جاسوسی ماهواره روسی از ماهواره آمریکایی

 در پی فاش شدن یک ماجرای عجیب، بار دیگر عدم وجود قوانین بین‌المللی فضایی به‌عنوان یک نقص مشاهده شد. در این رویداد یک ماهواره روسی از یک ماهواره ناشناس آمریکایی که وجود و هدف آن اعلام‌ نشده بود، جاسوسی می‌کرده است.
به‌تازگی یک رویداد عجیب توجه جامعه فضانوردی جهان را به خود جلب کرده است. داستان ازاین‌ قرار است که ماهواره روسی موسوم به Kosmos 2542 حرکات مشکوکی داشته و در مدار زمین به تعقیب یک ماهواره آمریکایی به نام USA 245 پرداخته است.
 
پیش‌ ازاین عنوان‌شده بود که نقش اصلی این فضاپیمای روسی، بررسی و محافظت از دیگر ماهواره‌ها بود، اما جامعه فضایی جهان استدلال می‌کند كه ممكن است این ماهواره با دنبال كردن ماهواره آمریکایی، اقدام به جاسوسی کرده باشد.
 
تا اینجای کار ظاهراً شاهد یک تخلف از پیمان‌های بین‌المللی از سوی روسیه هستیم ولی موضوع در حقیقت پیچیده‌تر از این است، زیرا بحث جاسوسی از ماهواره آمریکایی توسط یک مأمور نظامی که مأموریت اصلی‌اش رصد فعالیت مشکوک ماهواره‌ای به نام NRO بود کشف شد.
 
به‌طورمعمول، ماهواره‌ها در مدار زمین از برخورد با یکدیگر اجتناب کرده و سعی می‌کنند فاصله خود را حفظ کنند. نکته جالب در مورد Kosmos 2542 این است که در هر زمان مسافتی بین 150 تا 300 کیلومتر با ماهواره روسی فاصله داشته، به‌طور عجیبی حرکت کرده و معمولاً در طول حرکت تعقیب وار خود در مسیر دید و حوزه قابل‌مشاهده ماهواره آمریکایی قرار داشت.
این مأمور متوجه حرکت Kosmos 2542 شده و آن را گزارش داد. در این میان سؤال اصلی پیش‌آمده برای جامعه جهانی، پنهان‌کاری ماهواره ایالات‌متحده است که مأموریت آن هنوز برای همگان ناشناخته است. موضوع مشکوک دیگر، این است که الگوهای Kosmos 2542 بسیار شبیه به مدل‌های 245 USA هستند.
 
به‌طورمعمول، ماهواره‌ها در مدار زمین از برخورد با یکدیگر اجتناب کرده و سعی می‌کنند فاصله خود را حفظ کنند. نکته جالب در مورد Kosmos 2542 این است که در هر زمان مسافتی بین 150 تا 300 کیلومتر با ماهواره روسی فاصله داشته، به‌طور عجیبی حرکت کرده و معمولاً در طول حرکت تعقیب وار خود در مسیر دید و حوزه قابل‌مشاهده ماهواره آمریکایی قرار داشت.
 
انگیزه احتمالی فضاپیمای روسی چیست؟
 
مایکل تامپسون (Michael Thompson) استادیار دانشگاه پوردو (Purdue University) در توییتر خود بیانیه‌ای منتشر کرد که بر اساس آن، ماهواره روسی در حال بازرسی و جاسوسی آمریکا است. اگرچه این فرضیه هنوز به‌عنوان نظر تامپسون در نظر گرفته می‌شود اما به باور متخصصین، به‌احتمال‌زیاد درست است.
 
 
از سوی دیگر وزارت دفاع روسیه قبل از راه‌اندازی و پرتاب این ماهواره، بیانیه‌ای را منتشر کرد که هدف از مأموریت‌های این ماهواره را روشن می‌کند. در این بیانیه گفته‌شده است که این فضاپیما درواقع برای بازرسی سایر ماهواره‌ها به مدار زمین می‌رود. در آن زمان همگان استنباط کردند که این فضاپیمای روسی فقط سایر ماهواره‌های روسی را بازرسی می‌کند نه ماهواره‌های ایالات‌متحده یا سایر کشورها را.
 
این رویداد بار دیگر توجه جامعه جهانی را برای وضع قوانین مربوط به فعالیت‌های فضایی معطوف کرد زیرا فضای خارج از جو زمین، مدعی نداشته و اگرچه هیچ کشوری اجازه بهره‌برداری تهاجمی از این فضا را برعلیه سایر کشورها ندارد اما هیچ قانون جامعی نیز برای این حوزه وضع نشده است. به همین دلیل وضع دیپلماسی سیاسی برای آینده فعالیت‌های فضایی بسیار مهم است و باید قوانینی برای اجتناب از این رویدادهای جاسوسی و موارد احتمالی مشابه در نظر گرفت.

