۱۰ ویژگی کاربردی گوگل که باید از آن استفاده کنید

گوگل یکی از بهترین و و کاربردی ترین موتورهای جست وجو است که امکان دسترسی به آن بسیار راحت است. گوگل تنها یک غول جست وجوگر نیست، بلکه در کنار این سرویس جست وجوی خود، ده ها سرویس پرکاربرد دیگر نیز به کاربرانش ارائه می کند که هر کدام قابلیت های خاص و منحصر به فرد خودشان را دارند.

تمام این ابزارها بدون هیچ هزینه ای دراختیار کاربران دنیای وب قرار می گیرد. برخی از سرویس های گوگل زندگی شما را آسان می کند و برخی دیگر نیز آنقدر ساده، اما کاربردی هستند که تعجب شما را برمی انگیزند.شاید از کاربران جست وجوگر گوگل باشید، اما قطعا از چندین سرویس جالب و جذاب این سرویس اینترنتی بی خبر هستید. اگر دوست دارید با استفاده از گوگل پا را فراتر از یک جست وجوی ساده در اینترنت بگذارید با ما همراه شوید.

جست وجو در پروازها

دنبال پیدا کردن بهترین قیمت برای پرواز هستید؟ پس بهتر است از سرویس Google Flight Search استفاده کنید که یکی از آسان ترین سایت های مقایسه قیمت ها است. مبدا و مقصد یا مقصد های خود را روی نقشه مشخص و سپس تاریخ را معین کنید. وقتی تاریخ را مشخص می کنید، به قیمت ها در روز های مختلف توجه کنید؛ زیرا قیمت ها نسبت به هم دارای اختلاف هستند. گوگل نموداری از روز ها با ارزان ترین بلیت ها را برای شما به نمایش می گذارد سپس شما می توانید با فیلتر کردن نتایج از طریق طول پرواز، شرکت هواپیمایی، قیمت، توقف ها و … دست به انتخاب بزنید . با این انتخاب و پیدا کردن پرواز دلخواه حالا می توانید مستقیما به سایت شرکت هواپیمایی مراجعه کنید.

استراحت با آتاری

نیاز به یک استراحت کوتاه دارید؟ گوگل شرایط را برای استراحت شما فراهم می کند. شما می توانید با نسخه کلاسیک بازی Atari Breakout روی کامپیوتر هر زمان که بخواهید یه زمان استراحت مفرح داشته باشید. برای بازی نیز راه ساده ای وجود دارد به صفحه جست وجوی تصاویر گوگل یعنی www.google.com/images بروید و Atari Breakout را جست وجو و حالا شروع به بازی کنید.

جست وجوی تخصصی و آماری

به صورت عمومی سایت جست وجوی گوگل آنقدر قدرتمند است که پاسخگوی نیاز جست وجوی اکثر کاربران باشد، اما گوگل دارای سایت های جست وجوی تخصصی نیز است. برای مثال، Google Public Data Explorer گنجینه کاملی از اطلاعات در بخش آمار و ارقام عمومی است.به قسمت Google Publice Data ( www.google.com/publicdata/directory ) مراجعه کنید و موضوعی را جست وجو کنید. بهتر است جست وجوی خود را با یک موضوع آماری ساده شروع کنید شما حتی می توانید جست وجوی خود را توسط جنسیت، سن و کشور ها محدود کنید.

مترجم گوگل

نیاز به ترجمه سریع یک لغت دارید؟ به صفحه معمول جست وجوگر گوگل بروید و عبارت «translate (word) to (language)» را در نوار مخصوص جست وجوگر تایپ کنید.اگر می خواهید با تلفظ درست لغات آشنا شوید نیز Google Translation دارای یک آیکون بلندگوی کوچک است که به شما اجازه می دهد آن لغت را گوش دهید. برای ترجمه های طولانی تر، به Google Translate مراجعه کنید.

مقایسه تغذیه ای

کدام سالم تر هستند پرتقال یا موز؟ کلمه «Compare» را به همراه دو ماده غذایی که می خواهید با هم مقایسه کنید در نوار جست وجوی گوگل تایپ کنید. برای مثال می توانید برای مقایسه کلم بروکلی و مارچوبه، «Compare poccoli and asparagus» را در نوار جست وجوی گوگل تایپ کنید.

فرهنگ لغت گوگل

وقتی معنای یک کلمه را نمی دانید، به دنبال دیکشنری نباشید. «define (word)» را در نوار جست وجوی گوگل تایپ کنید..همچنین شما می توانید تلفظ کلمه و بخشی از مکالمه را در اختیار داشته باشید و برای اطلاعات بیشتر همانند ریشه کلمه، می توانید روی فلش خاکستری کلیک کنید.

تبدیل واحد های گوگل

در زمانی که مشغول به آشپزی هستید یا وقتی که درحال کمک کردن به فرزندتان برای انجام تکالیف ریاضی هستید، شاید مجبور به تبدیل واحدهای اندازه گیری شوید. در صفحه جست وجوی گوگل، تبدیل واحد موردنظر خود را جست وجو کنید. برای مثال عبارت «convert ۱۰km to mi» را به معنای تبدیل ۱۰ کیلومتر به مایل را در صفحه جست وجوی گوگل تایپ کنید، سپس بلافاصله به پاسخ خود می رسید. این نوع تبدیل ها، شامل هر نوع واحدی است و هیچ گونه محدودیتی را شامل نمی شود.

