اجرای ۲۳ پروژه دولت الکترونیک تا سال ۹۹/رشد ۸۹ درصدی خدمات آنلاین

رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری با اشاره به رشد ۸۹ درصدی ارائه خدمات آنلاین دولتی گفت: ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک برای دستگاه های مختلف تا سال ۹۹ اجرایی می شود.
 
شراره بخت‌جو اظهار داشت: بر اساس ارزیابی سازمان ملل در حوزه دولت الکترونیک برای سال ۲۰۱۶، رتبه ما ۱۰۶ بود و این عدد در سال ۲۰۱۸، با ۲۰رتبه ارتقا ۸۶ شد.
 
رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: در این ارزیابی، بیشترین رشد نیز مربوط به رشد ۸۹ درصدی در ارائه خدمات آنلاین بود که گویای رشد خوب در حوزه دولت الکترونیک است.
 
وی ادامه داد: دستگاه ها اکثرا به تنهایی خدمات را الکترونیکی و خدمات خوبی ارائه کرده اند و سامانه‌هایی را راه‌اندازی کردند.
 
ارتباط بین‌دستگاهی باید افزایش یابد
 
بخت‌جو تصریح کرد: منتهی ارتباط بین دستگاهی،  تبادل اطلاعات و استعلامات بین دستگاه‌ها باید افزایش یابد.
 
وی تاکید کرد: در صورت تحقق این موضوع، یک دولت الکترونیک یک پارچه و جامع خواهیم داشت که البته هدف هم‌ همین است.
 
ابلاغ ۲۳ پروژه اولویت‌دار به دستگاه‌ها
 
این مقام مسئول اظهار داشت: در این زمینه ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک به دستگاه‌ها ابلاغ شده است؛ از جمله این پروژه‌ها می‌توان به مالیات الکترونیک، سلامت الکترونیک امضای الکترونیک و هویت هوشمند اشخاص حقیقی حقوقی اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این پروژه‌ها باید تا سال ۹۹‌ یا به طور کامل یا بخش عمده ها انها اجرا شود.  
 
بخت‌جو تاکید کرد: در صورت تحقق این پروژه‌ها نه تنها مشکلات مردم حل می شود بلکه گام های بیشتر در راستای تحقق دولت الکترونیک برداشته می شود.
 
تشکیل کارگروه ۴ نفره  برای رصد اقدامات
 
وی با بیان اینکه کارگروه چهار نفره‌ای برای رصد اقدامات تشکیل شده است، گفت: این کارگروه متشکل از روسای سازمان ادرای و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیر نظر معاون اول رئیس جمهور است.
 
بخت‌جو افزود: چالش ها و راهکارها به این کارگروه منتقل می‌شود تا از این طریق مشکلات اجرایی پروژه ها حل شود.

یکی از افتخارات دولت ایجاد شاه راه ارتباطی است

 
رئیس جمهور گفت: یکی از افتخارات بزرگ دولت ایجاد شاه راه ارتباطی است. ‏
 
حسن روحانی عصر پنج شنبه در جلسه افتتاح همزمان چندین طرح زیربنایی و آیین افتتاح طرح های ‏‏بخش اطلاعات و ارتباطات به وسیله ویدیو کنفرانس اظهار داشت: یکی از افتخارات دولت ایجاد شاه راه ارتباطی است و باعث ‏افتخار است که مردم بتوانند در کشور ما با موبایل نسل سه و چهار نیازهای خود را برطرف کنند و خدمات رفاهی را دریافت ‏کنند. ‏
 
وی این امر را کار بسیار عظیم و بزرگی دانسته و گفت:  این امر زیرساختی بزرگ برای تمدن عظیم در ایران است و قابل ‏مقایسه با بسیاری از فناوری ها دیگر نیست. ‏
 
رئیس جمهور ادامه داد: فناوری های آی تی و آی سی تی پایه تحولات در دنیای امروز است و زندگی در سایه این فناوری ها ‏متحول شده است. ‏
 
وی با اشاره ای به لزوم توجه به این فضا گفت: البته این نوع فناوری ها کارد تیز و برنده ای است که باید حواس خود را جمع ‏کرده و نگذاریم نسل جوان مورد انحراف قرار گیرند. ‏
 
روحانی ادامه داد: باید از زمینه های تقویت بخش های علمی در این فضا استفاده کنیم و تحول بزرگی در کشور و به خصوص ‏روستاها ایجاد کنیم. ‏
 
وی با بیان اینکه امروزه روستاها به شبکه ملی ارتباطات وصل می شوند، این امر را تحول بزرگ در روستاها دانست.

