فروش چه کالاهایی در دیجی‌کالا ممنوع است؟ (ویدئو اختصاصی)

کالاهای ممنوعه در دیجی‌کالا

همچون هر فروشگاه دیگری، برای فروختن کالا در دیجی‌کالا نیز می‌بایست برخی از قوانین را رعایت کنید. یکی از این قانون‌ها، به کالاهای ممنوعه مربوط می‌شود. یعنی شما نمی‌توانید برخی از کالاها را از طریق دیجی‌کالا به فروش برسانید و یا اگر خریدار هستید، بهتر است که قید خرید برخی کالاها را بزنید.

شما می‌‌توانید گزارش کامل دیجی‌کالا درباره نیم‌سال اول را از این لینک مشاهده کنید

اگر ‌آی‌تی‌رسان را دنبال کرده باشید، حتما با ویدئوهای اختصاصی ما آشنا هستید. در روزهای گذشته شما را با محبوب‌ترین کالاهای دیجی‌کالا، پرفروش‌ترین‌ کالاها و پرفروش‌ترین برندهای دیجی‌کالا آشنا کردیم و حتی نگاهی به نحوه نظارت این فروشگاه بر فروشندگان انداختیم و گفتیم که دیجی‌کالا در کدام استان‌ها بیشتر می‌فروشد. امروز قصد داریم تا نگاهی به کالاهای ممنوعه دیجی‌کالا بیندازیم و ببینیم که چه چیزی را نمی‌توان در این فروشگاه پیدا کرد. اگر می‌خواهید این کالاها را بشناسید، ویدئو اختصاصی ما در این زمینه را از دست ندهید:

نوشته فروش چه کالاهایی در دیجی‌کالا ممنوع است؟ (ویدئو اختصاصی) اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

کشف آسیب پذیری حیاتی در سیستم عامل ویندوز

 
مرکز ماهر نسبت به بروز آسیب پذیری حیاتی در سیستم عامل ویندوز هشدار داد و اعلام کرد در اولین فرصت وب سرورها و سرورهای DNS باید به روزرسانی شود.
 
این آسیب پذیری در یک مولفه ‫ویندوز موسوم به crypt۳۲.dll قرار دارد که وظیفه آن کنترل گواهینامه ها و پیغام های رمزنگاری در CryptoAPI است.
 
CryptoAPI سرویسی را به توسعه دهندگان ارائه می‌دهد که می‌توانند با آن عملیاتی مانند رمزگذاری و رمزگشایی را با استفاده از گواهینامه دیجیتال انجام دهند.
 
این ضعف امنیتی گزارش شده در قسمتی از crypto۳۲.dll است که سعی بر تایید گواهینامه های Elliptic Curve Cryptography (ECC) دارد و در تمامی بسترهای کلید عمومی و گواهینامه های SSL/TLS استفاده می شود.
 
این آسیب پذیری بحرانی می‌تواند تعداد زیادی از عملکردهای ویندوز را تحت الشعاع قرار دهد. از جمله تایید اعتبار در سیستم عامل های ویندوز مبتنی بر دسکتاپ یا سرور، یا امنیت اطلاعات حساس ذخیره شده توسط مرورگر Internet Explorer/Edge Microsoft و حتی تعداد زیادی از نرم افزارها و ابزار های شخص ثالث تحت ویندوز در خطر سوءاستفاده از این آسیب پذیری هستند.
 
مهاجمان می‌توانند با سوءاستفاده از crypt۳۲.dll بدافزارها و کدهای مخرب خود را با امضای دیجیتال جعلی یک شرکت معتبر و امضا کنند، به طوری که بدافزار مخرب به صورت نرم افزار مجاز به سیستم عامل معرفی می شود.
 
یکی از پتانسیل های حمله، ارتباطات HTTPS است. مهاجم می تواند با جعل گواهینامه ارتباط SSL کلاینت را به اشتباه انداخته و تمامی ارتباطات SSL/TLS را شنود کند.
 
شرکت مایکروسافت وصله امنیتی را برای سیستم عامل ویندوز منتشر کرده است و مرکز ماهر اکیدا توصیه کرده که در اسرع وقت اقدام به بروز رسانی سیستم های عامل صورت گیرد.
 
به دلیل معرفی مولفه crypt۳۲.dll در هسته ویندوز نسخه NT۴.۰ خود این نسخه و تمامی نسخه های بعد از آن مستعد آسیب پذیری هستند.
 
