همه‌چیز درباره‌ خبرنگار شدن: سخت و شیرین دنیای اخبار

همه‌چیز درباره‌ خبرنگار شدن: سخت و شیرین دنیای اخبار

خبرنگاری، حرفه‌ای سخت است که درکنار دشواری‌هایش، زیبایی‌های خاص خودش را هم دارد.

همه‌چیز درباره‌ خبرنگار شدن: سخت و شیرین دنیای اخبار

همه‌چیز درباره‌ خبرنگار شدن: سخت و شیرین دنیای اخبار

خبرنگاری، حرفه‌ای سخت است که درکنار دشواری‌هایش، زیبایی‌های خاص خودش را هم دارد.

مجمع عمومی سالانه همکاران سیستم؛ کارنامه‌ی موفق در توسعه‌ی کسب‌وکار، رشد و سودآوری

مطلب مجمع عمومی سالانه همکاران سیستم؛ کارنامه‌ی موفق در توسعه‌ی کسب‌وکار، رشد و سودآوری برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

مجمع عمومی سالانه همکاران سیستم روز چهارشنبه ۸ خرداد در مرکز مطالعات بهره‌وری منابع انسانی برگزار شد. در این برنامه علاوه بر تصویب صورت‌های مالی و ارائه‌ی گزارش‌های عملکردی، مدیرعامل و اعضاء هیئت‌مدیره همکاران سیستم پاسخ‌گوی پرسش‌های سهامداران در خصوص اقدامات انجام‌شده‌ و چشم‌‌انداز آتی شرکت بودند. فرید فولادی، مدیرعامل همکاران سیستم: استراتژی شرکت توسعه...

مطلب مجمع عمومی سالانه همکاران سیستم؛ کارنامه‌ی موفق در توسعه‌ی کسب‌وکار، رشد و سودآوری برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

فناوری ۵G کلید رشد چشمگیر فروش هندست‌های اندرویدی و آی‌فون خواهد بود

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که طی 6 ماهه نخست سال 2019، بازار جهانی اسمارت‌فون با افت چشمگیر 5.5 درصدی میزان فروش نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد. اما بر اساس آخرین گزارش موسسه IDC انتظار می‌رود که طی ماه‌های باقی‌مانده سال شاهد رشد فروش در سطوح قابل‌توجهی باشیم.

دستگاه‌های 5G و پرچم‌داران ارزان‌قیمت‌تر موجب رشد تقاضا طی سال جاری خواهند شد

اگرچه سطح تقاضای بالاتر برای جبران کاهش مشاهده شده تا مقطع فعلی کفایت نخواهد کرد؛ اما IDC پیش‌بینی می‌کند که با افت 1.9 درصدی فروش کلی اسمارت‌فون‌ها طی سال جاری، میانگین میزان فروش در حد فاصل ماه‌های جولای و دسامبر حدودا 1.4 درصد کاهش پیدا کند. این در حالیست که پیش‌بینی‌ها از احتمال کاهش حداکثر 5 درصدی فروش اسمارت‌فون در چین حکایت دارند. بهبود وضعیت فروش در بازارهایی نظیر هندوستان در کنار عرضه طیف وسیع‌تری از دستگاه‌های ممتاز و ارزان‌قیمت‌تر مانند آی‌فون XR از فاکتورهای محرک اصلی برای جلب علاقه مشتریان و افزایش میزان فروش به‌شمار می‌روند.

اهمیت قیمت‌گذاری برای مصرف‌کنندگان به شکل فزآینده‌ای افزایش خواهد یافت و این پدیده در بخش هندست‌های میان‌رده، فرصت‌های جدیدی را خلق میکند. چنین وضعیتی احتمالا برای برندهایی نظیر شیائومی و سامسونگ مفید خواهد بود. هواوی و آنر نیز می‌توانند از این شرایط بهره‌برداری نمایند؛ البته این مسئله منوط به لغو ممنوعیت‌های اعمال شده توسط ایالات‌متحده خواهد بود.

عرضه دستگاه‌های 5G در اواخر سال جاری یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی بهبود وضعیت بازار اسمارت‌فون محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این دستگاه‌ها سهمی 0.5 درصدی از بازار را به خود اختصاص دهند. کمپانی‌های سامسونگ، وان‌پلاس، ال‌جی و شیائومی همگی نخستین گجت‌های 5G خود را عرضه نموده‌اند؛ اما در آینده مدل‌های بسیار بیش‌تری شامل پرچم‌دار 5G اچ‌تی‌سی، نسخه‌های 5G گلکسی‌نوت 10 و نوت 10 پرو و دستگاه‌های 5G هواوی نیز روانه بازار خواهند شد.

