منتظر معرفی گوشی‌های نوکیا ۶٫۲ و نوکیا ۵٫۲ باشید

نوکیا 6.2

پس از اعلام برنامه نوکیا برای برگزاری یک رویداد در هند؛ حال دعوت‌نامه‌ای توسط HMD Global برای رویدادی جداگانه در 6 ژوئن (16 خرداد) که در شهر میلان ایتالیا برگزار خواهد شد، ارسال شده است. با وجود این که نوکیا هنوز برنامه‌های خود برای این مراسم را مشخص نکرده، گمانه‌زنی‌ها حاکی از احتمال معرفی دو گوشی جدید نوکیا 5.2 و نوکیا 6.2 در این مراسم است.

همان طور که از اسم این گوشی‌ها پیداست؛ آن‌ها نسخه‌های جدید و بهبود یافته نوکیا 5.1 و 6.1 هستند که سال گذشته معرفی شدند. متاسفانه نوکیا 5.2 تقریبا برای ما ناشناخته است اما اطلاعات تقریبا مهمی درباره نوکیا 6.2 تا به امروز منتشر شده است.

نوکیا X71 اولین گوشی HMD با نمایشگر دارای حفره بود که فروردین ماه امسال به صورت رسمی معرفی شد. حال طبق گزارشات رسیده به نظر می‌رسد نوکیا 6.2 نیز مجهز به نمایشگر 6.2 اینچی حفره‌دار و با حاشیه‌های اندک است.

در قاب پشتی گوشی نیز شاهد دوربین دوگانه که به صورت عمودی و در وسط قرار گرفته‌اند به همراه اسکنر اثر انگشت خواهیم بود. طبق شایعات به نظر می‌رسد جنس قاب گوشی از شیشه خواهد بود که زیبایی خاصی به آن می‌بخشد.

ظاهرا نوکیا 6.2 از پردازنده اسنپدراگون 632 قدرت خواهد گرفت و مجهز به 4 گیگابایت حافظه رم و اندروید 9 خواهد بود. مشخصات این گوشی با سخت‌افزار موتورولا Moto G7 تقریبا مطابقت دارد که یکی از بهترین هندست‌های موجود با قیمتی مناسب است و امیدواریم گوشی جدید نوکیا نیز مقرون به صرفه باشد.

نوشته منتظر معرفی گوشی‌های نوکیا 6.2 و نوکیا 5.2 باشید اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

آینده کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها از نگاه اینتل در کامپیوتکس ۲۰۱۹

آینده کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها از نگاه اینتل در کامپیوتکس ۲۰۱۹

اینتل در جریان نمایشگاه کامپیوتکس از چند نمونه طرح اولیه برای لپ‌تاپ‌های آینده رونمایی کرد که کاربران با علایق متنوع را جذب خود خواهند کرد.

پتنت جدید اپل خبر از شباهت گوشی تاشدنی آیفون به گلکسی فولد می‌دهد

پتنت جدید اپل خبر از شباهت گوشی تاشدنی آیفون به گلکسی فولد می‌دهد

اپل پتنت جدیدی به ثبت رسانده است که حکایت از شباهت‌هایی بین گوشی تاشدنی آیفون با گلکسی فولد سامسونگ می‌دهد. به‌نظر می‌رسد کو‍رتینویی‌ها مصمم هستند دستگاهی تاشدنی معرفی کنند. 

آپدیت جدید واتس‌اپ اجرای پیام‌های صوتی را متحول می‌کند

آپدیت جدید واتس‌اپ

واتس‌اپ در حال امتحان قابلیت‌های جدید برای آپدیت آینده خود است و اگر شما از نسخه بتا این پیام‌رسان استفاده کنید، اکنون به این ویژگی‌ها دسترسی خواهید داشت.

واتس‌اپ در آخرین به روزرسانی قابلیت‌های جدیدی را اضافه کرده است که از ماه نوامبر برای کاربران نسخه بتا در دسترس بوده که یکی از آن‌ها ویژگی پیام‌های صوتی متوالی است.

هنگامی که یکی از مخاطبین شما برای‌تان چند پیام صوتی ارسال می‌کند، قابلیت مذکور باعث می‌شود که این پیام‌ها به صورت خودکار و به ترتیب اجرا شوند و دیگر نیاز به پخش تک تک آن‌ها ندارید.

