خبر مهم برای افرادی که آیفون دارند؛ از این به بعد باید با عنوانی دیگر سیری را صدا کنید!

اپل در پی آن است تا با حذف عبارت Hey Siri، عبارتی کوتاه‌تر را برای فراخواندن سیری استفاده کند. گفته می‌شود به احتمال فراوان این عبارت صرفاً به «سیری» کاهش پیدا کند.

دستیار هوشمند اپل را که می‌توان در گوشی‌های آیفون 14، آیپد پرو 12.9 (2022) و مینی اسپیکر هوم‌پاد فراخواند، به روش‌های مختلف فعال می‌کنند. اما استفاده از عبارت Hey Siri رایج‌ترین شکل فراخواندن آن است. در واقع فرد قبل از آن که خواسته خود را برای سیری مطرح کند، این عبارت را به زبان می‌آورد.

با این حال هنگامی که کاربر بخواهد چند کار را پشت سر هم انجام دهد یا خواسته‌های متعددی از سیری داشته باشد، تکرار کردن عبارت Hey Siri می‌تواند کمی ناجور باشد. در نتیجه شاید بسیاری از کاربران از شنیدن این خبر خوشحال می‌شوند و یا حتی اپل با این اقدام می‌خواهد اولین قدم را برای حذف کامل این شکل از فراخواندن سیری بردارد.

براساس گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است، اپل می‌خواهد به جای Hey Siri فقط «سیری» را جایگزین این شکل از فراخواندن دستیار هوشمندش کند. البته که این کار زمان‌بر خواهد بود؛ چرا که این حرکت چالش‌هایی را ایجاد خواهد کرد. اگر نرم‌افزار دستگاه به خوبی واسنجی نشود، کاربر به صورت اتفاقی و ناخواسته دستیار هوشمند را فعال می‌کند و به مرور زمان این مسئله می‌تواند آزاردهنده شود.

فراخواندن سیری

اگر این اتفاق بیفتد، سیری نیز به مانند بهترین اسپیکرهای هوشمند آمازون عمل خواهد کرد. در اسپیکرهای هوشمند اکو کاربر برای فراخواندن دستیار هوشمند تنها عبارت «الکسا» را به زبان می‌آورد و سپس کارهای مورد نظرش را به دستیار هوشمند می‌گوید.

در دستگاه‌های تولیدی گوگل کاربر باید از عبارت Hey/OK Google برای فراخواندن دستیار هوشمند دستگاه استفاده کند. البته قابلیتی در گوشی‌های هوشمند گوگل پیکسل 7، گوگل نست مینی و بسیاری دیگر از دستگاه‌های هوشمند گوگل وجود دارد که با عنوان Quick Phrases شناخته می‌شود و کاربر به واسطه آن می‌تواند برخی عبارات کوتاه را برای تعداد مشخصی از عملکردهای دستیار هوشمند تعریف کند. برای مثال کاربر می‌تواند با تعریف Stop، هنگامی که زنگ هشدار گوشی به صدا درآمده است، آن را متوقف سازد.

گفته می شود گوگل می‌خواهد ویژگی گفته شده را در Google Nest Hub Max گسترش دهد؛ تا جایی که کاربر برای فراخواندن دستیار هوشمند دیگر نیازی به بیان دوباره Hey Google نداشته باشد. مشخص نیست که اپل نیز تا به اینجا پیش برود یا نه، اما به قطع اگر بخواهد از رقبای قدرتمندش جا نماند باید در زمینه خلاقیت و عملکرد دستیار هوشمند خود را بهبود ببخشد.

همان طور که گفته شده، حذف Hey از عبارت Hey Siri کاری زمان‌بر است و طبق گزارش بلومبرگ، اپل به تازگی این کار را شروع کرده است. گفته می‌شود کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل در سال آینده میلادی و حتی سال بعدتر، مکان و زمان معرفی این ویژگی باشد. با این حساب برای استفاده از این قابلیت جدید باید منتظر iOS 17 یا iOS 18 بمانیم.

نوشته خبر مهم برای افرادی که آیفون دارند؛ از این به بعد باید با عنوانی دیگر سیری را صدا کنید! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

ابرخودروی لامبورگینی هوراکان استراتو رونمایی شد +تصویر

شرکت لامبورگینی اخیرا اطلاعاتی درباره رونمایی از ابرخودروی جدید خود داده بود. این خودروی سوپرکار هوراکان استراتو نام داشته و قرار است برای اولین بار در نمایشگاه Art Basel در میامی در تاریخ 1 تا 3 دسامبر نمایش داده شود.

چند نکته جالبی که هوراکان استراتو دارد این است که این نسخه تنها ابرخودروی V10 تنفس طبیعی است. نکته دیگر نیز که حائز اهمیت بوده این است که این خودرو آخرین مدل لامبورگینی است که به موتور احتراقی مجهز می‌شود. چون بیشتر خودروها از سال 2022 به سمت برقی شدن پیش می‌روند؛ در روزهای آتی نیز قرار است این شرکت یک خودروی تمام برقی را وارد بازار کند.

استراتو دارای موتور 10 سیلندر بوده که توان خروجی برابر با 631 اسب بخار داشته و 5200 سی‌سی گنجایش دارد. شتاب صفر این خودرو در 96 کیلومتر در ساعت 2.8 ثانیه بوده و حداکثر سرعت نیز به 303 کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

البته هنوز مشخص نیست که این خودرو به نام استراتو عرضه شود، اما با توجه به کانسپتی که با این نام در اوایل ژوئن 2019 رونمایی شده بود، این نام منطقی بنظر می‌آید. این خودروی سوپرکار احتمالا قبل از خودروی 911 سافاری/ داکار پورشه رونمایی می‌شود. همچنین ابرخودروی هوراکان استراتو به سیستم چهار چرخ متحرک استاندارد مجهز خواهد بود.

