روند تست تجهیزات وارداتی فناوری اطلاعات ناکارآمد است

مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک گفت: روند تست تجهیزات وارداتی حوزه فناوری اطلاعات، ناکارآمد است و به زودی دستورالعمل ردیابی تمامی کالاهای وارداتی در کشور تا زمان مصرف ابلاغ می شود.
 
 به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه ای، ویدا سینا در نشست مشترک کمیسیون شبکه سازمان نصر، با تایید وجود کالای قاچاق در حوزه IT در کشور گفت: باید قبول کرد که روند تست تجهیزات ناکارآمد است؛ بر این اساس به زودی دستورالعملی درخصوص ردیابی کامل تمامی کالاهای وارداتی در کشور تا زمان مصرف ابلاغ خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک به عنوان بازوی اجرایی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ارزیابی محصولات وارداتی در زمینه تجهیزات ICT را بر عهده دارد، درباره نحوه محاسبه هزینه های آزمایش تجهیزات وارداتی ICT و بالا بودن هزینه های تست این تجهیزات و چند برابر شدن این هزینه ها نسبت به سال گذشته، گفت: مرجع محاسبه هزینه های انجام تست تجهیزات ICT ، آزمایشگاه است و متاسفانه هیچ مرجعی برای تعیین تعرفه ها وجود ندارد و به همین دلیل تعیین قیمت آزمایشگاهها بر اساس تصمیم گیری همان آزمایشگاه انجام می شود.
 
سینا، گفت: ارائه تاییدیه تجهیزات ICT نیز وظیفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که باید در قالب گواهی تایید نمونه، تاییدیه صادر کند و بنا بر دلایلی که برای ما هم مشخص نشده، اجازه رد یا قبول تجهیزات را از آزمایشگاه گرفته است و حق اظهار نظر در این خصوص را هم به ما نمی دهد.
 
وی افزود: در ابتدا تایید محصولات امنیتی حوزه ICT توسط آزمایشگاه صنایع انفورماتیک صورت می گرفت، ولی با گذشت دو سال از آغاز ارزیابی های امنیتی در آزمایشگاه، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این اختیار را از مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک گرفته و پس از آن دیگر تاییدیه ای از سوی این مرکز تحقیقاتی صادر نمی شود.
 
سینا در خصوص انتقاداتی که به ناکار آمدی نحوه تست تجهیزات وارداتی حوزه ICT وارد است، گفت: با توجه به عدم صدور تاییدیه تجهیزات و صرف هزینه و زمان زیاد برای تایید تجهیزات، این واردکنندگان هستند که در صورت بروز مشکل دچار خسران می شوند و آزمایشگاه به خاطر ارائه گزارش های درصدی که از تست محصول به متقاضی می دهد، عملا از بار مسئولیت تست شانه خالی می کند و تمامی عواقب آن متوجه وارد کننده کالا می شود و عملا انجام تست های امنیتی بی نتیجه است.
 
وی در مورد اینکه چرا تجهیزاتی که در بیرون از مرزهای کشور تولید و براساس استانداردهای بین المللی تاییدیه های متفاوت را اخذ می کند، در کشور تاییدیه نمی گیرد، گفت: ما در طول زمان به مواردی بر حسب تجربه رسیده ایم که نیاز به انجام تست آن دیگر نیست، اما موفق نشده ایم این موارد را به تصمیم گیران تفهیم کنیم. یک سری قوانین بالادستی وجود دارند که نمی شود بندی را در آن کم یا زیاد کرد؛ اما شاید با همراهی یکدیگر، بتوانیم با برطرف کردن این موارد، زمان تست ها را کوتاه تر و عملا هزینه ها کمتر می شود.
 
در این نشست اعضای کمیسیون تجهیزات شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای یکی از دلایل عمده رواج کالای قاچاق در حوزه IT در کشور را طولانی بودن زمان انجام تست، هزینه های بالای تست و سختگیری های بی مورد به عمل آمده توسط آزمایشگاه های تایید تجهیزات، دانستند.
 
در این راستا با توجه به مشکلاتی که بر سر ترخیص کالاهای وارداتی وجود دارد، مقرر شد کارگروه تخصصی مشترک بین کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی و مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک در خصوص تسهیل و بهبود و بهینه کردن روال ها و فرآیند ترخیص و ارزیابی و تسریع این مسائل، تشکیل شود.

رقابت برندهای ایرانی و خارجی در دیجی‌کالا: چگونه یک خرده‌فروشی به بزرگ‌ترین بازار کالاهای ایرانی تبدیل شد؟

دیجی‌کالا بزرگ‌ترین بازارگاه (مارکت پلیس) را در میان فروشگاه‌های ایرانی دارا است. بیش از ۳۰ هزار کسب‌وکار ایرانی به طور مستقیم با این خرده‌فروشی بزرگ همکاری می‌کنند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. در شش ماه گذشته، بیش از ۱۹ هزار فروشنده جدید به دیجی‌کالا تمایل نشان داده که از میان آن‌ها ۶۷ درصد به فروشنده‌هایش افزوده شدند. هریک از فروشنده‌های فعال مارکت پلیس دیجی‌کالا در یک ماه فروشی بالای ۲۳ میلیون تومان دارد و گاها یک کسب‌وکار کوچک ایرانی می‌تواند ماهیانه فروشی ۱۰۰ میلیون تومانی کسب کند.

تنوع کالایی در این بازارگاه هم بالا است. در نیمه اول سال ۹۸، حدود ۵۴۰ هزار کالای جدید به فروشگاه دیجی‌کالا افزوده شده است. کل تعداد کالاهای عرضه شده روی این فروشگاه به رقم بسیار بالای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۱۵۴ عدد می‌رسد؛ در حالی‌که تنوع کالایی بزرگ‌ترین هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های فیزیکی بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ هزار کالا نیست. گزارش کامل مارکت پلیس دیجی‌کالا را در این مطلب سایت آی‌تی‌رسان بخوانید.

