جلوگیری از رشد علف های هرز به کمک روبات

روبات سفید رنگ Duck با حرکت خودکار و نامحسوس خود در مزارع برنج ژاپن، نقش مهمی را در کاهش علف های هرز ایفا می‌کند.
 
روبات هوشمند Duck با الهام از نقش مؤثر اردک‌ها در مزارع برنج طراحی و تولید شده است. سال هاست که کشاورزان ژاپنی برای جلوگیری از رشد علف‌های هرز در مزارع برنج از اردک‌ها استفاده می‌کنند. چرا که اردک‌ها با حرکت در میان ساقه‌های برنج آب را در دو جهت حرکت داده و با به جریان انداختن آب مانع از رشد علف‌های هرز می‌شوند.
با اقتباس از عملکرد مؤثر اردک‌ها در مزارع برنج، این روبات هوشمند نیز به آرامی در مزارع برنج حرکت کرده و آب را در دو سوی خود به حرکت درمی آورد.  محققان به لحاظ علمی عملکرد این روبات را نیز مورد تأیید قرار داده‌اند، چرا که با حرکت آب توسط این روبات فتوسنتز علف‌های هرز متوقف شده و در زمانی کوتاه هیچ علف هرزی در میان ساقه‌های برنج رشد نمی‌کند.
برخی از کارشناسان اعلام کردند به کمک این روبات از این پس کشاورزان قادر به تولید محصولات کاملاً ارگانیک خواهند بود. این فناوری با داشتن 60 سانتیمتر طول و 1.5 کیلو وزن، به کمک چند منبع انرژی از جمله نیروی خورشیدی، باتری و وای فای حرکت می‌کند.
 

بخشنامه جدید برای قطع برق استفاده‌کنندگان از دستگاه‌های ماینر ابلاغ شد

براساس بخشنامه جدیدی که در تاریخ ۲۶ خرداد از سوی شرکت توانیر به مدیران شرکت‌های توزیع برق منطقه‌ای ابلاغ شده، اقدامات جدی برای قطع انشعابات برق استفاده‌کنندگان از دستگاه‌های ماینر صورت خواهد گرفت.
 
با فرارسیدن فصل تابستان و مواجه شدن شرکت‌های توزیع نیروی برق با مشکلات اساسی، این بخشنامه «نبود مجوز، تعرفه خاص و استانداردهای فنی لازم» را دلایل خود برای قطع موقت انشعابات مربوط به «مصرف غیرمجاز برق» عنوان کرده است.
 
پیش‌تر هم مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اعلام افزایش ۱۸ درصدی مصارف برق صنعتی گفته بود که دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال (ASIC) آسیب جدی به شبکه برق وارد می‌کنند.
 
در هفته‌های گذشته معاون وزیر نیرو از اصلاح تعرفه برق واحدهایی که مشغول استخراج ارزهای دیجیتال هستند، خبر داده بود. همایون حائری در این رابطه گفته بود که نرخ در نظر گرفته شده برای این بخش، همان نرخ صادراتی برق است و با تصویب آن هر واحد اعم از کشاورزی، دامداری، اداری و حتی مدارسی که مشخص شود در حال استخراج بیت کوین هستند، باید با این نرخ هزینه برق مصرفی را بپردازند.

وزیر بهداشت: اجازه ورود محصولات تولیدی مشابه شرکت‌های دانش‌بنیان را نمی‌دهیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: ما به هیچ عنوان اجازه واردات هیچ محصولی اعم از تجهیزات پزشکی و فراورده‌های دیگر که شرکت‌های دانش‌بنیان مجوز تولید آن را گرفته‌اند، نمی دهیم.
 
سعید نمکی روز چهارشنبه در گردهمایی مدیران توسعه شبکه فناوری و رؤسای مراکز رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در سالن همایش‌های رازی افزود: این کار به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود تا آنها در درون مرزها بازار خود را داشته باشند.
 
