درآمدزایی تولیدکنندگان پادکست در ایران تسهیل می‌شود

درآمدزایی تولیدکنندگان پادکست در ایران تسهیل می‌شود

تولید پادکست در سال‌های اخیر در ایران محبوبیت زیادی پیدا کرده است و خدمات تولید و توزیع این نوع از محتوا طرفداران زیادی دارد.

سرویس نقشه و مسیریابی هوشمند ایرانی برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها ارائه می‌شود

سرویس نقشه و مسیریابی هوشمند ایرانی برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها ارائه می‌شود

سرویس نقشه‌ و مسیریاب ایرانی مپ ابزارهای موردنیاز وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر مکان‌یابی را به‌صورت API کاملا بومی ارائه می‌کند.

لطفا به این ۲۵ شهر خطرناک مسافرت نکنید!

این روزها با وجود اوضاع نابسامان اقتصادی و تهدیدهای جهانی، سفر کردن به مناطق مختلف دنیا مشکل است. اما اگر قصد سفر دارید، بهتر است با شهرهایی که برای مسافرت مناسب نیستند؛ آشنا شوید.

نوشته لطفا به این ۲۵ شهر خطرناک مسافرت نکنید! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

مدیر عامل تسکو: ما مدیون ترامپ هستیم!

نمایشگاه الکامپ تهران، از تاریخ 27 تا 30 مرداد ماه امسال برگزار شد و در مقایسه با سال گذشته اگرچه حضور بهتری را در خود می‌دید، اما همچنان با نمایشگاه‌های تراز اول دنیا و حتی منطقه، فاصله نسبتا زیادی داشته و شاید بیشتر از آنکه یک نمایشگاه باشد، فستیوال و جشنواره به‌نظر برسد!

تسکو، یکی از معدود شرکت کنندگان در نمایشگاه الکامپ است که با دسته متنوعی از کالاها که درصد زیادی از آن‌ها نیز جدید هستند، وارد نمایشگاه شده و به این خاطر توجه زیادی از بازدیدکنندگان همیشه معطوف به آن می‌شود.

این شرکت ایرانی که سال‌هاست حضور فعالی در بازار کشورمان دارد، در کتگوری‌های بسیار مختلفی اقدام به ارایه کالا کرده و با توجه به قیمت گذاری مناسب و کیفیت خوبی که در طی این مدت به‌دست آورده، در بین اهالی بازار حسابی شناخته شده است.

در خلال این نمایشگاه همچون دو سه سال اخیر، فرصتی به ما دست داد تا به صحبت با مدیر عامل و بنیان‌گذار این شرکت نشسته و درباره شرایط بازار کشور و همچنین برند تسکو، لحظاتی را گفتگو کنیم.

جمال جعفری، مدیر عامل تسکو که در صحبت کردن صراحت بسیاری داشته و مشکلات و موانع را بدون پرده بازگو می‌کند، نسبت به سال گذشته از شرایط بازار راضی‌تر بوده و حرکت شرکت متبوعش را رو به جلو ارزیابی می‌کند. در ادامه با آی‌تی‌رسان و این گفتگو همراه باشید.

با توجه به آنکه سال گذشته از ایجاد یک حکومت نظامی در واردات صحبت می‌کردید، امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امسال شفاف‌ترین سال ارزی کشور در یک قرن گذشته بوده است. ما واقعا به ترامپ مدیون هستیم زیرا کاری که تحریم‌های وی کرد، باعث شد تا مجبور شویم که شفاف کار کنیم. الان کل ارز کشور در حال مانیتور شدن بوده و این بسیار عالی است. اگر انشالا اقتصاد داخل هم بدین صورت مانیتور شود، ما دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

ما واقعا به ترامپ مدیون هستیم زیرا کاری که تحریم‌های وی کرد، باعث شد تا مجبور شویم که شفاف کار کنیم

پارسال دولت برای آنکه بتواند با تحریم‌ها مقابله کند، هیچ چاره‌ای نداشت تا سیستم ارزی را شفاف سازد. ما در سری‌های قبل حتی سنگ قبر را هم از چین می‌آوردیم اما الان همه چیز نظارت می‌شود. البته بگذریم که هنوز برخی کاستی‌ها وجود دارد و یک سری آدم فرصت طلب به دنبال سودجویی هستند. این شفاف سازی سبب گردیده بنگاه‌هایی که به‌صورت واقعی کار می‌کنند، بتوانند به حیات خود ادامه داده و بنگاه‌هایی که از یک سری خلا قانونی بهره می‌بردند، از مجموعه خارج شده و بیشتر آن‌ها مقیم کانادا و مکان‌های دیگری شده‌اند!