Google nGrams

Google nGrams (books.google.com/ngrams) یک ابزار جست وجوی عالی است که به شما این امکان را می دهد تا تعداد دفعاتی را که از یک یا چند کلمه در ۵ میلیون کتاب بین سال های ۱۸۰۰ تا به امروز استفاده شده است مشخص کنید. شما می توانید مشاهده کنید که چگونه کلمات در طول زمان مورد استفاده قرار می گیرند یا کاربرد خود را از دست می دهند.شما می توانید دو یا چند کلمه را برای مقایسه که با ویرگول از هم جدا شده اند، یکجا قرار دهید. گوگل به شما این اجازه را می دهد که مدت زمان، زبان کتاب و اینکه کتاب شامل چه لغاتی است را تنظیم کنید.

Google Sky

اگر به نظر شما Google Earth خوب است، پس با دیدن Google Sky شگفت زده خواهید شد. Google Sky (/www.google.com/skyبه شما اجازه جست وجو در آسمان را می دهد. شما به کمک این سرویس می توانید عکس های ستاره ها، سیاره ها و کهکشان های گرفته شده توسط تلسکوپ ها، کاوشگرها و ماهواره ها را مشاهده کنید.

این عکس ها شامل عکس های مایکروویو، مادون قرمز و همچنین نقشه تاریخی ستاره ها که توسط «جیووانی ماریا» در سال ۱۷۹۲ تهیه شده، می شود. اگر ایده ای برای شروع ندارید، سایت دارای پیشنهادهایی برای شما است که مطمئنا به آنها علاقه مند خواهید شد.

جست وجوگر دقیق

الگوریتم های گوگل برای جست وجوهای اینترنتی و یافتن اطلاعات مورد نیازتان بسیار کاربردی و خوب است، البته گاهی نتایج جست وجو براساس آنچه شما انتظار دارید نیست و شما از این نتایج ناامید می شوید. گاهی ممکن است مورد جست وجوی شما، مورد جست وجوی افراد زیادی قرار گرفته باشد حالا همان نتایج برای شما به نمایش می آید.شما می توانید جست وجوی خود را دقیق تر کنید. برای مثال اگر مایل نیستید که در جست وجوی تان عبارتی به نمایش درآید، کافی است از نماد – پیش از کلمه استفاده کنید. مثلا اگر کلمه مورد نظر شما برای جست وجو نام یک حیوان است، اما نمی خواهید سایت هایی که خرید و فروش حیوانات را انجام می دهند را مشاهده کنید، باید عبارت«Animals –sales» را جست وجو کنید.

هفت راهکار برای حضور در صفحه اول گوگل

شناخت بهتر فضای آنلاین

راه یابی به صفحه نخست گوگل، برای هر کسی که در فضای آنلاین فعالیت می کند، اهمیت دارد. قبلاً هم گفتیم که افراد کمی هستند که حاضرند برای جستجو، صفحات دوم و سوم و … را هم نگاه کنند. به همین دلیل، کسانی که در حوزه ی SEO کار می کنند، بخش عمده ای از توجه و تمرکز خود را بر حضور در صفحه ی نخست، متمرکز می کنند.

مثلاً شرکتی که در حوزه ی دکوراسیون داخلی فعالیت می کند و علاقه دارد زمانی که کاربران دکوراسیون داخلی را در گوگل جستجو می کنند، در نخستین صفحه ی نتایج جستجوی گوگل، دیده شود.

روش نادرست این است که یک سایت ایجاد کند و در آن صدها مقاله و مطلب در مورد دکوراسیون داخلی بنویسد. هر دانشجویی را پیدا کرد، پول کمی به او بدهد و چهار یا پنج مقاله جدید هم اضافه کند! احتمال دارد مدیر این سایت خوشحال باشد که مشغول «تولید محتوا» است و انتظار داشته باشد که به زودی جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو پیدا کند.

اگر در حوزه ای هیچ کس کار خاصی نکرده باشد، ممکن است این روش مفید باشد. اما اگر رقابت سنگین باشد چه باید کرد؟ دیگر رتبه اول که هیچ، حتی صفحات اول و دوم و سوم هم دور از دسترس خواهد بود. بعضی ها در اینجا پیشنهاد می کنند که به سراغ موضوعات خاص تر برویم. مثلاً دکوراسیون داخلی برای خانه های ویلایی. این کار غلط نیست و اتفاقاً مفید هم هست. اما اگر کسی بلندپروازانه، رتبه ی بالا در مهم ترین واژه ها را می خواست چه باید بکند؟

قطعاً برای رسیدن به صفحه نخست بدون هزینه ی مستقیم سنگین، نکات زیادی باید رعایت شود که برخی از آنها را قبلاً گفته ایم و باقی آن را هم، بعداً خواهیم گفت. اما اگر نگوییم مهم ترین، شاید یکی از مهم ترین نکاتی که می تواند برای رسیدن به صفحه ی نخست کمک کند، مفهوم Cornerstone است اجازه بدهید مستقل از معنای لغوی آن، ما Cornerstone را «سنگ زیربنا» تعریف کنیم.

فرض کنید به زمینی می رسید که هزاران سنگ پراکنده در آن ریخته شده است. ضمن اینکه قسمت اصلی مصالح یک «بنا» آنجا جمع شده، شما آنجا را «آباد» فرض نمی کنید.

اما در جای دیگری به جای هزاران سنگ، ده یا بیست یا صد قطعه سنگ می بینید که روی هم چیده شده اند و یک سنگ بزرگ هم زیربنای آن است. حتی اگر احساس کنید که این مجموعه، فاصله ی زیادی تا کامل شدن دارد، آن را جدی تر می گیرید.

