ضرورت تسریع در راه اندازی سایت های طرح USO ایرانسل در استان خراسان رضوی

  
 
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان رضوی تاکید کرد: با اجرای 51 سایت جدید به پیمانکاری اپراتور دوم و بهره برداری تا دهه فجر، پروژه توسعه پوشش تلفن همراه روستایی (USO) در مناطق روستایی خراسان رضوی شتاب بیشتری می گیرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی، جلسه کنترل پروژه سایت های طرح تلفن همراه روستایی شرکت ایرانسل با حضور علی دلگیر مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسین حمیدی پور معاون دفتر هماهنگی امور استان ها و مدیر پروژه های توسعه ی روستایی منطقه شرق شرکت ایرانسل، در محل این اداره کل برگزار شد.
 
حسین حمیدی پور معاون دفتر هماهنگی امور استان ها در این جلسه با اشاره به پیگیری به عمل آمده توسط نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، خواستار تسریع در اجرای سایت های USO ایرانسل شد و بر همکاری هرچه بیشتر بین شرکت ایرانسل و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تأکید کرد.
 
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی نیز با اشاره به درپیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و لزوم تأمین زیرساخت مناسب و مطلوب ارتباطی، بررسی و رفع موانع و مشکلات نقاط دارای مشکل ارتباطی روستایی را از اولویت های کاری این اداره کل اعلام کرد و گفت: با اجرا و بهره برداری از این 51 سایت جدید 3G/4G، علاوه بر تأمین ارتباطات تلفن همراه، دسترسی با سرعت بالا به شبکه ملی اطلاعات نیز در این روستاها فراهم می شود.
 
در ادامه این جلسه وضعیت سایت های اجراشده و در دست اقدام طرح های وزارت ارتباطات در استان خراسان رضوی پیگیری و مقرر شد با توجه به مصوبات سفر وزیر ارتباطات به این استان شرکت ایرانسل برنامه عملیاتی درخصوص پوشش اینترنت پرسرعت همراه در مسیرهای مشهد – داورزن و مشهد- خضری  ارائه کند.
 
همچنین آخرین وضعیت اطلاعات ارتباطی مربوط به هوشمندسازی مدارس در روستاها و شهرهای زیر20 هزار خانوار مورد بررسی قرار گرفت.

آلودگی هوا خطر خودکشی و افسردگی را در مردم افزایش می‌دهد

مطلب آلودگی هوا خطر خودکشی و افسردگی را در مردم افزایش می‌دهد برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

آلودگی هوا مشکلات روحی روانی نیز در پی دارد. نتایج آزمایشات تیمی از محققان در لندن ارتباطی میان آلودگی هوا و خطر خودکشی و بروز افسردگی را نشان می‌دهند. می‌دانیم که میزان بالای آلودگی هوا می‌تواند تأثیر نگران‌کننده‌ای بر بدن ما داشته باشد. از افزایش بیماری‌های ریوی و قلبی گرفته تا افزایش خطر سقط جنین...

مطلب آلودگی هوا خطر خودکشی و افسردگی را در مردم افزایش می‌دهد برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

افشای اولین تصاویر گوگل پیکسل ۴a با نمایشگر حفره‌دار

گوگل بعد از معرفی و عرضه گوشی‌های پیکسل 4 و پیکسل 4XL، اکنون در حال کار بر روی نسخه‌های ارزان‌تر این سری و البته مدل‌های بعدی پیکسل 3a است؛ یعنی سری پیکسل 4a. رندرهای این هندست لو رفته‌اند و حالا می‌توانیم نگاهی به جزییات طراحی آن بیندازیم.

این افشاگری، از طرف OnLeaks@ صورت گرفته که پیش‌ازاین رندرهای همه پرچمداران اصلی سال 2020 از جمله گلکسی S11، گلکسی S11 پلاس و هواوی P40 پرو را به بیرون درز داده است. تصاویر لو رفته، نشان می‌دهند که پیکسل 4a دارای یک هول پانچ در گوشه بالا سمت چپ است. نمایشگر گوشی هم یک پنل ۵.۷ یا ۵.۸ اینچی است که افزایش کوچکی نسبت به صفحه‌نمایش ۵.۶ اینچی پیکسل 3a دارد و از حاشیه‌های بالا و پایین نازک‌تری برخوردار شده است. ابعاد دستگاه هم ۱۴۴.۲ در ۶۹.۵ در ۸.۲ میلی‌متر است.