کانسپتی که در گذشته با این نام ارائه شده بود، به سیستم تعلیق اصلاح‌شده‌ای مجهز شده بود و به اندازه 47 میلی‌متر (1.85 اینچ) در سطح بالاتری قرار داشت. مسیر چرخ‌های آن نیز 30 میلی‌متر (1.18 اینچ) در هر دو محور بیشتر بود. استراتو 2019 به بدنه‌ای محکم و تقویت‌کننده‌های زیر بدنه مجهز شده بود و از یک دیفیوزر نیز بهره می‌برد.

اگر به تصاویر این خودرو نگاه کنید متوجه می‌شوید که قوس‌ چرخ‌های برآمده همچنان وجود دارند. چراغ‌های LED اضافی نیز در جلو و عقب خودرو قرار گرفته‌اند. تنها 500 هزار دستگاه از هوراکان ساخته خواهد شد که قیمتی برابر با 245 هزار دلار خواهد داشت.

خودروی هوراکان استراتو به نوعی می‌تواند یادآور کانسپت پارکور مبتنی بر گالاردو باشد. این خودرو تقریبا یک دهه پیش توسط کمپانی ایتال دیزاین به عنوان یک ابرخودروی پرسرعت معرفی شده بود.

نوشته ابرخودروی لامبورگینی هوراکان استراتو رونمایی شد +تصویر اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

ادعای کوین تلگراف: امکان افزایش ۵۰ درصدی قیمت سولانا وجود دارد

رمزارز سولانا

سرمایه‌گذاران خوشبین رمزارز «سولانا» (Solana) نشانه‌هایی بر مقابله با روند اصلاحی مدام را نشان می‌دهند؛ بنابراین گمانه‌زنی‌هایی به وجود آمده که امکان دارد قیمت SOL در ماه‌های آینده روند صعودی را نیز طی کند.

به نقل از کوین تلگراف، افزایش قیمت اخیر رمزارز سولانا خیلی زود به پایان رسید؛ چون توجه معامله‌گران به شایعه ورشکستگی صندوق تأمینی متمرکز بر رمزارز «آلامدا ریسرچ» َ(Alameda Research) معطوف شد.

در تاریخ ۷ نوامبر، قیمت رمزارز سولانا در بازار کریپتو تقریباً ۶ درصد سقوط کرد و به حدود ۳۰٫۵۰ دلار رسید. از زمان آغاز به کار فروش روزانه به‌عنوان بخشی از روند پولبک گسترده‌تر، قیمت سولانا در حدود ۳۸٫۵۷ دلار به اوج خود رسیده بود؛ اما از آن زمان تاکنون، توکن سولانا بیش از ۲۰ درصد کاهش‌ یافته است.

آغاز سقوط SOL هم‌زمان شد با گزارش‌هایی مبنی بر اینکه Alameda Research بدهی‌هایی به ارزش ۸ میلیارد دلار دارد و ممکن است این شرکت برای انجام تعهدات، از دارایی‌های نقدی در ترازنامه خود برخوردار نباشد.

نکته قابل‌توجه در این است که ارزش کلیه دارایی‌های شرکت آلامدا – مانند ارزش توکن سولانا، توکن «سرم» (Serum)، توکن «اکسیژن» (Oxygen) و توکن FTX – به طور هم‌زمان در ۴۸ ساعت گذشته به دلیل ترس از انحلال و ورشکستگی سقوط کرده است.

با این‌ وجود، معامله‌گران قیمت سولانا را همچنان بالای ۳۰ دلار نگه داشتند. شراکت «گوگل کلود» (Google Cloud) با سولانا و راه‌اندازی گوشی‌های هوشمند فروشگاه DApp، دلایلی هستند که معامله‌گران را به آینده بازار رمزارز مذکور خوش‌بین کرده است.

علاوه بر این، Solana همچنان به جذب بیشتر توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) ادامه می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، تعداد کل NFTهای منتشر شده در بلاک‌چین سولانا با رشد ۱۹٫۳ درصدی نسبت به سه ماه گذشته مواجه شده است و به بیش از ۸ میلیون در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ رسیده است.

جیمز تراتمن، پژوهشگر در منبع داده مساری اعلام کرد که توسعه‌های متعدد در بخش NFT باعث شد که جایگاه قوی سولانا نسبت به گروه همتا خود از بلاک‌چین‌های لایه ۱ از نظر حجم فروش NFTهای ثانویه حفظ شود. او در ادامه افزود:

حجم فروش ثانویه توانست اتریوم را در اوایل ماه سپتامبر تحت‌الشعاع قرار دهد. اکثر فعالیت‌های سولانا در آن دوره در مارکت مجیک ادن انجام شد.

در تاریخ ۲ نوامبر، رسانه اجتماعی اینستاگرام حمایت خود را از NFT‌های مبتنی بر سولانا علنی کرد و به کاربران اجازه ساخت، فروش و بازاریابی هنرهای دیجیتال و کلکسیون‌های مورد علاقه خود را داد.

از اوت سال ۲۰۲۲، تحلیلگران شاهد دو حرکت صعودی از سطح پشتیبانی ۳۰ دلاری سولانا بودند؛ این رمزارز در حرکت اول صعودی خود از سطح ۳۰ دلار به ۳۷ دلار رسید، به استثنا یک مرتبه که قیمت در اکتبر به ۲۷٫۷۵ دلار کاهش پیدا کرد.

همین سقف قیمت، همراه با مقاومت خط روند نزولی چندماهه، در محدودکردن افزایش قیمت این توکن در هفته گذشته مؤثر بوده است.

شکست بالاتر از خط مقاومت ۳۷ دلاری می‌تواند باعث شود که این رمزارز محدوده ۴۴٫۲۵ – ۴۷ دلار را در بازار آزمایش کند. در مقابل، روند نزولی قدرتمند بازار همچنان برقرار است و امکان خطر سقوط قیمت سولانا به حدود ۱۹٫۵ دلار یا حدود ۴۰ درصد کمتر از قیمت امروز وجود دارد.