اگر هم شکل کاملی پیدا کرده باشد که بدیهی است ارزش و اعتبار بیشتری خواهد داشت و توجه بیشتری جلب خواهد کرد.

این همان مفهومی است که در بحث SEO به عنوان Cornerstone یا «سنگ بنا» مطرح می شود. شاید تعریف Copyblogger بهترین تعریف از سنگ بنا باشد: سنگ بنا، مطلبی پایه، مهم، غیرقابل جایگزین و زیربنای سایر مطالب شما در آن حوزه است.

به جای تعداد زیاد مقاله با کیفیت های مختلف، باید یک سنگ بنای جدی تعریف کرد. سنگ بنا، ممکن است یک مطلب باشد. مثل هر مطلب دیگر. اما بهتر است ویژگی های زیر را داشته باشد:

۱.عنوان و محتوا تا حد امکان خیلی خاص نباشد و خواننده را به مراجعه های بعدی ترغیب کند. عنوان باید به شکلی انتخاب شود که کسانی که فقط عنوان را می بینند ترغیب شوند که کل مطلب را بخوانند. ضمناً عنوان این پیام را بدهد که در آینده، این مطلب ثابت نخواهد ماند و به روز خواهد شد و همیشه می توان نسخه ی کامل تر آن را مشاهده کرد (دعوت به بازدید دوباره). «نکاتی در مورد کنکور سراسری امسال» چنین عنوانی است. اما «آخرین منابع مربوط به رشته ی … کنکور برای سال ۹۳» هرگز برای بار دوم، مطالعه نخواهد شد. ضمن اینکه گزینه ی اول حتی ممکن است برای کسانی که کنکور ندارند هم جذاب باشد.

۲.از معرفی لینک ها و سایتهای معتبر و قدرتمند که بهتر از خود شما هستند، نترسید. در دنیای بازاریهای قدیم، اگر کسی برای محصولی مشتری پیدا می کرد، حتی اگر خودش آن محصول را نداشت می گفت: همین جا صبر کن. خودم می روم و برایت می آورم!

این رفتار در دنیای دیجیتال امروز، معنایی ندارد. گوگل نگاه می کند که شما مراجعانتان را به کجا ارجاع می دهید. تا چه حد به آنها احترام می گذارید و علاقمند هستید. ضمناً مثل دنیای واقعی که شما را از روی دوستانتان می شناسند، از اینکه در دنیای مجازی با چه کسانی حرف می زنید و دور هم جمع شده اید، در مورد شما قضاوت می شود. پس اگر سایتی را می بینید که در حوزه مورد علاقه شما فعال است و اعتبار دارد (اعتبار به معنای مطالب مفید و ارزشمند است و نه الزاماً رتبه ی خوب) حتماً آن را در نوشته ی خود معرفی کنید.

۳.به صفحات دیگری که در سایت شما مطالب مرتبط دارند، لینک بدهید. اجازه بدهید که گوگل بفهمد این صفحه سنگ زیربنا است و با باقی مطالب شما تفاوت دارد. حتماً به شکلی لینک بدهید که خواننده به درستی تصمیم بگیرد که آیا کلیک کردن بر روی آن لینک برایش مفید است یا نه. هنر شما کلیک گرفتن از بازدیدکننده به هر قیمت نیست. بلکه کمک به بازدیدکننده در مورد این تصمیم مهم است که: «آیا کلیک کردن روی این لینک به من کمک بیشتری خواهد کرد یا نه؟».

۴.کلیک شکار نکنید. مبلغ جستجو کنید. اینکه بازدیدکنندگان به هر قیمتی وارد سایت شما بشوند، چندان ارزشمند نخواهد بود. شاید با این روش ها هم بتوان رشد کرد. اما دو نکته را مد نظر داشته باشید: کسانی که وارد صفحه شما می شوند و با دیدن مطلب ناامید می شوند و آن را می بندند، گوگل را خوشحال نمی کنند. ضمن اینکه موسسات بزرگی هستند که با یک هزینه ی ساده ی چندمیلیونی، هزاران برابر شما کلیک جذب می کنند و شما را کنار می زنند. در تمام مدتی که محتوای «سنگ زیربنا» را تولید می کنید به این نکته فکر کنید که: چه چیزهایی باید اینجا باشد تا هرکس این صفحه را بازدید کرد، لینک آن را به دوستان خود معرفی و پیشنهاد کند؟

۵.در یک موضوع خاص، ده ها سنگ بنای مختلف ایجاد نکنید. قرار نیست همه ی مطالب شما تا این حد زیربنایی باشند. اتفاقاً در نهایت، مخاطب مطالب تخصصی می خواهد. مطالبی که دقیقاً به یک موضوع خاص پرداخته اند. مطالب را کامل توضیح داده اند و هدفشان این بوده که شما، یک بار آنها را بخوانید و بیاموزید و بروید! بنابراین تمام نوشته های خود را با این استراتژی تولید نکنید. سنگ بنا، لابی ساختمان شماست. مراجعین می آیند. کمی آنجا می نشینند. با اطلاعات صحبت می کنند و اتاق و طبقه ی مورد نظر خودشان را انتخاب می کنند. یک ساختمان اداری، فقط با لابی و روابط عمومی ساخته نمی شود!

۶.تجربه ی خوبی از حضور کاربر در آن صفحه ایجاد کنید. هزار شیوه وجود دارد که گوگل و موتورهای جستجو بفهمند که کاربر شما در صفحه ی شما حال خوبی دارد یا نه. اینکه چقدر در آن صفحه باقی مانده. اینکه تعداد زیادی از لینک های پیشنهاد شده توسط شما در آن صفحه را باز کرده است و اطمینان داشته که شما او را به بیراهه هدایت نمی کنید. اینکه دقیقاً متن و مطلب شما با عنوانی که نوشته بودید همخوانی داشته و کاربر شما احساس نکند که فریب خورده است.

