اتاق ایران و آلمان و نظام صنفی رایانه‌ای تهران تفاهم‌نامه امضا می‎کنند

نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و آلمان و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد. 
 
این نشست با حضور حسین سرافراز معاون اتاق بازرگانی ایران و آلمان، علی آذرکار دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‏‌ای استان تهران و کامران خوشی عضو کمیسیون تجارت الکترونیکی این سازمان برگزار شد. در این جلسه علی آذرکار و حسین سرافراز توضیحاتی را در خصوص نحوه شکل‌گیری نهادهای متبوع خود ارایه دادند و کامران خوشی نیز گزارشی را از وضعیت استارت‏اپ‌ها در کشور و مشکلات آن‏ها و نیز فعالیت‌‏های کمیسیون تجارت الکترونیکی ارائه داد. با توجه به سابقه طولانی فعالیت‌های تجاری ایران و آلمان و شکل‌گیری اکوسیستم‌های استارت‏اپی در ایران و آلمان در حوزه فناوری اطلاعات، بازار فناوری اطلاعات ایران، تمایل اتاق بازرگانی برای توسعه فعالیت‌های تجاری ایران و آلمان در حوزه فناوری اطلاعات، نیاز دسترسی کسب‏ وکارهای ایران به تجارب آلمان در این خصوص و برگزاری الکامپ به عنوان بزرگترین رویداد فناورانه کشور طی یک ماه آینده، مقرر شد برنامه ‏ریزی‌های مشترکی برای توسعه همکاری متقابل انجام شود.
 
حضور اتاق ایران و آلمان در بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ، بررسی زمینه‌های سرمایه‏‌گذاری متقابل و مشترک، حضور نماینده اتاق در کمیسیون‌های تخصصی مورد علاقه در سازمان (به خصوص کمیسیون تجارت الکترونیکی)، انتقال تجارب در کسب‏ وکارهای استارت‏اپ و نوپا، از جمله موضوعات مطرح شده بود.
 
در پایان و به منظور سازمان‎دهی برنامه‌های مشترک، مقرر شد یک تفاهم‏نامه همکاری تهیه و به امضای نمایندگان طرفین رسیده و بر اساس آن فعالیت‌های مشترک اجرایی دنبال شود.
 
موضوعات تفاهم‌نامه مشترک اتاق ایران و آلمان به شرح زیر در دستور کار قرار خواهند گرفت:
 
•    برگزاری سمینارهای مشترک به  منظور توسعه بازار و انتقال تجارب فعالین کسب‏ وکار از حوزه فناوری اطلاعات
•    مشارکت متقابل در نمایشگاه‌ها و رویدادهای حوزه فناوری اطلاعات در هر دو کشور
•    کمک به توسعه اکوسیستم‌های استارت‏آپی از طریق انتقال تجارب
•    ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه فناوری اطلاعات
•    ایجاد زیرساخت‌ها/خدمات لازم برای کسب‏ وکارهای ایرانی (با توجه به شرایط تحریم)
•    حضور نماینده اتاق در کمیسیون‌های تخصصی سازمان
•    ایجاد کارگروه‏های کاری تخصصی مشترک
•    تسهیل در اخذ ویزای هیات‌های مربوط به همکاری مشترک
•    برنامه ‏ریزی برای دوره‌های آموزشی در سطح مدیران ارشد (C-Level) شرکت‌های فناوری اطلاعات
•    آموزش نیازها و مهارت‌های کسب‏ وکاری شرکت‏های حوزه فناوری اطلاعات در ایران (مانند مدیریت منابع انسانی، تدوین مدل کسب‏وکار، موضوعات تجربه کاربری در طراحی محصولات، ...)
•    تسهیل در دریافت خدمات درگاه‌های پرداخت و خدمات بین‏ المللی مورد نیاز کسب‏ وکارهای حوزه فناوری اطلاعات
 

اتاق ایران و آلمان و نظام صنفی رایانه‌ای تهران تفاهم‌نامه امضا می‎کنند

نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و آلمان و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد. 
 
این نشست با حضور حسین سرافراز معاون اتاق بازرگانی ایران و آلمان، علی آذرکار دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‏‌ای استان تهران و کامران خوشی عضو کمیسیون تجارت الکترونیکی این سازمان برگزار شد. در این جلسه علی آذرکار و حسین سرافراز توضیحاتی را در خصوص نحوه شکل‌گیری نهادهای متبوع خود ارایه دادند و کامران خوشی نیز گزارشی را از وضعیت استارت‏اپ‌ها در کشور و مشکلات آن‏ها و نیز فعالیت‌‏های کمیسیون تجارت الکترونیکی ارائه داد. با توجه به سابقه طولانی فعالیت‌های تجاری ایران و آلمان و شکل‌گیری اکوسیستم‌های استارت‏اپی در ایران و آلمان در حوزه فناوری اطلاعات، بازار فناوری اطلاعات ایران، تمایل اتاق بازرگانی برای توسعه فعالیت‌های تجاری ایران و آلمان در حوزه فناوری اطلاعات، نیاز دسترسی کسب‏ وکارهای ایران به تجارب آلمان در این خصوص و برگزاری الکامپ به عنوان بزرگترین رویداد فناورانه کشور طی یک ماه آینده، مقرر شد برنامه ‏ریزی‌های مشترکی برای توسعه همکاری متقابل انجام شود.
 
حضور اتاق ایران و آلمان در بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ، بررسی زمینه‌های سرمایه‏‌گذاری متقابل و مشترک، حضور نماینده اتاق در کمیسیون‌های تخصصی مورد علاقه در سازمان (به خصوص کمیسیون تجارت الکترونیکی)، انتقال تجارب در کسب‏ وکارهای استارت‏اپ و نوپا، از جمله موضوعات مطرح شده بود.
 
