حضور ۴۰ دستگاه دولتی در الکامپ ۲۰۱۹

رئیس سازمان فناوری اطلاعات از حضور ۴۰ دستگاه دولتی در نمایشگاه الکامپ امسال خبر داد و گفت: مسیریابهای ایرانی و استارت‌آپهای حمل و نقل در قالب تاکسی و دوچرخه در این نمایشگاه فعال هستند.
 
امیر ناظمی امروز شنبه در نشست خبری برگزاری نمایشگاه الکامپ ۲۰۱۹ در سازمان فناوری اطلاعات ایران، با بیان اینکه این نمایشگاه از ۲۷ تا ۳۱ تیرماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود، از حضور ۴۰ دستگاه دولتی در سالن دولت الکترونیک نمایشگاه الکامپ خبر داد و گفت: ۱۰ دستگاهی که در آخرین ارزیابی دولت الکترونیک، حائز بالاترین رتبه شده‌اند در غرفه مستقل در این نمایشگاه آخرین خدمات خود را عرضه می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه حضور سازمانهای دولتی در نمایشگاه الکامپ تهران خدمات محور خواهد بود، افزود: این نمایشگاه با شعار «آینده بهتر با رویکرد خدمات شهروند محور» برگزار می‌شود و چاپ هرگونه بروشور کاغذی در سالن دولت الکترونیک به دلیل صرفه جویی در مصرف کاغذ و نیز تاکید بر شعار دولت الکترونیک، ممنوع اعلام شده است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از رشد ۲۰ درصدی شرکت کنندگان در نمایشگاه الکامپ نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این موضوع به دلیل رونق حوزه فناوری اطلاعات و نیز استقبال شرکتهای این بخش برای حضور در بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات کشور ناشی می‌شود.
 
ناظمی با بیان اینکه حضور کشورهای خارجی در این نمایشگاه در قالب هیئت تجاری و شرکتها و نمایندگی‌ها و نیز مهمانان بخش دولتی از کشورهای همسایه مسجل شده است، افزود: در الکامپ امسال شاهد حضور پررنگ کسب و کارهای نوپا در بخش‌های مختلف الکام استارز، نیواستارز، توان تک و پاویون «شتاب» هستیم. به این معنی که علاوه بر حضور شرکتهای استارت‌آپی در سالن الکام استارز، ۱۰ گروه دانش آموزی نیز در قالب «نیواستارز» ایده‌های خود را مطرح می‌کنند.
 
معاون وزیر ارتباطات گفت: استارت‌آپ‌های دانش آموزی به دنبال طرح ویژه آموزش کدنویسی و کارآفرینی در مدارس انتخاب شده‌اند. به این ترتیب این تیم ها می توانند در الکامپ در میزهای مشخصی که به آنها تعلق می گیرد، محصولات و ایده های خود را در کنار شرکتهای بزرگ کسب و کار ارائه دهند.
 
وی افزود: در همین حال در بخش «توان تک» نیز استارت‌آپ‌های حوزه معلولان و توان یابان حضور خواهند داشت و در بخش «شتاب» نیز شرکتهای دانش بنیان به همراه شتابدهنده های استارت‌آپی، جدیدترین اقدامات خود را ارائه می‌دهند.
 
معاون وزیر ارتباطات گفت: حضور شرکتهای دانش بنیان و شتابدهنده ها در نمایشگاه الکامپ امسال با ۷۰ درصد تخفیف از سوی صندوق نوآوری شکوفایی مورد حمایت قرار می‌گیرد.
 
وی از ایجاد سالن مربوط به صندوق‌های فروشگاهی برای نخستین بار در این نمایشگاه خبر داد و گفت: مطابق با قانون مجلس شورای اسلامی و در پی شفافیت در امور مالیات خدمات، صندوق‌های فروشگاهی به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل می‌شوند و با این وجود شاهد شفافیت در دریافت مالیات بر ارزش افزوده فروشگاه‌ها از مردم خواهیم بود. با توجه به اهمیت این موضوع، سالن صندوق‌های فروشگاهی را در این نمایشگاه راه اندازی کردیم.
 
ناظمی با اشاره به خدمات جانبی نمایشگاه الکامپ گفت: در این نمایشگاه استارت آپهای حوزه حمل و نقل و نیز دوچرخه آنلاین حضور پررنگی دارند و امکان حمل و نقل بازدیدکنندگان از نمایشگاه را فراهم می‌کنند. در کنار آن استارت‌آپ‌های تولید محتوا نیز امکان ارائه آنلاین رویدادهای نمایشگاه را به صورت استریم فراهم می‌کنند.

یک و نیم درصد هزینه‌های الکامپ دولتی است

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ها در نمایشگاه الکامپ ۲۵ گفت: الکامپ امسال حداکثر یک و نیم درصد کمک دولتی دارد و باقی هزینه‌ها توسط بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ‌تر که از بستر نظام صنفی هستند انجام می‌شود.
 
محمد باقر اثنی عشری امروز در نشست خبری الکامپ که در سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد، با بیان اینکه الکامپ انعکاسی از جامعه است گفت: روال حرکت الکامپ با یک شیب به سمت بالاست. اپراتورها، شرکت‌های بانکی، FCPها بخشی از شرکت‌های سخت‌افزاری و شرکت‌هایی که فکر می‌کنند الکامپ تأثیری در کسب و کارشان دارند، در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. حمایت‌های معنوی دولت هم در این زمینه تأثیر دارد؛ از جمله وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی.
 
وی ادامه داد: سال گذشته ۱.۲ درصد هزینه‌های الکامپ توسط دولت تأمین شد و امسال هم حداکثر یک و نیم درصد کمک دولتی به الکامپ می‌شود و باقی هزینه‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شرکت‌های بزرگ‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت‌ها از بستر نظام صنفی رایانه‌ای به رشد آی تی کشور کمک می‌کنند و مدل رویشی که در صنعت است جای تحسین دارد.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه الکامپ ۲۵، پنجمین الکامپ متوالی است که توسط این سازمان برگزار می‌شود، افزود: علیرغم نگرانی‌های که در این شرایط وجود دارد و ممکن است شرکت‌ها به دلیل مشکلات مالی نتواند از نمایشگاه استقبال کنند، ما با رشد مواجه بودیم و تمام سالن‌ها تکمیل شد. امسال برای شروع شش سالن اختصاص داده بودیم که دو سالن هم اضافه کردیم. در الکامپ امسال الکامپ ترندز که سال گذشته برای اولین بار تشکیل شد؛ با فناوری‌های نوآورانه و نوظهور حضور دارد، همچنین بخش الکامپ جابز امسال برای اولین بار اضافه شده که موضوع اشتغال را هدف گرفته است.
 
اثنی عشری ادامه داد: ما در حال حاضر بالاترین نرخ بیکاری را در حوزه فناوری اطلاعات داریم و از طرفی کسب و کارهای ای تی نیازمند نیرو هستند. برای پر کردن این فاصله ما از شرکت‌ها و کسب و کارها و کارجویان دعوت کرده‌ایم در نمایشگاه شرکت کنند.
 