هنگامی که به این مارکت پلیس نگاه می‌کنیم؛ یک سوال مهم مطرح می‌شود و آن وضعیت برندهای ایرانی و خارجی در دیجی‌کالا است. کدام برندها فروش بیشتری دارند و سهم بالاتری از این مارکت پلیس را به خود اختصاص داده‌اند؟ در هر حوزه کدام برندها گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده و چگونه دیجی‌کالا موفق شده بزرگ‌ترین بازار فروش محصولات و کالاهای ایرانی را خلق کند؟

ایرانی‌ها بیشتر می‌فروشند یا خارجی‌ها؟

علی‌رغم رکود اقتصادی در سال‌های اخیر، در فاصله سال‌های ۹۷ و ۹۸، رشد کسب‌وکارها و فروشنده‌های ایرانی روی دیجی‌کالا شتاب بیشتری نسبت به گذشته گرفته تا اینکه اکنون عمده فروش تعدادی را برندهای ایرانی از آن خود کردند.

گزارش دیجی‌کالا از نیمه اول سال ۹۸ نشان می‌دهد ۶۸ درصد فروش تعدادی کالاها متعلق به برندهای ایرانی بوده است. این آمار در حالی‌ است که در نیمه اول سال ۹۶ فقط ۴۰ درصد فروش تعدادی کل کالاهای دیجی‌کالا از برندهای ایرانی بوده و در نیمه اول سال ۹۷ به ۵۵ درصد رسیده است.

تعداد برندهای ایرانی روی دیجی‌کالا نیز در سال‌های اخیر رشد بزرگی را تجربه کرده است. در نیمه اول سال ۹۷ حدود ۱۵۰۰ برند ایرانی روی این فروشگاه فعال هستند ولی در نیمه اول سال ۹۸ دقیقا ۲۷۴۸ برند ایرانی فعالیت می‌کنند.

این آمار نشان می‌دهد مارکت پلیس دیجی‌کالا به تدریج به بهترین بازار برای فروشنده‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی تبدیل شده و از سوی دیگر، این برندها موفق شدند رضایت مشتری را جلب و او را به خرید آنلاین بیشتر کالاهای خود ترغیب کنند.

اگرچه هنوز برندهای ایرانی فاصله زیادی تا رسیدن به قدرت و گستردگی برندهای خارجی دارند و در برخی دسته‌های کالایی، برندهای خارجی حرف اول را می‌زنند ولی این امیدواری وجود دارد در نیمه دوم سال ۹۸ و همین‌طور سال ۹۹ شاهد شکوفایی چند برابری برندهای ایرانی روی فروشگاه‌های آنلاین باشیم.

کدام برندها بیشتر جست‌وجو می‌شوند؟

یکی دیگر از رقابت‌های میان برندهای ایرانی و خارجی روی فروشگاه دیجی‌کالا، به تعداد جست‌وجوهای کاربران اختصاص دارد. مشتریان، کالاهای برندهای ایرانی و غیر ایرانی را جست‌وجو می‌کنند تا به مدل و محصول مطابق نیاز خود برسند. این اطلاعات می‌تواند جایگاه برندهای مختلف بازار را هم نشان دهد.

بیشترین برند خارجی که در نیمه اول سال ۹۸ جست‌وجو شده است به «سامسونگ» با ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۳۲۷ رکورد تعلق دارد و پس از آن برندهای «اپل» و «هواوی» قرار دارند. اما در میان برندهای ایرانی، شرکت «پارس خزر» بیشترین جست‌وجو را با ۱۰۱ هزار و ۱۴ رکورد به ثبت رسانده است و پس از آن، برندهای «ایکس‌ویژن» و «بهار» قرار دارند.

برندهای ایرانی دیگر پر جست‌وجو روی دیجی‌کالا، محصولات برندهای «بارز» و « ایرانسل» هستند. مقایسه تعداد جست‌وجوهای «سامسونگ» با «پارس خزر» به خوبی فاصله برندهای خارجی با برندهای ایرانی را نشان می‌دهد و راهی دراز که پیش‌روی برندهای ایرانی برای مطرح شدن در بازار ایران و منطقه وجود دارد.

پرفروش‌ترین برندهای ایرانی و خارجی

در بخش فروش ریالی هم شاهد رقابت‌های داغی میان برندهای ایرانی و خارجی و البته خود برندهای خارجی هستیم. در میان ایرانی‌ها، باز هم برند «پارس خزر» بیشترین فروش ریالی را به خود اختصاص داده است. فروش کالاهای «پارس خزر» در نیمه اول سال ۹۸ کمی بیشتر از ۱.۵ درصد کل فروش ریالی دیجی‌کالا را به خود اختصاص داده است.

پس از «پارس خزر»، برندهای «ایکس‌ویژن» و «مهیا پروتئین» فروش ریالی بالایی به نام خود ثبت کردند. نمودارهای دیجی‌کالا نشان می‌دهد برخی از برندهای ایرانی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ رشدهایی مانند ۵۷ و ۳۹ درصد داشتند. غالب برندهای ایرانی با رشد مثبتی در فروش ریالی روبرو هستند که گویای سهم‌گیری بیشتر آن‌ها در ماه‌های بعدی بازار ایران است.

در برندهای خارجی، دو شرکت «هواوی» و «سامسونگ» رقابت سختی با هم دارند. در حالی‌که «سامسونگ» پرفروش‌ترین برند تعدادی خارجی دیجی‌کالا بود؛ «هواوی» پرفروش‌ترین برند ریالی با سهمی ۱۰.۹ درصدی است و «سامسونگ» در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

برندهای «نوکیا»، «ایسوس»، «لنوو» و «اپل» در جایگاه‌های بعدی هستند. هر دو شرکت «هواوی» و «سامسونگ» سهمی بیش از ۱۰ درصد فروش ریالی نیمه اول سال ۹۸ دیجی‌کالا را به خود اختصاص دادند. در سال ۹۶، برند «اپل» با سهمی ۱۱.۱ درصدی از برندهای «سامسونگ» و «هواوی» بالاتر بود ولی اکنون به جایگاه ششم جدول رسیده است.