در پایان و به منظور سازمان‎دهی برنامه‌های مشترک، مقرر شد یک تفاهم‏نامه همکاری تهیه و به امضای نمایندگان طرفین رسیده و بر اساس آن فعالیت‌های مشترک اجرایی دنبال شود.
 
موضوعات تفاهم‌نامه مشترک اتاق ایران و آلمان به شرح زیر در دستور کار قرار خواهند گرفت:
 
•    برگزاری سمینارهای مشترک به  منظور توسعه بازار و انتقال تجارب فعالین کسب‏ وکار از حوزه فناوری اطلاعات
•    مشارکت متقابل در نمایشگاه‌ها و رویدادهای حوزه فناوری اطلاعات در هر دو کشور
•    کمک به توسعه اکوسیستم‌های استارت‏آپی از طریق انتقال تجارب
•    ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه فناوری اطلاعات
•    ایجاد زیرساخت‌ها/خدمات لازم برای کسب‏ وکارهای ایرانی (با توجه به شرایط تحریم)
•    حضور نماینده اتاق در کمیسیون‌های تخصصی سازمان
•    ایجاد کارگروه‏های کاری تخصصی مشترک
•    تسهیل در اخذ ویزای هیات‌های مربوط به همکاری مشترک
•    برنامه ‏ریزی برای دوره‌های آموزشی در سطح مدیران ارشد (C-Level) شرکت‌های فناوری اطلاعات
•    آموزش نیازها و مهارت‌های کسب‏ وکاری شرکت‏های حوزه فناوری اطلاعات در ایران (مانند مدیریت منابع انسانی، تدوین مدل کسب‏وکار، موضوعات تجربه کاربری در طراحی محصولات، ...)
•    تسهیل در دریافت خدمات درگاه‌های پرداخت و خدمات بین‏ المللی مورد نیاز کسب‏ وکارهای حوزه فناوری اطلاعات
 

درگاه ملی مجوز‌های کشور رونمایی شد

نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و درگاه ملی مجوز‌های کشور با حضور وزیر اقتصاد به صورت رسمی رونمایی شد.
 
​بهبود شاخص‌های محیط کسب و کار ارتباط مستقیم با رشد اقتصادی و رونق تولید دارد بر همین اساس وزارت امور اقتصادی و دارایی، نقشه راهی را برای بهبود شاخص‌های فضای کسب‌و‌کار رونمایی کرد.
 
این نقشه راه شامل مواردی از جمله، ساماندهی نظام مجوزدهی، توانمند‌سازی بخش خصوصی، پنجره واحد ایجاد کسب و کار‌های استانی، توجه ویژه به مقررات زدایی و بهبود شاخص بین المللی سهولت کسب و کار کشور است.
 
بخشی از مقررات‌زدایی برای سهولت کسب و کار در هیات مقررات‌زدایی وزارت اقتصاد با حضور نمایندگان سه قوه و بخش خصوصی انجام می‌شود.
 
توانمندسازی بخش خصوصی نیز با ارتباط کسب و کار‌ها با دانشگاه‌ها انجام خواهد شد.
 
در پنجره واحد کسب و کار‌های استانی نیز همه فرآیند‌های مربوط به کسب و کار از مجوزدهی تا راه اندازی نظارت و حمایت خواهد شد.
 
به منظور ساماندهی نظام مجوزدهی نیز به تدریج همه صدور مجوز‌ها در قالب درگاه ملی مجوز‌های کشور به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
 
مجوزهای مزاحم به روایت وزیر اقتصاد
وزیر اقتصاد در این مراسم با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار در شرایط بحران و تحریم ضروری است، گفت: هزینه‌های مبادله غیرمعمول، سرمایه گذار را از فعالیت در اقتصاد کشور پشیمان می‌کند.
 
فرهاد دژپسند گفت: بهبود فضای کسب و کار یک امر چند وجهی است و موضوعی نیست که توسط یک دستگاه اجرایی به سرانجام برسد و نیازمند مشارکت بسیار گسترده است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هر یک درصد بهبود در فضای کسب و کار ۰.۶ درصد رشد اقتصادی را بهبود می‌دهد؛ شاید عدد خیلی قابل توجه نباشد اما زمانی که می‌بینیم اگر به ازای هر ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش در پرداخت‌های عمرانی دولت انجام دهیم، یک درصد رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد متوجه تاثیر بهبود فضای کسب و کار در اقتصاد می‌شویم.
 
وی ادامه داد: در صورت بهبود ۱۶ تا ۱۷ درصدی فضای کسب و کار و ارتقای ۲۲ رتبه‌ای جایگاه کشور، رشد یک درصدی در اقتصاد رخ می‌دهد.
 
دژپسند با بیان اینکه یکی از بهترین راهکارها در زمان بحران و تحریم بها دادن به تولید است، تصریح کرد: زمانی که منابع مالی کشور در حال انسداد است می‌توان از طریق بهبود فضای کسب و کار به اقتصاد کشور کمک کرد.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر طی سه سال و تا پایان برنامه ششم توسعه برنامه‌های بهبود فضای کسب و کار را به جلو ببریم و سالانه ۱۷ تا ۲۰ درصد رشد داشته باشیم، می‌توانیم به رتبه ۷۰ برسیم.
 
دژپسند به مجوزهای مزاحم پرداخت و افزود: گاهی اوقات مجوزهای مزاحم به صورتی هستند که بخشی از کار را متوقف می‌کنند. این مسایل باید احصاء و هدف گیری و حذف شوند.
 