وی خطاب به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: هیچ شرکت دانش‌بنیان و تولیدکننده‌ای در درون مرزهای خود به سودآوری نخواهد نرسید مگر اینکه بتواند بازارهای خود را توسعه دهد.
 
نمکی اظهار داشت: بازار ۸۰ میلیونی برای برخی فرآورده‌ها هرگز به نقطه سر به سر نخواهد رسید مگر اینکه ما به عنوان دولت به این شرکت‌ها یارانه پرداخت کنیم که این امر هم میسر نبوده و آنها برای سودآوری باید پا را از مرزها بیرون بگذارند و وارد بازار جهانی شوند.
 
وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر فعالیت‌های جاری در حوزه سلامت، باید در مورد سایر فعالیت‌ها از جمله ارائه خدمت مطلوب تلاش بیشتری کنند تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.
 
سرمایه گذاری زیربنایی برای واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس
وزیر بهداشت در ادامه گفت: ما برای واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس که می‌تواند به مقدار زیاد مرگ و میر گروه‌های آسیب‌پذیر را کاهش دهد، سرمایه‌گذاری زیربنایی می‌کنیم.
وی افزود: اما یک دارویی که هزینه بر بوده و نمی‌دانیم چه مقدار می‌تواند در طول عمر مریض نقش‌آفرین باشد و همچنین انجمن علمی مربوطه هم آن را تائید نکرده است، نمی‌توانیم خود را مکلف به پوشش بیمه آن دارو کنیم.
نمکی بیان داشت: محصولی که برای مردم فایده دارد و می‌تواند گره‌گشا باشد و از مشکلات آنان بکاهد، باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه توانبخشی و پیشگیری تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارند، گفت: فرآورده‌هایی که در بخش پیشگیری و توان بخشی می‌توانند مؤثر واقع شوند، باید تحت پوشش قرار گیرند.
 
مونتاژ کردن، دانش‌بنیان بودن نیست
وی با اشاره به اینکه مونتاژ کردن یا ساختن یک قطعه از دستگاه را دانش‌بنیان نمی‌دانیم، اظهار داشت: ما نباید به سراغ چیزهایی برویم که در بیرون مرزها کار شده و آن را به قیمت مناسب بخریم و وارد کشور کنیم. چیزی را کپی کنیم و آن را بسازیم، اسم آن دانش‌بنیان نیست.
وزیر بهداشت ادامه داد: من سالهاست که تلاش می‌کنم تا با بهره‌گیری از نیروهای انسانی مجرب و دانشمند در درون مرزها بتوانیم افتخاری بزرگ خلق کنیم.
وی به تنگناهای شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم مشکلات و تنگناهای این شرکت‌ها را برطرف کنیم.
نمکی افزود: برای رفع تنگناها، سازمان غذا و دارو را به صورت قرارگاه اداره می‌کنیم چون در دوران گذشته، فیلترهای زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌شد. در تولید دارو باید رعایت استانداردها، صرفه و صلاح ملی و همچنین سلامت مردم انجام شود و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به این معنی نیست که از استانداردها عدول کنیم.
وی اضافه کرد: ما متولی و پاسخگوی سلامت مردم هستیم و همانگونه که رانتی به واردات نمی‌دهیم، به تولید نیز رانتی نمی‌دهیم و در رعایت استانداردها تعلل نمی‌کنیم.
نمکی با اشاره به اینکه همه فعالیت و خروجی شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت، نباید به تولید فرآورده‌ها محدود شود، اظهار داشت: در بسیاری از مسائل نظام سلامت از جمله نحوه ارائه خدمت، ساختار وزارت بهداشت، تحویل دارو، نظام آموزشی و پژوهشی مشکلاتی داریم و شرکت‌های دانش بنیان باید در این زمینه‌ها هم به صورت جدی وارد شوند.
وزیر بهداشت ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید برای ارائه خدمات و موارد نظام‌های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمت طرح نو ارائه دهند.
نمکی، با طرح این سوال که تا چه وقت می‌خواهیم بیماران را مجبور به مراجعه به کلینیک کنیم؟ گفت: در حوزه بیماری‌های غیرواگیر می‌توانیم با آموزش از راه دور، ارتباط از راه دور پزشک و بیمار، هزینه‌های سرسام‌آور نظام ارائه خدمت را کاهش دهیم.
وی اظهار داشت: ما سهمی که از GDP برای نظام سلامت داریم بسیار بالاتر از روزهای اول دولت آقای روحانی است و بالاتر از این هم میسر نیست و ما مجبوریم به سمت کیفی کردن ارائه خدمت با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در حال حاضر به شدت گرفتار برخی پروسه‌های پرهزینه در نظام ارائه خدمت هستیم که نیازمند روش‌های جدید است و با تکیه بر شیوه‌های سنتی نخواهیم توانست نظام سلامت را اداره کنیم. به عنوان نمونه اگر در مراحل اولیه تشخیص، بتوانیم با کیت، سرطان را در مرحله زودرس تشخیص دهیم، به بیماران کمک زیادی کرده‌ایم.
نمکی گفت: وزارت بهداشت آمادگی دارد تا در رفع تنگناهای شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله تسهیل روش‌ها برای ثبت فرآورده‌ها، تضمین خریدها و تحت پوشش بیمه بردن برخی محصولات این شرکت‌ها، کمک کند.