در سال‌های اخیر، برندهای چینی مانند هواوی و شیائومی در بازار ایران پیشرفت بسیار سریعی داشتند و توانستند به تدریج برندهای کره جنوبی و معروف جهانی مانند «اپل» را پس بزنند.

در بخش تلویزیون، برند ایرانی «ایکس ویژن» بیش از ۲۰ درصد بازار را در دست دارد و «سامسونگ» و «تی‌سی‌ال» در رده‌های بعدی هستند.

در بخش عطر و ادکلن، هر سه برند پرفروش ریالی متعلق به خارجی‌ها است. برند «امپر» نزدیک به ۸ درصد بازار را تصرف کرده و پس از آن برندهای «فراگرنس ورلد» و «لالیک» قرار دارند.

در بخش دوربین، برند «کانن» در جایگاه نخست قرار گرفته و سپس برندهای «نیکون» و «سامسونگ» قرار دارند.

«ایسوس» برند نخست بازار لپ‌تاپ و اولترابوک است و به فاصله کمی از آن برند «لنوو» قرار دارد. گزارش‌های دیجی‌کالا نشان می‌دهم سهم لپ‌تاپ‌های ایسر، دل، اپل و اچ‌پی از این بازار بسیار کم و نزدیک به صفر است که البته یک دلیلش را به کم‌تر بودن کالاهای این برندها بر روی دیجی‌کالا بایستی مرتبط دانست.

در بخش یخچال و فریزر، برند ایرانی «امرسان» بالای ۲۰ درصد بازار را در دست داشته و پس از آن برندهای «ایستکول» و «ال‌جی» قرار دارند.

مطابق انتظار، پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند روی فروشگاه دیجی‌کالا متعلق به برندهای «سامسونگ»، «اپل» و شیائومی» هستند. «سامسونگ» بالای ۲۵ درصد فروش این بازار را به خود اختصاص داده است.

در کنسول‌های بازی، پرفروش‌ترین برند از آن «پلی‌استیشن» و پس از آن «ایکس‌باکس» و «تسکو» است. فروش «تسکو» روی دیجی‌کالا که برندی ایرانی است، خیلی بیشتر از «نینتندو» ثبت شده است.

در بخش موبایل هم اشاره کردیم؛ برند «هواوی» با بیش از ۴۰ درصد فروش از «سامسونگ» پیشی گرفته است. «نوکیا» در جایگاه سوم قرار دارد و «آنر»، «اپل»، «ایسوس» و «شیائومی» در رتبه‌های بعدی هستند.

برند «شیائومی» در گوشی تلفن همراه به سرعت دارد رشد می‌کند و شاید در آینده‌ای نزدیک حتی جای «سامسونگ» را هم بگیرد.

نوشته رقابت برندهای ایرانی و خارجی در دیجی‌کالا: چگونه یک خرده‌فروشی به بزرگ‌ترین بازار کالاهای ایرانی تبدیل شد؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

بهترین لپ تاپ های گیمینگ ۲۰۲۰ : وقت پمپاژ آدرنالین رسیده

مطلب بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2020 : وقت پمپاژ آدرنالین رسیده برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

برای این که یک بازی را خوب اجرا کنید و از آن لذت ببرید، به یک لپ تاپ گیمینگ خوب نیاز دارید. در این مطلب بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2020 را معرفی کرده‌ایم. بهترین لپ تاپ های گیمینگ فاصله بین خودشان و بهترین رایانه های گیمینگ را کم کرده‌اند. لپ تاپ هایی که در...

مطلب بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2020 : وقت پمپاژ آدرنالین رسیده برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

برندگان گرمی ۲۰۲۰ ؛ بهترین های موسیقی سال در مراسم اهدای جوایز دوره ۶۲ Grammy

مطلب برندگان گرمی 2020 ؛ بهترین های موسیقی سال در مراسم اهدای جوایز دوره 62 Grammy برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

برگزیدگان دوره 62 جشنواره موسیقی Grammy انتخاب شده و جویز خود را دریافت کردند. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر برندگان گرمی 2020 که در روز 26 ژانویه سال 2020 (7 بهمن 1398) معرفی شدند. موسیقی را در کنار سینما می توان جذاب ترین و پرمخاطب ترین بخش هنر در فرهنگ عامه دانست. سالانه...

مطلب برندگان گرمی 2020 ؛ بهترین های موسیقی سال در مراسم اهدای جوایز دوره 62 Grammy برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

انتخاب کنسرسیوم اپراتور ماهواره مخابراتی به مرحله پایانی رسید

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: یک کنسرسیوم بخش خصوصی در حال طی کردن مراحل نهایی خود برای دریافت مجوز اپراتور ماهواره مخابراتی است.
 
 مرتضی براری در اینستاگرام نوشت: جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ورود شرکت‌های توانمند در عرصه فضایی، می تواند زمینه ساز تحولی نوین در این حوزه باشد.
 
وی ادامه داد: پس از تصویب و اعلام فراخوان پروانه اپراتور ماهواره مخابراتی و شکل گیری کنسرسیوم ها، خوشبختانه یک کنسرسیوم بخش خصوصی در این حوزه در حال طی کردن مراحل نهایی خود است.
 
براری گفت: پروانه اپراتوری ماهواره سنجش از دور و مجوز راه‌اندازی و بهره‌برداری ایستگاه زمینی دریافت داده‌های ماهواره‌ای نیز، مراحل پایانی خودش را طی می کند.
 
رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: در همین حال دو شرکت خصوصی با تیم‌های متخصص و دارای تجربه طراحی و ساخت ماهواره، وارد حوزه منظومه های ماهواره ای سنجش از دور و اینترنت اشیا شده اند.
 
