بیوگرافی گولیلمو مارکونی، فیزیک‌دان برنده‌ جایزه‌ نوبل و مخترع رادیو

بیوگرافی گولیلمو مارکونی، فیزیک‌دان برنده‌ جایزه‌ نوبل و مخترع رادیو

گولیلمو مارکونی از دانشمندان مشهور ایتالیایی بوده که نامش با اختراع رادیو و نوآوری‌های متعدد فناوری بی‌سیم گره خورده است.

جهرمی: ارز دیجیتال راه دور زدن تحریم نیست، هم تهدید است هم فرصت

وزیر ارتباطات با بیان این که ارز دیجیتال راه دور زدن تحریم نیست گفت: البته تولید بیت کوین برای کشور هم می‌تواند فرصت باشد و هم می‌تواند تهدید.
 
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران، درباره تولید ارزهای دیجیتال و اینکه آیا بیت کوین می‌تواند در دور زدن تحریم کمک کننده باشد گفت: در معاملات کلان و در نیازهای اساسی کشور ارزهای دیجیتال نمی‌توانند نقشی را ایفا کنند و نمی‌تواند ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها باشد.
 
وی ادامه داد: چون مبدأ و مقصد باید یک تراکنش مالی داشته باشند و در صورت‌های مالی آنها ثبت می‌شود و آنهایی که به‌واسطه تحریم‌های یک جانبه دولت آمریکا، فشار را بر ایران گذاشته‌اند و با هر کسی که با آنها کار کند به آنها فشار می‌آورند، کانال نقل و انتقال پول ندارند.
 
وی ادامه داد: طبیعتاً در بسیاری از موارد در بانک‌های تحریم شده استفاده می‌شد. مانند بسیاری از شرکت‌های چینی که از بانک‌های کونلون استفاده می‌کردند. بعد که کونلون تحریم شده است و همچنان این شرایط ادامه دارد و ممکن است آنها ارتباطشان را قطع کرده باشند و هیچ استنادی به کانال بانکی ندارند.
 
جهرمی بیان کرد: در معاملات کلان، ارزهای دیجیتال مؤثر نیستند. شاید در معاملات خرد و نقل و انتقالات شخصی مؤثر باشند. منفظی برای تبادلات کوچک است.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا نظارتی وجود دارد افزود: زمانی که بلاک چین می‌آید، نظارت را به هم می‌ریزد و دیگر هیچ بانک مرکزی بر ارزهای دیجیتالی نظارت نمی‌کند. مکانیزم ضد پول‌شویی که در دنیا وجود دارد، در کشور ما هم دستورالعملی در مجموعه مبارزه با پول‌شویی دارد. این دستورالعمل قابل اعمال نیست چرا که نظارتی ندارد.
 
جهرمی اظهار داشت: اینکه کسی کلاه‌برداری کند و دزدی کند به راحتی می‌تواند پول را منتقل کند، کانال‌های تبادل مالی که قابل پایش هستند می‌تواند کور کند.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا برای شبکه برق کشور استخراج بیت کوین مضر است؟ گفت: تولید بیت کوین برای کشور هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. جنس عملیات استخراج ارزهای دیجیتال جنس صادرات مجازی برق است. موضوع این است که قیمت برق نسبت به کشورهای منطقه و دنیا قیمتش پایین است. چرا که منابع گازی داریم و از منابع استخراج و برق به مردم می‌دهیم. در حال حاضر قیمت برق صادرات ۹ سنت برای هر کیلو وات ساعت است. بنابراین کسی نباید با این برق ارزان برای استخراج بیت کوین و صادرات استفاده کند. در صورتی که برق مصرفی مردم کمتر از نیم سنت است. حالا اگر کسی بخواهد در مرز ایران شبکه‌ای تأسیس و برق را بیرون ببرد و این کار بدون هماهنگی وزارت نیرو باشد. طبیعی است که وزارت نیرو با این قضیه مخالفت می‌کند.
 
وی ادامه داد: وزارت نیرو موظف است دارایی کشور را صیانت کند، برقی که از آب‌های پشت سد یا گازی که جز منابع عمومی کشور است تولید می‌شود، اگر توسط عده‌ای با هزینه کمتر از نیم سنت، صرف تولید بیت کوین شود، دیگر وزارت نیرو باید نظارت کند.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه تولید بیت کوین زمانی به عنوان فرصت تلقی می‌شود که از آن برای برق صادراتی استفاده کنیم گفت: درکمتر از نیم ساعت در روز در پیک شبکه برق هستیم، حدود ۷۲ هزار مگاوات ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور است. ما در نیم ساعت به عدد ماکسیمم شبکه برق می‌رسیم که مجبوریم خاموشی در کشور تجربه کنیم. بعضی جاها خاموش می‌شوند که امسال خداروشکر نداشتیم. ما برای این ۷۲ هزارمگابات سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم و نیروگاه ایجاد کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: منطق اقتصادی برق می‌گوید که درآمد زمانی ماکسیمم هست که مساحت زیر نمودار مصرف برق ماکسیمم شود. در کمترین زمان مصرف میزان مصرف برق ۲۵ مگاوات باشد، در پیک این میزان ۶۰ هزار مگاوات باشد. این عددی بین این دو را در نظر بگیرید. ما حدود نیم ساعت در پیک هستیم. مابقی در حدود ۴۰ هزار مگاوات مصرف برق هستیم. یعنی عدد ۲۰ هزارتا خالی است که می‌توانیم این میزان را صادر کرد. می‌توانیم بفروشیم و از درآمد آن، سرمایه‌های ملی به دست بیاوریم.
 
