تصویر محافظ صفحه نمایش هواوی Nova 5 فاش شد

تصویر محافظ صفحه نمایش هواوی Nova 5 فاش شد

تصویر فاش شده از محافظ صفحه‌نمایش هواوی نوا 5 نشان می‌دهد که احتمالا، این گوشی بدون بریدگی(notch less) صفحه‌نمایش، عرضه خواهد شد.

اچ‌تی‌سی در رویداد ۱۱ ژوئن از یک میان‌رده جدید با نام U19e رونمایی خواهد کرد

اچ‌تی‌سی U19e

احتمال می‌رود که اچ‌تی‌سی در هفته جاری از میان‌رده جدید خود با نام U19e رونمایی کند. هرچند، به عقیده بسیاری از کارشناسان و مردم، تجارت اسمارتفون‌های اچ‌تی‌سی مثل گذشته نبوده و به‌زودی مرگ آن فرا خواهد رسید، اما این شرکت در تاریخ 11 ژوئن (21 خرداد) و در رویداد اختصاصی خود که در کشور چین برگزار خواهد شد از محصول جدید خود رونمایی خواهد کرد.

مدتی پیش هم این شرکت از معرفی یک پرچمدار 5G برای رقابت با گلکسی اس 10 5G و ال‌جی V50 ThinQ 5G خبر داد. اما به‌نظر نمی‌رسد که این تلفن در رویداد 11 ژوئن معرفی شود. این کمپانی تایوانی در رویداد چین، میان‌رده جدید خود را معرفی خواهد کرد. طبق شایعات منتشر‌شده درباره این گوشی، احتمال می‌رود که یک نمایشگر 6 اینچی با نسبت ‌تصویر 18:9 و قاب بزرگ در بالا و پایین تلفن، قرار گرفته باشند. در بخش دوربین هم احتمالا از یک دوربین سلفی مجهز به قابلیت تشخیص چهره و دوربین اصلی دوگانه استفاده خواهد شد.

در بخش داخلی U19e، احتمالا از یک تراشه اسنپدراگون 710 همراه با رم 6 گیگابایتی و حافظه‌داخلی 128 گیگابایت استفاده شود. در بخش نرم‌افزاری، سیستم‌عامل اندروید پای وظیفه اجرای تمامی وظایف نرم‌افزار تلفن را برعهده دارد. البته ما احتمال می‌دهیم که این تلفن به عنوان بخشی از پروژه اندروید وان بوده یا توسط نسخه خام اندروید اجرا شود.

هنوز جزییاتی از زمان عرضه و قیمت این دستگاه منتشر نشده است، اما برخی از شایعات نشان می‌دهند که این تلفن در دو رنگ بنفش و سبز به دست مشتریان خواهد رسید. ممکن است این تلفن با نام اچ‌تی‌سی U19e عرضه شود. هرچند که این تلفن در سطح مختلفی از طبقه‌بندی اسمارتفون‌ها قرار دارد (میان‌رده)، اما نامگذاری آن می‌تواند طعنه‌ای به نام گلکسی S10e بوده و خریداران پرچمدار سامسونگ را هدف قرار دهد.

نوشته اچ‌تی‌سی در رویداد 11 ژوئن از یک میان‌رده جدید با نام U19e رونمایی خواهد کرد اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

نوکیا ۲٫۲ معرفی شد؛ نمایشگر ۵.۷ اینچی و برچسب قیمت ۱۱۲ دلاری

نوکیا 2.2 معرفی شد؛ نمایشگر ۵.۷ اینچی و برچسب قیمت ۱۱۲ دلاری

شرکت HMD Global به‌تازگی از گوشی هوشمند نوکیا ۲.۲ که براساس اندروید وان است رونمایی کرده است که از قیمتی مناسب برخوردار است.

مشخصات فنی هواوی نوا ۵ و تاریخ احتمالی عرضه آن مشخص شد

نوا 5

شرکت هواوی در حال آماده‌سازی مدل‌های جدید نوا بوده که نام آن‌ها نوا 5 و نوا 5i است. این دو میان‌رده در مناطق مختلف جهان با اسامی متفاوتی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال، احتمال می‌رود که نوا 5 با نام نوا 5 پرو در بازار چین عرضه شود.