شناسایی حفره امنیتی خطرناک در فایرفاکس

بنیاد موزیلا سازنده مرورگر فایرفاکس به کاربران آن هشدار داده که هر چه سریع تر باید مرورگر یادشده را برای در امان ماندن از خطرات یک حفره امنیتی به روز کنند.
 
به گزارش انگجت، به روزرسانی امنیتی موزیلا برای نسخه ۶۷.۰.۳ فایرفاکس و فایرفاکس ESR ۶۰.۷.۱ عرضه شده است. موزیلا هشدار داده که در صورت عدم به روزرسانی فایرفاکس هکرها می‌توانند کنترل رایانه‌های آسیب پذیر را در دست گرفته و اطلاعات آنها را سرقت کنند.
 
آژانس امنیت زیرساخت‌ها و امنیت سایبری آمریکا هم با صدور هشدار از کاربران خواسته تا هر چه سریع‌تر وصله های امنیتی فایرفاکس را نصب کنند.
 
اولین بار کارشناسان امنیتی گوگل از وجود حفره یادشده در فایرفاکس خبر دادند که در زمان اجرای کدهای جاوا اسکریپت فعال می‌شود و تزریق کدهای مخرب را به رایانه‌ها از طریق صفحات وب و در زمان بازدید از آنها ممکن می‌کند.
 
وصله های به روزرسان فایرفاکس برای نسخه‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی ویندوز و لینوکس و همین طور سیستم عامل مک طراحی و عرضه شده و از سایت موزیلا در دسترس است.

شور شدن خدمات الکترونیکی دولتی با چند آشپز!

اگر هر یک از دستگاه‌ها بخواهند برای ارائه خدمات الکترونیکی خود روش جداگانه‌ای را در نظر بگیرند، شاید نتوان مفهوم دولت الکترونیکی که نیازمند یکپارچگی است را به‌درستی اجرا کرد.
 
دولت الکترونیکی پدیده‌ای نوظهور نیست و درواقع با ظهور و بروز اینترنت، اتصال دستگاه‌های دولتی و سازمانی از طریق شبکه‌ای که بتواند اطلاعات لازم را به‌صورت منسجم در اختیار کاربران قرار دهد، مورد توجه مسؤولان بوده است؛ اما یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های به بار نشستن خدمات الکترونیکی، هماهنگی دستگاه‌های دولتی برای اتصال به یک سیستم یکپارچه است.
 