جهرمی گفت: بنابراین در این قسمت بیت کوین برای صنعت برق کشور یک مزیت بزرگ است. ولی باید توجه داشت که نباید از ظرفیت شبکه استفاده شود. نه اینکه برق یکبار در شبکه سراسری وارد شود و از سرمایه گذاری‌های کلان استفاده شود و با آن ماین کنند. نباید از ظرفیت شبکه استفاده کنند. باید نزدیک نیروگاه‌ها بروند و انشعابی به آنها بدهند که ما مجبور نباشیم هزینه کنیم. این موضوع نیازمند ساماندهی است. هم باید جا و مکان را ساماندهی کنیم و هم باید تعرفه آن مشخص شود.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه تعرفه برق صادراتی برای تولید بیت کوین چقدر باشد گفت: این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد. برخی معتقدند که باید ۷ سنت باشد. اما برخی که در بیت کوین فعالیت می‌کنند می‌گویند این رقم زیاد است. باید در فضای عرضه و تقاضا بررسی شود.
 
آن چیزی که در دولت در حال بررسی و در دست تصویب است این است که مکان‌ها باید استخراج شود و همچنین آیین نامه تهیه شود و اختیار قیمت‌گذاری داده شود. دولت از این ظرفیت استفاده کنند.
 
وی افزود: برخی‌ها از افرادی که در بیت کوین فعالیت دارند، پیشنهاد می‌کنند که با هزینه شخصی نیروگاه بزنند. این موضوع هم می‌تواند برای کشور مؤثر باشد. استفاده از برق با تعرفه عادی برای تولید بیت کوین به ضرر مردم عادی است. این موارد باید سریع‌تر ساماندهی شود. در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

تکذیب منع مردم برای استفاده از گوگل

طی چند روز گذشته در شبکه‌های مجازی خصوصا توئیتر خبری به نقل از دبیر شورای عالی فضای مجازی نقل شد که نباید از گوگل استفاده کرد، روابط عمومی شورا صبح امروز مطلب را تکذیب کرد.
 
«نباید از گوگل امریکایی استفاده کرد، موتور جستجو و پیام‌رسان‌ها باید ملی باشند»
 
سخنان منتسب به ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی به محض انتشار در فضای مجازی، واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. برخی کاربران توئیتر به این ماجرا اشاره کردند که توسعه موتور جستجوی جدید، در واقع چرخ را از اول ساختن است. پس از هجمه‌هایی که در این خصوص صورت گرفت، روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی این ماجرا را تکذیب و اعلام کرد این خبر صحیح نیست و صراحتاً تکذیب می‌شود.
 
روابط عمومی شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد: با توجه به انتشار خبری به نقل از دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور با عنوان (مردم نباید از گوگل استفاده کنند) در برخی از رسانه‌ها، روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور اعلام کرد؛ دکتر سیدابوالحسن فیروزآبادی در این گفتگو صرفاً تاکید کردند که «شبکه ملی اطلاعات در الزامات باید استقلال داشته باشد برای همین الزام کردیم که خدمات پایه ملی باشند مثلاً الان برای پیدا کردن اطلاعات از گوگل استفاده می‌کنیم که این درست نیست.»
بنابراین هرگونه خبری که در رسانه‌ها درخصوص تعیین تکلیف برای استفاده از موتورهای جستجو منتشر شده است صحت نداشته و صراحتاً تکذیب می‌شود.
 
پیشتر نیز ابوالحسن فیروزآبادی ضمن انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات در توسعه شبکه ملی اطلاعات گفته بود: هنوز راه درازی پیش روی تکمیل شبکه ملی اطلاعات است. همان‌طور که پیش از این گفته شد در زمینه شبکه ملی اطلاعات مصوبات را داریم اما انسجام و زنجیره اجرایی ما کامل نیست.
 
وی افزود: روی کاغذ ناظر شبکه ملی اطلاعات هستیم اما ناظر شرایطی دارد، بودجه و ساختار نیاز دارد که در این زمینه نه بودجه و نه ساختار دیده نشده است. همچنین در فرآیند نیز تعریف نشده است که مداخله نظارتی ما کجا خواهد بود.
 
فیروزآبادی تاکید کرد: مجری شبکه ملی اطلاعات نیز از الزامات و تعریفی که ارائه می‌دهد، برداشت‌های خود را دارد. این برداشت‌ها حتی در میان اعضای شورای عالی فضای مجازی متفاوت است. یک مصوبه وجود دارد و یک فرامصوبه وجود دارد که برآمده از ذهن است و بعضاً حداقلی و حداکثری است.
 
فیروزآبادی با اشاره به اینکه برخی که در وزارت ارتباطات هستند بیشتر علاقه دارند شبکه ملی اطلاعات را به صورت کلاسیک در کشور توسعه دهند، تصریح کرد: البته نقاط مورد توجه مصوبه را هم مورد توجه قرار می‌دهند اما دیگرانی که حداکثری فکر می‌کنند، آن را فراتر از این شبکه کلاسیک در چارچوب سرزمینی می‌بینند. درباره آن میزان کلاسیک که در همه کشورها به عنوان شبکه ارتباطی پیاده‌سازی می‌شود کار خوبی صورت گرفته است و در شبکه کشور، از نظر سطح پوشش، ضریب نفوذ و سطح تکنولوژی‌هایی که استفاده می‌کنیم جزء کشورهای خوب در حال توسعه هستیم.

تعرفه رسمی برق استخراج ارزهای دیجیتال تا هفته آینده اعلام می‌شود

برخی از رسانه‌ها در روزهای اخیر از پیشنهاد وزارت نیرو برای تعیین تعرفه برق مصرفی استخراج ارز دیجیتال(بیت کوین) به میزان ۷ سنت به ازای هر کیلووات خبر داده بودند. اما اکنون مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید که در این پیشنهادی که تقدیم هیئت وزیران شده بود، اصلاً رقمی درج نشده است.
 
سخنگوی صنعت برق به سوالات مهم درباره استخراج پاسخ داد.
 
در لایحه پیشنهادی وزارت نیرو آیا رقم ۷ سنت برای برق استخراج ارز دیجیتال گنجانده شده بود؟
 
خیر. اصلاً موضوع آن طور که به تصویر کشیده شده، نیست. وزارت نیرو رقمی را در این لایحه پیشنهادی قرار نداده است. ما تعرفه برق صادراتی را به‌عنوان یک گزینه به هیئت دولت ارائه کردیم که رقمی متغیر است و بسته به ساعت، روز، ماه و فصل تغییر می‌کند. اگر این پیشنهاد تصویب شود، در اغلب موارد این رقم کمتر از حتی ۷ سنت خواهد بود.
 
فکر می‌کنید این پیشنهاد تصویب شود؟
 
یک هفته صبر کنید. بررسی‌های دولت در گام آخر است و فکر می‌کنم که در کمتر از یک هفته آتی موضوع تعرفه برق استخراج بیت کوین تعیین تکلیف شود.
 
آیا این نرخ ارزی حساب می‌شود؟
 
وزارت نیرو به جد دنبال آن است که این نرخ برمبنای ارز باشد. چراکه استخراج‌کنندگان بیت کوین درآمد ارزی دارند و این درآمد کم نیست. خودشان می‌گویند که ۳ تا ۴ ماه، بازه بازگشت سرمایه آنهاست که خیلی کوتاه است. آن‌ها نمی‌خواهند نرخ تعرفه تغییر کند تا سودشان بیشتر شود، اما نمی‌توان برق یارانه‌ای را به‌ویژه در ساعات پیک به عده‌ای خاص اختصاص داد. بخشی از سود این افراد از پول بیت‌المال است.
 
اما مدعی هستند که در ساعات پیک دستگاه‌هایشان را خاموش می‌کنند؟
 
این یک ادعاست که نمی‌توان آن را اثبات کرد. از آنجایی که کسب و کار این بخش آمار شفافی ندارد و ثبت شده نیست؛ احتمال دارد که این ادعا کذب باشد. از این رو است روست که به دنبال ساماندهی استخراج بیت کوین هستیم. این بخش حدود ۵۰۰ مگاوات از برق مصرفی شبکه را به خود اختصاص می‌دهند.
 
با احتساب این ۵۰۰ مگاوات، ادعای انجمن بلاک چین مبنی بر مصرف یک درصد از برق شبکه در اوج بار، درست خواهد بود. اما آن‌ها می‌گویند که مصرفشان از تلفات شبکه کمتر است و نباید آن‌ها مورد فشار قرار بگیرند و بهتر است که صرفه‌جویی از محل کاهش تلفات باشد. شما مخالفید؟
 
این یک فرافکنی است. در مورد تلفات شبکه، اکنون کشور اسپانیا که شبکه برق شبیه ایران دارد، حدود ۹.۶ درصد تلفات دارد. در همین حال تلفات شبکه ایران در سال ۹۶ به ۱۰.۵ درصد رسیده است که رقم قابل قبولی است. تلفات شبکه تا یک رقمی قابل کاهش است و این‌طور نیست که به صفر برسد.
 
قیمت تمام شده برق چقدر است؟
 
قیمت تمام شده برق حدود ۳۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت است.
 
اگر تعرفه برق برای استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال اصلاح و ارزی در نظر گرفته شود، این نرخ بر چه مبنایی خواهد بود؟ دولتی، نیمایی یا بازار آزاد؟
 
در آن صورت نرخ نیمایی ملاک قرار خواهد گرفت. اما بازهم تأکید می‌کنم؛ یک هفته صبر کنید. همه چیز مشخص خواهد شد. ما به دنبال قیمت منطقی هستیم و جلسات دولت هم به همین خاطر طولانی شده است.‌
 
نمی‌ترسید که استخراج بیت کوین زیرزمینی شود؟
 
یکی از ملاحظات همین است.
 

برنامه نویسی ارزان شرکت بوئینگ را زمین زد

 بوئینگ که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده هواپیما در جهان، سال‌های طولانی گوی سبقت را از رقبای خود ربوده بود مدتی است که با یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های تاریخ فعالیت‌های خود مواجه شده است. جت مسافربری 737- مکس که سال 2011 میلادی برای نخستین بار وارد خطوط هوایی جهان شد و با فاصله زمانی کوتاه عنوان پرفروش‌ترین هواپیمای ساخت شرکت بوئینگ را به خود اختصاص داد از مدتی قبل مشکلات فراوانی را پیش روی خود می بیند؛ مشکلاتی که این شرکت هواپیمایی را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است.
سازمان فدرال هوانوردی امریکا این هفته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، پردازش داده‌ها توسط رایانه مرکزی
«737- مکس» به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد که خلبان در آزمایش‌های شبیه‌سازی شده به سختی می‌تواند از مسیریابی اشتباه و برخورد با زمین نجات پیدا کند. دو سانحه این هواپیما از اکتبر گذشته تاکنون باعث شد 346 مسافر جان خود را از دست بدهند و این طور که سازمان هوانوردی امریکا می‌گوید، مشکل مذکور به خاطر یک اختلال نرم‌افزاری صورت گرفته است.
 
این برنامه‌نویس‌های ارزان
این مسأله همچنان در قالب یک راز در قلب شرکت بوئینگ باقی مانده است که شرکت صاحبنامی که برای طراحی دقیق هواپیماهای خود چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند چطور به‌خاطر یک اختلال نرم‌افزاری ساده دو سانحه بزرگ سقوط هواپیما را رقم می‌زند. مهندسانی که سابقه طولانی همکاری با بوئینگ دارند بر این باورند که پافشاری شرکت بوئینگ برای برون‌سپاری برنامه‌نویسی و واگذاری آن به پیمانکاران ارزان قیمت مهم‌ترین عامل در این زمینه بوده است.
هم‌اکنون نرم‌افزار «737- مکس» با اختلالات قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده است که می‌تواند از پرواز هواپیماهای بوئینگ برای مدت‌های طولانی جلوگیری کند. مقامات بلندپایه امریکایی این هفته شرکت مذکور را مورد انتقاد قرار دادند که با بیرون کردن مهندسان مجرب و با سابقه، بخش توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی را به پیمانکاران ارزان قیمت واگذار کرده است.
این شرکت صاحبنام امریکایی و زیرمجموعه‌های وابسته به آن به پیمانکارانی اعتماد کردند که برای توسعه و آزمایش نرم‌افزار «737-مکس» ساعتی 9 دلار دستمزد دریافت می‌کردند و برنامه‌نویسان مذکور اغلب در کشورهای فاقد تجربیات گسترده حوزه هوا- فضا بخصوص هند مشغول به فعالیت بودند.
«مارک رابین» یکی از مهندسان نرم‌افزاری اسبق بوئینگ که در گروه آزمایش‌های پروازی پشتیبانی‌کننده «737-مکس» حضور داشت در این خصوص توضیح داد در دفاتر شعبه بوئینگ در سیاتل تعداد زیادی از افراد حضور دارند که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و در اصل کارمندان شرکت توسعه نرم‌افزاری «اچ‌‌سی‌ال تکنولوژی» هستند.
برنامه‌نویسان شرکت اچ‌ سی‌ال به‌صورت اختصاصی برای بوئینگ فعالیت می‌کنند که این موضوع بسیار بحث برانگیز است، زیرا تخصص و تجربه کاری این مهندسان جوان نسبت به برنامه‌نویسان اصلی بوئینگ بسیار کمتر است و تنها مزیت آنها دستمزد پایین‌ترآنها  است. رابین در این خصوص گفت: بازنویسی نرم‌افزارهای اچ‌ سی‌ال بارها و بارها صورت گرفت. زیرا کدهایی که آنها تحویل می‌دادند مشکلات فراوانی را شامل می‌شد و باید تمام نرم‌افزار را از ابتدا ویرایش می‌کردیم.
البته به‌نظر می‌رسد همکاری بوئینگ با برنامه‌نویسان هندی مزایای دیگری را هم برای این شرکت امریکایی به همراه داشته است. بوئینگ در چند سال اخیر موفق شد چندین قرارداد همکاری برای توسعه هواپیماهای نظامی و تجاری با دولت هند منعقد کند که از جمله آنها می‌توان به قرارداد 22 میلیارد دلاری ژانویه 2017 برای شرکت «اسپایس‌جِت» اشاره کرد. طی این همکاری مقرر شد که این شرکت 100دستگاه جت مسافربری «737-مکس 8» بسازد که این بزرگترین همکاری بوئینگ با یک شرکت هندی بود.
سوابق کاری کارمندان اچ‌ سی‌ال در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این مهندسان هندی در بخش توسعه و آزمایش نرم‌افزار نمایش پرواز «737-مکس» حضور داشتند و این در حالی است که کارمندان دیگر شرکت‌های هندی از جمله Cyient توسعه نرم‌افزار آزمایش تجهیزات پرواز را برعهده داشته‌اند.
یکی از کارمندان اچ‌ سی‌ال در یکی از مطالبی که ژانویه 2016 در شبکه اجتماعی لینکدین به اشتراک گذاشت، وظایف خود را برای توسعه نرم‌افزاری هواپیمایی که در مرحله آزمایش پرواز به سر می‌برد این گونه تشریح کرد:‌ به‌کارگیری راه‌حل‌های سریع برای حل مشکلات پیش آمده در جریان تولید 737-مکس، تا هیچ گونه تأخیر برای انجام پرواز آزمایشی ایجاد نشود چرا که تأخیر در هر پرواز آزمایشی هزینه قابل ملاحظه‌ای را به شرکت بوئینگ تحمیل می‌کند.
 
این نرم‌افزارهای خطرناک
به‌دنبال افزایش انتقادات به فرآیند توسعه نرم‌افزاری بوئینگ، این شرکت توضیح داد سانحه هواپیمای «لایون ایر» در اکتبر گذشته و «اتیوپی ایرلاینز» در ماه مارس به‌دلیل اختلال در «سیستم تقویت ویژگی‌های مانور» صورت گرفته است و مهندسان نرم‌افزاری دو شرکت اچ‌سی‌ال و Cyient هیچ دخل و تصرفی در توسعه سیستم مذکور نداشته‌اند. این تولیدکننده بزرگ هواپیما که دفتر مرکزی آن در شهر شیکاگو واقع شده است همچنین ادعا کرد چراغ اخطار کابین خلبان که بیشتر خطوط هوایی آن را غیرفعال می‌کنند از دیگر مشکلاتی محسوب می‌شود که سقوط این دو هواپیما را به‌دنبال داشت.
سخنگوی شرکت بوئینگ در این خصوص گفت:‌ بوئینگ در زمینه همکاری با شرکا و پیمانکاران خود در سراسر جهان چندین دهه تجربه دارد. تمرکز اصلی ما همواره این است که اطمینان حاصل کنیم محصولات و خدمات ما در ایمنی کامل به سر می‌برند، در بالاترین سطح کیفیت هستند و مبتنی بر تمامی قوانین و استانداردهای جهانی به دست مشتریان می‌رسند.
در این میان شرکت اچ‌ سی‌ال نیز با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت «همکاری‌های گسترده و طولانی را با بوئینگ دنبال می‌کند و مفتخر است که همواره در این زمینه بهترین اقدامات را انجام داده است». این شرکت هندی اعلام کرد مسئولیت هیچ یک از مشکلات پیش آمده برای جت مسافربری
«737-مکس» را نمی‌پذیرد.
آزمایش‌های شبیه‌ساز اخیر توسط «سازمان فدرال هوانوردی» نشان داد مسائل مربوط به اختلال نرم‌افزاری در «737-مکس» به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول بوئینگ، بزرگترین عامل سقوط آن بوده است. پس از آنکه مقامات امریکایی طی هفته جاری دریافتند یکی از تراشه‌های رایانه‌ای این هواپیما مربوط به پاسخ اضطراری هنگام پردازش نادرست داده‌ها نیز با مشکل روبه‌رو بوده است، ارزش سهام بوئینگ در بازار بورس امریکا بشدت کاهش یافت.
شرکت بوئینگ حدود هشت سال قبل توسعه و ساخت «737 - مکس» را آغاز کرد تا از این طریق بتواند با هواپیمای «ایرباس اس‌ای» وارد رقابت شود. مهندسانی که از آن زمان با بوئینگ همکاری می‌کردند در این خصوص توضیح دادند فشارهای مدیران ارشد برای اعمال تغییر و جلوگیری از صرف زمان و هزینه بیشتر مهم‌ترین عاملی بود که شرکت را مجبور کرد از مهندسان هندی کمک بگیرند و این اتفاق بیفتد. «ریک لودک» از مهندسان مرکز کنترل پرواز بوئینگ که سال 2017 تعدیل و از این شرکت اخراج شد در این خصوص توضیح داد: «بوئینگ برای کاهش هزینه‌های خود هر اقدامی که به ذهنتان خطور کند انجام داد و از جمله آنها انتقال فعالیت‌ها از مرکز «پاگت ساند» بود. زیرا هزینه کارمندان متخصص در این مرکز بسیار زیاد بود. این مسأله قابل پیش‌بینی است که وقتی چنین فشارهایی را به شرکت وارد کنید، روی نتیجه نهایی عملکرد آن تأثیر می‌گذارد.»
 
یک دستگاه هواپیمای جت مسافربری از میلیون‌ها قطعه تشکیل شده است و برای هر کدام از آنها میلیون‌ها خط کد نرم‌افزاری نوشته می‌شود. بوئینگ در طول فعالیت‌های خود همواره تلاش کرده است هیچ گونه اختلالی در بخش نرم‌افزاری هواپیماها وجود نداشته باشد و هم‌اکنون بررسی‌های گسترده را آغاز کرده است تا دلیل اصلی اختلال نرم‌افزاری پیش آمده را شناسایی کند.
 

برنامه نویسی ارزان شرکت بوئینگ را زمین زد

 بوئینگ که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده هواپیما در جهان، سال‌های طولانی گوی سبقت را از رقبای خود ربوده بود مدتی است که با یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های تاریخ فعالیت‌های خود مواجه شده است. جت مسافربری 737- مکس که سال 2011 میلادی برای نخستین بار وارد خطوط هوایی جهان شد و با فاصله زمانی کوتاه عنوان پرفروش‌ترین هواپیمای ساخت شرکت بوئینگ را به خود اختصاص داد از مدتی قبل مشکلات فراوانی را پیش روی خود می بیند؛ مشکلاتی که این شرکت هواپیمایی را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است.
سازمان فدرال هوانوردی امریکا این هفته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، پردازش داده‌ها توسط رایانه مرکزی
«737- مکس» به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد که خلبان در آزمایش‌های شبیه‌سازی شده به سختی می‌تواند از مسیریابی اشتباه و برخورد با زمین نجات پیدا کند. دو سانحه این هواپیما از اکتبر گذشته تاکنون باعث شد 346 مسافر جان خود را از دست بدهند و این طور که سازمان هوانوردی امریکا می‌گوید، مشکل مذکور به خاطر یک اختلال نرم‌افزاری صورت گرفته است.
 
این برنامه‌نویس‌های ارزان
این مسأله همچنان در قالب یک راز در قلب شرکت بوئینگ باقی مانده است که شرکت صاحبنامی که برای طراحی دقیق هواپیماهای خود چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند چطور به‌خاطر یک اختلال نرم‌افزاری ساده دو سانحه بزرگ سقوط هواپیما را رقم می‌زند. مهندسانی که سابقه طولانی همکاری با بوئینگ دارند بر این باورند که پافشاری شرکت بوئینگ برای برون‌سپاری برنامه‌نویسی و واگذاری آن به پیمانکاران ارزان قیمت مهم‌ترین عامل در این زمینه بوده است.
هم‌اکنون نرم‌افزار «737- مکس» با اختلالات قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده است که می‌تواند از پرواز هواپیماهای بوئینگ برای مدت‌های طولانی جلوگیری کند. مقامات بلندپایه امریکایی این هفته شرکت مذکور را مورد انتقاد قرار دادند که با بیرون کردن مهندسان مجرب و با سابقه، بخش توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی را به پیمانکاران ارزان قیمت واگذار کرده است.
این شرکت صاحبنام امریکایی و زیرمجموعه‌های وابسته به آن به پیمانکارانی اعتماد کردند که برای توسعه و آزمایش نرم‌افزار «737-مکس» ساعتی 9 دلار دستمزد دریافت می‌کردند و برنامه‌نویسان مذکور اغلب در کشورهای فاقد تجربیات گسترده حوزه هوا- فضا بخصوص هند مشغول به فعالیت بودند.
«مارک رابین» یکی از مهندسان نرم‌افزاری اسبق بوئینگ که در گروه آزمایش‌های پروازی پشتیبانی‌کننده «737-مکس» حضور داشت در این خصوص توضیح داد در دفاتر شعبه بوئینگ در سیاتل تعداد زیادی از افراد حضور دارند که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و در اصل کارمندان شرکت توسعه نرم‌افزاری «اچ‌‌سی‌ال تکنولوژی» هستند.
برنامه‌نویسان شرکت اچ‌ سی‌ال به‌صورت اختصاصی برای بوئینگ فعالیت می‌کنند که این موضوع بسیار بحث برانگیز است، زیرا تخصص و تجربه کاری این مهندسان جوان نسبت به برنامه‌نویسان اصلی بوئینگ بسیار کمتر است و تنها مزیت آنها دستمزد پایین‌ترآنها  است. رابین در این خصوص گفت: بازنویسی نرم‌افزارهای اچ‌ سی‌ال بارها و بارها صورت گرفت. زیرا کدهایی که آنها تحویل می‌دادند مشکلات فراوانی را شامل می‌شد و باید تمام نرم‌افزار را از ابتدا ویرایش می‌کردیم.
البته به‌نظر می‌رسد همکاری بوئینگ با برنامه‌نویسان هندی مزایای دیگری را هم برای این شرکت امریکایی به همراه داشته است. بوئینگ در چند سال اخیر موفق شد چندین قرارداد همکاری برای توسعه هواپیماهای نظامی و تجاری با دولت هند منعقد کند که از جمله آنها می‌توان به قرارداد 22 میلیارد دلاری ژانویه 2017 برای شرکت «اسپایس‌جِت» اشاره کرد. طی این همکاری مقرر شد که این شرکت 100دستگاه جت مسافربری «737-مکس 8» بسازد که این بزرگترین همکاری بوئینگ با یک شرکت هندی بود.
سوابق کاری کارمندان اچ‌ سی‌ال در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این مهندسان هندی در بخش توسعه و آزمایش نرم‌افزار نمایش پرواز «737-مکس» حضور داشتند و این در حالی است که کارمندان دیگر شرکت‌های هندی از جمله Cyient توسعه نرم‌افزار آزمایش تجهیزات پرواز را برعهده داشته‌اند.
یکی از کارمندان اچ‌ سی‌ال در یکی از مطالبی که ژانویه 2016 در شبکه اجتماعی لینکدین به اشتراک گذاشت، وظایف خود را برای توسعه نرم‌افزاری هواپیمایی که در مرحله آزمایش پرواز به سر می‌برد این گونه تشریح کرد:‌ به‌کارگیری راه‌حل‌های سریع برای حل مشکلات پیش آمده در جریان تولید 737-مکس، تا هیچ گونه تأخیر برای انجام پرواز آزمایشی ایجاد نشود چرا که تأخیر در هر پرواز آزمایشی هزینه قابل ملاحظه‌ای را به شرکت بوئینگ تحمیل می‌کند.
 
این نرم‌افزارهای خطرناک
به‌دنبال افزایش انتقادات به فرآیند توسعه نرم‌افزاری بوئینگ، این شرکت توضیح داد سانحه هواپیمای «لایون ایر» در اکتبر گذشته و «اتیوپی ایرلاینز» در ماه مارس به‌دلیل اختلال در «سیستم تقویت ویژگی‌های مانور» صورت گرفته است و مهندسان نرم‌افزاری دو شرکت اچ‌سی‌ال و Cyient هیچ دخل و تصرفی در توسعه سیستم مذکور نداشته‌اند. این تولیدکننده بزرگ هواپیما که دفتر مرکزی آن در شهر شیکاگو واقع شده است همچنین ادعا کرد چراغ اخطار کابین خلبان که بیشتر خطوط هوایی آن را غیرفعال می‌کنند از دیگر مشکلاتی محسوب می‌شود که سقوط این دو هواپیما را به‌دنبال داشت.
سخنگوی شرکت بوئینگ در این خصوص گفت:‌ بوئینگ در زمینه همکاری با شرکا و پیمانکاران خود در سراسر جهان چندین دهه تجربه دارد. تمرکز اصلی ما همواره این است که اطمینان حاصل کنیم محصولات و خدمات ما در ایمنی کامل به سر می‌برند، در بالاترین سطح کیفیت هستند و مبتنی بر تمامی قوانین و استانداردهای جهانی به دست مشتریان می‌رسند.
در این میان شرکت اچ‌ سی‌ال نیز با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت «همکاری‌های گسترده و طولانی را با بوئینگ دنبال می‌کند و مفتخر است که همواره در این زمینه بهترین اقدامات را انجام داده است». این شرکت هندی اعلام کرد مسئولیت هیچ یک از مشکلات پیش آمده برای جت مسافربری
«737-مکس» را نمی‌پذیرد.
آزمایش‌های شبیه‌ساز اخیر توسط «سازمان فدرال هوانوردی» نشان داد مسائل مربوط به اختلال نرم‌افزاری در «737-مکس» به‌عنوان پرفروش‌ترین محصول بوئینگ، بزرگترین عامل سقوط آن بوده است. پس از آنکه مقامات امریکایی طی هفته جاری دریافتند یکی از تراشه‌های رایانه‌ای این هواپیما مربوط به پاسخ اضطراری هنگام پردازش نادرست داده‌ها نیز با مشکل روبه‌رو بوده است، ارزش سهام بوئینگ در بازار بورس امریکا بشدت کاهش یافت.
شرکت بوئینگ حدود هشت سال قبل توسعه و ساخت «737 - مکس» را آغاز کرد تا از این طریق بتواند با هواپیمای «ایرباس اس‌ای» وارد رقابت شود. مهندسانی که از آن زمان با بوئینگ همکاری می‌کردند در این خصوص توضیح دادند فشارهای مدیران ارشد برای اعمال تغییر و جلوگیری از صرف زمان و هزینه بیشتر مهم‌ترین عاملی بود که شرکت را مجبور کرد از مهندسان هندی کمک بگیرند و این اتفاق بیفتد. «ریک لودک» از مهندسان مرکز کنترل پرواز بوئینگ که سال 2017 تعدیل و از این شرکت اخراج شد در این خصوص توضیح داد: «بوئینگ برای کاهش هزینه‌های خود هر اقدامی که به ذهنتان خطور کند انجام داد و از جمله آنها انتقال فعالیت‌ها از مرکز «پاگت ساند» بود. زیرا هزینه کارمندان متخصص در این مرکز بسیار زیاد بود. این مسأله قابل پیش‌بینی است که وقتی چنین فشارهایی را به شرکت وارد کنید، روی نتیجه نهایی عملکرد آن تأثیر می‌گذارد.»
 
یک دستگاه هواپیمای جت مسافربری از میلیون‌ها قطعه تشکیل شده است و برای هر کدام از آنها میلیون‌ها خط کد نرم‌افزاری نوشته می‌شود. بوئینگ در طول فعالیت‌های خود همواره تلاش کرده است هیچ گونه اختلالی در بخش نرم‌افزاری هواپیماها وجود نداشته باشد و هم‌اکنون بررسی‌های گسترده را آغاز کرده است تا دلیل اصلی اختلال نرم‌افزاری پیش آمده را شناسایی کند.
 

هر سال ۵ نقطه مداری جدید به نام ایران ثبت می‌شود

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: هر سال ۵ نقطه مداری جدید به نام ایران ثبت می‌کنیم، اما این نقاط مداری اگر در بازه زمانی تعیین شده، استفاده نشود، در اختیار دیگر کشورها قرار می‌گیرد.
 
مرتضی براری افزود: نقطه مداری، نقطه‌ای است که تمام کشورها برای مخابره امواج رادیویی و تلویزیونی با استفاده از ماهواره در اتحادیه بین‌المللی مخابرات راه دور ( ITU ) ثبت می‌کنند و باید در یک بازده زمانی استفاده شود.
 
مدار زمین‌ثابت یا مدار زمین‌ایستا که به آن کمربند کلارک نیز گفته می‌شود یکی از مدارهای زمین‌آهنگ است، این مدار در ارتفاع ۳۵۷۸۶ کیلومتر بالاتر از سطح‌دریا و دقیقاً بر فراز خط استوای زمین قرار دارد، از مدار زمین‌ثابت، به منظور مخابره امواج‌رادیویی و تلویزیونی استفاده می‌کنند و تمام ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی بر روی این مدار قرار می‌گیرند.
 
رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه این سازمان هر سال نقاط مداری جدیدی برای ایران در این اتحادیه ثبت می‌کند، افزود: این نقاط مداری اگر استفاده نشود از دست می‌رود، مهم‌ترین بحث در این زمینه این است که ما باید به دنبال ساخت یا خرید ماهواره‌های مخابراتی و نیز قرار دادن آن در نقاط مداری‌مان باشیم.
 
براری ادامه داد: تاکنون در همین راستا در کشور هم ساخت ماهواره‌های مخابراتی را شروع کردیم و هم فضا را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کرده‌ایم، چون این صنعت نیز مشابه صنعت هوایی که هواپیمای داخلی ندارد اما هواپیما خریده‌ایم و نیازهای کشور را برطرف کرده‌ایم، نیاز است که در صورت ساخته نشدن ماهواره مخابراتی در کشور، برای حفظ نقاط مداری و خدمات‌رسانی به جامعه، ماهواره مخابراتی خریداری شود.
 
وی افزود: اکنون در دنیا ۶۱ اپراتور ماهواره‌ای وجود دارد و ۴۶ کشور صاحب اپراتور ماهواره‌ای مخابراتی هستند، ما نیز بستر را برای ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کرده‌ایم و امیدواریم این اپراتورها شکل بگیرند و ماهواره‌های مخابراتی را در مدار قرار دهند.
 
براری اظهار کرد: الان یک نقطه مداری ۲۶ درجه داریم که ماهواره ایران سَت در آن مستقر است، نقطه مداری ۲۴.۱۹ پنل مخابراتی ایران، نقطه مداری ۳۴ درجه نیز پنل بی اس اس برای صدا و سیما است، همچنین یک نقطه مداری ۴۳.۵ درجه داریم که سه سال است تثبیت کرده‌ایم و درصدد هستیم که بتوانیم حداکثر استفاده از این نقاط مداری را داشته باشیم.
 
وی یادآور شد: جدا از این موارد، ۲۹ نقطه مداری دیگر هم به نام ایران ثبت شده که در صورت نیاز می‌توانیم این نقاط را برای قرارگیری ماهواره در آن نهایی کنیم، هر سال ۵ نقطه مداری جدید به نام ایران ثبت می‌کنیم و هر سال تعدادی نیز کم می‌شوند، ما در بازه ۷ ساله می‌توانیم این نقاط را نگه داریم، بعد از این زمان یک تعداد حذف می‌شوند، مهم این است که ما سریعاً ماهواره را در نقاط‌های مداری قرار دهیم.

هر سال ۵ نقطه مداری جدید به نام ایران ثبت می‌شود

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: هر سال ۵ نقطه مداری جدید به نام ایران ثبت می‌کنیم، اما این نقاط مداری اگر در بازه زمانی تعیین شده، استفاده نشود، در اختیار دیگر کشورها قرار می‌گیرد.
 
مرتضی براری افزود: نقطه مداری، نقطه‌ای است که تمام کشورها برای مخابره امواج رادیویی و تلویزیونی با استفاده از ماهواره در اتحادیه بین‌المللی مخابرات راه دور ( ITU ) ثبت می‌کنند و باید در یک بازده زمانی استفاده شود.
 
مدار زمین‌ثابت یا مدار زمین‌ایستا که به آن کمربند کلارک نیز گفته می‌شود یکی از مدارهای زمین‌آهنگ است، این مدار در ارتفاع ۳۵۷۸۶ کیلومتر بالاتر از سطح‌دریا و دقیقاً بر فراز خط استوای زمین قرار دارد، از مدار زمین‌ثابت، به منظور مخابره امواج‌رادیویی و تلویزیونی استفاده می‌کنند و تمام ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی بر روی این مدار قرار می‌گیرند.
 
رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه این سازمان هر سال نقاط مداری جدیدی برای ایران در این اتحادیه ثبت می‌کند، افزود: این نقاط مداری اگر استفاده نشود از دست می‌رود، مهم‌ترین بحث در این زمینه این است که ما باید به دنبال ساخت یا خرید ماهواره‌های مخابراتی و نیز قرار دادن آن در نقاط مداری‌مان باشیم.
 
براری ادامه داد: تاکنون در همین راستا در کشور هم ساخت ماهواره‌های مخابراتی را شروع کردیم و هم فضا را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کرده‌ایم، چون این صنعت نیز مشابه صنعت هوایی که هواپیمای داخلی ندارد اما هواپیما خریده‌ایم و نیازهای کشور را برطرف کرده‌ایم، نیاز است که در صورت ساخته نشدن ماهواره مخابراتی در کشور، برای حفظ نقاط مداری و خدمات‌رسانی به جامعه، ماهواره مخابراتی خریداری شود.
 
وی افزود: اکنون در دنیا ۶۱ اپراتور ماهواره‌ای وجود دارد و ۴۶ کشور صاحب اپراتور ماهواره‌ای مخابراتی هستند، ما نیز بستر را برای ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کرده‌ایم و امیدواریم این اپراتورها شکل بگیرند و ماهواره‌های مخابراتی را در مدار قرار دهند.
 
براری اظهار کرد: الان یک نقطه مداری ۲۶ درجه داریم که ماهواره ایران سَت در آن مستقر است، نقطه مداری ۲۴.۱۹ پنل مخابراتی ایران، نقطه مداری ۳۴ درجه نیز پنل بی اس اس برای صدا و سیما است، همچنین یک نقطه مداری ۴۳.۵ درجه داریم که سه سال است تثبیت کرده‌ایم و درصدد هستیم که بتوانیم حداکثر استفاده از این نقاط مداری را داشته باشیم.
 
وی یادآور شد: جدا از این موارد، ۲۹ نقطه مداری دیگر هم به نام ایران ثبت شده که در صورت نیاز می‌توانیم این نقاط را برای قرارگیری ماهواره در آن نهایی کنیم، هر سال ۵ نقطه مداری جدید به نام ایران ثبت می‌کنیم و هر سال تعدادی نیز کم می‌شوند، ما در بازه ۷ ساله می‌توانیم این نقاط را نگه داریم، بعد از این زمان یک تعداد حذف می‌شوند، مهم این است که ما سریعاً ماهواره را در نقاط‌های مداری قرار دهیم.

فون واژه؛ خاص بودن در دنیای شماره تلفن ها!

فون واژه؛ خاص بودن در دنیای شماره تلفن ها!

شاید شما هم مانند بسیاری ندانید که فون واژه چیست و چگونه می‌توان سیمکارت فون واژه تهیه کرد.

شناسایی ۳۵ واحد تولیدی ارز دیجیتال در جنوب استان تهران

معاون شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در جنوب این استان از شناسایی ۳۵ واحد تولیدکننده ارز دیجیتال در شهرستان ری خبر داد.
 
داود رحیمی گفت: از این تعداد چهار واحد در شهرستان ری، یک واحد در خاوران و ۳۰ واحد در کهریزک مشغول به فعالیت بودند که پس از شناسایی و تغییر تعرفه‌های آنها از کشاورزی و صنعتی به تعرفه تجاری، در نهایت مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۶۱۹ هزار ریال مابه‌التفاوت بهای برق مصرفی از واحدهای مذکور دریافت شد.
سرپرست منطقه برق شهرستان ری، تعداد مشترکان این شهرستان را حدود ۳۲۲ هزار مشترک اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۰ درصد فروش انرژی شرکت توزیع نیروی برق استان تهران مربوط به شهرستان ری است و میانگین تلفات انرژی برق این شهرستان ۸.۵۷ درصد است که ۶.۲۹ درصد از میانگین تلفات مناطق تحت پوشش آن شرکت پایین‌تر است.
وی تصریح کرد: در راستای کاهش تلفات، کاهش خاموشی‌ها، انرژی توزیع نشده و کاهش آمار سرقت از شبکه‌های تحت پوشش این منطقه، در سال گذشته هفت طرح جهادی در شهرستان ری با هزینه‌ای بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال برگزار و نسبت به تعویض شبکه فرسوده سیمی و جایگزینی کابل‌های خودنگهدار اقدام شد.
رحیمی با اشاره به فعالیت‌های گسترده فرهنگی و فنی مدیریت مصرف برق در شرکت توزیع نیروی برق استان تهران جهت عبور موفق از دوره اوج مصرف برق در تابستان سال جاری گفت: سهمیه ابلاغی از سوی شرکت توانیر به شرکت توزیع نیروی برق استان تهران جهت کاهش اوج مصرف ۴۷۷ مگاوات است که از این میزان نزدیک به ۱۰۴ مگاوات مربوط به شهرستان ری است.
وی افزود: استفاده از مولدهای خودتأمین مؤسسات دولتی، کشاورزان و صنایع در ساعات اوج مصرف، تعویض ۱۲ هزار و ۲۲۴ لامپ پرمصرف و جایگزینی لامپ‌های ال ای دی و سرویس ۲۰۸ کولر آبی در ادارات این شهرستان از دیگر طرح‌های انجام شده جهت کاهش مصرف انرژی برق در دوره اوج مصرف بوده است.
 
بنا بر اعلام وزارت نیرو، معاون شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در جنوب این استان با اشاره به مصوبه هیئت دولت مبنی بر الزام تأمین ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های مؤسسات، دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: منطقه برق ری در این زمینه پیشتاز بوده و هم اکنون یک نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در این منطقه احداث شده است.
 
وی تعداد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرستان ری را هفت نیروگاه اعلام کرد و افزود: از این تعداد، دو نیروگاه در کهریزک، چهار نیروگاه در ری و یک نیروگاه در خاوران است، علاوه بر اینکه نیروگاه خورشیدی تصفیه‌خانه جنوب تهران با ۴۲۰ کیلووات تولید برق بزرگترین نیروگاه تجدیدپذیر در جنوب استان تهران محسوب می‌شود.