اشتباه عجیب مایکروسافت پلتفرم این شرکت را از کار انداخت

 
امروز صبح پلتفرم مایکروسافت تیمز به علت یک اشتباه عجیب این شرکت برای مدتی از کار افتاد و دسترسی کاربران به آن ناممکن شد.
 
 به نقل از انگجت، این پلتفرم که از سال ۲۰۱۷ راه اندازی شده، برای تعامل آنلاین و همکاری‌های یکپارچه و حرفه‌ای از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلتفرم مذکور ترکیبی از امکانات گپ حرفه‌ای، نشست‌های ویدئویی، ذخیره سازی اطلاعات و غیره است.
 
مایکروسافت تیمز امروز برای چند ساعت از دسترس خارج شد و علت این مساله آن بود که این شرکت فراموش کرد گواهینامه امنیتی اس اس ال خود را به روز کرده و تجدید کند. گواهینامه یادشده برای برقراری ارتباط ایمن میان مرورگر وب و وب سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علت این بی دقتی کاربران نمی‌توانستند برای مدتی کوتاه ارتباط HTTPS را با سرورهای مایکروسافت برقرار کنند.
 
فراموشکاری مایکروسافت در مورد این مساله ساده باعث انتقادهای گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی شده و بسیاری از آنها به همین علت شرکت یادشده را به باد انتقاد گرفته‌اند.
 
مایکروسافت تیمز رقیبی برای برنامه اسلک محسوب می‌شود و مشکلاتی از این دست می‌تواند از تعداد کاربران آن بکاهد.

محصولات « آنر» به دلیل شیوع کرونا آنلاین رونمایی می شود

 
 
برند آنر اعلام کرده نخستین کنفرانس مطبوعاتی رونمایی از محصول جدید خود در ۲۰۲۰ را به طور آنلاین برگزار می کند. دلیل این امر شیوع ویروس کرونا است.
 
 به نقل از گیزموچاینا، گسترش ویروس کرونا در چین روی شیوه اداره کسب و کار شرکت ها تاثیر گذاشته است. در این اواخر شرکت شیائومی اعلام کرد فروشگاه های آفلاین خود را تعطیل می کند اما از کانال های آنلاین همچنان سفارش می پذیرد.
 
همچنین چند شرکت چینی دیگر نیز الگوی سرویس رسانی آنلاین را در پیش گرفته اند. در این میان وضعیت بهداشت روی مراسم های رونمایی از محصولات جدید نیز تاثیر گذاشته زیرا برگزاری هرگونه گردهمایی در وضعیت فعلی ایمن نیست.
 
اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می دهد شیائومی و شرکت «بلک شارک» محصولات خود را به طور آنلاین رونمایی می کنند. از سوی دیگر به نظر می رسد برند «آنر»(زیر مجموعه هواوی) نیز  قصد دارد با همین شیوه محصول جدید خود را رونمایی کند.
 
«آنر» با پستی در بلاگ ویبو اعلام کرده نخستین کنفرانس مطبوعاتی رونمایی از محصولات این شرکت در۲۰۲۰ را  به طور آنلاین برگزار می شود.  زمان برگزاری مراسم آنلاین نیز اعلام نشده است.
 
علاوه برآن مشخص نیست چه محصولاتی در این مراسم آنلاین رونمایی می شود. 

تعلیق حساب‌های مسافران اوبر در مکزیک از ترس کرونا

 
 
شعبه اوبر در مکزیک حساب‌های ۲۴۰ کاربر خدمات خود را به علت نگرانی از ابتلای آنها به ویروس کرونا تعطیل کرد.
 
به نقل از اسلش گیر، این کاربران از خودروهای دو راننده اوبر استفاده کرده بودند که آنها با افرادی با احتمال ابتلاء به ویروس کرونا در تماس بودند.
 
افراد یادشده فعلاً امکان استفاده از خدمات اوبر را نخواهند داشت تا اطمینان کسب شود آنها به ویروس کرونا مبتلا نشده اند. در مورد رانندگان مشکوک هم همین تصمیم اتخاذ شده است.
 
ماهیت ویروس کرونا در حال حاضر هنوز ناشناخته است و دانشمندان هشدار داده اند که ویروس یادشده می‌تواند تا دو هفته خود را مخفی کند و بدون ایجاد بیماری در فرد ناقل او را به عامل انتشار ویروس به دیگران مبدل کند. از همین رو مقررات سختگیرانه ای در مورد افرادی که با مبتلایان به کرونا تماس داشته اند، وضع شده است.
 
اوبر برای بررسی شرایط افراد مشکوک به ابتلاء به کرونا در این کشور در حال همکاری با مقامات محلی است. بیشترین نگرانی در مورد راننده‌ای است که یک فرد مبتلا به کرونا را که از لس آنجلس به مکزیک آمده بود، به مقصد رسانده است. تا به حال علائم ابتلاء به کرونا در هیچ یک از افراد یادشده مشاهده نشده است.