شرایط برند تسکو و سهم مارکت آن نسبت به پارسال چه تغییری کرده است؟

به جرات بایستی بگویم که مارکت نسبت به سال گذشته نصف شده که به‌خاطر کاهش قدرت خرید مردم است اما سهم ما از بازار بیشتر شده است. الان همه و حتی برندهای گران هم راضی هستند زیرا قاچاق وجود ندارد. البته ارز نیما در حال حذف شدن است که این ما را نگران می‌کند زیرا باعث گسترش مجدد قاچاق خواهد شد. بایستی هزینه تامین دلار قاچاق ۱۰ تا ۱۵ درصد از ارز غیر قاچاق بالاتر باشد.

خب اگر ارز نیما ارزان‌تر باشد، صادر کنندگان ضرر کرده و تمایلی به عرضه ارز خودشان به بازار آزاد ندارند!

باید به صادر کنندگان جایزه داد. دولت از صادرات نبایستی انتظار سود داشته باشد. بایستی بگوید که هرکسی ارز خود را بدهد، من به آن ۱۰ درصد جایزه صادراتی می‌دهم. ما یاد گرفتیم مدیریت بازار را به‌صورت تعزیراتی کنترل کنیم که امکان پذیر نیست. این امر باید به‌صورت هوشمندانه صورت بگیرد.

شرایط تولید تسکو در ایران به چه صورتی است؟

بسیار بهتر شده است، ما الان از 30 نفر گذشته به 100 نفر رسیده‌ایم. خوشبختانه سال پیش با آنکه در آستانه تعدیل نیرو قرار داشتیم اما ارز لازم از سوی دولت تامین شد و موفق به ادامه روند کاری خودمان شدیم. ما چون تولید کننده مواد اولیه در حوزه آی‌تی نیستیم، آن‌ها را وارد می‌کنیم. در واقع کالاها را در ایران اسمبل کرده و به بازار ارایه می‌کنیم.

چرا شما محصولات خودتان را در ایران طراحی نمی‌کنید؟

این کار توجیه اقتصادی ندارد، بازار ایران محدود است و این کار موجب بالا رفتن بسیار زیاد هزینه‌ها می‌شود. مهم برای ما مقدار فروش است. اگر بخواهیم طراحی را خودمان انجام دهیم، مثلا کیبوردی که الان با قیمت 30 هزار تومان ارایه می‌کنیم بایستی به 50 هزار تومان برسد و این امر به ضرر مردم است. من به دنبال این هستم که به مصرف کننده فشار نیاید و در صنایع خودمان یک ایران خودروی دیگر راه نیندازیم!

من به دنبال این هستم که به مصرف کننده فشار نیاید و در صنایع خودمان یک ایران خودروی دیگر راه نیندازیم!

اما همیشه دولت به سیستمی چون ایران خودرو اعتقاد بیشتری داشته است چرا که سبب اشتغال زایی می‌شود

ما هم اشتغال زایی زیادی داشته‌ایم. اعتقاد داریم که نباید پدر مردم را به بهانه اشتغال در بیاوریم؛ ایران خودرو الان چه کاری کرده است؟ آیا شما شخصا راضی هستیم از رفتار و عملکرد آن‌ها؟ اگر ما در ایران تولید کنیم مصرف ارزمان پایین نمی‌آید و تاثیری در بازارمان ندارد. ما برخلاف بازار خودرو که حالت سرمایه‌ای پیدا کرده، جنس‌مان مصرفی است. البته در بخش خودرو هم به‌سمت تولید واقعی نرفته‌ایم.

سال گذشته گفتید که به کشورهایی چون برزیل و اوکراین هم صادرات دارید، الان در چه وضعیتی هستید؟

ما از ایران صادراتی نداریم و از چین با برند تسکو به آن‌ها محصولات را می‌فرستیم. امکان ارسال از ایران وجود ندارد و با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شویم.

الان مثل گذشته شما ترسی از اینکه جنس‌های‌تان را چینی خطاب کنند، ندارید؟

بسیاری از جنس‌های ما چینی نیست و در ایران تولید می‌شود اما چین هم صاحب تکنولوژی است. چین یک ابر قدرت بوده و اگر وارد آن شوید، برای خودش دنیایی است. شما خوشحال می‌شوید که با آن‌ها ارتباط دارید و شاید تنها ابرقدرتی است که ما را بسیار تحویل می‌گیرد! ما تولید کننده واقعی هستیم که یا در چین کالا را می‌زنیم و یا در ایران که تفاوتی ندارد چرا که با برند تسکو عرضه می‌کنیم. مثلا ما یک ماوس تاشو داریم که از کارخانه چینی می‌گیریم، همان کالا را هم‌زمان تسکو و مایکروسافت با یکدیگر تهیه کرده و فقط مارک‌های خودشان را بر روی آن می‌زنند.