وی با بیان اینکه در این مدت جلسات و نشست‌های تخصصی و اجرایی بسیار خوبی برگزار شد، گفت: چنین اقداماتی کمک بزرگی به صنعتی سازی مدارهای ارتفاع پایین (۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر) و یک گام مهم برای دستیابی به مدارهای ارتفاع بالا و اکتشافات فضایی است.

فناپ زیرساخت برگزار می‌کند: رویداد «طرح مساله» برگزار می‌شود

شرکت فناپ زیرساخت فراخوان جذب طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه در حوزه‌های حمل‌ونقل هوشمند،‌هوشمندسازی و اینترنت اشیا، مرکز داده و زیرساخت شبکه و سامانه‌های پشتیبانی و نگهداری و تعمیرات را برای برگزاری رویداد «طرح مساله» داده است.
به گزارش روابط عمومی فناپ زیرساخت، مهلت ارسال و ثبت طرح‌ها و ایده‌ها دهم اسفندماه است و این رویداد ۱۵ بهمن ماه در سالن آمفی تئاتر صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود.
 
 
مجری برنامه شرکت راهبران امین سرمایه پاسارگاد و برنامه بانک پاسارگاد، شرکت فناپ، شرکت شناسا، صندوق نوآوری و شکوفایی و تریگ آپ از جمله حامیان این رویداد هستند. اگر علاقمند به ثبت‌ ایده‌ها و طرح‌های خود در این رویداد هستید، می‌توانید اینجا کلیک کنید.

ودافون هم از پشتیبانی انجمن لیبرا کناره‌گیری کرد

 
شرکت بریتانیایی ودافون هشتمین شرکتی است که از انجمن لیبرا خارج شده است. هم لیبرا و هم ودافون اعلام کردند که ودافون دیگر بخشی از کنسرسیوم لیبرا نخواهد بود و قصد دارد منابعی را که در ابتدا برای لیبرا اختصاص داده بود صرف توسعه و گسترش سرویس پرداخت دیجیتالی خود یعنی ام‌پزا کند.
 
البته به نظر می‌رسد که این جدایی صرفا به دلیل تمرکز ویژه ودافون روی محصول خودش اتفاق افتاده است و هیچ ارتباطی با مسائل رگولاتوری که موجب نگرانی و جدا شدن دیگر اعضای انجمن لیبرا شده، ندارد.
 
درواقع ودافون هم به جمع شرکت‌های پی‌پل، مسترکارت، ویزا، مرکادو پاگو، ای‌بی، استرایپ و بوکینگ هلدینگز که پیشتر از حمایت و پشتیبانی از انجمم لیبرا کناره‌گیری کرده بودند، اضافه شد. البته باید به این نکته اشاره کرد که ودافون اولین شرکتی است که پس از تشکیل رسمی انجمن لیبرا در اکتبر سال ۲۰۱۹، از آن جدا شده است.
 
سخنگوی ودافون در بیانیه‌ای گفت: «شرکت بر این باور است که می‌تواند با تمرکز بر ام‌پزا سرویس‌های مالی مقرون به صرفه‌ای به بخش‌های فقیر دنیا ارائه دهد. ما از ابتدا گفتیم که خواسته ودافون این است که سهم واقعی در گسترش شمولی داشته باشد و کاملا متعهد به آن هدف هستیم.»
 
دانته دیسپارت رئیس بخش سیاست و ارتباط با انجمن لیبرا می‌گوید: «گرچه ممکن است چیدمان اعضای انجمن به مرور زمان تغییر کند اما طراحی لیبرا به نحوی است که سیستم پرداخت لیبرا علی‌رغم تغییرات ثابت خواهد ماند.»
 
خبرها حاکی از آن است که لیبرا قصد دارد تا در سال ۲۰۲۰ اعضای جدیدی برای انجمن پذیرش کند. در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ شرکت در لیست انتظار قرار دارند و باید دو سوم اعضای کنونی انجمن برای اضافه شدن شرکت‌کننده جدید موافقتشان را اعلام کنند.
 
در ژوئن سال گذشته بود که فیس‌بوک، پس از ماه‌ها گمانه‌زنی درباره این پروژه، بالاخره از آن رونمایی کرد. استیبل‌کوین لیبرا قرار است که به‌عنوان یک روش پرداختی در کل دنیا مورد استفاده قرار بگیرد و پشتوانه آن ارزهای فیاتی مانند دلار آمریکا یورو، پوند انگلیس و غیره است. به گفته دیسپارت هدف لیبرا ساخت اکوسیستم مالی است که از طریق آن بتواند به میلیارد انسان خدمت‌رسانی کند.
 
آیا ۲۰۲۰ سال راه‌اندازی است؟
با اینکه قرار بود لیبرا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شود اما باتوجه به مسائل و نگرانی‌های رگولاتوری پیش آمده در سال گذشته، شاید این تاریخ کمی جابجا شود و اتفاقا دیسپارت هم در پنل اصلی بلاکچین در رویداد داووس به این تاخیر احتمالی اشاره کرد و گفت: «ترجیح ما بر این است که آهسته و به درستی فرایند راه‌اندازی را پیش ببریم و به جای اینکه پروژه را سر موقع اجرا کنیم، تمرکزمان را بر رفع مشکلات پرداختی موجود قرار دهیم و برای عرضه و استفاد از ارزهای دیجیتال به کمک‌های رگولاتوری نیاز داریم.»
 
هفته گذشته لیبرا از شکل‌گیری کمیته رهبری مسائل فنی خبر داد که از مدیران اجرایی چند عضو انجمن تشکیل شده و بر توسعه بیش از پیش نقشه راه لیبرا نظارت خواهند داشت. به گفته دیسپارت، انجمن همچنان به فعالیت خود در راستای راه‌اندازی ایمن، شفاف و کاربرپسند سیستم پرداخت لیبرا ادامه خواهد داد.