چشم‌انداز مثبت برای 5 سال آینده

موسسه IDC با نگاه به آینده پیش‌بینی می‌کند که بازار چین به‌زودی در مسیر احیاء قرار خواهد گرفت. در 6 ماهه نخست سال 2020 این کشور بایستی به نرخ رشد یکنواخت نزدیک شود و تا پایان همین سال و در وهله نخست به لطف تقاضا برای دستگاه‌های 5G، بازار مجددا بایستی رشدی مثبت را تجربه نماید. همچنین پیشرفت ناشی از فروش اسمارت‌فون‌های 5G به بهبود وضعیت بازار اسمارت‌فون در مقیاس جهانی نیز کمک خواهد کرد. موسسه IDC معتقد است که تا سال 2023، محصولات 5G سهم 26.3 درصدی از کل اسمارت‌فون‌ها را به خود اختصاص خواهند داد.

به باور موسسه IDC، نوآوری‌های طراحی کماکان در محوریت صنعت طی سال‌های آینده قرار خواهند داشت. با این‌حال چالش پیش‌ رو، پاسخ‌گویی به سطح بالای تقاضای مصرف‌کنندگان و در عین‌حال پایین نگاه داشتن قیمت‌ها به‌عنوان تولرانس افت قیمتی محصولات گران‌تر خواهد بود. مشخصا با معرفی قالب‌های طراحی جدید نظیر دستگاه‌های تاشو و تولید انبوه آن‌ها وضعیت بحرانی خواهد شد.

تاثیرات چنین پدیده‌ای بر اسمارت‌فون‌های اندرویدی و آی‌فون‌های اپل به چه ترتیب خواهد بود؟

در توضیح نحوه تاثیر این وضعیت بر پلتفرم‌های موبایلی غالب بایستی خاطرنشان کرد که ظاهرا فروش گجت‌های اندرویدی و iOS افزایش خواهد یافت. با این‌حال سهم پلتفرم‌های مذکور از بازار نسبتا ثابت باقی خواهد ماند.

از یک سو پیش‌بینی می‌شود که فروش جهانی گجت‌های اندرویدی از رقم 1,375 میلیارد دستگاهی سال جاری به 1,520 میلیارد دستگاه در سال 2023 افزایش یابد. این پلتفرم بایستی رشد سالیانه 2.1 درصدی را به‌طور متوسط تجربه نموده و نهایتا به سهم 87.1 درصدی از بازار دست یابد. این رقم در مقایسه با پیش‌بینی سهم 86.7 درصدی سابق برای سال جاری کمی بیش‌تر است.

همچنین به‌عنوان نکته‌ای مجزا بایستی خاطرنشان کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها میانگین قیمت فروش گوشی‌های اندرویدی طی دوره زمانی 5 ساله از 254 دلار به 269 دلار افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر IDC پیش‌بینی می‌کند که طی سال جاری، پلتفرم iOS و محبوبیت گوشی‌های آی‌فون اپل با افت 12.1 درصدی مواجه شده و فروش این گجت‌ها به 183.5 میلیون دستگاه تقلیل پیدا کند. با این‌حال تا سال 2023 این رقم بایستی به 195.9 میلیون دستگاه افزایش یافته و سهم 12.9 درصدی از بازار را در اختیار این پلتفرم قرار دهد. این رقم نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی در خصوص سهم 13.3 درصدی اپل طی سال جاری اندکی کم‌تر است.

بعید است که عدم عرضه آی‌فون 5G اپل طی سال جاری بر فروش کلی این برند تاثیرگذار باشد؛ چرا که دستگاه‌های 5G سهم کوچکی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. با این‌حال با عرضه گجت‌های 5G طی سال آینده احتمالا سطح تقاضا نیز افزایش خواهد یافت. با این‌حال IDC با اتخاذ رویکردی عجیب اعلام کرده که اپل فروش تعداد بیش‌تری از آی‌فون‌های تعمیر شده خود به مشتریان را آغاز نموده است. این اقدام به افزایش درآمد اپل و حفظ یا گسترش اکوسیستم کمپانی کمک خواهد کرد؛ موضوعی که اهمیت آن احتمالا طی سال‌های آینده اثبات خواهد شد.

نوشته فناوری 5G کلید رشد چشمگیر فروش هندست‌های اندرویدی و آی‌فون خواهد بود اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

تماشایی‌ترین معبدهای مالزی کدامند؟

تماشایی‌ترین معبدهای مالزی کدامند؟

مالزی، میزبان مردمی از سراسر دنیا با فرهنگ‌ها و مذهب‌های گوناگون است. در مالزی می‌توانید از معبدهای آیین‌های مختلفی چون بودایی و هندو، دیدن کنید.