در پشت پیکسل 4a شاهد یک پرداخت فلزی و ماژول دوربین شبیه به پیکسل 4 هستیم، اما به جای دو دوربین، تنها از یک دوربین استفاده شده است. با این حال، احتمالا چندین سنسور اضافی برای کمک به فوکوس دوربین در آنجا وجود خواهند داشت. رندرها همچنین نشان‌دهنده یک اسکنر اثر انگشت در پشت پیکسل 4a هستند.

تصاویر لو رفته، هیچ سخت‌افزار مبتنی بر فناوری رادار Soli را بر روی پیکسل 4a نشان نمی‌دهند. این موضوع، از آنجاییکه پیکسل 4a یک گوشی مقرون‌به‌صرفه خواهد بود، منطقی به نظر می‌رسد. به همین‌خاطر است که برخلاف پیکسل 4 شاهد یک حسگر اثر انگشت فیزیکی بر روی پیکسل 4a هستیم.

همچنین باید به یک پورت USB-C در پایین و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری در بالای هندست هم اشاره کنیم. اگر سری پیکسل 4a، بدون فناوری Soli روانه بازار شود، در این صورت گوگل خواهد توانست آن را در کشورهای بیشتری عرضه کند.

درباره سایر مشخصات پیکسل 4a باید بگوییم که احتمالا شاهد یک چیپست میان‌رده سری اسنپ‌دراگون 700 و رم و حافظه ۴ و ۶۴ گیگابایتی در داخل آن خواهیم بود. می‌توان انتظار داشت که گوگل سری پیکسل 4a خود را در کنفرانس I/O 2020 که در ماه مه هر سال برگزار می‌شود، معرفی کند.

نوشته افشای اولین تصاویر گوگل پیکسل 4a با نمایشگر حفره‌دار اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

بررسی عملکرد پردازنده‌های Ryzen 4000 و Ryzen 3000

بررسی عملکرد پردازنده‌های Ryzen 4000 و Ryzen 3000

AMD معماری جدید Zen 3 را با پردازنده‌های Ryzen 4000 در سال ۲۰۲۰ ارائه خواهد کرد. این معماری ۱۷ درصد سریع‌تر از نسل فعلی Zen 2 با پردازنده‌های Ryzen 3000 خواهد بود.

نگاهی به نوسانات قیمت بیت کوین طی ۲ سال گذشته

 
 
بیت کوین در مقایسه با سایر انواع سرمایه ها عملکردی استثنائی داشته است. در آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی قیمت بیت کوین حدود ۳۷۰۰ دلار بود و اکنون در پایان سال ۲۰۱۹، این ارز مجازی ۷۳۰۰ دلار معامله می‌شود، یعنی۹۷.۳ درصد افزایش طی ۲ سال.
 
2019 سالی پر فراز و نشیب برای بیت کوین بود ولی علی رغم این نوسانات، قیمت این ارز مجازی طی 12 ماه گذشته 95 درصد نسبت به همین زمان در سال قبل افزایش یافته است.
 
در آغاز سال 2018 میلادی قیمت بیت کوین حدود 3700 دلار بود و اکنون در پایان سال 2019، این ارز مجازی 7300 دلار معامله می‌شود، یعنی97.3 درصد افزایش. بیت کوین در مقایسه با سایر انواع سرمایه ها عملکردی استثنائی داشته است. برای مثال، شاخص سهام داد جونز تنها 27.37 درصد رشد کرده است.
 
با آغاز سال 2019 قیمت بیت کوین رو به کاهش گذاشت و به پایین ترین حد 3400 دلار در هشتم فوریه رسید ولی از آن زمان به بعد شروع به افزایش کرد و در دوازدهم جولای 2019 به اوج 12955 دلار رسید. از آن زمان بازار بیت کوین با نوسانات شدیدی مواجه بوده است.
 
از اوج قیمت ماه جولای ،بیت کوین ناگهان طی فقط 5 روز از 13 هزار دلار به 9481 دلار رسید ولی در ششم اوت قیمت آن دوباره افزایش یافت و 12240 ثبت شد.
 
قیمت بیت کوین در سپتامبر، اکتبر و نوامبر با الگوهای مشابهی نوسان داشت ولی هیچ گاه به اوج قیمت جولای بازنگشت.
 
