استفاده از فناوری تشخیص چهره در کنسرت‌های تیلور سوییفت

فناوری تشخیص چهره (Facial recognition) که دهه‌هاست که از سوی سیستم‌های قضایی، پلیس و نیروهای نظامی استفاده می‌شود، به سرعت در حال تجاری شدن است و برندها به منظور تعامل بیشتر با مصرف‌کنندگان از آن استفاده می‌کنند. اما به‌کارگیری این فناوری در تورهای تیلور سوییفت، خواننده مطرح آمریکایی، انتقادها و مباحثی درباره احتمال نقض حریم خصوصی را دامن زده است.
 
اواخر سال گذشته میلادی، نشریه رولینگ‌استون موضوع استفاده تیم امنیتی تیلور سوییفت از فناوری تشخیص چهره در جریان تور این خواننده به منظور بیرون کردن مزاحمان از کنسرت‌ها را فاش کرد. اما شرکتی که خدمات تشخیص چهره را به تیم تیلور سوییفت داده، از این فناوری برای بازاریابی نیز استفاده کرده است.
 
شرکت ISM Connect با استفاده از نمایشگرهای هوشمند، هم زمان به تامین امنیت، نمایش تبلیغات و جمع آوری اطلاعات جمیعت شناسی برای فروش به برندها سود جسته است. این شرکت در سایت خود نوشته است: «وقتی هواداران در رویدادها شرکت می‌کنند، پر از شور و حرارت و آماده پذیرش ایده‌های نو هستند. محصولات ما ضمن بهبود و تامین امنیت در رویدادهای بزرگ، به آگهی دهندگان یک پلتفرم همه‌جانبه و یکپارچه ارایه می‌کند.»
 
شرکت IMS در کنسرت‌های سوییفت، دوربین‌هایی را درون کیوسک‌هایی به نام «ایستگاه سلفی» قرار داده بود که علاقه‌مندان می‌توانستند در آنها عکس‌هایی با پس زمینه‌های مرتبط با تیلور سوییف و پشت صحنه کنسرت‌‌هایش بگیرند. اما این دوربین‌ها به صورت مخفیانه ویژگی‌های چهره مخاطبان را اسکن می‌کردند و مشخص نیست که شرکت IMS از این داده‌ها چه استفاده‌ای قرار است بکند.
 
یک متخصص امنیت در این زمینه به رولینگ استون گفته است که این داده‌ها به مرکزی در نشویل ارسال می‌شود تا با تطبیق با پایگاه‌داده‌های موجود، مزاحمان تیلور سوییفت شناسایی و از ورودشان به کنسرت جلوگیری شود.
تیلور سوییفت در کنسرت‌هایش از فناوری تشخیص چهره به منظور تامین امنیت استفاده کرده است
شرکت IMS در توضیحات مربوط به نام تجاری FanGuard تایید می‌کند که از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی افراد با اهداف امنیتی استفاده می‌کند و این فناوری شامل طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های الکترونیکی امنیت داده‌ها می‌شود. این شرکت در وب‌سایتش همچنین توضیح می‌دهد که از نمایشگر‌های هوشمند برای ارایه اطلاعات جمعیت شناسی با اهداف تبلیغاتی استفاده می‌کند.
 
نمایشگرهای هوشمند ISM در مسابقات اتومبیل‌‌رانی Nascar، بازارهای لوکس Daytona و زمین بازی تیم 
پیش بینی می‌شود که در دو سال آینده بازار فناوری تشخیص چهره به حجم 9.6 میلیارد دلار برسد. اما سرعت تدوین مقررات ناظر بر فناوری تشخیص چهره با شتاب رشد خود فناوری هماهنگ نیست
رداسکینز هم استفاده شده و به زودی این فناوری در استادیوم‌های بازی‌های دسته دو لیگ بیسبال به کار گرفته خواهد شد و جالب اینکه تا اکنون نمایشگرهای هوشمند این شرکت اطلاعات بیش از 110 میلیون نفر را در بیش از 100 مکان برگزاری رودیدها جمع‌آوری کرده‌اند.
 
در عین حال بازار این فناوری هم به سرعت در حال رشد و تبدیل شدن به یک صنعت سودآور برای بازاریابی و افزایش فروش است. بر اساس گزارش سال 2015 مرکز تحقیقاتیAllied Research پیش بینی می‌شود که در دو سال آینده بازار فناوری تشخیص چهره به حجم 9.6 میلیارد دلار برسد. اما سرعت تدوین مقررات ناظر بر فناوری تشخیص چهره با شتاب رشد خود فناوری هماهنگ نیست. مدافعان و محققان محرمانگی و حریم خصوصی به همراه کارشناسان صنعت، همگی درباره کمبود نظارت حاکمیتی بر این گونه از فناوری هشدار می‌دهند و شیوه مخفیانه جمع‌آوری اطلاعات از انبوه مردم را خطرناک می‌دانند.
 
هم اکنون ایلینویز در آمریکا، تنها ایالتی است که شرکت‌ها موظفند برای جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک، موافقت و رضایت شهروندان را در این زمینه بگیرند. ISM نیز اعلام کرده که فقط در این ایالت از فناوری‌اش استفاده نمی‌کند. در ماه ژانویه گذشته نیز شهر سانفرانسیسکو قوانینی را به اجرا گذاشت که به موجب آن، نخستین شهری خواهد بود که پلیس را از بکارگیری فناوری تشخیص چهره منع می‌کند. اما در سایر نقاط  آمریکا، شرکت‌ها خودشان مسوول تبعات بکارگیری این فناوری هستند. مردم هم هنوز در این زمینه آگاه نشده‌اند و بررسی اخیری در این زمینه نشان می‌دهد که فقط یک چهارم آمریکایی‌‌ها قانون گذاری برای فناوری تشخیص چهره را لازم می‌دانند.
 