تهدیدها و فرصتهای اقتصاد دیجیتال/ زنگ خطرهایی که باید جدی گرفت

هدف‌گذاری برای سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور تا ۵ سال دیگر، در حالی مطرح می شود که نبود مقررات مناسب در حوزه‌های حکمرانی این بخش، می تواند زنگ خطری برای منافع ملی باشد.
 
 شورای عالی فضای مجازی در آخرین جلسه خود که شنبه هفته جاری برگزار شد، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال را از کل اقتصاد کشور به عنوان یکی از اهداف مربوط به طرح کلان شبکه ملی اطلاعات مصوب کرد.
 
پس از آن محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رشته توئیتی با درج هشتگ «آینده روشن» و «هدفگذاری خوب»، نوشت: «در شورای عالی فضای مجازی، مصوب شد که تا سال ۱۴۰۴، اندازه اقتصاد دیجیتال ایران، ۱۰ درصد کل اقتصاد کشور شود که این اولین هدفگذاری مهم برای جایگزینی اقتصاد نفتی با اقتصاد استارت‌آپی محسوب می‌شود.»
 
وی با بیان اینکه «تغییرات و نیز تسهیل مقررات در جذب سرمایه از طریق بورس یک اتفاق مهم است که رخ خواهد داد»، گفت: «در تجارت الکترونیک، خرده فروشی الکترونیکی باید به سهم ۱۰ درصدی برسد و تسهیل گری ویژه برای این مهم در نظر گرفته شده است. در همین حال متوسط سرعت دسترسی خانگی برای همه جمعیت ایران تا سال ۱۴۰۰، باید به عدد ۲۵ مگابیت درثانیه و در موبایل به حداقل ۱۰ مگابیت درثانیه برسد و تا ۱۴۰۴، ده درصد جمعیت ایران باید به خدمات فیبرنوری منازل و یا نسل پنجم (۵G) متصل شوند.»
 
در همین حال وزیر ارتباطات، اعلام کرد که «مطابق این مصوبه رشد خدمات پایه در شبکه ملی اطلاعات باید به گونه‌ای باشد که از اقتصاد دیجیتال کشور در برابر تحریم‌های ظالمانه محافظت کند.»
 
هدفی که قرار است اقتصاد دیجیتال در ایران را جایگزین اقتصاد نفتی کند در حالی توسط شورای عالی فضای مجازی ۱۰ درصد اعلام شده که اقتصاد دیجیتال در دنیا بنا بر آخرین آمارها، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد است و تا کمتر از ۱۰ سال دیگر به سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی از کل اقتصاد دنیا می‌رسد. همچنین ارزش اقتصاد دیجیتال امروزه حدود سه تریلیون دلار عنوان می‌شود.
 
تاثیر گسترده اقتصاد دیجیتال بر کل اقتصاد دنیا
 
اگرچه اقتصاد دیجیتال (Digital Economy) در حوزه‌های مختلف بر پایه ارتباطات و فناوری اطلاعات بنا شده اما با اقتصاد ICT متفاوت بوده و می‌توان آن را سیر تکامل یافته اقتصاد اطلاعات در دهه ۱۹۷۰، اقتصاد دانش‌بنیان در دهه ۱۹۸۰، اقتصاد نوین در دهه ۱۹۹۰ و اقتصاد شبکه و اینترنت در دهه اول ۲۰۰۰ عنوان کرد که در آن فناوری‌های دیجیتال بر کل بخش‌های تولیدی و خدمات تاثیر می‌گذارند.
 
مفهوم اقتصاد دیجیتال که پس از توسعه ابزارهای دیجیتال و فراگیر شدن آثار انقلاب دیجیتال در دنیا رایج شد، سبب شده که هم اکنون شرکت‌های برتر اقتصادی دنیا در حوزه ICT باشند.
 
با این وجود مفهوم‌سازی اقتصاد دیجیتال به یک چالش برای فعالان اقتصادی تبدیل شده است. هم اکنون دولت‌ها در حال سرمایه گذاری روی زیرساخت‌های خود هستند و بانک‌ها برای نوآوری و استفاده از ابزارهای دیجیتال در بهبود کسب و کار سنتی خود، تلاش می‌کنند. با این حال با توجه به تأثیر گسترده‌ای که اقتصاد دیجیتال و انقلاب چهارم صنعتی به همراه دارد، این سوال پیش می‌آید که شرکت‌های سنتی چگونه باید به تغییرات ناشی از اقتصاد دیجیتال پاسخ دهند.
 
در این اقتصاد، ماهیت بازارها هم تغییر کرده و در آن فعالیت‌های اقتصادی متفاوت‌تر از گذشته با رویکرد پلتفرمی انجام می‌شود.
 
سرعت بالای رشد در اقتصاد دیجیتال باعث کاهش موانع ورود کسب‌وکارهای جدید به بازار شده و در مقابل، جایگاه شرکت‌ها و سهم بازار سازمان‌های سنتی و محافظه کار را به‌صورت جدی تهدید می‌کند.
 