پلتفرم هوشمند کاران به عنوان اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی معرفی شد

صبح روز گذشته و در مراسمی که در ساختمان مرکز آموزش‌های پیشرفته گروه شرکت های کهکشان با حضور مدیران این استارتاپ، خبرنگاران و رسانه های حوزه فناوری اطلاعات و کار و اشتغال برگزار شد، موتور جستجوی مشاغل ایرانی در پلت فرم هوشمند کاران معرفی گردید.

بیکاری؛ مشکل 10 میلیون نفر ایرانی

در ابتدای این مراسم، بهناز آریا، قائم مقام گروه شرکت‌های کهکشان به عنوان سرمایه گذار استارتاپ کاران با اشاره به جدیدترین آمار بیکاری در کشور گفت: مطابق جدیدترین آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال 98، حدود 10.5 درصد از جمعیت فعال کشور اعلام شده است که این رقم، جمعیتی حدود3 میلیون نفر بیکار را در بر می گیرد. با این حال آمار غیررسمی از وجود 10میلیون نفر بیکار در کشورمان خبر می‌دهد.

آریا در این خصوص ادامه داد: براساس همین آمار، در حال حاضر 60 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه ها بیکار هستند که جمعیتی حدود ۶.۷ میلیون نفر را در بر می گیرد.این در حالی است که سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی جدید جویای کار به آمار بیکاران کشور افزوده و وارد بازار کار می‌شوند.

به گفته قائم مقام گروه شرکت های کهکشان، طبق آخرین گزارشی که مرکز آمار ارائه کرده در بین رشته های تحصیلی، بیشترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به ترتیب مربوط به گروه های معماری و ساختمان با 26.1، هنر 24.5 درصد، علوم زیستی و رشته های مرتبط 24.1 درصد، فرآوری و ساخت 23.5 درصد و فناوری اطلاعات و ارتباطات 22.8 درصد است.همچنین کمترین نرخ بیکاری مربوط به گروه خدمات امنیتی با 4.4 درصد است.

آریا با اشاره به مهم ترین دلایل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور گفت: فاصله جدی میان آموخته های دانشگاهی با مهارت های موردنیاز بازار کار از یک سو و نبود راهکار جامعی برای معرفی هدفمند کارجویان به فرصت های شغلی از سوی دیگر باعث شده در حال حاضر بخش عمده ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی ما حتی با مدارک بالاتر از کارشناسی نیز نتوانند شغل موردنظرشان را پیدا کنند؛ این موضوع علاوه بر افزایش نرخ بیکاری، هر روز به آمار مهاجرت ایرانیان از کشور هم اضافه می کند.

چالش های بازار کار و استخدام ایران

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان در بخش دیگری از این نشست خبری به چالش های بازار کار و استخدام و مشکلات کارفرمایان و کارجویان اشاره کرد و گفت: آمار بیکاری در کشور در حالی رو به افزایش است که کمبود منابع انسانی متخصص، یکی از بزرگترین مشکلات کارفرمایان و صاحبان کسب و کارها محسوب می شود.

آریا درباره نبود پل ارتباطی مناسب میان کارجویان و کارفرمایان ادامه داد: علاوه براینکه رشته های دانشگاهی با مشاغل موردنیاز بازار کار هماهنگ نیست، تاکنون هیچ بستر جامع و تخصصی برای برقراری ارتباط میان همه کارجویان و کارفرمایان در کشور وجود نداشته است.

او به مشکلات کارجویان برای ورود به بازار کار اشاره کرد و افزود: بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه ها هم مانند اغلب کارجویان، با شیوه های صحیح یافتن شغل مناسب، دانش و مهارت های لازم آن شغل آشنا نیستند و دقیقا نمی دانند برای یک استخدام موفق باید به چه مرجعی مراجعه کرد.

استخدام؛ یک صنعت 500 میلیارد دلاری

مطابق جدیدترین آمار موسسه تحقیقاتی IBIBSWorld، در حال حاضر گردش مالی صنعت استخدام در کل جهان به صورت سالیانه رقمی بالغ بر 500 میلیارد دلار است که سهم سالیانه ایران از این رقم، حدود 5 میلیارد دلار برآورد شده است.

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان با اشاره به این مطلب گفت: با وجود این ارقام تا به امروز هیچ گاه در کشورمان به موضوع کار و استخدام به چشم یک صنعت نگاه نشده است. درواقع تاکنون مرجع تخصصی کار و استخدامی که بتواند پاسخ گوی نیاز شغلی همه افراد با هر سطح از مهارت و سن باشد، وجود نداشته است.

به گفته آریا، اغلب سایت های کاریابی هم در این زمینه نمی توانند پاسخ گوی نیاز تمام طیف های جامعه باشند. حتی برخی از این سایت ها، اصلا نگاه تخصصی به موضوع استخدام ندارند و اغلب کارجویان بعد از ثبت رزومه رها می شوند.

او درباره چالش های کارفرمایان برای جذب و استخدام گفت: حتی دربسیاری از موارد این کارفرمایان با تکنیک های صحیح جذب و استخدام و شرح دقیق وظایف هر شغل آشنا نیستند. این موضوعی است که سایت‌ها و مراکز کاریابی تاکنون به آن توجهی نشان نداده اند.

آریا در این رابطه ادامه داد: تحقیقات ما نشان داده یکی از بزرگترین معضلات مدیران و صاحبان کسب و کارها به عنوان کارفرما این است که نمی دانند برای جذب و استخدام، افراد متخصص را از کجا و از طریق چه شبکه‌هایی پیدا کنند.

کاران؛ راهکاری هوشمند برای همه کارفرمایان و کارجویان

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان به عنوان سرمایه گذار کاران، به راهکارها و خدمات این استارتاپ در بازار کار و استخدام کشورمان اشاره کرد و افزود: کاران به عنوان پلت فرم تخصصی کار و استخدام و با شناسایی دقیق نیازها و آمار فضای اشتغال ایران، آغاز به کار کرده است تا بتواند کارجویان را در کوتاه ترین زمان ممکن به کارفرمایان متصل کند.