۷.در آوردن لینک های مختلف در صفحه ی «زیربنا»، به این نکته هم توجه داشته باشید که گوگل، کدام صفحات را در سایت شما به آن مطلب مرتبط می داند.

چگونه یک وب سایت موفق داشته باشیم؟

عضی از مدیران سایت ها یا دغدغه پشتیبانی از کاربران ندارند و یا در تعامل با مردم خجالتی هستند. دلیلش آن است که اغلب مدیران سایت افراد فنی هستند که بیشتر ترجیح می دهند پشت کامپیوتر باشند تا با کسی صحبت کنند.

۱. پشتیبانی کاربران و تعامل با آنها

بعضی از مدیران سایت ها یا دغدغه پشتیبانی از کاربران ندارند و یا در تعامل با مردم خجالتی هستند. دلیلش آن است که اغلب مدیران سایت افراد فنی هستند که بیشتر ترجیح می دهند پشت کامپیوتر باشند تا با کسی صحبت کنند. اگر می خواهید سایت موفقی داشته باشید، تردید را کنار بگذارید. گوش شنوا برای مشکلات و نظرات کاربران داشته باشید و به آنها پاسخ مناسب بدهید. مطمئن باشید این «شنیدن نظرات» برایتان هم نفع معنوی دارد و هم وضعیت اقتصادی سایتتان را بهتر می کند.

۲. استقلال از پلاتفرم

برخی از گردانندگان یا مدیران سایت ها نسبت به فناوری خاصی تعصبات جانبدارانه دارند. اما برخی دیگر فقط یک چیز برایشان مهم است: سایت خوب و موفقی داشته باشند. خودتان را به فناوری ها و فایل ها گره نزنید. اجرای ایده ها و رویاهایتان را موکول به انجام شدن این یا آن تغییر فنی در سایت یا ظاهر گرافیکی آن نکنید. بعضی از صاحبان سایت وسواس عجیبی نسبت به یک جور منو یا افکت خاص یا یک انیمیشن فلش دارند. این سایت ها هیچگاه در ردیف سایت های موفق و کامیاب قرار نمی گیرند. مهم تامین علایق کامپیوتری و گرافیکی شما نیست، مهم رضایت مردم است. مستقل باشید. دوراندیش و با برنامه باشید. خودتان را به این آبجکت و آن فایل و این تکنیک گره نزنید. همیشه آمادگی پذیرش ایده های بهتر و ایجاد تغییر را داشته باشید. من خودم سال ها از فناوری های مایکروسافت استفاده کردم، ولی حالا می بینم سایت های PHP هم حتی می توانند بهتر و کم دردسرتر باشند.

۳. انگیزه

بدترین سم برای به شکست کشاندن یک سایت، به کار گماشتن یک مدیر بی انگیزه است. اگر خودتان مدیر سایت خودتان هستید واقعا از خودتان بپرسید هدفتان از ورود به اینترنت چیست و این اقدام چه فایده ای برای زندگی و کسب و کار شما دارد؟ اگر می خواهید فرد دیگری را به مدیریت سایت منصوب کنید، مطمئن شوید او به اندازه کافی انگیزه داشته باشد. او را در سود و زیان مادی و معنوی سایت سهیم کنید. داشتن مهارت های فنی کافی نیست. اگر مدیر یک سایت دورنمایی برای کار خویش نبیند، به کارش دل نخواهد بست. بهترین نرم افزار و زیباترین سایت هم زیر دست چنین مدیری به گل خواهد نشست.

۴. مهارت در انتخاب محتوای خوب

اینترنت عرصه ارائه محتوای دیجیتال است. خواه این محتوا معرفی یک کالای فیزیکی باشد، خواه یک مقاله جدید، در هرصورت داشتن سطح قابل قبولی از مهارت در نوشتن و تولید مطلب لازم است. یک کار بد و ناشیانه آن است که محتوای سایت خود را با مطالبی که از سایت های دیگران کپی کرده اید پر کنید. رک و راست بگویم: خودتان را گول می زنید. کاربران اینترنت افرادی هستند که دست کم سطح متوسطی از هوشمندی را دارند. چرا به سایت شما بیایند؟ به سایتی می روند که تولید کننده اصلی محتوا است. بهترین کار آن است که وقت بگذارید و کمی خلاقیت به خرج دهید. مطمئن باشید پاداش مطالبی که خودتان با زحمت تهیه کرده اید را با افزایش فروش و درآمد سایت خواهید گرفت، به شرطی که برنامه ای برای کسب درآمد از سایت داشته باشید. محتوای اصیل و دست اول یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک سایت وب است.

۵. اصول بازاریابی و تبلیغ

در زمینه بازاریابی و تبلیغ بی اطلاع نباشید. بعضی از مدیران سایت ا خیلی ساده لوحانه فکر می کنند و اطلاع درستی از ماهیت پیچیده مبارزه بی امان سایت ها برای ربودن میدان موفقیت از یکدیگر ندارند. کافی است گاهی سری به موتور جستجوی گوگل بزنید و همان واژه دیروز یا پریروز را جستجو کنید تا بالا و پایین شدن رتبه سایت ها را به چشم خود ببینید. برای موفقیت سایتتان باید با چشمان باز و آگاهی کامل از اصول بازاریابی حرکت کنید. همچینین کسب مهارت «تبلیغ نویسی در وی» برای مدیران سایت ضروری است. این مهارتی است که سال ها آن را تدریس می کنم و سعی می کنم در مقالات بعدی به آن بپردازم.