اقتصاد دیجیتال مسیر ناگزیر ما است
 
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات معتقد است که مفهوم اقتصاد دیجیتال، مفهومی فراتر از اقتصاد فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این اقتصاد شامل سهمی از اقتصاد است که در هر حوزه‌ای از ابزار و رویکرد دیجیتال بهره گرفته شود. البته مفهوم کلی‌تری به نام اقتصاد دیجیتالی‌شده (Digitalised Econilomy) هم وجود دارد.
 
وی پیش از این در همین باره گفته بود: سهم اقتصاد ICT در کشورها بین ۲ تا ۵ درصد است. اما سهم اقتصاد دیجیتال ۵ تا ۱۵ درصد است. هرچند در برخی منابع برای ۱۴۰۴ تا ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین معتقد است: اقتصاد دیجیتال با برآورد حجم ۲۳ تریلیون دلاری‌اش در سال ۱۴۰۴ می‌تواند با نا آمادگی ما و بدون حضور ما ساخته شود.
 
 
ابهامات و هشدارهای پیش رو
 
اگرچه نمی‌توان در مقابل توسعه و رسوخ فناوری ایستاد و باید شرایطی فراهم کرد که بتوان از فرصت‌های مربوط به توسعه فناوری، بهترین بهره‌برداری را در راستای منافع ملی داشت، اما باید حتی‌الامکان تهدیدهای مربوط به آن را نیز شناسایی و برای تبدیل آنها به فرصت یا جلوگیری از گزند آنها، تمهیداتی اندیشید.
 
فرصت‌ها و تهدیدهای اقتصاد دیجیتال می‌تواند مانند فرصت‌ها و تهدیدهای مربوط به افزایش پهنای باند باشد. افزایش پهنای باند اینترنت به خودی خود امکانی است که برای هر کاربر در ایران ضروری است و استفاده بجا از آن برای کشور فرصت محسوب می‌شود اما در حالی که بخش اعظم این افزایش به شبکه‌های مجازی خارجی اختصاص یابد، به تهدید تبدیل می‌شود.
 
حال با وجود مزایایی که اقتصاد دیجیتال می‌تواند برای کشور به همراه داشته باشد، نکات و ابهاماتی نیز در رسیدن به این اهداف وجود دارد که عنوان کردن آنها ضروری به نظر می‌رسد.
 
به عنوان مثال، نبود قوانین و سازوکار مشخص برای مدیریت در عرصه سرمایه گذاری اقتصاد دیجیتال هشداری است که باید قبل از اجرای مصوبه به طور جدی به آن پرداخت. باید راهکارهای مشخصی برای نظارت دقیق‌تر بر سرمایه گذاری و جلوگیری از خروج سرمایه از کشور و فرار از قوانین در نظر گرفته شود.
 
نبود مکانیزم‌های نظارتی و قوانین و مقررات و نبود متولی مشخص در این بخش از دیگر مواردی است که می‌تواند منافع ملی را در اقتصاد دیجیتال به خطر بیاندازد.
 
بخشی از نگرانی‌ها در اقتصاد دیجیتال از این بعد مطرح می‌شود که شرکتهای بزرگی که هم اکنون نیز متولی بخشی از اقتصاد دیجیتال در کشور هستند با سرمایه گذاری خارجی در ایران رشد و توسعه یافته و نظارت جامعی بر آنها آن طور که باید صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر ساماندهی این شرکتها که در بخشهای مهمی مانند حمل و نقل اینترنتی و یا خرید و فروش آنلاین فعال هستند، آنچنان که باید انجام نمی‌شود و به طور کلی سرمایه گذاری در عرصه دیجیتال هم اکنون نیز با نوعی رها شدگی همراه است.
 
این موضوع زنگ خطری است که در اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید به آن توجه شود و سوال اینجاست که مجری قوانین مرتبط با این موضوع، چه دستگاهی خواهد بود و قرار است چه مقررات و قوانینی در این راستا تصویب و اجرا شود؟
 
ورود شرکت‌های چندملیتی نیازمند قانونگذاری
 
در این زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی که اوایل سال ۹۸ منتشر کرده به این ابهامات اشاره‌ای دارد.
 