تا حالا به این فکر کرده‌اید که بر فرض با یک برند بزرگ‌تر چینی (مثل شیائومی) در ایران همکاری کنید؟

این امر اشتباه است. آن‌ها به ایران هزینه‌ای نمی‌دهند و بایستی برندشان را فریاد کنیم. الان ما حتی در بسیاری موارد از همین شیائومی جلوتر هم هستیم. پاور بانک‌های تسکو طبق نظرسنجی بازار از شیائومی برتر هستند و برترین در مارکت شناخته می‌شوند.

درصد نرخ بازگشت کالاهای شما چند درصد است؟

تسکو در حال حاضر بیش از 14 شاخه دارد و به‌قدری بزرگ شده که نمی‌توانم به‌صورت جزئی آن را بیان کنم اما در حالت کلی سیاست ما این است که اگر کالایی بالای یک درصد نرخ بازگشت داشته باشد، آن را حذف می‌کنیم! تسکو برای تمام ایرانیان قابل افتخار است زیرا یک تفکر مدیریتی در پشت آن قرار دارد.

اگر کالایی بالای یک درصد نرخ بازگشت داشته باشد، آن را حذف می‌کنیم!

شما بر روی ارزان بودن محصولات خود تاکید دارید و آن را یکی از عوامل موفقیت‌تان می‌دانید؟

ما جنس ارزان نداریم، بلکه کالایی با قیمت مناسب عرضه می‌کنیم. الان کاربران هم می‌دانند که برندی چون هواوی بسیار خوب است. همان افرادی که از آی‌فون استفاده می‌کردند الان در کل دنیا متوجه ارزش کالا نسبت به قیمتش شده‌اند. مردم عاقل هستند و محصولات را مقایسه کرده و سپس انتخاب می‌کنند. در حال حاضر 35 تا فروشنده در دیجی‌کالا محصولات تسکو را عرضه می‌کنند.

فروش شما در بازار سنتی بیشتر است یا بخش آنلاین و دیجیتال؟

طبق تحقیقات میدانی هنوز فروش سنتی کمی بالاتر است. ما هر چیزی که در چین تولید می‌شود و خوب باشد، 3 ماه بعد در اینجا ارایه کرده و اگر استقبال مناسبی صورت بگیرد، 6 ماه بعد آن را تولید می‌کنیم.

آیا شما به سمت کپی کردن از سایر محصولات هم می‌روید؟

ما الگوهای مخصوص به خودمان را داریم. راه‌های موفقیت این است که یا خودتان خلاق باشید و یا آنکه خیلی خوب کپی کنید! ما دو دسته کالا داریم، یک سری را در ایران تولید کرده و برخی دیگر آماده هستند و از چین وارد ایران می‌کنیم. تلاش‌مان این است که بهترین و مناسب‌ترین قیمت را برای کاربر ایرانی عرضه کنیم.

صحبت پایانی شما با خوانندگان چیست؟

خواهش دارم که در حوزه آی‌تی حرف‌های خودتان را بزنید و بگویید که فاصله ارزها را رعایت کرده و قیمت‌ها را یکی نکنند. حداقل بایستی برای آن‌هایی که قرار است به‌صورت قاچاق محصولات را وارد کنند، ارز گران‌تری ارایه شود. هزینه‌های ما به‌خاطر وجود تعرفه‌های قانونی بالاتر از یک کالای قاچاق است و حداقل پرداخت‌های ارزی بایستی یک بخشی از هزینه‌های قانونی کار ما را بتواند جبران کند تا سبب افزایش رقابت شود.

بایستی برای آن‌هایی که قرار است به‌صورت قاچاق محصولات را وارد کنند، ارز گران‌تری ارایه شود

در پایان تصاویری از غرفه تسکو در سالن 38 نمایشگاه الکامپ تهران را مشاهده می‌کنید.

نوشته مدیر عامل تسکو: ما مدیون ترامپ هستیم! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

مدیر عامل تسکو: ما مدیون ترامپ هستیم!