نوشته ادعای کوین تلگراف: امکان افزایش 50 درصدی قیمت سولانا وجود دارد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

ادعای کوین تلگراف: امکان افزایش ۵۰ درصدی قیمت سولانا وجود دارد

رمزارز سولانا

سرمایه‌گذاران خوشبین رمزارز «سولانا» (Solana) نشانه‌هایی بر مقابله با روند اصلاحی مدام را نشان می‌دهند؛ بنابراین گمانه‌زنی‌هایی به وجود آمده که امکان دارد قیمت SOL در ماه‌های آینده روند صعودی را نیز طی کند.

به نقل از کوین تلگراف، افزایش قیمت اخیر رمزارز سولانا خیلی زود به پایان رسید؛ چون توجه معامله‌گران به شایعه ورشکستگی صندوق تأمینی متمرکز بر رمزارز «آلامدا ریسرچ» َ(Alameda Research) معطوف شد.

در تاریخ ۷ نوامبر، قیمت رمزارز سولانا در بازار کریپتو تقریباً ۶ درصد سقوط کرد و به حدود ۳۰٫۵۰ دلار رسید. از زمان آغاز به کار فروش روزانه به‌عنوان بخشی از روند پولبک گسترده‌تر، قیمت سولانا در حدود ۳۸٫۵۷ دلار به اوج خود رسیده بود؛ اما از آن زمان تاکنون، توکن سولانا بیش از ۲۰ درصد کاهش‌ یافته است.

آغاز سقوط SOL هم‌زمان شد با گزارش‌هایی مبنی بر اینکه Alameda Research بدهی‌هایی به ارزش ۸ میلیارد دلار دارد و ممکن است این شرکت برای انجام تعهدات، از دارایی‌های نقدی در ترازنامه خود برخوردار نباشد.

نکته قابل‌توجه در این است که ارزش کلیه دارایی‌های شرکت آلامدا – مانند ارزش توکن سولانا، توکن «سرم» (Serum)، توکن «اکسیژن» (Oxygen) و توکن FTX – به طور هم‌زمان در ۴۸ ساعت گذشته به دلیل ترس از انحلال و ورشکستگی سقوط کرده است.

با این‌ وجود، معامله‌گران قیمت سولانا را همچنان بالای ۳۰ دلار نگه داشتند. شراکت «گوگل کلود» (Google Cloud) با سولانا و راه‌اندازی گوشی‌های هوشمند فروشگاه DApp، دلایلی هستند که معامله‌گران را به آینده بازار رمزارز مذکور خوش‌بین کرده است.

علاوه بر این، Solana همچنان به جذب بیشتر توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) ادامه می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، تعداد کل NFTهای منتشر شده در بلاک‌چین سولانا با رشد ۱۹٫۳ درصدی نسبت به سه ماه گذشته مواجه شده است و به بیش از ۸ میلیون در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ رسیده است.

جیمز تراتمن، پژوهشگر در منبع داده مساری اعلام کرد که توسعه‌های متعدد در بخش NFT باعث شد که جایگاه قوی سولانا نسبت به گروه همتا خود از بلاک‌چین‌های لایه ۱ از نظر حجم فروش NFTهای ثانویه حفظ شود. او در ادامه افزود:

حجم فروش ثانویه توانست اتریوم را در اوایل ماه سپتامبر تحت‌الشعاع قرار دهد. اکثر فعالیت‌های سولانا در آن دوره در مارکت مجیک ادن انجام شد.

در تاریخ ۲ نوامبر، رسانه اجتماعی اینستاگرام حمایت خود را از NFT‌های مبتنی بر سولانا علنی کرد و به کاربران اجازه ساخت، فروش و بازاریابی هنرهای دیجیتال و کلکسیون‌های مورد علاقه خود را داد.

از اوت سال ۲۰۲۲، تحلیلگران شاهد دو حرکت صعودی از سطح پشتیبانی ۳۰ دلاری سولانا بودند؛ این رمزارز در حرکت اول صعودی خود از سطح ۳۰ دلار به ۳۷ دلار رسید، به استثنا یک مرتبه که قیمت در اکتبر به ۲۷٫۷۵ دلار کاهش پیدا کرد.

همین سقف قیمت، همراه با مقاومت خط روند نزولی چندماهه، در محدودکردن افزایش قیمت این توکن در هفته گذشته مؤثر بوده است.

شکست بالاتر از خط مقاومت ۳۷ دلاری می‌تواند باعث شود که این رمزارز محدوده ۴۴٫۲۵ – ۴۷ دلار را در بازار آزمایش کند. در مقابل، روند نزولی قدرتمند بازار همچنان برقرار است و امکان خطر سقوط قیمت سولانا به حدود ۱۹٫۵ دلار یا حدود ۴۰ درصد کمتر از قیمت امروز وجود دارد.

نوشته ادعای کوین تلگراف: امکان افزایش 50 درصدی قیمت سولانا وجود دارد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اپل با مشکل کمبود تولید آیفون ۱۴ مواجه شده است

وبسایت Techradar گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس اپل را به‌عنوان بهترین گزینه‌های خرید به مخاطبان خود معرفی می‌کند. با این‌حال علاقه‌مندان به خریداری این مدل‌ها احتمالا بایستی کمی بیش‌تر منتظر بمانند. بر اساس یک بیانیه جدید که از جانب اپل صادر شده است؛ شیوع بیماری کووید 19 در چین بر ظرفیت تولید آیفون در یکی از تاسیسات تولیدی کمپانی تاثیر قابل‌توجهی گذاشته است.

اپل در بیانیه خود اعلام کرده که محدودیت‌های ناشی از بیماری کووید 19 در چین بر عملکرد خطوط مونتاژ آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس در شهر ژنگژو موقتا تاثیرگذار بوده و این مرکز هم‌اکنون با کاهش چشمگیر در ظرفیت تولید خود مشغول فعالیت است. این خبر بد برای آن‌ دسته از مشتریانی که به‌دنبال تهیه آخرین مدل آیفون در آستانه کریسمس هستند؛ به‌مراتب ناگوارتر خواهد بود. انتظار می‌رود که سفارشات با تاخیری قابل توجه طی ماه‌های آینده به خریداران تحویل داده شوند.