وی با بیان هزینه مبادله، گفت: این هزینه‌های اضافی ناامیدی را به فضای کسب و کار پمپاژ می‌کند و سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را پشیمان می‌کند.
 
وی تاکید کرد: حذف هزینه مبادله غیرمعمول و مجوزهای غیرضرور باید در دستور کار متولیان امر همچون معاونت اقتصادی وزارتخانه قرار گیرد.
 
دژپسند گفت: فعال اقتصادی در تمام مراحل فعالیت در حوزه بخش عمومی شامل قوای سه گانه، نیروهای انتظامی و نهادهای واسط باید با روان ترین جریان مواجه شود؛ در این صورت می‌توانیم به دستیابی به اهداف امیدوار باشیم.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با توجه به اینکه کشور ما با محدودیت‌های زیادی به ویژه تأمین مالی مواجه و یک کشور در حال توسعه است باید در حوزه کسب و کار مزیت ایجاد تا سرمایه‌گذار جذب کنیم.
 
شکل‌گیری اقتصاد هوشمند در استراتژی اقتصادی کشور
وزیر اقتصاد با بیان اینکه پس از بهبود فضای کسب و کار، شکل‌گیری اقتصاد هوشمند استراتژی بعدی ما است، گفت: باید بتوانیم با تداوم حذف روند فرد به فرد، به سمت انجام خودکار امور نیز برویم.
 
دژپسند افزود: توسعه ICT به اشتغال‌زایی نیز کمک و فرصت‌های شغلی جدید زیادی ایجاد می‌کند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: وقتی به سمت اقتصادی هوشمند حرکت کنیم به صورت خودکار هزینه مبادله حذف و شفافیت افزایش می‌یابد و بسیاری از اختلال‌ها در اعطای موقعیت‌های حکومتی شفاف می‌شود.
 
وی گفت: در این مسیر بنگاه‌های کوچک و متوسط و صنوف از سودهای زیادی بهره‌مند می‌شوند.
 
دژپسند با بیان اینکه افزایش قدرت رقابت در عرصه اقتصاد بین الملل گام بعدی ما باید باشد گفت: بالا بودن نسبی قیمت خدمات و تولیدات یکی از دغدغه‌های ما در عرصه اقتصاد بین‌الملل است. در صورتیکه اگر به سمت اقتصاد هوشمند حرکت کنیم هم کیفیت بالا می‌رود هم قیمت‌های نسبی پایین می‌آید.
 
وی با بیان اینکه همکاری قابل توجه قوه قضائیه در بهبود فضای کسب و کار خوب است، گفت: ما اگر بخواهیم به بهبود فضای کسب و کار سرعت دهیم باید به صورت کامل همکاری کنیم.
وی گفت: رتبه ۱۲۸ ما در جهان باعث می‌شود یک سرمایه گذار خارجی بعد از ۱۲۸ کشور به سراغ ما بیاید.
 
یک مرکز واحد برای صدور مجوز
محمدعلی دهقان دهنوی در مراسم  رونمایی از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و صدور یکپارچه کلیه مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های اصلی اقتصادی در کشور است که تلاش‌های زیادی برای انجام آن معطوف شده بهبود فضای کسب و کار است، افزود: به اعتقاد ما یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها که می‌تواند تاثیرگذاری زیادی بر رونق تولید داشته باشد بهبود فضای کسب و کار است.
 
وی افزود: نقشه راه ما شامل ۵ محور اصلی است که اولین محور سامان‌دهی نظام مجوزدهی است، زیرا لازم است مجوزها را به عنوان نقطه آغاز کسب و کارها تسریع و تسهیل کنیم.
 
دهقان ادامه داد: بهبود امتیاز و رتبه در شاخص‌های بین‌المللی محور دوم است که طراحی کردیم که به چه شکلی می‌توانیم رتبه‌ خود را بهبود ببخشیم.
 
وی محور سوم را بحث مقررات زدایی عنوان کرد و افزود: وزارت اقتصاد جایی است که هیات مقررات زدایی قرار دارد و این امکان را دارد که آن موتور پر قدرت تولید مقررات را رصد و پایش بکند و بخش‌هایی که مخل فضای کسب و کار تشخیص میدهد با ترتییات حقوقی مشخص لغو کرده و کنار بگذارد.
 
معاون وزیر اقتصاد در خصوص محور چهارم گفت: این محور پنجره‌های واحد کسب و کار است،  کسب و کار تنها با گرفتن مجوز به سرانجام نمی‌رسد در نتیجه فکر کردیم برای فضای کسب و کار از نقطه شروع تا مرحله‌ای که یک پروژه به بهره‌برداری می‌رسد یک پنجره واحد وجود داشته باشد که فعالان بتوانند کار خود را از آن مسیر توسعه بدهند.
 
دهقان گفت: توانمند سازی بخش خصوصی محور پنجم است. برای این که فعالان بخش خصوصی بتوانند کار خود را پیش ببرند احتیاج به گرفتن مشاوره و افزایش دانش خود را دارند. بنابراین به دنبال برنامه‌ای هستیم که از طریق تعامل بین دانشگاه‌ها و بخش خصوصی به گسترش آن کمک کنیم.
 
دهقان با بیان اینکه در بحث ساماندهی نظام مجوزهای کشور تا امروز راه زیادی رفته شده است، ادامه داد: اما به وضعیت مطلوب نرسیدیم زیرا هنوز همه مجوزها روی یک سامانه بارگزاری نشده است و ما به دنبال طراحی این سامانه هستیم که ۵اصل مهم بر آن برقرار خواهد بود.
 
معاون وزیر اقتصاد گفت: اولین اصل، قاعده فقط برای یکبار است که بر اساس آن هر فعال اقتصادی اطلاعات پایه و اساسی خود را تنها یکبار روی آن بارگزاری می‌شود و بار دومی وجود نخواهد داشت.
 