سرویس هایی که در اولین فرصت باید به‌روزرسانی و وصله شوند شامل وب سرورها، Domain Controllerها، سرورهای DNS و سرورهایی که ارتباطات TLS دارند از جمله تمامی سرورهایی که از RDP برای مدیریت استفاده می کنند، هستند.
 
مرکز ماهر وصله های امنیتی برای مرتفع سازی این آسیب پذیری را ارائه کرده است.

دبیر ستاد برگزاری مراسم روز فناوری فضایی منصوب شد

دبیر ستاد برگزاری مراسم روز ملی فناوری فضایی با حکم رئیس سازمان فضایی ایران منصوب شد.
 
مراسم روز ملی فناوری فضایی هر سال در ۱۴ بهمن ماه برگزار می شود.
 
در این روز کشورمان با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید در ۱۴ بهمن سال ۱۳۸۷ به کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره پیوست.
 
مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران در حکمی سعید قربانی مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و دبیرخانه شورای‌عالی فضایی را به سمت دبیر ستاد برگزاری مراسم روز فناوری فضایی در سال ۹۸ منصوب کرد.
 
در این حکم آمده است: «با عنایت به اهمیت برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم روز فناوری فضایی، انتظار می رود با بهره گیری از توان تمام متخصصان، کارشناسان و کارکنان سازمان فضایی و همچنین استفاده از تمام ظرفیت های حوزه فضایی کشور اعم از بخش خصوصی و دولتی، برای برگزاری برنامه های متنوع علمی و ترویجی متناسب با این رویداد در سراسر کشور برنامه ریزی و هماهنگی لازم انجام شود.
 
امید است با اتکال به خداوند سبحان، بهره گیری از توان علمی و عملی، خلاقیت و نوآوری و مشارکت و همدلی خانواده بزرگ فضایی کشور، در انجام امور محوله موفق و موید باشید.»

پوکو از شیائومی جدا شد؛ برند اقتصادی جدید با هویتی مستقل

محبوبیت بالای گوشی قدرتمند اما مقرون به صرفه پوکوفون F1 شیائومی را به سرمایه گذاری بیشتر روی این برند ترغیب کرده است.
 
شیائومی سال گذشته به لطف عرضه گوشی پوکوفون F1 با اسنپدراگون ۸۴۵ و قیمت پایین ۳۰۰ دلار توانست رقیب قدری مثل وان پلاس را از میدان به در کند. بازخورد خریداران این گوشی آنقدر خوب بوده که حالا شیائومی از تصمیمش برای تبدیل این زیر برند به یک کمپانی مجزا به نام «پوکو» خبر داده است. Manu Kumar Jain، معاون شیائومی در این باره گفته:
 
زمان آن رسیده که اجازه دهیم پوکو روی پای خودش بایستد. پوکو F1 حتی در سال ۲۰۲۰ هم در کلاس خودش یک مدعی باقی می ماند.
 
شیائومی چهارمین تولیدکننده بزرگ گوشی در دنیاست و به خاطر محصولات با کیفیت و مقرون به صرفه طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده است. این شرکت در ۲۰۱۸ با هدف به چالش کشیدن محصولات رده بالای سامسونگ، وان پلاس و غیره زیر برند پوکو را راه اندازی کرد که تنها با عرضه یک گوشی شهرت درخوری پیدا کرد.
 
از دیگر زیربرندهای شیائومی باید به می و ردمی اشاره کرد که برای عرضه گوشی، کامپیوتر، تلویزیون و محصولات دیگر در سراسر دنیا راه اندازی شده اند. این برندها هم عملکرد تحسین برانگیزی داشته اند اما کمپانی مادر تصمیمی برای تبدیل آنها به شرکت های مستقل ندارد.
 
تا کنون جزییاتی در مورد برنامه های آتی پوکو منتشر نشده اما Alvin Tse، رییس این کمپانی در سال ۲۰۱۸ از طرح هایی برای عرضه گوشی هوشمند و محصولات دیگر خبر داد. موارد دیگر از قبیل نحوه استفاده از منابع مشترک در این دو کمپانی از جمله خطوط تولید، بازاریابی و غیره هم هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.
 
شیائومی تنها موبایل سازی نیست که زیربرندش را به شرکتی مستقل تبدیل می کند. پیش از این آنر و و وان پلاس از دل هواوی و اوپو متولد شده اند. نکته جالب رقابتی است که در بازار بین خود این شرکت ها شکل گرفته و انتظار می رود محصولات پوکو هم رقابت تنگاتنگی را با ردمی داشته باشند.