دلایل بسیاری برای نوسانات سال 2019 وجود دارد. ولی علیرغم این سال متلاطم، تحلیلگران نسبت به آینده بیت کوین در 2020 خوش‌بین هستند.
 
مقامات اجرایی بازار ارز مجازی کره جنوبی با توجه به بهبود قوانین مربوط به بیت کوین و افزایش تمایل سرمایه گذاران به ارز مجازی، آینده ای روشن را در 2020 برای آن می بیند. مقامات ژاپن هم موافقند2020 سالی طلایی خواهد بود.

سیستم “بیدو”ی چینی به‌دنبال جایگزینی “جی‌پی‌اس” امریکایی

چین به دنبال راه‌اندازی سیستم ناوبری ماهواره‌ای خود با عنوان «بیدو» است تا این سیستم را جایگزین ناوبری «جی‌پی‌اس» امریکایی کند.
 
 
 سیستم ناوبری ماهواره‌ای چین با عنوان «بیدو» تا سال 2020 راه‌اندازی می‌شود تا بتواند جایگزینی برای سیستم ناوبری "جی‌پی‌اس" امریکایی شود.
 
با وجود اینکه سیتم‌های گوناگونی برای جایگزینی جی پی اس در جهان طراحی و تولید شده است اما سیستم ناوبری امریکایی تاکنون جایگزین جدی‌ نداشته و بدون رقیب به تمام جهان خدمات ارائه می‌کرده و البته همین انحصار در سیستم ناوبری امکان سوءاستفاده زیادی به امریکا می‌داده است. به‌دنبال همین عملکرد انحصاری، دولت چین به‌دنبال تکامل سیستم «بیدو» دو ماهوراه دیگر تا سال 2020 به فضا پرتاب می‌کند تا تعداد ماهواره‌های مورد استفاده برای این سیستم به 24 عدد برسد.
 
چین از سال 2012 به‌دنبال جایگزینی جی‌پی‌اس است تا در نهایت در سال 2035 سیستم تکامل‌یافته تر از جی‌پی‌اس به جهان عرضه کند.

راه تسلط اوبر بر خاورمیانه هموار شد

 
اوبر با پذیرش شرط هایی در مورد نحوه قیمت گذاری سفرها راه را برای گسترش فعالیتش در خاورمیانه هموار کرد.
 
تاکسی اینترنتی کریم در دبی راه اندازی شد و اکنون در بیش از ۱۴ کشور و  ۱۰۰ شهر خاورمیانه و شمال افریقا فعالیت دارد. اوبر پس از مذاکراتی چند ماه در فروردین امسال نظر مدیران کریم برای خرید این استارتاپ به قیمت ۳.۱ میلیارد دلار را جلب کرد اما نهایی شدن این قرار داد به جلب رضایت نهادهای ناظر در چندین کشور نیاز دارد. بر اساس این توافق تاکسی اینترنتی مذکور کماکان با برند کریم به فعالیت ادامه خواهد داد.
 
یکی از مهمترین بازارهای کریم مصر است که بیش از ۱۰۰ میلیون جمعیت دارد و بخش عمده ای از آن را جوانان شکل می دهند. اوبر که به هیچ وجه تمایلی به از دست دادن این بازار ندارد، با پذیرفتن شرط هایی توانسته رضایت مقامات این کشور برای خرید رقیب خاورمیانه ای خود را جلب کند.
 
 
بر اساس این توافق جدای از سطح تورم سالیانه نباید هزینه سفرهای اوبر ایکس و گریم گو در هر سال بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. مکانیزم افزایش قیمت نوسانی در ساعات های پر تقاضا (Surge Pricing) نیز نباید از ۲.۵ برابر هزینه سفر در حالت عادی بیشتر شود. همچنین این مکانیزم حداکثر باید به ۳۰ درصد از سفرهای اوبر ایکس و گریم گو اعمال شود. علاوه بر این دو مورد اوبر باید قید توافق های انحصاری با شرکا و واسطه ها را بزند.
 
اوبر و مصر فردی را به عنوان ناظر مستقل برای اطمینان از پایبندی کمپانی به این توافقنامه تعیین می کنند. مفاد این توافقنامه تا ۵ سال دیگر یا تا زمانی اعتبار دارد که یک شرکت دیگر ۲۰ درصد بازار تاکسی اینترنتی مصر را در دست بگیرد.
 
