وام سفر و وام گردشگری ، بازار جدید برای استارتاپها

ایده این استارتاپ باعث رشد تعداد سفر شده اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد
 
 
 
بازار گردشگری آنلاین حالا با استارتاپهای مختلفی رنگامیزی شده و یکی از روبه رشد‌ترین آنها استارتاپ آپ‌لیفت Uplift است که وام‌های کوتاه مدت برای تعطیلات و سفر یا به اصطلاح وام گردشگری ارایه می‌کند.
 
با استفاده از خدمات این استارتاپ افراد به سرعت و راحتی قادر به دریافت وام کوتاه مدت برای انجام سفر خواهند بود. از این رو Uplift با برخی از بزرگترین خطوط هوایی و آژانس‌های رزرو هتل همکاری می‌کند از جمله خطوط هوایی امریکن، اسپرینت، Southwest و همچنین اپلیکیشن مشهور Kayak  که خدمات مختلفی از خرید بلیت گرفته تا رزور هتل و کرایه خودرو ارایه می‌دهد.
 
اوضاع برای بازار گردشگری آنلاین و استارتاپ Uplift آنقدر خوب بوده که به تازگی این شرکت ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید دریافت کرده و خطوط هوایی یونایتد و Carnival Cruises را به سرویسهای خود اضافه کرده است.
 
آپلیفت و استارتاپ Affirm (  که آن هم با شراکت سایت مشهور گردشگری اکسپدیا Expedia )  وام گردشگری ارایه می‌دهد معتقدند خدمات آنها برای کسانی است که قادر به تامین هزینه سفر رویایی نیستند. خدمات آنها به خصوص برای کسانی است که نمی‌خواهند هزینه یک سفر تمام حساب بانکی آنها را درجا خالی کند یا اساسا کارت اعتباری ندارند. از این رو این وام‌های گردشگری می‌تواند به خصوص برای کسانی جذاب باشد که هم به دنبال سفر باشند و هم مایل به پرداخت بلافاصله هزینه‌های آن نیستند.
 
راب سادربری مدیر آپلیفت اعتقاد دارد که این استارتاپ باعث شده که فکر کردن به سفر ارزان قیمت‌ بیشتر ممکن شود.
 
با این حال این خدمات فقط برای کسانی نیست که دنبال یک سفر تفریحی هستند حتی کسانی که مجبور به یک سفر خانوادگی ( مثلا شرکت در مراسم خاکسپاری ) هستند اما هزینه آن را ندارند هم قادر به استفاده از آن هستند.
 
با این حال این ایده دادن وام کوتاه مدت برای سفر می‌تواند نگرانی‌هایی را هم ایجاد کند.
 
آیا وام سفر ریسک دارد؟
یک ریسک دادن چنین وام‌هایی این است که این وام‌ها با پشتوانه کارت‌های اعتباری ( و به عنوان مثال معتبر بودن مشتری از نظر مالی ) اعطا نمی‌شود. از این رو تحلیل‌گران این عرصه اعتقاد دارند اعطای چنین وام‌هایی به کسانی که نمی‌توان سنجش دقیقی از توانایی بازگرداندن آن را انجام داد کار پرریسکی است ضمن اینکه قوانین موجود آمریکا نیز هنوز برای تعقیب کسانی که قادر به بازپرداخت آن نیستند چندان به روز نیست.
 
آپ لیفت می‌گوید با خدمات وام این استارتاپ و با کمک شرکای تجاری آن بیش از ۵۰ میلیون سفر انجام گرفته و ۳۰۰ هزار خاطره در تعطیلات در ۱۰۵ کشور شکل گرفته است
موقعی که یک فرد از طریق استارتاپ Uplift یا Affirm اقدام به گرفتن وام گردشگری می‌کند این شرکتها یک استعلام ساده از وضعیت مالی او را انجام می‌دهند که با استعلام عمیقی که عمدتا در هنگام دادن وام‌های عادی انجام می‌گیرد متفاوت است. از این رو معمولا از طریق این استعلام این که فرد وام گیرنده قادر به بازپرداخت آن است بررسی نمی‌شود.
 
از این رو شواهد و گزارشها از میزان شکایت‌ها حاکی است که شرکتها ممکن است به کسانی وام می‌دهند که قادر به بازپرداخت آن نیستند. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ یکی از کسانی که از Uplift وام گرفته بود کسی بود که یک ماه قبل اعلام ورشکستگی کرده بود.
 
وام سفر و وام گردشگری چگونه کار می‌کند؟
در صورتی که خدمات آپلیفت را انتخاب کنید در هنگام پرداخت صورتحساب با یکی از شرکای این استارتاپ بلافاصله میزان کل سفر به صورت وام قسط بندی شده و طی سه تا ۲۴ ماه با یک مبلغ ثابت ماهانه باید بازپرداخت آن را انجام دهید.
 