به محض این‌که یک صوت به انتها می‌رسد، بوق کوتاهی پخش شده و واتس‌اپ پیام صوتی بعدی را خودکار پخش می‌کند و دیگر نیاز به پلی کردن هر صوت به صورت دستی نیست.

یکی دیگر از بهبودهای جزئی گزارش شده توسط اندروید پلیس در آپدیت جدید واتس‌اپ، نمایش نام زیر پیام‌های صوتی است که پیش از این شاهد چنین چیزی نبودیم. هر دو قابلیت ذکر شده مخصوص به نسخه اندرویدی واتس‌اپ است.

واتس‌اپ محبوب‌ترین پیام‌رسان دنیاست که بیش از یک میلیارد نصب فعال در گوگل پلی دارد و جزو یکی از امن‌ترین پیام‌رسان‌ها به حساب می‌آید گرچه اخیرا گزارشی منتشر شد که از طریق یک باگ امنیتی، جاسوسی گسترده‌ای از کاربران آن صورت گرفته بود.

نوشته آپدیت جدید واتس‌اپ اجرای پیام‌های صوتی را متحول می‌کند اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

فروش گوشی‌های سری گلکسی M سامسونگ در هندوستان از مرز ۲ میلیون دستگاه فراتر رفت

اوایل ماه جاری سامسونگ با سربلندی اعلام کرد که با گذشت تنها 70 روز از زمان عرضه گوشی‌های گلکسی A در هندوستان، تعداد هندست‌های فروخته شده از این سری به 5 میلیون دستگاه رسیده است. امروز نیز ظاهرا وقت آن رسیده تا کمپانی به رکورد بزرگ دیگری اشاره نماید. این‌بار آمار جدید به هندست‌های سری گلکسی M با اسامی گلکسی M10، گلکسی M20 و M30 مربوط می‌شود؛ گوشی‌هایی که اختصاصا و به‌صورت آنلاین در شبه‌قاره هند به فروش می‌رسند.

ظاهرا این هندست‌ها فروش بسیار مناسبی را تجربه می‌کنند و پیش‌تر سامسونگ موفق شده بیش از 2 میلیون دستگاه از آن‌ها را به فروش برساند. به گفته آسیم وارسی؛ معاون ارشد واحد کسب‌وکار موبایلی سامسونگ در هندوستان، سری گلکسی M به رشد 2 برابری سهم کمپانی در زمینه فروش آنلاین هندست‌ها در این کشور طی سال جاری کمک خواهد کرد. همچنین وی افزود که شرکت کره‌ای به‌دنبال حفظ سهم 25 درصدی صنعت هندست در فضای آنلاین است.

طرح مفهومی اسمارت‌فون‌های گلکسی M20، M10 و M30 از ابتدا در کشور هندوستان پایه‌گذاری شد. این هندست‌ها برای جوانان هزاره فعلی و مصرف‌کنندگان دارای ژن Z طراحی شدند. گوشی گلکسی M40 در آینده‌ای نزدیک به این مجموعه اضافه خواهد شد؛ هندستی که پیشرفته‌ترین عضو خانواده گلکسی M تا به امروز بوده و برای نخستین بار از یک نمایشگر حفره‌دار بهره خواهد برد. این مدل در روز 11 ژوئن و با قیمت‌گذاری تقریبی 20 هزار روپیه روانه بازار خواهد شد.

نوشته فروش گوشی‌های سری گلکسی M سامسونگ در هندوستان از مرز 2 میلیون دستگاه فراتر رفت اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

فروش گوشی‌های سری گلکسی M سامسونگ در هندوستان از مرز ۲ میلیون دستگاه فراتر رفت

اوایل ماه جاری سامسونگ با سربلندی اعلام کرد که با گذشت تنها 70 روز از زمان عرضه گوشی‌های گلکسی A در هندوستان، تعداد هندست‌های فروخته شده از این سری به 5 میلیون دستگاه رسیده است. امروز نیز ظاهرا وقت آن رسیده تا کمپانی به رکورد بزرگ دیگری اشاره نماید. این‌بار آمار جدید به هندست‌های سری گلکسی M با اسامی گلکسی M10، گلکسی M20 و M30 مربوط می‌شود؛ گوشی‌هایی که اختصاصا و به‌صورت آنلاین در شبه‌قاره هند به فروش می‌رسند.