شرکت ISM می‌گوید که اطلاعات جمع‌آوری شده را نگهداری نمی‌کند و دوربین‌های بیومتریکش نیز تصاویر واقعی قابل شناسایی از افراد تهیه نمی‌کنند. این شرکت تاکید کرده که در محل‌هایی که تجهیزاتش را نصب می‌کند، علایم هشداری قرار می‌دهد که مردم متوجه بشوند احتمالا از آنان تصویربرداری خواهد شد.
 
براساس گزارشی که در سال 2016 میلادی تهیه شده، اطلاعات بیش از نیمی از بزرگسالان آمریکایی در دیتابیس‌های مورد استفاده برای فناوری تشخیص چهره ثبت شده و یک چهارم از نهادهای قضایی و پلیس در سرتاسر این کشور به این اطلاعات دسترسی دارند.
 
 کلیر گراویس از مرکز حریم خصوصی و فناوری و یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: وقتی در اواخر سال 2016 این گزارش را تهیه می‌کردیم، می‌دانستیم که فناوری تشخیص چهره در حال عمومی‌تر شدن است و این فناوری به ویژه در نبود قوانین حاکمیتی ناظر بر آن روز‌به روز گسترده‌تر و پیشرفته‌تر خواهد شد. شرکت‌هایی مثل والمارت یا پلیس می‌توانند بدون اطلاع مردم، این فناوری را در اختیار بگیرند و استفاده کنند.
 
جی استنلی، تحلیلگر اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) می‌گوید: این‌که در هر فروشگاه و بازارچه و زمین بیسبال، هر حرکتی رصد شود، بدانند شما که هستید و کارهایی که انجام می‌دهید و هر چه می‌خرید ثبت و ضبط و به یک شرکت ارسال شود، می‌تواند تبعات زیادی در پی داشته باشد و شیوه زندگی ما را به کل تغییر دهد.
 
کلی گیتس، استاد دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو و نویسنده کتاب «آینده بیومتریک ما» که کتابی درباره فناوری تشخیص چهره و فرهنگ نظارت است، این وضعیت را خطرناک می‌داند و می‌گوید: زندگی ما مردم و هر کاری که می‌کنیم، آنلاین است. اطلاعات بسیاری در هر لحظه جمع‌آوری می‌شود و اتوماسیون و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی درحال کار روی روش‌های استفاده از این داده‌ها و اطلاعات هستند.
 
مری هسکت، هم‌بنیان‌گذار شرکت Blink Identity که در زمینه تشخیص چهره فعال است، ناآگاهی کنونی مردم از آثار این فناوری را با مورد کمبریج آنالیتیکا قابل مقایسه می‌داند و می‌گوید: کاربران نمی‌دانند که فیس‌بوک چه میزان اطلاعات از آنها داشته و مهم‌تر از آن، چگونه از این اطلاعات برای فریب دادن آنها سوءاستفاده شده است. به گفته وی، چیزی که در زمینه سوءاستفاده کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات منتشر شده، مثل نوک کوه یخ است و واقعیت‌ها تازه در حال افشا شدن است.
 
هسکت می‌گوید: مشکل اینجاست که آنچه با این فناوری می‌توان انجام داد بسیار بیشتر ازچیزی است که مردم از آن آگاهند و با رشد قابلیت‌های هوش مصنوعی، وضعیت ترسناک‌تر هم خواهد شد.

فناوری جدید برای بلوکه کردن ایمیل‌های مزاحم

شرکت امنیتی سمانتک از ارائه خدمات تازه ای برای بلوکه کردن ایمیل های مزاحم و کلاه بردار که برای شرکت های تجاری ارسال می شوند، خبر داده است.
 
به گزارش آسین ایج، فناوری یادشده Email Fraud Protection نام دارد و به طور خودکار ایمیل‌های مزاحم را شناسایی و جلوی رسیدن آنها به آدرس مورد نظر را می گیرد.
 
سازمان‌های تجاری با استفاده از این فناوری قادر به بلوکه کردن ایمیل های کلاه بردار بوده و می توانند مطمئن شوند که کارکنان شرکت های مختلف با باز کردن ایمیل های متقلبانه یادشده با مشکلی مواجه نمی شوند.
 
به مقصد نرسیدن این ایمیل ها ضمن آنکه جلوی وقوع هزاران مشکل امنیتی را می گیرد، حجم کار در شرکت های بزرگ تجاری را نیز کاهش می دهد. زیرا کارکنان نباید وقت خود را برای بررسی محتوای این نوع ایمیل ها تلف کنند.
 
از سوی دیگر نیازی به تنظیم دستی نرم افزارهای حفاظتی در برابر حملات ایمیل های مزاحم نخواهد بود و احتمال نفوذ هکرها به شبکه های رایانه ای شرکت ها به میزان چشمگیری کاهش می یابد. بر اساس گزارش اف بی آی، حملات هکری از طریق ایمیل های ظاهرا کاری در دو سال گذشته 136 درصد افزایش یافته و در نتیجه این حملات 12.5 میلیارد دلار خسارت به بار آمده است.
 

برنامه‌های جگوار لندرور برای جلوگیری از زیان مالی

برنامه‌های جگوار لندرور برای جلوگیری از زیان مالی

در پی مشکلات جگوار لندرور به علت کاهش فروش در در چین و اثرات برگزیت، این شرکت تزریق سرمایه ۱ میلیارد دلاری برای توسعه خودروی برقی را در دستور کار قرار داد. 