نرخ سود شارژ این خدمات که به اصطلاح APR نامیده می‌شود بر اساس میزان اعتبار مالی هر فرد متفاوت است . آپلیفت به عنوان مثال بین ۷ تا ۳۶ درصد سود دریافت می‌کند و متوسط سود آن ۱۵ درصد است. شرکت Affirm نیز نرخ سودی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد دارد و متوسط سود آن ۱۷ درصد است.
 
آپلیفت روی سایت خودش این را با مثال‌هایی توضیح داده است. مثلا تور کشتی کروز دریای Caribbean قیمتی معادل ۶۱۵۸ دلار دارد که با احتساب سود یا APR معادل ۱۵ درصد شما باید مبلغ ۵۵۱ دلار و ۶۳ سنت ماهانه و برای مدت ۱۱ ماه بپردازید که مبلغ کلی معادل ۶۶۱۹ دلار خواهد شد.
 
البته گاهی به این مبلغ هزینه‌های دیگری هم اضافه می‌شود مثلا آپلیفت هزینه‌ای دو درصدی تحت عنوان Origination fee را هم به مبلغ کل اضافه می‌کند و این چیزی است که شرکت Affirm از گیرنده وام دریافت نمی‌کند.
 
از سوی دیگر کنسل کردن سفر هم ممکن است هزینه‌هایی را به شما تحمیل کند .
 
انتخابهای بهتر
به جز اینها انتخاب‌های دیگری نیز وجود دارد از جمله آنها سایت Nerdwallet است که مدلی از دادن وام بدون بهره است اما پیش‌نیازهایی را برای داشتن امتیاز لازم و گرفتن کارتهای اعتباری خاص دارد.
 
متخصصان توصیه می‌کنند کاربران باید قبل از کلیک روی چنین پیشنهادهای وام و سفر با یک یا چند کلیک شرایط بازپرداخت آن را به طور کامل مطالعه کنند. از سوی دیگر کاربران باید شرای بازپرداخت وام را هم مد نظر قرار بگیرند چراکه ممکن است هزینه‌های بیشتری به آنها تحمیل کند.

وقتی خون یک فرد آلمانی به دلیل چربی بالا به رنگ شیر درآمد!

دانشمندان به‌تازگی گزارش داده‌اند که خون یک مرد آلمانی به علت داشتن چربی بسیار زیاد، ظاهری شبیه شیر پیدا کرده بود و اگر پزشکان برای نجات او از یک درمان باستانی که تاریخ آن به هزاران سال قبل باز می‌گردد استفاده نمی‌کردند، مرگ او حتمی بود.

این بیمار با وضعیتی که به آن هیپرتری‌گلیسریدمی حاد می‌گویند به بیمارستان آورده می‌شود. هیپرتری‌گلیسریدمی نوعی بیماری است که نشانه آن، افزایش سطوح مولکول‌های تری‌گلیسرید در خون است.

پزشکان در حالت عادی این بیماری را با تکنیکی به نام پلاسمافرزیس درمان می‌کنند. در این روش، پلاسمای خون را از بدن خارج می‌کنند تا تری‌گلیسرید اضافی (یا سایر اجزای سمی) آن را حذف کنند و خون تمیز و فیلترشده‌ای را به بیمار باز گردانند.

اما یک مشکل اساسی وجود داشت. زمانی که پزشکان روش مذکور را بر روی بیمار ۳۹ ساله امتحان کردند، خون پرچرب و غلیظ او دوبار دستگاه پلاسمافرزیس را مسدود کرد. این مورد عجیب، که به‌گفته پزشکان هرگز نمونه آن دیده نشده است، نیاز به راهکار دیگری داشت تا بتواند چربی غلیظ موجود در خون بیمار را به بیرون بکشد.

سطح نرمال تری‌گلیسرید در خون، کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر است؛ در حالیکه مقدار ۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی‌گرم در دسی‌لیتر به‌عنوان حد «بالا» در نظر گرفته می‌شود و مقدار ۵۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر هم عدد «بسیار بالا» محسوب می‌شود.

در این مورد خاص، خون بیمار با داشتن تری‌گلیسریدی معادل ۳۶ برابر حالت «خیلی بالا»، یعنی حدود ۱۸۰۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر، کاملا متراکم شده بود.

پزشکان می‌گویند که به همین‌خاطر بود که بیمار در هنگام مراجعه به بیمارستان، حالت تهوع، استفراغ، سردرد و هوشیاری پایین داشته است. همه این‌ها، می‌توانستند نشانه‌های سندرم هیپرویسکوزیته باشند که در آن افزایش چسبندگی و غلظت چربی خون منجر به تشنج و کما می‌شود.

اینکه چرا این مرد آلمانی دچار چنین وضعیتی شده بود، پزشکان حدس می‌زنند که عواملی مانند چاقی، رژیم غذایی، مقاومت انسولین و احتمالا سابقه ژنتیکی باعث آن شده‌اند. با توجه اینکه روش پلاسمافرزیس  در مورد این بیمار عمل نکرد، پزشکان به سراغ یک راهکار بسیار قدیمی، که در حال‌حاضر منسوخ شده است، رفتند و آن چیزی نبود جز فصد خون (bloodletting).