نگاهی عمیق به فولکس‌ واگن آرتئون مدل ۲۰۱۹

نگاهی عمیق به فولکس‌ واگن آرتئون مدل ۲۰۱۹

سدان لوکس فولکس واگن آرتئون ۲۰۱۹ دربرابر بی‌ام‌و سری ۴، مرسدس بنز سی کلاس و کیا استینگر چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

دومین بتای رابط کاربری EMUI 9.1 چهارده اسمارت فون هواوی را به برنامه خود اضافه کرده است

بتای دوم EMUI

شرکت هواوی، 14 تلفن جدید خود را به برنامه عرضه نسخه بتای عمومی رابط‌ کاربری EMUI اضافه می‌کند. اسمارتفون‌های سری میت 10 و پی 20 نیز جزئی از این برنامه هستند. در حال‌ حاضر، کاربران چینی تلفن‌های هواوی قادر به ارتقا نسخه بتای عمومی EMUI 9.1 هستند، اما کاربران سایر کشورها باید چند روز دیگر نیز برای عرضه بتای دوم EMUI 9.1 منتظر بمانند.

EMUI 9.1 شامل تصاویر رنگارنگ جدید برای پس‌زمینه، همراه با سیستم فایل EROFS که عملکردی بهتر و سریع‌تر را دارد، منتشر شده است. علاوه‌بر موارد ذکر‌شده، سیستم اشتراک‌گذاری فایل‌ها با نام OneHop و برخی تغییرات جزئی نیز بخشی از رابط کاربری EMUI 9.1 هستند. برای بررسی جزییات بیشتر این لینک را مشاهده کنید.

برای نصب بتای دوم EMUI 9.1 کافی است با دانلود اپلیکیشن Beta Club از این لینک و ثبت یک حساب کاربری در این برنامه (در صورت داشتن حساب هواوی، نیازی به ثبت نام نیست)، نسخه‌های جدید و سازگار EMUI را برروی دستگاه خود (هواوی) نصب کنید.

به توصیه این شرکت، قبل از نصب نسخه‌های بتای EMUI حداقل 6 گیگابایت از فضای حافظه تلفن را خالی نگه‌ دارید تا مشکلی در فرآیند دانلود و نصب ایجاد نشود. به‌نظر می‌رسد که هندست‌های قدیمی هواوی نیز جزئی از برنامه بتاهای جدید EMUI خواهند بود.

نوشته دومین بتای رابط کاربری EMUI 9.1 چهارده اسمارت فون هواوی را به برنامه خود اضافه کرده است اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

نحوه استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت

چند ماه قبل طرحی جدید در دستور کار مجلس قرار گرفته بود که می شد آن را نوآوری در سهمیه بندی سوخت توصیف کرد. این طرح برمبنای اختصاص سهمیه روزانه 0.8 الی 1 لیتر به ازای هر ایرانی مطرح شده است که به معنای ارائه 24 الی 30 لیتر بنزین ماهانه برای هر نفر خواهد بود و افراد فاقد خودرو نیز می توانند سهمیه خود را به متقاضیان واگذار کنند. قیمت بنزین سهمیه بندی شده همان نرخ های فعلی (1000 تومان) اعلام شده است و قیمت بنزین آزاد نیز براساس نرخ های فوب خلیج فارس در حدود 3000 تومان در نظر گرفته شده است.
 
براساس ارزیابی های انجام شده، اجرای چنین طرحی می تواند به معنای تورم 4 درصدی برای چند دهک مرفه جامعه باشد اما دهک های پایین 1 و 2 و 3 هیچ افزایش تورم مستقیمی را که ناشی از این طرح باشند تجربه نخواهند کرد. ثابت ماندن نرخ گاز CNG و گازوییل یکی از محورهای مهم این طرح سهمینه بندی بنزین است که در راستای جلوگیری از تورم حمل و نقل کالا در نظر گرفته شده است.
 
نمایندگان مجلس معتقدند که افزایش قیمت بنزین می تواند در راستای مصارف مهمی مانند اشتغال زایی، توسعه مترو و اتوبوس در کلان شهرها، توسعه جایگاه های CNG و امثالهم به کار گرفته شود و از سوی دیگر مصرف سوخت رو به افزایش روزانه کشور را کاهش دهد. این رقم ظاهرا حالا از 92 میلیون لیتر گذر کرده است و برای سال 98 پیش بینی مصرف روزانه یکصد میلیون لیتر نیز چندان عجیب نیست، اما به واسطه صرفه جویی مصرف کنندگان و جلوگیری از قاچاق، احتمال کاهش این رقم در صورت افزایش قیمت سوخت وجود دارد.
 