درواقع این‌که هر یک از دستگاه‌ها به صورت جداگانه بخواهند اطلاعات خود را به‌صورت انحصاری درون خود نگه دارند، نمی‌توان در راستای انتشار آزاد اطلاعات گام برداشت، زیرا این اطلاعات و داده‌ها، ملی است و باید در راستای منافع ملی مورد استفاده قرار بگیرد. طبق اعلام آخرین ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی، یکپارچگی خدمات در دستگاه‌های دولتی ۵۰.۱۹ درصد بوده است که این عدد نشان می‌دهد هنوز نیمی از خدمات حتی اگر به صورت الکترونیکی ارائه شوند، هنوز یکپارچه نیستند.
 
روش‌های مختلف دستگاه‌ها برای حذف قبوض
 
یکی از قدم‌هایی که دولت می‌تواند در راستای الکترونیکی شدن بردارد، حذف قبوض کاغذی است، همچنان که اواخر پاییز سال گذشته، محمدجواد آذری جهرمی- وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات- از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و عنوان کرد ظرفیت کامل دولت الکترونیکی فراهم است که تمام این قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کند.
 
این در حالی است که به نظر می‌رسد وزارتخانه‌ای مانند وزارت نیرو، روش خود را برای حذف قبوض کاغذی در پیش گرفته است، بدین‌ترتیب که مشترک برای دریافت اطلاعات قبض برق صورت پیامکی، باید شماره شناسه خود را به همراه ستاره یک (۱*) به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ پیامک کند.
 
در این راستا رضا باقری اصل - دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- با بیان این‌که در حال حاضر با داشتن دولت همراه، برخی دستگاه‌ها، مردم را برای دریافت خدمات به نرم‌افزارهای مختلف ارجاع می‌دهند، گفت: برای مثال وزیر نیرو، برای دریافت قبض الکترونیکی مردم را به استفاده از یک نوع اپلیکیشن ارجاع می‌دهد، در حالی که با دولت همراه به راحتی همه این امکانات قابل اجراست.
 
اکنون در شرایطی که طبق ادعای مسؤولان وزارت ارتباطات، همه زیرساخت‌های لازم برای یک‌پارچه‌سازی خدمات و فرآیندها ایجاد شده است، این سوال وجود داردکه چرا باز هم تمایلی به یکپارچه شدن نیست و آیا این موضوع می‌تواند نشان دهنده‌ی این موضوع باشد که هنوز عزم جزمی برای یکپارچه‌سازی وجود ندارد؟ این در شرایطی است که زیرساخت‌های دولت الکترونیکی در کشور فراهم شده و باید خدمات یکپارچه به مردم ارائه شود تا مردم با کمترین هزینه و بیش‌ترین سرعت بهترین خدمت را دریافت کنند.

باکتری عجیبی که می‌تواند به تولید واکسن استرس کمک می‌کند

باکتری عجیبی که می‌تواند به تولید واکسن استرس کمک می‌کند

کشف علت اثر حفاظتی نوعی باکتری به‌نام مایکوباکتریوم دربرابر استرس، می‌تواند به توسعه‌ی واکسنی برای استرس بینجامد.

حمید شاهرخ نیا، مدیر عامل شرکت حامی: می‌خواهیم تبدیل به هاب اصلی خدمات بشویم!

صبح امروز و در مراسمی که توسط گروه حامی با حضور مدیران این شرکت و برخی از برندهای مطرح کشور در کنار خبرنگاران برگزار گردید، اهداف حال و آینده حامی تشریح شد.

در این سمینار، حمید شاهرخ نیا، مدیر عامل حامی گفت: در این ده سال زمانی نبوده که من انقدر نزدیک به لایه‌های خدمات پس از فروش باشم و می‌خواهم بگویم که چگونه می‌خواهیم به این اکوسیستم کمک کنیم.