این تکنیک باستانی، که برای خارج کردن خون از بدن افراد مورد استفاده قرار می‌گرفت، در مصر باستان یعنی در حدود ۳۰۰۰ سال پیش یکی از رایج‌ترین شکل‌های درمان پزشکی بوده است.

البته باید توجه داشت در آن زمان، مفهوم پزشکی بسیار متفاوت از امروز بوده و امروزه روش فصد خون بیشتر به‌عنوان یک روش شبه‌علمی که ضررهای آن بیشتر از فایده‌هایش است در نظر گرفته می‌شود.

با این‌حال، به نظر می‌رسید استفاده از آن در موارد خاص، از جمله نجات جان همین مردی که خونش به‌طرز بسیار خطرناکی از چربی اشباع شده بود، می‌توانست کاربرد داشته باشد.

پزشکان با انجام این تکنیک باستانی توانستند دو لیتر از خون بیمار را خارج کنند و آن را با ترکیبی از سلول‌های خونی قرمز و پلاسمای تازه جایگزین کنند.

به‌رغم داستان‌های ترسناکی که درباره فصد خون وجود داشت، این روش با موفقیت بر روی مرد آلمانی جواب داد و توانست سطوح تری‌گیسرید او را کاهش دهد، بطوریکه بعد از پنج روز همه نشانه‌های بیماریش کاملا رفع شدند.

حالا تیم پزشکی، با توجه به این مورد خاص، می‌گوید که درمان بیمار آلمانی ثابت کرد که فصد خون همچنان می‌تواند در قرن ۲۱ مفید باشد.

آن‌ها در این‌باره گفته‌اند: اگر روش پلاسمافرزیس نتواند به‌خاطر هیپرویسکوزیته شدید انجام گردد، تجربه ما نشان می‌دهد که فصد خون ممکن است یک جایگزین موثر برای درمان آن باشد. و این برای اولین بار است که یک گزارش علمی استفاده از این راهکار باستانی را توضیح می‌دهد.

نتایج این درمان در مجله Annals of Internal Medicine گزارش شده است.

نوشته وقتی خون یک فرد آلمانی به دلیل چربی بالا به رنگ شیر درآمد! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

سامسونگ با سرمایه‌گذاری ۱۱۶ میلیارد دلاری در صنعت تراشه، چه برنامه‌هایی در پیش دارد؟

سامسونگ با سرمایه‌گذاری ۱۱۶ میلیارد دلاری در صنعت تراشه، چه برنامه‌هایی در پیش دارد؟

سامسونگ با سرمایه‌گذاری ۱۱۶ میلیارد دلاری در تلاش است تا در دنیای تراشه در مقابل بزرگان بازار، به برتری رقابتی دست پیدا کند.

هنوز کاربران آمریکایی از شبکه ۳G استفاده می‌کنند!

 
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که هنوز ۳۰ درصد از کاربران آمریکایی از شبکه اینترنت ۳G استفاده می‌کنند.
 
با اینکه هنوز دولت‌های مختلف در سراسر جهان با همکاری اپراتورهای مخابراتی و غول‌های تکنولوژی در تلاشند تا نسل پنجم شبکه اینترنت همراه ۵G را توسعه داده و با برقراری آن امکان بهره‌مندی کاربران و مشترکان از اینترنت پرسرعت را در کشور خود فراهم کنند، اما حالا نتایج مطالعات و تحقیقات جدید صورت گرفته توسط کارشناسان فعال در موسسه OpenSignal نشان می دهد که تقریبا از هر پنج کاربر آمریکایی یک نفر از آنها هنوز از نسل سوم اینترنت شبکه ۳G استفاده می‌کند.
 
این بدان معناست که در میان گسترش تلاش‌ها برای توسعه شبکه ۵G، هنوز ۳۰ درصد از شهروندان ایالات متحده آمریکا از اینترنت شبکه ۴G نیز استفاده نمی کنند و برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت همچنان از شبکه ۳G بهره می‌برند.
 
بر اساس گزارش وب سایت Market Reports Observer، در این تحقیقات که توسط کارشناسان این موسسه صورت گرفته است، داده‌های مختلف در خصوص علل اتصال کاربران آمریکایی به اینترنت ۳G جمع‌آوری شده است که معلوم شد ۴ درصد از آنها دستگاهی با قابلیت اتصال به شبکه ۴G ندارند، ۱۳ درصد از آنها دسترسی به شبکه ۴G ندارند و ۸۳ درصد از آنها نیز از طرح اتصال به نسل‌های جدید شبکه اینترنت خبری ندارند یا برایشان فرقی نمی کند.
 
این در حالیست که اواخر سال گذشته انجمن سامانه جهانی ارتباطات سیار (GSMA)، اعلام کرد که تقریبا ۲۰ درصد اتصالات بی‌سیم ایالات متحده آمریکا هنوز ۳G بوده است.
 
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کوتاهی از سوی اپراتورهای مخابراتی فعال در ایالات متحده بوده که تلاش چندانی برای آگاه‌سازی مشترکان خود و تشویق آنها به استفاده از نسل‌های جدید شبکه اینترنت نکرده‌اند.