آریا درباره تیم کاران و محصولات و خدمات آن گفت: استارتاپ کاران برای اولین بار در یک ترکیب کارآمد متشکل از متخصصان فناوری اطلاعات و کارشناسان مجرب منابع انسانی است که با هدف پاسخ گویی به نیازهای صنعت استخدام در کشورمان آغاز به کار کرده فعالیت خود را شروع کرده ست.

20 سال تجربه در پرورش هزاران دانشجو آماده به کار

آریا درخصوص اهداف سرمایه گذاری روی استارتاپ کاران گفت: گروه شرکت های کهکشان به ویژه موسسه کهکشان نور با بیش از 20 سال سابقه آموزش، مشاوره و ارائه راه حل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موفق شده تاکنون بیش از 40 هزار دانشجو را با آموزش مهارت های واقعی برای اشتغال در حوزه فاوا پرورش دهد و در پروژه های متفاوت فاوا آنها را به کار بگیرد.

او در این رابطه ادامه داد: دغدغه ما در طی تمام این سال ها، همواره شناسایی حلقه مفقوده میان آموزش های دانشگاهی و نیاز واقعی بازار کار بوده است، تصور می کنیم کاران با نگاهی متفاوت به صنعت کار و استخدام و توان فنی و اجرایی ایش در این رابطه می تواند راهکاری حرفه ای برای کمک به حل معضل بیکاری در کشور باشد.

کاران اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی

زهرا باقری، مدیر استارتاپ کاران در این نشست، با اشاره به محصولات و خدمات کاران گفت: پلت فرم هوشمند کاران با آدرس karan.ir به همراه اپلیکیشن موبایل آن موفق شده ارتباط میان کارفرمایان و کارجویان را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم کند.

باقری درخصوص راه اندازی اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی در پلت فرم هوشمند کاران ادامه داد: به کمک موتور جستجوی مشاغل کاران، کاربران می توانند در سایت کاران تمام فرصت های استخدامی برای هر شغل را به صورت یکجا از سراسر وب مشاهده کنند.

به گفته باقری، در حال حاضر سایت های کاریابی گوناگونی در سطح جهان، به عنوان پلت فرم انتشار آگهی فعالیت می کنند اما تنها یک سایت پربازدید و تخصصی مانند indeed موفق شده یک موتور جستجوی مشاغل راه اندازی کند. ارزش این کسب و کار به واسطه این موتور جستجو به یک میلیارد دلار رسیده است.

او درخصوص توانایی کاران برای کمک به حل مشکل استخدام ادامه داد: بانک بزرگ رزومه هزاران کارجو در کنار شبکه گسترده ارتباطی متخصصان ما با کسب و کارها و صنایع گوناگون، باعث شده تا به امروز صدها نفر از کارجویان بتوانند در بهترین و مناسب ترین فرصت های شغلی استخدام شوند.

به گفته مدیر استارتاپ کاران، در کنار این خدمات، تکنولوژی هوش مصنوعی “جمع آوری و آنالیز اطلاعات بازار کار و استخدام ایران”محصولی دانش بنیان از سامانه کاران است با رویکردی ملی تولید شده و آماده است تا هر زمان اطلاعات موردنیاز سیاست گذاران و دولتمردان را برای اتخاذ تصمیم های کلان در این حوزه ارائه کند.

باقری همچنین به امکانات پلت فرم هوشمند کاران برای کارفرمایان گفت: تمام مدیران کسب و کارها و سازمان ها و حتی صنوف به عنوان کارفرما می توانند با صرف کمترین هزینه، به سادگی از سرویس های هوشمند ثبت آگهی استخدامی کاران استفاده کرده و رزومه مناسب ترین افراد را دریافت کنند.

تفاوت کاران با سایر پلت فرم های کاریابی

باقری در تشریح نقاط قوت کاران با سایر پلت فرم و سایت های کاریابی گفت: مهم تری مهم وجه تمایز کاران، برخورداری از پلت فرم هوشمند جستجوی تمام آگهی های استخدامی برای همه مشاغل است.

او همچنین به تشکیل تیم data science در کاران اشاره کرد و ادامه داد : به کمک دانش فنی تیم data science  کاران موفق شده از تکنولوژی هوش مصنوعی برای پردازش زبان طبیعی و متن کاوی در بررسی رزومه ها و آگهی های استخدام استفاده کند که این موضوع باعث می شود رزومه ها مطابق با درخواست کارفرما به صورت هوشمند به وی پیشنهاد شوند.

به گفته مدیر استارتاپ کاران، از طریق همین تکنولوژی و با تمرکز روی محتوای منتشر شده در آگهی های استخدامی، می توانیم به آمار و نتایج بسیار جالبی درباره بازار کار و استخدام ایران برسیم؛ آماری که تاکنون به صورت جامع درباره صنعت استخدام کشورمان وجود نداشته است.

باقری در رابطه با سرویس های کاران ویژه کارجویان ادامه داد: مخاطبان کارجویی کاران تمام متقاضیان جویای کار در سنین و طیف های مختلفی شغلی هستند؛کاران موفق شده است با سرویس های مختلفی همچون “اپلیکیشن کاران”،”رزومه ساز هوشمند”، “به من خبر بده”، “ویدیو رزومه” و”آماده به کار” به کارجویان کمک کند تا به سرعت و به راحتی از تمام فرصت های استخدامی مناسب خود مطلع شده و برای استخدام درخواست همکاری ارسال کنند.

مدیر استارتاپ کاران در خصوص امکانات پلت فرم کاران برای انجام انواع آزمون های شخصیت شناسی برای کارجویان گفت: پیاده سازی زیرساخت مورد نیاز برای انواع تست های تخصصی، روانشناسی و مهارت شغلی برای کارجویان به هدفمند تر شدن استخدام کمک می کند.