مشکل دیگر در خصوص اجرایی کردن این طرح، ارائه بستری برای تبادلات سوخت (یا سهمیه ریالی به ازای سوخت) است که نمایندگان مجلس معتقدند به واسطه سیستم پرداخت یارانه ها و سیستم بانکی کشور، هم اکنون امکان داد و ستد سهمیه سوخت فراهم است. به خصوص که چندماه قبل نیز امکان تبدیل کارت های بانکی به کارت سوخت توسط وزارت ارتباطات اجرایی شد.
 
با این توضیحات افزایش قیمت بنزین به 3000 تومان و تصویب این طرح محتمل به نظر می رسد اما این طرح نیز مانند سایر برنامه های مطرح شده در مجلس با مخالفت هایی مواجه است که اساس آن به تجربه های تلخ گذشته در رابطه با افزایش قیمت سوخت باز می گردد. همچنین اجرای چنین طرحی می تواند باعث افزایش فشارها بر اقشار مختلف جامعه شود.
 
مسافرکش های شخصی، رانندگان آژانس، رانندگان وانت و شاغلین در سرویس های تاکسی اینترنتی از جمله اقشاری هستند که مستقیما در اثر افزایش شدید قیمت سوخت و سهمیه بندی بنزین آسیب می بینند و تعیین سهمیه ویژه برای این دسته از افراد نیز با حاشیه هایی همراه است که پیش از این به انواع مختلف تجربه شده است.
 
قیمت بنزین به زودی افزایش می یابد؛ نرخ دوم بنزین چقدر است؟
موضوع بنزین و سهمیه بندی آن و احیای دوباره کارت های سوخت به یکی از موضوعات داغ این روزهای افکار عمومی تبدیل شده است. مقوله مهمی که در حوزه اقتصادی اهمیت و تاثیری فراوانی دارد و به همین علت مسوولان مربوطه بایستی با نگاهی کارشناسانه و هدفمند در جهت مدیریت حوزه سوخت حرکت کنند تا جامعه به التهاب و سردرگمی دچار نشود.
براساس تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، کمتر از یک ماه دیگر قیمت بنزین تغییر کرده و دو نرخی خواهد شد. دونرخی شدن بنزین قطعا به همراه احیای دوباره کارت های سوخت و سهمیه بندی بنزین رخ خواهد داد.
 
قیمت بنزین سهمیه‌بندی افزایش چندانی نخواهد یافت و میزان این افزایش احتمالا کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود. در عین حال قیمت دوم بنزین نیز فاصله زیادی با قیمت اول نخواهد داشت. این تصمیم در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ شده است.
نقش اثرگذار و غیرقابل انکار بنزین در زندگی و معیشت مردم سبب شده است تا قیمت و میزان مصرف آن در کشور یکی از مهم ترین و اساسی ترین موضوعات اقتصادی خانوارها و دولت ها محسوب شود. افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، افزایش قاچاق و مصرف بنزین از جمله مواردی به شمار می رود که دولت و مجلس را برای سهمیه بندی بنزین ترغیب کرده است.
براساس این گزارش، موافقان، دلیل این تصمیم را رشد کم‌سابقه مصرف بنزین در ماه‌های اخیر می‌دانند. چنانکه در صورت ادامه رشد بی رویه مصرف بنزین ایران که اکنون از واردات این فرآورده نفتی بی‌نیاز شده است، مجبور خواهد شد دوباره به واردات این فرآورده روی بیاورد.
در ماه‌های گذشته روند بازیابی کارت‌های سوخت برای ورود به فرآیند سهمیه‌بندی آغاز شده است.
سهمیه‌بندی بنزین در طول اولین دوره اجرای این طرح در مدت ۸ سال ۷۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی در منابع کشور در پی داشت.
 
اعتراض اقتصاد دانان به احتمال اجرایی شدن طرح سهمیه بندی بنزین
با گذشت حدود پنج ماه زمان از بررسی طرح فوق در صحن مجلس، حالا به نظر می رسد که بار دیگر موضوع سهمیه بندی کلاسیک سوخت (مشابه روش سال های قبل) در دستور کار قرار گرفته است و همین مسئله باعث شده تا صدای اعتراض اقتصادانانی که طرح خلاقانه اولیه را مطرح کرده بودند در رسانه ها طنین انداز شود.
 
مرتضی زمانی که یکی از اقتصادانان جوان کشور و از حامیان طرح ایجاد بازار خرید و فروش سهمیه سوخت محسوب می شود. در همین رابطه می گوید: هیچ توضیح منطقی برای رد این طرح به جامعه دانشگاهی و متخصص ارائه نمی‌کند و هیچ پاسخی به نامه‌ها و ایراداتی که به این طرح وارد می‌شود داده نمی‌شود. مجلس تنها می‌گوید که ما چندین طرح تخصصی را بررسی و رد کردیم، اما نمی‌گوید و چطور و بر چه مبنایی این اتفاق رخ داده است. وی با اشاره به اینکه شاید این طرح سقفی بر روی انتفاع دهک‌ها بالا از وضعیت موجود بگذارد، گفت: اما این موضوع تنها مزیت دونرخی کردن قیمت بنزین است؛ در حالی که طرح تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد و تشکیل بازار مبادله و قیمت گذاری بنزین مزیت‌های بسیاری دارد و بهترین طرح در بین طرح‌های موجود است.
 