رونمایی لایکا از دوربین M10 با سنسور سیاه و سفید

 
لایکا سه سال پس از معرفی دوربین M10 مدل جدیدی را بر اساس همان ویژگی های ظاهری و طراحی معرفی کرده، با این تفاوت که نسخه جدید با سنسور ۴۰ مگاپیکسلی مونوکروم همراه شده است.
 
دوربین مونوکروم M10 نخستین محصول لایکاست که به سنسور ویژه عکاسی سیاه و سفید مجهز شده است. این تراشه فول فریم ۴۰ مگاپیکسلی با سنسورهای ۴۷ مگاپیکسلی پیاده شده در مدل های Q2  و SL2 تفاوت داشته و در میان اعضای سری M از بالاترین رزولوشن برخوردار است. سطح حساسیت  ISO هم بین ۱۶۰ تا ۱۰۰ هزار عنوان شده که نسبت به تمامی مدل های قبلی گسترده تر است.
 
 
رنج فایندر M10 جدای از سنسور خاص اساسا همان M10-P چند سال قبل با بدنه مشکی مات است. جالبترین مساله در مورد این دوربین نه شاتر کم صدا، صفحه لمسی یا اتصال وا‌ی‌فای بلکه فقدان قابلیت فیلمبرداری است که به گفته سازنده به خاطر عدم استفاده کاربران در مدل های قبلی، کنار گذاشته شده است.
 
 
دوربین های مونوکروم از اوایل دهه گذشته یکی از بحث برانگیزترین محصولات لایکا بوده اند چرا که علی رغم قیمت بسیار بالا، از نظر فیزیکی توانایی ثبت تصاویر رنگی را ندارند. با این حال لایکا بر این باور است که کیفیت عکس های سیاه و سفید در این دوربین ها به مراتب از تصاویر رنگی ویرایش شده بالاتر است.
 
 
هرچند ادعای لایکا در مورد کیفیت بالاتر خروجی دوربین M10 در قیاس با تصاویر سیاه و سفید شده در ویرایشگر درست است اما اگر شما تنها گاهی اوقات اقدام به ثبت چنین عکس هایی می کنید، این دوربین ۸۳۰۰ دلاری چندان به کارتان نخواهد آمد و بهتر است با نرم افزارهای قدرتمند ویرایش کارتان را راه بیندازید. اما اگر جزو عکاسانی هستید که به جزییات اهمیت زیادی داده و تصاویر را در ابعاد بسیار چاپ می کنید، از همین امروز امکان خرید دوربین M10 را دارید.

رگولاتوری با طرح توسعه فیبرنوری آسیاتک مخالفت کرد

 
شرکت آسیاتک در نمایشگاه الکامپ امسال از طرحی رونمایی کرد که زیرساخت‌های ارائه سرویس به ۲ میلیون مشترک اینترنت ثابت بر پایه فیبرنوری را آماده می‌کرد؛ اما اکنون مدیرعامل این شرکت می‌گوید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اجرای این طرح مخالفت کرده است.
 
 براساس این طرح قرار بود این شرکت با کمک شرکت مخابرات ایران، زیرساخت ارائه سرویس FTTC (فیبرکشی تا کافوی مخابراتی) به ۲ میلیون مشترک جدید را فراهم می‌کرد؛ اما اکنون مدیرعامل این شرکت می‌گوید با وجود موافقت شرکت مخابرات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این طرح را نپذیرفته است.
 
محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک در این رابطه به پیوست گفت: «این طرح را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دفتر وزیر فرستادیم و حدود ۲۰ جلسه نیز با شرکت مخابرات ایران برگزار کردیم و‌ آنها هم موافقت خود را اعلام کردند؛ اما در نهایت رگولاتوری اعلام کرد چون این طرح به نوعی مشارکت با شرکت مخابرات در توسعه FTTC است، مورد قبول ما نیست.»
 
به گفته یوسفی‌زاده، سازمان تنظیم مقررات تاکید کرده است که تنها فعالیت در قالب مصوبه ۲۶۰ کمیسیون تنظیم مقررات، مورد قبول است که براساس آن شرکت‌های FCP (دارندگان پروانه اینترنت ثابت) باید در کنار کافوهای شرکت مخابرات ایران، تجهیزات خود را نصب کنند.
 