ظاهرا این هندست‌ها فروش بسیار مناسبی را تجربه می‌کنند و پیش‌تر سامسونگ موفق شده بیش از 2 میلیون دستگاه از آن‌ها را به فروش برساند. به گفته آسیم وارسی؛ معاون ارشد واحد کسب‌وکار موبایلی سامسونگ در هندوستان، سری گلکسی M به رشد 2 برابری سهم کمپانی در زمینه فروش آنلاین هندست‌ها در این کشور طی سال جاری کمک خواهد کرد. همچنین وی افزود که شرکت کره‌ای به‌دنبال حفظ سهم 25 درصدی صنعت هندست در فضای آنلاین است.

طرح مفهومی اسمارت‌فون‌های گلکسی M20، M10 و M30 از ابتدا در کشور هندوستان پایه‌گذاری شد. این هندست‌ها برای جوانان هزاره فعلی و مصرف‌کنندگان دارای ژن Z طراحی شدند. گوشی گلکسی M40 در آینده‌ای نزدیک به این مجموعه اضافه خواهد شد؛ هندستی که پیشرفته‌ترین عضو خانواده گلکسی M تا به امروز بوده و برای نخستین بار از یک نمایشگر حفره‌دار بهره خواهد برد. این مدل در روز 11 ژوئن و با قیمت‌گذاری تقریبی 20 هزار روپیه روانه بازار خواهد شد.

نوشته فروش گوشی‌های سری گلکسی M سامسونگ در هندوستان از مرز 2 میلیون دستگاه فراتر رفت اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

فروش گوشی‌های سری گلکسی M سامسونگ در هندوستان از مرز ۲ میلیون دستگاه فراتر رفت

اوایل ماه جاری سامسونگ با سربلندی اعلام کرد که با گذشت تنها 70 روز از زمان عرضه گوشی‌های گلکسی A در هندوستان، تعداد هندست‌های فروخته شده از این سری به 5 میلیون دستگاه رسیده است. امروز نیز ظاهرا وقت آن رسیده تا کمپانی به رکورد بزرگ دیگری اشاره نماید. این‌بار آمار جدید به هندست‌های سری گلکسی M با اسامی گلکسی M10، گلکسی M20 و M30 مربوط می‌شود؛ گوشی‌هایی که اختصاصا و به‌صورت آنلاین در شبه‌قاره هند به فروش می‌رسند.

ظاهرا این هندست‌ها فروش بسیار مناسبی را تجربه می‌کنند و پیش‌تر سامسونگ موفق شده بیش از 2 میلیون دستگاه از آن‌ها را به فروش برساند. به گفته آسیم وارسی؛ معاون ارشد واحد کسب‌وکار موبایلی سامسونگ در هندوستان، سری گلکسی M به رشد 2 برابری سهم کمپانی در زمینه فروش آنلاین هندست‌ها در این کشور طی سال جاری کمک خواهد کرد. همچنین وی افزود که شرکت کره‌ای به‌دنبال حفظ سهم 25 درصدی صنعت هندست در فضای آنلاین است.

طرح مفهومی اسمارت‌فون‌های گلکسی M20، M10 و M30 از ابتدا در کشور هندوستان پایه‌گذاری شد. این هندست‌ها برای جوانان هزاره فعلی و مصرف‌کنندگان دارای ژن Z طراحی شدند. گوشی گلکسی M40 در آینده‌ای نزدیک به این مجموعه اضافه خواهد شد؛ هندستی که پیشرفته‌ترین عضو خانواده گلکسی M تا به امروز بوده و برای نخستین بار از یک نمایشگر حفره‌دار بهره خواهد برد. این مدل در روز 11 ژوئن و با قیمت‌گذاری تقریبی 20 هزار روپیه روانه بازار خواهد شد.

نوشته فروش گوشی‌های سری گلکسی M سامسونگ در هندوستان از مرز 2 میلیون دستگاه فراتر رفت اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

پیشنهاد آونگ؛ مراقب کابل‌های اشنایدر تقلبی باشید

پیشنهاد آونگ؛ مراقب کابل‌های اشنایدر تقلبی باشید

 شرکت فرانسوی اشنایدر الکتریک که در سال ۱۸۳۶ میلادی تأسیس شده است، یکی از معروف‌ترین و معتبرترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید و فروش تجهیزات الکتریکی است.