در گزارشی که این مرکز با عنوان «بررسی سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد جهانی و الزامات توسعه آن» دارد، اعلام کرده که «اقتصاد دیجیتال از جمله مفاهیمی است که توجهات بسیاری را به خود جلب کرده و در سال‌های اخیر بسیار بر اهمیت آن تأکید شده و بررسی تجربیات کشورها و همین طور مشاهده تغییرات کسب‌وکارها و صنایع مختلف به خوبی نشان از این دارد که این اقتصاد جدید، همه ارکان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار و صنایع را تحت تأثیر قرار خواهد داد و از بالاترین سطوح سیاستگذاری تا کارکنان شرکت‌ها و صنایع مختلف، با این پدیده مواجه خواهند بود اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت، تصمیم‌گیری در مورد نحوه مواجهه با این پدیده در حال فراگیرتر شدن است. سوال این است که چگونه باید در سطح ملی، برای ورود فناوری‌های دیجیتال به حوزه‌های مختلف و یا دیجیتالی کردن صنایع موجود و سنتی برنامه‌ریزی کرد. تجربه کشورهای مختلف و سیاست‌های آنها نشان از تفاوت در نحوه رفتار برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دارد.»
 
بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، «نحوه سرمایه‌گذاری و ورود کشورها به اقتصاد دیجیتال متفاوت بوده و در برخی از کشورها توسعه زیرساخت‌های عمومی و در برخی دیگر توسعه صنایع و شرکت‌های فعال اقتصاد دیجیتال محور اصلی این امر بوده است. اما با توجه به نوع ورود شرکت‌های بزرگ چندملیتی به کشورهای مختلف در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، باید توجه داشت یکی از ابعاد مهم در توسعه اقتصاد دیجیتال و منتفع شدن از ویژگی‌های آن، متأثر از قوانین و رویکردهایی است که کشورهای مختلف در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارند. در همین حال از دیگر ابعاد مهم اقتصاد دیجیتال، قوانین مالی و مالیاتی متناسب با این حوزه است که باید به صورت متناسب تدوین شود.»
 
 
جلوگیری از قانون گریزی در اقتصاد دیجیتال
 
رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به توئیت وزیر ارتباطات در خصوص سهم اقتصاد دیجیتال و آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: بحث جلسه شورای عالی فضای مجازی، همچنان که در وبگاه مرکز ملی فضای مجازی آمده است، اهداف شبکه ملی اطلاعات بود. کار کارشناسی خوبی که قبل از آن توسط مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی انجام شده بود، کارآیی جلسه را بالا برده و اهداف کیفی و کمی بسیار خوبی به تصویب رسید.
 
وی با بیان اینکه پس از تصویب مابقی سند مربوطه، کلیت مصوبه مراحل و فرآیند ابلاغ را طی خواهد کرد، گفت: اهداف تعیین شده واقع‌گرایانه هستند و همت و وحدت، مجریان شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی شامل بخش‌های دولتی و غیردولتی را موفق به تحقق آنها خواهد کرد. البته برخی از اهداف کمی مصوب هم‌اکنون تا حدودی محقق شده‌اند.
 
جلیلی با بیان اینکه اهداف مورد اشاره در این مصوبه، تأثیر و تأثر شبکه ملی اطلاعات روی لایه‌های خدمات و محتوا و فعالیت‌های موجود از جمله اقتصاد و خرده‌فروشی را نشان می‌دهد، ادامه داد: این تأثیر و تأثر پدیده بسیار مهمی است که باید مورد توجه و تدقیق و تنظیم‌گری و بررسی مداوم قرار گیرد.
 
وی افزود: رایا خرده‌فروشی نمونه اولیه و ساده‌ای از تأثیر فضای مجازی است که برای مثال آن را در سفارش نیازهای روزانه خانوارها به صورت آنلاین و الکترونیکی به بقال محل یا به یک فروشگاه زنجیره‌ای سراسری می‌بینیم. در این فرآیند بقال محل سعی دارد با ترفندهای تبلیغاتی با بقالی‌های محلات رقابت کند. در این رقابت فعالان حوزه خرده فروشی الکترونیک که از طریق ترفندهای تبلیغاتی اتفاق می‌افتد، شبکه ملی اطلاعات نقشی ندارد، چرا که شبکه ملی، تنها زیرساخت و قابلیت را به ارمغان می‌آورد. اما این فعالیت رقابتی به سیاستگذاری‌های فضای مجازی و نیز لزوم بررسی تأثیر اجتماعی و حکمرانی این فضا، مرتبط است.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: رایا خرده‌فروشی، رایا ترابری، رایا خدمات، رایا کسب و کار و … وجه آتی فعالیت‌های اجتماعی ما خواهند بود و باید برای مواجهه ایجابی و مناسب با آنها برنامه‌ریزی کنیم. مردم را آموزش دهیم، مقررات مناسب را در حوزه‌های حکمرانی، حریم خصوصی، مالکیت داده‌های حاصل از فعالیت، مالیات و بیمه، انصاف، کیفیت، رقابت، اشتغال‌زایی، اشتغال‌زدایی و... وضع کنیم. در همین حال ضمن تشویق به سرمایه‌گذاری و محافظت از سرمایه فکری و مادی نوآوران و سرمایه‌گذاران، باید تکلیف همه نهادهای مسئول را در ایجاد سهولت هرچه بیشتر و محافظت از حقوق همه طرف‌های درگیر (ذی‌نفعان) مشخص کرد.
 