وی افزود: قاعده دوم این است که یک مرکز واحد وجود داشته باشد که همه فعالان کسب و کار در سراسر کشور برای کسب هر مجوزی به آن سامانه مراجعه کنند.
 
دهقان ادامه داد: قاعده سوم استانداردسازی مجوزها است و اصل چهارم شناسه ملی مجوزها است که برای هر مجوزی یک شناسه ملی واحد صادرش می‌شود که در سراسر کشور شناخته و امکان هیچ دخل و تصرفی نباشد و بر اساس اصل پنجم هر مرکزی که این اطلاعات جمع‌آوری می‌کند مجوزها را صادر هم بکند و در اختیار فرد قرار بدهد.
 
معاون وزیر اقتصاد همچنین از ایجاد ۴سامانه برای تسهیل این برنامه‌ها خبر داد و گفت: سامانه سام، سامانه اصلی اصلی است که کار درخواست مجوز  آنجا انجام می‌شود. دو سامانه دادور و یاور که به ترتیب مشاوره و کمک ما در رسیدگی به امور فعالان اقتصادی و ثبت شکایت فعالین اقتصادی است و ظرف مدت ۷ روز باید به این شکایت رسیدگی شود و سامانه نما به استانداردسازی مجوزها می‌پردازد.

وزارت ارتباطات نظرسنجی کرد؛ افزایش قیمت اینترنت در قبال کیفیت بهتر

در پی درخواست شرکتهای اینترنتی برای افزایش تعرفه اینترنت ، وزارت ارتباطات در یک نظرسنجی از کاربران خواست به افزایش هزینه اینترنت در قبال کیفیت بهتر سرویس رای دهند.
 
هفته گذشته شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت ADSL در نامه ای به وزیر ارتباطات خواستار افزایش ۵۰ درصدی تعرفه اینترنت شده‌اند و دلیل آن را افزایش بالای هزینه‌ها و کاهش تعداد مشترکین به دلیل استفاده از اینترنت موبایل عنوان کرده‌اند که باعث کاهش درآمد این اپراتورها شده است.
 
در این زمینه وزیر ارتباطات نیز در توئیتی با تاکید بر اینکه سرویس ADSL رو به انقراض است، خطاب به اپراتورهای ADSL عنوان کرد که «سرمایه گذاری کنید، تکنولوژی را به روز کنید، تولیدات داخلی استفاده کنید، کیفیت خوب ارائه کنید، برای مردم هم پرداخت هزینه سرویس خوب قابل توجیه است.»
 
در همین حال، وزارت ارتباطات در نظرسنجی که روی سایت این وزارتخانه قرار گرفته است از کاربران پرسیده که آیا حاضرند هزینه بیشتری برای افزایش کیفیت خدمات و سرعت اینترنت از ADSL به VDSL پرداخت کنند؟
 
نتایج این نظرسنجی تاکنون حاکی از آن است که کاربران موافق پرداخت هزینه بیشتر نیستند. در این نظرسنجی تا ساعت ۱۱ صبح امروز ۵۵ درصد به این پرسش جواب منفی داده و ۴۵ درصد کاربران موافق پرداخت هزینه بیشتر در قبال افزایش کیفیت سرویس اینترنت و رفتن به سمت سرویس VDSL هستند.
 
این در حالی است که تا ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه نتیجه نطر سنجی تغییر کرد و بر اساس آن ۷۶ درصد کاربران موافق افزایش قیمت و ۲۳ درصد مخالف هستند.
 
VDSL خط مشترک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا است که نمونه ای از فناوری اتصال به اینترنت است که از همان خط مشترک دیجیتال مشابه با ADSL برای نقل و انتقال سیگنال اینترنت استفاده می‌کند، اما فناوری آن در مقایسه با ADSL جدیدتر است. VDSL به شیوه موثرتری از خط مشترک استفاده می‌کند و تجربه بهتری در استفاده از اینترنت را در اختیار کاربر می‌گذارد. از طریق این فناوری اتصال به کاربر از طریق یک واسط نوری نزدیک به مکان کاربر فراهم می‌شود. این واسط نیز با استفاده از کابل‌های فیبر نوری به شرکت خدمات دهنده اینترنت متصل می‌شود.

معاون دادستان کل کشور خبر داد: نقش تلگرام در فروش پوشاک خارجی

معاون دادستان کل کشور می‌گوید: تلگرام توانست در زمینه سلایق مردم و پوشاکی که مورد تقاضاست، اطلاعاتی جمع‌آوری کند و با استفاده از آن با چند شرکت تولید پوشاک خارجی در کشورهای همسایه وارد معامله شود و با ایجاد شراکت، بازار خوبی در کشورمان به‌دست آورند.
 
این روزها فضای مجازی و همچنین داده‌ها و اطلاعات، نقش مهمی در اقتصاد دارند و نگاه‌های مختلفی درباره آن‌ها وجود دارد. برخی اعتقاد دارند برای حفظ امنیت اقتصادی افراد جامعه و کسب‌وکارها، بهتر است استفاده از خدمات خارجی این حوزه، محدود شوند. در دیدگاه دیگر، ایجاد چنین محدودیت‌هایی در تضاد با تسهیل فضای کسب‌وکار و حذف موانع تولید تلقی می‌شود.
 
جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، از نقش این معاونت در ایجاد تعادل بین این دو مقوله پرسید، این‌که چگونه می‌توان در استفاده از فضای مجازی و خدمات سرویس‌های خارجی این حوزه، بین حفظ امنیت اقتصادی و رفع موانع تولید به توازن رسید، محور اصلی این گفت‌وگو بود.
 