بخش دیگر الکامپ امسال الکامپ تاکز است که شامل گفت‌وگوها داخل نمایشگاه می‌شود و سال گذشته که نخستین دوره آن برگزار شده بود، تمام ظرفیت‌ها پر شد و امسال هم فکر می‌کنیم بیش‌تر از ظرفیت گفت‌وگو داشته باشیم. بخش دیگر در نمایشگاه هم دولت هوشمند است که هزینه‌شان توسط سازمان فناوری اطلاعات تأمین شده است. الکامپ استارز هم امسال مشابه سال‌های گذشته در نمایشگاه نقش پر رنگی دارد.
 
وی درباره‌ی شعار نمایشگاه الکامپ توضیح داد: سال گذشته شعارمان پیش به سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی بود. امسال شعارم کلیدی ما آینده بهتر است؛ ترندز آینده بهتر با فناوری‌های نوآورانه، استارز آینده بهتر با کسب‌وکارهای نوپا و هر بخش این شعار را به‌نحوی محقق می‌کند.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در پاسخ به اینکه بزرگ‌تر کردن نمایشگاه الکامپ چه تأثیری در پیشرفت صنعت آی‌تی دارد، توضیح داد: هدف سازمان نصر برگزاری الکامپ نیست، الکامپ ابزاری برای توسعه کسب‌وکارها و توسعه بازار است.
 
اثنی‌عشری با اشاره به نقش استارت‌آپ‌ها در برگزاری الکامپ بیان کرد: ما اطلاعات غرفه‌های نمایشگاه را از ۱۰ روز پیش روی سایت و در اختیار کسب‌وکارها گذاشتیم و مسیریاب‌های نشان و بلد، مسیر رفتن به غرفه‌ها را نشان می‌دهند.
 
استارت‌آپ‌ها از الکامپ بیشتر استقبال می‌کنند
 
در این نشست همچنین امیر ناظمی - رئیس سازمان فناوری اطلاعات - درباره‌ی پررنگ شدن نقش استارت‌آپ‌ها بیان کرد: شرکت‌های بزرگ امروز، استارت‌آپ‌های دیروز بودند و استارت‌آپ‌ها از الکامپ استقبال بیش‌تری می‌کنند. همان طور که الکام استارز سه سال پیش و الکام ترندز سال گذشته به الکامپ اضافه شدند، این اتفاق هم بر اساس تقاضا شکل می‌گیرد.
 
وی با اشاره به سالن دولت الکترونیک در نمایشگاه الکامپ، گفت: در سالن دولت الکترونیک، ۴۰ دستگاه در ۲۲ غرفه شرکت کردند و ما به ۱۰ دستگاهی که بیش‌ترین رشد را در ارزیابی دوره پنجم دولت الکترونیک داشتند اجازه دادیم که غرفه مستقل داشته باشند. همچنین رویدادهایی در حاشیه نمایشگاه شکل می‌گیرد و تفاهم‌نامه‌هایی بین سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: افرادی که از طرف دولت در نمایشگاه حاضر می‌شوند، با رشد الکام استارز تمایل به بازدید دارند و این فرصتی برای دولتی‌ها و استارت‌آپ‌هاست برای این‌که مسوولانی که دورتر از فضای استارت‌آپی هستند، با این فضا آشنا شوند. به همین دلیل ما میز کوچکی را برای افراد دولتی در الکام استارز در نظر گرفتیم.
 
رویکرد دولت، خدمت‌محور است
 
ناظمی با بیان این‌که رویکرد دولت خدمت‌محور است، گفت: ما از دستگاه‌ها خواستیم به جای معرفی سازمان خود، معرفی خدمات را داشته باشند و شعار خود را آینده بهتر با خدمات شهروندمحور قرار دادیم. البته بعضی از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی ترجیح دادند که در سالن‌های دیگر مستقر شوند، از جمله شهرداری تهران که در الکام استارز هم مکانی را دارد.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کاری که ما به عنوان دولت انجام دادیم این بود که کاری نکنیم و اجازه دهیم بخش خصوصی خودش تصمیم بگیرد و کار را جلو ببرد. درواقع توان الکامپ هم در این است که ما نقش خود را در این نمایشگاه به حداقل رساندیم. همچنین برای حفاظت از محیط زیست، ارائه بروشور کاغذی را در سالن دولت و دستگاه‌ها ممنوع کرده و بخشی را در وب‌سایت خودمان ایجاد کردیم که خدمات دستگاه‌ها در آنجا آمده است.
 
همچنین مهدی حیدری - مدیر اجرایی الکامپ - در این نشست با بیان اینکه هدف از برگزاری الکامپ توسعه کسب‌وکارها و ارتقای محتوای درونی نمایشگاه است، افزود: سال گذشته فضای اختصاص‌یافته به نمایشگاه ۲۸ هزار مترمربع بود و امسال این عدد به ۳۲ هزار رسید و همچنین شرکت‌های سخت‌افزاری و کسانی که کالاهای خارجی دارند هم در این نمایشگاه حضور دارند.
 
وی اظهار کرد: به شرکت‌هایی که مورد ارزیابی معاونت علمی و فناوری قرار گرفتند، ۲۹ تیر در جشنواره فاوا، جوایزی اهدا می‌شود.

یک و نیم درصد هزینه‌های الکامپ دولتی است

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ها در نمایشگاه الکامپ ۲۵ گفت: الکامپ امسال حداکثر یک و نیم درصد کمک دولتی دارد و باقی هزینه‌ها توسط بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ‌تر که از بستر نظام صنفی هستند انجام می‌شود.
 
محمد باقر اثنی عشری امروز در نشست خبری الکامپ که در سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد، با بیان اینکه الکامپ انعکاسی از جامعه است گفت: روال حرکت الکامپ با یک شیب به سمت بالاست. اپراتورها، شرکت‌های بانکی، FCPها بخشی از شرکت‌های سخت‌افزاری و شرکت‌هایی که فکر می‌کنند الکامپ تأثیری در کسب و کارشان دارند، در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. حمایت‌های معنوی دولت هم در این زمینه تأثیر دارد؛ از جمله وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی.
 
وی ادامه داد: سال گذشته ۱.۲ درصد هزینه‌های الکامپ توسط دولت تأمین شد و امسال هم حداکثر یک و نیم درصد کمک دولتی به الکامپ می‌شود و باقی هزینه‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شرکت‌های بزرگ‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت‌ها از بستر نظام صنفی رایانه‌ای به رشد آی تی کشور کمک می‌کنند و مدل رویشی که در صنعت است جای تحسین دارد.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه الکامپ ۲۵، پنجمین الکامپ متوالی است که توسط این سازمان برگزار می‌شود، افزود: علیرغم نگرانی‌های که در این شرایط وجود دارد و ممکن است شرکت‌ها به دلیل مشکلات مالی نتواند از نمایشگاه استقبال کنند، ما با رشد مواجه بودیم و تمام سالن‌ها تکمیل شد. امسال برای شروع شش سالن اختصاص داده بودیم که دو سالن هم اضافه کردیم. در الکامپ امسال الکامپ ترندز که سال گذشته برای اولین بار تشکیل شد؛ با فناوری‌های نوآورانه و نوظهور حضور دارد، همچنین بخش الکامپ جابز امسال برای اولین بار اضافه شده که موضوع اشتغال را هدف گرفته است.
 