به گفته جلیلی تسهیل در مجوزدهی از طرف دولت و نهادهای تنظیم‌گر امری بسیار مهم است ولی در نقطه مقابل پایش فعالیت‌های فاقد مجوز بسیار اهمیت دارد چرا که فرآیند قاچاق و کم‌فروشی و جعل و قانون‌گریزی و گردن‌کلفتی در مقابل قانون را در پی خواهد داشت.

اپل تولید آزمایشی آیفون ۹ را آغاز کرده است

اپل تولید آزمایشی آیفون 9 را آغاز کرده است

منابعی در صنایع چین مدعی هستند اپل در حال تولید آزمایشی آیفون SE 2 است. البته گفته می‌شود این گوشی احتمالا با نام آیفون ۹ مارس سال جاری به‌بازار عرضه خواهد شد.

«سایبرنتیک و تاثیرات آن بر فناوری» معرفی می شود

 
نشست آشنایی با «سایبرنتیک و تاثیرات آن بر فناوری» در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار می شود.
 
 به نقل از فرهنگسرای تخصصی فناوری اطلاعات، دهمین نشست «شب های فناوری» با موضوع «سایبرنتیک و تاثیرات آن بر فناوری» با حضور اساتید متخصص این حوزه، چهارشنبه ۱۶ بهمن ساعت ۱۶ در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار می شود.
 
سایبرنتیک (Cybernetics) نام نظریه‌ای است که مناسبات انسان و ماشین و مناسبات ماشین‌ها با یکدیگر را تبیین می‌کند و از جمله علومی است که در قرن بیستم پدید آمد و با رشد سریع خود توانست به علوم دیگر راه یابد. موضوع اصلی سایبرنتیک بررسی ماهیت کنترل در انسان، حیوان و ماشین است و لذا با زیست شناسی، روانشناسی، مکانیک، مهندسی، مدیریت و بسیاری علوم دیگر همبستگی دارد.
 
سایبرنتیک توانسته به عنوان دانشی مستقل و در عین حال بین رشته ای مطرح شود. در این علم به طبقه بندی و سازماندهی اطلاعات توجه زیادی می شود و از این رو در مدیریت اطلاعات و نیز در طراحی نظام های اطلاع رسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 
در این برنامه فاطمه نوشین فرد، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران به ماهیت و چیستی سایبرنتیک می پردازد.
 
تحولات آینده فضای سایبر و تاثیرات آن بر جامعه و کسب و کارها موضوعی است که توسط محمدرضا کریمی عضو هیئت علمی دانشگاه مالک اشتر بررسی می شود و حامد قاسمی کارشناس رسانه به سخنرانی با عنوان فرماندهی، کنترل و قدرت سایبرنتیک می پردازد.
 
سلسله نشست های تخصصی «شب های فناوری»، با رویکرد طرح مسائل و موضوعات فرهنگی اجتماعی در حوزه  فناوری های نوین خصوصا فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز بیان نظریه ها، دیدگاه ها و یافته های پژوهشی هر ماه با حضور متخصصان و دست اندرکاران فناوری‌های نوین در فرهنگ سرای فناوری اطلاعات برگزار می شود.

توسط متخصصان پژوهشگاه فضایی ؛ طرح «نانو کامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده» ثبت اختراع شد

 
 
متخصصان پژوهشگاه فضایی ایران موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع طرح «تهیه نانو کامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده» از مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شدند.
 
 به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، طرح اختراعی تهیه نانو کامپوزیت پلیمر الیاف کربن تقویت شده با نانو ساختارهای زیر کونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید، حاصل تلاش متخصصان پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران است.
 
رحیم احسانی، رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی، در این باره گفت: از آنجا که فناوری هوافضا رو به پیشرفت است، تقاضای رو به رشدی برای مواد پیشرفته با قابلیت تحمل دمای بیش از ۲ هزار درجه سانتیگراد برای درخواست‌های فضایی و دمایی بسیار بالا مثل موتور راکت‌ها و سیستم‌های حفاظت حرارتی برای وسایل فضایی وجود دارد.
 
وی ادامه داد: موادی بر پایه کربن به دلیل پایداری ابعادی، استحکام و مدول بالا در دماهای بالا، هدایت حرارتی بالا و مقاومت بالا در برابر شوک، ماشین‌کاری آسان و دانسیته پایین به عنوان گزینه‌های مناسبی برای استفاده در ساختارهای دمای بسیار بالا است.
 
رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی افزود: ظهور برخی محدودیت‌ها و مشکلات در عملکرد این کامپوزیت‌های زغال‌گذار از جمله ضعیف بودن ساختار زغال ایجاده شده، و اکسایش در دمای بالاتر از  ۵۰۰ درجه سانتیگراد، موجب گرایش پژوهشگران به ساخت سامانه‌های جدید حفاظت گرمایی شده است.
 