۶. اختصاص وقت کافی

برخی از صاحبان سایت ها تصور ساده انگارانه ای از مکانیزم عملکرد یک سایت دارند. آنها فکر می کنند همینکه مطالب خوب و نرم افزار خوبی برای مدیریت محتوای سایت داشته باشیم، کار تمام است و سایت خود به خود موفق می شود. برای مدیریت سایت خود باید هر روز وقت کافی اختصاص دهید. منظور از مدیریت، مطلب گذاشتن نیست، منظور بررسی و تحلیل اوضاع است. باید مدام از خودتان بپرسید چگونه می توانم فلان کار را بهتر و سریعتر انجام دهم؟ چطور می توانم درآمد سایت را افزایش دهم؟ چرا فلان مکانیزم تبلیغی یا بازاریابی نتایج دلخواه را به بار نمی آورد؟ آیا کاربران از خدمات سایت راضی هستد؟ آیا پیشنهادات آنها را بررسی کرده ام؟ هیچ راه میانبری وجود ندارد. برای کامیابی سایتتان وقت بگذارید.

۷. طرح و برنامه ای برای توسعه سایت

یکی از نکات ظریفی که سایت های موفق رعایت می کنند، داشتن طرح و برنامه ای برای توسعه سایت است. توسعه جزو ذاتی یک سایت وب است. یک سایت بدون توسعه، حتی با بهترین مطالب و خدمات، بزودی روندی نزولی را آغاز خواهد کرد. مردم سایت هایی که مرتب تغییر و تحولاتی در آن صورت می گیرد و تلاش می کنند بهتر شوند را دوست دارند. داشتن نرخ رشد منظم، یکی از استراتژیک ترین روش ها برای موفقیت یک سایت وب است.

۸. بررسی سایت های رقیب

مگر می شود موفق بود و رقیب نداشت؟ موفقیت یک وضعیت نسبی است و در قیاس با وضعیت سایت های دیگر قابل اندازه گیری است. پس اگر می خواهید سایت موفقی داشته باشید، رقبای خود را بشناسید. مغرور نباشید و به سایت آنها سربزنید. از رقبای خود بیاموزید. بررسی سایت های رقیب یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای تدوین برنامه توسعه سایت خودتان است. یک روش ساده برای یافتن سایت های رقیب استفاده از دستور related در جستجوی گوگل است. اگر می خواهید رقبای سایت johnboghossian.com را بیابید کافی است در گوگل عبارت related:johnboghossian.com را جستجو کنید.

۹. مصرف کننده خوبی باشید

یک سایت در حقیقت یک کارگاه تولید اطلاعات است. بعضی از مردم تصور درستی از ماهیت «مفهوم تولید» ندارند و با خیالپردازی های خود در این زمینه زندگی می کنند. واقعیت آن است که تا مصرف کننده خوبی نباشید، امکان ندارد تولیدکننده خوبی باشید. این یک اصل مهم در زندگی است. مثلا اگر می خواهید آهنگساز خوبی باشید باید ابتدا چند سال موسیقی خوب و با کیفیت بشنوید تا آرشیو ذهنی قوی داشته باشید. اگر می خواهید نویسنده خوبی بشوید باید چند سال کتاب ها و آثار نویسندگان معروف را بخوانید و بیاموزید. باید کالای پدیدآورندگان موفق را مصرف کنید تا راز موفقیت آن را حس کنید. خیلی ها دلشان می خواهد یک فروشگاه آنلاین داشته باشند اما تاکنون حتی یک بار هم آنلاین خرید نکرده اند! اگر می ترسید آنلاین خرید کنید، چه توقعی از مردم دارید؟!

۱۰. دانش فنی و مطالعه

حتی اگر می خواهید مدیریت سایت را به فرد دیگری واگذار کنید، بکوشید دست کم در ماههای نخست بخشی از وقت خود را صرف کلنجار رفتن با سایت تان و بهبود آن کنید. اگر حاضر نیستید از ساعات اصلی کار روزانه برای سایت تان صرف کنید و اوقات فراغت و زمان استراحت در منزل را برای این کار در نظر گرفته اید، به این معنی است که هنوز نقش وب سایت را در کسب و کارتان جدی نگرفته اید. در این صورت وب سایت هم به همان اندازه به شما خروجی خواهد داد. وب سایت تان هم شما را جدی نخواهد گرفت! برای خروج از این دور باطل وقت بگذارید. دانش فنی خود را بالا ببرید. بر ترس های خود درباره بی اطلاعی از فناوری غلبه کنید. در اینترنت مدیرانی که دانش فنی کم یا غیرقابل اتکایی درباره فناوری وب دارند اغلب شکست می خورند. البته مواظب باشید از در این کار افراط نکنید. اگر بیش از حد درگیر جزئیات فنی شوید از موارد بسیار مهم تری مانند بازاریابی و رشد کسب و کارتان باز می مانید!

با گوگل ترندز به کسب و کار خود رونق دهید

ابزار Google Trends یکی از ابزارهای مفید شرکت گوگل است که از طریق آن می توانیم نیازها و رفتارهای مخاطب محصولات و خدماتی را که ارائه می دهیم، تحلیل کنیم. هدف اولیه شرکت گوگل از ارائه این ابزار، نمایش روند بازار برای فروش محصولات مختلف و ارائه اطلاعات آماری در زمینه مسائل پزشکی و اجتماعی بود. اما به مرور ابزارهای Google Insights و Google Trends با هم ادغام شدند و در حال حاضر استفاده از این ابزار مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارد.