بر اساس اعلام فروشگاه اپل، مدت زمان انتظار برای تحویل سفارشات مدل‌های پرو آیفون هم‌اکنون بین 4 الی 5 هفته است. در صورت تداوم اختلالات ناشی از شیوع بیماری کووید 19 انتظار می‌رود که این بازه زمانی حتی افزایش نیز پیدا کند. اپل در بیانیه خود خاطرنشان می‌کند: “ما کماکان شاهد سطح بالایی از تقاضا برای گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس هستیم. با این‌حال اکنون انتظار می‌رود که میزان نقل و انتقال این مدل‌ها در مقایسه با پیش‌بینی قبلی ما کمتر باشد.در نتیجه مشتریان برای دریافت محصولات جدید خود احتمالا بایستی مدت زمان بیش‌تری منتظر بمانند.”

ژنگژو یکی از شهرهای چین و میزبان بزرگ‌ترین مرکز تولید گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس اپل محسوب می‌شود. این شهر طی هفته‌های اخیر با معضل شیوع کووید 19 مواجه شده است؛ تا جایی‌که گزارشات منتشر شده از شناسایی 167 مورد ابتلا در شهر ژنگژو طی آخرین هفته ماه اکتبر حکایت دارند. بر اساس گزارشات، فاکسکان که مدیریت کارخانه مونتاژ آیفون‌های اپل در شهر ژنگژو را بر عهده دارد؛ به منظور کاهش سرعت شیوع ویروس در اواخر ماه گذشته تصمیم به اجرای مقررات قرنطینه در تاسیسات تولیدی خود گرفته است.

همچنین ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی چین نشان می‌دهند که کارگران کارخانه در تلاش برای فرار از این سایت تولیدی شرکت فاکسکان هستند. این در حالیست که برخی گزارشات از شرایط بد زندگی و کمبود مواد غذایی و منابع پزشکی در طول مدت قرنطینه اجباری حکایت دارند. اپل نخستین شرکت حوزه فناوری نیست که زنجیره تامین آن تحت تاثیر محدودیت‌های سخت‌گیرانه چین برای مقابله با بیماری کووید 19 قرار گرفته است. تاسیسات تولیدی فاکسکان در شهر ژنگژو قرار دارند و این منطقه کانون شیوع کرونا به‌شمار می‌رود؛ در نتیجه دولت چین فرمان قرنطینه اجباری در این منطقه حداقل تا ظهر روز 9 نوامبر (18 آبان ماه) را صادر کرده است.

تاخیر در تحویل سفارشات تنها چند هفته پس از عرضه آیفون 14 در اواسط ماه سپتامبر به وقوع پیوسته است. آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس در میان کارشناسان و طرفداران اپل از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. هنوز مشخص نیست که تولید در کارخانه ژنگژو چه زمانی به حالت عادی باز خواهد گشت؛ اما بی‌تردید اختلالات اخیر به منزله ضربه‌ای بزرگ برای اپل و مصرف‌کنندگان در یک مقطع زمانی نامناسب است.

نوشته اپل با مشکل کمبود تولید آیفون 14 مواجه شده است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اطلاعات اولیه از گوشی خوش قیمت شیائومی ردمی A11 منتشر شد

اخیرا یک اسمارت‌فون جدید شیائومی با شماره مدل 22120RN86C در پایگاه داده آژانس رگولاتوری چینی TENAA رویت شده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها این شناسه متعلق به یک گوشی ارزان‌قیمت از برند ردمی با نام ردمی A11 است.

برخی ویژگی‌های این اسمارت‌فون برای یک مدل بسیار ارزان‌قیمت، قابل توجه به‌نظر می‌رسند. به‌عنوان مثال ماژول دوربین اصلی گوشی مشابه با نمونه موجود در مدل پرچم‌دار شیائومی Mi 11 است. این اسمارت‌فون مجهز به 3 ماژول دوربین بوده و اسکنر اثرانگشت نیز در کنار آن جای خواهد گرفت. ردمی به منظور استقرار دوربین سلفی روی پنل جلویی گوشی از ناچ قطره‌ای شکل استفاده نکرده است. در واقع پیاده‌سازی این مشخصه برای مدل‌های فوق‌العاده ارزان‌قیمت هنوز امری معمول به‌شمار نمی‌رود.

در حال حاضر پیرامون مشخصات فنی ردمی A11 هیچ‌گونه جزئیاتی در دست نیست. مدل‌های 2 نسل قبلی این اسمارت‌فون با اسامی ردمی 9A و ردمی 10A مجهز به تراشه هلیو G25 ساخت شرکت مدیاتک هستند. با این‌حال انتظار می‌رود که مدل جدید از یک سیستم تراشه قدرتمندتر استفاده کند.

نوشته اطلاعات اولیه از گوشی خوش قیمت شیائومی ردمی A11 منتشر شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

مدیاتک از تراشه Dimensity 9200 خود رونمایی کرد

تراشه Dimensity 9200

بعد از معرفی رسمی، هم‌اکنون ما اطلاعات کاملی از پرچمدار جدید مدیاتک یعنی تراشه Dimensity 9200 داریم، با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

مدیاتک در چند سال گذشته کار بسیار خوبی را برای راه اندازی مجدد کل تجارت چیپست خود انجام داده است و خط SoC های Dimensity آن برای انواع گوشی‌های هوشمند عرضه می‌شود.

یکی از موارد جالب توجه، Dimensity 9000 است که سال گذشته عرضه شد و در غرب، تنها با Asus ROG Phone 6D Ultimate وارد بازار شد. با این حال، اکنون این شرکت در حال عرضه Dimensity 9200 است که می‌گوید خیلی زودتر از دفعه قبل به غرب خواهد آمد.
مدیاتک به این افتخار می‌کند که این اولین تراشه‌ای است که با هسته‌های جدید Cortex-X3 و Cortex-A715 Arm’s ساخته و در دسترس قرار گرفته است و همچنین بر اساس نسل دوم فرآیند 4 نانومتری TSMC ساخته شده است.

