استفاده چین از هوش مصنوعی برای سانسور محتوای آنلاین

دولت چین با اعمال مجموعه کاملی از مقررات جدید، کنترل محتوای آنلاین را تشدید می‌کند. این مجموعه مقررات تعریف می‌کند که چه محتوایی نامناسب یا غیرقانونی است و چه محتوایی باید مورد تشویق قرارگیرد.
 
 
قواعد و مقررات کنترل محتوا که روز جمعه گذشته روی وب‌سایت مدیریت فضای مجازی چین منتشر شده، تولیدکنندگان محتوای آنلاین، چه افراد مستقل و چه اپراتورهای اپ‌ها و سایر پلتفرم‌ها را دربر می‌گیرد. اما مهم‌ترین نکته در این مقررات جدید، تاکید بر استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی به منظور سانسور محتواست.
 
این مقررات که از ماه مارس آینده اجرایی می‌شود، آخرین نمونه از فشارهای دولت چین به شرکت‌های فناوری است.
 
این مقررات تولیدکنندگان محتوا را به تولید و انتشار محتواهای مرتبط با تئوری‌های سوسیالیستی و محتواهایی که به افزایش نفوذ بین‌المللی فرهنگ چینی می‌انجامد، تشویق می‌کند. در عین حال ایجاد و انتشار محتواهای غیرقانونی که اسرار ملی را فاش کند یا به سیاست‌های مذهبی ملی آسیب بزند، ممنوع اعلام شده است.
 
همچنین به تولیدکنندگان محتوا تکلیف شده که «محتوای نامناسب» را محدود کنند. این محتواهای نامناسب شامل مواردی مانند عناوین اغراق آمیز یا محتوایی می‌شود که کودکان را به اعمال غیرایمن تشویق کند.
 
اپراتورهای پلتفرم‌ها بر طبق این مقررات باید از افراد سانسورچی و همچنین الگوریتم‌های هوشمند نظارت بر محتوا به منظور حذف محتوای نامناسب یا غیرقانونی از روی پلتفرم خود استفاده کنند.
 
همان طور که گفته شد، نکته مهم در این مقررات، اشاره و تاکید بر الگوریتم‌ها و به رسمیت شناختن نقش هوش مصنوعی در تعیین میزان دسترسی کاربران به محتواهای مختلف است.
 
این مقررات از پلتفرم‌ها خواسته که با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند، محتواهای سودمند را شناسایی کنند و به آنها اولویت بدهند.
 
ژو وی، استادیار دانشگاه علوم سیاسی و حقوق چین و نایب رییس مرکز تحقیقات حقوق ارتباطات این دانشگاه می‌گوید: نکته مهم و برجسته این مقررات جدید، این است که نشان می‌دهد، عصر اعمال الگوریتمی مقررات رسما فرا رسیده است.
 
ژو وی می‌افزاید: بسیاری معتقدند که الگوریتم‌ها به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فناوری، بی‌طرف هستند؛ اما الگوریتم‌ها نیز می‌توانند دارای ارزش‌هایی باشند و مهم است که این ارزش‌ها، درست تعیین شود. در عین حال، الگوریتم‌ها باید تابع قوانین باشند.
 
در سال‌های اخیر، با افزایش حضور آنلاین مردم چین، مقامات پکن نیز مقررات گذاری را در این زمینه تشدید کرده‌اند و تاکنون چندین دستورالعمل و مقررات در این زمینه منتشر شده است. ضمن اینکه دولت پکن در سال 2017، قانون امنیت سایبری را نیز به تصویب رسانده است.
 
در ماه ژانویه گذشته، یک نهاد دولتی در این کشور، دستورالعمل برای انتشار محتوا در پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه صادر کرد. دستورالعمل مذکور از پلتفرم‌ها می‌خواست که تمامی محتوا را پیش از انتشار، بررسی و تایید کنند. این دستورالعمل، نزدیک به یکصد دسته از محتواهای نامناسب را نیز مشخص کرده بود که ویدیوهایی با موضوعات مشخص شده را ممنوع می‌کرد.
 
در ماه نوامبر نیز دولت چین، مجموعه قوانینی منتشر کرد که بر اساس آن، استفاده از یادگیری عمیق برای ساخت ویدیوهای جعل عمیق در پلتفرم‌های ویدیویی ممنوع اعلام شده بود.
 
 
 
مرجع : وال استریت ژورنال
ترجمه: فناوران
 

وزیر ارشاد: رشد ۵ برابری و ضریب نفوذ ۸۸٫۸۶ درصدی اینترنت در کشور

سید عباس صالحی گفت: از سال 1393 تا کنون شاهد رشد 5 برابری کاربران اینترنت در کشور بوده‌ایم و امروز ضریب نفوذ 88.86 درصدی اینترنت در کشور را شاهد هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که صبح امروز پنجم دی ماه در آیین اختتامیه «چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر» سخن می‌گفت، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره اظهار کرد: ما 72 میلیون مشترک اینترنت داریم که 12 میلیون و 800 هزار آن ثابت و بقیه همراه هستند.
 
وی با بیان این که تکنولوژی ارتباطی در دهه‌های اخیر تغییرات قابل توجهی را پیدا کرده، افزود: من به یک آمار در حوزه‌های تکنولوژی سخت‌افزارانه اشاره می‌کنم. ما در حوزه گوشی‌های هوشمند در سال 2014 چهارمیلیون گوشی هوشمند داشتیم، در آستانه سال2020 ، 6 میلیارد گوشی هوشمند داریم؛ یعنی در حوزه فناوری ارتباطی به معنای سخت‌افزاری شاهد تحولات و اتفاقات قابل توجهی هستیم. همه می‌دانیم که گوشی هوشمند صرفا یک کالا نیست؛ بلکه یک ابزار وسیع ارتباطی است که فضای ارتباط و رسانه را تغییر می‌دهد. نکته دوم در تغییر نظام ارتباطی، جایگاه صوت و تصویر در نظام رسانه است؛ یعنی چگونه فضای صوت و تصویر مبنای نظام رسانه را تغییر جدی می‌دهد.
 