در پایان هر سال میلادی گوگل کتابچه ای منتشر می کند که در آن رفتارها و علایق مردم کشورهای مختلف براساس کلماتی که در گوگل جست و جو کرده اند، مشخص می شود. این اطلاعات می تواند برای کارآفرینان و صاحبان مشاغل مختلف بسیار مفید باشد. شما نیز می توانید از طریق آدرس اینترنتی Google.com/trends/explore به گوگل ترندز دسترسی داشته باشید و بازار هدف خود را تجزیه و تحلیل کنید.

امکاناتی که ابزار گوگل ترندز در اختیار شما قرار می دهد عبارتند از:

  • امکان مقایسه میزان جست و جوی کلمات کلیدی مختلف در بازه زمانی مشخص.
  • نمایش نقشه جغرافیایی و مشخص کردن مکان جست و جوکنندگان براساس کشور، استان وش هر.
  • پیشنهاد کلمات کلیدی مشابه که کاربران آن ها را جست و جو می کنند.
  • پیش بینی میزان جست و جوی کلمات کلیدی در آینده براساس اطلاعات سال های قبل.
  • نمایش کلمات کلیدی که بیشترین رشد را در ماه های اخیر داشته اند.
  • علایق و افکار مردم در شهرها و کشورهای مختلف براساس کلماتک لیدی که در بازه های زمانی مختلف جست و جو می کنند.

برای این که بیشتر با کاربردهای مفید این ابزار آشنا شوید، چند مثال در این زمینه ارائه می کنم:

مثال ۱: فرض کنیم که شما تمایل دارید که یک برند جدید در زمینه دوربین مداربسته تولید یا به کشور وارد کنید و قبل از انجام چنین کاری بدانید که چند مشتری بالقوه برای این کار وجود دارد و در چه زمانی از سال بیشترین فروش را خواهید داشت. همچنین ممکن است بخواهید در مورد این که در کدام استان کشور می توانید فروش بهتری داشته باشید تحقیق کنید. برای انجام چنین کاری می توانید با وارد کردن کلماتکلیدی دوربین مداربسته و نصب دوربین مدار بسته در ابزار Google Trends روند جست و جوی عبارات فوق را بررسی کنید و اطلاعات جالبی به دست آورید. پس از بررسی این عبارات در گوگل می توان تشخیص داد که:

نیاز جامعه به دوربین مداربسته از سال ۲۰۰۹ تا کنون رشد بسیار زیادی داشته است و کماکان روند رشد آن ادامه دارد.

برخلاف تصور اولیه، بیشترین تقاضا برای خرید و نصب دوربین مداربسته در استانهای آذربایجان غربی، مازندران، خراسان رضوی، اصفهان و قم وجود دارد و تهران در رتبه هفتم قرار دارد.

میزان جست و جوی عبارت دوربین مدار بسته از دوربین مداربسته بیشتر است، یعنی اکثر افراد بین کلمات مدار و بسته فاصله می گذارند. افرادی که بین کلمات مدار و بسته فاصله می گذارند در استان های مرکزی، اردبیل، مازندران، همدان، زنجان، خراسان رضوی و قزوین قرار دارند و تهرانی ها این عبارت را کم تر جست و جو می کنند.

کلمه کلیدی نصب دوربین مداربسته تنها در تهران جست و جو می شود.جست و جوی عبارت آموزش دوربین مداربسته در ماه های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و افراد زیادی به دنبال یادگیری نصب دوربین مداربسته هستند.با توجه به اطلاعات فوق می توانید برنامه ریزی مناسبی برای نحوه تبلیغات و معرفی کالای خود داشته باشید و بهتر با طرز فکر و نیازهای جامعه آشنا شوید.

مثال ۲: شما می خواهید داروی جدیدی در زمینه جلوگیری از ریزش مود تولید کنید، می خواهید در مورد میزان فروش این کالا در کشور تحقیق کنید. برای چنین کاری کلمات کلیدی ریزش مو، کاشت مو و جلوگیری از ریزش مو را مورد بررسی قرار می دهیم.

اطلاعاتی که با تحلیل کلمات کلیدی فوق بدست می آیند عبارتند از:

کلمه کلیدی ریزش مو جست و جوی بالایی دارد و روند جست و جوی آن رو به رشد است. همچنین کاشت مو نیز رشد قابل توجهی داشته است.

بیشترین جست و جوی عبارت کاشت مو به ترتیب در شهرهای کرمانشاه، تهران، همدان، اهواز، شیراز، کرج و تبریز وجود دارد و بیشترین جست و جوی عبارت ریزش مو در همدان، شهرکرد، ارومیه، تبریز و اردبیل است.

علاوه بر کلمات فوق، کاربران کلماتی مانند: دکتر کاشت مو، روش کاشت مو، کلینیک کاشت مو، کاشت مو طبیعی، مرکز کاشت مو، درمان ریزش مو، جلوگیری ریزش مو، علت ریزش مو، شامپو ریزش مو، تقویت مو و… جست و جو می کنند.

بیشترین جست و جوی عبارات مرتبط با ریزش مو در فصل پاییز صورت می گیرد. (تحقیق در مورد علت این موضوع می تواند جالب باشد.)