اوبر برای حفظ کسب و کار خود در مناطق مختلف دنیا استراتژی های متفاوتی را در پیش گرفته است. این شرکت در چین با رقیب قدرتمند خود به نام Didi وارد مشارکت شده و در روسیه راه ادغام با یاندکس را در پیش گرفت.

چراغ سبز مقامات امنیتی انگلیس به هواوی

 
 
گزارش های مختلف از انگلیس نشان می دهد مقامات امنیتی به نخست وزیر کشور چراغ سبز داده اند تا از تجهیزات هواوی در شبکه۵G این کشور استفاده کند.
 
 به نقل از گیزموچاینا، گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که مقامات امنیتی انگلیس احتمالا به بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور چراغ سبز نشان داده اند تا از فناوری های هواوی برای توسعه شبکه ۵G استفاده کند.
 
این در حالی است که نگرانی ها درباره سواستفاده دولت چین از اطلاعات محرمانه کشورها از طریق هواوی همچنان وجود دارد.
 
روزنامه دیلی میل به نقل از یک مقام ارشد امنیتی می نویسد: ما مطمئن هستیم که می توانیم میان امنیت ملی و منافع اقتصادی مان توازن برقرار کنیم.
 
قرار است در هفته سوم ژانویه۲۰۲۰  هیات امنیت ملی انگلیس با حضور  بوریس جانسون جلسه ای برگزار و درباره تامین تجهیزات حیاتی برای ارتقای شبکه اینترنت از سوی هواوی تصمیم گرفته شود.
 
در پایان مذاکرات اولیه با محوریت این موضوع توصیه شد از تجهیزات هواوی در بخشهای حساس شبکه اینترنت انگلیس استفاده نشود. اما به این شرکت اجازه داده شد تجهیزات دیگر مانند آنتن های مخصوص برای اینترنت پر سرعت موبایل را فراهم کند.
 
احتمالا این تصمیم پس از آن گرفته شده که مقامات متوجه شدند مسدود کردن دسترسی هواوی به شبکه اینترنت۵G انگلیس سبب می شود این کشور در توسعه فناوری های جدید از بقیه کشورها عقب بماند.
 
با این وجود همچنان این احتمال وجود دارد که دولت انگلیس با آمریکا هم پیمان شود و موضع سخت تری نسبت به هواوی بگیرد.

قطع شبکه پهن باند، مانعی بر تحقق اقتصاد مقاومتی

 
«شبکه ملی اطلاعات»در کشور ما خوب درک نشده است. نمونه «هر کسی از ظن خود شد یار من» یا «فیل مولانا» است. اما شبکه ملی همان اینترنت ملی است؟ به مصاف اینترنت واحد جهانی می‌رود؟ زیرساخت قطع ارتباط با دنیاست؟ دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات می‌گوید: هیچ‌کدام؛ شبکه ملی راهکاری برای مدیریت هزینه‌ها و توسعه کسب و کار است. با تهدید- تحدید کردن فضای مجازی، اقتصاد مقاومتی را مخدوش می‌کنیم.
 
شبکه ملی صرفا یک پدیده امنیتی نیست
 
اواخر آبان در پی درگیری‌های داخلی بر سر قیمت بنزین، اینترنت خاموش شد. راه اتصال با جهان ابتدا از گوشی‌های تلفن همراه کوچ کرد و پس از آن ظرف مدت کوتاهی دسترسی به اینترنت‌های خانگی هم مسدود شد. رضا باقری اصل می‌گوید قطع اینترنت هم برای کسانی که این دستور را صادر کردند، هم برای مجریان دستور و هم ذینفعان اینترنت اتفاق ناگوار و سختی بود. در کنار این‌ها به میان آمدن مفهوم اشتباه «اینترنت ملی» بی‌اعتمادی مردم به موضوع شبکه ملی اطلاعات را گسترده‌تر و فرآیند این پدیده را از مسیر اصلی خارج کرد.
 
رضا باقری اصل مرد قانون و تبصره است، او علاوه بر تخصص در این حوزه، سالهاست با مفاهیم مهم حوزه حقوق و سیاستگذاری فناوری به شکل میدانی دست و پنجه نرم کرده است. برای همین در پاسخ به سوالات معمولا بند و ماده و سند رو می‌کند: بر اساس بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه، مفهومی به نام «شبکه ملی اطلاعات» و در کنار آن برای اولین بار در قوانین عبارت «اینترنت» ذکر و تکالیفی بر عهده دستگاه‌های مختلف گذاشته شد که بخش مهمی از آن در دولت یازدهم به مرحله اجرا درآمد.
 