ناظمی: تعداد IPهای استفاده شده داخلی برای حملات DDoS بسیار بالاست

روز گذشته در گزارش مفصلی و در گفت‌وگو با کارشناسان و مدیران زرین‌پال و علی‌بابا، از حمله گسترده DDoS به کسب و کارهای داخلی نوشتیم. اما تفاوت این حمله با حملات پیشین این بود که نه تنها منشا داخلی داشت که برای این حملات از تعداد بسیار زیادی از IPهای ایرانی استفاده می‌شد. معنی این حرف این است که بخش مهمی از دستگاه‌های موبایل و کامپیوتر ایرانی‌ها براثر نصب یک بدافزار، آلوده شده و تبدیل به زامبی‌هایی شده‌اند که با دستور یک گروه هکری، برای حمله به کسب و کارها، یا در آینده هر هدف دیگری، می‌توانند استفاده شوند.
 
در آن گزارش و براساس تحلیل کارشناسان نتیجه گرفتیم که تنها برنامه‌ای که اخیرا و به طور گسترده در موبایل‌ها و کامپیوترهای ایرانی ها نصب شده، ابزارهای دورزدن فیلترینگ تلگرام از قبیل فیلترشکن‌ها و پوسته‌های فارسی بوده است. در این گزارش امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات این نتیجه‌گیری را رد نمی‌کند اما با این حال می‌گوید مرکز ماهر در حال بررسی‌های بیشتر است. از سوی دیگر سجاد بنابی عضو هیات مدیره شرکت زیرساخت می‌گوید در حالی که روی Gateway اینترنت بین‌الملل سرویس DDoS Protection نصب شده اما چنین سرویسی روی شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد تا بخش خصوصی بتواند در این حوزه فعال شود.
 
دستگاه‌های ایرانی زامبی شدند
امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات می‌گوید نوع و حجم حملات DDoS نسبت به گذشته در حملات اخیر تغییر کرده است. وی به خبرنگار فناوران گفت: فرضیه نخست در ابتدا این بود که حملات DDoS مثل سایر حملاتی که معمول است، به صورت هدفمند به یک کسب و کار صورت می‌گیرد. این حملات معمولا از یک رنج IP و از خارج از مشور انجام می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: اما از آنجا که تعداد IPهای استفاده شده برای حملات DDoS بسیار زیاد است فرضه دوم و ظن قوی‌تر ما این است که بر اثر آلودگی ایجاد شده توسط یک اپلیکیشن، موبایل‌ها و کامپیوترهایی تبدیل به زامبی شده و به کسب و کارها حمله می‌کنند.
 
ناظمی در پاسخ به این سوال که ممکن است این بدافزار به عنوان فیلترشکن یا پوسته‌های فارسی تلگرام به صورت گسترده در موبایل‌ها و کامپیوترها توزیع شده باشند گفت: بله این موضوع یکی از احتمالات است ولی در حال بررسی‌های بیشتر و آماده کردن گزارشات تکمیلی هستیم.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که تاکنون دو کسب و کار به طور جدی مورد حمله قرار گرفته‌اند گفت: حدس زدیم که برخی دیگر از کسب و کارها به عنوان مقاصد بعدی مورد حمله قرار بگیرند و در این خصوص پیشگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم.
 
وی در پاسخ به این سوال که چقدر این پیشگیری می‌تواند موثر باشد گفت: به هر حال این موضوعات به شبکه فشار می‌آرود و فعلا کنترل شده است. در هفته‌های گذشته نیز ما برای این که تشنجی در جامعه به وجود نیاید از رسانه‌ای کردن موضوع خودداری کردیم و خوشبختانه اکنون با شرایط بهتری به مقابله با این حملات پرداخته‌ایم.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان این که کسب و کارهایی که هدف قراره گرفتند کسب و کارهای بزرگی بوده و خوشبختانه با روال معمول امنیتی آشنا بودند گفت: هرکدام از کسب و کارهایی که مورد هدف قرار گرفتند فورا موضوع را به مرکز ماهر اعلام کنند. خوشبختانه با هماهنگی‌هایی که تا امروز صورت گرفته، این حملات مدیریت شده و حداقل کاربران چندان متوجه آن نشده‌اند.
 
ناظمی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد چه تعداد دستگاه کاربران ایرانی تبدیل به زامبی شده‌اند گفت: تعداد رنج IPها بسیار بالاست و از آنجا که بیشترین IPها متعلق به اپراتورهای موبایل است، به نظر می‌رسد این آلودگی از طریق یک اپلیکیشن روی موبایل صورت گرفته است.
 
بخش خصوصی سرویس DDoS Protection بدهد
سجاد بنابی عضو هیات مدیره شرکت زیرساخت در پاسخ به فناوران درباره این که آیا سرویس‌ DDoS Protection روی اینترنت ایران فعال است توضیح داد: بله براساس قانون روی Gateway اینترنت بین‌الملل این سرویس وجود دارد. علاوه بر این لینک‌هایی وجود دارد که از حفاظت بهتری برخوردارند و در هنگام حمله اخیر نیز با جابه‌جایی لینک‌ها، جلو حملات DDoS از خارج از کشور را گرفتیم.
 
وی با بیان این که در حملات اخیر تنها 24 ساعت حمله از خارج از کشور صورت گرفته و مابقی منشا داخلی دارد گفت: زیرساخت آمادگی این را دارد که روی شبکه ملی اطلاعات نیز سرویس DDoS Protection را راه‌اندازی کند. در داخل کشور عملا یک کسب و کار است و برخی FCPها هم همین الان اینترنت Protected با تعرفه گران‌تر از اینترنت معمولی ارایه می‌دهند. زیرساخت برای این که با بخش خصوصی رقابت نکند وارد حوزه Protection داخلی نشده است.
 
بنابی ادامه داد: اگر حاکمیت تشخیص دهد بخش خصوصی توان فعالیت در حوزه DDoS Protection را ندارد شرکت زیرساخت آماده سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارد. ولی تا امروز حاکمیت چنین نظری را نداشته و ما هم تا امروز ابا داشتیم این پیشنهاد را بدهیم، چرا که DDoS Protection تجارت سودآوری است.
 