اطلاعات فاش‌شده جدید از یک خرده‌فروشی چینی با نام Sunning، از معرفی این دو گوشی در اواخر ماه جاری خبر می‌دهند. مدتی پیش نیز چند کیس و محافظ نمایشگر این دو دستگاه در اخبار فناوری مشاهده شدند. این تلفن دارای حاشیه‌های بسیار کم همراه با یک حاشیه بزرگ در قسمت پایین صفحه‌نمایش است. هم‌چنین، کیس‌ محافظ این تلفن بیانگر چینش عمودی دوربین اصلی دستگاه بوده و سوراخ جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیز در سمت چپ پایین دستگاه مشاهده می‌شود.

برخی از ویژگی‌های فنی این گوشی دستخوش تغییراتی شده‌ است. در بخش نمایشگر تلفن، شاهد حضور یک صفحه‌نمایش 6.39 اینچی آمولد هستیم. در زیر این نمایشگر نیز اسکنر اثر‌انگشت قرار دارد. هواوی در بخش پردازش از چیپست اختصاصی خود با نام Kirin 980 در این هندست استفاده کرده است. انتظار می‌رود که دوربین اصلی دستگاه دارای یک لنز 48 مگاپیکسلی باشد. در بخش تامین انرژی هم از یک باتری با ظرفیت 4200 میلی‌آمپر همراه با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 44 وات استفاده شده است.

نوا 5 و نوا 5i اسمارتفون‌های جالب توجهی هستند، اما با این‌حال باید صبر کرد و دید که هواوی چه تصمیمی برای قیمت‌گذاری آن‌ها دارد.

نوشته مشخصات فنی هواوی نوا 5 و تاریخ احتمالی عرضه آن مشخص شد اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

اطلاعات تکمیلی گوگل استیدیا منتشر شد؛ از قیمت و تاریخ آغازبه‌کار تا فهرست بازی‌ها

اطلاعات تکمیلی گوگل استیدیا منتشر شد؛ از قیمت و تاریخ آغازبه‌کار تا فهرست بازی‌ها

گوگل ساعاتی پیش به‌صورت رسمی جزئیات مهمی را در ارتباط با سرویس استریم بازی استیدیا (Google Stadia) شامل هزینه‌ی اشتراک ماهانه، تعداد بازی‌ها و موارد دیگر منتشر کرد.

اسمارت‌فون نوکیا ۲٫۲ با تراشه هلیو A22 و سیستم‌عامل اندروید وان رسما معرفی شد

کمپانی HMD Global از مقرون‌به‌صرفه‌ترین اسمارت‌فون اندروید وانی خود با نام نوکیا 2.2 رونمایی کرد. دستگاه جدید ضمن بهره‌مندی از برچسب قیمتی بسیار پایین 6999 روپیه (معادل 100 دلار/ 90 یورو) از کلیه قابلیت‌های اساسی یک اسمارت‌فون برخوردار است.

نمایشگر گوشی دارای اندازه‌ای معقول است. بعلاوه طراحی پلی‌کربناتی با لبه‌های گرد شده، نرم‌افزار نزدیک به نسخه خام سیستم‌عامل اندروید و وعده پشتیبانی از به‌روزرسانی اندروید Q سایر مشخصات نوکیا 2.2 را تشکیل می‌دهند.

نوکیا 2.2 از یک پنل IPS با اندازه 5.7 اینچ، رزولوشن اچ‌دی پلاس و یک ناچ قطره‌ای شکل جهت استقرار دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی بهره می‌گیرد. دوربین منفرد 13 مگاپیکسلی به‌همراه یک فلاش LED در قسمت پشتی گوشی به‌چشم می‌خورند. در غیاب حسگر اثرانگشت، کاربران برای تحقق امنیت بیومتریکی خود ناچارا بایستی به مشخصه فیس آنلاک گوشی اکتفا نمایند.

توان پردازشی گوشی از طریق تراشه هلیو A22 مجهز به پردازنده مرکزی 4 هسته‌ای و 2 یا 3 گیگابایت رم تامین می‌شود. نوکیا 2.2 با 16 و 32 گیگابایت حافظه‌داخلی عرضه می‌شود و امکان ارتقا فضای ذخیره‌سازی از طریق درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی نیز وجود دارد. باتری گوشی از ظرفیت قابل‌قبول 3000 میلی‌آمپرساعتی برخوردار است؛ اما کماکان از طریق درگاه میکرو USB شارژ می‌شود.