برنامه وزارت اقتصاد برای پول الکترونیک و کسب وکار دیجیتال

وزیر اقتصاد ، اقتصاد هوشمند را یکی از ستون‌های برنامه مدیریت وزارت اقتصاد دانست و معتقد است این وزارتخانه در دو حوزه دارایی دیجیتال و همچنین قانون زیست و کسب وکار دیجیتال باید نقش آفرینی کند.
 
فرهاد دژپسند در یاداشتی با اشاره به الزامات به کار گیری اقتصاد هوشمند در چارچوب اقتصاد ایران نوشت: در زمان تنظیم برنامه برای وزارت اقتصاد، اقتصاد هوشمند را یکی از ستون‌های برنامه خودم قرار دادم و اکنون آن را شخصاً راهبری و پیگیری می‌کنم. اما چرا؟ حاصل سال‌ها تحصیل و تدریس و مدیریت در عرصه اقتصاد من را به این جمع بندی رسانده است که ما باید به سمت اقتصاد هوشمند حرکت کنیم. ما عادت کرده ایم که از ابرچالش‌ها و ابرمساله‌ها بگوییم، اما من ترجیح می‌دهم علاوه بر رسیدگی به مسائل و بحران‌ها و چالش، به ابرفرصت‌ها نیز بپردازم. بخشی از راه نجات اقتصاد ایران، اقتصاد هوشمند است. ما در ادبیات جهانی، اقتصاد دیجیتال را زیاد شنیده ایم. اما مهم‌ترین تفاوت اقتصاد هوشمند با اقتصاد دیجیتال آن است که اقتصاد دیجیتال بیشتر به زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی تمرکز می‌کند اما اقتصاد هوشمند اقتصادی است که بازیگران (کنشگران)، فعالیت‌ها، تعاملات و معاملات خود را بر بستر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌دهند.
 
اقتصاد هوشمند نتیجه تکامل بخشی و ثمردهی اقتصاد دیجیتال است که در آن بازیگران بر پایه‌های اقتصاد دیجیتال، رفتارهوشمندانه از خود نشان می‌دهند. اقتصاد هوشمند نسبت به اقتصاد سنتی، نوآورتر، سبزتر، بهره ورتر، سریع‌تر و شفاف‌تر است. در اقتصاد هوشمند؛ هوش مصنوعی در کنار هوش انسانی قرار می‌گیرد و کاغذ، تعامل حضوری، شعب فیزیکی، کارت فیزیکی و عامل انسانی و… به سمت حذف شدن میل می‌کند. بانکداری غیرحضوری، مالیات ستانی غیرکاغذی و غیرحضوری و مبتنی بر هوش مصنوعی انجام می‌شود. اقتصاد دیجیتال بیشتر روی فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان صنعت و زیرساخت (ICT as a sector و ICT as Industry و ICT Infrastructure) تاکید دارد. اما اقتصاد هوشمند روی نتایج و دستاوردها (زندگی و کسب وکار) تاکید دارد.
 
ابرفرصت اقتصادهوشمند حاصل برهمکنش روندهای زیر است:
 
۱- ظهور اینترنت اشیا و اشیای هوشمند؛ تا پیش از این ما در جست‌وجوی انسان هوشمند، سازمان هوشمند و دولت هوشمند بوده‌ایم، اکنون به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته، ما می‌توانیم اشیا هوشمند را به عنوان بازیگر چهارم به کنشگران اقتصاد اضافه کنیم. به عنوان مثال دیری نخواهد پایید که خود ماشین‌ها، با شرکت‌های بیمه مذاکره می‌کنند و بهترین بیمه‌نامه را خرید خواهند کرد و با اتصال به حساب بانکی، اقساط خرید بیمه را نیز پرداخت خواهند کرد.
 
۲- کلان داده‌ها: %۹۰ از داده‌های موجود در جهان نتیجه تولید روزانه ۲.۵ تریلیون بایت داده، فقط ظرف بیست سال گذشته است. این حجم از داده که معمولاً کلان داده یا داده‌های عظیم نامیده می‌شوند، نتیجه عملکرد عالی رایانه‌ها در جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات است. کلان داده‌ها را می‌توان به دو دسته ساختاریافته یا ساختارنیافته تقسیم کرد. داده‌های ساختارنیافته، اطلاعاتی هستند که سازماندهی نشده و در دسته‌های از پیش تعیین شده قرار نمی‌گیرند. داده‌های جمع‌آوری شده از شبکه‌های اجتماعی از جمله داده‌های ساختارنیافته هستند که سازمان‌ها از آنها برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد نیازهای مشتریان استفاده می‌کنند.
 