احسانی تشریح کرد: سنتز نانو کامپوزیت پلیمر-الیاف کربن تقویت شده با نانو ساختارهای زیرکونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید (Cf-polymer/ZrB۲/SiC) به عنوان یک کامپوزیت فداشونده زغال‌گذار، کاربردهای حیاتی برای مواد محافظ حرارتی با کارآمدی بالا در شرایط شوک‌های گرمایی ناگهانی و سیستم‌های سپر حرارتی دارد.
 
رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی اظهار داشت: در این تحقیق، برای نخستین بار با افزودن ۱۰-۱درصد وزنی از نانو ساختارهای سرامیکی (زیرکونیوم دی بورید و سیلیکون کاربید) در موفولوژی‌های ذرات، ویسکر و الیاف به عنوان فاز تقویت کننده، جهت بهبود خواص حرارتی و فرسایشی کامپوزیت پلیمر/الیاف کربن برای رفع نیاز کاربردهای فوق دما بالا استفاده شد.
 
وی تصریح کرد: در این پروژه ساخت نانوکامپوزیت‌ها به روش دوغابی و سپس اعمال فشار و دما به طور همزمان انجام می‌شود که در مقایسه با سایر روش‌ها، دارای مزایایی نظیر هزینه کمتر، سهولت به کارگیری و تخلخل کمتر است.

بررسی چند روش شناسایی کارت گرافیک در ویندوز ۱۰

کارت گرافیک در یک سیستم رایانه ای یکی از ملزومات مهم است که برای هر چیزی که دیده می شود نیاز است. اما بازی خور ها بیش از هر کاربر عادی دیگر، به این موضوع اهمیت می دهند. گیم های کنونی، برای این که به درستی اجرا شوند، نیاز به گرافیک مناسب دارند. پس وقتی که می خواهید یک بازی جدید تست کنید، اول باید قابلیت کارت گرافیک سیستم خود را چک کنید. اگر بعد از شناسایی کارت گرافیک در ویندوز ویژگی های بدست آمده با منابع مورد نیاز بازی مورد نظرتان همخوانی و سنخیت داشت، ان موقع می توانید به راحتی بازی را دریافت کنید و با آن همراه شوید.

برای آن دسته از افرادی هم که گیمر نیستید، ممکن است در صورت انجام کارهای پیچیده مانند رندر سه بعدی و ویرایش ویدیو یا استفاده از برنامه های رده بالا مانند AutoCAD و Adobe Premiere Pro، نیاز به دانستن این اطلاعات در مورد کارت گرافیک سیستم اهمیت داشته باشد. استفاده از کارتهای گرافیکی با سطح بالاتر باعث می شود روند کار شما سریعتر و کارآمد تر شود.

GPU یا کارت گرافیک

graphics processing unit که همان واحد پردازش گرافیکی یا  (GPU) است، مسئولیت کلیه تصاویری که در صفحه شما ظاهر می شود، از یک نتیجه ساده گوگل Google گرفته تا یک تجربه بازی ۴K را بر عهده دارد. در واقع graphics processing unit یک تراشه است که محاسبات پیچیده ریاضی که رندر گرافیکی به آن نیاز دارد را تماما انجام می دهد.

تراشه های GPU را می توان در مادربرد تعبیه کرد یا این که به عنوان یک کارت توسعه مجزا و قوی و قدرتمند از آن ها استفاده کرد.

کارت های توسعه، قادرند کارهای قوی تری به نسبت تراشه های GPU انجام دهند. این کارها شامل محاسبات سنگین تر و پیچیده تری است که از جمله آن ها می توان اجرای نرم افزارهای بسیار حرفه ای و دقیق، بازی های خاص و حتی تصاویر سه بعدی اشاره کرد. البته اگر از این کارت های گرافیکی استفاده کنید، نیاز به منابع بالاتری در سیستم خود دارید، از طرفی، وجود این ابزارها موجب افزایش دمای سیستم نیز می شود.

برای چک کردن دمای ویندوز ۱۰ روش هایی وجود دارد اما بعد از فهم این موضوع بهترین کار کاهش دمای ویندوز است که با کمک چند راه حل می توانید آن را اعمال کنید.

چطور متوجه شویم که از چه کارت گرافیکی استفاده می کنیم

تقریبا شناسایی نوع کارت گرافیکی در ویندوز ۱۰ کمی سخت است چرا که باید ۲ شماره مدل را بشناسید.

یکی از این شماره مدل ها، مربوط به مدل GPU به عنوان تراشه واقعی و دیگری، هم مدل کارت است. این  کارت نه تنها GPU را شامل می شود، بلکه می تواند گویای درگاه اتصال اتصال مانیتور، کولرها و ماژول تنظیم کننده ولتاژ را نیز باشد.

