خورشید گرفتگی امروز را از دست ندهید + ساعت و نحوه مشاهده کسوف

خورشید گرفتگی امروز تا 5 سال دیگر تکرار نخواهد شد، پس بهتر است آن را از دست ندهید.

این خورشید گرفتگی جزئی در تمام ایران قابل رویت است، بر اساس تقویم نجومی تا 5 سال آینده هیچ خورشید گرفتگی در ایران قابل رویت نخواهد بود.

این خورشیدگرفتگی بعد از ظهر روز سه‌شنبه سوم آبان 1401 به وقوع می‌پیوندد، این رخداد از ساعت 13:30 از مناطق غربی مانند ارومیه و ایلام آغاز شده و به تدریج در دیگر شهرها قابل رویت خواهد بود و تا ساعت 16 ادامه خواهد داشت.

درصد خورشیدگرفتگی در مناطق مختلف تفاوت دارد و از 43 درصد در بندرعباس تا حدود 60 درصد در بجنورد و مشهد متغیر است.

اوج این خورشید گرفتگی در ساعت 15 بوده و در تهران 55 درصد خورشید پوشیده می‌شود.

لازم به ذکر است کسوف یا خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست، استفاده از فیلتر مخصوص جوشکاری شماره 14 یا عینک مخصوص رویت خورشید گرفتگی برای اینکار پیشنهاد می‌‌شود. همچنین در خانه می‌توانید با روی هم گذاشتن دولایه تصاویر سیاه رادیولوژی یا سیتی‌اسکن عینک مخصوص مشاهده خورشیدگرفتگی بسازید.

لازم به ذکر است که خورشیدگرفتگی بعدی که در کشور قابل مشاهده است، 5 سال دیگر و تاریخ 11 مرداد 1406 خواهد بود.

نوشته خورشید گرفتگی امروز را از دست ندهید + ساعت و نحوه مشاهده کسوف اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

فیس‌بوک، کانادا را تهدید به تحریم کرد

کانادا در حال کار بر روی لایحه‌ای است که به موجب آن فیس‌بوک ملزم به پرداخت هزینه به ناشران محتواهای خبری می‌شود. در پستی که متا چند روز پیش منتشر کرد، گفته شده بود که کانادا در حالی در پی تصویب «قانون اخبار آنلاین» است که فرض شده متا ناعادلانه از رابطه‌اش با نشریات سود می‌برد.

این قانون که از ماه آوریل معرفی شده است، پلت‌فرم‌های آنلاین مانند گوگل و فیسبوک را مجبور می‌کند تا سود خود را با انتشاردهندگان اخبار تقسیم کنند. هدف از تصویب این قانون اطمینان حاصل کردن از این موضوع است که ناشران خبر بتوانند از سود حاصل از مطالبشان به صورت عادلانه بهره‌مند شوند. کمیته پارلمانی کانادا برای بررسی بیشتر این قانون جلسه‌ای را هفته پیش برگزار کرده بود، اما متا اعلام کرده که هیچکسی از آنها برای حضور در این جلسه دعوت نکرده است.

اگر قبلاً «قانون اخبار آنلاین» به گوشتان خورده است، به این خاطر است که سال گذشته میلادی استرالیا قانون مشابهی را با عنوان «کد معامله رسانه خبری» (News Media Bargining Code) تصویب کرده بود. به موجب این قانون فیس‌بوک و گوگل مجبور به پرداخت هزینه مربوط به اخباری می‌شدند که در پلت‌فرم خود نشر می‌دادند. فیس‌بوک در واکنش به این حرکت، به اشتراک گذاشتن اخبار در این کشور را متوقف کرد. گوگل نیز تهدید کرده بود که موتور جست‌وجوی خود را در این کشور غیرفعال می‌کند.

البته گوگل بعد از بستن قرارداد با اتحادیه‌های رسانه‌ای از این تصمیم خود پا پس کشید، اما فیس‌بوک بعد آن که قانون مذکور اصلاح شد، از تصمیمش صرف نظر کرد. موضع فیس‌بوک در قبال تصویب این قانون در استرالیا نه تنها بر روی انتشار اخبار تاثیر گذاشت، بلکه بر روی پست‌هایی که برخی از سازمان‌های دولتی مانند آتش‌نشانی و بخش سلامت منتشر می‌کردند هم تاثیر گذاشت. اوایل سال جاری میلادی این صحبت مطرح شد که این اقدام فیس‌بوک یک تاکتیک مذاکراتی است. در نهایت این شرکت تعریف ناشر اخبار را در استرالیا تغییر داد و این تغییر باعث به وجود آمدن بی‌نظمی‌هایی در این کشور شد.

قانون اخبار آنلاین

حالا فیس‌بوک آماده است تا اگر مسئولان کانادا تغییری در «قانون اخبار آنلاین» به وجود نیاوردند، انتشار اخبار در کانادا را متوقف کند. متا می‌گوید پست‌های مرتبط با اخبار حدود سه درصد از محتوای موجود در فیس‌بوک را تشکیل می‌دهند. این شرکت بیان کرده است که محتواهایی از این دست برای کاربران منبع درآمد به حساب نمی‌آید.

در بیانیه متا آمده است: «اگر این لایحه تبدیل به قانون شود، مسئولیتی جهان‌شمول در قبال لینک‌های خبری یا محتوای خبری به وجود می‌آورد. شاید ما مجبور شویم در کانادا از انتشار آنچه که تحت این قانون محتوای خبری تعریف می‌شود، در فیس‌بوک جلوگیری کنیم.»

متا به این موضوع اشاره کرده است که انتشاردهندگان اخبار در فیس‌بوک از این راه درآمد کسب می‌کنند و راه درآمدی جدیدی وجود نخواهد داشت. متا با ارائه یک آمار دقیق بیان می‌کند که انتشاردهندگان اخبار کانادایی در فیسبوک طی دوازده ماه گذشته حدود 1.9 میلیارکه کهد کلیک دریافت کرده‌اند. این مقدار کلیک به معنی درآمدزایی 230 میلیون دلاری (دلار کانادا) است.

گوگل نیز نسبت به این قانون واکنش نشان داده و در کنفرانس هفتگی خود بیان کرده است که تصویب این قانون کار کانادایی‌ها را در یافتن اخبار موثق مشکل خواهد کرد. این شرکت به این موضوع نیز اشاره کرده که ناشران اخبار همین حالا هم از ترافیکی که از طریق گوگل به دست می‌آورند، درآمد دارند.

پابلو رودریگز، وزیر میراث فرهنگی کانادا در بیانیه‌ای که منتشر کرده است، از فیس‌بوک خواسته است که دست از بازی کردن بردارد و حرکتی که در استرالیا زد، در کانادا نزند: «تمام چیزی که ما از غول‌های دنیای فناوری مانند فیس‌بوک می‌خواهیم، این است که قراردادهای عادلانه‌ای با ناشران اخبار ببندند. آنها درآمد خوبی از مطالب همین ناشران به دست می‌آورند.»

نوشته فیس‌بوک، کانادا را تهدید به تحریم کرد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

تصاویر جدید از ردمی نوت ۱۲ پرو در فضای وب منتشر شد

ردمی فرآیند افشای اطلاعات مربوط به گوشی‌های سری ردمی نوت 12 را از امروز آغاز کرده است. در همین راستا مشخصا طراحی اسمارت‌فون ردمی نوت 12 پرو برای نخستین بار به تصویر کشیده شده است.

با توجه به تصویر منتشر شده از پنل پشتی دستگاه ظاهرا هیچ‌گونه اطلاعات جدیدی از جنبه طراحی قابل برداشت نیست. ماژول دوربین اصلی تقریبا مشابه با نمونه به‌کارگیری شده در ردمی نوت 11T پرو است. بنابراین احتمالا شاهد اعمال تغییرات کیفی در این بخش خواهیم بود. بر اساس شایعات، هندست‌های ردمی نوت 12 پرو و ردمی نوت 12 پرو پلاس مجهز به نمایشگرهای آمولد با طراحی خمیده خواهند بود؛ اما به منظور اطمینان از این موضوع بایستی منتظر انتشار تصاویری از پنل جلویی هندست‌ها باشیم.

با این‌حال نکته‌ای که می‌توان با اطمینان به آن اشاره کرد این است که توان پردازشی ردمی نوت 12 پرو از طریق تراشه Dimensity 1080 ساخت شرکت مدیاتک تامین خواهد شد. تیزر رسمی منتشر شده توسط کمپانی صریحا به این موضوع اشاره نموده است. نکته جالب توجه اینکه شایعات پیشین از به‌کارگیری این تراشه در مدل پایه ردمی نوت 12 حکایت داشتند؛ در حالی‌که انتظار می‌رفت برند چینی برای ردمی نوت 12 پرو از تراشه اسنپ‌دراگون 778G کوالکام استفاده کند. بنابراین اکنون کاربران می‌توانند معکوس چنین سناریویی را مدنظر قرار دهند.

رویداد رونمایی از سری ردمی نوت 12 در روز 27 اکتبر (5 آبان ماه) برگزار خواهد شد. کمپانی چینی ضمن معرفی هندست‌های جدید خود از تعداد زیادی محصول دیگر نیز رونمایی خواهد کرد. به‌عنوان مثال مدل جدید می نوت‌بوک ایر پس از وقفه‌ای 3 ساله در عرضه این سری به‌طور رسمی معرفی خواهد شد.

 

نوشته تصاویر جدید از ردمی نوت 12 پرو در فضای وب منتشر شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

تصاویر جدید از ردمی نوت ۱۲ پرو در فضای وب منتشر شد

ردمی فرآیند افشای اطلاعات مربوط به گوشی‌های سری ردمی نوت 12 را از امروز آغاز کرده است. در همین راستا مشخصا طراحی اسمارت‌فون ردمی نوت 12 پرو برای نخستین بار به تصویر کشیده شده است.

با توجه به تصویر منتشر شده از پنل پشتی دستگاه ظاهرا هیچ‌گونه اطلاعات جدیدی از جنبه طراحی قابل برداشت نیست. ماژول دوربین اصلی تقریبا مشابه با نمونه به‌کارگیری شده در ردمی نوت 11T پرو است. بنابراین احتمالا شاهد اعمال تغییرات کیفی در این بخش خواهیم بود. بر اساس شایعات، هندست‌های ردمی نوت 12 پرو و ردمی نوت 12 پرو پلاس مجهز به نمایشگرهای آمولد با طراحی خمیده خواهند بود؛ اما به منظور اطمینان از این موضوع بایستی منتظر انتشار تصاویری از پنل جلویی هندست‌ها باشیم.

با این‌حال نکته‌ای که می‌توان با اطمینان به آن اشاره کرد این است که توان پردازشی ردمی نوت 12 پرو از طریق تراشه Dimensity 1080 ساخت شرکت مدیاتک تامین خواهد شد. تیزر رسمی منتشر شده توسط کمپانی صریحا به این موضوع اشاره نموده است. نکته جالب توجه اینکه شایعات پیشین از به‌کارگیری این تراشه در مدل پایه ردمی نوت 12 حکایت داشتند؛ در حالی‌که انتظار می‌رفت برند چینی برای ردمی نوت 12 پرو از تراشه اسنپ‌دراگون 778G کوالکام استفاده کند. بنابراین اکنون کاربران می‌توانند معکوس چنین سناریویی را مدنظر قرار دهند.

رویداد رونمایی از سری ردمی نوت 12 در روز 27 اکتبر (5 آبان ماه) برگزار خواهد شد. کمپانی چینی ضمن معرفی هندست‌های جدید خود از تعداد زیادی محصول دیگر نیز رونمایی خواهد کرد. به‌عنوان مثال مدل جدید می نوت‌بوک ایر پس از وقفه‌ای 3 ساله در عرضه این سری به‌طور رسمی معرفی خواهد شد.

 

نوشته تصاویر جدید از ردمی نوت 12 پرو در فضای وب منتشر شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اپل نمایش تبلیغات را در اپ استور افزایش می‌دهد

تبلیغات در اپ استور

اپل با انتشار ایمیلی به توسعه‌دهندگان، آنها را در جریان تغییرات تازه اپ استور گذاشته است. این شرکت می‌خواهد از روز 25 اکتبر در تب Today و همچنین قسمت You Might Also Like که در انتهای فهرست اپلیکیشن‌های اپ استور قرار دارد، تبلیغات نمایش دهد.

این تبلیغات در تمام کشورها نمایش داده خواهند شد به جز چین. این حرکت در راستای طرح افزایش محل تبلیغات در اپ استور صورت می‌پذیرد. اوایل سال جاری میلادی بود که اپل از اجرای این طرح صحبت کرد. به این ترتیب توسعه‌دهنگان مجبور می‌شوند تا تبلیغات را در صفحات اپلیکیشن خودشان خریداری کنند تا کسی کاربرانشان را تصاحب نکند.

این تغییر موجب به وجود آمدن مباحثی در خصوص افزایش مالیات اپلیکیشن‌های توسعه‌دهندگان شده است. اپل پیش از این منابع تبلیغات خود در وبسایتش را به‌روز کرده است تا منعکس‌کننده این تغییر جدید باشد.

از تب Today برای نشان دادن اپلیکیشن‌های پیشنهادی اپ استور استفاده می‌شود و این اولین بار است که از این تب در راه تبلیغات استفاده می‌شود. اپل در خصوص استفاده از این تب برای تبلیغات گفته است:

«با تبلیغات در تب Today، اپلیکیشن شما می‌تواند به صورت برجسته در صفحه اول اپ استور نمایش داده شود. به عبارت دیگر اپلکیشن شما جزء اولین چیزهایی می‌شود که کاربر با ورود به اپ استور می‌بیند. برجستگی این محل آن را تبدیل به گزینه‌ای ایده‌آل برای اطلاع‌رسانی در مورد اپلیکیشن می‌کند؛ به خصوص اطلاع‌رسانی در مورد محتوایی جدید، رویدادی مخصوص و یا به‌روزرسانی‌های فصلی.»

صفحات محصولات اپ استور نیز تبلیغات می‌گیرند. کوپرتینویی‌ها در این خصوص در وبسایت خود نوشته‌اند:

«تبلیغات در صفحات تولیدات به شما امکان می‌دهد تا اپلیکیشن خود را به کاربران علاقه‌مند عرضه کنید. تبلیغات بالای لیست You Might Also Like به نمایش درمی‌آید. به این ترتیب کاربرانی که صفحه را پایین کشیده‌اند تا اپلیکیشن‌های مشابه با اپلکیشن مورد نظرشان را ببینند و اطلاعات بیشتری از آنها کسب کنند، اپلیکیشن شما را خواهند دید. تبلیغ شما می‌تواند در تمام دسته‌بندی‌های اپلیکیشن‌های مربوطه نمایش داده شود و یا تنها در دسته‌بندی‌هایی که مشخص می‌کنید، نشان داده شود.»

پیش از این تغییرات، تبلیغات در اپ استور در قسمت نتایج جست‌وجوها و در تب Suggested نمایش داده می‌شد. حالا تبلیغات در چهار محل نشان داده می‌شود؛ پس اگر از کاربران آیفون، آیپد یا دستگاه‌های مک هستید، خود را برای دیدن تبلیغات بیشتر آماده کنید.

نوشته اپل نمایش تبلیغات را در اپ استور افزایش می‌دهد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

مقایسه کیفیت تصویر در شب پرچمدار گوگل، شیائومی و هواوی با پرچمدار جدید ویوو + تصویر

یک دست‌اندرکار مشهور حوزه صنعت با شناسه Ice Universe که در زمینه انتشار اطلاعات انحصاری پیرامون جدیدترین تحولات صنعت موبایل دارای سابقه‌ای طولانی است؛ اخیرا با انتشار تصاویر ثبت شده توسط اسمارت‌فون‌های گوگل پیکسل 7 پرو، هواوی میت 50 پرو، شیائومی 12s اولترا و ویوو X80 پرو به مقایسه عملکرد دوربین آنها پرداخته است.

Ice Universe ضمن توضیحاتی خاطرنشان کرد: “حالت HDR فراطبیعی در تصویر ثبت شده توسط ویوو X80 پرو کماکان فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد (اما افکت HDR بیش از حد همواره موضوع خوشایندی قلمداد نمی‌شود). من پیش‌تر اعلام کردم که عملکرد حالت شبانه در اسمارت‌فون ویوو نسبت به گوگل پیکسل 7 پرو در وضعیت بهتری قرار دارد و بسیاری از کارشناسان با این ادعا مخالفت کردند. ظاهرا بسیاری از افراد در ارزیابی‌های خود، این برند چینی را دست کم گرفته‌اند.”

همچنین Ice Universe وعده داد که به منظور مقایسه قابلیت‌های دوربین گوگل پیکسل 7 پرو، هواوی میت 50 پرو، شیائومی 12s اولترا و ویوو X80 پرو به‌زودی ویدیوی بزرگی را منتشر خواهد کرد. این افشاگر نخستین فردی بود که پیرامون رویه‌های جدید صنعت اسمارت‌فون نظیر نمایشگرهای آبشاری، طراحی ناچ‌دار آیفون X، طراحی جدید آیفون 14 و سنسور تصویربرداری 200 مگاپیکسلی شرکت سامسونگ با اطمینان صحبت کرد. وی اخیرا از طریق برخی منابع نزدیک به بخش تحقیق و توسعه سامسونگ موفق به کسب اطلاعاتی انحصاری پیرامون محصولات آینده غول کره‌ای شده است.

نوشته مقایسه کیفیت تصویر در شب پرچمدار گوگل، شیائومی و هواوی با پرچمدار جدید ویوو + تصویر اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

مشخصات احتمالی سونی اکسپریا Ace مارک ۴ منتشر شد

سونی اکسپریا 5 مارک 4 آخرین گجت معرفی شده از سری اکسپریا توسط غول ژاپنی به‌شمار می‌رود. این هندست پیش‌تر در ماه سپتامبر 2022 معرفی شد. اکسپریا 5 مارک 4 ورژن کوچک‌تر اکسپریا 1 مارک 4 به‌شمار رفته و مجهز به یک نمایشگر 6.1 اینچی است. اما اطلاعات اخیرا لو رفته نشان می‌دهند که سونی سرگرم توسعه یک مدل جمع‌وجورتر از سری اکسپریا است.

وبسایت Notebookcheck.net در گزارشی با استناد به اطلاعات تائید نشده موجود در شبکه اجتماعی چینی Weibo ادعا می‌کند که گوشی آینده اکسپریا مجهز به یک نمایشگر 5.5 اینچی بوده و با مشخصات داخلی یک محصول متوسط و میان‌رده روانه بازار خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها این مدل جانشین سونی اکسپریا Ace مارک 3 به‌شمار خواهد رفت؛ هندستی که پیش‌تر به‌صورت انحصاری در بازار ژاپن عرضه شد. با این‌حال اکنون شایعات نشان می‌دهند که هندست جدید سونی در سایر مناطق جهان نیز قابل دسترس خواهد بود.

از جنبه مشخصات فنی، فهرست لو رفته نشان می‌دهد که این اسمارت‌فون مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 4 نسل 1 کوالکام، 6 گیگابایت رم، 128 گیگابایت حافظه داخلی و باتری با ظرفیت 4500 میلی‌آمپرساعت خواهد بود. ظاهرا نمایشگر 5.5 اینچی این هندست دارای رزولوشن 2520×1080 پیکسلی بوده و از فناوری شارژ 18 واتی در بستر سیم نیز پشتیبانی خواهد شد.

چنان‌چه مشخصات فنی مورد اشاره برای اکسپریا Ace مارک 4 معتبر باشند؛ در این‌صورت هندست مذکور شاهد پیشرفتی قابل توجه نسبت به مدل نسل قبلی خود خواهد بود. سونی اکسپریا Ace مارک 3 به‌همراه یک نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن 1496×720 پیکسل، پردازنده اسنپ‌دراگون 480، 4 گیگابایت رم، 64 گیگابایت حافظه داخلی و باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی به بازار عرضه شد.

سونی اکسپریا Ace مارک 3 در ژوئن سال 2022 معرفی شد. بنابراین ژوئن 2023 احتمالا زمان مناسبی برای رونمایی از مدل جانشین آن خواهد بود.

سونی اکسپریا 5 مارک 4 

تجزیه و تحلیل گوشی‌های جمع‌وجور برای مردم

علاقه‌مندان به گوشی‌های کامپکت، گزینه‌های چندان زیادی را در اختیار ندارند. چنان‌چه اکسپریا Ace مارک 4 با مشخصات مورد اشاره تولید شده و به‌همراه یک نمایشگر 5.5 اینچی روانه بازار شود؛ در این‌صورت یکی از کوچک‌ترین هندست‌های قابل دسترس برای مشتریان به‌شمار خواهد رفت. اکنون می‌دانیم که امسال شرکت اپل از عرضه مدل جدید آیفون مینی صرفنظر کرد. بر اساس شایعات، فروش آیفون 13 مینی به اندازه‌ای نبوده که اپل را برای عرضه آیفون 14 مینی متقاعد نماید. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که میزان استقبال مشتریان از آیفون 14 پلاس نیز تحول چشمگیری را رقم نخواهد زد.

با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق اسمارت‌فون‌های امروزی مجهز به نمایشگرهایی با اندازه بالغ بر 6 اینچ هستند؛ لذا به‌نظر می‌رسد که میزان تقاضای مصرف‌کنندگان برای هندست‌های کوچک‌تر واقعا کم است. موفقیت یا ناکامی اکسپریا Ace مارک 4 می‌تواند به‌عنوان یک شاخص دیگر برای اثبات یا رد این نظریه مورد توجه قرار گیرد.

گوشی‌های تاشو احتمالا پاسخی مناسب برای رفع نیازمندی‌های مشتریان دستگاه‌های کامپکت خواهند بود. این گجت‌ها هنگام باز شدن، نمایشگر بزرگی را در اختیار کاربران قرار داده و هنگام جمع شدن، ابعاد آنها نسبتا کوچک شده و به آسانی داخل جیب یا کیف جای می‌گیرند. اکنون تنها چیزی که نیاز داریم این است که قیمت گوشی‌های تاشو به اندازه‌ای کاهش یابد که این گجت‌ها خریداران مدل‌های میان‌رده را به سوی خود جذب نمایند.

نوشته مشخصات احتمالی سونی اکسپریا Ace مارک 4 منتشر شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

این ۱۲ اپلیکیشن مشهور باتری گوشی شما را سریعا خالی می‌کنند

هنگامی که صحبت از بدافزارها در گوشی‌های هوشمند می‌شود، بیشترین سناریوهای محتمل مربوط به سرقت هویت، خالی کردن حساب بانکی و لو رفتن اطلاعات شخصی می‌شود. ولی گاهی اوقات تمامی کاری که یک بدافزار انجام می‌دهد، مقدار ناچیزی درآمدزایی برای خالقش است.

البته که در هر صورت این اپلیکیشن‌ها هنوز هم بدافزار محسوب می‌شوند. و حالا لیستی از اپلیکیشن‌های اندرویدی که آلوده به تروجان هستند و در گوگل پلی منتشر شده‌اند، معرفی شده است.

تیم تحقیقاتی موبایل شرکت مک‌آفی لیست دوازده اپلیکیشن اندرویدی را منتشر کرده است که به عنوان تروجان‌های کلیکر عمل می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها پیش از حذف از گوگل پلی، بیش از بیست میلیون بار توسط کاربران کشورهای مختلف دانلود شده‌اند. پس وجود نداشتن آنها در گوگل پلی، به معنای آن نیست که همین حالا یکی از این اپلیکیشن‌ها بر روی گوشی هوشمند شما نصب نیست.

تیم مک‌آفی در توضیحاتی بیان کرده است که کدهای بدافزارها در کمین اپلیکیشن‌های کاربردی هستند. اپلیکیشن‌هایی از قبیل چراغ قوه‌ها، تسک منیجرها و برنامه‌هایی که کدهای QR را می‌خوانند.

به محض نصب این اپلیکیشن‌ها، بدافزار بدون آگاهی کاربر در پس‌زمینه اپلیکیشن شروع به وبگردی می‌کند تا کلیک و ویوهای فیک ثبت کند. به این ترتیب، کاربر ندانسته جیب برخی از سودجویان را پر می‌کند و در عین حال به هندست خود نیز آسیب می‌زند.

هنگامی که وبگردی انجام می‌شود، باتری گوشی شما مصرف شده و کم می‌شود؛ درست به مانند زمانی که خودتان در حال وبگردی هستید. اگر اپلیکیشن غیرمعتبری دارید و باتری گوشی‌تان دیگر مثل قبل عمل نمی‌کند، شاید حالا بدانید که مقصر چیست.

نیاز به گفتن ندارید که شما باید در اسرع وقت اپلیکیشنی که گوشی شما را تبدیل به مزرعه کلیک کرده است، حذف کنید. این هم لیست کامل 16 اپلیکیشن اندرویدی که تیم مک‌آفی منتشر کرده است:

 

  •     High-Speed Camera
  •     Smart Task Manager
  •     Flashlight+
  •     K-Dictionary
  •     BusanBus
  •     +Flashlight
  •     Quick Note
  •     Currency Converter
  •     Joycode
  •     EzDica
  •     Instagram Profile Downloader
  •     Ez Notes

نوشته این 12 اپلیکیشن مشهور باتری گوشی شما را سریعا خالی می‌کنند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

نتایج جالب یک تحقیق: مردم تنبل هستند و از پسوردهای ناایمن استفاده می‌کنند

علی‌رغم هشدارهای شرکت‌های مختلف و فعالان حوزه امنیت به کاربران جهت انتخاب و استفاده از رمزهایی قوی و محکم برای ورود به حساب‌هایشان، مردم همچنان هم در این زمینه تنبلی می‌کنند و اطلاعات شخصی خود را به خطر می‌اندازند. گزارش جدیدی که در این زمینه منتشر شده است، نشان می‌دهد که تمهیدات شرکت‌های مختلف در این زمینه، حتی تاییدیه‌های دو مرحله‌ای هم تاثیر چندانی در این روند نگذاشته است.

یافته‌های این تحقیق جدید نشان می‌دهد که متاسفانه تعداد زیادی از افراد همچنان از یک رمز برای چندین حساب کاربری مختلف خود استفاده می‌کنند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، باید بدانید که تمام حساب‌های کاربری خود را به خطر می‌اندازید. هکرها به خوبی می‌دانند که بسیاری از افراد دست به انجام چنین کاری می‌زنند و برای سرقت اطلاعات فردی که یکی از حساب‌هایش را هک کرده‌اند، به راحتی از همان رمز هک شده در دیگر حساب‌های کاربری استفاده می‌کنند.

گزارش جدیدی که در این زمینه منتشر شده است، نشان می‌دهد که 60 درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیق از یک رمز در حساب‌های کاربری مختلف خود استفاده می‌کنند. حدود 40 درصد نیز اشاره کرده‌اند که به یاد سپردن چندین رمز دشوار است. با توجه به این که رمز مناسب و قابل قبول در برخی حساب‌ها متشکل از حروف، اعداد و نمادها است، شاید باید به این عده حق داد که یافتن رمزی که هم حائز این شرایط باشد و هم به یاد بماند، کمی دشوار است. در این بین 27 درصد نیز عنوان کرده‌اند که احتمال هک شدن خود را بعید می‌دانند.

مسئله جالب دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است، استقبال نکردن کاربران از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های رمزساز است. اپل، گوگل، مایکروسافت و دیگر شرکت‌های بزرگ اپلیکیشن‌های رایگانی ارائه می‌دهند که رمزهایی قوی درست می‌کنند و برای کاربر ذخیره می‌کنند. البته اپلیکیشن‌های مستقلی مانند Dashlane یا LastPass هم برای انجام این کار وجود دارند، اما کاربران تمایل زیادی به استفاده از این دست برنامه‌ها نشان نداده‌اند.

انتخاب رمز

شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری به این نتیجه رسیده‌اند که حتی با وجود تاییدیه دو مرحله‌ای نیز همچنان نیاز به بهبود مسائل امنیتی وجود دارد؛ چرا که براساس آخرین گزارش‌ها، روزانه 79.5 میلیون حمله با هدف سرقت رمز کاربران صورت می‌گیرد. با اطلاعاتی که این گزارش منتشر کرده است، شاید باید گفت دست یافتن به یک راه‌حل برای این شرکت‌ها بسیار دشوار است.

با این حال انجمن FIDO Alliance و کنسرسیوم وب جهان‌گستر (World Wide Web Consortium) در حال همکاری با غول‌های فناوری هستند تا به صورت کامل رمزها را حذف کنند. به جای رمز، فرد از اثر انگشت یا شناسایی چهره استفاده خواهد کرد. البته که رسیدن به این هدف زمان می‌برد، اما ویژگی Passkeys در اپل که با iOS 16 و macOS Ventura عرضه می‌شود، جزء اولین قدم‌ها در این راه است.

نوشته نتایج جالب یک تحقیق: مردم تنبل هستند و از پسوردهای ناایمن استفاده می‌کنند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

سامسونگ از سومین سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی خود رونمایی کرد

سامسونگ از سومین سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی خود موسوم به ISOCELL HPX 200 رسما رونمایی کرد. این سنسور احتمالا برای دوربین اصلی تعبیه شده روی پنل پشتی سامسونگ گلکسی S23 اولترا طی سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

کمپانی کره‌ای در سال گذشته از نخستین حسگر دوربین 200 مگاپیکسلی خود با نام ISOCELL HP1 رونمایی کرد و دومین مدل موسوم به ISOCELL HP3 نیز طی سال 2022 توسط سامسونگ معرفی شد. سنسور ISOCELL HP1 پیش‌تر در اسمارت‌فون‌های موتورولا اج 30 اولترا و شیائومی 12T پرو مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها سامسونگ در پرچم‌دار گلکسی S23 اولترا خود از یک دوربین 200 مگاپیکسلی بهره خواهد برد. بنابراین سنسور ISOCELL HPX 200 یکی از نامزدهای مناسب جهت قرارگیری در پشت لنز دوربین اصلی برترین هندست غیر تاشو سامسونگ طی سال آینده خواهد بود. اگرچه این خبر به‌طور رسمی از جانب سامسونگ اعلام نشده است؛ اما یک افشاگر مشهور با نام Ice Universe ادعا می‌کند که سنسور 200 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده برای سامسونگ گلکسی S23 اولترا دارای اندازه 1/1.3 اینچی، پیکسل‌های 0.6 میکرونی و لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.7 در قسمت جلویی آن است. چنین مشخصاتی در سنسورهای ISOCELL HP1 یا ISOCELL HP3 به چشم نمی‌خورند.

با این‌حال مشخصات مورد اشاره در توئیت جدید Ice Universe با اندازه 0.56 میکرونی پیکسل‌ها در سنسور ISOCELL HPX 200 مطابقت دارد. این حسگر از فناوری ایزولاسیون ترنچ عمیق پیشرفته (DTI) سامسونگ بهره می‌گیرد. در این فناوری هر پیکسل به‌صورت مجزا ایزوله شده و میزان حساسیت جهت ارائه تصاویر واضح‌تر و خوش رنگ و لعاب‌تر افزایش پیدا می‌کند. سنسور ISOCELL HPX بسته به شرایط نورپردازی محیط قادر به ثبت تصاویر 200، 50 و 12.5 مگاپیکسلی است.

با وجود فناوری تترا پیکسل و در زیر نور شدید خورشید، سنسور دوربین اندازه 0.56 میکرونی برای پیکسل‌ها را حفظ خواهد کرد. در این‌حالت تصاویر ثبت شده از رزولوشن 200 مگاپیکسلی برخوردار خواهند بود. در فضاهایی با روشنایی کم، اندازه پیکسل‌ها به 1.12 میکرون افزایش یافته و امکان ثبت تصاویر 50 مگاپیکسلی توسط کاربران فراهم خواهد شد. در شرایط نوری بسیار ضعیف نیز 16 پیکسل مجاور با یکدیگر ادغام شده و تصاویری با رزولوشن 12.5 مگاپیکسل به ثبت خواهد رسید. بر اساس اعلام سامسونگ این سیستم به کاربران امکان می‌دهد تا بدون توجه به نور محیط، تصاویر واضحی را ثبت نمایند.

سنسور ISOCELL HPX از ضبط ویدیوهای 8K با سرعت 30 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند. همچنین این سنسور از قابلیت تصویربرداری HDR دوگانه از 2 حالت 4K و فول اچ‌دی پشتیبانی می‌کند. حالت HDR پیشرفته بسته به میزان روشنایی، نور و سایه‌روشن‌ها اقدام به عکاسی با نورپردازی کم، متوسط و زیاد خواهد کرد. در نهایت این 3 تصویر با سطوح نورپردازی متفاوت در یکدیگر ادغام شده و عکس‌ها و ویدیوهای HDR با ظاهری فوق‌العاده را خلق می‌کنند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها سامسونگ گلکسی S23 اولترا در اوایل سال 2023 همراه با دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی، اسکنر اثرانگشت زیر نمایشگر با اندازه بزرگ‌تر و یک باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی معرفی خواهد شد. اندازه نمایشگر این هندست مشابه با گلکسی S22 اولترا و برابر با 6.8 اینچ خواهد بود. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که سامسونگ گلکسی S22 اولترا به‌عنوان جایگزینی برای سری گلکسی نوت روانه بازار شد. سامسونگ پس از عرضه سری گلکسی نوت 20 در سال 2020 توسعه اسمارت‌فون‌های این خانواده را متوقف کرد. انتظار می‌رود که سامسونگ گلکسی S23 اولترا قالب طراحی سری گلکسی نوت را حفظ کرده و کماکان از قلم S Pen و حفره داخلی جهت استقرار آن میزبانی نماید.

نوشته سامسونگ از سومین سنسور 200 مگاپیکسلی خود رونمایی کرد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.