داده‌های ساختاریافته، مرکب از اطلاعاتی هستند که در پایگاه داده سازمان طبقه‌بندی شده‌اند. این حجم از تولید و توزیع داده‌ها در جهان، ما را قادر به تحلیل‌هایی می‌کند که تا پیش از این قادر به آن نبوده‌ایم. همچنین تکنولوژی‌های مرتبط با کلان داده‌ها، پاسخ طبیعی ماست به این انفجار اطلاعات! به خاطر وجود چنین حجم عظیمی از داده‌هاست که اگر اقتصادی بتواند این کلان داده‌ها را بهتر و بیشتر مدیریت کند هوشمندتر خواهد بود.
 
به عنوان مثال دولت می‌تواند با همین کلان داده‌ها، مالیات‌ها را با دقت یک ریال محاسبه و تأیید کند و تمام پرداخت‌های حمایتی خود را مبتنی بر این کلان داده‌ها، سامان ببخشد و به هر خانوار دقیقاً و با کمترین اشتباهی، یارانه عادلانه پرداخت کند.
 
۳- هوش مصنوعی: هوش مصنوعی یکی از زیرشاخه‌های فناوری شناختی است و در جست‌وجوی ساخت رایانه‌هایی است که بتواند کارهایی را انجام دهد که انجام آن توسط انسان نیاز به هوشمندی و شعور دارد؛ یادگیری، حل مساله، ادراک و پردازش زبان. هوش مصنوعی در کنار کلان داده‌ها، موجب می‌شود تا بتوانیم از طریق استخراج الگوهای خاص، رفتار و قیمت را پیش‌بینی کرده و در نتیجه تصمیم‌گیری‌های انسانی را تقلید نماید و حتی به روزهایی نزدیک شویم که تصمیمات بهتری از انسان بگیرد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در آینده به جای اعضای هیأت مدیره، ربات‌های هوشمند در نظام حکمرانی شرکتی قرار خواهند گرفت.
 
۴- قراردادهای هوشمند و زنجیره بلوکی: قرارداد هوشمند یک پروتکل جدید برای تنظیم قراردادها است. قراردادهای هوشمند معاملات و فرایندها را به صورت کاملاً تضمینی و بدون اشخاص ثالث انجام می‌دهند. فعالیت و ثبت‌های قرارداد هوشمند قابل پیگیری و غیر قابل برگشت هستند. پرداخت خودکار خسارت با قراردادهای هوشمند در شرکت‌های بیمه فقط یک مثال ساده از قراردادهای هوشمند است.
 
۵- اقتصاد اشتراکی: در دوران جدید می‌توان از طریق اینترنت همه وسایل از ماشین چمن‌زنی گرفته تا دوچرخه و کیف مهمانی را به‌راحتی اجاره داد و اجاره کرد، به اشتراک گذاشت و یا تهاتر کرد. خانه مشارکتی، فضای کاری مشارکتی، مبادله خانه، معاوضه کتاب، معاوضه لباس، به اشتراک‌گذاری پارکینگ مثال‌هایی از این دست هستند. هر چیزی که شما مالکیت آن را بر عهده دارید، در ازای پرداخت مبلغی می‌تواند در اختیار دیگران قرار بگیرد. اقتصاد اشتراکی شامل اشتراک در تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات می‌شود.
 
کالاها یا خدماتی که دارای مالکیت خصوصی هستند از طریق بازارهای نظیر به نظیر برای مصرف به اشتراک گذاشته می‌شوند یا اجاره داده می‌شوند. در مورد خانه، ماشین و دوچرخه اینها را دیده‌ایم اما اکنون روند به سمت آن است که تمام دارایی‌ها از جمله زمان، فضا، مهارت‌ها و پول را با هم به اشتراک بگذارند. اینکه چرا اقتصاد اشتراکی هر روز و هر روز بیشتر فراگیر می‌شود شاید ریشه در نهاد انسان و حس اجتماعی شدنش دارد. اما از آن گذشته به اشتراک گذاشتن دارایی‌ها فواید زیر را به همراه دارد:
 
افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع با آثار منفی بر محیط زیست (مثل گازهای گلخانه‌ای و کاهش منابع طبیعی) صرفه‌جویی در هزینه‌ها با قرض گرفتن و بازیافت.
 