نمایشگاه الکامپ تهران، از تاریخ 27 تا 30 مرداد ماه امسال برگزار شد و در مقایسه با سال گذشته اگرچه حضور بهتری را در خود می‌دید، اما همچنان با نمایشگاه‌های تراز اول دنیا و حتی منطقه، فاصله نسبتا زیادی داشته و شاید بیشتر از آنکه یک نمایشگاه باشد، فستیوال و جشنواره به‌نظر برسد!

تسکو، یکی از معدود شرکت کنندگان در نمایشگاه الکامپ است که با دسته متنوعی از کالاها که درصد زیادی از آن‌ها نیز جدید هستند، وارد نمایشگاه شده و به این خاطر توجه زیادی از بازدیدکنندگان همیشه معطوف به آن می‌شود.

این شرکت ایرانی که سال‌هاست حضور فعالی در بازار کشورمان دارد، در کتگوری‌های بسیار مختلفی اقدام به ارایه کالا کرده و با توجه به قیمت گذاری مناسب و کیفیت خوبی که در طی این مدت به‌دست آورده، در بین اهالی بازار حسابی شناخته شده است.

در خلال این نمایشگاه همچون دو سه سال اخیر، فرصتی به ما دست داد تا به صحبت با مدیر عامل و بنیان‌گذار این شرکت نشسته و درباره شرایط بازار کشور و همچنین برند تسکو، لحظاتی را گفتگو کنیم.

جمال جعفری، مدیر عامل تسکو که در صحبت کردن صراحت بسیاری داشته و مشکلات و موانع را بدون پرده بازگو می‌کند، نسبت به سال گذشته از شرایط بازار راضی‌تر بوده و حرکت شرکت متبوعش را رو به جلو ارزیابی می‌کند. در ادامه با آی‌تی‌رسان و این گفتگو همراه باشید.

با توجه به آنکه سال گذشته از ایجاد یک حکومت نظامی در واردات صحبت می‌کردید، امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امسال شفاف‌ترین سال ارزی کشور در یک قرن گذشته بوده است. ما واقعا به ترامپ مدیون هستیم زیرا کاری که تحریم‌های وی کرد، باعث شد تا مجبور شویم که شفاف کار کنیم. الان کل ارز کشور در حال مانیتور شدن بوده و این بسیار عالی است. اگر انشالا اقتصاد داخل هم بدین صورت مانیتور شود، ما دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

ما واقعا به ترامپ مدیون هستیم زیرا کاری که تحریم‌های وی کرد، باعث شد تا مجبور شویم که شفاف کار کنیم

پارسال دولت برای آنکه بتواند با تحریم‌ها مقابله کند، هیچ چاره‌ای نداشت تا سیستم ارزی را شفاف سازد. ما در سری‌های قبل حتی سنگ قبر را هم از چین می‌آوردیم اما الان همه چیز نظارت می‌شود. البته بگذریم که هنوز برخی کاستی‌ها وجود دارد و یک سری آدم فرصت طلب به دنبال سودجویی هستند. این شفاف سازی سبب گردیده بنگاه‌هایی که به‌صورت واقعی کار می‌کنند، بتوانند به حیات خود ادامه داده و بنگاه‌هایی که از یک سری خلا قانونی بهره می‌بردند، از مجموعه خارج شده و بیشتر آن‌ها مقیم کانادا و مکان‌های دیگری شده‌اند!

شرایط برند تسکو و سهم مارکت آن نسبت به پارسال چه تغییری کرده است؟

به جرات بایستی بگویم که مارکت نسبت به سال گذشته نصف شده که به‌خاطر کاهش قدرت خرید مردم است اما سهم ما از بازار بیشتر شده است. الان همه و حتی برندهای گران هم راضی هستند زیرا قاچاق وجود ندارد. البته ارز نیما در حال حذف شدن است که این ما را نگران می‌کند زیرا باعث گسترش مجدد قاچاق خواهد شد. بایستی هزینه تامین دلار قاچاق ۱۰ تا ۱۵ درصد از ارز غیر قاچاق بالاتر باشد.

خب اگر ارز نیما ارزان‌تر باشد، صادر کنندگان ضرر کرده و تمایلی به عرضه ارز خودشان به بازار آزاد ندارند!

باید به صادر کنندگان جایزه داد. دولت از صادرات نبایستی انتظار سود داشته باشد. بایستی بگوید که هرکسی ارز خود را بدهد، من به آن ۱۰ درصد جایزه صادراتی می‌دهم. ما یاد گرفتیم مدیریت بازار را به‌صورت تعزیراتی کنترل کنیم که امکان پذیر نیست. این امر باید به‌صورت هوشمندانه صورت بگیرد.