مشخصات تراشه MediaTek Dimensity 9200:

مشخصات
MediaTek Dimensity 9200
پردازنده
یک عدد Arm Cortex-X3 @ 3.05GHz
سه عدد Arm Cortex-A715 @ 2.85GHz
چهار عدد Arm Cortex-A510 @ 1.8GHz
کارت گرافیک
کارت گرافیک Arm Immortalis G715
Raytracing
خروجی تصویر
پشتیانی از رزولوشن FHD+ تا 240 هرتز
پشتیبانی از رزولوشن WHQD تا 144 هرتز
پشتیبانی از رزولوشن 5K تا 60 هرتز
هوش مصنوعی
نسل شش APU (APU960)
35 درصد سریع‌تر در تست ETHZ5.0 نسبت به نسل قبل
رم
LPDDR5X (8533Mbps)
ISP (پردازشگر تصویر)
18-bit HDR ISP
4K HDR video در 3 دوربین به صورت همزمان
پشتیبانی بومی از RGBW sensor
تا 12.5 درصد ذخیره انرژی هنگام ضبط 8K with EIS
مودم
Sub-6GHz و پشتیبانی از mmWave
توان عملیاتی : 7.9Gbps
4CC Carrier Aggregation
8CC mmWave
MediaTek 5G UltraSve 3.0
ارتباطات
Bluetooth 5.3
Wi-Fi 7 تا 65 Gbps
Wireless Stereo Audio
پروسه ساخت
4 نانومتری نسل دوم N4P از TSMC

طراحی MediaTek Dimensity 9200

تراشه MediaTek Dimensity 9200 دارای یک پیکربندی پردازنده هشت هسته‌ای است که شامل 1 هسته Arm Cortex-X3 با فرکانس 3.05 گیگاهرتز، 3 هسته Arm Cortex-A715 با سرعت 2.85 گیگاهرتز و بازدهی 4 برابر Cortex-A51 است. طراحی‌های CPU و GPU بر اساس معماری Armv9، جانشین مستقیم Armv8 است که امنیت و عملکرد را بهبود می‌بخشد.

تراشه Dimensity 9200 همچنین اولین تراشه‌ای است که دارای Cortex-X3، قدرتمندترین هسته CPU شرکت Arm است. مشخص نیست که آیا این یک چیپست فقط 64 بیتی است یا خیر، زیرا در حالی که A510 از AArch64 پشتیبانی نمی‌کند، A510 Refresh (منتشر شده در کنار A715 و X3) از آن پشتیبانی می‌کند.

تراشه Dimensity 9200
در بخش GPU از کارت کاملاً جدید Immortalis G715 ساخته Arm استفاده می‌شود. این کارت دارای پشتیبانی از Vulkan 1.3 با 11 هسته و پشتیبانی از raytracing مبتنی بر سخت افزار است. به عبارت دیگر، این یک پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند است که می‌توان امیدوار بود بتواند با بهترین‌های کوالکام رقابت کند، هرچند باید دید. این کارت می‌تواند تا 240 هرتز در FHD یا یک صفحه نمایش 5K در 60 هرتز را پشتیبانی کند، اگرچه این احتمالاً یک سناریوی بعید برای یک تلفن هوشمند اندرویدی است.
از نظر پیشرفت‌ها و سایر جنبه‌ها، مدیاتک یک APU جدید به نام APU 690 را نیز معرفی کرد که باید شاهد پیشرفت‌های خوبی در هوش مصنوعی باشد. به عنوان مثال، MediaTek می‌گوید که APU Dimensity 9200 دارای 35 درصد عملکرد بالاتر (طبق ETHZ5.0)، شتاب‌دهنده یادگیری عمیق (DLA) ارتقا یافته با حالت دقیق ترکیبی، و بازده حافظه مشترک ارتقا یافته است.

در نهایت، در حوزه ISP، پردازشگر تصویر Imagiq 890 این شرکت می‌تواند از طریق موتور جریان ویدئو با APU کار کند تا به سازندگان دستگاه اجازه دهد تا پیشرفت‌های ویدیویی منحصر به فرد هوش مصنوعی را به جریان ویدیویی که توسط ISP پردازش می‌شود، اضافه کنند. همچنین مصرف انرژی در هنگام فیلمبرداری با کیفیت 8K بهبود یافته است و سریعترین عکسبرداری AI-NR شرکت تا کنون را دارد.

همچنین Dimensity 9200 مدیاتک دارای Wi-Fi 7 است (به عنوان اولین SoC ساخته شده)، از حسگرهای RGBW به صورت بومی پشتیبانی می‌کند، از UFS 4.0 و Multi Circular Queue (MCQ) پشتیبانی می‌کند و اتلاف حرارت بهتری خواهد داشت.

نسل دوم فرآیند ساخت 4 نانومتری TSMC نیز باید برخی از عملکردها و بازدهی را به همراه داشته باشد، با این شرکت می‌گوید که تا 25 درصد کاهش مصرف برق نسبت به Dimensity 9000 در سال گذشته وجود دارد. این یک پیشرفت قابل توجه در صورت تحقق است.

تراشه MediaTek Dimensity 9200: در دسترس بودن

MediaTek Dimensity 9200 تا پایان سال 2022 در بازارها در دسترس خواهد بود، اگرچه این شرکت هنوز هیچ فروشنده گوشی هوشمند خاصی را که آن را در گوشی‌های هوشمند خود پیاده سازی کند، فهرست نکرده است. ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که انتشار گسترده‌تری نسبت به پرچمدار سال گذشته داشته باشد، اما در حال حاضر اطلاعاتی در این بخش نداریم.