زمانیان در خصوص مزیت‌های این طرح گفت: اولین ویژگی مثبت این طرح کنترل مصرف است که بسیار مهم است و ما در شرایط فعلی به دنبال آن هستیم. دومین ویژگی آن عادلانه بودن این طرح است که بسیار دلیل محکمی است دونرخی کردن بنزین به هیچ عنوان این ویژگی را ندارد و کاملا از عدالت به دور است.
 
وی در پایان افزود: سومین ویژگی این طرح این است که بحران مالی که دهک‌های فقیر جامعه به دلیل تورم موجود درگیر آن هستند را حل می‌کرد که در طرح موجود به آن پرداخته نشده است.
 
همچنین به گفته مرتضی زمانی، اثرات تورمی احتمالی طرح مذکور قطعی نیست و مسئله تورم نمی تواند دلیلی برای رد کردن طرح اولیه باشد. از این رو تصمیم احتمالی برای سهمیه بندی جزئی قیمت بنزین بدترین انتخاب بین گزینه های موجود خواهد بود و این درحالیست که اجرای طرح پیچیده اولیه (که توسط مجلس رد شده است) می تواند بسیاری از مشکلات اقشار ضعیف جامعه را تقلیل دهد.
 
احیای مجدد کارت سوخت در سال 98
به نظر می رسد که پس از چند ماه وقفه در ماجرا احیای کارت سوخت، بار دیگر مسئولان در مورد لزوم سهمیه بندی بنزین با استفاده از کارت سوخت به جمع بندی رسیده اند و حالا مالکان خودرو و موتور سیکلت هایی که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند، می‌توانند از ساعت ۲۴ مورخ ۸ اردیبهشت با مراجعه به سامانه www.mob.gov.ir اپلیکیشن دولت همراه و یا کد دستوری # ۴* به منظور دریافت کارت سوخت، تقاضای خود را ثبت کنند. آنطور که اخبار غیر رسمی نشان می دهد، سهمیه بندی سوخت و اعلام یک نرخ آزاد برای بنزین در راستای کنترل مصرف و افزایش درآمدهای ریالی دولت، ظرف ماه های آتی در دستور کار قرار خواهد گرفت و از همین رو مالکین لازم است زمینه لازم برای فعال کردن کارت سوخت خود را فراهم آورد.
 
با توجه به احتمال سهمیه بندی مجدد بنزین با قیمت های 1000 و 2500 تومانی، حالا مسئله کارت سوخت بار دیگر به دغدغه شهروندان تبدیل شده است. اما برای افرادی که کارت سوخت خود را گم کرده اند یا خودرو و موتورسیکلت ایشان به هر دلیلی فاقد کارت سوخت است، امکان استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت فراهم شده است. در این راستا ثبت نام از طریق سامانه www.mob.gov.ir اپلیکیشن دولت همراه و یا کد دستوری # ۴* انجام می شود.
 
بنابراین تمامی کسانی که درخواست صدور کارت سوخت المثنی را ثبت کرده‌اند و یا از این به‌ بعد ثبت می‌کنند، از کارت بانکی برای سوخت‌گیری بنزین سهمیه‌ای استفاده خواهند کرد.
 
زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش ‌و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص گفت: اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبت‌نام کارت سوخت تاکنون در سامانه دولت همراه ثبت‌نام و کارت بانکی به سامانه معرفی کرده‌اند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند زیرا کارت بانکی جایگزین کارت سوخت خواهد شد.
 
وی افزود: سازوکاری طراحی شده که می‌توان از کارت بانکی برای سوخت‌گیری استفاده کرد و نحوه به کارگیری آن در روزهای آینده به اطلاع عموم می‌رسد.
 
سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه “کارت‌های هوشمند سوخت قدیمی همچنان قابل استفاده خواهد بود”، تصریح کرد: جایگزینی کارت بانکی برای مالکان خودرو و‌ موتورسیکلت‌هایی است که در سامانه دولت همراه ثبت نام کرده‌اند و‌ کارت سوخت ندارند.
 