«ایجاد شبکه ملی اطلاعات» و «اینترنت» دو مفهوم جدا از هم بودند که باید در کنار یکدیگر توسعه پیدا می‌کردند. توسعه شبکه ملی با دسترسی کاربران به نسل سوم و چهارم اینترنت همراه مصادف شد و کاربران به تنوعی از سرویس‌ها و امکانات دست پیدا کردند. البته وی تأخیر ده ساله در راه‌اندازی این شبکه را از سال ۱۳۸۳ باعث بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها می‌داند.
 
او معتقد است شبکه ملی اطلاعات یک پدیده امنیتی و حفاظتی صرف نیست بلکه بحث اقتصاد، فرهنگ و جامعه در آن نمود پیدا می‌کند. کشورهای مختلف نیز همین رویکرد را دارند. به گفته او بسیاری از کشورهای صاحب فناوری برای مدیریت هزینه‌‎ها، مدیریت ایمنی جامعه در فضای مجازی راهکارهایی را در پیش گرفته‌اند که در ایران راهکار انتخاب شده شبکه ملی اطلاعات نام دارد. شبکه‌ای که باید دارای زیرساخت مناسب برای ارائه کلیه سرویس‌های مورد نیاز فضای مجازی باشد و اینترنت پرسرعت و قابل حصولی را در اختیار شبکه دسترسی قرار دهد.
 
از این تحدید تا آن تهدید
 
باقری اصل با تاکید بر این که اینترنت سرویس اصلی و پایه، همراه شبکه ملی اطلاعات است و در اسناد مدون به آن توجه شده، در پاسخ به این سوال که آیا شبکه ملی باید مستقل باشد؟ گفت: بله باید به اندازه کافی مستقل باشد. در سند تبیین الزامات نیز به این نکته اشاره شده که سرویس‌ها کمترین وابستگی امنیتی، اجتماعی و اقتصادی را به جهان بیرون داشته باشند. دلیلش این است که تهدید خارجی منجر به عدم سرویس‌دهی در داخل شبکه نشود.
 
تهدیدی که دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات به آن اشاره می‌کند صرفا تهدید از سوی کشورهای خارجی نیست. او به تحدید دیگری نیز اشاره می‌کند. «تحدیدی» که نه فقط املایش فرق می‌کند بلکه تاثیرش هم بر کسب و کارهای وطنی متفاوت است: هر نوع تحدید (محدود کردن) شبکه اینترنت به افزایش هزینه اقتصادی سرویس‌های حوزه خدمات منجر می‌شود که این مسئله با سیاست حوزه اقتصاد مقاومتی که روی اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا اصرار دارد، نه در تناقض (ناسازگاری) بلکه در تنافر (دوری جستن) است.
 
باقری اصل اظهار داشت: اقتصاد خدمات در کشور ما حدود ۵۰ درصد است که این مقدار نیاز به رشد دارد. اکنون این میزان رشد در بسیاری از کشورها به ۸۵ درصد رسیده و الگوی مناسب برای کشور ما چیزی بین ۶۵ تا ۷۰درصد است. ما باید سرویس‌های خدماتی را به صورت درون‌زا (تولید داخلی) توسعه بدهیم اما باید به بحث «مقیاس‌‎پذیری اقتصادی» نیز توجه کنیم.
 
اگر یک سرویس را فقط برای داخل کشور تعریف کنیم، ممکن است ۱۰ هزار نفر ذینفع داشته باشد اما در بازار بزرگ‌تر ذینفعان به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسند. این همان «برون‌زا» کردن تولید یا رونق تولید خدمت است.
 
وی خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر ارائه سرویس و بازگشت سرمایه صاحب کسب و کار حداقل به ۵۰۰ هزار مشترک یا کاربر نیاز داشته باشد و این سرویس در اقتصاد ملی نتواند در بازه زمانی مناسب بر اساس نرخ سرمایه‌گذاری جذب مشترک نماید یا باید یارانه بگیرد یا اجازه استفاده از صادرات خدمت یا توسعه بازار منطقه‌ای و جهانی برای آن فراهم شود. این اجازه همان حق دسترسی به اینترنت به عنوان یک زیرساخت ارزان و توسعه‌پذیر است. نتیجه این می‌شود که قطع اینترنت به معنای افزایش هزینه ایجاد شغل در حوزه خدمات فضای مجازی است. حتی به واسطه عدم صرفه به مقیاس، منجر به حذف توانمندی داخلی می‌شود.
 