نوشته مدیاتک از تراشه Dimensity 9200 خود رونمایی کرد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

واکنش مردم به میزان حقوق مدیر عامل مایکروسافت

حقوق مدیر عامل مایکروسافت

میزان حقوق مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا (Satya Nadella) مشخص شده که باعث ایجاد تنش‌هایی در میان شبکه‌های مجازی شده است. با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

یک پرونده اخیر SEC توسط مایکروسافت نشان می‌دهد که مدیر عامل این شرکت، ساتیا نادلا، در سال 2022 به ارزش 55 میلیون دلار غرامت دریافت خواهد کرد. این رقم در مقایسه با سال گذشته، 10 درصد افزایش داشته است. 96 درصد از غرامت او به اهداف و ارقام مبتنی بر عملکرد او در سال گذشته مرتبط بود. بسیاری از افراد آنلاین با غرامت بالای نادلا مخالفت کرده‌اند.

مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا، امسال 55 میلیون دلار غرامت دریافت خواهد کرد، همانطور که در پرونده اخیر شرکت SEC مشخص شده است. بیش از 95 درصد از غرامت نادلا مبتنی بر عملکرد او در سال گذشته است که نسبت به رقم سال 2021 (71 درصد بر اساس عملکرد) افزایش یافته است. اکثریت قریب به اتفاق غرامت او در قالب گزینه‌های سهام به ارزش 42.269 میلیون دلار است.

زمانی که اطلاعات غرامت نادلا در اینترنت راه یافت، بسیاری با رقم 55 میلیون دلاری مخالفت کردند. چندین نفر در رسانه‌های اجتماعی به اخراج‌های اخیر شرکت‌ها اشاره کردند و گفتند که پولی که به جیب نادلا رفت می‌توانست بسیاری از کارمندان را نجات دهد.

شخصی با نام کارلوس گارسیا در بخش نظرات پست فیس بوک ویندوز سنترال در مورد غرامت نادلا گفت:

“من نمی‌دانم با 55،000،000 دلار، حقوق چند نفر را می‌توان پرداخت کرد؟ مطمئنا برای پوشش همه یا بیشتر افرادی که اخیراً اخراج شده‌اند کافی است؟”

شخصی دیگر با نام پجیسون باگینسکی در همان بخش نظرات گفت:

“آفرین برای دریافت آن پاداش 9 میلیون در هفته پس از اعلام دور سوم اخراج‌ها.”

در توییتر، برخی نیز با اشاره به نسبت دستمزد نادلا به متوسط ​​کارمند مایکروسافت، ابراز ناامیدی کردند. برخی دیگر مثبت‌تر بودند.

دستمزد ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت در سال 2022 افزایش 10.2 درصدی داشته و به 54.95 میلیون دلار رسیده است. میانگین دستمزد کارمند مایکروسافت در سال 2022 به میزان 7.6 درصد افزایش یافته است. نسبت حقوق مدیر عامل به کارگر در مایکروسافت برابر است با 154 به 12022.

با این حال، همه نظرات در فیس بوک منفی نبودند. کاربری با نام ویلیام دیکنز گفت:

“او لیاقتش را دارد. او برای سهام مایکروسافت خوب است. رئیس هر شرکتی مستحق دستمزد اینچنینی است، حتی اگر بر اساس عملکرد باشد.”

البته اینترنت می‌تواند مکان نسبتاً منفی باشد. رسانه‌های اجتماعی تمایل دارند افراد را در هر دو طرف یک موضوع جذب کنند. اکثر افرادی که به غرامت نادلا نگاه می‌کنند و به این شکل احساس نمی‌کنند، بعید است در مورد آن نظر یا توئیت ارسال کنند.

نوشته واکنش مردم به میزان حقوق مدیر عامل مایکروسافت اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

مشخصات کلیدی اسمارت‌فون ریلمی GT Neo 4 اعلام شد

اسمارت‌فون ردمی K60 با شماره مدل 23013RK75C اخیرا از سوی آژانس رگولاتوری 3C چین مورد تائید قرار گرفته است. بر اساس پیش‌بینی‌ها این دستگاه تا ژانویه سال 2023 در بازار چین معرفی خواهد شد. بر اساس اطلاعات پیش‌تر فاش شده توسط یک افشاگر قابل اعتماد با شناسه Digital Chat Station، کمپانی ریلمی در تدارک عرضه اسمارت‌فونی با نام احتمالی ریلمی GT Neo 4 جهت رقابت با ردمی K60 است. این افشاگر با انتشار یک پست جدید در شبکه اجتماعی Weibo برخی ویژگی‌های کلیدی اسمارت‌فون نسل آینده سری Neo GT را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است.

این افشاگر مشخصات کلیدی یک اسمارت‌فون جدید را در حساب‌کاربری Weibo خود منتشر کرده است. با این‌حال وی به نام ریلمی GT Neo 4 صریحا اشاره نکرده است. از آنجا که مشخصات فاش شده با یکی از فهرست‌های پیش‌تر لو رفته توسط وی مطابقت دارند؛ لذا به‌نظر می‌رسد که وی درباره ریلمی GT Neo 4 صحبت می‌کند.

بر اساس اعلام Digital Chat Station، ریلمی GT Neo 4 مجهز به یک نمایشگر تخت با رزولوشن 1.5K خواهد بود. این نمایشگر به احتمال فراوان از یک پنل اولد استفاده کرده و دارای نرخ نوسازی 144 هرتزی و قابلیت کاهش روشنایی مبتنی بر مدولاسیون پهنای پالس با فرکانس 2160 هرتز خواهد بود. همچنین اطلاعات لو رفته نشان می‌دهند که این دستگاه مجهز به پلتفرم موبایلی اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 بوده و از فناوری شارژ 100 واتی پشتیبانی خواهد کرد. وی همچنین مدعی شد که این اسمارت‌فون انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری با ظرفیت بیش از 4500 میلی‌آمپرساعت تامین خواهد کرد. سایر مشخصات و بازه زمانی عرضه این محصول کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند.

از آنجا که مدل رقیب این گوشی یعنی ردمی K60 احتمالا در ژانویه سال آینده عرضه خواهد شد؛ لذا ریلمی GT Neo 4 نیز احتمالا تا پایان ماه دسامبر یا اوایل ژانویه 2023 روانه بازار می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها ردمی K60 مجهز به یک نمایشگر اولد با رزولوشن 2K، تراشه Dimensity 8200 و باتری 5500 میلی‌آمپرساعتی با قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع 67 واتی خواهد بود.