زمان اجباری شدن کارت سوخت اعلام شد
شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد؛ در اجرای سیاست های دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاه های سراسر کشور از تاریخ بیستم مرداد ماه سال جاری (1398/5/20) صرفا با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو، امکان پذیر خواهد بود.
بر اساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده اند، نیازی به ثبت نام مجدد نداشته و کارت هوشمند سوخت آن ها بر اساس ثبت نام انجام شده قبلی، صادر و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن ها تحویل داده خواهد شد.
این هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهند کرد.
همچنین اگر عده ای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده اند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبت نام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکرده اند، می توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 و یا سامانه دولت همراه ( به ترتیبی که متعاقبا اعلام می شود)، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام نمایند.

نحوه استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت

چند ماه قبل طرحی جدید در دستور کار مجلس قرار گرفته بود که می شد آن را نوآوری در سهمیه بندی سوخت توصیف کرد. این طرح برمبنای اختصاص سهمیه روزانه 0.8 الی 1 لیتر به ازای هر ایرانی مطرح شده است که به معنای ارائه 24 الی 30 لیتر بنزین ماهانه برای هر نفر خواهد بود و افراد فاقد خودرو نیز می توانند سهمیه خود را به متقاضیان واگذار کنند. قیمت بنزین سهمیه بندی شده همان نرخ های فعلی (1000 تومان) اعلام شده است و قیمت بنزین آزاد نیز براساس نرخ های فوب خلیج فارس در حدود 3000 تومان در نظر گرفته شده است.
 
براساس ارزیابی های انجام شده، اجرای چنین طرحی می تواند به معنای تورم 4 درصدی برای چند دهک مرفه جامعه باشد اما دهک های پایین 1 و 2 و 3 هیچ افزایش تورم مستقیمی را که ناشی از این طرح باشند تجربه نخواهند کرد. ثابت ماندن نرخ گاز CNG و گازوییل یکی از محورهای مهم این طرح سهمینه بندی بنزین است که در راستای جلوگیری از تورم حمل و نقل کالا در نظر گرفته شده است.
 
نمایندگان مجلس معتقدند که افزایش قیمت بنزین می تواند در راستای مصارف مهمی مانند اشتغال زایی، توسعه مترو و اتوبوس در کلان شهرها، توسعه جایگاه های CNG و امثالهم به کار گرفته شود و از سوی دیگر مصرف سوخت رو به افزایش روزانه کشور را کاهش دهد. این رقم ظاهرا حالا از 92 میلیون لیتر گذر کرده است و برای سال 98 پیش بینی مصرف روزانه یکصد میلیون لیتر نیز چندان عجیب نیست، اما به واسطه صرفه جویی مصرف کنندگان و جلوگیری از قاچاق، احتمال کاهش این رقم در صورت افزایش قیمت سوخت وجود دارد.
 
مشکل دیگر در خصوص اجرایی کردن این طرح، ارائه بستری برای تبادلات سوخت (یا سهمیه ریالی به ازای سوخت) است که نمایندگان مجلس معتقدند به واسطه سیستم پرداخت یارانه ها و سیستم بانکی کشور، هم اکنون امکان داد و ستد سهمیه سوخت فراهم است. به خصوص که چندماه قبل نیز امکان تبدیل کارت های بانکی به کارت سوخت توسط وزارت ارتباطات اجرایی شد.
 
با این توضیحات افزایش قیمت بنزین به 3000 تومان و تصویب این طرح محتمل به نظر می رسد اما این طرح نیز مانند سایر برنامه های مطرح شده در مجلس با مخالفت هایی مواجه است که اساس آن به تجربه های تلخ گذشته در رابطه با افزایش قیمت سوخت باز می گردد. همچنین اجرای چنین طرحی می تواند باعث افزایش فشارها بر اقشار مختلف جامعه شود.
 
مسافرکش های شخصی، رانندگان آژانس، رانندگان وانت و شاغلین در سرویس های تاکسی اینترنتی از جمله اقشاری هستند که مستقیما در اثر افزایش شدید قیمت سوخت و سهمیه بندی بنزین آسیب می بینند و تعیین سهمیه ویژه برای این دسته از افراد نیز با حاشیه هایی همراه است که پیش از این به انواع مختلف تجربه شده است.
 
قیمت بنزین به زودی افزایش می یابد؛ نرخ دوم بنزین چقدر است؟
موضوع بنزین و سهمیه بندی آن و احیای دوباره کارت های سوخت به یکی از موضوعات داغ این روزهای افکار عمومی تبدیل شده است. مقوله مهمی که در حوزه اقتصادی اهمیت و تاثیری فراوانی دارد و به همین علت مسوولان مربوطه بایستی با نگاهی کارشناسانه و هدفمند در جهت مدیریت حوزه سوخت حرکت کنند تا جامعه به التهاب و سردرگمی دچار نشود.
براساس تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، کمتر از یک ماه دیگر قیمت بنزین تغییر کرده و دو نرخی خواهد شد. دونرخی شدن بنزین قطعا به همراه احیای دوباره کارت های سوخت و سهمیه بندی بنزین رخ خواهد داد.
 