دستگاه‌های ساخت شرکت HMD با برنامه اندروید وان گوگل چندان بیگانه نیستند و نوکیا 2.2 نیز نرم‌افزاری نزدیک به نسخه خام اندروید پای را اجرا می‌کند. این هندست با وعده دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برای مدت حداقل 3 سال عرضه می‌شود. این موضوع بدان معناست که گوشی مذکور حداقل به‌روزرسانی اندروید Q و ویرایش بعدی آن‌را دریافت خواهد کرد. این پدیده به تنهایی به شاخص شدن نوکیا 2.2 در میان طیف بی‌شمار دستگاه‌های رده پایین ساخته شده توسط سایر تولیدکنندگان که در زمینه پشتیبانی نرم‌افزاری بدنام هستند، کمک می‌کند. بعلاوه دکمه اختصاصی دستیار صوتی گوگل اسیستنت نیز در سمت چپ بدنه گوشی مستقر شده است.

نوکیا 2.2 در رنگ‌های مشکی و فولادی

نوکیا 2.2 از روز 11 ژوئن و با مدل‌های رنگی مشکی و فولادی عرضه خواهد شد. نسخه مجهز به 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه‌داخلی با قیمت‌گذاری 6999 روپیه (معادل 100 دلار/ 90 یورو) ارایه می‌شود؛ در حالی‌که ورژن پیشرفته‌تر مجهز به 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه‌داخلی با برچسب قیمتی 7999 روپیه (115 دلار/ 102 یورو) در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. بر اساس اعلام HMD این دستگاه جدید با قیمت‌گذاری حدودا 99 یورویی/ 112 دلاری در سراسر جهان ارایه می‌شود؛ اما در این میان به زمان دقیق عرضه این محصول هیچ‌گونه اشاره‌ای نشده است.

نوشته اسمارت‌فون نوکیا 2.2 با تراشه هلیو A22 و سیستم‌عامل اندروید وان رسما معرفی شد اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

پژوهشگاه فضایی ایران الگوی اجرای نظام مدیریت سبز شد

کمیته سالانه بررسی عملکرد و یکپارچه‌سازی گزارش‌های نظام مدیریت سبز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه فضایی ایران را به عنوان الگوی اجرای نظام مدیریت سبز در این وزارت‌خانه انتخاب کرد.
 
 
مجید عابدی‌ثمرین، مدیر ایمنی و کنترل کیفیت و دبیر نظام مدیریت سبز پژوهشگاه فضایی ایران در این باره اظهار داشت: برنامه‌ها و اقدامات پژوهشگاه فضایی ایران در حوزه‌های مدیریت مصرف آب، کاهش مصرف کاغذ، مدیریت مصرف انرژی و آموزش و فرهنگ‌سازی در این خصوص، باعث شد تا کمیته سالانه بررسی عملکرد و یکپارچه‌سازی گزارش‌های نظام مدیرت سبز وزارت ICT ، پژوهشگاه فضایی را به‌عنوان الگوی اجرای نظام مدیریت سبز در مجموعه این وزارتخانه انتخاب کرد و دستورالعمل‌ها، گزارشات و اقدامات انجام شده در این پژوهشگاه را به عنوان الگویی برای بهره‌برداری سایر بخش‌های وزارتخانه توصیه کند.
 
وی افزود: پژوهشگاه فضایی ایران همواره در تلاش است با رعایت دستورالعمل‌ها و اقدامات نظام مدیریت سبز، نقش مؤثری در جهت ارتقای شاخص‌های محیط‌زیستی در سطح وزارت ارتباطات و فناوری ارطلاعات ایفا کند. در همین راستا، این پژوهشگاه در سال قبل، با تشکیل کمیته نظام سبز و کارگروه‌های تخصصی مربوط، توانست اقدامات شایانی مبتنی بر الزامات قانونی و برنامه‌های اعلام‌شده از سوی وزارت متبوع به انجام رساند.
 
عابدی ثمرین خاطرنشان کرد: بدون شک، دستیابی به این جایگاه بدون کمک و همراهی تمامی همکاران پژوهشگاه فضایی ایران میسر نبوده و تاکید داشت که حفظ و اعتلای این جایگاه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، اجرای ضوابط و عزم همگانی است.
 