همچنین می توان با استفاده از گوگل ترندز در مورد مسائل اجتماعی و پزشکی تحقیق کرد. به عنوان مثال بررسی میزان رشد سرطان در سال های اخیر در ایران و مقایسه آن را با کشورهای دیگر و یا بررسی روشهای تبلیغاتی در کشورهای مختلف. برای مشاهده آمار دقیق تعداد جست و جوی کلمات کلیدی می توان از ابزار keyword planner استفاده کرد که در مقالات بعدی در مورد آن توضیحات بیشتری خواهم داد.

یک خرید امن اینترنتی با نکات زیر

اگر قصد خرید اینترنتی از یک فروشگاه الکترونیکی را دارید باید با چشمانی باز این کار را انجام دهید. ما نمی خواهیم خرید اینترنتی را یک کار عجیب و سخت جلوه دهیم اما وقتی شما به صورت فیزیکی هم خرید می کنید مطمئنا از یک مکان معتبر خرید خود را انجام می دهید. خرید اینترنتی شاید ساده ترین و لذت بخش ترین کاری باشد که شما در اینترنت می توانید انجام دهید به شرطی که به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید.

خرید اینترنتی از فروشگاه های معتبر

قبل از خرید اینترنتی در مورد فروشگاهی که می خواهید از آن خرید کنید تحقیق کنید. فروشگاه های معتبر عموما آدرس پستی، تلفن و مشخصات خود را به طور دقیق در وب سایت شان درج می کنند. دقت کنید که فروشگاهی که از آن خرید می کنید یک فروشگاه فعال است یا یک وب سایت رها شده. در نظر داشته باشید تعداد زیادی وب سایت رها شده در اینترنت وجود دارند که روزی به مشتریان خود سرویس دهی می کردند اما به علل مختلف بی استفاده مانده اند اگر از طریق تبلیغات با فروشگاه آشنا شدید تقریبا می توان اطمینان داشت که فروشگاه مورد نظر فعال است، اما اگر به طور اتفاقی وارد فروشگاه شدید باید بررسی بیشتر نمایید. معمولا وب سایت های فعال بخش اخبارشان به روز است به عنوان یکی از نشانه های به روز بودن فروشگاه می توان در نظر گرفت است و یا اینکه بررسی کنید اطلاعات تکمیلی در مورد کالا به همراه قیمت و شرایط و هزینه های ارسال درج شده باشد. معمولا فروشگاه هایی که یک شعبه ی فیزیکی دارند بسیار مطمئن تر از فروشگاه هایی هستند که فقط به صورت مجازی پایه گذاری شده اند و آمارها نیز نشان می دهد اعتماد افراد به فروشگاه هایی که شعبه ی فیزیکی دارند بیشتر است. زیرا احتمال کلاهبرداری و یا این که کالای خریداری شده به دست شما نرسد کمتر است و اگر مشکلی پیش بیاید می توانید به آدرس فروشگاه مربوطه مراجعه کنید.

انتخاب روش خرید مناسب

وقتی از یک فروشگاه مجازی معتبر خرید می کنید معمولا انتخاب های متعددی برای نحوه خرید و دریافت کالا برای شما وجود خواهد داشت. از جمله پرداخت وجه به صورت آنلاین، خرید به صورت پستی، واریز به حساب و …. . همیشه سعی کنید روشی برای خرید خود انتخاب کنید که کمترین ریسک پذیری را داشته باشد.

خرید به صورت آنلاین

معمولا فروشگاه هایی که ارائه دهنده سرویس های آنلاین هستند خدمات پرداخت اینترنتی خود را از یکی از بانکهای کشور دریافت می کنند و بانک ها نیز معمولا بابت ارائه این نوع سرویس از فروشگاه ها مبالغی بابت ضمانت دریافت می کنند. تا در مواردی که از فروشگاه مربوطه شکایتی صورت گرفت مورد اجرا قرار دهند. استفاده از این سیستم بیشتر در مواقعی مناسب است که شما محصول خود را می خواهید به صورت الکترونیکی دریافت کنید مانند خرید کارت اینترنت و …. . در پرداخت های آنلاین همیشه وقتی می خواهید مرحله پرداخت وجه را از طریق کارت انجام دهید وارد سایت دومی خواهید شد که سایت بانک دریافت کننده وجه است که عموما سایت های بانک سامان به آدرس sb۱۴.com و یا سایت بانک پارسیان به آدرس pec.ir و یا سایت معتبر دیگر بانک ها می باشد. دقت کنید بسیاری از سارقان اینترنتی با راه اندازی سایت هایی شبیه به سایت های بانکها و آدرس های شبیه به آنها اقدام به کلاهبرداری نموده اند. اگر از مرورگر IE اسفتاده می کنید، بعد از ورود به صفحه پرداخت بانک، تصویر یک قفل زرد رنگ پایین صفحه مشاهده می شود روی آن قفل دو بار کلیک کنید تا گواهینامه سایت باز شود. در قسمت Issuedto آدرس بانک نوشته شده است . مثلا اگر وارد سایت بانک پارسیان شده باشید باید www.pec.ir نوشته شده باشد. ولی اگر وارد قسمت پرداخت شدید و این قفل زرد رنگ را مشاهده نکردید، یا نام داده شده در قسمت Issuedto درست نبود، شماره کارت رمز خود را وارد نکنید چون نشان دهنده ی این است که این سایت از نظر امنیتی تایید نشده است و یا اصلا سایت بانک نمی باشد و اطلاعات شما در اختیار افراد دیگری قرارخواهد گرفت.