 اجرای این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باعث به‌روزرسانی کافوهای شرکت مخابرات ایران از نظر فنی می‌شد و سپس تمامی بازیگران اینترنتی می‌توانستند سرویس‌های اینترنت پرسرعت یا VDSL را به کاربران ارائه کنند
محمدعلی یوسفی‌زاده،مدیرعامل آسیا‌تک
 
براساس گفته‌های یوسفی‌زاده اجرای این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باعث به‌روزرسانی کافوهای شرکت مخابرات ایران از نظر فنی می‌شد و سپس تمامی بازیگران اینترنتی می‌توانستند سرویس‌های اینترنت پرسرعت یا VDSL را به کاربران ارائه کنند.
 
مدیرعامل آسیاتک می‌گوید به دنبال مخالفت سازمان تنظیم مقررات با طرح این شرکت، طرح دیگری براساس مصوبه ۲۶۰ رگولاتوری آماده و ارائه کرده است؛ اما مجددا این سازمان اعلام کرده  شرکت دیگری که پیش از این چنین طرحی را ارائه داده، همچنان مشکلاتی برای اجرای آن دارد و تا زمانی که این مسائل برطرف نشود، طرح دیگری در این زمینه پذیرفته نیست.
 
یوسفی‌زاده در این رابطه به پیوست گفت: «با شرکت شاتل که قبلا وارد این حوزه شده، جلسه گذاشتیم و آنها اعلام کردند حاضر هستند با مشارکت ما و دیگر شرکت‌های FCP مدل خود را اجرایی کنند. نامه‌ای با امضای چند شرکت FCP تهیه کردیم و به رگولاتوری فرستادیم؛ اما هنوز به این نامه پاسخی نداده‌اند.»
او اعلام می‌کند که هفته گذشته در نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این موضوع را مطرح کرده‌اند و در انتظار پاسخ وزیر هستند.
 
شکست رایان تدبیر
یکی دیگر از تلاش‌هایی که شرکت‌های FCP برای ارائه سرویس اینترنت پرسرعت انجام دادند، تشکیل کنسرسیوم «رایان تدبیر» بود که اکنون مدیرعامل آسیاتک می‌گوید این تلاش نیز ناموفق بوده است.
 
کنسرسیوم رایان تدبیر در سال ۹۴ با هدف تامین تجهیزات، ایجاد شبکه‌های مخابراتی و انتقال داده و ایجاد ارتباط با شرکت‌های مخابراتی و اطلاع‌رسانی داخلی و بین‌المللی تاسیس شد. در این کنسرسیوم، هفت شرکت آسیاتک، پارس آنلاین، پیشگامان، شاتل، های‌وب، صبانت و گسترش ارتباطات حضور داشتند که موفق شدند مجوز بهره‌برداری از فرکانس ۲۶۰۰ را به مدت ۱۰ سال دریافت کنند.
 
یوسفی‌زاده این باره به پیوست گفت: «این کنسرسیوم با توجه به مصوبه ۲۳۰ کمیسیون تنظیم مقررات شکل گرفت و موفق شدیم امکانات میکروداکت برای ایجاد شبکه فیبرنوری را از شرکت مخابرات بگیریم؛ اما متاسفانه در تضاد با مصوبه ۲۳۰، مصوبه ۲۵۴ ابلاغ شد در نتیجه آن بعضی از تعرفه‌ها کاهش پیدا کرد و طرح تجاری ما از بین رفت.»
 
براساس مصوبه ۲۳۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که در ۹ اسفند ۹۴ به تصویب رسید، شرکت‌های ارائه کننده خدمات تلفن ثابت (به غیر از شرکت مخابرات ایران) تا پایان مدت اعتبار پروانه خود، مجاز به ارائه خدمات تلفن ثابت با تعرفه حداکثر بیست درصد بالاتر از سقف تعرفه‌های تعیین شده در مصوبه شماره ۳ جلسه شماره ۱۸۴ این کمیسیون بودند. در مصوبه ۱۸۴، سقف تعرفه خدمات ارتباطات ثابت تعیین شده است.
 
اما یک سال بعد و در ۱۷ اسفند ۹۵ این کمیسیون در مصوبه ۲۵۴ خود اعلام کرد دارندگان پروانه FCP همچنان می‌توانند از تخفیف‌هایی در پرداخت حق امتیاز خود، بهره‌مند شوند.
به اعتقاد مدیرعامل آسیاتک، این مصوبه باعث شد ادامه مدل قدیمی و خرید سرویس از شرکت مخابرات ایران برای شرکت‌های FCP به صرفه‌تر از ایجاد شبکه باشد و در نهایت این شرکت‌ها در جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، توافق کردند که از ۱ دی ۹۷ تمامی امکانات شرکت رایان تدبیر را به مخابرات واگذار کنند و عملا شکست مصوبه ۲۳۰ کمیسیون تنظیم مقررات به ثبت رسید.