هزینه ایجاد شغل در فضای مجازی؛ ۱۱۰ میلیون تومان
 
در دهه ۸۰ هزینه ایجاد شغل در فضای مجازی، حدود ۳۰میلیون تومان بوده و در سال۱۳۹۶ این عدد حدوداً به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است. با سه برابر شدن هزینه‌های سرمایه‌گذاری زیرساختی ثابت، این رقم حتماً افزایش چشم‌گیری داشته است. از سوی دیگر فضای مجازی مملو از زیرساخت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و منابع اشتراکی است که بسیاری از آن‌ها در دسترس کارآفرینان و کسب و کارهای الکترونیکی وجود دارد.
 
با قطع سراسری اینترنت، شرایطی ایجاد می‌شود که قسمتی زیرساخت‌هایی که قبلا با هزینه میلیاردی در دنیا ساخته شده را دوباره برای ۸۰ میلیون کاربر ایجاد کنند. این کار هزینه مضاعفی بر ایجاد شغل و اقتصاد ملی وارد می‌کند.
 
«تحدید اینترنت منجر به افزایش قیمت تمام شده ایجاد اشتغال در بخش خدمات می‌شود» رضا باقری اصل با تاکید بر این حقیقت عنوان کرد: این چالش بزرگی است که باید برای آن راهکاری بیندیشیم. چه این تهدید باشد چه آن تحدید، اقتصاد مقاومتی ما را مخدوش می‌کند. بر اثر تحریم‌های امریکا، کسب و کار برنامه‌نویس‌هایی که برای سیستم عامل ios برنامه و اپلیکیشن نوشتند، تهدید و مخدوش شد.
 
با قطع اینترنت از داخل کشور نیز با تحدید روبه‌رو شدیم. چون در این صورت مجبور می‌شویم زیرساخت‌های موجود در دنیا را دوباره ایجاد کنیم. اقتصاد حوزه فناوری اقتصاد «استفاده مجدد» است و ما با این حرکت آن را مخدوش می‌کنیم. آثار تهدید-تحدید اینترنت در اقتصاد خدمات کاملا مشهود است و آن را هر روز کوچک‌تر از قبل می‌کند.
 
ضرر ۱۴ میلیاردی یک کارخانه در زمان قطع اینترنت
 
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با روایت یک اتفاق به عنوان نمونه، کوچک شدن اقتصاد خدمات بر اثر قطع اینترنت را نشان می‌دهد: خبر دارم کارخانه‌ای در یزد سیستمی مبتنی بر IOT (اینترنت اشیا) راه‌اندازی کرد. سیستمی که با  استفاده از شبکه اینترنت، کار  مدیریت خط تولید را اقتصادی‌تر می‌کرد. اما با قطع اینترنت ضرر ۱۴‌میلیاردی متوجه خط تولید او شد و صاحب کارخانه سیستم را به طور کامل جمع کرد.
 
با این کار اقتصاد IT کوچک شد. مدیر این کارخانه تصمیم داشت در فضای اقتصاد رقابتی، محصول خود را با قیمت کمتر و کیفیت و نظارت شبکه‌ای بیشتر به فروش برساند، اما با اتفاقی که رخ داد چطور حوزه صنعت می‌تواند به ثبات IT در ایران اعتماد کند؟
 
اینترنت، ملی و غیر ملی ندارد
 
 
 
برخی اعتقاد دارند، قطع اینترنت از جنس فناوری‌هراسی است اما باقری‌اصل به این مسئله اعتقادی ندارد: زمانی که قانون‌گذار قانون شبکه ملی اطلاعات و اینترنت را می‌نوشت حواسش به این بوده و می‌دانسته که شبکه ملی یک ضرورت برای مسائل اقتصادی، امنیتی و اجتماعی است و در کنار آن سرویس اینترنت و دسترسی به آن نیز همان‌قدر اهمیت دارد.
 