دسترسی افراد به کالاهایی که توان خرید آن را ندارند یا تمایل به استفاده طولانی مدت از یک کالا را ندارند.
 
افزایش انعطاف‌پذیری و تنوع در انتخاب، چون لازم نیست بخرید بلکه می‌توانید استفاده کنید، برگردانید و در نوبت بعدی گزینه دیگری را انتخاب کنید.
 
تبدیل سرمایه بلااستفاده به منبع درآمد (مثل ماشین، ابزار و فضای اضافه در منزل)
 
ما اکنون در حال ترسیم نقشه راه اقتصاد هوشمند هستیم. از نظر من اقتصاد هوشمند شش پایه اصلی دارد:
 
۱- هویت دیجیتال
 
۲- سواد دیجیتال
 
۳- امنیت دیجیتال
 
۴- دسترسی دیجیتال
 
۵- دارایی دیجیتال
 
۶- قانون زیست و کسب وکار دیجیتال.
 
وزارت اقتصاد در دو حوزه دارایی دیجیتال (شامل هرگونه پول الکترونیکی، توکن و سایر دارایی‌های دیجیتال) و همچنین قانون زیست و کسب وکار دیجیتال باید نقش آفرینی کند. این پایه‌های شش گانه بر رفتار و تراکنش چهار بازیگر اقتصاد هوشمند موثرند:
 
۱- دولت هوشمند
 
۲- سازمان هوشمند
 
۳- انسان هوشمند
 
۴- اشیا هوشمند
 
این چهار بازیگر ۱۰ نوع رابطه با یکدیگر دارند: G۲C, T۲G و.... وظیفه ما در وزارت اقتصاد، همکاری با دیگر دستگاه‌ها برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و سپس تأثیرگذاری بر این روابط ۱۰ گانه است. بدیهی است که اقتصاد هوشمند در این دوره و این دولت به پایان نمی‌رسد. اما وظیفه من به عنوان وزیر اقتصاد آن است که این افق را باز کنم و فضا را برای تبدیل یک ابرفرصت به منفعت ملی فراهم کنم. در این راه دست همه نخبگان و مجریان و اندیشمندان را می‌فشارم.

برنامه وزارت اقتصاد برای پول الکترونیک و کسب وکار دیجیتال

وزیر اقتصاد ، اقتصاد هوشمند را یکی از ستون‌های برنامه مدیریت وزارت اقتصاد دانست و معتقد است این وزارتخانه در دو حوزه دارایی دیجیتال و همچنین قانون زیست و کسب وکار دیجیتال باید نقش آفرینی کند.
 
فرهاد دژپسند در یاداشتی با اشاره به الزامات به کار گیری اقتصاد هوشمند در چارچوب اقتصاد ایران نوشت: در زمان تنظیم برنامه برای وزارت اقتصاد، اقتصاد هوشمند را یکی از ستون‌های برنامه خودم قرار دادم و اکنون آن را شخصاً راهبری و پیگیری می‌کنم. اما چرا؟ حاصل سال‌ها تحصیل و تدریس و مدیریت در عرصه اقتصاد من را به این جمع بندی رسانده است که ما باید به سمت اقتصاد هوشمند حرکت کنیم. ما عادت کرده ایم که از ابرچالش‌ها و ابرمساله‌ها بگوییم، اما من ترجیح می‌دهم علاوه بر رسیدگی به مسائل و بحران‌ها و چالش، به ابرفرصت‌ها نیز بپردازم. بخشی از راه نجات اقتصاد ایران، اقتصاد هوشمند است. ما در ادبیات جهانی، اقتصاد دیجیتال را زیاد شنیده ایم. اما مهم‌ترین تفاوت اقتصاد هوشمند با اقتصاد دیجیتال آن است که اقتصاد دیجیتال بیشتر به زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی تمرکز می‌کند اما اقتصاد هوشمند اقتصادی است که بازیگران (کنشگران)، فعالیت‌ها، تعاملات و معاملات خود را بر بستر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌دهند.
 