کشف آسیب‌پذیری روز صفر در اینترنت اکسپلورر

 
 
 مایکروسافت با انتشار یک اخطاریه امنیتی نسبت به وجود یک آسیب‌پذیری روز صفر در مرورگر اینترنت اکسپلورر هشدار داد.
 
به گزارش پایگاه اینترنتی «ZDNet»، مایکروسافت آسیب پذیری جدید امنیتی در اینترنت اکسپلورر را از نوع نقص اجرای کد از راه دور RCE)Remote Code Execution) ناشی از یک باگ تخریب حافظه در موتور اسکریپت نویسی این مرورگر، شناسایی کرده است.
 
آسیب‌پذیری روز صفر (Zero-day Vulnerability) حفره یا نقصی در یک اپلیکیشن است که برنامه نویسان تنها صفر روز از زمان شناسایی باگ تا مقاوم کردنش در برابر حملات سایبری احتمالی هکرها زمان دارند.
 
مایکروسافت در اخطاریه خود با بیان این که از سوءاستفاده‌های جاری هکرها از این آسیب‌پذیری آگاه است از این حملات با عنوان «حملات هدفمند محدود» نام برد. این نکته از آن حکایت دارد که آسیب‌پذیری مذکور مورد سوءاستفاده گسترده قرار نگرفته و تنها تعداد محدودی از کاربران هدف این حملات قرار گرفته‌اند.
 
براساس گمانه‌زنی‌ها، این حملات محدود بخشی از یک کمپین هک گسترده‌تر هستند که حملات روز صفر هفته گذشته به کاربران مرورگر فایرفاکس را نیز دربرمی‌گیرد.
 
مایکروسافت هنوز پچ امنیتی لازم برای رفع این آسیب‌پذیری را عرضه نکرده است.

طرح پویش ملی تولید محتوای دیجیتال

 
 نشست فعالان حوزه محتوای دیجیتال با محوریت طرح پویش ملی تولید محتوای دیجیتال برگزار و مقرر شد تا پیشنهادات درخصوص طرح پویش ملی تولید محتوای دیجیتال در نشست‌های بعدی ارائه شود.
 
به گزارش فدراسیون فاوا، در ابتدای نشست رئیس هیات مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران به نمایشگاهی که اخیرا در افغانستان با محوریت فناوری از سوی ایران برگزار شده، اشاره کرد و گفت: دستاوردهای این نمایشگاه نشان می‌دهد که توانسته موفق عمل کند اما مشکل اصلی در برگزاری نمایشگاه‌های ایران در خارج از کشور این است که مجریان نمایشگاهی ایران، ارتباطی با مجریان کشور هدف ندارند؛ از این رو معمولا نمایشگاه‌های ایران در خارج از کشور چندان موفق نیست. البته این مسئله را با رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کردیم و مقرر شد تا در این باره مشکلات را برطرف کنند.
 
محمدرضا طلایی سپس به طرح پویش ملی تولید محتوای دیجیتال اشاره کرد و گفت: این طرح به تازگی از سوی انجمن ناشران دیجیتال مطرح شده و در حال بررسی است. در این طرح دوره‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها و جشنواره ملی محتوای دیجیتال نیز دیده شده است. پویش ملی تولید محتوای دیجیتال می‌تواند زمینه را برای فرهنگ‌سازی صادرات محتوای دیجیتال فراهم آورد و از این رو باید جدی گرفته شود. با توجه به افزایش نرخ ارز می‌توان در حوزه صادرات با کمک شتابدهنده‌ها وارد و موفق بود و این طرح می‌تواند رابطه بین محتوای دیجیتال و شتابدهنده‌ها را در صادرات فراهم کند.
 
وی افزود: چنانچه فعالیت در حوزه محتوای دیجیتال در اتاق‌های شهرستان از ظرفیت بالایی برخوردار باشد، می‌توان تشکل‌های مرتبط با این حوزه را در آن شهرستان‌ها ایجاد کرد اما چنانچه ظرفیت تشکیل آن تشکل وجود نداشته باشد، فعالان حوزه محتوای دیجیتال می‌توانند انجمن مرتبط تشکیل دهند.
 