ما در کل جهان یک اینترنت بیشتر نداریم، تقسیم این فناوری جهانی به ملی و غیر ملی کار نادرستی است. چرخه تکامل سرویس‌های شبکه ملی اطلاعات یک تکامل پیش‌رونده است. این که همه سرویس‌ها را امروز در شبکه ملی ایجاد کنیم نه اینکه امکان‌پذیر نباشد، اما شاید صرفه به مقیاس نداشته باشد.
 
باقری اصل با یک مثال مقیاس‌پذیری و اهمیت آن‌ را توضیح می‌دهد: وقتی میزان تقاضای کاربران برای ارائه خدمت زیاد باشد، منطقی است که آن را روی شبکه ملی راه‌اندازی کنند. مانند VOD ها که بر حسب شنیده‌هایم برای «صرفه به مقیاس» در همان ابتدا نیاز به ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار کاربر دارد.
 
با دسترسی به اینترنت (همانی که جهانی است و ملی و غیر ملی ندارد) VODهای ایرانی می‌توانند در بازار افغانستان، تاجیکستان، عراق یا حتی کشورهای دیگر حضور پیدا کنند تا مسئله «صرفه به مقیاس» زودتر حاصل شود. با این روش، صاحبان چنین کسب و کارهایی با رشد اقتصادی مواجه می‌شوند و می‌توانند از سود حاصل از کارشان برای توسعه خدمتی دیگر استفاده کنند.
 
با شکل داخلی «تحدید» حتی سرویسی که باید در شبکه ملی ارائه شود هم به نتیجه نمی‌رسد چرا که به زمان بیشتر، یارانه دولت و کمک بخش عمومی نیاز پیدا می‌کند. در حالی که در یک فضای رقابتی و جهانی می‌توانیم سرویس‌های مورد نیاز کشور را رشد دهیم.
 
توسعه لایه خدمات وظیفه وزارت ارتباطات نبوده است
 
یکی از اتفاقاتی که به تازگی در خصوص شبکه ملی رخ داده، محول شدن توسعه لایه خدمات به وزارت ارتباطات است. وظیفه‌ای که به گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی به تازگی اتفاق نیفتاده و از گذشته برعهده وزارت ارتباطات بوده است. رضا باقری اصل درباره این اختلاف نظری که در این مورد وجود دارد گفت: در جلسه دور دوم شورای عالی فضای مجازی که مستندات و مصوبات آن منتشر شده است، مرکز ملی فضای مجازی به عنوان ستاد فرماندهی شبکه ملی، شورای عالی فضای مجازی به عنوان مسئول راهبری و سیاستگذاری و وزارت ارتباطات به عنوان مسوول فراهم آوردن زیرساخت معرفی شدند. در آن بین هم توسعه لایه محتوا و خدمات برعهده همه دستگاه‌های مسوول مانند وزارت فرهنگ و ارشاد، صدا و سیما و سایرین گذاشته شد و بقیه دستگاه‌ها نیز باید در آن راستا تلاش می‌کردند.
 
اکنون این موضوع مطرح است که اگر وزارت ارتباطات در تدوین لایه خدمات مشارکت داشت، حضورش موثر بود؟ پاسخ رضا باقری اصل به این سوال «بله» است: بخشی از لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات به خدمات دولت الکترونیک برمی‌گردد. وزارت ارتباطات در کنار سایر دستگاه‌ها بازیگر این حوزه است. زمانی که وزیر ارتباطات می‌گوید ۸۰ درصد تکالیفی که برعهده وزارت بوده انجام شده است، منظور ۸۰ درصد حوزه  تکلیفی یعنی زیرساخت است.
 
بنا بر سند موجود، در حوزه خدمات بازیگر اصلی لایه خدمات و محتوا وزارت ارتباطات نیست. اگر قرار بود بازیگر اصلی باشد باید در آن زمان نقش موثرتری را برای مشارکت وزارت ارتباطات در نظر می‌گرفتند که نگرفتند. برداشت من از محول کردن این وظیفه به وزارت ارتباطات این است که ظاهرا بقیه دستگاه‌ها، همکاری لازم برای توسعه لایه خدمات را نداشتند و نتوانستند اهدافی که مدنظر شورای عالی فضای مجازی بوده را اجرا کنند به همین دلیل این نیاز حس شده تا نقش وزارت ارتباطات پررنگ‌تر شود.
 