عضو هیات مدیره شرکت زیرساخت در پاسخ به این سوال که با توجه به این که گفته می‌شود بیشتر حملات از IPهای اپراتورها بوده آیا می‌توان نتیجه گرفت که دستگاه‌های آلوده شده روی شبکه موبایل هستند گفت: بیشتر پهنای باند کشور با توجه به کیفیت اینترنت موبایل، روی این شبکه است و خیلی‌ها در خانه‌شان از سیم‌کارت برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند.

ناظمی: تعداد IPهای استفاده شده داخلی برای حملات DDoS بسیار بالاست

روز گذشته در گزارش مفصلی و در گفت‌وگو با کارشناسان و مدیران زرین‌پال و علی‌بابا، از حمله گسترده DDoS به کسب و کارهای داخلی نوشتیم. اما تفاوت این حمله با حملات پیشین این بود که نه تنها منشا داخلی داشت که برای این حملات از تعداد بسیار زیادی از IPهای ایرانی استفاده می‌شد. معنی این حرف این است که بخش مهمی از دستگاه‌های موبایل و کامپیوتر ایرانی‌ها براثر نصب یک بدافزار، آلوده شده و تبدیل به زامبی‌هایی شده‌اند که با دستور یک گروه هکری، برای حمله به کسب و کارها، یا در آینده هر هدف دیگری، می‌توانند استفاده شوند.
 
در آن گزارش و براساس تحلیل کارشناسان نتیجه گرفتیم که تنها برنامه‌ای که اخیرا و به طور گسترده در موبایل‌ها و کامپیوترهای ایرانی ها نصب شده، ابزارهای دورزدن فیلترینگ تلگرام از قبیل فیلترشکن‌ها و پوسته‌های فارسی بوده است. در این گزارش امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات این نتیجه‌گیری را رد نمی‌کند اما با این حال می‌گوید مرکز ماهر در حال بررسی‌های بیشتر است. از سوی دیگر سجاد بنابی عضو هیات مدیره شرکت زیرساخت می‌گوید در حالی که روی Gateway اینترنت بین‌الملل سرویس DDoS Protection نصب شده اما چنین سرویسی روی شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد تا بخش خصوصی بتواند در این حوزه فعال شود.
 
دستگاه‌های ایرانی زامبی شدند
امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات می‌گوید نوع و حجم حملات DDoS نسبت به گذشته در حملات اخیر تغییر کرده است. وی به خبرنگار فناوران گفت: فرضیه نخست در ابتدا این بود که حملات DDoS مثل سایر حملاتی که معمول است، به صورت هدفمند به یک کسب و کار صورت می‌گیرد. این حملات معمولا از یک رنج IP و از خارج از مشور انجام می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: اما از آنجا که تعداد IPهای استفاده شده برای حملات DDoS بسیار زیاد است فرضه دوم و ظن قوی‌تر ما این است که بر اثر آلودگی ایجاد شده توسط یک اپلیکیشن، موبایل‌ها و کامپیوترهایی تبدیل به زامبی شده و به کسب و کارها حمله می‌کنند.
 
ناظمی در پاسخ به این سوال که ممکن است این بدافزار به عنوان فیلترشکن یا پوسته‌های فارسی تلگرام به صورت گسترده در موبایل‌ها و کامپیوترها توزیع شده باشند گفت: بله این موضوع یکی از احتمالات است ولی در حال بررسی‌های بیشتر و آماده کردن گزارشات تکمیلی هستیم.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که تاکنون دو کسب و کار به طور جدی مورد حمله قرار گرفته‌اند گفت: حدس زدیم که برخی دیگر از کسب و کارها به عنوان مقاصد بعدی مورد حمله قرار بگیرند و در این خصوص پیشگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم.
 
وی در پاسخ به این سوال که چقدر این پیشگیری می‌تواند موثر باشد گفت: به هر حال این موضوعات به شبکه فشار می‌آرود و فعلا کنترل شده است. در هفته‌های گذشته نیز ما برای این که تشنجی در جامعه به وجود نیاید از رسانه‌ای کردن موضوع خودداری کردیم و خوشبختانه اکنون با شرایط بهتری به مقابله با این حملات پرداخته‌ایم.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان این که کسب و کارهایی که هدف قراره گرفتند کسب و کارهای بزرگی بوده و خوشبختانه با روال معمول امنیتی آشنا بودند گفت: هرکدام از کسب و کارهایی که مورد هدف قرار گرفتند فورا موضوع را به مرکز ماهر اعلام کنند. خوشبختانه با هماهنگی‌هایی که تا امروز صورت گرفته، این حملات مدیریت شده و حداقل کاربران چندان متوجه آن نشده‌اند.
 
ناظمی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد چه تعداد دستگاه کاربران ایرانی تبدیل به زامبی شده‌اند گفت: تعداد رنج IPها بسیار بالاست و از آنجا که بیشترین IPها متعلق به اپراتورهای موبایل است، به نظر می‌رسد این آلودگی از طریق یک اپلیکیشن روی موبایل صورت گرفته است.
 
بخش خصوصی سرویس DDoS Protection بدهد
سجاد بنابی عضو هیات مدیره شرکت زیرساخت در پاسخ به فناوران درباره این که آیا سرویس‌ DDoS Protection روی اینترنت ایران فعال است توضیح داد: بله براساس قانون روی Gateway اینترنت بین‌الملل این سرویس وجود دارد. علاوه بر این لینک‌هایی وجود دارد که از حفاظت بهتری برخوردارند و در هنگام حمله اخیر نیز با جابه‌جایی لینک‌ها، جلو حملات DDoS از خارج از کشور را گرفتیم.
 