پتانسیل صادرات نرم‌افزار و محتوا وجود دارد
 
رئیس کمیسیون فاوا اعلام کرد که صندوق نوآوری و شکوفایی در تدارک ایجاد کارخانه نوآوری است که از شتاب‌دهنده‌ها حمایت کند. یکی از حوزه‌های نوآوری می‌تواند محتوای دیجیتال باشد.
 
طلایی گفت: پیش از این در دهه ۸۰ محتوای دیجیتال بر روی پلت‌فرم ویندوز تولید می‌شد اما به دلیل فقدان آینده‌نگری در این حوزه، با تغییر پلت‌فرم، محتواهای تولید شده کارایی لازم را ندارد. حال آنکه محتواهای تولید شده کنونی نسبت به محتواهای دهه ۸۰ قوی نیست. در نتیجه کارخانه نوآوری می‌تواند موجب تقویت محتواهای دیجیتال شود.
 
او همچنین اظهار کرد: زمینه صادرات نرم‌افزار با محتوای ایرانی به بازارهای فارسی زبان و دانشگاه‌های خارجی که دروس فارسی را تدریس می‌کنند، فراهم است. همچنین برخی از کشورها به دلیل حضور گسترده  ایرانیان می‌توانند بازار هدف این بخش محسوب شوند.
 
طلایی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از متولیان حوزه تولید محتوا محسوب می‌شود، از همکاری نکردن آنها با اتاق بازرگانی انتقاد کرد و گفت: به رغم نامه‌نگاری صورت گرفته از سوی رئیس اتاق ایران، تاکنون هیچ نماینده‌ای از این وزارتخانه به اتاق معرفی نشده است.
 
محورهای جشنواره پویش ملی
 
پس از آن محسن گلزاریان عضو هیات مدیره انجمن ناشران دیجیتال به جشنواره پویش ملی تولید محتوای دیجیتال اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی ظرفیت‌های تولید محتوا، توسعه و تعمیق فرهنگ تولید محتوا، ایجاد زمینه توسعه برای شناسایی و توانمندسازی استعداد، معرفی استعدادها و ایده‌ها بر سرمایه‌گذاران، معرفی تولید محتوا به عنوان یک کسب و کار و استفاده از تولید محتوا در توسعه دیگر کسب و کارها است.
 
همچنین ایجاد انگیزه و نشاط با فراهم کردن محیط رقابتی، نمایش مسیر توسعه کسب و کارهای تولید محتوا، آشنایی در شیوه‌ها و فناوری‌های تولید محتوا، صادرات محتوا و تدوین استاندارد به جهت ارتقای سطح کیفی تولید محتوا از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان شد.
 
گلزاریان به ۵ محور این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: توسعه کسب و کار، توسعه صادرات، صادرات غیرنفتی، کارآفرینی و حمایت از تولید داخلی محورهای پیشنهادی برای حضور در این جشنواره است و چنانچه پیشنهاد دیگری در خصوص این جشنواره وجود داشته باشد آماده دریافت آنها هستیم.
 
اهداف پویش ملی  تولید محتوای دیجیتال
 
عضو دیگر هیات مدیره ناشران دیجیتال نیز در ادامه به ارائه گزارشی در خصوص ساختار طرح ملی پویش تولید محتوای دیجیتال پرداخت و گفت: این طرح نیاز به ساختار دارد و البته جشنواره نیز می‌تواند پیش‌برنده اهداف پویش ملی تولید محتوای دیجیتال باشد.
 
امیر جهان تیغ گفت: در شرایطی که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در دستور کار قرار گرفته و گفته می‌شود که زیرساختهای آن مهیاست، اما محتوای بومی چندانی برای این شبکه وجود ندارد، از این رو اهمیت حوزه محتوای دیجیتال دوچندان است.
 
او از تعدد مراکز تصمیم‌گیری در این بخش انتقاد کرد و ایجاد هم‌افزایی را یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها عنوان کرد.
 
جهان تیغ در ادامه با اشاره به اهداف پویش ملی تولید  محتوای دیجیتال گفت: بررسی پتانسیل‌های صادراتی تولید محتوای ایرانی، برجسته کردن جایگاه اتاق بازرگانی به عنوان تسهیل‌کننده اقتصاد محتوای دیجیتال کشور، اهمیت نقش ناشران دیجیتال در افزایش کمیت و کیفیت محتوای ایرانی شبکه ملی اطلاعات، همکاری و هم‌افزایی میان ناشران حوزه دیجیتال و کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای حوزه تولید محتوا از اهداف ما در این پویش است.
 