جاویدنیا درباره دوگانه تهدید و تسهیل استفاده از سرویس‌های خارجی برای کسب‌وکارهای ایرانی گفت: این یک بحث فنی است و ما باید ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا اطلاعات کسب‌وکارهای ما در بسترهای خارجی درز نکند و در اختیار بیگانگان قرار نگیرد. بهترین پاسخ به این صورت مسأله، شبکه ملی اطلاعات است.
 
داده‌های استارت‌آپ‌های ایرانی را به رقبا ندهیم
وی درباره شبکه ملی اطلاعات و اهمیت آن در امنیت اقتصادی کشور گفت: در شبکه ملی اطلاعات گفته می‌شود که خدمات پایه و خدمات ارتباطی در تمام سطوح و لایه‌ها در فضاهایی انجام شود که تحت اختیار و حاکمیت کشور هستند، یعنی اگر بانک اطلاعاتی، جست‌وجوگر، پست الکترونیکی، خدمات پرداخت و مانند این‌ها نیاز است، همه را خودمان ایجاد کنیم. در واقع همه این‌ها در قالب یک مجموعه هستند و ما حتی می‌توانیم مباحث مربوط به سیستم عامل‌ها، اعم از اندروید، ویندوز، مک و… را هم در نظر بگیریم.
 
وی ادامه داد: اگر در هر یک از این موارد نقص داشته باشیم، امنیت اقتصادی به‌طور کامل برای کشورمان محقق نخواهد شد و اطلاعات فعالان اقتصادی و مردم، از این نظر که چه نیازمندی‌هایی دارند، در اختیار سایرین قرار می‌گیرد. این اطلاعات می‌تواند بخشی از داده‌های مشتریان یک استارت‌آپ خاص یا شرکت خاص باشد که در این زمینه فعالیت دارد و از این نظر، اهمیت پیدا می‌کند که استارت‌آپ یا شرکت ایرانی می‌خواهد با نمونه خارجی رقابت کند و بخش دیگر اهمیت موضوع آنجایی است که اطلاعات و سلایق مردم می‌تواند به کلیت اقتصاد کشور کمک کند.
 
نقش تلگرام در رواج پوشاک خارجی در ایران
جاویدنیا در ادامه، نمونه‌ای از استفاده شرکت‌های خارجی از اطلاعات کاربران در رقابت با تولیدکنندگان داخلی را یادآوردی کرد و گفت: همان‌طور که شنیده شد، تلگرام توانست در زمینه سلایق مردم و پوشاکی که مورد تقاضاست، اطلاعاتی جمع‌آوری کند و با استفاده از آن با چند شرکت تولید پوشاک خارجی در کشورهای همسایه وارد معامله شود و با ایجاد شراکت، بازار خوبی در کشورمان به‌دست آورند. در تمام این موارد، بهترین پاسخی که برای ایجاد تعادل مورد نظر وجود دارد، شبکه ملی اطلاعات است که اجرای کامل آن می‌تواند حفاظت و صیانت از فعالان اقتصادی و مردم را به دنبال داشته باشد.
 
فضای مجازی باید در خدمت تولید داخلی باشد
معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور در پاسخ به انتقادهای مطرح شده درباره ایجاد دوباره فضاها، ابزارها و خدماتی که پیش از این در دنیا ایجاد شده‌، گفت: بسیاری از کشورها در این زمینه به دنبال استقلال هستند و برای داده‌های خود ارزش قائلند؛ حتی برخی حرکت در این مسیر را نیز آغاز کردند. بحث شبکه ملی اطلاعات در ایران حداقل نسبت به سایر کشورهای منطقه، زودتر آغاز شده بود، اما کشورهایی مثل چین و روسیه آن را با قدرت بیشتری پیش بردند.
 
وی ادامه داد: تعبیری که کسب‌وکارها درباره فضای مجازی چین به کار می‌برند این است که فضای مجازی چین، فضای کسب‌وکار است یعنی فضایی است که کسب‌وکار داخلی می‌تواند در آن پا بگیرد و به تعبیری، نیازمندی‌های خودش را داشته باشد و مردم هم از آن استفاده می‌کنند و نیازمندی‌هایشان را مرتفع می‌کنند. در این فضا شرکت‌های خارجی هیچ مزیتی نسبت به شرکت‌های داخلی‌ها ندارند و بلکه سخت‌گیری‌ها نسبت به شرکت‌های خارجی بیشتر است.
 
جاویدنیا با تشریح وضعیت ایران در این زمینه گفت: در کشور ما شرایط کاملاً برعکس است، یعنی ما تمام تلاش خود را روی لایه ارتباطی و رساندن اینترنت پرسرعت به دورافتاده‌ترین نقاط کشور گذاشتیم. البته این کار خوبی است و آن را نفی نمی‌کنیم، اما در عمل، بستر کسب درآمد در فضای مجازی را برای کشورهای بیگانه، بدون کمترین ایجاد اشتغال و پرداخت مالیات ایجاد کرده‌ایم.
 
به دنبال سهم ایران در اقتصاد دیجیتال هستیم
جاویدنیا درباره تأثیر شبکه ملی اطلاعات بر اقتصاد کشور گفت: ما برای شبکه ملی اطلاعات طراحی داریم و سند تبیین الزامات، که توسط شورای عالی فضای مجازی تدوین شده، بسیاری از الزامات صریحاً در آنجا ذکر شده است. باید از تجربه سایر کشورها هم در این زمینه استفاده کنیم و سهم خود را از اقتصاد دیجیتال ابتدا در کشور خودمان و بعد از این در دنیا، به‌دست آوریم که در دستیابی به این هدف با وجود توانایی‌هایی کشور و دانش جوانان ایرانی، موفق خواهیم بود.