اقتصاد هوشمند نتیجه تکامل بخشی و ثمردهی اقتصاد دیجیتال است که در آن بازیگران بر پایه‌های اقتصاد دیجیتال، رفتارهوشمندانه از خود نشان می‌دهند. اقتصاد هوشمند نسبت به اقتصاد سنتی، نوآورتر، سبزتر، بهره ورتر، سریع‌تر و شفاف‌تر است. در اقتصاد هوشمند؛ هوش مصنوعی در کنار هوش انسانی قرار می‌گیرد و کاغذ، تعامل حضوری، شعب فیزیکی، کارت فیزیکی و عامل انسانی و… به سمت حذف شدن میل می‌کند. بانکداری غیرحضوری، مالیات ستانی غیرکاغذی و غیرحضوری و مبتنی بر هوش مصنوعی انجام می‌شود. اقتصاد دیجیتال بیشتر روی فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان صنعت و زیرساخت (ICT as a sector و ICT as Industry و ICT Infrastructure) تاکید دارد. اما اقتصاد هوشمند روی نتایج و دستاوردها (زندگی و کسب وکار) تاکید دارد.
 
ابرفرصت اقتصادهوشمند حاصل برهمکنش روندهای زیر است:
 
۱- ظهور اینترنت اشیا و اشیای هوشمند؛ تا پیش از این ما در جست‌وجوی انسان هوشمند، سازمان هوشمند و دولت هوشمند بوده‌ایم، اکنون به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته، ما می‌توانیم اشیا هوشمند را به عنوان بازیگر چهارم به کنشگران اقتصاد اضافه کنیم. به عنوان مثال دیری نخواهد پایید که خود ماشین‌ها، با شرکت‌های بیمه مذاکره می‌کنند و بهترین بیمه‌نامه را خرید خواهند کرد و با اتصال به حساب بانکی، اقساط خرید بیمه را نیز پرداخت خواهند کرد.
 
۲- کلان داده‌ها: %۹۰ از داده‌های موجود در جهان نتیجه تولید روزانه ۲.۵ تریلیون بایت داده، فقط ظرف بیست سال گذشته است. این حجم از داده که معمولاً کلان داده یا داده‌های عظیم نامیده می‌شوند، نتیجه عملکرد عالی رایانه‌ها در جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات است. کلان داده‌ها را می‌توان به دو دسته ساختاریافته یا ساختارنیافته تقسیم کرد. داده‌های ساختارنیافته، اطلاعاتی هستند که سازماندهی نشده و در دسته‌های از پیش تعیین شده قرار نمی‌گیرند. داده‌های جمع‌آوری شده از شبکه‌های اجتماعی از جمله داده‌های ساختارنیافته هستند که سازمان‌ها از آنها برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد نیازهای مشتریان استفاده می‌کنند.
 
داده‌های ساختاریافته، مرکب از اطلاعاتی هستند که در پایگاه داده سازمان طبقه‌بندی شده‌اند. این حجم از تولید و توزیع داده‌ها در جهان، ما را قادر به تحلیل‌هایی می‌کند که تا پیش از این قادر به آن نبوده‌ایم. همچنین تکنولوژی‌های مرتبط با کلان داده‌ها، پاسخ طبیعی ماست به این انفجار اطلاعات! به خاطر وجود چنین حجم عظیمی از داده‌هاست که اگر اقتصادی بتواند این کلان داده‌ها را بهتر و بیشتر مدیریت کند هوشمندتر خواهد بود.
 
به عنوان مثال دولت می‌تواند با همین کلان داده‌ها، مالیات‌ها را با دقت یک ریال محاسبه و تأیید کند و تمام پرداخت‌های حمایتی خود را مبتنی بر این کلان داده‌ها، سامان ببخشد و به هر خانوار دقیقاً و با کمترین اشتباهی، یارانه عادلانه پرداخت کند.
 
۳- هوش مصنوعی: هوش مصنوعی یکی از زیرشاخه‌های فناوری شناختی است و در جست‌وجوی ساخت رایانه‌هایی است که بتواند کارهایی را انجام دهد که انجام آن توسط انسان نیاز به هوشمندی و شعور دارد؛ یادگیری، حل مساله، ادراک و پردازش زبان. هوش مصنوعی در کنار کلان داده‌ها، موجب می‌شود تا بتوانیم از طریق استخراج الگوهای خاص، رفتار و قیمت را پیش‌بینی کرده و در نتیجه تصمیم‌گیری‌های انسانی را تقلید نماید و حتی به روزهایی نزدیک شویم که تصمیمات بهتری از انسان بگیرد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در آینده به جای اعضای هیأت مدیره، ربات‌های هوشمند در نظام حکمرانی شرکتی قرار خواهند گرفت.
 