شرایط تولید تسکو در ایران به چه صورتی است؟

بسیار بهتر شده است، ما الان از 30 نفر گذشته به 100 نفر رسیده‌ایم. خوشبختانه سال پیش با آنکه در آستانه تعدیل نیرو قرار داشتیم اما ارز لازم از سوی دولت تامین شد و موفق به ادامه روند کاری خودمان شدیم. ما چون تولید کننده مواد اولیه در حوزه آی‌تی نیستیم، آن‌ها را وارد می‌کنیم. در واقع کالاها را در ایران اسمبل کرده و به بازار ارایه می‌کنیم.

چرا شما محصولات خودتان را در ایران طراحی نمی‌کنید؟

این کار توجیه اقتصادی ندارد، بازار ایران محدود است و این کار موجب بالا رفتن بسیار زیاد هزینه‌ها می‌شود. مهم برای ما مقدار فروش است. اگر بخواهیم طراحی را خودمان انجام دهیم، مثلا کیبوردی که الان با قیمت 30 هزار تومان ارایه می‌کنیم بایستی به 50 هزار تومان برسد و این امر به ضرر مردم است. من به دنبال این هستم که به مصرف کننده فشار نیاید و در صنایع خودمان یک ایران خودروی دیگر راه نیندازیم!

من به دنبال این هستم که به مصرف کننده فشار نیاید و در صنایع خودمان یک ایران خودروی دیگر راه نیندازیم!

اما همیشه دولت به سیستمی چون ایران خودرو اعتقاد بیشتری داشته است چرا که سبب اشتغال زایی می‌شود

ما هم اشتغال زایی زیادی داشته‌ایم. اعتقاد داریم که نباید پدر مردم را به بهانه اشتغال در بیاوریم؛ ایران خودرو الان چه کاری کرده است؟ آیا شما شخصا راضی هستیم از رفتار و عملکرد آن‌ها؟ اگر ما در ایران تولید کنیم مصرف ارزمان پایین نمی‌آید و تاثیری در بازارمان ندارد. ما برخلاف بازار خودرو که حالت سرمایه‌ای پیدا کرده، جنس‌مان مصرفی است. البته در بخش خودرو هم به‌سمت تولید واقعی نرفته‌ایم.

سال گذشته گفتید که به کشورهایی چون برزیل و اوکراین هم صادرات دارید، الان در چه وضعیتی هستید؟

ما از ایران صادراتی نداریم و از چین با برند تسکو به آن‌ها محصولات را می‌فرستیم. امکان ارسال از ایران وجود ندارد و با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شویم.

الان مثل گذشته شما ترسی از اینکه جنس‌های‌تان را چینی خطاب کنند، ندارید؟

بسیاری از جنس‌های ما چینی نیست و در ایران تولید می‌شود اما چین هم صاحب تکنولوژی است. چین یک ابر قدرت بوده و اگر وارد آن شوید، برای خودش دنیایی است. شما خوشحال می‌شوید که با آن‌ها ارتباط دارید و شاید تنها ابرقدرتی است که ما را بسیار تحویل می‌گیرد! ما تولید کننده واقعی هستیم که یا در چین کالا را می‌زنیم و یا در ایران که تفاوتی ندارد چرا که با برند تسکو عرضه می‌کنیم. مثلا ما یک ماوس تاشو داریم که از کارخانه چینی می‌گیریم، همان کالا را هم‌زمان تسکو و مایکروسافت با یکدیگر تهیه کرده و فقط مارک‌های خودشان را بر روی آن می‌زنند.

تا حالا به این فکر کرده‌اید که بر فرض با یک برند بزرگ‌تر چینی (مثل شیائومی) در ایران همکاری کنید؟

این امر اشتباه است. آن‌ها به ایران هزینه‌ای نمی‌دهند و بایستی برندشان را فریاد کنیم. الان ما حتی در بسیاری موارد از همین شیائومی جلوتر هم هستیم. پاور بانک‌های تسکو طبق نظرسنجی بازار از شیائومی برتر هستند و برترین در مارکت شناخته می‌شوند.

درصد نرخ بازگشت کالاهای شما چند درصد است؟

تسکو در حال حاضر بیش از 14 شاخه دارد و به‌قدری بزرگ شده که نمی‌توانم به‌صورت جزئی آن را بیان کنم اما در حالت کلی سیاست ما این است که اگر کالایی بالای یک درصد نرخ بازگشت داشته باشد، آن را حذف می‌کنیم! تسکو برای تمام ایرانیان قابل افتخار است زیرا یک تفکر مدیریتی در پشت آن قرار دارد.

اگر کالایی بالای یک درصد نرخ بازگشت داشته باشد، آن را حذف می‌کنیم!

شما بر روی ارزان بودن محصولات خود تاکید دارید و آن را یکی از عوامل موفقیت‌تان می‌دانید؟

ما جنس ارزان نداریم، بلکه کالایی با قیمت مناسب عرضه می‌کنیم. الان کاربران هم می‌دانند که برندی چون هواوی بسیار خوب است. همان افرادی که از آی‌فون استفاده می‌کردند الان در کل دنیا متوجه ارزش کالا نسبت به قیمتش شده‌اند. مردم عاقل هستند و محصولات را مقایسه کرده و سپس انتخاب می‌کنند. در حال حاضر 35 تا فروشنده در دیجی‌کالا محصولات تسکو را عرضه می‌کنند.

فروش شما در بازار سنتی بیشتر است یا بخش آنلاین و دیجیتال؟

طبق تحقیقات میدانی هنوز فروش سنتی کمی بالاتر است. ما هر چیزی که در چین تولید می‌شود و خوب باشد، 3 ماه بعد در اینجا ارایه کرده و اگر استقبال مناسبی صورت بگیرد، 6 ماه بعد آن را تولید می‌کنیم.

آیا شما به سمت کپی کردن از سایر محصولات هم می‌روید؟

ما الگوهای مخصوص به خودمان را داریم. راه‌های موفقیت این است که یا خودتان خلاق باشید و یا آنکه خیلی خوب کپی کنید! ما دو دسته کالا داریم، یک سری را در ایران تولید کرده و برخی دیگر آماده هستند و از چین وارد ایران می‌کنیم. تلاش‌مان این است که بهترین و مناسب‌ترین قیمت را برای کاربر ایرانی عرضه کنیم.

صحبت پایانی شما با خوانندگان چیست؟

خواهش دارم که در حوزه آی‌تی حرف‌های خودتان را بزنید و بگویید که فاصله ارزها را رعایت کرده و قیمت‌ها را یکی نکنند. حداقل بایستی برای آن‌هایی که قرار است به‌صورت قاچاق محصولات را وارد کنند، ارز گران‌تری ارایه شود. هزینه‌های ما به‌خاطر وجود تعرفه‌های قانونی بالاتر از یک کالای قاچاق است و حداقل پرداخت‌های ارزی بایستی یک بخشی از هزینه‌های قانونی کار ما را بتواند جبران کند تا سبب افزایش رقابت شود.

بایستی برای آن‌هایی که قرار است به‌صورت قاچاق محصولات را وارد کنند، ارز گران‌تری ارایه شود

در پایان تصاویری از غرفه تسکو در سالن 38 نمایشگاه الکامپ تهران را مشاهده می‌کنید.

نوشته مدیر عامل تسکو: ما مدیون ترامپ هستیم! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

اولین نمایشگاه تخصصی صندوق مکانیزه فروش (POS) و فناوری‌های وابسته

اولین نمایشگاه تخصصی صندوق مکانیزه فروش (POS) و فناوری‌های وابسته

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، الکامپ، بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را با رویکرد شناسایی دستاوردها و پیشرفت‌های جدید درزمینه‌ی برگزار می‌کند.

تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟

تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟

خودروهای برقی در مقایسه با مدل‌های بنزینی، نیاز کمتری به تعمیر و نگه‌داری دارند که آن‌ها را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. بااین‌حال، برخی از سرویس‌های دوره‌ای برای خودرو الکتریکی ضروری است.

هواپیمای جنگی F-35 می‌تواند با هواپیماهای بدون سرنشین جفت شود!

هواپیمای F-35

هواپیمای F-35 یا «جنگنده تهاجمی مشترک F-35» قرار است در چندین زمینه به‌روزرسانی شود تا همچنان بالاتر از هواپیماهای نوظهور نسل پنجم باقی بماند. این ارتقاها که به بلوک ۴ (Block 4) شناخته می‌شوند، شامل توانایی کنترل پهبادها و هواپیماهای بدون سرنشین وینگمِن (Wingmen)، مخزن‌های سوخت بیشتر برای افزایش مسافت طی‌شده، یک سامانه ضد-برخورد با زمین و به‌روزرسانی‌های طبقه‌بندی شده‌ای که حتی نمی‌توان آنها را حدس زد، می‌شوند.

هواپیمای جنگی F-35 در اواخر ۱۹۹۰ میلادی شروع به‌کار کرد و بیش از دو دهه است که در حال توسعه و پیشرفت است. هرچند که این هواپیما در همین سال‌های اخیر به نیروی هوایی آمریکا اضافه شده، اما باید توجه داشت که طراحی آن مربوط به دوره‌ای می‌شود که برخی از تکنولوژی‌های روز مانند رباتیک‌ها به‌اندازه امروز فراگیر و پیشرفته نشده بودند. نیروهای هوایی کشورهایی که متعهد به خریداری F-35 شده‌اند مشتاق هستند که این فناوری‌های جدید را در هواپیماهای فعلی و آینده خود به‌کار گیرند.

هواپیمای F-35

بلوک ۴، در مجموع حدود ۵۳ تکنولوژی جدید را کنار هم گرد آورده تا با رقبایی مانند چین و روسیه مقابله کند. همانطور که مجله Air Force  می‌نویسد «هیچ یک از این ارتقاها، ظاهر بیرونی جنگنده را تغییر نخواهند داد.» بلکه برعکس، آنها، ویژگی جدید یا بهبودیافته‌ای هستند که در بخش نرم‌افزاری اتفاق افتاده و مرحله‌به‌مرحله نیز اعمال خواهند شد؛ به‌روزرسانی‌هایی که از سال ۲۰۱۹ یعنی امسال شروع شده و لااقل تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهند داشت (تغییرات مذکور، در ماه‌های آوریل و اکتبر هر سال اعمال می‌شوند). بلوک ۴ شامل ۸۰ درصد، نرم‌افزارهای جدید و ۲۰ درصد، سخت‌افزارهای جدید خواهد بود.

در آغاز ارتقاهای بلوک ۴، اکثر هواپیماهای F-35، سخت‌افزارهای جدید را در پکیج‌ای بنام  Technology Refresh 3 دریافت خواهند کرد که شامل نمایشگرهای جدید اتاقک خلبان هواپیما، حافظه‌های سیستمی بیشتر و پردازنده‌های سریع‌تر خواهد بود.

بهبودهای موجود در بلوک ۴ به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • سلاح‌های جدید

بلوک ۴، از بمب Stormbreaker smart glide (که قبلا به اسم بمب Small Diameter II شناخته می‌شد) و سلاح‌های کشورهای متحد از جمله موشک‌های ASRAAM و Meteor انگلیس، موشک‌ Standoff (SOM-J) ترکیه و لاکهید مارتین و موشک‌ Joint Strike شرکت‌های کونگزبرگ/ریتیون (که موشک جدیدی با قابلیت حمله زمینی و ماموریت‌های ضد کشتی است) پشتیبانی خواهد کرد.

 Small Diamater Bomb-2

  • جنگ الکترونیکی و به‌روزرسانی‌های ارتباطاتی

هواپیمای F-35 قرار است تعداد ۱۱ به‌روزرسانی راداری و الکتریکی-اپتیکی و ۱۳ آپدیت جنگ الکترونیکی دریافت نماید که به جت این امکان را خواهند داد تا دشمن را هرچه سریع‌تر شناسایی کنند.

  • سامانه کنترل زمینی ضد-برخورد (GCAS)

گم کردن جهت مسیر توسط خلبان یکی از مشکلات جدی در نبردهای هوایی مدرن است. برای نمونه، اوایل امسال یک جنگده F-35 نیروی هوایی ژاپن که اتفاقا یک خلبان کارآزموده را هم در پشت خود داشت، گم شد. ماجرا از این قرار بود که خلبان، هوشیاری مکانی خود را از دست داده بود و هواپیمای خود را به‌سمت اقیانوس آرام رانده بود. سیستم GCAS، از سنسورهای آن‌بُرد هواپیما استفاده می‌کند تا تشخیص دهد جنگنده چه زمانی در یک مسیر خطرناکِ برخورد قرار دارد. این سامانه، ابتدا به خلبان هشدار خواهد داد و در صورت عدم اعتنایی او به هشدارها، کنترل هواپیما را در دست گرفته و آن را در یک مسیر امن و بی‌خطر هدایت خواهد کرد.