اثنی عشری ادامه داد: ما در حال حاضر بالاترین نرخ بیکاری را در حوزه فناوری اطلاعات داریم و از طرفی کسب و کارهای ای تی نیازمند نیرو هستند. برای پر کردن این فاصله ما از شرکت‌ها و کسب و کارها و کارجویان دعوت کرده‌ایم در نمایشگاه شرکت کنند.
 
بخش دیگر الکامپ امسال الکامپ تاکز است که شامل گفت‌وگوها داخل نمایشگاه می‌شود و سال گذشته که نخستین دوره آن برگزار شده بود، تمام ظرفیت‌ها پر شد و امسال هم فکر می‌کنیم بیش‌تر از ظرفیت گفت‌وگو داشته باشیم. بخش دیگر در نمایشگاه هم دولت هوشمند است که هزینه‌شان توسط سازمان فناوری اطلاعات تأمین شده است. الکامپ استارز هم امسال مشابه سال‌های گذشته در نمایشگاه نقش پر رنگی دارد.
 
وی درباره‌ی شعار نمایشگاه الکامپ توضیح داد: سال گذشته شعارمان پیش به سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی بود. امسال شعارم کلیدی ما آینده بهتر است؛ ترندز آینده بهتر با فناوری‌های نوآورانه، استارز آینده بهتر با کسب‌وکارهای نوپا و هر بخش این شعار را به‌نحوی محقق می‌کند.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در پاسخ به اینکه بزرگ‌تر کردن نمایشگاه الکامپ چه تأثیری در پیشرفت صنعت آی‌تی دارد، توضیح داد: هدف سازمان نصر برگزاری الکامپ نیست، الکامپ ابزاری برای توسعه کسب‌وکارها و توسعه بازار است.
 
اثنی‌عشری با اشاره به نقش استارت‌آپ‌ها در برگزاری الکامپ بیان کرد: ما اطلاعات غرفه‌های نمایشگاه را از ۱۰ روز پیش روی سایت و در اختیار کسب‌وکارها گذاشتیم و مسیریاب‌های نشان و بلد، مسیر رفتن به غرفه‌ها را نشان می‌دهند.
 
استارت‌آپ‌ها از الکامپ بیشتر استقبال می‌کنند
 
در این نشست همچنین امیر ناظمی - رئیس سازمان فناوری اطلاعات - درباره‌ی پررنگ شدن نقش استارت‌آپ‌ها بیان کرد: شرکت‌های بزرگ امروز، استارت‌آپ‌های دیروز بودند و استارت‌آپ‌ها از الکامپ استقبال بیش‌تری می‌کنند. همان طور که الکام استارز سه سال پیش و الکام ترندز سال گذشته به الکامپ اضافه شدند، این اتفاق هم بر اساس تقاضا شکل می‌گیرد.
 
وی با اشاره به سالن دولت الکترونیک در نمایشگاه الکامپ، گفت: در سالن دولت الکترونیک، ۴۰ دستگاه در ۲۲ غرفه شرکت کردند و ما به ۱۰ دستگاهی که بیش‌ترین رشد را در ارزیابی دوره پنجم دولت الکترونیک داشتند اجازه دادیم که غرفه مستقل داشته باشند. همچنین رویدادهایی در حاشیه نمایشگاه شکل می‌گیرد و تفاهم‌نامه‌هایی بین سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: افرادی که از طرف دولت در نمایشگاه حاضر می‌شوند، با رشد الکام استارز تمایل به بازدید دارند و این فرصتی برای دولتی‌ها و استارت‌آپ‌هاست برای این‌که مسوولانی که دورتر از فضای استارت‌آپی هستند، با این فضا آشنا شوند. به همین دلیل ما میز کوچکی را برای افراد دولتی در الکام استارز در نظر گرفتیم.
 
رویکرد دولت، خدمت‌محور است
 
ناظمی با بیان این‌که رویکرد دولت خدمت‌محور است، گفت: ما از دستگاه‌ها خواستیم به جای معرفی سازمان خود، معرفی خدمات را داشته باشند و شعار خود را آینده بهتر با خدمات شهروندمحور قرار دادیم. البته بعضی از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی ترجیح دادند که در سالن‌های دیگر مستقر شوند، از جمله شهرداری تهران که در الکام استارز هم مکانی را دارد.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کاری که ما به عنوان دولت انجام دادیم این بود که کاری نکنیم و اجازه دهیم بخش خصوصی خودش تصمیم بگیرد و کار را جلو ببرد. درواقع توان الکامپ هم در این است که ما نقش خود را در این نمایشگاه به حداقل رساندیم. همچنین برای حفاظت از محیط زیست، ارائه بروشور کاغذی را در سالن دولت و دستگاه‌ها ممنوع کرده و بخشی را در وب‌سایت خودمان ایجاد کردیم که خدمات دستگاه‌ها در آنجا آمده است.
 
همچنین مهدی حیدری - مدیر اجرایی الکامپ - در این نشست با بیان اینکه هدف از برگزاری الکامپ توسعه کسب‌وکارها و ارتقای محتوای درونی نمایشگاه است، افزود: سال گذشته فضای اختصاص‌یافته به نمایشگاه ۲۸ هزار مترمربع بود و امسال این عدد به ۳۲ هزار رسید و همچنین شرکت‌های سخت‌افزاری و کسانی که کالاهای خارجی دارند هم در این نمایشگاه حضور دارند.
 
وی اظهار کرد: به شرکت‌هایی که مورد ارزیابی معاونت علمی و فناوری قرار گرفتند، ۲۹ تیر در جشنواره فاوا، جوایزی اهدا می‌شود.

کنگره آمریکا خطاب به فیس‌بوک: پیاده‌سازی لیبرا را فورا متوقف کنید!

کنگره آمریکا از فیس‌بوک خواست که روند پیاده‌سازی رمز‌ارز لیبرا را متوقف کند تا قانون گذاران، زمان بیشتری برای تحقیق در زمینه فعالیت‌های این شرکت داشته باشند.
 
کنگره ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای که به امضای ماکسین واترز، رییس کمیته خدمات مالی کنگره و روسای زیرکمیته‌های آن رسیده، از فیس‌بوک خواسته است که فورا برنامه‌های پیاده‌سازی رمزارز لیبرا را متوقف کند.
 
این نامه بیان می‌دارد: از آنجا که فیس‌بوک هم اکنون در دست بیش از یک چهارم مردم جهان قرار دارد، ضروری است که فیس‌بوک و شرکای‌ تجاری‌اش سریعا برنامه‌های پیاده‌سازی خود را تا زمانی که قانون‌گذاران و کنگره این مسایل را بررسی نکرده و موضع خود را مشخص نکرده‌اند، متوقف سازد.
 