مدیریت سبز، مجموعه برنامه‌ها و اقدامات یک سازمان به‌منظور بهینه‌سازی انرژی، مدیریت مصرف آب، مواد اولیه، تجهیزات و کاغذ، کاهش مواد جامد زائد و در نهایت بهبود وضعیت محیط‌زیست در حیطه سازمان، جامعه و کشور است. حوزه‌های مدیریت سبز نیز در نظام مربوط شامل آب، انرژی، کاغذ، پسماند، حمل‌ونقل، آموزش و فرهنگ‌سازی، تدارکات، صدا و هوا است.

پژوهشگاه فضایی ایران الگوی اجرای نظام مدیریت سبز شد

کمیته سالانه بررسی عملکرد و یکپارچه‌سازی گزارش‌های نظام مدیریت سبز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه فضایی ایران را به عنوان الگوی اجرای نظام مدیریت سبز در این وزارت‌خانه انتخاب کرد.
 
 
مجید عابدی‌ثمرین، مدیر ایمنی و کنترل کیفیت و دبیر نظام مدیریت سبز پژوهشگاه فضایی ایران در این باره اظهار داشت: برنامه‌ها و اقدامات پژوهشگاه فضایی ایران در حوزه‌های مدیریت مصرف آب، کاهش مصرف کاغذ، مدیریت مصرف انرژی و آموزش و فرهنگ‌سازی در این خصوص، باعث شد تا کمیته سالانه بررسی عملکرد و یکپارچه‌سازی گزارش‌های نظام مدیرت سبز وزارت ICT ، پژوهشگاه فضایی را به‌عنوان الگوی اجرای نظام مدیریت سبز در مجموعه این وزارتخانه انتخاب کرد و دستورالعمل‌ها، گزارشات و اقدامات انجام شده در این پژوهشگاه را به عنوان الگویی برای بهره‌برداری سایر بخش‌های وزارتخانه توصیه کند.
 
وی افزود: پژوهشگاه فضایی ایران همواره در تلاش است با رعایت دستورالعمل‌ها و اقدامات نظام مدیریت سبز، نقش مؤثری در جهت ارتقای شاخص‌های محیط‌زیستی در سطح وزارت ارتباطات و فناوری ارطلاعات ایفا کند. در همین راستا، این پژوهشگاه در سال قبل، با تشکیل کمیته نظام سبز و کارگروه‌های تخصصی مربوط، توانست اقدامات شایانی مبتنی بر الزامات قانونی و برنامه‌های اعلام‌شده از سوی وزارت متبوع به انجام رساند.
 
عابدی ثمرین خاطرنشان کرد: بدون شک، دستیابی به این جایگاه بدون کمک و همراهی تمامی همکاران پژوهشگاه فضایی ایران میسر نبوده و تاکید داشت که حفظ و اعتلای این جایگاه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، اجرای ضوابط و عزم همگانی است.
 
مدیریت سبز، مجموعه برنامه‌ها و اقدامات یک سازمان به‌منظور بهینه‌سازی انرژی، مدیریت مصرف آب، مواد اولیه، تجهیزات و کاغذ، کاهش مواد جامد زائد و در نهایت بهبود وضعیت محیط‌زیست در حیطه سازمان، جامعه و کشور است. حوزه‌های مدیریت سبز نیز در نظام مربوط شامل آب، انرژی، کاغذ، پسماند، حمل‌ونقل، آموزش و فرهنگ‌سازی، تدارکات، صدا و هوا است.

بازگشت دوباره بازی ندای وظیفه؛ این بار واقعی‌تر از همیشه

همشهری آنلاین: پس از شایعات مختلف، شرکت اکتیویژن بالاخره بازی Call of Duty Modern Warfare را معرفی کرد.
 
 
 
این بازی که توسط استودیوی بازی‌سازی Infinity Ward ساخته شده، یک نسخه جدید به حساب می‌آید و به هیچ عنوان ارتباطی با داستان قسمت‌های قبلی سری Modern Warfare ندارد. در واقع بازی Call of Duty Modern Warfare یک بازسازی جدید از این مجموعه بازی‌ها به حساب می‌آید؛ البته سازندگان برای حفظ جذابیت بازی شخصیت‌های معروف این سری از جمله «کاپیتان پرایس» را به بازی اضافه کرده‌اند.
 