Ground control collision avoidance system

  • مخازن ذخیره سوخت

در سال‌های اخیر مسافت‌های طی شده توسط هواپیمای F-35 مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است. دلیل آن این است که ناوگان هوایی آمریکا برای مقابله با سایر قدرت‌های هوایی دنیا، چشم‌انداز نبردهای دوربرد را در مقابل خود دارد. به‌روزرسانی بلوک ۴، حدود ۶۰۰ گالون سوخت را که در مخازن بیرونی حمل خواهند شد، به ظرفیت سوخت هواپیما اضافه خواهد کرد. البته این کار، ایده‌آل نیست؛ چرا که حتی کوچکترین تغییر در ظاهر بیرونی F-35 باعث اختلال در قابلیت ضد راداری آن خواهد گردید. اما به‌هر روی، به‌علت نبود هیچ فضایی در داخل هواپیما به‌منظور ذخیره سوخت، روش مذکور تنها راهکار موجود برای حل مساله مسافت این جنگنده است.

  • جفت کردن با هواپیمای بدون سرنشین

نیروی هوایی آمریکا و بدون تردید نیروی هوایی سایر کشورها، به‌دنبال جفت کردن (pairing) جنگده‌های F-35 با هواپیماهای بدون سرنشین هستند تا بتوانند محیط‌های با خطرات پیچیده را به‌راحتی هندل نمایند. پهبادهایی مانند XQ-58 Valkyrie که نیروی هوایی آمریکا قصد خریدن آنها را دارد، می‌تواند مواضع دفاعی دشمن را ارزیابی کرده، اخلالگرهای راداری (Jammers) را با خود حمل نماید و در نهایت با ایجاد انحراف‌هایی در سامانه‌های ردیابی دشمن، به هواپیماهای سرنشین‌دار خودی اجازه دهد تا بدون هیچ خطری به اهداف نزدیک شده و به آنها حمله کنند.  چنین استفاده‌ای از پهبادها می‌تواند به‌طرز فوق‌العاده‌ای، قابلیت یک جنگنده F-35 را، بدون اینکه بخواهد با جنگده‌های گرانقیمت دیگر F-35 جفت شود، افزایش دهد.

DRONE

  • سایر ارتقاها

براساس مقالات و اسلایدهای منتشر شده در مجلات مرتبط با صنایع هوایی، به‌روزرسانی‌ دیگری که در  F-35 اتفاق افتاده، قابلیت شلیک کردن به سمت موشک‌های بالستیک است. این ویژگی احتمالا با استفاده از سیستم Distributed Aperture موجود در دوربین‌های فروسرخ امکانپذیر شده است. سیستم مذکور، جریان حرارتی ایجاد شده به‌همراه یک موشک پرتابی را شناسایی می‌کند. همچنین F-35 قرار است بهبودهایی را دریافت نماید که سرعت اعمال به‌روزرسانی‌هایی آتی آن را بیشتر کند. به‌علاوه، قابلیت کار و هماهنگی بهتر این جنگنده با واحدهای ناوی و زمینی نیز ارتقا خواهد یافت.

در نهایت، علاوه بر همه آن چیزهایی که در بالا گفته شد، ظاهرا قرار است بلوک ۴، شامل یک سری بهبودهای طبقه‌شده‌ای نیز از دل پروژه معروف « Skunk Works» شرکت لاکهید مارتین گردد. لازم به گفتن است که خود این پروژه در مورد هواپیماهایی مانند SR-71 Blackbird و U-2 به‌کار بسته خواهد شد. اینکه این بهبود‌ها دربردارنده چه چیزهایی خواهند بود باید منتظر ماند و دید؛ اما این ارتقاها می‌توانند شامل ارتباطاتِ ضد-اخلالگرهای راداری (jam-proof communications)، اضافه شدن یک سلاح لیزری به جنگنده و سایر بهبودهای طبقه‌بندی شده باشند.

نوشته هواپیمای جنگی F-35 می‌تواند با هواپیماهای بدون سرنشین جفت شود! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.

هیجان‌انگیزترین تفریحات تابستانی در سفر به ترکیه کدامند؟

هیجان‌انگیزترین تفریحات تابستانی در سفر به ترکیه کدامند؟

در سفر به ترکیه تفریحات هیجان‌انگیز و جالبی وجود دارد که باید آن‌ها را حتما امتحان کرد که در ادامه برخی از آن‌ها را لیست کرده‌ایم.

اولین تصاویر غیررسمی از میتسوبیشی پاجرو اسپرت ۲۰۲۰ منتشر شد

اولین تصاویر غیررسمی از میتسوبیشی پاجرو اسپرت ۲۰۲۰ منتشر شد

تصاویری از مدل ۲۰۲۰ میتسوبیشی پاجرو اسپرت منتشر شده است که این خودرو را با طراحی جدیدی نشان می‌دهند.