ما بایستی به خدمات شکل و فرم بدهیم. اینکه نگرش به موضوع خدمات این چنین باشد، بسیار مهم است. شرکت‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شوند، جنس‌شان بسیار متفاوت از چیزی است که ما تصور می‌کنیم.

شما باید همیشه دو قدم جلوتر از مشتری باشید. امروز به‌خاطر سرعت بالای انتشار خبرها، مشتری‌ها می‌دانند که حداقل‌ها را می‌خواهند. ارگان‌هایی در این زمینه لیدر هستند که شاید کمتر به آی‌تی متصل باشند. به‌طور مثال شرکت ریتز کارلتون که یکی از بزرگ‌ترین‌ها در بخش هتل‌داری است و مشتری را در سطحی بالا می‌برد که انتظارش را ندارد. در آنجایی که شما با مشتری طوری برخورد می‌کنید که احساس می‌کند با شما دوست است، احتمال دارد حتی برخی از کاستی‌ها و عدم رعایت استانداردهای شما را هم نبیند.

در مارکت ایران از نظر نگرش حرفه‌ای یک سری مسایل و مشکلات وجود دارد. هنوز در بازار ما سود حاصل از تجارت اجازه نمی‌دهد که شرکت‌ها به خدمات پس از فروش فکر کنند. در کشورمان به‌خاطر ایراداتی که در جذب سرمایه داریم، نمی‌توانیم در خدمات پس از فروش سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشیم زیرا برگشت نرخ سرمایه هنوز در آن تعریف نشده است.

مدیر عامل حامی سخنانش را با طرح یک سوال ادامه داد و گفت: حال باید پرسید حامی کجا ایستاده و چکار کرده است؟ ما در این دو سال آن چیزی که می‌توانستیم را عالی اجرا کرده‌ایم. در داخل کشور ما بحث ارسال پستی محصولات چندان قابل اعتماد نبوده و دسترسی بالایی به آن وجود ندارد ولی ما به ۹۸ درصد پوشش در کشور رسیده‌ایم. حامی یک مدیر خدمات پس از فروش و فنی دارد که بسیار سختگیر است. همچنین نرخ تعمیرات تکراری‌مان در طی این دو سال از ۵ درصد به زیر ۳ درصد کاهش یافته است.

فکر کردن به تعداد تعمیرات دیگر هدف ما نیست، اگر ادعا داریم از استانداردهای دنیا رد شده‌ایم، پس حتما توانایی‌های خودمان و بازار را شناخته‌ و از نیازهای مشتری‌مان نیز باخبر هستیم. من در این سال‌ها شرکت را بایستی به سمتی هدایت کنم که ارزش افزوده برای مشتری ایجاد نماید. ما این کار را انجام می‌دهیم که مفهوم اکوسیستم را در کشور جا انداخته و نهادینه کنیم تا موفق شویم در جایگاهی قرار بگیریم که حامی را به عنوان هاب اصلی به همه معرفی کرده و گسترش دهیم. ما می‌خواهیم معنی مشتری را از یوزر برداریم و به اکو سیستم‌ها و عناصری که در سیستم فعالیت دارند، تعمیم دهیم.

حامی رویا پردازی می‌کند و ویژنی را مد نظر دارد که دور از دسترس نیست و در این راه نیاز به یک سری زیرساخت‌ها دارد. اگر ما موفق به ارایه ماتریس خود شویم، در پایان مصرف کننده نهایی متوجه می‌شود که یک اکوسیستم با شکل ساده در پشتش مسایل فنی و بسیار پیچیده‌ای وجود دارد.

حال برنامه حامی چیست؟ با درگیر شدن تک تک این عناصر اکوسیستم، حامی می‌تواند به این هدف دست یافته و منفعتش برای این عناصری که درگیر مسایل فروش و توزیع هستند نیز برسد. انتظار داریم ارگان‌های دولتی هم با ما همسو شوند. ما می‌خواهیم برندها با ما همگام شوند؛ برای تعریف نیازهای مشتری و استانداردسازی خودشان!