رشد ۵ برابری و ضریب نفوذ ۸۸٫۸۶ درصدی اینترنت در کشور

 
 
خراسان رضوی سید عباس صالحی گفت: از سال 1393 تا کنون شاهد رشد 5 برابری کاربران اینترنت در کشور بوده‌ایم و امروز ضریب نفوذ 88.86 درصدی اینترنت در کشور را شاهد هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبح امروز پنجم دی ماه در آیین اختتامیه «چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر» سخن می‌گفت، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره اظهار کرد: ما 72 میلیون مشترک اینترنت داریم که 12 میلیون و 800 هزار آن ثابت و بقیه همراه هستند.
 
وی با بیان این که تکنولوژی ارتباطی در دهه‌های اخیر تغییرات قابل توجهی را پیدا کرده، افزود: من به یک آمار در حوزه‌های تکنولوژی سخت‌افزارانه اشاره می‌کنم. ما در حوزه گوشی‌های هوشمند در سال 2014 چهارمیلیون گوشی هوشمند داشتیم، در آستانه سال2020 ، 6 میلیارد گوشی هوشمند داریم؛ یعنی در حوزه فناوری ارتباطی به معنای سخت‌افزاری شاهد تحولات و اتفاقات قابل توجهی هستیم. همه می‌دانیم که گوشی هوشمند صرفا یک کالا نیست؛ بلکه یک ابزار وسیع ارتباطی است که فضای ارتباط و رسانه را تغییر می‌دهد. نکته دوم در تغییر نظام ارتباطی، جایگاه صوت و تصویر در نظام رسانه است؛ یعنی چگونه فضای صوت و تصویر مبنای نظام رسانه را تغییر جدی می‌دهد.
 
صالحی در خصوص سهم صوت و تصویر در ترافیک داده عنوان کرد: اگر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که صوت و تصویر از سال 2014 تا 2018 چه تغییراتی را پیموده است. در سال  2014، سهم صوت و تصویر در ترافیک داده 37.3، در سال 2015، 46.7، در سال 2016، 58 درصد، در سال 2017، 71.8 و در سال 2018، 89.3 بوده است؛ یعنی در طول این چهار سال تقریبا افزایش دو برابری سهم صوت و تصویر در فضای استفاده از تراکم داده جهانی را ملاحظه می‌کنیم و این به آن معناست که سهم صوت و تصویر در فضای نظام ارتباطی به شکل سریع و جهشی تغییر می‌کند.
 
وی گفت: اتفاقاتی در نظام رسانه در سهم قالب‌ها و ابزارها می‌افتد و ما نمی‌توانیم این سهم را نادیده بگیریم. نکته بعد این‌که آنچه در فضای جهانی ملاحظه می‌کنیم، سهم شبکه‌های اجتماعی است؛ شبکه‌های اجتماعی در فضای جهانی تغییر قابل توجهی را در دهه اخیر داشتند. در سال 2019 سه میلیارد و 480 میلیون نفر کاربر شبکه اجتماعی در سطح جهان داشتیم؛ در حالی که در سال 2018، 288 میلیون کمتر از این رقم بوده است و 9 درصد افزایش کاربر شبکه‌های اجتماعی در سطح جهانی داریم و به رقم سه میلیارد و 480 میلیون در سال 2019 رسیده است. این آمارهای جهانی نشان‌دهنده این است که نظام ارتباطی رسانه‌ای ما در سطح جهان در گیرودار تغییرات گسترده‌ای است و البته در خود ایران هم تغییرات شتابنده‌ای را داشتیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به برخی آمارها در فضای ایران بیان کرد: در حوزه گسترش اینترنت به عنوان حوزه اثرگذار در نظام ارتباطی، آمارهایی وجود دارد؛ ما 72 میلیون مشترک اینترنت داریم که 12 میلیون و 800 هزار آن ثابت و بقیه ثابت نیست؛ ضریب نفوذ اینترنت 88.86 درصد است که 73.16 آن مربوط به موبایل است. سال 93 ضریب نفوذ اینترنت در ایران 20 درصد بوده است؛ یعنی ضریب نفوذ در عرض 5 سال به چهار برابر رسیده است و مدیریت رسانه‌ای، کاربر رسانه‌ای و برنامه‌ریز رسانه‌ای ما نمی‌تواند این تغییر محیطی را نادیده بگیرد.
 
وی گفت: گستره اینترنت در حال حاضر در همه شهرها، 66 درصد روستاها و 58 درصد جاده‌ها را دربردارد. ایران رتبه 15 در برخورداری از تلفن همراه را دارد؛ یعنی ما فضای نظام ارتباطی‌مان را در این قالب باید ببینیم که رتبه 15 در برخورداری از تلفن همراه و با آن ضریب اینترنت را داریم. در ثبت دامنه جزو چهار کشور برتر جهان هستیم؛ یعنی در سال 96، 968 هزار ثبت دامنه داشتیم و سال 97، یک میلیون و 11 هزار دامنه ثبت شده بود. این متغیرها نشان می‌دهد که فضای اینترنت در ایران چه تغییرات شگرف و عمیقی پیدا کرده است.
 
صالحی افزود: نکته بعد مصرف رسانه‌ای است؛ این که مصرف رسانه‌ای مردم ایران چه نظامی دارد؟ آمار بنده مربوط به دو سال قبل است؛ میانگین مصرف اینترنت ما 169 دقیقه در روز، میانیگن مصرف تلویزیون 74 دقیقه در روز و میانگین مصرف روزنامه چه کاغذی و چه اینترنتی 27.8 دقیقه در روز است که البته در برخی استان‌ها کمتر و برخی استان‌ها این میانگین بیشتر است. در حوزه شبکه‌های اجتماعی، سهمی که شبکه‌های اجتماعی در فضای ایران دارند، درصدهای قابل توجهی است.
 
اگر بخواهیم در قفس جغرافیا بمانیم، جنگ رسانه‌ای و تبادل رسانه‌ای را باخته‌ایم
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هم آمار جهانی و هم آمار ملی ما نکته‌هایی را به ما علامت می‌دهند که جریان رسانه‌ای ما و جریان در خدمت نظام و منافع ملی نمی‌تواند این علائم را نادیده بگیرد. نکته اول این که نظام ارتباطات از نظام محلی به فرامحلی توسه پیدا کرده و ساختار ارتباطات دیگر نمی‌تواند محلی باشد و به‌طور طبیعی ما به این سمت حرکت می‌کنیم و اگر به این سمت حرکت نکنیم، باخته‌ایم. این که چطور باید به این سمت پیش رود، بحث اصلی نظام ارتباطات ماست. اگر بخواهیم در قفس جغرافیا بمانیم، جنگ رسانه‌ای و تبادل رسانه‌ای را باخته‌ایم و با این نگاه باید حرکت کنیم.
 
وی بیان کرد: نکته دوم این که نظام رسانه‌ای از نظام تک‌رسانه‌ای به سمت نظام چندرسانه‌ای حرکت کرده و ما نمی‌توانیم به یک نظام تک‌رسانه‌ای بسنده کنیم. نکته سوم این که نظام رسانه‌ای از نظام مخاطب‌محور به سمت نظام کاربرمحور حرکت کرده، از ارتباط یک‌سویه به ارتباط دوسویه اما با قاعده آن سو و نه این سو حرکت می‌کند که البته ما باید آن را به رسمیت بشناسیم و مدیریت کنیم. پایه‌ها، مبناها و شیوه‌های نظام ارتباطی ما در سطح جهانی و ملی تغییر پیدا  کرده و جریان‌های رسانه‌ای نمی‌توانند فارغ از این تحولات تصمیم بگیرند.
 
صالحی گفت: ما شاهد جنگ روانی جدی رسانه‌ای علیه انقلاب، نظام و کشور هستیم و البته در این 40 سال هم بودیم. تفاوت انقلاب ایران با بسیاری از انقلاب‌های جهانی این است که انقلابی صرفا معطوف به درون نبود؛ انقلابی بود هم معطوف به رشد و توسعه درون و هم نگاه و علامتی به بیرون که این راه را می‌توان رفت و همین باعث شده که انقلاب اسلامی ایران موجب کینه استعمارگران، غارت‌گران و کسانی که در منطقه و جهان تصمیم‌های سوء داشته و دارند، قرار بگیرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در طول 40 سال این داستان بوده و هست اما هر چه جلوتر آمده، کینه آن‌ها بیشتر شده و انقلاب ایران هم در حوزه اقتصادی و سیاسی و به‌طور خاص با تغییراتی که در نظام ارتباطی پدید آمده، در حوزه رسانه‌ای شاهد یک جنگ روانی است و این را باید با تمام وجود باور کرد؛ این جنگ رسانه‌ای، جنگ واقعی است و سهمگین‌تر از جنگ اقتصادی است؛ به‌خاطر این که تاثیرات آن نامرئی است. نمونه‌های بسیاری را می‌توان برای این مسأله ذکر کرد؛  یک حوزه آن شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان است؛ این که حدود 250 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان فعالیت می‌کنند. در سال 97 بیش از 40 شبکه ماهواره‌ای جدید تاسیس شدند و در دوسال اخیر فعالیت‌های ایران اینترنشنال به این شکل فعال که مشخصا با پول نفت سعودی حرکت می‌کند و به شکل وسیعی فعالیت می‌کند، کاملا مشهود و ملموس است؛ لذا باور کنیم که در یک جنگ جامع روانی رسانه‌ای قرار داریم و خیلی وقت‌ها ممکن است آن‌ها برای ما سوژه بسازند و موجی درست کنند و ما را به دنبال خود بکشانند.
 