او در خصوص این ویژگی پلت فرم کاران ادامه داد: تمرکز کاران بر پیاده سازی آزمون هایی است که می تواند برای افراد مختلف مناسب باشد اما کارفرمایان نیز ممکن است برای سنجش سایر مهارت های کارجویان به آزمون های خاصی نیاز داشته باشند که در کاران این امکان برای آنها فراهم می شود.

نگاه ویژه کاران به بازار مشاغل فناوری اطلاعات ایران

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان به عنوان سرمایه گذار کاران، به آمار اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: مطابق آمار به دست آمده از موتور جمع آوری اطلاعات کاران، 2.7 درصد از حجم آگهی های استخدامی کشورمان به مشاغل فناوری اطلاعات اختصاص دارد.

آریا درخصوص آمار پرتقاضا ترین مشاغل فناوری اطلاعات در حوزه کار و استخدام گفت: مطابق جدیدترین آمار موتور جستجوی هوشمند کاران در حال حاضر بیشترین تعداد آگهی های استخدامی مشاغل فناوری اطلاعات به ترتیب مربوط به برنامه نویسی با حدود51 درصد، پشتیبانی نرم افزار حدود 16 درصد، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ و کارشناس طراحی وب هر یک حدود 13 درصد، امنیت و شبکه حدود 4 درصد و کارشناس تحلیل نرم افزار حدود 3 درصد از کل آگهی های استخدامی فناوری اطلاعات در سراسر وب هستند.

به گفته او، براساس همین آمار طی دو سال گذشته که بسیاری از صنایع و کسب و کارها، جذب و استخدام نداشته اند، شرکت های فناوری اطلاعات، در مقایسه با سایر بنگاه های اقتصادی بیشترین حجم استخدام منابع انسانی را به خود اختصاص داده اند.

او با اشاره به تمرکز فعلی کاران روی بازار کار و استخدام حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: با توجه به رونق اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و توانمندی و تجارب تیم کاران در این زمینه، در حال حاضر تمرکز فعلی ما روی مشاغل حوزه ICT است.

نگاهی تازه به فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش در حوزه منابع انسانی

باقری در بخش دیگری از صحبت هایش به رسانه تخصصی کار و استخدام کاران اشاره کرد و گفت: مجله خبری کاران، به عنوان یک رسانه آنلاین، بخش دیگری از زیست بوم کار و استخدام ماست که با نگاهی متفاوت به جریان خبری صنعت استخدام راه اندازی شده است. هدف این مجله خبری،آموزش و انتقال دانش و تجربیات و کمک به فرهنگ سازی صحیح در حوزه کار و استخدام است.

او درارتباط با محتوای مجله خبری کاران ادامه داد: مجله خبری کاران از 4 بخش مقالات با محوریت آموزش در حوزه کار و استخدام برای کارجویان و کارفرمایان، اخبار ایران و جهان در حوزه منابع انسانی و استخدام، معرفی جامع مشاغل موجود در ایران و گفتگو با مدیران کسب و کارها و متخصصان منابع انسانی برای انتقال تجربیات و شناسایی چالش های این حوزه است.

به گفته باقری، در رسانه تخصصی کار و استخدام کاران برای اولین با مدیران ارشد کسب و کارها و مسئولان منابع انسانی به صورت ویژه درباره موضوع منابع انسانی گفتگو شده است. این مصاحبه ها و گزارش های تخصصی، بستر مناسبی برای انتقال دانش میان مدیران این حوزه را فراهم کرده است.

مدیر استارتاپ کاران از خبرنگاران خواست که با اعلام نظرات و کمک به بازنشر محتوای خبری این مجله، کاران را برای ترویج فرهنگ صحیح استخدام و مدیریت منابع انسانی در کشور یاری دهند.

چشم انداز کاران

قائم مقام گروه شرکت های کهکشان در بخش پایانی این نشست در ارتباط با چشم انداز کاران گفت: نگاه ویژه و دانش تخصصی کاران در صنعت کار و استخدام و گستردگی این صنعت باعث می شود که برنامه اصلی کاران تبدیل شدن به “بزرگترین بستر داده محور صنعت کار و استخدام با دیدگاه تحقیق و توسعه” باشد.

نوشته پلتفرم هوشمند کاران به عنوان اولین موتور جستجوی مشاغل ایرانی معرفی شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

ترتیب بانک‌ها برای غیرفعال شدن رمز دوم ایستا اعلام شد

 
 
بانک مرکزی ترتیب بانک‌ها برای غیرفعال شدن رمز دوم ایستا را اعلام کرد و در اولین مرحله رمز دوم ایستای بانک‌های صادرات و پاسارگاد غیرفعال می‌شود.
 
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی از فردا هشتم بهمن ماه رمز دوم ایستای کارت‌های بانکی به تدریج غیر فعال خواهد شد و دارندگان کارت‌های بانکی برای خریدهای اینترنتی بالای ۱۰۰ هزارتومان خود باید از رمز دوم پویا استفاده کنند.
 
طبق این گزارش در اولین مرحله رمز دوم ایستای کارت‌های بانک‌های صادرات و پاسارگاد قطع می‌شود و مشتریان این بانک‌ها از فردا فقط می‌توانند از رمز دوم پویا استفاده خواهند کرد.
 
رمز اول ایستای مشتریان این بانک‌ها فقط برای مبالغ زیر ۱۰۰ هزار تومان برای هر کارت در یک روز فعال خواهد بود و مسئولیت فیشینگ روی این مبالغ نیز برعهده خود مشتری بانک و دارنده کارت خواهد بود.
 
بر همین اساس رمز دوم ایستای بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و ایران-ونزوئلا نیز در روز دهم و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در روز دوازده بهمن‌ماه غیر فعال می‌شود.
 
بانک مرکزی در نظر دارد همانطور که اجرای رمز دوم پویا به صورت مرحله‌ای صورت گرفت، از دسترس خارج شدن رمز دوم ایستا نیز به همین صورت انجام شود.
 