تولیدکنندگان محتوا به رسمیت شناخته نمی‌شوند
 
خداوردی لو، نماینده شورای عالی فضای مجازی نیز در این نشست عنوان کرد که مهم‌ترین مشکل در تولید محتوا، به رسمیت نشناختن این نوع تولید در ایران است. این امر موجب شده تا تولیدکنندگان این حوزه نتوانند از تسهیلات مرتبط با تولید استفاده کنند و ما نیز در ارزش‌گذاری دارایی‌های این بخش دچار مشکل هستیم.
 
وی افزود: همچنین بیمه محصولات ما که بسیار مهم است، دچار مشکلات عمده‌ای است. بنابراین به اعتقاد من طرح پویش ملی و جشنواره مرتبط با آن، می‌تواند در معرفی این حوزه کمک کند تا متولیان، این نوع تولید را به رسمیت بشناسند.
 
افغانستان تشنه تولید محتواست
 
یکی از فعالان حوزه تولید محتوای دیجیتال نیز در این نشست گفت: حوزه نشر دیجیتال متولیان زیادی دارد و تداخل زیادی با سایر حوزه‌ها دارد؛ از سویی ناشران دیجیتال مجوز تولید از وزارت صمت را ندارند و به نظر می‌رسد در این باره باید به طور جدی وارد مذاکره شد تا به تولیدکننده محتوا مجوز بدهند.
 
بابک ندرخانی به ظرفیت بازار افغانستان برای صادرات این حوزه اشاره کرد و گفت: زبان مشترک ما با افغانستان نکته مهمی است که راه را برای وارد شدن به این بازار باز می‌کند و یک موضوع جالب در افغانستان آن است که تقریبا ۱۰۰ درصد کتاب‌های موجود در این کشور، همان کتاب‌هایی است که در ایران چاپ و توزیع می‌شود.
 
وی افزود: حتی فروشندگان کتاب در افغانستان از گران شدن کتاب‌های ایرانی ناراحت بودند، منظور این است که محتوای ایرانی در این بازار مشتری و خریدار دارد و به این بازار باید توجه ویژه داشت.
 
این فعال اقتصادی گفت: افغانستان تشنه تولید محتواست، آنجا را باید مانند دهه ۶۰ ایران دید با این تفاوت که اینترنت ۳G نیز در این کشور وجود دارد. ترکیب این دو نشان می‌دهد که نشر دیجیتال چقدر می‌تواند بازار خوبی در افغانستان داشته باشد. در حوزه آموزش، ظرفیت خوبی در این کشور وجود دارد و اپراتورها هم علاقه‌مند هستند که با ایرانی‌ها وارد همکاری مشترک شوند.
 
ضرورت تغییر نگاه به تولید محتوا
 
طلایی نیز در خصوص مجوز برای تولید محتوا گفت: در وزارت صمت مجموعه‌ای در حوزه فناوری وجود دارد که ما با آنها جلسات متعددی داشتیم مبنی بر اینکه تولید نرم‌افزار را در شاخص‌هایشان تغییر دهند اما اتفاقی نیافتاده است. دیدگاه متولیان در تولید محتوا و نرم‌افزار باید تغییر کند، از این رو آیین‌نامه حمایت از صادرات نرم افزار را تدوین کردیم که اگر به تصویب شورای عالی صادرات برسد بخش مهمی از مشکلات حل خواهد شد.
 
او سپس به بازار موجود در سوریه اشاره داشت و گفت: اتاق بازرگانی ایران در دمشق مرکزی تجاری ایجاد کرده است و اتاق مشترک ایران و سوریه نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود. از ظرفیت این اتاق و مرکز می‌توان برای صادرات نرم‌افزار و محتوا استفاده کرد، همچنین بازار روسیه در زمینه بازی‌های رایانه‌ای فعال است و امکان همکاری مشترک با روس‌ها وجود دارد.
 
طلایی افزود: ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود در کنار مالکیت فکری و اجرای قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای دارای اهمیت ویژه‌ای است، متاسفانه تاکنون هیچ گزارشی از میزان اجرای این قانون ارائه نشده و مشخص نیست چه دستگاه‌هایی متولی اجرای آن هستند.
 
رواج تولید زیرزمینی محتوا
 
یکی دیگر از اعضای هیات مدیره انجمن ناشران دیجیتال نیز ضمن انتقاد از تعدد مراکز تصمیم‌گیری در این حوزه عنوان کرد:  متولیان در بخش نظارت بسیار قوی عمل می‌کنند اما در بخش حمایت به شدت عملکرد ضعیفی دارند که همین امر نیز موجب تولید محتوای زیرزمینی می‌شود، فعالانی که مجوز گرفتند هم با تعدد مشکلات مواجه هستند و از این رو کسی چندان به ثبت شرکت در این بخش تمایل ندارد.
 