وی افزود: در برداشتی که در سال 97 از 30 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان انجام شد، در مورد جهت‌گیری این شبکه‌ها، در تحلیل محتوا 52.58 منفی، 21.5 دوپهلو و 25.3 خنثی بودند؛ یعنی حدود بیش از 75 درصد این‌ها با نگاه‌های منفی و دوپهلو علیه کشور و انقلاب ایران، منافع ملی و یکپارچگی ملی حرکت کردند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: برای تحلیل محتوایی کانونی سه نکته مهم برای حرکت درون‌رسانه‌ای دشمن وجود دارد؛ نکته اول تخریب وحدت ملی است. وحدت ملت ایران در 40 سال مایه قوام انقلاب و نظام کشور بوده است. آن‌ها به این وحدت طمع کردند؛ این که وحدت اقوام و مذاهب را از بین ببرند، وحدت جناح‌های سیاسی را علی‌رغم اختلافات سیاسی‌ای که طبیعی است و لازمه توسعه اجتماعی است را از بین ببرند و آن‌ها را در مقابل هم قرار دهند و به کینه بکشانند و وحدت قوای حاکمیت را از بین ببرند.
 
وی افزود: این‌ها پروژه‌های روشن تحلیل محتوای این شبکه‌هاست که نسبت به تخریب وحدت ملی به عنوان یک رویکرد مبنایی اهتمام دارند چون حس می‌کنند انقلاب ایران در 40 سال در مسیر یک وحدت اجتماعی مناسب پیش آمده و تاکنون گام‌هایش را به این نقطه رسانده است. لذا شاهد هستیم تا اتفاقی پیش می‌آید مسأله عرب و فارس را مطرح می‌کنند، مسأله ترک و فارس را مطرح می‌کنند و... و این سوژه‌ها را وسیع می‌کنند و حتی سوژه‌سازی می‌کنند. در حوزه مذاهب، جناح‌های سیاسی، قوا و... نیز همینطور است و تلاش می‌کنند نهادهای حاکمیت را به نحوی مقابل یکدیگر قرار دهند.
 
صالحی تصریح کرد: کانون دومی که جریان جنگ روانی رسانه‌ای به دنبال آن حرکت می‌کند، مساله تخریب مشارکت ملی است، جریان جنگ روانی رسانه‌ای می‌کوشد که بنیان‌های این مشارکت را از بین ببرد. مردم‌سالاری دینی در ایران یک تجربه و یک اتفاق مبارک و بی‌بدیل در منطقه است؛ هیچ کشوری در این فضا نبوده و نیست. آنچه آن‌ها بدان امید بستند، این است که این بذر مشارکت یا خشک شود و یا آنقدر که بارور بوده، بارور نباشد.
 
هر رای مردم ایران به اندازه یک موشک اهمیت دارد
 
وی با اشاره به انتخابات پیش رو افزود: هر رای مردم ایران به اندازه یک موشک اهمیت دارد؛ برای حفظ استقلال و پایداری ایران، پایداری نظام و حفاظت از خون شهداء، به این معنا که اگر ما برای یک موشک دفاعی که باید از آن حمایت کنیم، برای این که امنیت دفاعی خودمان را تامین کنیم و طمع به این آب و خاک نداشته باشند، یک رای کمتر از یک موشک نیست؛ لذا همه باید همت کنیم چون تلاش قابل توجهی دارند که سهم مشارکت ملی را در این انتخابات پیش رو کاهش دهند.
 
صالحی گفت: پایداری هم نظام و هم ایران به این است که این مشارکت، مشارکتی وسیع و گسترده باشد. نکته سومی که کانون جنگ روانی رسانه‌ای دشمن است، ایجاد یأس و ناامیدی نسبت به آینده است؛ این که بذر امید را نابود کنند، این که جوان ایرانی از ایرانی بودن خودش شرمنده شود، این که نسبت به آینده با تیره و تاری نگاه کنیم.
 
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری اظهار کرد: اهل رسانه با این موضوع بسیار درگیر هستند که بین حق‌گویی و یاس‌پراکنی، بین انصاف، نقد با ناامیدسازی، پارادوکسی وجود دارد؛ این پارادوکس بهشت و جهنم است، پارادوکسی است که می‌تواند انسان را از این طرف برساند به مسیر ابوذر و یا از آن طرف برساند به همراهان معاویه. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می‌فرمایند «پیش از همه چیز نخستین توصیه من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است؛ بدون این کلید اساسی همه قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده دوری جسته‌ام اما خود همه را از ناامیدی بی‌جا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌ام و برحذر می‌دارم. در طول این 40 سال و اکنون مانند همیشه سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعال‌ترین برنامه‌های آن مایوس‌سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما در آینده است؛ خبرهای دروغ، تاویل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن و یا انکار محسنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویی و اینترنتی دشمنان ملت ایران است». این راهبرد و این رویکرد که با نگاه ایشان تنظیم شده، پاسخ قاطعی می‌تواند باشد به آنچه زرادخانه رسانه‌ای دشمنان تنظیم کرده‌اند.
 
صالحی بیان کرد: ویژگی بسیج در همه حوزه‌ها با نگاهی که حضرت امام به ما و نسل‌های بعد منتقل کرده‌اند و خلف ایشان مقام معظم رهبری این بوده که بسیج جریانی است که می‌تواند ناممکن‌ها را ممکن کند؛ و باید دید که ما چگونه می‌توانیم با این تغییرات نظام تحول ارتباطی ناممکن‌ها را در حوزه رسانه ممکن کنیم.
 
وی گفت: نکته دوم این است که رسانه ما در فضای کشور در مقابل جنگ روانی دشمنان مجهزتر، هماهنگ‌تر و جدی‌تر باشد؛ به‌گونه‌ای که بتواند عملیات آن‌ها را خنثی کند و حتی بتواند نظام شبکه‌ای تاثیرگذاری آن‌ها را مختل کند. امیدواریم با تلاش و همت همه عزیزان و جوانان پرکار ما در عرصه رسانه، در دهه پنجم انقلاب بیش از چهار دهه قبل حرکت‌های روبه رشد، توسعه و حرکت پیشگامانه به طرف تعالی کشور و انقلاب را شاهد باشیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این که در یک فضای ملی، امکان کشف استعدادهای رسانه‌ای و تجلیل از آن‌ها فراهم می‌شود و این که این اتفاق فرصتی را ایجاد می‌کند جهت توجه به موضوعات ملی، منطقه‌ای و استانی، حائز اهمیت است. به مرور زمان هم انباشتی از کشف استعدادها و هم تجمیعی از مطالب و موضوعات خوب در ارتباط با موضوعات ملی و به طور خاص در ارتباط با موضوعات استانی اتفاق می‌افتد.
 
وی با تاکید بر این که رسانه رکن مقوم توسعه استان است، ادامه داد: اگر استان در برنامه‌ریزی‌های خودش از رسانه‌ها به خوبی استفاده کند، مسیر توسعه استانی و منطقه‌اش هموارتر و سریع‌تر می‌شود. خراسان نمادی از این حضور را انتخاب کرده و به عنوان دومین قطب رسانه‌ای کشور با سابقه طولانی در فضای کنونی قابل توجه است.
 
جایگاه فضای رسانه‌ای در خراسان بسیار رفیع است
 
صالحی تصریح کرد: در چهارمین جشنواره بسیج رسانه‌ای هم شاهد هستیم که حدود 20 هزار اثر از کل کشور ارسال شده و بیش از 2000 اثر از خراسان رضوی بوده است؛ این مساله نشان‌دهنده این است که جایگاه فضای رسانه‌ای در خراسان بسیار رفیع، مهم و اثرگذار است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: همکاران رسانه‌ای به خوبی می‌دانند که نظام ارتباطات رسانه‌ای ما تغییرات قابل توجهی را پیدا کرده و هر اتفاقی نمی‌تواند بدون توجه به این تغییرات باشد. بسیج رسانه‌ای و یا تجمیع حرکت به طرف اتفاقات خوب و تازه و نوآور به‌گونه‌ای باید نگاهی به تغییرات اتفاق افتاده در نظام ارتباطی و رسانه‌ای داشته باشد.

کاربردی شدن محموله رله تلفنی در ماهواره “ناهید ۲”/امکان برقراری ارتباط میان دو ایستگاه

 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی و ساخت زیر سیستم محموله رله تلفنی باند KU‌ خبر داد و گفت: این محموله برای برقراری ارتباطات تلفنی میان دو ایستگاه که در دید مشترک ماهواره قرار دارند، کاربرد دارد و از این محموله در ماهواره "ناهید ۲" بهره‌برداری خواهد شد.
 
وحید یزدانیان به بیان فعالیت‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه فضایی پرداخت و افزود: یکی از برنامه‌های فضایی کشور، دستیابی به طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی مدار ژئو است، بر این اساس طراحی و ساخت زیر سیستم مخابراتی در محدوده باند KU در این پژوهشگاه در دستور کار قرار گرفت.
 
وی این زیرسیستم‌ را محموله‌های مخابراتی دانست که دریافت و ارسال اطلاعات را برعهده دارند و اظهار کرد: نمونه مهندسی این محموله ساخته شده است و در حال ساخت نمونه کیفی آن هستیم.
 
یزدانیان با تاکید بر اینکه تست محموله‌ها در مدارهای پایین‌تر کم هزینه‌تر است، ادامه داد: از این رو بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، محموله‌های مخابراتی ساخته شده در مدارهای پایین‌تر تست می‌شود تا از عملکرد زیر سیستم‌های مخابراتی اطمینان حاصل شود.
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاربردهای زیر سیستم محموله رله تلفنی باند KU‌، توضیح داد: وقتی ماهواره‌ها در دید مشترک دو ایستگاه قرار گیرند، این دو ایستگاه از طریق محموله رله تلفنی باند KU می‌توانند با یکدیگر ارتباط تلفنی برقرار کنند.
 
وی اضافه کرد: نرم‌افزاری برای بررسی عملکرد این زیر سیستم طراحی کردیم که برای ما امکان تست عملکرد محموله زیر سیستم مخابراتی KU را در مدارهای لئو فراهم می‌کند؛ چراکه انجام این تست در مدار پایین لئو هزینه کمتری را می‌طلبد، ضمن آنکه ضریب اطمینان ما را از عملکرد این زیر سیستم ارتقا خواهد داد و می‌توانیم گام بعدی برای دستیابی به ماهواره‌های مخابراتی را برداریم.
 
یزدانیان از کاربردی کردن این زیر سیستم در ماهواره "ناهید ۲" خبر داد و افزود: ماهواره "ناهید ۲" یک ماهواره لئو است و قرار است چندین بار در روز از بالای ایران عبور ‌کند و زیر سیستم محموله رله تلفنی باند KU‌ در این ماهواره مورد استفاده قرار گرفته است.
 
وی با بیان اینکه این پروژه به سفارش پژوهشگاه فضایی ایران اجرایی شده است، گفت: محموله تلفنی باند KU و ایستگاه‌های زمینی آن نیز ساخته شده و در حال تحویل آن به پژوهشگاه فضایی ایران هستیم.

نسل بعدی هواوی میت X نیمه دوم ۲۰۲۰ معرفی می‌شود

نسل بعدی هواوی میت X نیمه دوم ۲۰۲۰ معرفی می‌شود

گزارش‌های جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد هواوی علاوه بر نسخه‌ی بهبود یافته‌ی میت ایکس که در MWC ۲۰۲۰ معرفی می‌شود، نسل بعدی گوشی تاشوی خود را نیز نیمه‌ی دوم سال آینده معرفی خواهد کرد.

شکایات از خدمات پستی کم شد

 
وضعیت شکایت‌های ثبت‌شده از خدمات حاکی از آن است که در آبان ماه سال جاری، ۷۹ شکایت ثبت شده که ۳۹.۲ درصد شکایات مربوط به پست پیشتاز بوده است.
 
به گزارش ایسنا، شکایت‌های ثبت‌شده از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در بازه مهرماه نسبت به شهریورماه سال جاری تغییر چندانی نداشته است و کاربران در صورت نارضایتی از هر یک از خدمات پستی، می‌توانند به سامانه ۱۹۵ مراجعه و مورد شکایت خود را اعلام کنند.
 
در آبان ماه، ۷۹ شکایت ثبت شده که ۳۹.۲ درصد شکایات مربوط به پست پیشتاز بوده و در آبان ماه نسبت به مهرماه کاهش داشته است. تعداد شکایات رسیدگی‌شده در آبان ماه نسبت به مهر ماه ۴۸.۶ درصد کاهش داشته، درحالی‌که تعداد شکایات ثبتی در همین بازه ۳۰.۱ درصد کاهش داشته است. با توجه به این آمار می‌توان نتیجه گرفت عملکرد پست در رسیدگی به شکایات در آبان ماه نسبت به مهر ماه کاهش ۱۸.۵درصدی داشته است.
 
سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵ به منظور افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل تلفن ثابت، اینترنت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان راه‌اندازی شده است.
 
اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش ماهانه سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکان خدمات ارتباطی (سامانه ۱۹۵) را تا پایان آبان ماه سال جاری منتشر کرده است.
 
مهم‌ترین نتایج حاصل از تحلیل داده‌های استخراج‌شده حاکی از آن است که در آبان ماه در حوزه خدمات پستی، ۷۹ شکایت ثبت شده که ۳۹.۲ درصد شکایات مربوط به پست پیشتاز بوده و در آبان ماه نسبت به مهرماه کاهش داشته است. تعداد شکایات رسیدگی‌شده در آبان ماه نسبت به مهر ماه ۴۸.۶ درصد کاهش داشته، درحالی‌که تعداد شکایات ثبتی در همین بازه ۳۰.۱ درصد کاهش داشته است. با توجه به این آمار می‌توان نتیجه گرفت عملکرد پست در رسیدگی به شکایات در آبان ماه نسبت به مهر ماه کاهش ۱۸.۵ درصدی داشته است.
 
 
کاربران سرویس‌های ارتباطی، فناوری اطلاعات و پستی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، تماس با تلفن گویای ۱۹۵ شکایت‌های خود را از سرویس‌های مختلف حوزه ICT ثبت و پیگیری کنند. کاربران در صورت نارضایتی از هر یک از خدمات پستی، می‌توانند به این سامانه مراجعه و مورد شکایت خود را اعلام کنند و همچنین از وضعیت رسیدگی به شکایت خود مطلع شوند.

اهمیت آموزش درست ترفندهای فارکس و آلپاری

اهمیت آموزش درست ترفندهای فارکس و آلپاری

اگر می‌خواهید در هر حرفه‌ای از جمله فارکس موفق شوید، باید آموزش لازم و درست ببنید و این یعنی باید به‌دنبال منابع خوب و افراد مطمئن و حرفه‌ای در این کار باشید.

انگور در یخ زدایی از جاده ها عملکرد بهتری از نمک دارد

انگور در یخ زدایی از جاده ها عملکرد بهتری از نمک دارد

 استفاده از پوسته‌ی انگور برای یخ‌زدایی معابر علاوه بر کاهش قابل‌توجه هزینه‌ها به محیط زیست نیز خسارت کمتری وارد می‌کند.