وی با بیان این که در حملات اخیر تنها 24 ساعت حمله از خارج از کشور صورت گرفته و مابقی منشا داخلی دارد گفت: زیرساخت آمادگی این را دارد که روی شبکه ملی اطلاعات نیز سرویس DDoS Protection را راه‌اندازی کند. در داخل کشور عملا یک کسب و کار است و برخی FCPها هم همین الان اینترنت Protected با تعرفه گران‌تر از اینترنت معمولی ارایه می‌دهند. زیرساخت برای این که با بخش خصوصی رقابت نکند وارد حوزه Protection داخلی نشده است.
 
بنابی ادامه داد: اگر حاکمیت تشخیص دهد بخش خصوصی توان فعالیت در حوزه DDoS Protection را ندارد شرکت زیرساخت آماده سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارد. ولی تا امروز حاکمیت چنین نظری را نداشته و ما هم تا امروز ابا داشتیم این پیشنهاد را بدهیم، چرا که DDoS Protection تجارت سودآوری است.
 
عضو هیات مدیره شرکت زیرساخت در پاسخ به این سوال که با توجه به این که گفته می‌شود بیشتر حملات از IPهای اپراتورها بوده آیا می‌توان نتیجه گرفت که دستگاه‌های آلوده شده روی شبکه موبایل هستند گفت: بیشتر پهنای باند کشور با توجه به کیفیت اینترنت موبایل، روی این شبکه است و خیلی‌ها در خانه‌شان از سیم‌کارت برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند.

بلک‌بری سراغ توسعه اینترنت اشیا می‌رود

به نظر می‌رسد که بلک بری به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موبایل در جهان تصمیم گرفته که به توسعه دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا بپردازد.
 
به نظر می‌رسد که بسیاری از غول‌های تکنولوژی و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری با توجه به رکود بازارهای جهانی موبایل و گوشی هوشمند در سال‌های اخیر، در تلاشند تا تمرکز خود را بر روی سایر حوزه‌ها نظیر اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بگذارند.
 
اینترنت اشیا و شهر هوشمند عباراتی هستند که این روزها در فضای مجازی زیاد به گوش کاربران می‌خورد. باید گفت که اینترنت اشیا به کاربران ساکن در شهرهای هوشمند این امکان را می‌دهد که با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند خود به کارها و فعالیت‌های روزمره خود بپردازند و این امر در زمینه‌هایی همچون انرژی، حمل و نقل، صنعت، بهداشت و درمان، ساخت و ساز، خانه و شهر هوشمند نقش پررنگ و بسزایی ایفا خواهد کرد.
 
اینترنت اشیا (IoT) به معنی یک شبکه جهانی از اشیا مرتبط و متصل است که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردی با یکدیگر در ارتباط هستند. این سیستم جدید کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشیا و دستگاه‌ها، امروزه در کشورهای توسعه یافته‌ای همچون کره جنوبی در سیستم‌های اداری و همچنین وسایل منزل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
با رکود بازارهای جهانی موبایل به نظر می‌رسد که تمرکز و توجه شرکت‌های غول‌های تکنولوژی و تولیدکنندگان گوشی به سمت و سوی فناوری‌های دیگری همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیا سوق داده شده است؛ به گونه‌ای که در تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده، بلک بری روی توسعه اینترنت اشیا ( IoT) و دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی مبتنی بر این فناوری نوین تمرکز ویژه‌ای کرده است.
 
بر اساس گزارش وب سایت The Stack، این شرکت همچنین هدف خود برای ورود به این حوزه را افزایش و بهبود امنیت سایبری اینترنت اشیا عنوان کرده است، چراکه یکی از بزرگترین چالش‌هایی که پیش روی اینترنت اشیا وجود دارد، مساله امنیت سایبری و احتمال نفوذ هکرها به حریم خصوصی و اطلاعات رد و بدل شده توسط کاربران در دستگاه‌های هوشمند و متصل به اینترنت آنهاست.
 
محققان و پژوهشگران دریافته‌اند که دستگاه‌های متصل به اینترنت و گجت‌های هوشمند موجود در شهرهای هوشمند این امکان را به هکرها و مجرمان سایبری می‌دهند تا به راحتی به اطلاعات کاربران و دستگاه‌های الکترونیکی متصل به اینترنت نفوذ و راه پیدا کرده و از طریق آسیب‌پذیری‌های احتمالی آنها، کنترل و مدیریت تمامی ابزار و دستگاه‌های متصل به اینترنت را در دستان خود بگیرند و به مقاصد و اهداف شوم خود دسترسی یابند.
 

گوگل؛ پیش‌گام سرمایه‌گذاری در بخش خدمات ابری

گوگل؛ پیش‌گام سرمایه‌گذاری در بخش خدمات ابری

گزارش درآمدی سال ۲۰۱۸ گوگل حاکی از آن است که این شرکت نسبت به آمازون و مایکروسافت، مخارج سرمایه‌ای بیشتری داشته است.

مبادله تجاری آرژانتین و پاراگوئه با استفاده از بیت کوین

به گزارش کوین تلگراف اسپانیایی روز پنج‌شنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن)، کشور آرژانتین یک معامله‌ی صادراتی با پاراگوئه بر مبنای بیت کوین انجام داده است.
 
در این قرارداد، پاراگوئه محصولات مورد نیاز تدخین و آفت‌کش‌های خود را از کشور آرژانتین به ارزش ۷۱۰۰ دلار خریداری کرده و از ارزهای دیجیتال برای پرداخت ثمن معامله استفاده کرده است. در ابتدا این اقلام با بیت کوین خریداری شده و سپس برای تسویه حساب با صادرکننده‌ به پزوی آرژانتین تبدیل شده است. آرژانتین این کار را با همکاری شرکت آمریکای لاتین بیتکس (Bitex) که خدمات مالی و پرداخت از طریق بیت کوین ارائه می‌دهد، انجام داده است.
 