مداخله اندک دولت، پیشرفت چشمگیر سرویس
 
دبیر اجرایی شورای فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: ایمیل، جستجوگر، مسیریاب جزو سرویس‌های پایه شبکه ملی اطلاعات است که در بطن برخی از آن‌ها چالش‌هایی وجود دارد. چالش‌هایی که به نظر می‌رسد منابع اعتباری لازم در کشور برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد. از طرفی هم اگر دولت این خدمات را ایجاد کند، یا خدمت به هر طریقی وابسته به دولت باشد تجربه نشان داده به موفقیت نخواهد رسید. این واقعیتی است که مدتهاست آن را پذیرفته‌ایم.
 
ساز و کارهای سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد در دولت آنقدر کُند و غیر بهره‌ور هست که چنین پروژه‌هایی که نیازمند چابکی و تصمیم‌گیری‌های سریع در حوزه کسب و کار هستند را بتواند به چالش بکشاند.
 
پایداری و توسعه سرویس‌های حمل و نقل اینترنتی، نقشه و مسیریاب که توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده بر بستر زیرساخت‌هایی که وزارت ارتباطات در توسعه آن نقش اصلی سرمایه‌گذاری و رگولاتوری را دارد مهر تاییدی بر این مسئله است که دولت در هر سرویسی کم‌ترین مداخله اجرایی را داشته و تنها نقش رگولاتوری را برعهده گرفته، آن سرویس بهتر پیشرفت کرده است.
 
او افزود: اقتصاد یارانه‌ای برای ارائه سرویس مناسب نیست. سرویس باید در بازار اقتصاد رقابتی رشد کند. اکنون پلتفرمی مانند شبکه ملی اطلاعات برای اجرایی شدن این هدف فراهم شده است. برای حل چالش‌هایی که در این راه وجود دارد کل دستگاه‌های کشور باید برای ایجاد زمینه اعتماد برای جذب سرمایه‌گذاری در فضای مجازی تلاش کنند.
 
مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای فراموشی اینترنت ملی
 
منتقدان و موافقان شبکه ملی اطلاعات، در زمان قطع اینترنت هر کدام صحبت‌هایی ارائه دادند اما هر دو طرف در این مفهوم که شبکه زیرساختی قوی با عنوان شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم اتفاق نظر دارند. هر دو طرف اقناع هستند که اساسا ما پدیده‌ای به اسم اینترنت داریم که به دو شکل تهدید-تحدید می‌شود.
 
باقری اصل علاوه بر این موارد، معتقد به یک جریان سوم است. جریانی که این روزها خیلی زیاد به آن پرداخته می‌شود. جریانی با عنوان «اینترنت ملی». او در این باره خاطرنشان کرد: بعد از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه و مصوبه  شورای عالی فضای مجازی باید به فراموشی سپرده می‌شد در حالی که این اتفاق رخ نداد.
 
 ما اکنون یک شبکه ملی اطلاعات و یک شبکه اینترنت داریم. باید بپذیریم زیرساخت‌های اینترنت جهانی زیرساخت‌های ارزان‌تری برای ارائه سرویس‌های داخلی را به بازار جهانی است. این اتفاقی است که باید در کشور رخ دهد.
 
باقری اصل اشاره کرد: اینترنت ملی مفهومی است که پس از قطع چند روزه اینترنت در فضای مجازی پر رنگ شد، مردم باید توجه کنند «شبکه ملی اطلاعات» هیچ ارتباطی به «اینترنت ملی» ندارد. شبکه ملی باید مستقل باشد، سرویس‌های پایه بر بستر آن فعالیت کنند و رفاه را برای عموم ذینفعان فراهم کند. در این‌ها شکی نیست. اما باید به این نکته توجه کرد «تهدید- تحدید» اینترنت از هر نوعی که باشد مانع اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصاد خدمات است.

کندی توسعه ویندوز ۱۰ ایکس، برنامه‌ های اینتل برای لپ‌ تاپ‌ های تاشو را به تعویق انداخته است

 کندی توسعه ویندوز 10 ایکس، برنامه‌ های اینتل برای لپ‌ تاپ‌ های تاشو را به تعویق انداخته است

همان‌طورکه قبلا بارها شاهدش بودیم، کندی مایکروسافت در توسعه‌ی به‌موقع نرم‌افزارها باردیگر برنامه‌ی تولیدکنندگان بزرگ سخت‌افزاری را به‌تأخیر انداخته است؛ تولیدکنندگانی که به عرضه‌ی محصولات خود با سیستم‌‌عامل‌‌های مایکروسافت امیدوار بودند.