این نامه می‌افزاید: ما قصد داریم در این مهلت قانونی، جلساتی عمومی برای بررسی خطرات و مزایای فعالیت‌های مبتنی بر رمزارزها برگزار کنیم و درباره راه‌حل‌های قانونی به بررسی بپردازیم و خودداری از دستور توقف پیاده‌سازی، می‌تواند آینده این سیستم مالی مستقر در سوییس را به مخاطره بیندازد که برای چنین سیستم بزرگی بسیار خطرناک خواهد بود.
 
گفتنی است، اگرچه فیس‌بوک هم اکنون ایجاد رمز‌ارز لیبرا را به عهده دارد و به زودی کیف‌پول دیجیتال کالیبرا را نیز ارایه خواهد کرد، اما توسعه سرویس در انجمن لیبرا انجام خواهد شد که سازمانی مستقر در ژنو سوییس است. این انجمن از سوی کنسرسیومی متشکل از حامیان اولیه لیبرا، شامل ویزا، لیفت، ودافون، کوین‌بیس، اوبر و شرکت‌هی دیگر تشکیل خواهد شد که فیس‌بوک تنها یکی از این شرکت‌ها و دارای فقط یک حق رای خواهد بود. البته در باطن، از آنجا که فیس‌بوک حتی حقوق کارکنان این نهاد نظارت بر رمزارز لیبر را خواهد پرداخت، عملا قدرت ویژه‌ای در آن خواهد داشت.
 
کنگره در نامه‌اش اشاره کرده که بررسی لیبرا را روز 17 ژوییه، یعنی حدود 9 روز دیگر آغاز خواهد کرد.
 
این نامه که خطاب به مارک زاکربرگ، شریل سندبرگ و دیوید مارکوس، مدیر ارشد اجرایی لیبرا نوشته شده است، می‌افزاید: اطلاعات ناکافی ارایه شده درباره اهداف، نقش، استفاده‌های احتمالی و امنیت لیبرا و کالیبرا، نشان‌دهنده مخاطرات فراوان و نبود شفافیت در محافظت‌های لازم قانونی است و اگر محصولات و خدماتی مانند این، بدون مقررات و نظارت لازم ارایه شود، می‌تواند خطری سیستماتیک برای پایداری نظام‌ مالی در آمریکا و جهان ایجاد کند.
 
این نامه ادامه می‌دهد: با توجه به گذشته پر ایراد فیس‌بوک و اینکه همواره در محافظت از داده‌های کاربران موفق نبوده، این ریسک‌ها بیشتر به چشم می‌آید. برای مثال کمبریج آنالیتیکا، شرکت مشاوره سیاسی که از سوی کارزار ترامپ در سال 2016 استخدام شده بود، به اطلاعات محرمانه بیش از 50 میلیون کاربر فیس‌بوک دسترسی پیدا کرد و از این اطلاعات به منظور تاثیرگذاری روی رفتار انتخاباتی آنان سوءاستفاده کرد.
 
گفتنی است که ماکسین واترز، نماینده دموکرات و رییس کمیته خدمات مالی کنگره که این نامه را امضا کرده، یکی از نمایندگان موافق استیضاح ترامپ است.
 

مدیرعامل شرکت سورنا: می‌خواهیم زولا را به بازی اول ایران تبدیل کنیم

روز پایانی خردادماه امسال، دور فینال مسابقات جام رمضان ۹۸ بازی زولا بین ۶ بازیکن منتخب در گیم‌نت بزرگ ولکانو تهران برگزار و نفرات برتر مشخص شدند. تورنومنت رسمی جام رمضان ۹۸ بازی زولا، که توسط شرکت سورنا گیمز،‌ ناشر و هم‌تولیدکننده بازی زولا در ایران، به همراه استودیو لوکوم گیمز، سازنده‌ بازی برگزار شد، میزبان بیش از ۲ هزار بازیکن از اقسا نقاط کشور بود. این میزان استقبال، نشان‌دهنده محبوبیتی است که بازی زولا توانسته در ایران کسب کند و بخش عمده‌ای از این محبوبیت، به دلیل تلاش و توان فنی سورناگیمز است که به عنوان ناشر و هم‌تولیدکننده، روی این بازی آنلاین کار می‌کند. برای آشنایی بیشتر با بازی زولا و برنامه‌های آینده سورنا، با حسن مهدی اصل، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
برای شروع بد نیست که خوانندگان ما با شما و سابقه فعالیت استودیو بازی‌سازی سورنا آشنا شوند.
من حسن مهدی اصل، مدیرعامل شرکت سورنا هستم. استودیو بازی سازی سورنا، یک تیم تولید و نشر بازی‌های رایانه‌ای کنسول و است که از سال 1384 در زمینه تولید نرم افزار و بازی‌های رایانه‌ای پا به عرصه صنعت سرگرمی‌های دیجیتال گذاشت. در واقع شرکت در سال 1368 ثبت شد ولی‌ پیش از آن هم به فعالیت در زمینه ساخت بازی و نرم‌افزار می‌پرداختیم.
 
از ابتدای فعالیت هدف‌مان را بر این قرار دادیم که به عنوان تولیدکننده بازی به طور جدی وارد بازار شویم. بنابراین به مدت 4.5 سال زمان صرف ساخت بازی «سیاوش» کردیم که در زمان خود به عنوان بهترین بازی ساخت ایران چندین جایزه را برنده شد. دستاورد مهم فنی این بازی برای ما، توسعه موتور بازی (Game engine) ایرانی بود که به لحاظ فنی، طراحی و مهندسی فرایندی پیچیده داشت. اما توسعه این گیم انجین، موفقیت‌های بعدی ما را موجب شد.
 
یک‌سال دیگر هم روی این محصول کار کردیم تا نسخه بین‌المللی‌اش آماده و به نام Legends of Persia عرضه شد. این محصول فروش بین‌المللی خوبی داشت و تجربه فوق‌العاده‌ای را برای ما رقم زد؛ ضمن اینکه سرمایه لازم برای تحقیق و توسعه بیشتر را نیز فراهم کرد و افق‌های تازه‌ای به روی شرکت گشود. از جمله اینکه ارتباطات بین‌المللی ما توسعه پیدا کرد که یکی از دستاوردهای آن، ورود به عرصه نشر بازی و امضای قرارداد بازی‌هایی مثل زولا، تراوین و Tanki Online بود.
 
مجوز نشر بازی زولا را کی دریافت کردید؟
به دلیل فعالیت‌مان، هر سال در نمایشگاه گیمزکام کلن شرکت می‌کنیم و ارتباطات بین‌المللی خوبی برقرار کرده‌ایم که این حضور بین‌المللی، 4 سال پیش منجر به انعقاد قرارداد نشر و توسعه زولا شد.
 
البته این را هم بگویم با وجود اینکه به طور جدی روی نشر بازی‌های کار می‌کنیم و این کار نیازمند فعالیت‌های مختلف از جمله تبلیغات و بازاریابی گسترده و متنوع برای بازی‌های مختلف است؛ همچنان خود را تولیدکننده بازی می‌دانیم و هم اکنون هم چهار بازی را در دست تولید داریم.
 