صالحی در خصوص سهم صوت و تصویر در ترافیک داده عنوان کرد: اگر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که صوت و تصویر از سال 2014 تا 2018 چه تغییراتی را پیموده است. در سال  2014، سهم صوت و تصویر در ترافیک داده 37.3، در سال 2015، 46.7، در سال 2016، 58 درصد، در سال 2017، 71.8 و در سال 2018، 89.3 بوده است؛ یعنی در طول این چهار سال تقریبا افزایش دو برابری سهم صوت و تصویر در فضای استفاده از تراکم داده جهانی را ملاحظه می‌کنیم و این به آن معناست که سهم صوت و تصویر در فضای نظام ارتباطی به شکل سریع و جهشی تغییر می‌کند.
 
وی گفت: اتفاقاتی در نظام رسانه در سهم قالب‌ها و ابزارها می‌افتد و ما نمی‌توانیم این سهم را نادیده بگیریم. نکته بعد این‌که آنچه در فضای جهانی ملاحظه می‌کنیم، سهم شبکه‌های اجتماعی است؛ شبکه‌های اجتماعی در فضای جهانی تغییر قابل توجهی را در دهه اخیر داشتند. در سال 2019 سه میلیارد و 480 میلیون نفر کاربر شبکه اجتماعی در سطح جهان داشتیم؛ در حالی که در سال 2018، 288 میلیون کمتر از این رقم بوده است و 9 درصد افزایش کاربر شبکه‌های اجتماعی در سطح جهانی داریم و به رقم سه میلیارد و 480 میلیون در سال 2019 رسیده است. این آمارهای جهانی نشان‌دهنده این است که نظام ارتباطی رسانه‌ای ما در سطح جهان در گیرودار تغییرات گسترده‌ای است و البته در خود ایران هم تغییرات شتابنده‌ای را داشتیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به برخی آمارها در فضای ایران بیان کرد: در حوزه گسترش اینترنت به عنوان حوزه اثرگذار در نظام ارتباطی، آمارهایی وجود دارد؛ ما 72 میلیون مشترک اینترنت داریم که 12 میلیون و 800 هزار آن ثابت و بقیه ثابت نیست؛ ضریب نفوذ اینترنت 88.86 درصد است که 73.16 آن مربوط به موبایل است. سال 93 ضریب نفوذ اینترنت در ایران 20 درصد بوده است؛ یعنی ضریب نفوذ در عرض 5 سال به چهار برابر رسیده است و مدیریت رسانه‌ای، کاربر رسانه‌ای و برنامه‌ریز رسانه‌ای ما نمی‌تواند این تغییر محیطی را نادیده بگیرد.
 
وی گفت: گستره اینترنت در حال حاضر در همه شهرها، 66 درصد روستاها و 58 درصد جاده‌ها را دربردارد. ایران رتبه 15 در برخورداری از تلفن همراه را دارد؛ یعنی ما فضای نظام ارتباطی‌مان را در این قالب باید ببینیم که رتبه 15 در برخورداری از تلفن همراه و با آن ضریب اینترنت را داریم. در ثبت دامنه جزو چهار کشور برتر جهان هستیم؛ یعنی در سال 96، 968 هزار ثبت دامنه داشتیم و سال 97، یک میلیون و 11 هزار دامنه ثبت شده بود. این متغیرها نشان می‌دهد که فضای اینترنت در ایران چه تغییرات شگرف و عمیقی پیدا کرده است.
 
صالحی افزود: نکته بعد مصرف رسانه‌ای است؛ این که مصرف رسانه‌ای مردم ایران چه نظامی دارد؟ آمار بنده مربوط به دو سال قبل است؛ میانگین مصرف اینترنت ما 169 دقیقه در روز، میانیگن مصرف تلویزیون 74 دقیقه در روز و میانگین مصرف روزنامه چه کاغذی و چه اینترنتی 27.8 دقیقه در روز است که البته در برخی استان‌ها کمتر و برخی استان‌ها این میانگین بیشتر است. در حوزه شبکه‌های اجتماعی، سهمی که شبکه‌های اجتماعی در فضای ایران دارند، درصدهای قابل توجهی است.
 
اگر بخواهیم در قفس جغرافیا بمانیم، جنگ رسانه‌ای و تبادل رسانه‌ای را باخته‌ایم
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هم آمار جهانی و هم آمار ملی ما نکته‌هایی را به ما علامت می‌دهند که جریان رسانه‌ای ما و جریان در خدمت نظام و منافع ملی نمی‌تواند این علائم را نادیده بگیرد. نکته اول این که نظام ارتباطات از نظام محلی به فرامحلی توسه پیدا کرده و ساختار ارتباطات دیگر نمی‌تواند محلی باشد و به‌طور طبیعی ما به این سمت حرکت می‌کنیم و اگر به این سمت حرکت نکنیم، باخته‌ایم. این که چطور باید به این سمت پیش رود، بحث اصلی نظام ارتباطات ماست. اگر بخواهیم در قفس جغرافیا بمانیم، جنگ رسانه‌ای و تبادل رسانه‌ای را باخته‌ایم و با این نگاه باید حرکت کنیم.
 