پس از صحبت‌های شاهرخ نیا، برخی نکات نیز در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران مطرح شد که چکیده‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید.

استراتژی جداسازی وظایف چیزی نبود که امروز مطرح کنیم. هواوی آن را ۵ سال پیش عنوان نمود. مقاومت در مارکت به‌خاطر هزینه بخش خدمات اتفاق خواهد افتاد. ما تنها کشوری در دنیا هستیم که گارانتی به نام برند نیست بلکه با نام توزیع کننده عنوان خواهد می‌شود.

مفهوم اکوسیستم خدماتی با مفهوم گارانتی متفاوت است. حامی قرار نیست به هر سیستم و کالایی خدمات و گارانتی بدهد. ما می‌خواهیم به اینجا برسیم که با همیاری و همفکری اکوسیستم، چرخه‌ای راه بیفتد تا کار به دست شرکت‌هایی باشد که می‌توانند خدمات را به صورت استاندارد ارایه نمایند. سپس کار به این سمت خواهد رفت که کدام شرکت می‌تواند به‌صورت بهتر خدمات بدهد.

حامی تنها شرکت در کشور است که مستقل از هرگونه فروش، کار خدمات پس از فروش ارایه می‌کند. از لحاظ تامین قطعات مشکل داریم اما اجازه نمی‌دهیم که مشتری متوجه این موضوع شود.

از نظر گستردگی برند، ما سبد خودمان را بازتر نکردیم اما با برندهای سابق تعداد کالاهای خودمان را گسترش دادیم. ما دو برند هواوی و ایسوس و تا حدودی لنوو را به‌صورت فعال داریم و سایر برندها که در بخش کامپوننت و اجزای پی‌سی حضور دارند.

نوشته حمید شاهرخ نیا، مدیر عامل شرکت حامی: می‌خواهیم تبدیل به هاب اصلی خدمات بشویم! اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

بنیاد لایت کوین کارت اعتباری ارز دیجیتال عرضه می‌کند

بنیاد لایت‌کوین در پست بلاگ خود که در روز ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) منتشر شد، خبر همکاری خود با صرافی بیباکس (Bibox) و شرکت بلاک چینی ترینو (Terino) را اعلام کرد. به نقل از کوین‌تلگراف، این دو شرکت به طور مشترک کارت اعتباری ارز دیجیتال با نام بلاک‌کارت (BlockCard) را عرضه خواهند کرد.
 
این کارت اعتباری به کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی دیجیتال خود را هم به صورت آنلاین و هم در فروشگاه‌های سراسر جهان که این کارت‌ها را می‌پذیرند، خرج کنند.
 
مشتریان قادر خواهند بود که ارزهای دیجیتالی مانند لایت کوین، توکن صرافی بیباکس (BIX) و توکن شرکت ترینو (TERN) را در این کارت نگه دارند.
 
در این پروژه، صرافی بیباکس به عنوان سرویس نگهداری سرمایه کاربران عمل خواهد کرد و حجم معامله ارز دیجیتال به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار را در اختیار خواهد داشت. ترینو نیز پلتفرمی اختصاصی فراهم خواهد کرد.
 
بنیاد لایت کوین و صرافی بیباکس این کارت را مستقیما با صرافی بیباکس و کیف پول رسمی لایت کوین، لوف ولت (LoafWallet)، ادغام خواهند کرد. تیم لایت کوین در رابطه با این همکاری اظهار داشت:
 
این یک همکاری و مشارکت هیجان‌انگیز برای ماست، چرا که به پیشبرد ماموریت و هدف بنیاد لایت کوین مبنی بر ایجاد موارد استفاده بیشتر برای خرج کردن لایت کوین در زندگی روزمره کمک می‌کند.
 