به نظر می‌رسد بازی زولا موفق‌ترین محصول‌تان است، این بازی چه تعداد گیمر فعال در ایران دارد؟
بله. زولا به دلیل طیف سنی مخاطبان و گیم‌پلی جذابش، خیلی پرمخاطب است و الان بیش از یک میلیون کاربر رجیستر شده در ایران دارد که البته تعداد گیمرهای فعال این بازی، مقداری کمتر است.
 
یکی از عوامل جذابیت این بازی، فارسی‌سازی و استفاده از نقشه‌های ایران در آن است.
بله. در واقع زولا محصول مشترک ایران و ترکیه است و ما به عنوان هم‌تولیدکننده بازی، محتوای ایرانی را وارد آن کرده‌ایم. مثلا نقشه تهران زولا، نقشه تخت جمشید و از این قبیل را وارد بازی کرده‌ایم. اسلحه‌های ایرانی، کاراکترهای ویژه، پشتیبانی از پرداخت شتابی و فونت‌های شکیل و استاندارد فارسی، در کنار روزآمدسازی‌های ماهانه‌ای که برای آن عرضه می‌کنیم، موجب شده که بازی زولا جای خود را بین جوانان و نوجوانان ایرانی به خوبی باز کند.
 
بازی زولا از جهات بسیاری شبیه به بازی کانتر استرایک است. به طور خلاصه مزیت‌های زولا را برای کاربران ایرانی چه می‌دانید؟
طبیعی است که در صنعت گیم، وقتی یک بازی موفق بشود، شرکت‌های دیگر از آن الگوبرداری می‌کنند. بازی Counter Strike هم با استقبال بی‌نظیر جهانی وضعیت مشابهی دارد. اما بازی کردن کانتر برای ایرانی‌ها دشوار است. ما در شرایط تحریم هستیم در واقع از هر دو طرف، هم داخلی و هم خارجی تحریمیم و مجبور به استفاده از وی‌پی‌ان هستیم که پینگ را بالا می‌برد و پینگ 300 یا 400 در یک بازی شوتر بسیار آزاردهنده است. ولی ما در اولین قدم، سرور داخلی برای زولا تهیه کردیم که با پینگ پایین، تجربه‌ای روان و بدون مشکل برای کاربر رقم می‌زند.
 
مزیت دیگر زولا بر کانتر، پشتیبانی است. ما برای زولا یک تیم پشتیبانی کامل داریم که مشکلات کاربر را پیگیری کند. رایگان بودن این بازی و پشتیبانی از پرداخت‌های شتابی نیز همان‌گونه که گفتم، مزایای دیگری است که زولا را نسبت به کانتر برای کاربران ایرانی جذاب‌تر و در دسترس‌تر می‌کند و گیمرها دیگر دردسر تهیه گیفت‌کارت نخواهند داشت. والبته مزیت دیگر زولا، وجود نقشه‌های ایران است که به آن فضا و حس نوستالژیک‌تر و صمیمانه‌تری می‌دهد.
 
چه فرایندی را برای فارسی سازی زولا پشت سر گذاشتید؟
این فرایند حدود یک سال طول کشید و متن‌ها و صداها فارسی شد. فرایند سختی بود ولی به خوبی انجام شد. برای خود ما جالب بود که صدای انتخاب شده برای کاراکترها که با وسواس با توجه به سن و جنسیت و شخصیت آنها در  نظر گرفتیم، گاهی از نسخه بین‌المللی هم بهتر درآمد و به اصطلاح صداها روی کاراکترها نشسته است. مورد دیگر، فونت‌هایی است که استفاده کردیم و برخلاف بازی‌هایی که شرکت‌های خارجی به فارسی‌سازی اقدام می‌کنند؛ دارای کمترین مشکل در نمایش حروف و کلمات است و موجب رضایت گیمرهای ایرانی شده است وباعث شده که فونت‌ها در محیط رندر سه بعدی شکیل و درست دیده شود. این تجربه خوب را در بازی‌های تولید خودمان هم به‌کار گرفته‌ایم، با این هدف و فلسفه که کاربر ایرانی باید بتواند متن را به سادگی بخواند و از نظر نداشتن فونت استاندارد  و خوانا عذر ما پذیرفته نیست.
 
برای آینده زولا چه برنامه‌هایی دارید؟
قبل از هر چیز، چشم‌انداز ما تبدیل زولا به بازی اول ایران است. در این مسیر حرکت می‌کنیم و برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات‌مان را با این رویکرد تنظیم می‌کنیم. برگزاری مسابقات در رسیدن به این هدف برای ما مهم است. برای اینکه پی‌سی گیمینگ در ایران رشد کند، از انجام هزینه برای فرهنگ‌سازی ابایی نداریم. به عقیده ما رشد پی‌سی گیمینگ نیازمند برگزاری منظم و مداوم مسابقات و تورنمنت‌هاست و کاربر باید ببیند که شرکت معتبری پشت این مسابقات ایستاده است. وقتی این اعتماد شکل بگیرد، گیمرها هم انگیزه خواهند داشت که تیم تشکیل دهند و تمرین کنند تا برنده مدال و جام شوند یا به مسابقات بین‌المللی راه پیدا کنند. سعی داریم این انگیزه و اعتماد را در کاربران ایجاد کنیم و عقیده داریم این مسیر به رشد سریع پایگاه کاربری بازی منتهی خواهد شد.
 
با همین نگاه، یکی از برنامه‌های امسال ما برگزاری لیگ منظم و سوپرلیگ است که احتمالا برنده این سوپرلیگ به مسابقات بین‌المللی که در اردیبهشت‌ماه سال 99 برگزار می‌شود، اعزام خواهد شد.
 
برنامه دیگر ما انتشار نسخه موبایل زولا است که امیدواریم تا پایان سال جاری به نتیجه برسد و منتشر بشود.
 
علاوه بر این، قصد داریم تعداد زیادی کاراکتر، نقشه و اسلحه مختص ایران را به بازی اضافه کنیم. برنامه دیگر ما این است که تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی را با این بازی مرتبط کنیم که مثلا پرسپولیس، استقلال یا سایر تیم‌های ایرانی معروف، در این بازی تیم داشته باشند و اسپانسر بشوند.
 
معتقدیم که برای فرهنگ‌سازی و توسعه بازار پی‌سی گیمینگ باید چرخه کامل را در بخش خصوصی و بدون وابستگی به حمایت‌های دولتی ایجاد بکنیم و به این منظور تمام تلاش خود را خواهیم کرد.
 
برای بازی‌های آنلاین محبوب دیگر هم برنامه مشابهی دارید؟
بله، به بازی‌های دیگر هم فکر می‌کنیم. اما فعلا علاوه بر زولا، دو پروژه تولید مهم در دست داریم که احتمالا تا پایان امسال یا اوایل سال آینده این دو بازی منتشر خواهد شد.
 
چه بازی‌هایی؟
هنوز اسم برای این دو بازی انتخاب نشده و در شرکت با اسم رمز (Code Name) نامیده می‌شوند. فعلا می‌توانم بگویم که یکی از این بازی‌ها در سبک Shooter و دیگری یک بازی استراتژیک آنلاین است.

