را گسترش داد، به عنوان مثال 400 میلیون نفر ساعت در این دو سال از برنامه داخلی اسکای روم استفاده کردند که در صورت تجمیع با شبکه‌های خارجی به دو تا سه برابر خواهد رسید و بنابراین ساماندهی این فضاها بسیار حائز اهمیت است.

فیروزآبادی تاکید کرد: در غیر این صورت انتشار برخی اخبار در جامعه می‌تواند موجب هراس افکنی شود. برای نمونه، انتشار برخی اخبار درباره مصرف الکل در آغاز بحران کرونا سبب هراس‌افکنی برخی گروه‌ها و مرگ ده‌ها انسان شد.

فیروزآبادی در بخشی از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که 60 درصد مردم اخبار کرونا را از رسانه‌های داخلی دنبال می‌کنند.

با توجه به این آمار 40 درصد مردم به رسانه‌های داخلی اعتماد نداشته و برای دریافت اخبار به سراغ رسانه‌های خارجی می‌روند. البته دبیر شورای عالی فضای مجازی تاثیر این آمار را با 300 میلیارد بازدید خبر از فضای مجازی بی‌ارتباط نمی‌داند.

وی ادامه داد: برای نمونه، اکنون 12 هزار کانال تلگرامی در حوزه خدمات مشاوره‌ای فعالیت کرده و این مسائل باید ساماندهی شود. در دوران کرونا هم بیش از صد هزار تکذیبیه به‌ جهت اخبار کذب تلگرامی منتشر شد.

فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که سواد عمومی در زمینه استفاده از فضای مجازی رشد داشته و باید تقویت شود. وی با ذکر مثالی گفت: امروز کرونا فروکش کرده اما مشاهده اخبار این موضوع چهار برابر شده و این حاکی از نیاز مردم است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان سخنان خود تصریح کرد: بنابراین افزایش سطح آگاهی عمومی در این زمینه، تحقیقات این حوزه اعم از اعتیاد به گیم و قمار و ساماندهی بسیار حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه جامعه قرار گیرد.

 

نوشته آمار قابل تامل شورای عالی فضای مجازی از میزان اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی و خارجی اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

تذکر مدیر عامل همراه اول به وزیر ارتباطات در خصوص توسعه پروژه فیبرنوری

مهدی اخوان بهابادی مدیر عامل همراه اول

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) در مراسم افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در هفته دولت که با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد، در خصوص پروژه توسعه فیبرنوری وزارت ارتباطات گفت: پروژه فیبرنوری زودبازده نیست و چندسال طول می‌کشد تا مردم طعم اینترنت پرسرعت را بچشند.

بهابادی در این مراسم تاکید کرد: در دولت جدید، وزیر ارتباطات زیر یک‌خم این پروژه را گرفته و جلو می‌رود، اما این پروژه زودبازده نیست و چندسال طول می‌کشد تا مردم طعم فناوری را بچشند، این پروژه ماندگار و زیربنایی است.

وی ادامه داد: متوجه شدم که بر سر تعداد پورت‌های راه‌اندازی شده فیبرنوری اختلاف نظراتی وجود دارد، این اختلاف به این دلیل است که مردم هنوز حسی از این فناوری ندارند و افرادی که از آن استفاده می‌کنند بسیار اندک هستند، در حالی که حجم و پوشش زیادی دارد.

مدیرعامل همراه اول به وزیر ارتباطات پیشنهاد داد که در کنار اجرای پروژه‌های زیربنایی که در طولانی مدت بازدهی دارند، برای مشترکان برنامه‌های کوتاه مدت هم در نظر گرفته شود و اقدامات فوری برای توسعه سرعت دسترسی در کوتاه مدت هم اتفاق بیفتد.

تعادل ترافیک شبکه ثابت و همراه برقرار نیست

او اعتقاد دارد که برای برقراری تعادل میان ترافیک شبکه ثابت و همراه باید تدبیری اندیشیده شود، زیرا اگر در این دوران گذار، فکری برای این قضیه نشود، به مشترکان فشار می‌آید.

اخوان بهابادی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص توسعه شبکه همراه کشور توسط همراه اول گفت: همراه اول سال قبل 14 هزار میلیارد تومان و سال پیش از آن 11 هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه سرمایه‌گذاری کرده است که معادل 50 درصد درآمد این اپراتور است.

وی با اشاره به برخی مشکلات اپراتورها برای تامین هزینه سرمایه‌گذاری‌هایشان گفت: حدود 40 تا 50 درصد درآمدهای اپراتور صرف هزینه‌های سرمایه‌گذاری است و تا مدتی با بدهی بانکی می‌شود ادامه داد اما با بروز اتفاقی شبیه کرونا، اگر اقدامات به موقع سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتاده بود، کشور کلپس می‌کرد چون در دوران بحرانی فرصت سرمایه‌گذاری نبود.

بهابادی تصریح کرد: اپراتورها باید 40 درصد ظرفیت خالی برای مواقع اضطراری مثل کرونا داشته باشند اما در این شرایط باید از تمامی بلاک‌های سرمایه‌گذاری استفاده شود.

 

نوشته تذکر مدیر عامل همراه اول به وزیر ارتباطات در خصوص توسعه پروژه فیبرنوری اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.