با استفاده از پلتفرم بلاک‌کارد ترینو و موتور صرافی بیباکس، امکان دسترسی بی‌نظیری در اختیار دارندگان لایت کوین قرار می‌گیرد تا از LTC های خود برای خرید و فروش در سراسر جهان استفاده کنند.
 
بنیاد لایت کوین به جمع صنایع دیگر حاضر در این عرصه که کارت‌های اعتباری ارز دیجیتال عرضه کردند پیوست. هفته گذشته، صرافی ارز دیجیتال شناخته‌شده‌ کوین‌بیس (Coinbase)، خدمات کارت اعتباری ویزای خود را در ۶ کشور اروپایی گسترش داده و به مشتریان خود در آن مناطق امکان خرج کردن دارایی‌های دیجیتال خود را می‌دهد.
 
در ماه مارس، شرکت ویزا چند موقعیت شغلی مرتبط با ارز دیجیتال و بلاک چین را ارائه و منتشر کرد. به نظر می‌رسد این شرکت به دنبال شخصی برای تصدی جایگاه مدیر فنی ویزا فین‌تک در دفتر پالو آلتو (palo Alto) است.
 
در شرح و توضیحات این موقعیت شغلی آمده است که کاندیدها باید درک عمیقی از فناوری دفترکل توزیع شده و صنعت ارز دیجیتال داشته باشند.

تولید ۷۹٫۴ زتابایت داده با دستگاه‌های اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۵

بررسی‌های موسسه پژوهشی آی دی سی نشان می دهد از راه رسیدن اینترنت اشیاء و اتصال انبوهی از دستگاه‌ها به فضای مجازی موجب تولید 79.4 زتابایت داده تا سال 2025 خواهد شد.
 
به گزارش فارس به نقل از زددی نت، بررسی های موسسه پژوهشی آی دی سی نشان می دهد از راه رسیدن اینترنت اشیا و اتصال انبوهی از دستگاه ها به فضای مجازی موجب تولید 79.4 زتابایت داده تا سال 2025 خواهد شد. بر اساس تحقیقات موسسه مذکور تا سال 2025 بیش از 41.9 میلیارد دستگاه به اینترنت اشیا متصل می شوند که از جمله آنها می توان به انواع دستگاه های برقی، خودروها، حسگرها، دوربین ها و سیستم های صنعتی اشاره کرد.
 
آی دی سی بر این باور است که این داده ها سوژه های متنوعی خواهند داشت که از اطلاعات بهداشتی، تا شرایط محیط اطراف برخی دستگاه ها، اطلاعات سیستم های نظارتی و غیره را در بر می گیرند.
 
رشد سالانه تعداد دستگاه های متصل به اینترنت اشیا از سال 2018 تا سال 2025 به طور متوسط برابر با 28.7 درصد خواهد بود و طی این مدت داده های پزشکی و صنعتی حوزه اینترنت اشیا بیش از سایر موارد افزایش می یابد. داده های مربوط به ویدئوهای نظارتی به تنها از نرخ رشد سالانه 60درصدی برخوردار خواهد بود.
 
یکی از عوامل این رشد، شکل گیری و افزایش نفوذ شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم خواهد بود که از سرعت و امکانات فراوانی برخوردارند. گفتنی است که هر زتابایت برابر با 10 به توان 21 است.
 

بنیان‌گذار علی‌بابا: می‌خواهیم در اتاق بازرگانی قانون‌زدایی کنیم

بنیان‌گذار علی‌بابا که به تازگی به عنوان رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران برگزیده شده با اشاره به اینکه برنامه آینده کمیسیون گردشگری قانون‌زدایی در این حوزه است، اعلام کرد در دور جدید فعالیت‌های کمیسیون گردشگری می‌خواهد اتاق بازرگانی بستری باشد تا هر فعال حوزه گردشگری خدمات خود را فارغ از دغدغه‌های قانونی به راحتی عرضه کند.
 