وی بیان کرد: نکته دوم این که نظام رسانه‌ای از نظام تک‌رسانه‌ای به سمت نظام چندرسانه‌ای حرکت کرده و ما نمی‌توانیم به یک نظام تک‌رسانه‌ای بسنده کنیم. نکته سوم این که نظام رسانه‌ای از نظام مخاطب‌محور به سمت نظام کاربرمحور حرکت کرده، از ارتباط یک‌سویه به ارتباط دوسویه اما با قاعده آن سو و نه این سو حرکت می‌کند که البته ما باید آن را به رسمیت بشناسیم و مدیریت کنیم. پایه‌ها، مبناها و شیوه‌های نظام ارتباطی ما در سطح جهانی و ملی تغییر پیدا  کرده و جریان‌های رسانه‌ای نمی‌توانند فارغ از این تحولات تصمیم بگیرند.
 
صالحی گفت: ما شاهد جنگ روانی جدی رسانه‌ای علیه انقلاب، نظام و کشور هستیم و البته در این 40 سال هم بودیم. تفاوت انقلاب ایران با بسیاری از انقلاب‌های جهانی این است که انقلابی صرفا معطوف به درون نبود؛ انقلابی بود هم معطوف به رشد و توسعه درون و هم نگاه و علامتی به بیرون که این راه را می‌توان رفت و همین باعث شده که انقلاب اسلامی ایران موجب کینه استعمارگران، غارت‌گران و کسانی که در منطقه و جهان تصمیم‌های سوء داشته و دارند، قرار بگیرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در طول 40 سال این داستان بوده و هست اما هر چه جلوتر آمده، کینه آن‌ها بیشتر شده و انقلاب ایران هم در حوزه اقتصادی و سیاسی و به‌طور خاص با تغییراتی که در نظام ارتباطی پدید آمده، در حوزه رسانه‌ای شاهد یک جنگ روانی است و این را باید با تمام وجود باور کرد؛ این جنگ رسانه‌ای، جنگ واقعی است و سهمگین‌تر از جنگ اقتصادی است؛ به‌خاطر این که تاثیرات آن نامرئی است. نمونه‌های بسیاری را می‌توان برای این مسأله ذکر کرد؛  یک حوزه آن شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان است؛ این که حدود 250 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان فعالیت می‌کنند. در سال 97 بیش از 40 شبکه ماهواره‌ای جدید تاسیس شدند و در دوسال اخیر فعالیت‌های ایران اینترنشنال به این شکل فعال که مشخصا با پول نفت سعودی حرکت می‌کند و به شکل وسیعی فعالیت می‌کند، کاملا مشهود و ملموس است؛ لذا باور کنیم که در یک جنگ جامع روانی رسانه‌ای قرار داریم و خیلی وقت‌ها ممکن است آن‌ها برای ما سوژه بسازند و موجی درست کنند و ما را به دنبال خود بکشانند.
 
وی افزود: در برداشتی که در سال 97 از 30 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان انجام شد، در مورد جهت‌گیری این شبکه‌ها، در تحلیل محتوا 52.58 منفی، 21.5 دوپهلو و 25.3 خنثی بودند؛ یعنی حدود بیش از 75 درصد این‌ها با نگاه‌های منفی و دوپهلو علیه کشور و انقلاب ایران، منافع ملی و یکپارچگی ملی حرکت کردند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: برای تحلیل محتوایی کانونی سه نکته مهم برای حرکت درون‌رسانه‌ای دشمن وجود دارد؛ نکته اول تخریب وحدت ملی است. وحدت ملت ایران در 40 سال مایه قوام انقلاب و نظام کشور بوده است. آن‌ها به این وحدت طمع کردند؛ این که وحدت اقوام و مذاهب را از بین ببرند، وحدت جناح‌های سیاسی را علی‌رغم اختلافات سیاسی‌ای که طبیعی است و لازمه توسعه اجتماعی است را از بین ببرند و آن‌ها را در مقابل هم قرار دهند و به کینه بکشانند و وحدت قوای حاکمیت را از بین ببرند.
 
وی افزود: این‌ها پروژه‌های روشن تحلیل محتوای این شبکه‌هاست که نسبت به تخریب وحدت ملی به عنوان یک رویکرد مبنایی اهتمام دارند چون حس می‌کنند انقلاب ایران در 40 سال در مسیر یک وحدت اجتماعی مناسب پیش آمده و تاکنون گام‌هایش را به این نقطه رسانده است. لذا شاهد هستیم تا اتفاقی پیش می‌آید مسأله عرب و فارس را مطرح می‌کنند، مسأله ترک و فارس را مطرح می‌کنند و... و این سوژه‌ها را وسیع می‌کنند و حتی سوژه‌سازی می‌کنند. در حوزه مذاهب، جناح‌های سیاسی، قوا و... نیز همینطور است و تلاش می‌کنند نهادهای حاکمیت را به نحوی مقابل یکدیگر قرار دهند.
 
صالحی تصریح کرد: کانون دومی که جریان جنگ روانی رسانه‌ای به دنبال آن حرکت می‌کند، مساله تخریب مشارکت ملی است، جریان جنگ روانی رسانه‌ای می‌کوشد که بنیان‌های این مشارکت را از بین ببرد. مردم‌سالاری دینی در ایران یک تجربه و یک اتفاق مبارک و بی‌بدیل در منطقه است؛ هیچ کشوری در این فضا نبوده و نیست. آنچه آن‌ها بدان امید بستند، این است که این بذر مشارکت یا خشک شود و یا آنقدر که بارور بوده، بارور نباشد.
 
هر رای مردم ایران به اندازه یک موشک اهمیت دارد
 
وی با اشاره به انتخابات پیش رو افزود: هر رای مردم ایران به اندازه یک موشک اهمیت دارد؛ برای حفظ استقلال و پایداری ایران، پایداری نظام و حفاظت از خون شهداء، به این معنا که اگر ما برای یک موشک دفاعی که باید از آن حمایت کنیم، برای این که امنیت دفاعی خودمان را تامین کنیم و طمع به این آب و خاک نداشته باشند، یک رای کمتر از یک موشک نیست؛ لذا همه باید همت کنیم چون تلاش قابل توجهی دارند که سهم مشارکت ملی را در این انتخابات پیش رو کاهش دهند.
 
صالحی گفت: پایداری هم نظام و هم ایران به این است که این مشارکت، مشارکتی وسیع و گسترده باشد. نکته سومی که کانون جنگ روانی رسانه‌ای دشمن است، ایجاد یأس و ناامیدی نسبت به آینده است؛ این که بذر امید را نابود کنند، این که جوان ایرانی از ایرانی بودن خودش شرمنده شود، این که نسبت به آینده با تیره و تاری نگاه کنیم.
 
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری اظهار کرد: اهل رسانه با این موضوع بسیار درگیر هستند که بین حق‌گویی و یاس‌پراکنی، بین انصاف، نقد با ناامیدسازی، پارادوکسی وجود دارد؛ این پارادوکس بهشت و جهنم است، پارادوکسی است که می‌تواند انسان را از این طرف برساند به مسیر ابوذر و یا از آن طرف برساند به همراهان معاویه. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می‌فرمایند «پیش از همه چیز نخستین توصیه من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است؛ بدون این کلید اساسی همه قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده دوری جسته‌ام اما خود همه را از ناامیدی بی‌جا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌ام و برحذر می‌دارم. در طول این 40 سال و اکنون مانند همیشه سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعال‌ترین برنامه‌های آن مایوس‌سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما در آینده است؛ خبرهای دروغ، تاویل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن و یا انکار محسنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویی و اینترنتی دشمنان ملت ایران است». این راهبرد و این رویکرد که با نگاه ایشان تنظیم شده، پاسخ قاطعی می‌تواند باشد به آنچه زرادخانه رسانه‌ای دشمنان تنظیم کرده‌اند.
 
صالحی بیان کرد: ویژگی بسیج در همه حوزه‌ها با نگاهی که حضرت امام به ما و نسل‌های بعد منتقل کرده‌اند و خلف ایشان مقام معظم رهبری این بوده که بسیج جریانی است که می‌تواند ناممکن‌ها را ممکن کند؛ و باید دید که ما چگونه می‌توانیم با این تغییرات نظام تحول ارتباطی ناممکن‌ها را در حوزه رسانه ممکن کنیم.
 
وی گفت: نکته دوم این است که رسانه ما در فضای کشور در مقابل جنگ روانی دشمنان مجهزتر، هماهنگ‌تر و جدی‌تر باشد؛ به‌گونه‌ای که بتواند عملیات آن‌ها را خنثی کند و حتی بتواند نظام شبکه‌ای تاثیرگذاری آن‌ها را مختل کند. امیدواریم با تلاش و همت همه عزیزان و جوانان پرکار ما در عرصه رسانه، در دهه پنجم انقلاب بیش از چهار دهه قبل حرکت‌های روبه رشد، توسعه و حرکت پیشگامانه به طرف تعالی کشور و انقلاب را شاهد باشیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این که در یک فضای ملی، امکان کشف استعدادهای رسانه‌ای و تجلیل از آن‌ها فراهم می‌شود و این که این اتفاق فرصتی را ایجاد می‌کند جهت توجه به موضوعات ملی، منطقه‌ای و استانی، حائز اهمیت است. به مرور زمان هم انباشتی از کشف استعدادها و هم تجمیعی از مطالب و موضوعات خوب در ارتباط با موضوعات ملی و به طور خاص در ارتباط با موضوعات استانی اتفاق می‌افتد.
 
وی با تاکید بر این که رسانه رکن مقوم توسعه استان است، ادامه داد: اگر استان در برنامه‌ریزی‌های خودش از رسانه‌ها به خوبی استفاده کند، مسیر توسعه استانی و منطقه‌اش هموارتر و سریع‌تر می‌شود. خراسان نمادی از این حضور را انتخاب کرده و به عنوان دومین قطب رسانه‌ای کشور با سابقه طولانی در فضای کنونی قابل توجه است.
 
جایگاه فضای رسانه‌ای در خراسان بسیار رفیع است
 
صالحی تصریح کرد: در چهارمین جشنواره بسیج رسانه‌ای هم شاهد هستیم که حدود 20 هزار اثر از کل کشور ارسال شده و بیش از 2000 اثر از خراسان رضوی بوده است؛ این مساله نشان‌دهنده این است که جایگاه فضای رسانه‌ای در خراسان بسیار رفیع، مهم و اثرگذار است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: همکاران رسانه‌ای به خوبی می‌دانند که نظام ارتباطات رسانه‌ای ما تغییرات قابل توجهی را پیدا کرده و هر اتفاقی نمی‌تواند بدون توجه به این تغییرات باشد. بسیج رسانه‌ای و یا تجمیع حرکت به طرف اتفاقات خوب و تازه و نوآور به‌گونه‌ای باید نگاهی به تغییرات اتفاق افتاده در نظام ارتباطی و رسانه‌ای داشته باشد.

هواوی P40 پرو احتمالا با پنج دوربین پشت و نمایشگر بدون ناچ معرفی خواهد شد

هواوی P40 و P40 پرو قرار است در ماه مارس سال آینده معرفی شوند و هفته گذشته رندرهایی از این دو گوشی منتشر شد که نشان می‌داد آن‌ها مجهز به یک ست‌آپ دوربین مستطیلی‌شکل در پشت خود هستند.

تصاویر مذکور تعداد دوربین‌های پشت را آشکار نکرده بود، اما حالا به‌لطف یک تصویر جدید می‌دانیم که نسخه پرو با پنج دوربین در قاب پشت معرفی خواهد شد. این دوربین‌ها شامل یک سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی از نوع IMX686 سونی، یک دوربین اولتراواید ۲۰ مگاپیکسلی، یک سنسور پریسکوپ ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 10x، یک دوربین ماکرو و یک سنسور مدت زمان پرواز سه‌بعدی خواهند بود.

هواوی P40 پرو

تصویر جدید، P40 پرو را در رنگ آبی نشان می‌دهد که چهار دوربین پشت آن بر روی هم قرار گرفته‌اند و دوربین پریسکوپ در سمت راست جای گرفته است.

همچنین گفته می‌شود گوشی P40 پرو مجهز به یک نمایشگر ۶.۵ تا ۶.۷ اینچی است. رندرهای قبلی اشاره‌ای به ناچ‌دار بودن یا نبودن آن نداشتند، اما یک پنل لورفته از P40 پرو نشان‌دهنده یک صفحه‌نمایش بدون ناچ با حاشیه‌های نازک است.

هواوی P40 پرو

هنوز مشخص نیست که آیا هواوی P40 پرو دارای دوربین سلفی پاپ‌آپ خواهد بود یا یک نمونه زیر نمایشگر، اما، با نزدیک‌تر شدن به زمان معرفی آن، جزییات بیشتری را درباره آن خواهیم دانست.

نوشته هواوی P40 پرو احتمالا با پنج دوربین پشت و نمایشگر بدون ناچ معرفی خواهد شد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

همه چیز درباره سیستم پاشش سوخت و انژکتور خودرو

همه چیز درباره سیستم پاشش سوخت و انژکتور خودرو

سیستم پاشش سوخت خودرو از کلیدی‌ترین اجزای سیستم سوخت‌رسانی در خودروهای امروزی است که در این مقاله به تشریح اجزا، انواع، عملکرد و ایرادات آن می‌پردازیم.

کارت گرافیک DG1 اینتل همان پردازنده گرافیکی مجتمع در سری تایگرلیک است

کارت گرافیک DG1 اینتل همان پردازنده گرافیکی مجتمع در سری تایگرلیک است

اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده، حاکی از آن است کارت گرافیک جدید اینتل همانند پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع در سری تایگرلیک، ۹۶ واحد اجرایی و ۷۶۸ واحد سایه‌زن دارد.

ماکلاب به دنبال تحقق شعار “سبک تازه زندگی” است!

ماکلاب

ماکلاب باشگاهی است که با شعار سبک تازه زندگی وارد کار شده و خدمات متنوع خرید با تخفیف را بر بستر شبکه پذیرندگان خود و با استفاده از ماکارت، بن کارت و کد تخفیف به اعضای خود ارائه می‌دهد. این باشگاه بزرگ متکی بر جمعیت خود توانسته با هزاران مرکز ارائه خدمات و کالا قرارداد ببندد که تفاوت‌های ماهوی با پلتفرم‌های تخفیف فروشی دارد.

به گزارش آی‌تی‌رسان، نشست خبری معرفی امکانات جدید مجموعه ماکلاب به میزبانی صاحب امتیاز این برند یعنی شرکت توسعه تجارت آرکانیک روز گذشته برگزار شد که حاوی نکات جالبی از این استارتاپ تازه وارد بود.

ماکلاب به گفته مدیرعاملش، چندماهی است که پرچم خود را بالا برده و با یک برنامه‌ریزی بلندمدت به فعالیت خود می‌پردازد. شباهت‌های زیاد این استارتاپ به سایت‌های تخفیف گروهی از جمله سوالاتی بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد و خان آبادی، مدیرعامل ماکلاب در پاسخ به این سوالات گفت: بنای کار سایت‌های تخفیف گروهی این است که تخفیف فروشی می‌کنند و حق الزحمه‌ای را از بابت کم کردن تخفیف ارائه شده از سوی کسب و کار بر می‌دارند. اما مدل کسب و کار ما این گونه نیست و ما با دریافت حق اشتراک، تمامی تخفیف‌های ارائه شده کسب و کارها را در اختیار کاربر می‌گذاریم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌تی‌رسان مبنی بر اینکه شباهت‌های ماکلاب به سایت‌های تخفیف گروهی و مشکلات احتمالی ماه‌های بعد، آیا باید انتظار یک ادغام دیگر همانند ادغام تخفیفان و نت برگ یا ریحون و چیلیوری و… باشیم، گفت: یکی از دلایلی که ما با سر و صدای کمتری اقدام به راه اندازی ماکلاب کردیم همین بود که بتوانیم متناسب با قدرتمان پیش برویم و برنامه ریزی‌های انجام شده را به نحو عالی، عملیاتی کنیم. ما گام‌های آرام برمی‌داریم ولی سعی می‌کنیم تا گام‌های محکم و با برنامه‌ای باشند. ما با قدرت جمعیت خود پیش می‌رویم و بر اساس تکیه بر همین قدرت، با کسب و کارهای مختلف به مذاکره می‌پردازیم و طبیعتا هر چقدر که این جمعیت بالا برود، قدرت ما برای ادامه دادن کارمان افزایش می‌یابد.

وی در ادامه به دیگر سوال خبرنگار ما، پیرامون آمارهای مربوط به جمعیت ادعا شده، پاسخ داد و گفت: در حال حاضر مدل کسب و کار ما به گونه‌ایست که صرفا از طریق اقدامات مستقیم در ماکلاب کسب درآمد نمی‌کنیم، بلکه در سه مسیر مختلف فعالیت داریم. اولین مسیر ما قرارداد فروش به 5060 باشگاه مشتریان در سرتاسر کشور است. مسیر دوم ما قراردادهایی است که برای بانک اطلاعاتیمان بسته می‌شود و سومین نوع نیز قرارداد با کسب و کارهایی است که صرفا بتوانند به کاربرانمان ارائه خدمات داشته باشند.