به گفته‌ی مانوئل بویدرویت (Manuel Beaudroit) مدیر بازاریابی ارشد بیتکس، این شرکت بخشی از برنامه‌ی دولت آرژانتین به نام اکسپورتا سیمپل (Exporta Simple) بوده که صادرات کالا و خدمات کمتر از ۱۵,۰۰۰ دلار را تسهیل می‌کند. بیتکس نیز به نوبه‌ی خود کارایی پرداخت‌های برون‌مرزی در چنین معاملاتی را افزایش می‌دهد.
 
به گزارش کوین‌تلگراف، بیتکس پیش از این در پروژه‌ای به نام ماسونتاس (Masventas) که توسط بانک آرژانتین راه‌اندازی شده، همکاری داشته است. ماسونتاس در می ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که در نظر دارد جایگزینی برای سیستم پرداخت سوئیف بین بانک‌ها در دنیا، طراحی کند و بیتکس برای فراهم کردن اکوسیستم پشتیبانی مورد نیاز تراکنش‌های بیت کوین در این پروژه منصوب شد.
 
طبق اخبار منتشر شده از آرژانتین در ماه جاری، کارت حمل‌ونقل دولتی این کشور به نام ساب (SUBE) که توسط ۷ میلیون نفر در ۳۷ منطقه استفاده می‌شود به تازگی با بیت کوین نیز قابل شارژ است.
 
ضمنا بیت فوری (Bitfury) کمپانی بلاک چین و تولید‌کننده‌ی تجهیزات ماینینگ در پاراگوئه نیز با شرکت تحقیقاتی بنیاد کامنز (Commons) واقع در کره‌ی جنوبی برای راه‌اندازی سرویس‌های ماینینگ همکاری کرده است.

دلیل ارائه نشدن برخی بازی‌های ایرانی در جشنواره‌های داخلی

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان این‌که برای انتشار جهانی برخی از بازی‌ها اصلا نباید گفته شود که این بازی‌ها در ایران ساخته شده است گفت: به همین دلیل برخی از بازی‌سازها، محصولشان را به جشنواره‌های داخلی نمی‌فرستند.
 
حسن کریمی قدوسی با بیان این‌که تنها محصول دیجیتال ایرانی که صادر می‌شود، بازی است، گفت: صادرات بازی‌ها این‌طور است که بازی را در مارکت‌های دیجیتال آپلود می‌کنند و از محل فروشش پول دریافت می‌کنند، یعنی این‌طور نیست که این بازی‌ها به‌صورت فیزیکی بسته‌بندی و فروخته شود. البته به دلیل تحریم‌ها، بازی‌سازها با ناشر قرارداد دارند، زیرا بازی‌هایی که پرداخت درون‌برنامه دارند، نمی‌توانند توسط افراد ایرانی در مارکت‌ها قرار بگیرند و حتماً باید یک حساب خارجی یا یک ناشر خارجی باشد.
 
وی درباره تأثیر تحریم‌ها بر بازار بازی‌سازی بیان کرد: جامعه‌ی بازی‌سازی جهان، جامعه حامی است و کمتر رویکرد سیاسی دارد. با وجود این، یکی از مشکلاتی که بازی‌سازهای ما خصوصاً بعد از تشدید تحریم‌ها این است که شرکت این بازی‌سازها، حتماً باید خارجی باشد و به هیچ وجه نباید بگویند بازی در ایران ساخته شده است. به همین دلیل بسیاری از بازی‌سازهای ما که بازی‌سازهای خوبی هم هستند، بازی‌شان را برای جشنواره نمی‌فرستند تا یک وقت مشخص نشود که بازی ایرانی است.
 
بازی‌سازهای خوب در حال خروجند
 
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، یکی از مشکلات صنعت بازی‌سازی در ایران را خروج نیروی انسانی دانست و بیان کرد: برخی بازی‌سازهای ما در حال خروج از کشورند، زیرا داشته‌های آن‌ها پول و ملک و کارخانه نیست، ذهن و هنرشان است و به همین خاطر خیلی‌هایشان ممکن است بخواهند از کشور بروند؛ ما باید کاری کنیم که بمانند و نشان دهیم که از آن‌ها حمایت می‌کنیم، زیرا ترک کردن ایران، به این منتج می‌شود که سه سال دیگر، بازی‌سازهای خوب ما رفته باشند.
 
کریمی قدوسی، با بیان این‌که بیش‌ترین مخاطب محصولات فرهنگی ما بازی است اما کمترین حمایت و بودجه از آن انجام می‌شود، اظهار کرد: بعد از ۱۰ سال، هنوز اولویت بازی لمس نشده است. تنها بخشی از فرهنگ که مشکل مخاطب نداریم، بازی است و یعنی این‌که یک گام هم جلوتریم و فقط بحث آموزش و محتوای بومی وجود دارد. ما ۲۸ میلیون گیمر داریم و سرانه مصرف بازی ۳۲ دقیقه در روز است. اصلاً به دنبال بیش‌تر کردن مصرف نیستیم اما باید کالای ایرانی را جایگزین کالای خارجی کنیم.
 
دستگاه‌ها باید با همکاری مقوله بازی را پیش ببرند
 
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، درباره‌ی چندجانبه بودن بازی‌های رایانه‌ای توضیح داد: بازی یک محصول فرهنگی است، زیرساخت‌های مربوط به آن از سرور و اینترنت و پهنای باند و مشکل فیلتر شدن مربوط به وزارت ارتباطات است؛ مقوله ورزش‌های الکترونیکی در حوزه جهانی مربوط به وزارت ورزش است و حوزه‌های دانش‌بنیان مربوط به معاونت علمی می‌شود. این چهار مجموعه باید به هم کمک کنند و موضوع را جلو ببرند، زیرا هیچکدام به تنهایی استعداد پیش‌برد مقوله را ندارند. باید یک همگرایی ایجاد شود که دستگاه‌ها موازی کاری نکنند که اقدامات خنثی یا منفی شود.
 