وقتی که می خواهید شرکت و کارخانه سازنده کارت گرافیک خود را شناسایی کنید باید دقیقا اول تعیین کنید که می خواهید در مورد chipset اطلاعات کسب کنید یا می خواهید دقیقا سازنده کارت و مدل آن را شناسایی کنید. شناسایی chipset  توسط ویندوز تقریبا راحت است اما مدل دقیق کمی مشکل است.

 

شناسایی کارت گرافیک با Device manager

در سمت چپ و پایین سیستم و نمایشگر تان، روی دکمه سرچ کلیک کنید و عبارت Device manager را در آن بنوسید و از خروجی، آن چه نمایش می دهد را کلیک کنید:

شناسایی کارت گرافیک با Device manager

در لیستی که پیش روی شما در سمت چپ صفحه قرار می گیرد، گزینه Display adapters را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید تا زیر لیست آن نمایش داده شود:

شناسایی کارت گرافیک با Device manager

نام GPU شما در این بخش ظاهر می شود:

نام GPU

مثلا برای سیستم من، این گزینه AMD Radeon Vega 3 است.

اگر مطمئن نیستید که کدام شرکت تراشه شما را ساخته است، روی نام دستگاه کلیک راست کرده و بر روی Properties کلیک کنید. در پنجره ای که باز می شود، می توانید نام تولید کننده را مشاهده کنید.

نام GPU

اما برای این که بتوانید از این ویژگی های مهم سخت افزاری خود سر دربیاورید می توانید از برخی اپلیکیشن های ثانویه نیز استفاده کنید که به همین هدف ساخته شده اند.

 

شناسایی مدل دقیق کارت گرافیک در ویندوز ۱۰

اگر به دنبال مدل دقیق کارت گرافیکی خود هستید، می توانید با کمک چند اپلیکیشن این کار را انجام دهید. از جمله این اپلیکیشن ها می توان به CPU-Z اشاره داشت.

برای استفاده از این اپلیکیشن:

ابتدا به وب سایت CPU-Z بروید

در صفحه ای که مشاهده می کنید روی دکمه دانلود نسخه ویندوزی نرم افزار کلیک کنید:

شناسایی مدل دقیق کارت گرافیک در ویندوز 10

سپس روی گزینه Setup – English کلیک کنید:

شناسایی مدل دقیق کارت گرافیک
در صورتی از Setup – English استفاده کنید که هم اکنون روی ویندوز هستید و می خواهید مستقیما این نرم افزار روی سیستم تان نصب شود

اگر از سیستم دیگری برای دانلود استفاده می کنید، می توانید نسخه فشرده zip را دانلود کنید.

و در نهایت روی Download  کلیک کنید.

شناسایی مدل دقیق کارت گرافیک

سپس روی  Save File کلیک کنید

بعد از گذشت مدت زمانی، این فایل اجرایی exe یا فایل زیپی که دانلود کرده اید را در پوشه دانلود ها می توانید مشاهده کنید. فایل را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید ( به فرض مثال ما باید این فایل exe باشد )

توافق نامه را بپذیرید و نصب برنامه را تمام کنید.

حالا موقع اجرای نرم افزار است.

وقتی که نرم افزار باز شد، روی تب Graphics  کلیک کنید.

شناسایی مدل دقیق کارت گرافیک

در این جا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد سیستم گرافیکی ویندوز خود متوجه شوید.

 

GPU-Z یک ابزار شناسایی اطلاعات کارت گرافیک

GPU-Z که تولید شده توسط TechPowerUp است یکی دیگر از برنامه های کوچک، ساده و سر راست است که به شما امکان می دهد کارت گرافیک خود را به سرعت در ویندوز ۱۰ شناسایی کنید.

این نرم افزار نیاز به نصب ندارد. کافی است که آن را دانلود کنید و به محض دانلود اجرا کنید. این نرم افزار پرتابل، به شما کمک می کند در لحظه صرفا با اجرای آن، تمام اطلاعات مربوط به کارت گرافیک تان را به طور اختصاصی مشاهده کنید.

GPU-Z یک ابزار شناسایی اطلاعات کارت گرافیک

پس از یافتن اطلاعات مورد نیاز در مورد کارت گرافیک خود، می توانید نام و اطلاعات لازم را در  Google  سرچ کنید تا متوجه شوید که آیا گرافیک کارت شما انقدر قدرت دارد که بتواند نیاز شما برای بازی سه بعدی، نرم افزارهای خاص و غیره را مرتفع سازد.

منبع

نوشته بررسی چند روش شناسایی کارت گرافیک در ویندوز ۱۰ اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات: درآمد خدمات دیتا در ۹ ماه اخیر ۱۶۰ درصد رشد کرده است

مدیرعامل شرکت مخابرات: درآمد خدمات دیتا در ۹ ماه اخیر ۱۶۰ درصد رشد کرده است

مدیرعامل شرکت مخابرات اعلام کرد درآمد خدمات دیتا در ۹ ماه ابتدایی سال جاری درمقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته، ۱۶۰ درصد رشد کرده است.