خان آبادی، مدیرعامل ماکلاب در ادامه افزود: این حجم از فعالیت ما توانسته چیزی در حدود 10 میلیون و 300 هزار کاربر خاموش را برایمان به همراه داشته باشد که با یک نوتیفیکیشن ساده، به کاربر بیدار تبدیل شوند. حتی اگر 20 درصد از این مقدار کاربر موجود در دیتابیس به کاربران بیدار ما تبدیل شوند، طبیعتا جمعیت بسیار بالایی را تشکیل داده و قدرت بسیار بالایی را در اختیار ما می‌گذارد ولی هنوز نیازی به استفاده از این ابزار نداریم و به روند فعلیمان که علیرغم تبلیغات اندک، بسیار عالی بوده، ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه گفت: ما در حال حاضر و در همین چندماه گذشته توانستیم چیزی در حدود 100 هزار کاربر بیدار برای ماکلاب جذب کنیم که با یک عملیات تبلیغات و بازاریابی بسیار اندک انجام شده و نرخ جذب و استقبال کاربران به سرمایه گذارمان این نوید را می‌دهد که با افزایش تبلیغات، می‌توان با سرعت بسیار بالاتری اقدام به جذب کاربر نمود.

از دیگر اطلاعات ارائه شده در این نشست خبری، فعالیت 60 متخصص بر روی سرویس‌های این مجموعه بود که امکان ارائه خدمات بیش از 12 هزار کسب و کار در سرتاسر کشور را فراهم کرده‌اند. این مجموعه به زودی سرویس‌های جدیدی در زمینه آموزش، سفر، گردشگری و … خواهد داشت که زمینه را برای کاهش هزینه‌های کاربران و بهره‌مندی از بهترین سرویس‌ها، آماده می‌کند.

مدیرعامل ماکلاب در مورد سرویس‌های آینده این استارتاپ گفت: ما در بلندمدت قصد داریم که در راستای تحقق شعار سایت یعنی “سبک تازه زندگی” اقداماتی را انجام دهیم. طبیعتا در حال حاضر شاید در حد یک شعار باشد ولی به طور مثال می‌توان به پلن‌بندی سفر کاربران اشاره کنیم. کاربر در آینده این امکان را خواهد داشت که با ارائه بودجه خود، یک پلن کامل سفر از صفر تا صد دریافت کند و یا حتی بعدتر با ارائه بودجه ماهانه خود، پلن بعدی خریدهای روزمره زندگی خود را دریافت نماید.

وی در ادامه افزود: از دیگر برنامه‌های ما کار بر روی سلامت کاربران و به طور کلی مردم کشورمان است. مثلا اگر در حال حاضر به کسی بگوییم که هر روز قبل از حضور در محل کار، از استخر و باشگاه ورزشی استفاده کند و یک صبحانه مناسب را میل کند، او از هزینه‌های آن‌چنانی این مکان‌ها صحبت خواهد کرد ولی وقتی بتوانیم در هزینه‌های او در سایر بخش‌ها بکاهیم و از سوی دیگر تخفیف‌های خوبی از محل‌های تفریحی این چنینی دریافت نماییم، عملا درآمد لازم برای این هزینه‌کرد او را ایجاد کرده و سبک زندگی وی را به سمت یک سبک زندگی سالم‌تر سوق داده‌ایم.

خان آبادی در ادامه به دیگر مزیت ماکلاب یعنی بیمه حوادث رایگان و همچنین کدهای تخفیف 10 برابری اشاره کرد و گفت: ما به کلیه کاربران خود در پلن‌های نقره‌ای، طلایی و الماس بیمه حوادث رایگان تقدیم می‌کنیم که فعلا از شرکت بیمه البرز ارائه می‌شود. خدمات این بیمه کامل بوده و هیچ هزینه‌ای برای کاربر نخواهد داشت. از سوی دیگر کاربر به محض ثبت نام و پرداخت حق عضویت، از کد تخفیف 10 برابری در مجموعه‌های آنلاین معتبر و شناخته شده مانند اسنپ، دیجی کالا، فیلیمو و… بهره‌مند می‌شود که عملا پرداختی او را در همان لحظه ثبت نام به او بر می‌گرداند!

در پایان مسعود صالحی، مدیر محصول ماکلاب به دیگر سرویس جدید این مجموعه اشاره کرد و گفت: ماگرام نام سرویس جدید ماست که به کاربران و کسب و کارهای مختلف، امکان مدیریت اکانت‌های اینستاگرامی‌شان را می‌دهد. به بیان دیگر اینکه کاربران ماگرام با پرداخت هزینه‌های بسیار اندک، می‌توانند مدیریت پست‌های خود را تا یک‌سال آینده انجام دهند و تا روزانه 500 دایرکت را برای دیگر کاربران ارسال کنند. در صورت بلاک شدن این سرویس، خدماتی برای رفع بلاک ارائه می‌شود و پشتیبانان ما در هر لحظه آماده ارائه خدمات پشتیبانی هستند.

ماکلاب ماکارت

همچنین گفتنی است که کاربران الماسی این مجموعه از کارت خرید بانکی بهره‌مند می‌شوند که بدون نیاز به ارائه کد یا اطلاعات مشابه، صرفا با استفاده از این کارت بانکی امکان بهره‌مندی از تخفیف‌های طرفین قرارداد ماکلاب برایشان فراهم می‌گردد.

نوشته ماکلاب به دنبال تحقق شعار “سبک تازه زندگی” است! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

توییتر استفاده از تصاویر متحرک PNG را به‌خاطر یک حمله توییتری ممنوع کرد

توییتر استفاده از تصاویر PNG را به‌خاطر حمله‌ای که به اکانت توییتری بنیاد صرع شد و باعث انتشار تصاویر متحرکی گردید که می‌توانستند باعث تشنج در افراد حساس به نور گردند، ممنوع کرد.

توییتر در این‌رابطه باگی را کشف کرده که به کاربران اجازه می‌داد تا تنظیمات پخش خودکار را دور بزنند و چندین تصویر متحرک با فرمت APNG را در یک توییت واحد منتشر کنند.

توییتر در توضیح این اتفاق گفته است:

ما می‌خواهیم همه کاربران تجربه ایمنی در توییتر داشته باشند. گرچه تصاویر APNG سرگرم‌کننده بودند، اما آن‌ها به تنظیمات پخش خودکار احترام نمی‌گذاشتند، به همین دلیل، ما امکان اضافه کردن آن‌ها به توییت‌ها را حذف می‌کنیم. این کار به‌خاطر سلامتی کسانی که به حرکت و تصاویر متحرک حساس هستند (از جمله افراد مبتلا به صرع) انجام شده است.

توییت‌هایی که در حال‌حاضر دارای تصاویر APNG هستند، از این شبکه اجتماعی حذف نخواهند شد، اما به‌زودی فقط تصاویر GIF قابل استفاده خواهند بود. به‌گفته‌ سایت خبری یاهو، توییتر تایید کرده که فایل‌های APNG برای حمله به بنیاد صرع استفاده نشده‌اند، اما وجود چنین باگی بدین معنی است که این فایل‌ها می‌توانند برای انجام چنین اقدامات مخربی در آینده مورد استفاده قرار گیرند.

حملات به حساب توییتری بنیاد صرع، در ماه گذشته، که ماه آگاهی درباره بیماری صرع بود، اتفاق افتاد. در این حملات ترول‌ها با استفاده از هشتگ‌های این بنیاد‌ و نیز حساب توییتری آن، تصاویر متحرکی با افکت‌های آزاردهنده نور منتشر کردند. هنوز مشخص نیست که چند نفر از کاربران تحت تاثیر این حمله قرار گرفته‌اند، اما بنیاد صرع گفته است که با پلیس در این رابطه همکاری می‌کند و علیه اکانت‌هایی که احتمال می‌رود در این کار دخیل بوده‌اند، شکایت کرده است.

یکی از هیئت‌منصفه‌های تگزاس در سال ۲۰۱۶ اعلان کرده بود که تصویر متحرک می‌تواند به‌عنوان نوعی سلاح کشنده در نظر گرفته شود. ماجرا از این قرار بود که مردی یک تصویر چشمک‌زن GIF را برای خبرنگاری که بیماری صرع داشت فرستاده بود و باعث ایجاد تشنج در او شده بود.

توییتر گفته است که به‌دنبال ایجاد قابلیت مشابهی به جای APNG است که برای همه کاربران بهتر خواهد بود.

نوشته توییتر استفاده از تصاویر متحرک PNG را به‌خاطر یک حمله توییتری ممنوع کرد اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

فهرست کلیدهای میانبر مرورگر کروم در سیستم‌های عامل ویندوز، لینوکس و مک

فهرست کلیدهای میانبر مرورگر کروم در سیستم‌های عامل ویندوز، لینوکس و مک

در این مطلب فهرستی از کلیدهای میانبر مرورگر گوگل کروم ارائه خواهد شد تا با کمک این کلیدها راحت‌تر و سریع‌تر به امکانات این مرورگر دسترسی پیدا کنیم.

اسمارت‌فون‌های اوپو رنو ۳ پرو و اوپو رنو ۳ با پشتیبانی از فناوری ۵G رسما معرفی شدند

کمپانی اوپو اخیرا از هندست‌های سری رنو 3 در بازار چین رونمایی کرد. این در حالیست که بازارهای غربی کماکان منتظر عرضه اسمارت‌فون‌های مذکور بوده و سرگرم تدارک غذاها، میهمانی‌ها و هدایای کریسمس هستند. در جریان مراسم اخیر شاهد معرفی 2 اسمارت‌فون با اسامی رنو 3 پرو و رنو 3 بودیم. هر 2 محصول با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G عرضه می‌شوند. ورژن قدرتمندتر پرو مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 765G است؛ در حالی‌که ورژن معمولی رنو 3 نخستین اسمارت‌فونی است که از تراشه جدید شرکت مدیاتک موسوم به Dimensity 1000L بهره خواهد برد.

اوپو رنو 3 پرو

رنو 3 پرو از یک پنل اولد 6.5 اینچی با نرخ نوسازی 90 هرتزی و حفره‌ای جهت استقرار دوربین سلفی برخوردار است. این پنل مجهز به قابلیت تشخیص فرامین لمسی با نرخ 180 هرتز است که امکان پیمایش روان‌تر و تجربه گیمینگ مناسب‌تر را فراهم می‌کند. بعلاوه این نمایشگر از قابلیت پوشش‌دهی 100 درصدی طیف رنگی DCI-P3 و پشتیبانی از استاندارد +HDR10 برخوردار خواهد بود.

اسمارت‌فون رنو 3 پرو با قابلیت زوم هیبریدی 5 برابری روانه بازار می‌شود که 2 برابر آن از نوع اپتیکال و بقیه از نوع دیجیتالی است. دوربین پشتی گوشی دارای 4 حسگر است. این ماژول از دوربین فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی، دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، حسگر سیاه و سفید 2 مگاپیکسلی و لنز تله‌فوتو 13 مگاپیکسلی تشکیل شده است. دوربین سلفی منفرد در گوشه فوقانی سمت چپ نمایشگر و درون حفره‌ای دایروی شکل قرار دارد و از رزولوشن 32 مگاپیکسلی برخوردار است.

رنو 3 پرو با باتری 4025 میلی‌آمپرساعتی و قابلیت پشتیبانی از فناوری شارژ 30 واتی VOOC 4.0 تولید می‌شود. با اتصال دستگاه به شارژر ظرف مدت 20 دقیقه میزان شارژ باتری از 0 به 50 درصد خواهد رسید. همچنین افزایش شارژ باتری از 0 به 70 درصد نیز 30 دقیقه زمان خواهد برد. اوپو اطمینان دارد که این باتری، انرژی موردنیاز گوشی برای فعالیت در بستر شبکه‌های 5G را تامین خواهد کرد؛ به همین دلیل کمپانی در تبلیغات رنو 3 پرو از شعار “تجربه اتصال 5G با شارژدهی مشابه شبکه 4G” استفاده نموده است.

اوپو رنو 3 پرو

رابط کاربری ColorOS 7 بر پایه سیستم‌عامل اندروید 10 و اسپیکرهای استریو سایر ویژگی‌های شاخص این هندست را تشکیل می‌دهند. اوپو رنو 3 پرو در 4 رنگ مختلف شامل مشکی، سفید، آبی و قرمز سایه‌دار عرضه می‌شود. ورژن پایه این هندست مجهز به 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی است و با برچسب قیمتی 3999 یوانی (معادل 570 دلار/ 515 یورو) به فروش می‌رسد. پیش‌سفارش این محصول از روز 31 دسامبر آغاز خواهد شد. ورژن مجهز به 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه‌داخلی نیز با قیمت‌گذاری 4499 یوانی (640 دلار/ 580 یورو) عرضه خواهد شد. فروش این هندست از روز 10 ژانویه آغاز می‌شود.

سومین ورژن تولید شده از این هندست، اوپو رنو 3 پرو Pantone 2020 نام دارد. این محصول با رنگ منتخب سال 2020 یعنی آبی کلاسیک در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. کلیه ابزارهای گنجانده شده در بسته‌بندی این هندست شامل شارژر VOOC، کابل شارژر و کیس محافظ به رنگ آبی و سفید هستند. قیمت‌گذاری این گوشی با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی برابر با 4199 یوان (معادل 600 دلار/ 540 یورو) است.

اوپو رنو 3

ورژن معمولی رنو 3 از یک نمایشگر اولد 6.5 اینچی مشابه بهره خواهد برد؛ اما این‌بار دوربین سلفی درون یک ناچ قطره‌ای شکل قرار دارد. این دوربین کماکان دارای رزولوشن 32 مگاپیکسلی است.

در قسمت پشتی گوشی تغییرات چشمگیری مشاهده می‌شوند. اوپو رنو 3 مجهز به یک حسگر اصلی 64 مگاپیکسلی، دوربین فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی، یک حسگر سیاه و سفید و یک دوربین پرتره است.

تراشه Dimensity 1000L ساخت شرکت مدیاتک از یک پردازنده 8 هسته‌ای شامل 4 هسته کورتکس A77 و 4 هسته کورتکس A55 بهره می‌گیرد. پردازنده گرافیکی این هندست از نوع Mali-G77 است. بر اساس ادعای کمپانی تولیدکننده، چیپست مذکور “سریع‌ترین تراشه 5G جهان در فرکانس کمتر از 6 گیگاهرتز” به‌شمار می‌رود؛ چرا که این تراشه قادر است با حداکثر پهنای باند 4.7 گیگابیت‌برثانیه فعالیت نموده و از طیف کاملی از شبکه‌ها در محدوده 2G تا 5G پشتیبانی خواهد کرد.

اوپو وعده داده که اسمارت‌فون رنو 3 در مقایسه با یک پلتفرم مجهز به هسته‌های کورتکس A76 تا 20 درصد سریع‌تر و حتی هوشمندتر است. یک ماژول APU 3.0 سفارشی نیز این تراشه را همراهی خواهد کرد.

اوپو رنو 3 با باتری 4025 میلی‌آمپرساعتی و فناوری شارژ سریع VOOC 4.0 در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر و رابط کاربری ColorOS 7 سایر مشخصات هندست را تشکیل می‌دهند.

اسمارت‌فون فوق در مدل‌های رنگی سفید، مشکی، آبی و قرمز سایه‌دار روانه بازار می‌شود. بر اساس اعلام اوپو، عرضه رنو 3 از روز 31 دسامبر آغاز خواهد شد. ورژن مجهز به 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی با قیمت‌گذاری 3399 یوان (485 دلار/ 440 یورو) عرضه می‌شود؛ در حالی‌که مدل دارای 12 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی با برچسب قیمتی 3699 یوانی (530 دلار/ 475 یورو) ارائه خواهد شد.

نوشته اسمارت‌فون‌های اوپو رنو 3 پرو و اوپو رنو 3 با پشتیبانی از فناوری 5G رسما معرفی شدند اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

پردازنده Dimension 800 مدیاتک با پشتیبانی از ۵G برای دستگاه‌های میان‌رده معرفی شد

پردازنده Dimension 800 مدیاتک با پشتیبانی از 5G برای دستگاه‌های میان‌رده معرفی شد

مدیاتک پردازنده‌ی مقرون‌به‌صرفه‌ی جدیدی برای گوشی‌های میان‌رده رونمایی کرده است. به‌زودی، این پردازنده در گوشی‌های جدید به بازار عرضه خواهند شد.