شیوه خرید از طریق واریز به حساب

در این روش برای خرید اینترنتی یک کالا باید ساعت ها در صف بانک بایستید تا مبلغ را به حساب فروشگاه واریز کرده سپس شماره فیش را در وب سایت وارد کنید تا محصول مورد نظر را برای شما ارسال کنند. این شیوه یکی از بدترین شیوه های خرید اینترنتی است و حتی شاید نتوان آن را یک خرید اینترنتی قلمداد کرد. زیرا استفاده از تجارت الکترونیک باید باعث سرعت وسهولت در خرید گردد، اما در این روش شما دردسر بیشتری نسبت به خرید فیزیکی خواهید داشت. از نظر امنیتی هم استفاده از این روش خرید غیر عاقلانه است. در پرداخت های الکترونیکی تمام سوابق تراکنش های مالی شما در سیستم ثبت می شود و حتی مشخص است که این کالا در چه تاریخی و از چه فروشگاهی و با چه قیمتی خریداری شده است. اما در حالتی که شما به حساب فردی مبلغی واریزمی کنید ممکن است هیچ وقت چیزی به دست شما نرسد و چون شما مبلغ را در بانک واریز کرده اید و این فروشگاه اینترنتی برای بانک شناخته شده نیست و فروشگاه ضمانتی هم به بانک نداده است. اثبات این که شما مبلغی را بابت خرید محصول خاصی که در اینترنت وجود داشته پرداخت کرده این مشکل تر است و ردیابی آن سخت تر و یا اگر بر فرض فیش بانکی را گم کنید که اوضاع وخیم تر خواهد شد. بسیاری از سارقان از این روش نیز برای کلاهبرداری های اینترنتی خود استفاده می کنند و با راه اندازی یک سایت و رائه یک محصول با قیمت وسوسه انگیز و ارائه شماره حساب از مشتریان می خواهند مبالغ را واریز کنند. معمولا این افراد درخواست مبالغ اندکی از مشتریان می کنند، به طور مثال ۳ تا ۵ هزار تومان. به همین خاطر بیشتر افراد وقتی چیزی به دستشان نمی رسد در پی شکایت نمی روند، اما در نظر بگیرید این افراد از هزاران نفر به این شیوه کلاهبرداری می کنند و مبالغ کلانی به جیب می زنند.

خرید پستی

شاید بتوان امن ترین روش برای خرید اینترنتی استفاده از سیستم خرید پستی باشد که امروزه اغلب فروشگاه ها نیز از این سرویس استفاده می کنند. شما با استفاده از این روش می توانید محصول مورد نظر را سفارش دهید و محصول موردنظر توسط شرکت پست برای شما ارسال شده و سپس مبلغ کالا را به مامور پست تحویل می دهید. می بینید که در این روش شما با اطمینان خاطر و بدون اینکه پولی را از پیش پرداخت کرده باشید می توانید محصول خود را خریداری کنید. استفاده از این روش برای کالاهایی که ماهیت فیزیکی دارند بسیار مناسب است. همیشه سعی کنید در فروشگاهی که امکان خرید پستی وجود دارد از این روش استفاده کنید البته از این شیوه در محصولاتی که ماهیت فیزیکی ندارند مانند کارت اینترنتی و اطلاعات و حق عضویت و …. نمی توان استفاده کرد و باید شیوه پرداخت آنلاین استفاده شود.

تلگرام در آستانه فیلترشدن؟

یافتن هکر با یک کلیک

 

اگر به دنبال هک کردن سایتی هستید و در این زمینه تخصص ندارید، وب سایتی که به همین منظور راه اندازی شده راهنمای ورود شما به دنیای هکرهای اینترنتی خواهد بود.

این وب سایت در عرض یک دقیقه به شما امکان خواهد داد تا هکر مورد نظرتان را بیابید و از این طریق به حساب کاربری فرد دلخواهتان نفوذ کنید یا سایت یک شرکت رقیب را از کار بیندازید.

سایت یاد شده که برای استفاده صاحبان مشاغل در اوایل نوامبر سال گذشته راه اندازی شده بود هم اکنون برای عموم کاربران در دسترس قرار گرفته است. با این کار هر فردی می‌تواند از مهارت‌های هکرهای مختلف بهره‌مند شود.

با شماره ۹۹۹۰از همراه اول شکایت کنید

" مشتركان دارنده سيم‌كارت همراه اول كه در مورد صورتحساب قبوض خود شكايت دارند مي‌توانند از طريق تماس با سامانه اطلاع‌رساني همراه اول به شماره ۹۹۹۰، موارد شكايت خود را از اپراتور پيگيري کنند".

 غلامرضا داداش‌زاده معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري با بیان مطلب فوق افزود: برخي از مشتركين از طريق سامانه ۱۹۵ نسبت به افزايش قبوض خود شكايت داشتند كه بررسيهاي انجام شده،نشان‌دهنده عدم تغيير در تعرفه‌هاي اعمالي بوده است و برخي از اين موارد به دليل استفاده مشتركين از سرويسهاي ارزش افزوده و همچنين اختلال در سامانه ثبت پرداخت ميان دوره‌اي در شبكه همراه اول است.

پارس آنلاین سرویس‌های شبانه رایگان را حذف می‌کند

شرکت پارس آنلاین سرویس‌های رایگان شبانه خود را حذف کرده است. 

تعرفه اینترنت پرسرعت همراه اول

به روز شده در۶  شهریور : 
همراه اول تعرفه اینترنت پرسرعت خود را یک روز پس از آنکه آنها را روی سایت خود قرار داده بود  حذف کرده و اعلام کرده که تعرفه‌های جدیدی برای آن اعلام می‌کند. اطلاعات مطالب زیر بر اساس تعرفه‌ای تنظیم شده که دیروز روی سایت این شرکت قرار گرفته بود.