وی ادامه داد: غیر از چهار دستگاه اصلی، تقریباً ۲۰ دستگاه دیگر جزو این مجموعه هستند که هر کدام به نوبه‌ای در زمینه بازی تأثیری دارند. سعی کردیم به نوبه خود این هماهنگی را ایجاد کنیم و تقریباً هر ماه یک بار جلسه کمیته تخصصی دستگاه‌ها را داریم، به عنوان کمیته حمایت که تمام دستگاه‌ها دور هم جمع شوند و مشکلات خود را در زمینه‌ی بازی به اشتراک بگذارند. هم‌چنین قرار شده بنیاد و وزارت ارتباطات، موضوع حمایت از بازی‌سازها را جلو ببرند. وزارت ارتباطات غیر از امکانات زیرساختی، ۱۰ میلیارد وام وجوه اداره‌شده هم قرار داده که ۳.۵ میلیارد آن تاکنون جذب شده است.
 
کریمی قدوسی با تاکید بر تأثیر مشکل کپی‌رایت بر بازار بازی کامپیوتری بیان کرد: بازی‌های کامپیوتری خارجی نسبت قیمت به کیفیت ندارد. بازی‌های قفل‌شکسته که در خارج از کشور ۶۰ دلار است، راحت پیدا می‌شود و مردم هم ترجیح می‌دهند این بازی‌ها را بگیرند تا این‌که بخواهند پولی بدهند و بازی کامپیوتری داخلی که ۲۰ هزار تومان است را بخرند. از طرفی این بازی‌ها مانند بازی‌های آنلاین با پرداخت درون‌برنامه نیستند که به این بهانه بازی‌سازهای ما بخواهند پول دربیاورند.
 
وی در ادامه درباره‌ی رشد بازی‌های آنلاین در مقایسه با بازی‌های کامپیوتری در ایران توضیح داد: از میان ۱۴۶ اثر جشنواره، تنها ۲۹ بازی کامپیوتری بوده و بقیه همه موبایل است؛ در صورتی که این آمار پنج سال پیش برعکس بود. البته در دنیا هم بازی‌های کامپیوتری در حال کاهش است، اما مانند افت وحشتناکی که در ایران وجود ندارد، نیست. به همین دلیل تنها برخی از شرکت‌ها بازی کامپیوتری می‌سازند که بازار اولیه‌شان خارجی است و فروشی در داخل ندارند.
 
بنیاد هولوگرام نمی‌فروشد
 
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به نقش این بنیاد در مجوز دهی به بازی‌ها بیان کرد: در حال حاضر بازی‌های کامپیوتری و کنسولی باید از بنیاد مجوز بگیرند و به آن‌ها هولوگرام داده می‌شود. هولوگرام از سال ۱۳۹۴، قانون مجلس است و پول آن به خزانه‌داری کل کشور می‌رود و تخصیصی هم به ما نمی‌دهد. آنچه اهمیت دارد، این است که بازی‌هایی که هولوگرام دارند، مورد تأیید هستند و خانواده‌ها می‌توانند با مشاهده آن‌ها خیالشان راحت باشد. البته بازی‌های موبایل به دلیل تغییرپذیری و حجم زیادشان، غیر از آن‌هایی که عرضه رسمی می‌شوند، مجوز نمی‌خواهند و رده‌بندی سنی برایشان کافی است.
 
کریمی قدوسی، با بیان این‌که هیچ نظریه قطعی در زمینه افزایش خشونت در بچه‌ها به دلیل بازی وجود ندارد، افزود: تنها نظریه قطعی که وجود دارد و جامعه جهانی بهداشت هم آن را تأیید کرده، اعتیاد به بازی است؛ یعنی عطش بیش از حد شما برای بازی کردن، مانند اعتیاد به خیلی چیزهای دیگر. ما در این زمینه نمی‌توانیم جلوی بازی را بگیریم، اما مهم‌ترین کاری که باید بکنیم تربیت خانواده‌هاست؛ این‌که بدانند رده‌بندی سنی چیست و آن را رعایت کنند. اگر دولت در این زمینه خوب عمل کند، کارش را در زمینه فرهنگی خوب انجام داده است.
 
جشنواره بازی‌های ویدئویی با ۱۴۶ اثر
 
وی درباره‌ی بازی‌های جشنواره بازی‌های ویدئویی امسال توضیح داد: امسال ۱۴۶ بازی به جشنواره ارسال شده که شامل ۱۱۱ اثر بازی، هشت آپدیت برای بازی‌های قدیمی که نیاز به به‌روزرسانی دارند و بازی‌سازان می‌خواهند بازی‌های خود را بهبود دهند و ۲۷ اثر هم برای بازی‌هایی مورد انتظار که سال بعد می‌آیند، می‌شود. تعداد بازی‌های اندروید ۱۲۴، بازی‌های آی‌اواس سه و ۲۹ بازی کامپیوتری وجود دارد که استان تهران با ۷۴ بازی بیش‌ترین اثر را داشته است.
 
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: ما هزینه‌های جشنواره امسال را کاهش دادیم و آن را به بخش جوایز اضافه کردیم و ۳۶۰ میلیون تومن جایزه می‌دهیم. سال گذشته جایزه بازی سال ۱۰ میلیون تومن بود و امسال ۱۰۰ میلیون تومن شده که شاید کمکی به شرکت‌ها باشد. سعی می‌کنیم این جوایز به نوعی بخشی از مشکلات مالی را برای شرکت‌هایی که کار خوب می‌کنند، جبران کند.
 