پرایس با صداپیشه جدیدی در این بازی حضور دارد. این بازی برای ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴ و کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد و شامل تغییرات بزرگی در قسمت چند نفره می‌شود. این بازی برخلاف بازی Black Ops ۵، دارای سناریوی داستانی خواهد بود که در تریلر بازی هم قسمت‌هایی از آن نشان داده شد.
 
 
داستان بازی Modern Warfare در زمان حال رخ می‌دهد و شامل مبارزه با گروه‌های تروریستی شناخته شده امروزی می‌شود. بازی درباره نفوذ روسیه در خاورمیانه و فعالیت گروه‌های تروریستی در کشورهای مختلف از جمله انگلیس خواهد بود. البته هنوز اطلاعات مختلفی درباره داستان منتشر نشده، اما گفته شده بازیکنان نه تنها در نقش نیروهای نظامی قرار می‌گیرند بلکه در نقش نیروهای مردمی که با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند هم قرار می‌گیرند.
 
بازی Call of Duty Modern Warfare دارای سناریوی چند نفره است که هنوز اطلاعات مختلفی درباره آن منتشر نشده است. گفته شده پیشرفت بازیکنان در بخش داستانی به بخش چند نفره هم منتقل می‌شود و بازیکنان آیتم‌های مختلفی دریافت خواهند کرد.
 
 
از ویژگی‌های جالب این بازی می‌توان به امکان «کراس-پلی» (Cross-Play) اشاره کرد. بازیکنان می‌توانند بخش چند نفره را روی پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و کامپیوترها با هم بازی کنند. از دیگر تغییرات بخش داستانی بازی می‌توان حذف Season Pass اشاره کرد. محتوای پس از عرضه بازی کاملا رایگان در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد. احتمالا بخش چند نفره شامل سناریوی Blackout هم می‌شود.
 
 
اولین قسمت از مجموعه Modern Warfare در سال ۲۰۰۷ برای پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰ و کامپیوترهای شخصی راهی بازار شده بود. اتفاقات بازی هم در قرن ۲۱ رخ می‌داد. حالا قرار است قسمت جدید در تاریخ سوم آبان ماه راهی بازار شود.

فورک در برنامه‌ نویسی به چه معنا است و گیت هاب چگونه مفهوم آن را تغییر داد؟

 
فورک در برنامه‌نویسی و دنیای متن‌باز به‌معنای در اختیار گرفتن یک کپی از برنامه‌ی اصلی و ایجاد تغییرات دلخواه در آن است.
 
 
عملکرد دکمه‌ی فورک (Fork) در گیت‌هاب کمی با مفهوم اصلی آن در دنیای برنامه‌نویسی تفاوت دارد. درواقع گیت‌هاب از عبارت فورک استفاده می‌کند تا فعالیت کاربران را در پلتفرم خود افزایش دهد. آن‌ها با تمرکز روی قابلیت پول ریکوئست پلتفرم خود، کارایی دکمه‌ی فورک را کمی تغییر دادند، اما به‌هرحال طراحی جدید تنها به نفع گیت هاب می‌شود و کاربران به‌محض خارج شدن از آن و کار در پروژه‌های دیگر در دنیای واقعی، به مشکلاتی در مفهوم‌شناسی بر می‌خورند. در این مطلب زومیت به بررسی مفهوم اصلی فرایند فورک و تفاوت آن با دکمه‌ی مشهور گیت‌هاب می‌پردازیم. با درک همین تفاوت‌ها، به مفهوم اصلی توزیع‌شده‌بودن سیستم گیت هم پی خواهیم برد.
 
در گیت‌هاب، فورک به‌معنای یک کپی از مخزن کد خواهد بود که یک مشارکت‌کننده، تغییرات مورد نظر را پیش از انتشار عمومی در آن اعمال می‌کند. پیش از گیت‌هاب، مخزن کپی‌شده با این روش را یک شاخه‌ی شخصی از مخزن می‌نامیدند. شاخه‌ی شخصی لزوما برای کاربردی بودن نیاز به انتشار عمومی ندارد. با استفاده از دستورهای گیت می‌توان شاخه‌ی شخصی را به‌صورت محلی و بدون نیاز به انتشار عمومی ایجاد کرد.
 
کاربران سیستم گیت (و نه گیت‌هاب) با استفاده از ایمیل می‌توانند تغییرات اعمال‌شده در مخزن شخصی و خصوصی خود را برای بررسی اعمال در کدهای اصلی به توسعه‌دهنده‌ها ارسال کنند. درواقع در خارج از اکوسیستم گیت‌هاب و سرویس‌های مشابه، اکثر مشارکت‌کننده‌ها در یک پروژه نیازی به ارائه‌ی آنلاین و عمومی نسخه‌ی مخزن کد خود ندارند. آن‌ها از این مرحله عبور می‌کنند و زمان قابل‌توجهی هم در روند توسعه‌ی پروژه  صرفه‌جویی می‌شود.
 
در برخی مواقع، انتشار آنلاین شاخه‌ی خصوصی کد مفید خواهد بود. چنین رویکردی، اغلب، مواقعی اجرا می‌شود که گروهی از افراد روی شاخه‌ای با عمر بالا کار می‌کنند تا بعدا به‌عنوان پروژه‌ی اصلی منتشر شود. به‌عنوان نمونه‌ای از این رویکرد می‌توان به شاخه‌های لینوکس توسعه‌یافته توسط گِرگ کورا هارتمن اشاره کرد که برای بررسی تغییرات آتی کرنل لینوکس از سوی کاربران عمومی در دسترس هستند. به‌جز کرنل‌های گرگ، صدها شاخه‌ی لینوکسی دیگر نیز طبق همین روند به‌صورت آنلاین منتشر می‌شوند.
 
 
شاخه‌های لینوکسی که به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند، عموما فرصت‌های پیاده‌سازی تغییرات را فراهم می‌کنند که برای کارهای طولانی‌مدت استفاده می‌شود. به‌علاوه مسئولان نگه‌داری زیرسیستم‌‌های کرنل نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. تغییرات در مخازن مذکور، پس از اعمال به سمت مخزن اصلی یعنی torvalds/linux می‌روند. به‌بیان ساده‌تر، روند تغییرات در شاخه‌های شخصی به‌صورت مستقل انجام می‌شود، اما می‌توان از آن‌ها برای همکاری بیشتر با هدف توسعه‌ی پروژه‌ی اصلی نیز استفاده کرد.
 
فورک در دنیای خارج از گیت هاب با هدف همکاری هرچه بیشتر جامعه طراحی شد
با نگاهی به تعریف بالا، به مفهوم اصلی توزیع‌شده‌بودن گیت پی می‌بریم. مفهومی که براساس فعالیت‌های همه‌جانبه انجام می‌شود و همکاری را به‌عنوان ماهیت اصلی خود نشان می‌دهد. در مفهوم اصلی گیت، هر شاخه اهمیت خاص خود را دارد و هیچ جریانی، اولویت آن‌ها را تأیید یا رد نمی‌کند. درواقع مخازن خصوصی همگی در تلاش برای رفع مشکلات مخزن اصلی عمل می‌کنند و در مجموع، به بهبود پروژه کمک خواهند کرد.
 
کلیسای جامع و بازار
دو اصطلاح «کلیسای جامع» (Cathedral) و «بازار» (Bazaar) برای اشاره به دو مدل کاملا متفاوت توسعه‌ی پروژه‌های متن باز، اولین‌بار در سال ۱۹۹۹ توسط اریک ریموند، در کتاب «کلیسای جامع و بازار» معرفی شدند.
 
بنا به تعریف ریموند، کلیسای جامع مدلی مرکزگرا است که در آن گروه مشخصی از توسعه‌دهنده‌ها (یا حتی یک توسعه‌دهنده) نرم‌افزاری را بدون کمک خارجی توسعه می‌دهند. در این مدل ایده‌ها، پیشنهادها و پچ‌های ارائه‌شده از خارج گروه مرکزی نادیده گرفته می‌شود. اگرچه معمولا نرم‌افزارهای تجاری از این مدل توسعه استفاده می‌کنند؛ اما می‌توان نمونه‌هایی از پروژه‌های متن باز غیر تجاری که با مدل کلیسای جامع توسعه داده شده و می‌شوند را نیز یافت. 
 
از سوی دیگر در مدل بازار فرایند توسعه کاملا باز است و افراد متعددی آزادانه و بدون دخالت قدرتی مرکزی، کد منبع را تغییر می‌دهند. در عمل در بسیاری از پروژه‌های متن باز از ترکیبی از این دو مدل توسعه استفاده می‌شود و نمی‌توان آن‌ها را به‌صورت کامل در یکی از این دو دسته‌بندی قرار داد.
 
مدل گیت‌هاب
مفهوم فورک در دنیای خارج از گیت‌هاب، منجر به توسعه‌ی بزرگ‌ترین پروژه‌های جهان شده است. گیت نیز با تمرکز روی همین رویکرد و ایده شکل گرفت. برخی افراد، مدل مذکور را به «بازار» تشریح می‌کنند، درحالی‌که مدل گیت‌هاب بیشتر به سازمانی با کنترل روی همه‌ی زیرمجموعه‌ها شباهت پیدا می‌کند. در مدل گیت‌هاب، هر پروژه یک مرکز اصلی با مدیریت متمرکز دارد که توسط چند نفر اداره می‌شود. مرکز اصلی هیچ نیاز یا وابستگی به مفاهیم فورک و پول ریکوئست در گیت‌هاب ندارد. درواقع می‌توان مخزن اصلی را با روش ایمیلی یا هر روش دیگری بدون دخالت دیگران ساخت و توسعه داد. درنتیجه می‌توان گفت که مفهوم مشارکی بازار در گیت‌هاب وجود ندارد. مدل گیت‌هاب را بیشتر می‌توان به کلیسای جامع تشبیه کرد.
 
 
برای درک بهتر مفهوم فورک در گیت‌هاب، مثالی با درنظرگرفتن سیستم کلیسای جامع در مدیریت پروژه‌ها بررسی می‌کنیم. در پروژه‌ای که به این صورت مدیریت می‌شود، برخی مشارکت‌کننده‌ها می‌توانند کد را کپی کرده و شعبه‌ای جدید در جای دیگر تأسیس کنند. آن‌ها پرچم جدیدی برای شعبه‌ی خود نصب می‌کنند و نام آن را نیز تغییر می‌دهند. در ادامه توسعه‌دهنده‌های قدیمی و جدید به مشارکت در شعبه‌ی جدید تشویق شده و از پروژه‌ی اولیه خارج می‌شوند.
 
در مثال بالا پروژه‌‌ای کاملا مستقل ایجاد می‌شود و در اصطلاح گیت‌هاب، فورک رخ می‌دهد. چنین روندی یک رخداد فاجعه‌بار برای پروژه محسوب می‌شود و عواقب آن شاید تا سال‌ها ادامه داشته باشد. به‌هرحال گیت‌هاب با هدف متمرکزتر کردن قدرت، معنای فورک را تغییر داد. گیت‌هاب سرویسی با اهداف درآمدزایی محسوب می‌شود و قطعا هدف نهایی آن‌ها، کسب سود حداکثری است.
 
ساختار مدل فورک و پول ریکوئست در گیت‌هاب، بیشتر شبیه به مدل کلیسای جامعی است که کاربران را در پلتفرم نگه‌می‌دارد؛ کاری که گیت‌هاب با استفاده از مدل بازار قادر به انجام آن نبود. اما ازطرفی سیستم غیر متمرکزی همچون گیت که روی پروتکل‌های غیرمتمرکزی چون ایمیل ساخته‌شده است را نمی‌توان با سرویسی متمرکز و مدل کلیسای جامع مدیریت کرد؛ بنابراین گیت‌هاب مجبور شد مدل خاص خودش را (که نه می‌توان آن را به مدل کلیسای جامع تشبیه کرد و نه به مدل بازار شباهت دارد) طراحی کند.
 
هدف از آنچه در این مقاله گفته‌شد محکوم کردن سرویسی خاص و ستایش از سرویس دیگر نیست؛ چرا که گیت‌هاب نقش بسیار مهمی در به‌شهرت رساندن پروژه‌های متن‌باز داشته‌است. هدف اصلی این مقاله آشنایی با ساختار و ماهیت گیت‌هاب و دست‌یافتن به درکی بهتر از انگیزه‌های اصلی پشت این سرویس تجاری است.