۴- قراردادهای هوشمند و زنجیره بلوکی: قرارداد هوشمند یک پروتکل جدید برای تنظیم قراردادها است. قراردادهای هوشمند معاملات و فرایندها را به صورت کاملاً تضمینی و بدون اشخاص ثالث انجام می‌دهند. فعالیت و ثبت‌های قرارداد هوشمند قابل پیگیری و غیر قابل برگشت هستند. پرداخت خودکار خسارت با قراردادهای هوشمند در شرکت‌های بیمه فقط یک مثال ساده از قراردادهای هوشمند است.
 
۵- اقتصاد اشتراکی: در دوران جدید می‌توان از طریق اینترنت همه وسایل از ماشین چمن‌زنی گرفته تا دوچرخه و کیف مهمانی را به‌راحتی اجاره داد و اجاره کرد، به اشتراک گذاشت و یا تهاتر کرد. خانه مشارکتی، فضای کاری مشارکتی، مبادله خانه، معاوضه کتاب، معاوضه لباس، به اشتراک‌گذاری پارکینگ مثال‌هایی از این دست هستند. هر چیزی که شما مالکیت آن را بر عهده دارید، در ازای پرداخت مبلغی می‌تواند در اختیار دیگران قرار بگیرد. اقتصاد اشتراکی شامل اشتراک در تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات می‌شود.
 
کالاها یا خدماتی که دارای مالکیت خصوصی هستند از طریق بازارهای نظیر به نظیر برای مصرف به اشتراک گذاشته می‌شوند یا اجاره داده می‌شوند. در مورد خانه، ماشین و دوچرخه اینها را دیده‌ایم اما اکنون روند به سمت آن است که تمام دارایی‌ها از جمله زمان، فضا، مهارت‌ها و پول را با هم به اشتراک بگذارند. اینکه چرا اقتصاد اشتراکی هر روز و هر روز بیشتر فراگیر می‌شود شاید ریشه در نهاد انسان و حس اجتماعی شدنش دارد. اما از آن گذشته به اشتراک گذاشتن دارایی‌ها فواید زیر را به همراه دارد:
 
افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف منابع با آثار منفی بر محیط زیست (مثل گازهای گلخانه‌ای و کاهش منابع طبیعی) صرفه‌جویی در هزینه‌ها با قرض گرفتن و بازیافت.
 
دسترسی افراد به کالاهایی که توان خرید آن را ندارند یا تمایل به استفاده طولانی مدت از یک کالا را ندارند.
 
افزایش انعطاف‌پذیری و تنوع در انتخاب، چون لازم نیست بخرید بلکه می‌توانید استفاده کنید، برگردانید و در نوبت بعدی گزینه دیگری را انتخاب کنید.
 
تبدیل سرمایه بلااستفاده به منبع درآمد (مثل ماشین، ابزار و فضای اضافه در منزل)
 
ما اکنون در حال ترسیم نقشه راه اقتصاد هوشمند هستیم. از نظر من اقتصاد هوشمند شش پایه اصلی دارد:
 
۱- هویت دیجیتال
 
۲- سواد دیجیتال
 
۳- امنیت دیجیتال
 
۴- دسترسی دیجیتال
 
۵- دارایی دیجیتال
 
۶- قانون زیست و کسب وکار دیجیتال.
 
وزارت اقتصاد در دو حوزه دارایی دیجیتال (شامل هرگونه پول الکترونیکی، توکن و سایر دارایی‌های دیجیتال) و همچنین قانون زیست و کسب وکار دیجیتال باید نقش آفرینی کند. این پایه‌های شش گانه بر رفتار و تراکنش چهار بازیگر اقتصاد هوشمند موثرند:
 
۱- دولت هوشمند
 
۲- سازمان هوشمند
 
۳- انسان هوشمند
 
۴- اشیا هوشمند
 
این چهار بازیگر ۱۰ نوع رابطه با یکدیگر دارند: G۲C, T۲G و.... وظیفه ما در وزارت اقتصاد، همکاری با دیگر دستگاه‌ها برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و سپس تأثیرگذاری بر این روابط ۱۰ گانه است. بدیهی است که اقتصاد هوشمند در این دوره و این دولت به پایان نمی‌رسد. اما وظیفه من به عنوان وزیر اقتصاد آن است که این افق را باز کنم و فضا را برای تبدیل یک ابرفرصت به منفعت ملی فراهم کنم. در این راه دست همه نخبگان و مجریان و اندیشمندان را می‌فشارم.