واقعیت مجازی واقعیت افزوده دنیا را دربرمی‌گیرد

 
پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری در تکنولوژی‌های هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۳ از رشد انفجاری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خبر می‌دهد.
 
فناوری‌های نوظهور واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از پتانسیل‌های گسترده‌ای برخوردارند که می‌توانند زمینه‌ساز تحولی شگرف در دنیای محصولات هوشمند باشند. این فناوری‌ها در سال‌های اخیر، رشد محسوسی را تجربه‌ کردند و توانستند محصولات سخت‌‎افزاری و نرم‌افزاری جدیدی را وارد دنیای ما انسان‌ها کنند.
 
طبق آخرین برآوردها تا سال ۲۰۲۳ چیزی حدود ۱۶۰ میلیارد دلار در حوزه‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و همچنین واقعیت ترکیبی سرمایه‌گذاری خواهدشد و این یعنی به‌زودی این فناوری‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. واقعیت مجازی عبارتی کلی است که توضیح کوتاه و مختصر آن به این‌گونه است: تجربه‌ای که از طریق کامپیوتر و با درگیر کردن حواس کاربر ایجاد می‌شود و وی می‌تواند با محیطی شبیه‌سازی‌شده که در دنیای مجازی اتفاق می‌افتد، ارتباط برقرار کرده و آن را احساس کند.
 
تکنولوژی نه چندان جدید
طبق گفته انجمن واقعیت مجازی، این تکنولوژی برای نخستین‌بار در قرن نوزدهم میلادی قدم به دنیای ما انسان‌ها گذاشت. چندین دهه کار و تمرکز بر این فناوری سبب شد تا در دهه ۱۹۶۰ میلادی، واقعیت مجازی به شکلی که به‌عنوان «محیط‌های مصنوعی» شناخته می‌شد، بیشتر خود را در دنیای تکنولوژی جا کرده و حوزه جدیدی را پیش روی محققان بگشاید. در دهه ۱۹۹۰ میلادی نیز واقعیت مجازی به لطف تولید فیلم‌هایی همچون The Lawnmoover Man تولید سال ۱۹۹۲ و ساخت اولین نمونه‌های هدست Sega و نینتندو مورد توجه قرار گرفت. این روند تداوم یافت و نتیجه آن را امروز شاهدیم؛ به نحوی که بازار محصولات هوشمند مملو از هدست‌های واقعیت مجازی شده که قادرند با کمک گرافیک‌های سه‌بعدی با رزولوشن بالا و القای حس مکان و حرکت به کاربر، تجربه‌ای بسیار متفاوت را برای کاربران به ارمغان آورند.
 
در حال حاضر، شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و فیس‌بوک ازجمله بازیگران اصلی در عرصه فناوری واقعیت مجازی به شمار می‌روند. برخلاف واقعیت مجازی که به دنبال غرق کردن کاربر در دنیایی کاملا مجازی است؛ فناوری واقعیت افزوده با دنیای واقعی سروکار دارد و تلاش می‌کند از طریق ایجاد عناصر تولیدشده دیجیتالی و اضافه کردن آنها به دنیای واقعی، محیطی جدید را برای کاربران رقم بزند. نخستین نمایشگر مبتنی‌بر فناوری واقعیت افزوده که روی سر کاربر قرار می‌گرفت در سال ۱۹۶۸ و در دانشگاه‌ هاروارد تولید شد، اما این فناوری در سال ۲۰۰۸ به شکل تجاری خود رسید به‌طوری که در آن زمان از این فناوری برای تبلیغ شرکت بی‌ام‌و در یک مجله استفاده‌شد. پس از آن، شاهد ورود واقعیت افزوده به حوزه‌های مختلف بودیم که ازجمله آنها می‌توان به کدهای QR اشاره کرد که محتوای واقعیت افزوده را قفل‌گشایی می‌کرد. طولی نکشید که اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده نیز تولید و به بازار عرضه شدند.
 
عبور به واقعیت ترکیبی
همان‌طور که از نام واقعیت ترکیبی پیداست، این فناوری ترکیبی از این دو فناوری را در خود جای داده و قادر است اشیا را به دنیای واقعی اضافه و امکان تعامل کاربر با این اشیا را فراهم کند. سخت‌افزارهای متعددی برای فناوری‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی تولید شده که از جمله بارزترین آنها، هدست‌های ساخت شرکت‌های اچ‌تی‌سی، آکیولس و سونی هستند که به ترتیب مدل‌های ویو، گو و پلی‌استیشن وی‌آر را تولید کرده‌اند. برای فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، این سخت‌افزار ممکن است یک عینک هوشمند، گوشی موبایل، تبلت، پوشیدنی هوشمند مانند یک ساعت و... باشد. این روزها، بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به اهمیت و رشد بی‌وقفه فناوری واقعیت افزوده پی برده‌اند و تلاش می‌کنند تا محصولات خود را با قابلیت پشتیبانی از این فناوری‌ها تولید کنند. برای نمونه، شرکت کوالکام که در زمینه تولید انواع چیپست فعالیت دارد، برخی از پردازنده‌های خود را به این فناوری مجهز کرده است. از طرف دیگر، شرکت‌های دیگر همچون گوگل و اپل نیز سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند و قطعا در آینده شاهد عرضه محصولات سخت‌افزاری متعددی از سوی شرکت‌های مختلف خواهیم‌بود.
 
واقعیت افزوده ابری
واقعیت افزوده ابری را می‌توان یک نسخه دیجیتال از دنیای واقعی تعریف کرد که هر زمان و هر مکانی ازسوی کاربران قابل دسترسی است. برای مثال با کمک این فناوری کاربر می‌تواند تمامی‌ اطلاعات مربوط به یک ساختمان را با کمک گوشی یا هر دستگاه دیگری که در اختیار دارد در کمتر از چند ثانیه و از طریق این فناوری مشاهده کند. درواقع، ورود اینترنت به ما این امکان را داد تا در هر لحظه به اطلاعات متن‌محور دسترسی داشته‌باشیم، اما واقعیت افزوده قادر است اطلاعات بصری را به ما ارائه‌دهد. این دو فناوری اکنون گام‌های نخست خود را برای فراگیر شدن برمی‌دارد و برخی شرکت‌ها نیز توجه ویژه‌ای را معطوف توسعه هرچه بیشتر آن کرده‌اند. ازجمله مهم‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به OpenSpace ،‌skycatch و DAQRI اشاره کرد. برای نمونه، شرکت Skycatch با کمک پهپادهای خود محیطی شبیه‌سازی شده مبتنی‌بر فناوری واقعیت افزوده را از پروژه‌های مختلف ارائه می‌کند و DAQRI نیز با تولید کلاه‌هایی مخصوص که از این فناوری بهره می‌برد، اطلاعاتی مفید و کاربردی را در اختیار افراد قرار می‌دهد.
 
ارزش محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال ۲۰۱۹ به ۴/ ۲۰ میلیارد دلار خواهدرسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۷، رشدی ۹۰ درصدی را نشان می‌دهد. در این مطلب تنها به بخشی از ابعاد فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اشاره شد. فناوری‌هایی که می‌توانند دنیای ما انسان‌ها را دست‌خوش تغییرات گسترده‌ای کنند و تجربه متفاوتی از تعامل با دنیای واقعی و مجازی را برای کاربران به ارمغان آورند. انتظار می‌رود که شرکت‌ها با تعامل بیشتر با یکدیگر هرچه زودتر ورود و استفاده از فناوری‌هایی را که گفته می‌شود از اینترنت هم فراگیرتر خواهندشد، تسهیل کنند.

هواوی میت ۳۰ با دو دوربین ۴۰ مگاپیکسلی معرفی خواهد شد!

میت 30

انتظار می‌رود که دو اسمارتفون هواوی میت 30 و میت 30 پرو (Mate 30 & Mate 30 Pro) در اواخر پاییز سال جاری عرضه شوند، البته اگر این شرکت چینی در میان شعله‌های آتش جنگ تجاری آمریکا و چین نسوزد! این شرکت در بدنه پشتی تلفن‌ها از یک مجموعه مربعی شکل برای قراردادن دوربین استفاده کرده است. طبق گفته یکی از افشاگران، اسمارتفون میت 30 در مجموعه دوربین خود دارای دو لنز 40 و یک لنز 8 مگاپیکسلی است.

طبق گفته این افشاگر در توییتر، لنز 40 مگاپیکسلی این دستگاه با اندازه 1/1.5 اینچ و دریچه دیافراگم  f/1.6 یا f/1.4 در بخش دوربین تعبیه شده است. هم‌چنین، لنز اصلی تلفن همانند اسمارتفون پی 30 پرو (P30 Pro) از ویژگی چینش پیکسل RYYB استفاده می‌کند. این لنز مانند قابلیت Cinema Pro تلفن سونی اکسپریا 1 (Xperia 1) از قابلیت‌های لنز‌های سینمایی Cine نیز پشتیبانی می‌کند.

دومین سنسور 40 مگاپیکسلی این تلفن از نوع الترا‌واید است. به طور معمول، تصاویر ثبت‌شده توسط این لنز از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، اما اگر این اطلاعات صحیح باشند، احتمال دارد که هواوی ما را شگفت‌زده کند.

این سنسور با زاویه دید 120 درجه و اندازه 1/1.7 اینچ در کنار لنز 8 مگاپیکسلی تله‌فوتو قرار دارد. لنز تله‌فوتو دستگاه مانند لنز پی 30 پرو از زوم 5 برابر پشتیبانی می‌کند.

از سایر مشخصات فنی این تلفن که مدتی پیش منتشر شده بود، می‌توان به چیپست Kirin 985 با مودم 5G، پشتیبانی از شارژ سریع 55 وات و شارژ بی‌سیم معکوس 10 وات اشاره کرد.

نوشته هواوی میت 30 با دو دوربین 40 مگاپیکسلی معرفی خواهد شد! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

برنامه‌ی شرکت نینتندو برای حضور در رویدادی جدید

رویداد Gamescom 2019 حدود ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود و حال شرکت نینتندو که در این کنفرانس حضور خواهد داشت از برنامه‌ی خود برای حضور در این رویداد رونمایی کرده است. برای جزئیات بیشتر با گیمفا همراه باشید.
 
طی رویدش Gamescom 2019 نینتندو قصد دارد تا در کنار برگزاری تورنمنت بازی Super Smash Bros و نمایش تریلری جدید از بازی‌های معرفی شده در E3 2019، به بازی‌بازان اجازه دهد تا این بازی‌ها را از نزدیک تجربه کنند. در هر صورت برنامه‌ی شرکت نینتندو برای حضور در رویداد Gamescom 2019 به شرح زیر است:
 
نمایش گیم‌پلی بازی‌های جدید:
از تاریخ ۲۰ تا ۲۲ آگست، نینتندو قصد دارد تا سری ویدئوهایی جدید از گیم‌پلی بازی‌های جدید معرفی شده‌ی خود به نمایش بگذارد. فهرست عناوین مورد نظر که در این رویداد شاهد نمایش آن‌ها خواهیم بود، به شرح زیر هستند:
 
 
Luigi’s Mansion 3
The Legend of Zelda: Link’s Awakening
Astral Chain
Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age – Definitive Edition
Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020
The Witcher III: Wild Hunt – Complete Edition
 
عناوین قابل بازی در رویداد Gamescom 2019:
 
بازی‌بازانی که در محل برگزاری کنفرانس حضور داشته و از غرفه‌های شرکت نینتندو بازدید می‌کنند، قادر خواهند بود به تجربه‌ی بازی‌های جدید معرفی شده توسط شرکت نینتندو بپردازند که در سال ۲۰۱۹ برای کنسول نینتندو سوییچ عرضه خواهند شد. فرهست بازی‌های مورد نظر که در رویداد Gamescom 2019 قابل بازی هستند به شرح زیر است:
 
Luigi’s Mansion 3
The Legend of Zelda: Link’s Awakening
Pokemon Sword and Pokemon Shield
Daemon X Machina
Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age – Definitive Edition
The Witcher III: Wild Hunt – Complete Edition
 
برگزاری مسابقات Supersmash Bros
 
شرکت نینتندو قصد دارد تا میان بهترین بازی‌بازان مسابقات Smash Ball Team Cup مسابقه‌ای برگزار کند. برندگان این مسابقه به ژاپن خواهند رفت تا در مسابقات جهانی بازی Supersmash Bros شرکت کرده و با تیم منتخب ژاپن به رقابت بپردازند. مسابقات بازی Supersmash Bros طی رویداد Gamescom 2019 به صورت زنده و از طریق کانال توییچ نینتندو انگلستان پوشش داده می‌شود.
 
رویداد Gamescom 2019 از تاریخ سه‌شنبه ۲۹ مرداد الی شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ (۲۰ الی ۲۴ آگست ۲۰۱۹) در شهر کلن آلمان برگزار می‌شود.

چگونه وسواس مایکروسافت در جزئیات، به خلق محصولی بهینه می‌انجامد

چگونه وسواس مایکروسافت در جزئیات، به خلق محصولی بهینه می‌انجامد

مایکروسافت در کنار سرویس‌ها و نرم‌افزارهای بی‌شماری که به کاربران ارائه می‌کند، تیمی حرفه‌ای نیز برای طراحی و ساخت سخت‌افزار دارد.

دسترسی ۶۴۴روستای آذربایجان شرقی به شبکه‌ ملی اطلاعات

 
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همزمان با سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی، ۱۹۸پروژه‌ توسعه پوشش همراه و ارائه خدمات الکترونیک برای ۶۴۴روستا در آذربایجان شرقی با مجموع سرمایه گذاری ۱۱۲.۰۴میلیارد تومان افتتاح شد.
 
محمد جواد آذری جهرمی در آیین افتتاح ۱۹۸پروژه توسعه پوشش همراه و ارائه خدمات الکترونیک برای ۶۴۴ روستا در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: جوانان آذربایجان شرقی بعد از تیم تراکتور، به بیشترین چیزی که علاقه دارند، ارتباطات است و این را همواره در ملاقات‌ها و صحبت‌ها تاکید می‌کنند، البته برخی اوقات ما به شوخی می‌گوییم؛ ارتباطات مهم‌تر از تراکتور است.
 
وی با بیان این‌که استعدادهای بسیار زیادی از جنس توسعه برای اشتغال در حوزه‌ی آی‌سی دی در استان وجود دارد که مورد توجه قرار گرفته است، گفت: ما برای توسعه‌ی ارتباطات در آذربایجان شرقی در دولت دوازدهم، اقدامات را در سه فاز تعریف کرده‌ایم، فاز اول در فروردین ماه سال گذشته به پایان رسید و با فعالیت شرکت مخابرات ایران و همراه اول ۵۲۸ دکل مخابراتی که از تکنولوژی قدیمی WLNبرخوردار بودند، بروز رسانی شدند و برای این اقدام ۲۴میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شد، امروزه تمامی روستاهای تحت پوشش این سیستم به سیستم‌های بروز مجهز شده‌اند.
 
آذری جهرمی ادامه داد: در فاز دوم که امروز به بهره برداری رسید، ۱۱۴سایت مخابراتی توسط شرکت ایرانسل، ۸۱ سایت مخابراتی توسط همراه اول و سه سایت مخابراتی توسط شرکت رایتل احداث شد که دستاوردمان از این پروژه‌ها، تکمیل پوشش مناطق شهری و اتصال ۶۴۴روستای آذربایحان شرقی به شبکه‌ی ملی اطلاعات بوده است.
 
وی بیان کرد: برای تحقق این اقدام ۲۶ میلیارد تومان از سوی دولت و ۸۶ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی هزینه شده است، در حال حاضر با افتتاح این فاز ۸۹.۹ درصد پوشش جمعیتی روستایی استان به شبکه‌ی ملی اطلاعات متصل می‌شوند.
 
آذری جهرمی با اشاره به هدف گذاری که برای فاز سوم شده است، گفت: تا پایان سال جاری پوشش جمعیت روستایی را به ۸۰ درصد می‌رسانیم، براین اساس فردا جلسه‌ای با آقای استاندار و مجمع نمایندگان استان برگزار می‌شود تا عملیات اجرایی ۲۸ سایت نسل دو، ۳۸ نسل سه و ۶۸نسل چهار و همچنین عملیات احداث ۳۰۲ کیلومتر فیبر نوری در آذربایجان شرقی برای رسیدن به شاخص ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰خانوار آذربایجان شرقی آغاز شود، اعتبار فاز سوم ۷۰ میلیاردتومان خواهد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: از آقای رئیس جمهور خواستار اعلام آغاز عملیات اجرایی برای ایجاد دسترسی ۳۰۰ روستای آذربایجان شرقی به شبکه‌ی ملی ارتباطات تا پایان سال ۹۸ هستیم.
 

استفاده از فناوری‌های به‌روز کشور در استخراج رمزارز؛ مناطق‌سردسیر در اولویت

 
مدیرکل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تهیه پیش‌نویس دستورالعمل استخراج رمز ارز ذیل معاونت آموزش، پژوهش و فناوری این وزارتخانه، گفت: بر اساس این پیش‌نویس تجهیزات استفاده شده در این زمینه باید به‌روز باشد و از آنجایی که این تجهیزات گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند، شرکت‌هایی که در مناطق سردسیر و یا در نزدیکی نیروگاه‌ها مستقر هستند، در اولویت دریافت مجوز خواهند بود.
 
فرزاد اسماعیل‌زاده با اشاره به توسعه رمز ارزها در کشور اظهار کرد: تجربه نشان داده است که جلوگیری از ورود فناوری‌های جدید راهکار مناسبی برای توسعه نوآوری‌ها نخواهد بود، ضمن آنکه این رویکرد زمینه رواج قاچاق و فعالیت‌های زیرزمینی را فراهم خواهد کرد. 
 
وی با بیان اینکه در این راستا از یک سال گذشته در کمیسیون‌های تخصصی هیأت دولت موضوعات مرتبط با فناوری "بلاک چین" و "رمز ارزها" مطرح شده است، ادامه داد: در جلسه هفته گذشته قانونمند شدن استخراج رمز ارز در هیات دولت به تصویب رسید و از آنجایی که این حوزه به عنوان یک فعالیت تولیدی در نظر گرفته شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول اعطای مجوزهای لازم است.
 
اسماعیل‌زاده با بیان اینکه این مصوبه به صورت رسمی هنوز به این وزارتخانه ابلاغ نشده است، خاطر نشان کرد: امیدواریم تا روزهای آینده این مصوبه ابلاغ شود و ما نیز دستورالعمل‌های استخراج رمز ارز را تهیه کرده‌ایم و زمانی که این مصوبه ابلاغ شود، دستورالعمل تهیه شده را با همکاری دستگاه‌هایی چون وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیرو و بانک مرکزی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم تا بتوانیم به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت برسانیم و پس از امضای وزیر، این مصوبه را اجرایی خواهیم کرد.
 
مدیرکل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت این دستورالعمل را شامل ارائه شرایط برای دریافت مجوز دانست تا کسانی که متقاضی فعالیت در حوزه استخراج رمز ارز هستند، بتوانند در این حوزه فعالیت کنند و خاطرنشان کرد: بر اساس این دستورالعمل متقاضیان فعالیت در استخراج رمز ارز باید دارای شخصیت حقوقی باشند و در این حوزه حضور متخصصان فناوری اطلاعات در حوزه‌هایی چون نرم‌افزار، سخت‌افزار، امنیت و شبکه در شرکت‌ها لازم است.
 
اسماعیل‌زاده استفاده از تجهیزات به‌روز را از دیگر الزامات این دستورالعمل ذکر کرد و یادآور شد: بر اساس مصوبه هیأت دولت تجهیزات مورد استفاده در این زمینه باید به‌روز و دارای برچسب‌های نصب شده انرژی و استاندارد از سازمان ملی استاندارد باشند. ضمن آنکه این شرکت‌ها باید دارای تاییدیه وزارت نیرو برای دریافت انشعاب برق صادراتی باشند. 
 
به گفته وی، وزارت نیرو تصمیمی در خصوص قیمت‌های برق صادراتی در نظر نگرفته است، ولی احتمالا این هزینه با توجه به زمان اوج مصرف برق و زمان مازاد برق شناور، متغیر خواهد بود.
 
اسماعیل‌زاده با بیان اینکه در این دستورالعمل فعالیت واحدهای کشاورزی، صنعتی و تولیدی در زمینه استخراج رمز ارز ممنوع اعلام شده است، اضافه کرد: علاوه بر آن، این فعالیت نباید در مکان‌های عمومی باشد و فعالیت شرکت‌های مستقر در مناطق سردسیر و یا در نزدیکی نیروگاه‌های تولید برق در اولویت قرار دارند؛ چراکه تجهیزات مورد استفاده در این زمینه گرمای زیادی تولید می‌کند و فعالیت در مناطق سردسیر، شرکت‌ها را از استفاده از سیستم‌های سرمایشی بی‌نیاز خواهد کرد.
 
وی با اشاره به مراجعه متقاضیان برای دریافت مجوز استخراج رمز ارز با تاکید بر اینکه در حال حاضر این متقاضیان برای دریافت مجوزها اقدام نکنند، گفت: زمانی که مصوبه‌های این فعالیت به وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد و دستورالعمل آن نهایی شود، اطلاع رسانی خواهد شد.
 
به گفته وی، مبادله رمز ارز در داخل کشور ممنوع خواهد بود و تنها در خارج کشور قابل مبادله است.

سفر از دیوار تا آمریکا با موستانگ

فورد اگرچه نام شناخته شده‌ای دارد اما اگر محصولات این کمپانی خودروسازی را در خیابان ببینیم احتمالا کمتر آنها را می‌شناسیم یا فرق آن را با دیگر خودروهای آمریکایی قدیمی تشخیص می‌دهیم. با این حال اگر نامش را در سایت دیوار جست‌وجو کنیم می‌بینیم هنوز هم افراد زیادی نه فقط طرفدار بلکه عاشق این خودروی عتیقه هستند.

فورد موستانگ همان خودرو با کاپوت کشیده با پشتی کوتاه است که سال‌ها عنوان پرفروش‌ترین خودروی دنیا را بر شانه‌اش حمل می‌کرد. این خودرو شعاری مهم داشت: « توسط شما طراحی خواهد شد». اولین تلاش این شرکت برای طراحی یک نمونه اسپرت به نام موستانگ در سال  1964 محقق شد. طراح این خودرو کارول شلبی، همان راننده مسابقات اتوموبیل‌رانی و خودروساز بود. او در اولین روز از اولین مدلی که به بازار داد 20 هزار دستگاه فروخت و یک سال بعد این عدد به یک میلیون دستگاه رسید.

داخل قلب آن یک موتور شش و هشت سیلندر به کار گذاشته شده بود که می‌توانست نزدیک به 310 اسب بخار قدرت تولید کند. یک سال بعد تغییراتی در این خودرو دادند که لشکر اسب‌هایش بیشتری در موتورش به حرکت دربیاید. آن زمان در این خودرو یک گرامافون کار شد که فقط دو آهنگ اجرا می‌کرد ولی اگر نسخه تیونینگ شده آن را بخریم یا روی آن ضبط نصب شده و یا خودمان می‌توانیم ضبط آن را تغییر بدهیم. موتور 4.7 لیتری آن این قدرت را با گیربکس اتومات سه دنده به چرخ‌ها منتقل می‌کرد. دنده اول می‌توانست مانند همه خودروهای قدیمی تا 100 کیلومتر را بدون سر و صدای اضافی طی کند. کم کم قدرت موتور با تغییرات به وجود آمده به 320 اسب بخار رسید. این اسب رام نشده و حشی در هفت ثانیه به 112 کیلومتر سرعت می‌رسید که عددی بسیار قابل توجه بود.

موستانگ که با صدای زنبوری داخل اگزوزش هر جا که باشیم با فریاد بلندی ما را از خودش با خبر می‌کند در دهه هفتاد چند تغییر تجربه کرد. نسل دوم و سوم آن ابتدا و انتهای این دهه متولد شد. موتور آن به یک پیشرانه هشت سیلندر تغییر پیدا کرد تا جانی تازه به آن بدمد. اگر چه در ایران معدود نسخه‌هایی از دهه‌ 60 میلادی هم حضور دارد اما تعداد موستانگ‌های دهه هفتاد و هشتادی در سایت‌هایی مثل دیوار بیشتر است. بعدا نسل چهارم هم در سال 1994 به بازار رسید که به دلیل بحران‌های اقتصادی در آمریکا بسیار ارزان‌تر و ساده‌تر شده بود. تا اینکه نسل پنجم سال 2005 با الهام و الگوبرداری از موستانگ اولیه دوباره به بازار آمد.

موستانگ قدیمی خودروی مسافرت نیست. صندلی‌های آن راحت نیستند و امکانات صوتی ندارد. درنتیجه فقط به درد کلکسیون ما در پارکینگ و خودرنمایی در خیابان‌ها می‌خورد. با این حال با فوردهای جدید مسافرت‌های بین شهری که هیچ حتی می‌توان بی هیچ دغدغه تا کره ماه هم رفت.  فورد موستانگ 2018 پرفروش‌ترین خودروی اسپرت کوپه جهان است. مدل جدیدی که قرار است سال 2020 عرضه شود احتمالا می‌تواند 700 اسب بخار قدرت داشته باشد. ناگفته نماند که نسخه‌ای که یک استارت‌آپ روسی به شکل برقی با الگوبرداری از آن طراحی کرده، قبل از اینکه مدل 2020 برسد، رکورد آن را با 800 اسب بخار زده است.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته سفر از دیوار تا آمریکا با موستانگ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

بازار تبلت در سه ماهه سوم امسال جهش ۱۹ درصدی خواهد داشت!

براساس گزارش تحقیقی وب‌سایت Digitimes، انتظار می‌رود که بازار تبلت در طول سه ماهه سوم ۲۰۱۹، جهش ۱۹.۳ درصدی داشته باشد. این در حالی است که میزان بارگیری این دستگاه‌ها در سه ماهه دوم امسال نسبت به سه ماهه اول، به‌اندازه ۸.۷ درصد کاهش یافت و نسبت به مدت مشابه سال گذشته هم افت ۱۱.۹ درصدی را تجربه نمود. اما گزارش مذکور می‌گوید که دو عامل به رشد بازار تبلت در سه ماهه سوم امسال کمک خواهند کرد.

اولی، تاثیر همزمانی فصل پیک بازار تبلت با این بازه زمانی است، به این معنی که اپل، آی‌پدهای جدید خود را معرفی خواهد کرد و همین امر به‌نوبه خود باعث رشد فروش‌ تبلت‌ها خواهد گردید. عامل دوم، شرکت هواوی است. انتظار می‌رود که این شرکت چینی روال عادی بارگیری تبلت‌های خود را در طول این مدت از سر بگیرد.

تبلت

البته در مورد عملکرد ضعیف سه ماهه دوم امسال نیز دقیقا همین دو عامل تاثیر گذار بوده‌اند، یعنی وارد نشدن آی‌پدهای جدید به بازار و ممنوعیت فروش محصولات هواوی در آمریکا. اپل همچنان در رده اول فروش تبلت قرار دارد و سامسونگ و آمازون به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند. هواوی به رده چهارم سقوط کرده و لنوو به جایگاه پنجم بازگشته است.

با این‌حال، انتظار می‌رود که در سه ماهه سوم امسال اوضاع تغییر کند. پیش‌بینی‌ها به این‌صورت است که اپل و سامسونگ همچنان در رتبه‌های اول و دوم خود باقی خواهند ماند و در حالیکه لنوو تا جایگاه چهارم بالا خواهد آمد، آمازون به مکان چهارم باز خواهد گشت. هواوی هم تا رده پنجم این لیست سقوط خواهد کرد.

انتظار می‌رود تبلت‌های بالای ۱۰ اینچ، با تصاحب کردن بیش از ۷۰ درصد از سهم بازار، همچنان به سلطه خود ادامه بدهند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که نمایشگرهای لمسی درون سلولی (in-cell)، بیش از پیش، جای صفحات لمسی نوع glass-film-film را بگیرند و حدود ۳۶ درصد از کل بارگیری‌ها را به خود اختصاص دهند.

نوشته بازار تبلت در سه ماهه سوم امسال جهش 19 درصدی خواهد داشت! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.