هنوز ترتیب غیرفعال شدن رمز دوم ایستای سایر بانک‌ها اعلام نشده است. اما پیش‌‌بینی شده است که رمز دوم ایستای تمامی کارت‌های بانکی تا ۲۵ بهمن ماه به تدریج قطع خواهد شد و دارندگان کارت‌های بانکی فقط برای مبالغ خرد آن هم تا سقف روزانه ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کارت می‌توانند از رمز ایستای خود استفاده کنند.
 
مشتریان بانکی برای فعال‌سازی رمز دوم پویای پیامکی کافی است شماره تلفن همراه خود را در یکی از درگاه‌های بانکی تایید و پس از آن قادر خواهند بود با فشردن دکمه «دریافت رمز دوم پویا» در درگاه‌های پرداخت، رمز دوم پویا را از طریق پیامک دریافت کنند.

مدل کارمزدی زرین پال تغییر کرد

زرین پال مدل کارمزدی خود را از امروز هفتم بهمن ماه به صورت رسمی تغییر داد در این مدل زرین پال از پذیرندگان خود یک درصد کارمزد تا سقف ۳ هزار تومان دریافت خواهد کرد.
 
 زرین پال پیش از اجرایی شدن مدل جدید کارمزدی خود، از تمامی تراکنش‌های انجام شده در این بستر یک درصد کارمزد دریافت می‌کرد و هیچ سقفی برای آن در نظر نمی‌گرفت.
 
مدیرعامل زرین پال در دورهمی صبحانه‌ای که به همین مناسبت برگزار شده بود هدف از تغییرات ایجاد شده در مدل کارمزدی این شرکت را کمک به رشد تجارت الکترونیکی عنوان کرد. مصطفی امیری، با اشاره به اینکه تغییر مدل کارمزدی ۹۰ درصد درآمدهای این کسب‌وکار را دچار لطمه و ریسک خواهد کرد، گفت: «اما این تغییرات باعث رشد تجارت الکترونیکی و کمک به کسب‌وکارهای کوچکتر می‌شود. سعی کردیم همه سرویس‌ها را به نفع کاربرانمان بازتعریف کنیم. بخش عمده‌ای از درآمدهای شرکت را تحت ریسک قرار دادیم تا شاید نسل جدید کسب‌وکارها وارد حوزه تجارت الکترونیکی شوند.»
 
امیری در پاسخ به سوال پیوست در مورد اینکه برخی معتقد هستند این مدل جدید کارمزد برای تراکنش‌های بالاتر از ۳۰۰ هزار تومان مناسب است و کمتراز این مقدار به پذیرنده لطمه می‌زند، گفت: «پیش از آن، هر پذیرنده‌ای که به عنوان مثال ۲۰۰ هزار تومان تراکنش داشت، ۲ هزار تومان یعنی یک درصد کارمزد پرداخت می‌کرد. الان هم با توجه به اینکه هنوز به سقف ۳ هزار تومان نرسیده، ۲ هزار تومان را پرداخت می‌کند. بنابراین ضرری وجود ندارد. با این تغییرات در دیگر سرویس‌های خود سعی کرده‌ایم به کسب‌وکارها کمک می‌کنیم.»
 
امیری در مورد تغییرات هرکدام از سرویس‌های زرین‌پال گفت: «هم‌اکنون در سرویس زرین‌کارت نیم‌درصد تا سقف ۲ هزار تومان کارمزد دریافت می‌کنیم که در گذشته چنین امکانی وجود نداشته است. سه‌شنبه‌های طلایی صفردرصد کارمزد را دریافت می‌کردیم و همچنان این روند ادامه دارد.»
 
او با اشاره به اینکه پیش از این سرویس زرین کارت با محدودیت‌های زیادی مواجه بود افزود: «امروز با تغییرات جدید در زرین‌کارت، این سرویس به یک حساب بانکی تبدیل شده است و دیگر هیچ‌کدام از محدودیت‌هایی که پیش از آن پذیرنده‌ها با آن درگیر بود، وجود ندارد. کاربران می‌توانند به راحتی روی زرین‌کارت اینترنت بانک و موبایل بانک نصب کنند. آنها می‌توانند از سرویس‌های پایا و ساتنا بهره ببرند.»
 
به گفته امیری زرین‌پال در راستای تغییرات خود سرویس برداشت مستقیم خود را عرضه می‌کند تا مشتریان به راحتی پرداخت‌های خود را انجام دهند. او همچنین تاکید کرد: « کسب‌وکارهای روی شبکه‌های اجتماعی بسیار شکننده هستند و در زمان قطع اینترنت بسیار ضرر می‌کنند. برای آنها هم تغییراتی در نحوه دریافت کارمزد ایجاد کردیم.»
 
او در مورد تغییرات برای کسب‌وکارهای روی شبکه‌های اجتماعی گفت: «ما برای مدل کارت‌به کارت از پرداخت‌کننده کارمزد دریافت می‌کنیم. در کسب‌وکارهای روی شبکه‌های اجتماعی هم از پرداخت‌کننده تنها ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنیم. حتی برای تراکنش‌های بیش از یک میلیون هم کارمزد همان ۵۰۰ تومان است.»
 
مدیرعامل زرین‌پال در صحبت‌های خود همچنین به تغییرات در سرویس زرین‌پلاس هم اشاره کرد وگفت: «برای حوزه B2C سرویسی را به نام زرین پلاس توسعه دادیم که به صورت مشخص سرویس‌های بانکی و پرداختی را در آن اجرایی می‌کنیم. مسیری که برای زرین پلاس ترسیم کردیم این بود تا به نئوبانک تبدیل شود.»
 
او در ادامه افزود: «ما امروز روابط متنوعی را با بانک‌ها داریم اما سرویس‌های بانکی در دنیا متنوع‌تر هستند که در ایران چنین سرویس‌هایی توسط بانک‌ها اجرایی نشده است. سعی داریم با معرفی زرین پلاس نقش یک نئوبانک را ایفا کنیم. بانکی که بتواند سرویس‌های متنوع مالی و پرداختی را به مشتری عرضه کند.»