شهرام حاجی قربانی از اجرا نشدن قانون کپی رایت انتقاد کرد و گفت: بازدارنده نبودن این قانون به دلیل اجرای ناصحیح آن است که در پویش ملی تولید محتوای دیجیتال می‌تواند این موضوع پیگیری شود.
 
محتواهای تولید شده غیرتخصصی هستند
 
جعفری یکی دیگر از فعالان در حوزه تولید محتوای دیجیتال نیز عنوان کرد: کسانی که امروز در این حوزه فعال هستند، بیشتر به سمت تولید محتوا برای تلگرام و اینستاگرام سوق پیدا کرده‌اند. اکنون متولدین دهه ۸۰ هم وارد تولید محتوا شده‌اند ولی هیچ آموزشی در این حوزه وجود ندارد که آنها را به سمت درآمدزایی درست، هدفمند و بازاریابی پیش ببرد.
 
وی افزود:‌آنها نگاهی به جز تولید محتوا برای همین دو فضا ندارند و از این رو کارهای انجام شده کاملا غیر تخصصی است، تاسیس شتابدهنده‌ها و ایجاد ارتباط بین تولیدکننده و شتابدهنده بسیار مهم است و می‌تواند به توسعه این حوزه کمک کند.

طراحی وصله نرم افزاری برای نفوذ به سرورهای یک شرکت

در شرایطی که معمولا وصله های نرم افزاری برای رفع آسیب پذیری های امنیتی به کار می روند، این بار یک هکر وصله نرم افزاری را طراحی کرده که نفوذ به سرورهای یک شرکت را ممکن کرده است.
 
 
 
 به نقل از زددی نت، شرکت کریتیکس از حمله به سرورهای خود در هفته گذشته خبر داده و بررسی ها نشان می دهد این حملات برای سرقت اطلاعات حساس این شرکت به روشی جدید انجام شده است.
 
بررسی های موسسه امنیتی فایرآی نشان می دهد برای انجام حملات مذکور وصله ای نرم افزاری به سرورهای شرکت کریتیکس اضافه شده که به جای افزایش امنیت آنها، موجب نفوذپذیری سرورهای مذکور شده است.
 
وصله نرم افزاری مذکور که نات رابین نام دارد، امکان اجرای برنامه های مخرب را بر روی رایانه های سرور فراهم می کند و برای فریب دادن برنامه های امنیتی دیگر بدافزارها و ویروس های شناسایی شده را پاکسازی می کند. در واقع نات رابین تنها انجام حملات هکری خاصی را امکان پذیر می سازد.
 
برای طراحی این وصله نرم افزاری از ضعف یک بسته نرم افزاری به روزرسان به نام CVE-2019-19781 سواستفاده شده که پیش از این هم بارها مورد بهره برداری هکرها قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست چه فرد یا افرادی حملات یادشده را انجام داده اند.
 

سواستفاده از وردپرس برای حمله به سایت ها

آسیب پذیری یکی از پلاگین های وردپرس موجب شده تا هکرها از آن برای نفوذ به وب سایت ها استفاده کنند.
 
 
 
 
 به نقل از زددی نت، کارشناسان امنیتی می گویند یک پلاگین به راحتی نفوذپذیر را در پلتفورم وردپرس یافته اند که از طریق آن می توان سایت های مختلفی را تسخیر کرد.
 
 
پلاگین یادشده دبلیو پی دیتابیس ریست نام دارد و برای بازتنظیم پایگاه های داده به کار می رود. از طریق این پلاگین می توان پایگاه های داده را به طور کامل یا نسبی بازتنظیم کرد؛ بدون آنکه نیازی به بازنصب کامل وردپرس باشد.
 
پلاگین یادشده در بیش از 80 هزار وب سایت مورد استفاده قرار گرفته و لذا امکان حمله هکری به همه آنها وجود دارد. اولین بار شرکت امنیتی وردفنس از آسیب پذیری این پلاگین مطلع شد. این شرکت هشدار داد که آسیب پذیری یادشده برای بازتنظیم کامل یا جزئی وب سایت ها قابل استفاده است.
 
هکرها از این طریق می توانند به پست ها، صفحات، نظرات، کاربران، محتوای ارسالی و غیره در عرض چند ثانیه دسترسی یابند. وردپرس هنوز در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است.