کریمی درباره‌ی فعالیت بنیاد در الکامپ توضیح داد: سه سال پیش ایده الکام گیمز با همکاری بنیاد و کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به وجود آمد و بنیاد بخشی را به بازی‌سازها اختصاص داد. سال بعدش الکام گیمز در قالب ورزش‌های الکترونیک برگزار شد که بنیاد شرکت نکرد. سال گذشته هم پیشنهاد دادند که بنیاد پاویون توسعه‌دهندگان را بگیرد اما ما به دلیل برگزاری تی‌جی‌سی و این‌که نمی‌تواستیم بخشی از پولمان را برای الکامپ هزینه کنیم، نتوانستیم با آن‌ها همکاری کنیم و پاویون را بخش خصوصی انجام داد.
 
وی با بیان این‌که نمایشگاه بازی یک نمایشگاه بزرگ است که سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ برگزار شد، افزود: نمایشگاه بازی بسیار پرمخاطب است و سال ۱۳۹۲ که در مصلی برگزار شد، بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر مراجعه‌کننده داشت. نمایشگاه گیم دنیا همه جا مخصوص گیم است و نرم‌افزار و گیم نیست. ما به دنبال احیای آن هستیم و امیدواریم بتوانیم بعد از چند سال وقفه، آن را اجرا کنیم. اگر بتوانیم و با وجود مشکلات بودجه‌ای آن را احیا کنیم، یک نمایشگاه جدا از الکامپ می‌شود، زیرا الکامپ شامل همه‌ی موارد است که بازی در آن گم می‌شود.
 
هدف تی‌جی‌سی، آموزش و صادرات است
 
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به تفاوت‌های جشنواره بازی و رویداد تی‌جی‌سی گفت: جشنواره یک رویداد ملی با اثرهای ملی است اما کارکرد رویداد تی‌جی‌سی آموزش و صادرات است. سال گذشته ۷۰ نفر از کشورهای پیشرفته از جمله کانادا، آمریکا، فرانسه، استرالیا و آلمان به رویداد دعوت شده بودند که ۴۰ سخنران و ۳۰ خریدار خارجی بودند. کار سخنران‌ها آموزش بود و خریدارها هم بحث صادرات داشتند و چند بازی هم به مرحله قرارداد رسید.
 
کریمی با تاکید بر ماهیت آموزشی و صادراتی بودن TGC بیان کرد: برای رویداد سال آینده باید حتماً به عنوان قانون ذکر شود که هدف، صادرات است و نه واردات. بنابراین هرکسی که بخواهد به رویداد تی‌جی‌سی بیاید باید به فکر صادرات باشد، در غیر این صورت بنیاد قطعاً جلویش را می‌گیرد. هم‌چنین به دلیل تحریم‌ها ممکن است شرایط کمی سخت‌تر شود. از طرفی ما دیگر هزینه هتل و هواپیمای خریدارهای خارجی را نمی‌دهیم و کسانی که قصد صادرات و خرید دارند، باید خودشان هزینه دهند، اما سخنران‌ها را حمایت می‌کنیم چون آن‌ها کارشان آموزش است و دنبال معامله نیستند.
 
به گفته کارشناسان، در حالی که بازی‌سازان ایرانی روز به روز تجربیات ارزشمند بیش‌تری به دست می‌آورند و به تعداد بازی‌های ایرانی در بازارهای جهانی افزوده می‌شود، لزوم گسترش تعاملات بین‌المللی، اهمیتی دو چندان یافته است. تی‌جی‌سی (Tehran Game Convention) یک رویداد تجاری صنعت بازی‌های رایانه‌ای، در منطقه خاورمیانه است که از سال گذشته با همکاری شرکت گیم‌کانکشن فرانسه و تاکنون دو دوره از آن برگزار شده است.

کاربران در مرورگر گوگل‌کروم ردیابی می‌شدند!

کارشناسان و پژوهشگران امنیتی فعال در گوگل به تازگی دریافته‌اند که وجود یک رخنه و آسیب‌پذیری امنیتی در قابلیت Incognito Mode مرورگر گوگل کروم به برخی از سایت‌ها اجازه شناسایی کاربران را می‌داده است.
 
قابلیت نسخه ناشناس موسوم به Incognito Mode که در مرورگر اینترنتی گوگل کروم وجود دارد، به کاربران در محیط‌های کاری این امکان را می‌دهد تا بدون مزاحمت شبکه‌های اجتماعی و احتمال شناسایی شدن توسط هکرها، مجرمان سایبری و همچنین طراحان وب‌سایت‌های مختلف به رد و بدل اطلاعات و جزئیات موردنیاز خود بپردازند و به انجام کار و فعالیت‌های مدنظر خود که حاوی اطلاعات محرمانه و کاری است، بپردازند.
 
بر اساس گزارش وب سایت اندروید پلیس، طراحان و توسعه‌دهندگان سایت‌های مختلف به منظور کسب درآمد و تبلیغات کاربرانی که در محیط اینترنت و فضای مجازی به وب‌گردی و گشت و گذار اینترنتی مشغول هستند را شناسایی می‌کنند و برای آنها آگهی‌های مربوطه را نمایش می‌دهند که این کار عملاً نباید در قابلیت نسخه ناشناس یا Incognito Mode مرورگرهای مختلف همچون کروم وجود داشته باشد. اما حالا به تازگی محققان امنیتی گوگل دریافته و اعلام کرده‌اند که یک آسیب‌پذیری در این مرورگر وجود داشته که امکان ردیابی غیرمجاز کاربران مرورگر کروم را به آنها می داده است.
 
یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده کاربردی در گوگل کروم، Incognito Mode نام دارد. این قابلیت همان طور که از نامش پیداست، شما را در حالت ناشناس قرار می‌دهد تا بدون اینکه ردپایی از خود در تاریخچه، کش و دیگر موارد به ثبت برسانید، در صفحات مختلف وب جست و جو کنید. در واقع با فعال کردن قابلیت Incognito در کروم، اطلاعاتی که در طی وب‌گردی معمولی از کاربر درون مرورگر ذخیره می‌شدند، دیگر ثبت نخواهند شد.