قیمت بنزین سهمیه‌بندی افزایش چندانی نخواهد یافت و میزان این افزایش احتمالا کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود. در عین حال قیمت دوم بنزین نیز فاصله زیادی با قیمت اول نخواهد داشت. این تصمیم در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ شده است.
نقش اثرگذار و غیرقابل انکار بنزین در زندگی و معیشت مردم سبب شده است تا قیمت و میزان مصرف آن در کشور یکی از مهم ترین و اساسی ترین موضوعات اقتصادی خانوارها و دولت ها محسوب شود. افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، افزایش قاچاق و مصرف بنزین از جمله مواردی به شمار می رود که دولت و مجلس را برای سهمیه بندی بنزین ترغیب کرده است.
براساس این گزارش، موافقان، دلیل این تصمیم را رشد کم‌سابقه مصرف بنزین در ماه‌های اخیر می‌دانند. چنانکه در صورت ادامه رشد بی رویه مصرف بنزین ایران که اکنون از واردات این فرآورده نفتی بی‌نیاز شده است، مجبور خواهد شد دوباره به واردات این فرآورده روی بیاورد.
در ماه‌های گذشته روند بازیابی کارت‌های سوخت برای ورود به فرآیند سهمیه‌بندی آغاز شده است.
سهمیه‌بندی بنزین در طول اولین دوره اجرای این طرح در مدت ۸ سال ۷۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی در منابع کشور در پی داشت.
 
اعتراض اقتصاد دانان به احتمال اجرایی شدن طرح سهمیه بندی بنزین
با گذشت حدود پنج ماه زمان از بررسی طرح فوق در صحن مجلس، حالا به نظر می رسد که بار دیگر موضوع سهمیه بندی کلاسیک سوخت (مشابه روش سال های قبل) در دستور کار قرار گرفته است و همین مسئله باعث شده تا صدای اعتراض اقتصادانانی که طرح خلاقانه اولیه را مطرح کرده بودند در رسانه ها طنین انداز شود.
 
مرتضی زمانی که یکی از اقتصادانان جوان کشور و از حامیان طرح ایجاد بازار خرید و فروش سهمیه سوخت محسوب می شود. در همین رابطه می گوید: هیچ توضیح منطقی برای رد این طرح به جامعه دانشگاهی و متخصص ارائه نمی‌کند و هیچ پاسخی به نامه‌ها و ایراداتی که به این طرح وارد می‌شود داده نمی‌شود. مجلس تنها می‌گوید که ما چندین طرح تخصصی را بررسی و رد کردیم، اما نمی‌گوید و چطور و بر چه مبنایی این اتفاق رخ داده است. وی با اشاره به اینکه شاید این طرح سقفی بر روی انتفاع دهک‌ها بالا از وضعیت موجود بگذارد، گفت: اما این موضوع تنها مزیت دونرخی کردن قیمت بنزین است؛ در حالی که طرح تخصیص سهمیه بنزین به هر فرد و تشکیل بازار مبادله و قیمت گذاری بنزین مزیت‌های بسیاری دارد و بهترین طرح در بین طرح‌های موجود است.
 
زمانیان در خصوص مزیت‌های این طرح گفت: اولین ویژگی مثبت این طرح کنترل مصرف است که بسیار مهم است و ما در شرایط فعلی به دنبال آن هستیم. دومین ویژگی آن عادلانه بودن این طرح است که بسیار دلیل محکمی است دونرخی کردن بنزین به هیچ عنوان این ویژگی را ندارد و کاملا از عدالت به دور است.
 
وی در پایان افزود: سومین ویژگی این طرح این است که بحران مالی که دهک‌های فقیر جامعه به دلیل تورم موجود درگیر آن هستند را حل می‌کرد که در طرح موجود به آن پرداخته نشده است.
 
همچنین به گفته مرتضی زمانی، اثرات تورمی احتمالی طرح مذکور قطعی نیست و مسئله تورم نمی تواند دلیلی برای رد کردن طرح اولیه باشد. از این رو تصمیم احتمالی برای سهمیه بندی جزئی قیمت بنزین بدترین انتخاب بین گزینه های موجود خواهد بود و این درحالیست که اجرای طرح پیچیده اولیه (که توسط مجلس رد شده است) می تواند بسیاری از مشکلات اقشار ضعیف جامعه را تقلیل دهد.
 