گزارش شش ماهه نخست سال مالی ۹۷ های وب روانه کدال شد؛ ساختار بدهی‌ها متعادل می‌شود

گزارش حسابرسی شده ۶ماهه نخست سال مالی۹۷ «های وب» روانه کدال شد تا این سهم به زودی معاملات خود را با دامنه نوسان ۱۰درصد ادامه دهد. بررسی ساختار بدهی‌ها نیز نشان از جایگاه سنگین تسهیلات بانکی دارد.
شرکت «های وب» بالاخره پس از وقفه ای طولانی مدت، گزارش حسابرسی شده عملکرد ۶ماهه منتهی به شهریور۹۷ را منتشر کرد. به این ترتیب، باید آماده بازگشایی نماد معاملاتی این سهم به سبب حضور بازارگردان، در دامنه نوسان ۱۰درصد باشیم.
 
تغییر در نحوه محاسبه درآمدهای این شرکت / ساختار بدهی‌های «های وب» متعادل می‌شود
گزارش حسابرسی شده عملکرد ۶ماهه «های وب» نسبت به گزارش حسابرسی نشده تفاوت‌های بسیاری دارد.
 
در گزارش حسابرسی شده مبلغ سود خالص حدود ۲۰۰میلیارد ريال درنظر گرفته شده؛ در حالی که این رقم به صورت حسابرسی نشده ۴۸۳میلیارد ريال بود. عمده دلیل این امر را باید در تنزل درآمدهای عملیاتی ثبت شده از ۱۵۲۳ به ۱۰۱۹ میلیارد ريال جست‌وجو کرد.
 
اما این تفاوت و تغییر از کجا نشأت می‌گیرد.
 
در گزارش حسابرس نکته مهمی‌ به چشم می‌خورد.
 
بر این اساس، در گزارش‌های قبلی درآمدهای USO به ترتیب ذیل شناسایی می‌شد اما ظاهرا نحوه و چگونگی شناسایی آن تغییر کرده است.
 
در حال حاضر، قراردادهای USO به شکل زیر در حساب‌های می‌نشیند.
 
البته در گزارش عملکرد دوره ۹ماهه منتهی به آذر ماه سال۹۷ رقم درآمدها تا سطح ۲۴۹۳میلیارد ريال افزایش یافت و بر اساس گزارش شرکت سود خالص به ۷۱۵میلیارد ريال رسید.
 
اما به سراغ ترازنامه «های وب» رفتیم و مقایسه‎ای با سه شرکت هم‎گروه، «اوان»، «اپرداز» و «آسیاتک» انجام شد.
 
بر اساس تحلیل فاصله ساختار بدهی‌ها، ۷۱درصد از کل بدهی‌ها در بخش جاری تجمیع شد اما؛ این موضوع در میانگین گروه بیش از ۹۶درصد است.
 
بیشترین حجم بدهی‌های جاری «های وب» مربوط به تسهیلات مالی است و از نظر مبلغ، رتبه اول گروه اطلاعات و ارتباطات را دارد. این شرکت بر تا پایان آذر ماه سال۹۷ بالغ بر ۱۲۶۳میلیارد ريال مانده تسهیلات مالی دارد. هر چند که شرکت در دوره‌های اخیر در جهت کاهش این رقم گام برداشته اما همچنان نسبت تسهیلات مالی به کل بدهی‌ها بیش از میانگین گروه است. بر این اساس، پیش بینی می‌شود با توجه به تسویه برخی از اقساط تسهیلات مالی شرکت طی دوره، هزینه مالی حدود ۵درصد کاهش یابد.
 
نکته جالب توجه دیگر، سهم ۱۲درصدی پرداختنی‌های تجاری از مجموع بدهی‌ها است؛ در حالی که این نسبت در گروه به صورت میانگین ۷۶درصد است. این موضوع نشان می‌دهد که ساختار وصول مطالبات در «های وب» به مراتب بهتر از سایر شرکت‌ها است.
 
بخشی از بدهی‌ها که در ساختار «های وب» خودنمایی می‌کند، پرداختنی‌های بلندمدت است. شرکت در دی ماه سال۹۶ اقدام به گشایش LC نزد بانک ملی بابت خرید تجهیزات شبکه به مبلغ ۲۷.۷میلیون یوآن چین با سررسید یکساله کرد و باید نسبت به تسویه آن به نرخ ارز مبادله‎ای اقدام کند.
 
به این ترتیب، انتظار می رود با تسویه تسهیلات بانکی و ارزی، ساختار بدهی های «های وب» متعادل و رو به بهبود حرکت کند.

بازی League Of Legends برای ایران بسته شد

سازنده بازی محبوب لیگ اف لجندز League of Legends به طور رسمی اعلام کرد که سرورهای بازی برای دو کشور ایران و سوریه، به دلیل پیروی از قانون ایالات متحده آمریکا بسته شد.
 
تحریم شدن بازی LOL اتفاق تازه ای نیست و شرکت‌های دیگری نیز پیش‌تر دسترسی به سرورها را برای کاربران ایرانی بسته بودند. برای نمونه سرورهای بازی The Division 2 و یا Battlefield V برای کاربران ایرانی محدود شده بود.

آمازون روبات بسته بندی استخدام کرد

شرکت آمازون به تازگی ربات‌های قدرتمندی را استخدام کرده که هر ساعت قادر به بسته بندی ۶۰۰ نوع جعبه مختلف در ابعاد و اندازه‌های مختلف هستند.
 
به گزارش آسین ایج، ربات‌های یادشده می‌توانند بر عکس کارگران عادی ۲۴ ساعت در روز و هفت روز در هفته کار کنند و لذا هیچ محدودیتی در طول روز ندارند.
 
ربات‌های یادشده توسط شرکتی به نام CartonWrap تولید شده‌اند که شرکتی کوچک در ایتالیاست که در زمینه تولید انواع ربات‌های بسته بندی فعالیت می‌کند.
 
صنعت تولید ربات‌های بسته بندی در ایتالیا از جمله صنایعی است که با سرعت بالایی در حال پیشرفت بوده و در سال ۲۰۱۸ نزدیک به هشت میلیارد یورو درآمد را برای این کشور به ارمغان آورده است. ایتالیا یک چهارم بازار جهانی تولید این ربات‌ها را به خود اختصاص داده است.
 
سرعت رشد صنعت تولید ربات‌های بسته بندی در ایتالیا بسیار بالاست و نه برابر سریع‌تر از سرعت رشد اقتصاد این کشور برآورد شده است. قرار است وال مارت نیز به مشتری این نوع ربات‌ها مبدل شود. در آینده ربات‌های مذکور قادر خواهند بود در هر ساعت هزار کارتن را بسته بندی کنند.

چالش‌ها و راهکارهای رونق تولید در ICT

تولید بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از دو منظر با چالش مواجه است. نخست چالش‎هایی است که به دنبال شرایط سیاسی و اقتصادی جدید ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا به وجود آمده است. بخش دوم فراتر از آن بوده به‌طوری که این چالش‎ها در بلندمدت بر رونق تولید تاثیر گذاشته و عمدتا به نحوه اجرای قوانین و سیاست‌های این حوزه مرتبط است.
 
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش‎های اخیر خود به بررسی چالش‌ها و راهکارهای رونق تولید در سال ۱۳۹۸ پرداخته که یکی از سرفصل‎های این گزارش روی بخش ICT متمرکز است. در این گزارش آمده چالش‌های ناشی از تحریم، آثار مستقیم و غیرمستقیم دارد که عمده آثار مستقیم در تامین تجهیزات مخابراتی و لایسنس‌ها (مربوط به تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارهای وابسته) مشهود است. مهم‌ترین چالش غیرمستقیم ناشی از تحریم نیز شامل محدودیت ارز و عدم تخصیص آن به تجهیزات این حوزه یا عدم امکان انتقال ارز برای تامین تجهیزات از شرکت‌های اروپایی است. هزینه مبادله ناشی از افزایش نرخ ارز نیز عامل دیگر افزایش هزینه اپراتورها، پیمانکاران و خروج سرمایه‌گذاران شده است زیرا سیاست ثابت نگه داشتن تعرفه‌ها و محدود شدن راه‌های درآمدزایی اپراتورها به کاهش علاقه سرمایه‌گذاران این حوزه به‌ویژه شرکای خارجی منجر شده است.
 
دسته دیگری از چالش‌های رونق تولید در بخش ICT نیز به زیرساخت قانونی یا نحوه اجرای قوانین بازمی‌گردد که از مهم‌ترین موارد می‌توان به عدم امکان استفاده از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز برای گسترش خدمات اپراتورها، دریافت عوارض غیرقانونی شهرداری‌ها از اپراتورها، وجود انحصار بخش خصوصی در شبکه کابلی مخابراتی درون‌شهری و بلااستفاده ماندن ظرفیت‌های خالی در شبکه زیرساخت ارتباطات مخابراتی سازمان‌های دولتی اشاره کرد. علاوه بر این، وجود خلأهای قانونی برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، عدم پوشش فعالیت کسب‌‌وکارهای فضای مجازی در قانون تجارت الکترونیک و ضعف در فرآیند اعطای نماد اعتماد الکترونیک از دیگر چالش‌های رونق تولید در بخش مذکور است.
 
راهکارها
در ادامه این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس متناسب با چالش‌های عنوان شده پیشنهادهای مشخص تقنینی، نظارتی ارائه شده است. برای نمونه، درخصوص چالش عدم امکان استفاده اپراتورهای مخابراتی از باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز برای گسترش ارتباطات سیار کشور دو راهکار مطرح شده که نخست نظارت بر عملکرد وزارت ICT در ساماندهی فضای فرکانسی کشور است. همچنین سهیم شدن سازمان صدا و سیما و وزارت ICT در منابع درآمدی حاصل از واگذاری باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز با اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۸ راهکار پیشنهادی دوم است. همچنین در این گزارش به منظور حل‎وفصل چالش اخذ عوارض غیرقانونی توسط شهرداری‌ها از اپراتورهای مخابراتی، اصلاح ماده (۵۰) لایحه مالیات ارزش‌افزوده پیشنهاد شده تا در قالب آن اخذ هرگونه عوارض و سایر وجوه برای انواع کالاهای وارداتی، تولیدی و ارائه خدمات (ازجمله برای سایت‌ها و دکل‌های مخابراتی) توسط شهرداری‌ها ممنوع شود.
 
تعیین شبکه مخابراتی به‌عنوان مصداق انحصار طبیعی و نظارت بر اجرای ماده (۵۹) قانون خصوصی‌سازی از منظر لزوم ورود شورای رقابت به‌عنوان نهاد تنظیم‌گر راهکار پیشنهادی این گزارش برای چالش انحصار بخش خصوصی در شبکه مخابراتی درون‌شهری و عدم امکان استفاده اپراتورهای دیگر (غیر از شرکت مخابرات ایران) از شبکه مخابراتی درون‌شهری است. پیشنهاد شده برای مساله بدون استفاده ماندن ظرفیت‌های خالی در شبکه زیرساخت ارتباطات مخابراتی دستگاه‌های دولتی، وضعیت بهره‌برداری از شبکه زیرساخت مخابراتی دستگاه‌های دولتی تحت نظارت قرار بگیرد. مسیر توسعه استارت‎آپ‌ها پر از موانع دست وپاگیری است که به دلایل و بعضا بهانه‎های مختلف فعالیت این کسب‌وکارهای نوپا را با مشکل مواجه می‎کند. تاکسی‎های اینترنتی از آن دست استارت‎آپ‌های در حال رشد هستند که هر بار به خاطر وجود تعارضات قانونی با دستگاه‎های مختلف دولتی خبرساز می‌شوند.
 
مرکز پژوهش‌های مجلس برای حل این مشکل، ضمن شناسایی این قوانین متعارض از جمله ماده (۴۵) قانون شهرداری‌ها، ماده (۷۱) قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراها درخصوص «تصویب نرخ کرایه وسایط نقلیه درون‌شهری» و ماده (۹) قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت درخصوص تعیین شهرداری به‌عنوان نهاد متولی مدیریت امور حمل‌ونقل در شهرها با وظایف و اختیارات شرکت‎های حمل و نقل اینترنتی، رفع تعارض موجود در این قوانین را پیشنهاد داده است.از دیگر چالش‎های رونق تولید ICT در سال جاری عدم پوشش قانون تجارت الکترونیک برای فعالیت کسب و کارهای فضای مجازی، مشاغل خانگی و... بوده که حل و فصل آن مستلزم اصلاح قانون تجارت الکترونیک برای پوشش کامل فعالیت این کسب و کارها و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها (به ویژه سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی) در اجرای تکالیف آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های نوپا است. برای رفع موانع در اعطای نماد اعتماد الکترونیک توسط سازمان توسعه تجارت الکترونیک، نظارت بر عملکرد وزارت صمت در اعطای نماد اعتماد الکترونیک و آسیب‌شناسی فرآیند حاضر توسط کمیته مشترک دولت و مجلس پیشنهاد شده است.
 
یکی از چالش‎های پیش روی فعالان حوزه ICT، پایین بودن کیفیت تولیدات داخلی در این حوزه است که برای حل آن نظارت بر عملکرد دست‎اندرکاران حوزه ICT از جمله معاونت علمی و فناوری در حمایت از استارت‎آپ‎ها، R&D فناوری در بخش ICT و به‌کارگیری پیوست فناوری در قراردادها؛ سازمان استاندارد در تدوین و ارتقای استانداردهای بخش ICT و آیین‌نامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع و منابع و مهارت‌های داخل کشور پیشنهاد شده است. همچنین نظارت بر عملکرد وزارت امور خارجه در زمینه تقویت دیپلماسی تجاری و یافتن تامین‌کنندگان جدید و افزایش تعاملات با مجامع بین‎المللی برای برطرف کردن مشکلات لغو عضویت ایران و نظارت بر عملکرد وزارت صمت و بانک مرکزی در تخصیص ارز برای خرید تجهیزات ضروری راهکاری مطرح‌شده برای جلوگیری از خروج شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات است.

دسترسی به اطلاعات کاربران آزاد می‌شود!

به نظر می‌رسد که دولت ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در نظر دارد رمزنگاری فوق پیشرفته موسوم به end-to-end encryption را ممنوع اعلام کند.
 
رمزنگاری فوق پیشرفته موسوم به end-to-end encryption سالهاست که از سوی غول‌های تکنولوژی و شرکت‌های توسعه دهنده اپلیکیشن‌های پیام رسان و سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی به منظور افزایش حریم خصوصی و محافظت از اطلاعات شخصی کاربران در فضای مجازی مورد استفاده قرار گرفته است.
 
اما حالا به نظر می‌رسد که قرار است این روش محبوب برای حفظ حریم شخصی از سوی دولت دونالد ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا ممنوع و متوقف شود، چراکه الگوریتم‌های به کار رفته در رمزنگاری انتها به انتها این امکان را به دولت و سایر نهادهای نظارتی و امنیتی همچون پلیس، وزارت دادگستری و وزارت بازرگانی نمی‌دهد که در صورت نیاز اطلاعات افراد موردنظر را بازیابی کرده و به آن دسترسی داشته باشند.
 
بر اساس گزارشی که در اندروید پلیس آمده است، در جلسه‌ای که اخیراً در شورای امنیت ملی آمریکا برگزار شده است، در مورد احتمال ممنوعیت استفاده شرکت‌های توسعه دهنده اپلیکیشن و غول‌های تکنولوژی از فناوری مذکور مذاکراتی انجام شده و سخنانی گفته شده است اما هنوز تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص صورت نگرفته است. طبق این گزارش، شورای امنیت ملی ایالات متحده با نهادهای امنیتی و بزرگ دخیل در این موضوع همچون پلیس، وزارت دادگستری و وزارت بازرگانی در حال رایزنی و مذاکره است.
 
این روش با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری فوق پیشرفته علاوه بر نهادهای نظارتی و امنیتی حتی به خود شرکت‌های توسعه دهنده پیام رسان های مربوطه نیز اجازه دسترسی به مکالمات رد و بدل شده و اطلاعات شخصی کاربران را نمی‌دهد.
 
مقامات کاخ سفید بر این باورند که این الگوریتم‌ها امکان ردگیری و ردیابی سو استفاده کنندگان از فضای مجازی همچون افرادی که به انتشار اخبار کذب و دروغین، تصاویر و ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی، تصاویر خشونت‌آمیز و تروریستی، فروش مواد مخدر و سایر کار و فعالیت‌های غیرقانونی می‌پردازند، را در اختیار نهادهای مسئول و دولت‌ها نمی‌گذارد و باید جلوی آن را گرفت.