ماهواره‌ها در آینده انسان‌ها را می‌بینند

در سال ۲۰۱۳، به پلیس شهر گرانتزپاس در ایالت اورگان آمریکا خبر رسید که فردی به نام کورتیس کرافت، به‌صورت غیرقانونی مشغول کشت ماریجوانا در حیاط پشتی خانه خود است. پلیس تصمیم گرفت با استفاده از سرویس Google Earth، منزل وی را با استفاده از ماهواره چک کند. تصاویر ماهواره‌ای به‌دست آمده، نشان می‌داد که در منزل کرافت، گیاهانی به‌صورت منظم کاشته شده‌اند. پلیس که از صحت گزارش ارسالی مطمئن شده بود، به منزل کرافت رفته و آنجا ۹۴ گلدان گیاه ماریجوانا کشف کرد.
 
ماهواره‌ها در آینده انسان‌ها را می‌بینند
در سال ۲۰۱۸ پلیس برزیل در ایالتAmapá، با استفاده از ماهواره تصویربرداری متوجه شد که در نقاطی، درخت‌ها از زمین کنده شده‌اند. پلیس به محل مورد نظر مراجعه کرد و متوجه شد که در آن مکان به‌صورت غیرقانونی زغال تولید می‌شود. به همین صورت جرم احراز و ۸ نفر در این رابطه دستگیر شدند. مقامات دولت چین تا پیش از این، وجود کمپ‌های بازآموزی برای اویغورها در ایالت Xinjiang را انکار می‌کرد و اعلام کرده بود که این مراکز مدارس فصلی هستند. اما فعالان حقوق‌بشر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای ثابت کردند که بیشتر این مراکز، به برج‌های نگهبانی و سیم‌های لیزردار مجهز هستند.
 
در سال ۲۰۰۸، تنها ۱۵۰ ماهواره برای رصد در مدار زمین وجود داشت. اما حالا این تعداد به ۷۶۸ ماهواره رسیده است. با پیشرفت تکنولوژی، هر سال شاهد ثبت تصاویر واضح‌تر و باکیفیت‌تری از ماهواره‌ها هستیم. شرکت‌های ماهواره‌ای امکان ارسال تصاویر ۲۴ ساعته زنده را ارائه نمی‌دهند، اما بعید نیست که در آینده نزدیک این امکان نیز فراهم شود. با این حال اما طرفداران حریم شخصی هشدار داده‌اند که نوآوری در زمینه تصویربرداری ماهواره‌ای با سرعت زیادی در حال رشد است و دولت‌ها قادر به قانون‌گذاری‌های لازم در زمینه استفاده از این تکنولوژی نیستند. آنها معتقدند که اگر حالا در این زمینه محدودیت اعمال نشود، دردسرها و چالش‌های بزرگی در آینده گریبان‌گیر مردم خواهد شد. این اطلاعات باید در دست گروه خاصی مانند آژانس‌ها و نهادهای دولتی باشد، اما با پیشرفت تکنولوژی دسترسی به این ابزار گسترش می‌یابد و به عبارت دیگر، در آینده‌ای نه‌چندان دور هرکس می‌تواند در هر لحظه، هرکسی را که می‌خواهد، دنبال کرده و ببیند.
 
حداکثر و حداقل کیفیت تصاویر ماهواره‌ها
تکنولوژی ماهواره‌های تصویربرداری تجاری کنونی، به اندازه کافی قدرتمند هستند که حتی یک خودرو را در خیابان مشاهده کنند. البته فعلا مدل خودرو قابل تشخیص نیست. ماهواره‌های جاسوسی ارتش حتی می‌توانند اسلحه‌های همراه یک فرد را نیز تشخیص دهند. طبق قانون فدرال آمریکا، تصاویر ماهواره‌های تبلیغاتی تنها باید کیفیت تصویر حداکثر ۲۵ سانتی‌متری داشته باشند؛ یعنی به اندازه کفش‌های یک انسان. در سال ۲۰۱۴ سازمان NOAA، محدودیت رزولوشن ارسالی توسط ماهواره‌های تبلیغاتی را از ۵۰ به ۲۵ سانتی‌متر کاهش داد که برای اکثر مشتریان، این میزان کافی است. مثلا کشاورزان به همین شیوه می‌توانند احتمال وقوع سیل را پیش‌بینی کرده و از محصولات خود محافظت کنند یا فعالان حقوق‌بشر می‌توانند جریان حرکت پناهنده‌ها از میانمار و سوریه را دنبال کنند.
 
یک شرکت تصویربرداری ماهواره‌ای به نام  Planet Labs در حال‌حاضر ۱۴۰ ماهواره در مدار زمین دارد که هر‌کدام از این ماهواره‌ها حداقل یک‌بار در طول روز، از تمام نقاط زمین عبور می‌کنند. Maxar که قبلا به اسم DigitalGlobe فعالیت می‌کرد، شرکتی است که در سال ۱۹۹۷ اولین ماهواره تجاری را به مدار زمین فرستاد. این شرکت حالا برنامه دارد تا سیستمی ایجاد کند که ماهواره‌هایش بتوانند ۱۵بار در طول یک روز، به تمام نقاط زمین دسترسی داشته باشند. شرکت BlackSky Global نیز اعلام کرده است که قصد دارد توسط ماهواره‌هایش اکثر شهرهای بزرگ دنیا را در طول یک روز تا ۷۰ بار مشاهده کند. برخی از شرکت‌ها حتی ویدئوهای ماهواره‌ای زنده از سراسر دنیا ارائه می‌دهند. در سال ۲۰۱۴ یک استارت‌آپ در سیلیکون‌ولی به نامSkyBox، اقدام به انتشار ویدئوهای ماهواره‌ای ۹۰ ثانیه‌ای با کیفیت HD کرد. یک شرکت دیگر به نام EarthNow هم می‌گوید که به‌زودی بنا دارد سیستم نظارتی لحظه‌ای دائم با تاخیر یک ثانیه‌ای ارائه کند. به عقیده چارلی لوید، خالق نقشه برنامه‌هایی مانند اسنپ- چت و Weather Channel، ظاهرا همه تلاش می‌کنند تا قابلیتی به نام «نقشه زنده» تهیه کنند:«چنین امکانی قرار نیست به‌زودی عرضه شود. فعلا فاصله زیادی با امکان ارائه یک نقشه دائمی و زنده آن هم با کیفیت بالا از زمین داریم.»
 
مشاهده از روی ابر
علاوه بر تصویربرداری سنتی، یکی از اساسی‌ترین دستاوردها در حیطه نظارت زمین، خلق تکنولوژی‌هایی مانند رادارهای حسگر و تصاویر hyperspectral یا فراطیفی بوده است. در تصویربرداری فراطیفی، طول‌موج‌های الکترومغناطیسی موجود در یک طیف نوری دریافت می‌شود. ابرها عموما در نور مرئی، زمین را دور از دید قرار می‌دهند، اما ماهواره‌ها با استفاده از رادارهایی با دیافراگم مصنوعی می‌توانند به درون ابرها نفوذ کنند. با استفاده از این تکنولوژی، ارتفاع اشیا مشاهده شده حتی به میلی‌متر نیز قابل دستیابی است. ناسا نیز از دهه ۱۹۷۰ تاکنون، از همین تکنولوژی استفاده کرده است. البته هنوز امکان استفاده از این تکنولوژی در ماهواره‌های تجاری محدودتر است. این قابلیت می‌تواند برای بسیاری از کسب و کارها کاربرد‌های مفیدی داشته باشد، اما امکان سوءاستفاده از آن توسط تروریست‌ها و آژانس‌های نظامی نیز وجود دارد.
 
پیش‌بینی می‌شود که کیفیت تصویر ماهواره‌های تجاری به اندازه‌ای بیشتر از چیزی که در حال حاضر هست، برسد. مثلا محدودیت ۲۵ سانتی‌متری NOAA در مقایسه با دیگر ماهواره‌های بین‌المللی، در بازار رقابت کم می‌آورد و بالطبع به مرور بیشتر کاهش پیدا خواهد کرد. Therese Jones مدیر ارشد بخش قانون‌گذاری برای ماهواره‌ها در Satellite Industry Association می‌گوید:«دیگر شرکت‌ها در سطح بین‌المللی در تلاشند تا رزولوشن تصویر بالاتری ارائه دهند؛ رزولوشن بسیار بالاتر از حد قانونی ما در آمریکا. شرکت‌های آمریکایی نیز بسیار مشتاق هستند تا محدودیت‌ها را تا حد ممکن کمتر کنند.» چیزی که صنعت تصویربرداری ماهواره‌ای را قدرتمندتر از گذشته می‌کند، قابلیت پردازش آن در مقادیر بزرگ است. شرکت‌های تحلیلگر LHKKN Orbital Insight و SpaceKnow الگوریتم‌هایی طراحی کرده‌اند که حتی افراد عادی تنها با داشتن دسترسی به اینترنت نیز می‌توانند داده‌ها در حجم بالای این شرکت را تحلیل کنند. با استفاده از همین داده‌های تصویری، مثلا سرمایه‌گذاران می‌توانند تولید ناخالص داخلی ایالت گوانگجو را با میزان نوری که در شب از این شهر منعکس می‌شود، تخمین بزنند. اما ریسک این هم وجود دارد که مثلا دزدان نیز بتوانند با استفاده از این تکنیک، خالی یا پر بودن خانه‌ها را برای انجام دزدی بررسی کنند.
 
به همین دلایل امنیتی، اکثر شرکت‌های ماهواره‌ای و تحلیلگر معتقدند که باید داده‌ها به‌صورت ناشناس منتشر شود به‌صورتی که مشخصه‌های شناسایی‌کننده افراد -که از طریق آن بتوان یک فرد را شناسایی کرد- از آن حذف شود. اما بازهم اگر ماهواره‌ها نتوانند چهره‌ها را تشخیص دهند، ترکیب این اطلاعات با دیگر داده‌ها مثلا دوربین‌های امنیتی، پُست‌های شبکه‌های اجتماعی و...، می‌تواند خطری جدی برای حریم شخصی افراد تلقی شود. در بازار کنونی، مشتریان زیادی تقاضای تصاویر با کیفیت‌تری از ماهواره‌ها دارند؛ مثلا مقامات شرکت‌های بیمه می‌توانند پیرامون حوادث پیش آمده برای مشتریان خود، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، قضاوت عادلانه‌تری داشته باشند. البته همین حالا نیز با استفاده از پهپاد یا هواپیما، تحقیقات دقیق‌تری روی محل‌های بروز حادثه انجام می‌شود، اما در صورت پایین آمدن هزینه تصاویر ماهواره‌ای، قطعا بسیاری استفاده از آنها را ترجیح می‌دهند.
 
در حال حاضر پهپادها می‌توانند تصاویر بسیار با کیفیت‌تری از ماهواره‌ها ارائه دهند. اما مشکل، محدودیت محل پرواز پهپادهاست. سازمان هوایی فدرال آمریکا پرواز پهپادهای تبلیغاتی را بر فراز محل‌های پر جمعیت، ممنوع کرده است. اما چنین محدودیت‌هایی در فضا وجود ندارد. بر اساس قراردادی که سال ۱۹۶۷ توسط آمریکا، روسیه و دیگر اعضای سازمان ملل به امضا رسیده، دسترسی به فضا برای تمام کشورها آزاد تلقی می‌شود. البته در سالی که این قرارداد امضا می‌شد، هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که روزی بتوان از فضا، اکثر جزئیات روی زمین را مشاهده کرد. مساله مهم دیگر، دستگاه‌های ردیابی است که اکثر انسان‌ها داخل جیب خود دارند؛ گوشی‌های هوشمند. این یک واقعیت است که گوشی‌های هوشمند اجازه قانونی دسترسی به داده‌های جی-پی-اس افراد را دارند، اما فرد می‌تواند آن را با خود بیرون از خانه نبرد. اما پنهان ماندن از چشم ماهواره‌ها، سخت‌تر است.
 
آینده آزادی انسان
قوانین حریم شخصی در آمریکا، در زمینه ماهواره‌ها کمی مبهم عمل می‌کند. اکثر دادگاه‌ها در آمریکا، نظارت هوایی به‌صورت عمومی را اجازه می‌دهند. البته در سال ۲۰۱۵، دادگاهی عالی در ایالت نیومکزیکو اعلام کرد که جست‌وجوی هوایی پلیس بدون حکم تایید شده توسط مقامات ارشد، غیرقانونی خواهد بود. در موارد مرتبط با این مقوله بررسی می‌شود که آیا حادثه مدنظر، حریم شخصی کسی را نقض کرده یا خیر. مثلا عکسی که یک پهپاد از اتاق خواب خانه‌ای گرفته، خوب ظاهرا مشخص است که نقض حریم خصوصی است. در مقابل اما عکس ماهواره‌ای که صدها کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار داشته و عکسی از خودرویی که وارد یک بزرگراه می‌شود را ثبت می‌کند، نامشخص است.
 
این به معنای آن نیست که قانون‌گذاران آمریکایی در این زمینه قدرتی ندارند. شاید قانون‌گذار آمریکایی نتواند برای ماهواره‌های چینی یا روسی تعیین تکلیف کند، اما امکان قانون‌گذاری برای مشتریان بین‌المللی ماهواره‌های آمریکایی وجود دارد؛ یا مثلا اگر شرکت‌های آمریکایی از محلی کسب سود دارند که ناقض حریم شخصی شهروندان این کشور است، دولت می‌تواند جلوی آن را بگیرد. به عبارت ساده‌تر بازنگری در شیوه‌های محافظت شهروندان به معنی ارائه تعریف جدیدی از مفهوم حریم شخصی است. هدف در قوانین فعلی حریم شخصی، حقوق فردی است. اما قوانین فعلی در مقوله‌هایی مانند هوش مصنوعی، تکنولوژی‌های جغرافیایی و تکنولوژی‌های موبایلی، عملا کم قدرت است. تعریف جدید حریم شخصی باید بر اساس تکنولوژی‌های نوین، به‌روز شود و نه تنها حقوق فردی، بلکه حقوق جمعی نیز در نظر گرفته شود. قانون‌گذاری پیرامون فناوری جدید تصویربرداری ماهواره‌ای، کار سختی است، اما قانون‌گذاران به محدودیت این حوزه واقفند و به‌زودی راه‌حل‌های جدیدی برای آنها ارائه خواهند داد. با این همه در قانون‌های جدید قطعا چیزی که فراموش نخواهد شد، حق آزادی انسان خواهد بود.

فورد GT نسخه‌ی MK II رونمایی شد

فورد GT نسخه‌ی MK II رونمایی شد

فورد GT مارک ۲ یک سوپراسپرت تولید محدود و مخصوص پیست است که موفقیت این خودرو در لمانز و دنیای موتواسپرت را یادآوری می‌کند.

فورد GT نسخه‌ی MK II رونمایی شد

فورد GT نسخه‌ی MK II رونمایی شد

فورد GT مارک ۲ یک سوپراسپرت تولید محدود و مخصوص پیست است که موفقیت این خودرو در لمانز و دنیای موتواسپرت را یادآوری می‌کند.

نمایش نوتیفیکیشن‌های اندروید در ویندوز ۱۰ با اپلیکیشن Your Phone

نمایش نوتیفیکیشن‌های اندروید در ویندوز 10 با اپلیکیشن Your Phone

مایکروسافت اپلیکیشن Your Phone را با قابلیت نمایش و مدیریت نوتیفیکشن‌های اندروید به‌روزرسانی کرد.

شایعات جدیدی در رابطه با GTA VI منتشر شد

پستی در Reddit منتشر شده که سروصدای بسیاری به پا کرده، در واقع یک فرد که ادعا می‌کند منابع معتبری دارد اطلاعاتی از GTA VI را به اشتراک گذاشته است. این پست شامل اطلاعات جذابی از جمله مناطق بازی، روند توسعه و همچنین داستان مرتبط با GTA VI می‌باشد و اینکه بازی در سه مکان و دهه مختلف روی می‌دهد. هر چند که ممکن است با اطلاعات تقلبی طرف باشیم اما خواندن آنها خالی از لطف نیست.
 
یک لیست بزرگ از جزئیات GTA VI منتشر شده که نشان می‌دهد دنباله مورد انتظار GTA V می‌تواند به چه شکل باشد. این پست البته در حال حاضر پاک شده و بسیاری معتقدند که اطلاعات آن غلط هستند.
 
ظاهرا راک‌استار اسم رمز PROJECT AMERICAS را برای GTA VI انتخاب کرده و شاهد اتفاقات بازی در شهرهای Vice City، Liberty City و شهر سومی در کوبا یا جایی در آمریکای مرکزی/جنوبی هستیم. همچنین راک‌استار توسعه بازی را از سال 2012 شروع کرده و حالا تبدیل به اولویت اصلی شرکت به همراه Bully 2 شده، بازی که لیک‌های بیشماری طی سالیان به وجود داشتن آن اشاره کرده‌اند.
 
این پست همچنین ادعا می‌کند بازی در دهه 1970 و حول مواد مخدر رخ می‌دهد و از سریال Narcos الهام گرفته شده. بازی همچنین به دهه 1980 تا زمان حاضر پیشروی می‌کند. در آخر نیز GTA VI به شکل انحصاری برای نسل بعد عرضه می‌شود اما در حال حاضر هیچ تاریخ انتشاری ندارد.
 
باز هم لازم به ذکر است که به احتمال بسیار زیاد شاهد اطلاعات تقلبی هستیم اما خواندن آنها جالب به نظر می‌رسند و شاید از مطالعه آنها لذت ببرید.
 
پست منتشر شده:
 
من دو دوست بسیار قابل اعتماد دارم که در مکان‌هایی مانند Kotaku و PC Gamer کار کرده‌اند، آنها این اطلاعات را به من داده‌اند. همچنین من یک دوست بسیار عزیز دارم که برای راک‌استار کار می‌کند، او این جزئیات را تایید نکرده اما آنها را رد نکرده، به شکل عادی اگر چیزی غلط باشد او آنها را رد می‌کند، ولی او تنها لبخند زده و به من گفت "تو می‌دانی من نمی‌توانم درباره چنین موضوعاتی حرف بزنم".
 
عنوان بعدی GTA از سال 2012 در دست توسعه بوده (یکسال قبل از عرضه GTA V) البته مراحل تولید تا اواسط 2015 شروع نشده حتی در آن زمان نیز تیم‌ها روی Red Dead Redemption 2 متمرکز بوده‌اند.
این عنوان توسط استودیوهای جهانی راک‌استار تولید می‌شود نه فقط یک یا دو عدد، همه آنها.
اسم رمز آن PROJECT AMERICAS است.
بازی در Vice City و یک مکان خیالی براساس ریودوژانیرو جریان دارد و برخی مراحل خطی نیز در Liberty City. به تازگی چیزهایی درباره کوبا شنیده‌ام اما مطمئن نیستم.
بازی بین واقع گرایی و حالت آرکید تعادلی برقرار کرده، به اندازه RDR2 واقع گرایانه نیست.
تنها یک شخصیت قابل بازی، مذکر برخلاف شایعات قبلی که به مونث بودن آن اشاره داشتند.
بازی در دهه 1970 و 1980 جریان دارد.
 
شما به عنوان شخصیتی که می‌خواهد تبدیل به یک ارباب مواد مخدر شود با نام Ricardo بازی خواهید کرد. یک شخصیت کلیدی دیگر Kacey نام دارد. شما از Vice City شروع کرده و به منطقه جدید و وسیع آمریکای جنوبی بازی می‌روید تا ارتباطات بیشتری با اربابان مواد برقرار کنید. همچنین یک زندان بسیار بزرگ نیز بخشی از قسمت قابل بازی خواهد بود.
بازی از سیستم قسمت (Chapter) مانند RDR2 یا آثار تارانتینو استفاده می‌کند.
روی شرایط آب و هوایی تاکید زیادی شده، طوفان‌ها، سیل‌ها و غیره.
ساختمان‌ها و وسایل نقلیه طی زمان‌های مختلف تغییر می‌کنند. نکته جالب اینجاست که ماشین‌های قدیمی‌تر با پیشرفت شما در بازی تبدیل به نسخه‌های کلاسیک و گران می‌شوند.
به شدت از سریال نت‌فلیکس Narcos الهام گرفته شده است.
آنها قصد دارند قطعات موسیقی فوق العاده‌ای از دهه 70 و 80 داشته باشند اما هنوز کار زیادی در پیش است.
Martin Madrazo جوان و همچنین پدر او در بازی حضور خواهند داشت، آنها یکی از بزرگ‌ترین دلالان مواد در آن زمان بوده‌اند. شما مأموریت‌هایی برای خانواده Madrazo انجام خواهید داد.
ساخت یک امپراتوری موارد مکانیکی شبیه به داستان Vice City دارد اما بسیار بزرگ‌تر.