تصویر ریلمی GT Neo 3

نوشته مشخصات کلیدی اسمارت‌فون ریلمی GT Neo 4 اعلام شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان چی بخریم؟

خریدن خودرو کار به نسبت دشواری است، مخصوصا وقتی که گزینه‌های زیادی با امکانات متفاوت و قیمت‌های متنوع داشته باشید. در این مقاله قرار است چندین ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان را باهم از نظر کارایی، قیمت و ویژگی‌های فنی مقایسه کنیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

شما می‌توانید در این مقاله پر فروش‌ ترین خودرو های تاریخ را ببینید و در لیست زیر می‌توانید ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان را مشاهده کنید:

  • دنا پلاس توربو اتوماتیک
  • تارا اتوماتیک صفر کیلومتر
  • ام‌وی‌ام x22
  • پژو 207 اتوماتیک صفر کیلومتر
  • ام‌وی‌ام x22 پرو
  • ام‌وی‌ام x33s مدل 99
  • تندر 90 پلاس مدل سال 90
  • جک s3 مدل 98
  • چری تیگو 5 مدل 97
  • رنو ساندرو استپ وی مدل 97
  • چانگان CS35 مدل 98
  • تویوتا کمری مدل 2006
  • مرسدس بنز c-class 2009

بهترین ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان

دنا پلاس توربو اتوماتیک

خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک یکی از خودروهای سدان جذابی است که می‌توان نسخه صفرکیلومتر آن را در بازه 500 میلیون تومان خریداری کرد. این خودرو به ویژگی‌هایی مثل کابین با فضای بزرگ و صندوق عقب جادار مجهز شده است.

ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان
دنا پلاس توربو اتوماتیک

به راحتی می‌توان لوازم یدکی و لوازم بدنه این خودرو را در بازار پیدا کرد. اگر هم قصد فروش چنین خودرویی را دارید، به دلیل استقبال خوب علاقمندان، به آسانی می‌توان آن را در بازار فروخت. موتور 1.7 لیتری توربو شارژ این خودرو قدرت 155 اسب بخار و گشتاوری معادل با 210 نیوتن متر تولید می‌کند. گیربکس 6 دنده اتوماتیک خودرو این نیرو را تامین می‌کند. همچنین خودرو به ویژگی‌هایی مانند کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، صندلی‌های برقی جلو، سانروف، آینه‌های برقی جانبی تاشونده، نمایشگر لمسی و ایربگ مجهز شده است.

تارا اتوماتیک صفر کیلومتر

علاقمندان می‌توانند ماشین صفرکیلومتر تارا اتوماتیک را در بازه قیمتی ۶۰۰ میلیون تومان بخرند. این خودرو به موتور ارتقا یافته TU5P و گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT مجهز شده است. اگر دقت کرده باشید این خودرو نسبت به سایر محصولات ایران خودرو طراحی جدیدتری دارد.

تارا اتوماتیک صفر کیلومتر

تارا حتی به استانداردهای مطابق با روز دنیا نیز هماهنگ شده است. تارا اتوماتیک به ویژگی‌هایی همچون سیستم‌ پایداری، ایربگ، سیستم کنترل سرعت، نمایشگر لمسی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، صندلی‌های برقی، سانروف و غیره مجهز شده است.

ام‌وی‌ام X22

ماشین ام‌وی‌ام X22 قیمتی تا ۶۰۰ میلیون تومان دارد. موتور توربوشارژ سه سیلندری این خودرو حجم یک لیتری دارد و یک گیربکس 9 سرعته نیز با آن همراه شده است.

ام‌وی‌ام X22

مدل اسپرت اکسلنت این خودرو نیز کراس‌اوور کوچکی است که به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک مجهز شده است، در نتیجه استهلاک کمتری خواهد داشت. این مدل دارای کیفیت بنزین و روغن بهتری هم هست.

پژو 207 اتوماتیک صفر کیلومتر

پژو 207 اتوماتیک صفر کیلومتر یکی از خودروهایی است که می‌توان آن را در بازه قیمتی خودرو تا 600 میلیون تومان خریداری کرد. شاید این میزان قیمت برای یک هاچبک صفر کیلومتر خیلی گران به نظر برسد، ولی باید گفت که ارزشش را دارد! زیرا این خودرو امکانات خوبی دارد، عملکرد و کارایی قابل قبولی را نیز به کاربر ارائه می‌دهد و البته می‌توان آن را در بازار خرید و فروش کرد.

ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان
پژو 207 اتوماتیک صفر کیلومتر

این خودرو دارای موتور TU5 بوده در نتیجه وسایل یدکی آن به راحتی در بازار پیدا می‌شود و راننده دچار دردسر نخواهد شد.

ام‌وی‌ام X22 پرو

ام‌وی‌ام X22 پرو خودروی جدیدی است که می‌توان تا بازه 600 میلیون آن را خریداری کرد. نمایشگر لمسی 9 اینچی در مرکز کابین قرار گرفته و سیستم تهویه مطبوع باعث می‌شود همیشه هوای تازه را در خودرو استشمام کنید.

ام‌وی‌ام X22

موتور 1.5 لیتری خودرو قدرتی برابر با 116 اسب‌ بخار قدرت داشته و 143 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو علاوه بر ویژگی‌های جذابی که دارد، به دو ایربگ برای محافظت بیشتر در حین صوانح مجهز شده است. سیستم کمک ترمز ABS و EBD نیز برای محافظت بیشتر در خودرو تعبیه شده‌اند.

ام‌وی‌ام X33s مدل 99

خودروی ام‌وی‌ام ایکس 33 اس خودرویی است که در سال 99 تولید شده و دارای یک شاسی یکپارچه است. این خودرو به گیربکس 5 دنده اتومات و موتور 2 لیتری مجهز شده که 139 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و همچنین می‌تواند گشتاوری معادل 180 نیوتن متر داشته باشد.

ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان

از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به کنترل پایداری و سرعت در سرازیری، سنسور باد تایر، فرمان برقی و صندلی‌های جلوی گرم‌شونده اشاره کرد. همچنین خودرو می‌تواند حجم باکی برابر با 55 لیتر داشته باشد.

تندر 90 پلاس مدل سال 90

این خودروی فرانسوی که تولید سال 90 است، اتوماتیک بوده و هم اکنون نیز افراد زیادی خواهان آن هستند. این خودرو در مدل دستی خود 5 دنده بوده و مدل اتوماتیک نیز 4 دنده عرضه می‌شود.

تندر 90 پلاس

موتور قدرتمند آن نیز می‌تواند 105 اسب بخار قدرت تولید کند و حداکثر گشتاوری معادل 140 نیوتن متر داشته باشد. گنجایش باک بنزین تندر 90 پلاس 50 لیتر بوده و حجم صندوق بار آن نیز 510 لیتر تخمین زده شده است. تندر نود پلاس یک خودروی به شدت به صرفه و اقتصادی هم از نظر قیمتی و هم از نظر کارایی است.

جک S3 مدل 98

این ماشین نیز در بازه قیمتی ۶۰۰ میلیون تومان قرار دارد که البته ساخت سال 98 است. موتور 1.6 لیتری جک باعث شده از لحاظ عملکرد خیلی عالی بنظر نرسد؛ این موتور می‌تواند قدرتی برابر با 107 اسب بخار تولید کند. این خودرو در بازار به آسانی به فروش رفته، خدمات پس از فروش خوبی داشته و به راحتی می‌توانید قطعات یدکی آن را نیز خریداری کنید.

ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان
جک S3 مدل 98

کروز کنترل، سامانه کنترل پایداری، سنسور فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین عقب، تهویه اتومات و سانروف از دیگر ویژگی‌های خودروی مذکور است.

چری تیگو 5 مدل 97

این خودرو در بازه قیمتی 600 میلیون تومان است. طبق اعداد ارائه شده این خودرو از نظر شتاب و عملکرد خیلی عالی عمل نمی‌کند. خدمات پس از فروش خوبی دارد و به راحتی می‌توان لوازم یدکی آن را در سراسر کشور پیدا کرد.

چری تیگو 5 مدل 97

موتور خودرو از نوع تنفس طبیعی بوده و در کل می‌توان گفت برای یک خانواده ایرانی ماشین خوبی خواهد بود.

رنو ساندرو استپ وی مدل 97

این خودرو در بازه قیمتی 500 میلیون قرار می‌گیرد. اگر از لحاظ کیفیت بخواهیم این خودرو را با خودروی دیگری مقایسه کنیم، آن تندر پلاس خواهد بود. ولی فرق رنو ساندرو با رنو تندر در این است که ساندرو بدنه‌ خودروهای کراس‌اور را دارد.

رنو ساندرو استپ وی مدل 97

این خودرو از لحاظ موتور، فضای داخلی کابین، کیفیت فنی و ویژگی‌های اضافی در سطح خوبی قرار داشته و می‌تواند نیازهای افراد را تامین کند. البته در بحث ظاهر دیگر از این خبرها نیست چون ظاهر کابین و امکانات موجود خیلی جذاب نیست! ولی خب حداقل کابین جاداری دارد.

چانگان CS35 مدل 98

این خودرو با طراحی و ظاهر مناسبی که دارد علاوه بر ویژگی‌های فنی خوب خود یکی از خودروهای موفق در بازار بوده و به همین دلیل در لیست بهترین ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان ما جای می‌گیرد.

ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان

موتور 1.6 لیتر این خودرو قدرتی برابر با 123 اسب بخار داشته و می‌تواند 160 نیوتن متر گشتاور تولید کند. شتاب 15 ثانیه‌ای دارد و به شاسی یکپارچه مجهز شده است. همچنین پیشرانه خودرو نیز از نوع 4 سیلندری است.

تویوتا کمری مدل 2006

این خودرو محصول سال 2006 بوده و با توجه به سواری نرمی که دارد، آرامش را به ارمغان می‌آورد. طراحی ظاهری و داخلی خودرو در عین ساده بودن بسیار محبوب بوده است. سیستم جعبه‌دنده‌ای که خودرو از آن استفاده کرده، 6 دنده بوده که به دو صورت خودکار و دستی ارائه می‌شود.

تویوتا کمری مدل 2006

پیشرانه خودرو بسیار نرم بوده و با جعبه‌دنده نیز هماهنگ است. پایداری این خودرو جوری است که راننده به راحتی می‌تواند خودرو را در سر پیچ‌ها کنترل کند. شتاب‌گیری و چالاکی تویوتا جوری است که در بین رقبای شهری کسی مقابلش وجود نخواهد داشت. همچنین کابین جادار، سواری نرم و راحت، شتاب خوب، دوام بالا و خدمات پس از فروش مناسب از جمله ویژگی‌های این خودرو است.

مرسدس بنز c-class 2009

این نسخه از مرسدس بنز به عنوان یک سدان کوچک محسوب می‌شود که تجهیزات و امکانات خوبی را به علاقمندان ارائه می‌دهد و سیستم تعلیق نرم‌تری هم نسبت به نسخه قبلی دارد. موتور این خودرو توانسته قدرتی معادل با 141 اسب بخار داشته باشد و همچنین گشتاوری برابر با 220 نیوتن متر تولید کند.

ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان
مرسدس بنز c-class 2009

حداکثر سرعت این خودرو 223 کیلومتر در ساعت است. همچنین مرسدس بنز توانسته استاندارد آلایندگی یورو 4 را از آن خود کند. از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به کروز کنترل، سنسور پارک، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا، آینه‌های برقی خود گرم‌شونده، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها و مه شکن جلو و عقب اشاره کرد. این مدل گرچه قدیمی‌ است اما به واسطه سابقه خوبش قطعا در لیست بهترین ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان جای می‌گیرد.

نوشته ماشین تا ۶۰۰ میلیون تومان چی بخریم؟ اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.