مجید حسینی‌نژاد در مورد برنامه‌هایی که برای فعال‌شدن کمیسیون گردشگری در جهت توسعه گردشگری دارد، گفت: «اتاق بازرگانی محملی است که می‌توانم تعهداتی که به بخش گردشگری دارم را در آن عملی کنم. به نظر من اتاق بازرگانی بستری است که در آن دو مبحث آن دنبال خواهم کرد. یکی موضوع تحول فرهنگ کار و دیگری بحث خلق ثروت از طریق توسعه گردشگری است.»
 
حسینی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چگونه می‌خواهند کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی را فعال کنند اعلام کرد آنها در کمیسیون گردشگری به دنبال تسریع فراهم کردن بستری هستند که هر فعال گردشگری بتواند فارغ از دغدغه‌های بندهای قانونی بتواند فعالیت کند و هدف آنها به جای قانونگذاری، قانون‌زدایی است. او با بیان اینکه در کمیسیون گردشگری قصد گفت‌وگوی موثر با کسب وکارهای سنتی را دارند، در مورد نحوه همکاری با این کسب وکارها گفت: «برخی از بازیگران حوزه گردشگری بازیگران سنتی هستند که منافعی دارند. ما قصد نداریم خللی برای فعالیت آن‌ها ایجاد کنیم؛ بلکه می‌خواهیم دغدغه آنها را هم بشنویم و در مورد تحولی که در عرصه گردشگری به واسطه فناوری ایجاد شده صحبت کنیم.»
 
او معتقد است با گفت‌وگوی سازنده می‌توان بازیگران سنتی این حوزه را آگاه کرد تا با کسب‌وکارهای نوپا حوزه گردشگری که به واسطه خدمات نوین خود رشد کرده‌اند به یک فهم مشترک برسند.
 
همکاری با نهادهای صنفی
حسینی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگر پیوست درباره چگونگی تعامل اتاق بازرگانی و تشکل‌های صنفی مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای عنوان کرد: «در اتاق بازرگانی با همت شهاب جوانمردی (مدیرعامل هلدینگ فناپ) و فرزین فردیس (عضو هیات مدیره پارس سامان و صباسل) کمیسیونی به نام اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال راه‌اندازی شده است. شهاب جوانمردی عضو این کمیسیون و همچنین عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است و به نظر من این موضوع می‌تواند باعث نزدیک شدن این دو نهاد به یکدیگر شود.»
او در ادامه افزود: «در صحبت‌هایی که با آقای جوانمردی و فردیس در مورد این کمیسیون داشتیم، دریافتیم که جامعه هدف ما در کمیسیون اعضای اتاق بازرگانی هستند. زیرا در این کمیسیون می‌خواهیم بستری فراهم کنیم تا بخش سنتی کسب‌وکارها، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای دانش بنیان به یکدیگر متصل شوند و از این طریق خلق ثروت رخ دهد.»
 
کمیسیون «اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» ماه جاری در اتاق بازرگانی تهران برای حمایت از کسب‌وکارهای استارت‌آپی و دانش بنیان تشکیل شد. همچنین با برگزاری اولین جلسه کمیسیون «اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال»  نیز مجید صدری، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با رای اعضا به عنوان رییس این کمیسیون انتخاب شد. از سوی دیگر در این جلسه با رای اعضا فرزین فردیس به عنوان نایب رئیس اول و شهاب جوانمردی، نایب رئیس دوم انتخاب شدند.
 
اسفند ماه سال گذشته بعد از برگزاری نهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران، بخش قابل توجه‌ای از کاندیداهای حوزه فناوری اطلاعات توانستند در این انتخابات موفق شوند. همچنین در این انتخابات برای اولین بار مدیران شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی کشور نیز حضور داشتند و توانستند در بین نفرات برگزیده امکان ورود به اتاق بازرگانی را داشته باشند.