احیای مجدد کارت سوخت در سال 98
به نظر می رسد که پس از چند ماه وقفه در ماجرا احیای کارت سوخت، بار دیگر مسئولان در مورد لزوم سهمیه بندی بنزین با استفاده از کارت سوخت به جمع بندی رسیده اند و حالا مالکان خودرو و موتور سیکلت هایی که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند، می‌توانند از ساعت ۲۴ مورخ ۸ اردیبهشت با مراجعه به سامانه www.mob.gov.ir اپلیکیشن دولت همراه و یا کد دستوری # ۴* به منظور دریافت کارت سوخت، تقاضای خود را ثبت کنند. آنطور که اخبار غیر رسمی نشان می دهد، سهمیه بندی سوخت و اعلام یک نرخ آزاد برای بنزین در راستای کنترل مصرف و افزایش درآمدهای ریالی دولت، ظرف ماه های آتی در دستور کار قرار خواهد گرفت و از همین رو مالکین لازم است زمینه لازم برای فعال کردن کارت سوخت خود را فراهم آورد.
 
با توجه به احتمال سهمیه بندی مجدد بنزین با قیمت های 1000 و 2500 تومانی، حالا مسئله کارت سوخت بار دیگر به دغدغه شهروندان تبدیل شده است. اما برای افرادی که کارت سوخت خود را گم کرده اند یا خودرو و موتورسیکلت ایشان به هر دلیلی فاقد کارت سوخت است، امکان استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت فراهم شده است. در این راستا ثبت نام از طریق سامانه www.mob.gov.ir اپلیکیشن دولت همراه و یا کد دستوری # ۴* انجام می شود.
 
بنابراین تمامی کسانی که درخواست صدور کارت سوخت المثنی را ثبت کرده‌اند و یا از این به‌ بعد ثبت می‌کنند، از کارت بانکی برای سوخت‌گیری بنزین سهمیه‌ای استفاده خواهند کرد.
 
زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش ‌و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص گفت: اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبت‌نام کارت سوخت تاکنون در سامانه دولت همراه ثبت‌نام و کارت بانکی به سامانه معرفی کرده‌اند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند زیرا کارت بانکی جایگزین کارت سوخت خواهد شد.
 
وی افزود: سازوکاری طراحی شده که می‌توان از کارت بانکی برای سوخت‌گیری استفاده کرد و نحوه به کارگیری آن در روزهای آینده به اطلاع عموم می‌رسد.
 
سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه “کارت‌های هوشمند سوخت قدیمی همچنان قابل استفاده خواهد بود”، تصریح کرد: جایگزینی کارت بانکی برای مالکان خودرو و‌ موتورسیکلت‌هایی است که در سامانه دولت همراه ثبت نام کرده‌اند و‌ کارت سوخت ندارند.
 
زمان اجباری شدن کارت سوخت اعلام شد
شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد؛ در اجرای سیاست های دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاه های سراسر کشور از تاریخ بیستم مرداد ماه سال جاری (1398/5/20) صرفا با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو، امکان پذیر خواهد بود.
بر اساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده اند، نیازی به ثبت نام مجدد نداشته و کارت هوشمند سوخت آن ها بر اساس ثبت نام انجام شده قبلی، صادر و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن ها تحویل داده خواهد شد.
این هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهند کرد.
همچنین اگر عده ای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده اند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبت نام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکرده اند، می توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 و یا سامانه دولت همراه ( به ترتیبی که متعاقبا اعلام می شود)، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام نمایند.

مرحله جدید جذب نیروی امریه سربازی در وزارت ارتباطات آغاز شد

چهارمین مرحله جذب نیروی امریه سربازی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از روز شنبه 11 خردادماه سال جاری آغاز می شود.
 
به گزارش مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، چهارمین مرحله جذب نیروی امریه سربازی در وزارت ارتباطات از روز شنبه 11 خرداد ماه آغاز می شود.
 
افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا قابلیت شرکت در این مرحله از جذب را دارا هستند و با توجه به نیازمندی های پرسنلی ستاد و دستگاه های تابعه وزارت، رشته های تحصیلی حقوق، اقتصاد، علوم اجتماعی، مخابرات، کامپیوتر، فناوری اطلاعات، امنیت فضای سایبری، مهندسی برق، بیوانفورماتیک در مقاطع فوق الذکر، در این مرحله از فراخوان نیروهای امریه جذب می شوند.
 
وزارت ارتباطات از میان فارغ التحصیلان واجد شرایط در رشته های فوق نیروهای امریه سربازی را انتخاب می کند.
 
متقاضیان می توانند همه مراحل ثبت نام، ارزیابی، پیگیری و پایش را از طریق سامانه مستقر در سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال کنند.
 
افراد متقاضی می توانند برای ثبت نام از ساعت 10 صبح 11 خرداد ماه تا 12 ظهر 18 خرداد اقدام کنند.
 
متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنند.