ایرانسل و سایپا از خودروی متصل رونمایی کردند

خودروی «شاهین متصل»، جدیدترین محصول شرکت خودروسازی سایپا است که از سرویس «خودروی متصل» ایرانسل بهره‌مند شده است.

این خودرو که امروز از آن رونمایی شد، دارای ویژگی‌هایی مانند ارسال اطلاعات مکان‌یابی، ارتباط با مراکز خدماتی و امدادی در مواقع اضطراری، ارسال گزارش دیاگ خودرو به سرور پایش اطلاعات و اعلام نتیجه به کاربر و… است.

در مراسم رونمایی از این خودرو، ایرانسل، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری  و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروی سایپا، یک تفاهم‌نامه همکاری در زمینه خودروهای متصل نیز امضا کردند.

بر اساس این تفاهم‌نامه که با حضور دکتر منوچهر منطقی دبیر و دکتر شهریار زینی مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مهندس محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مهندس شاهین عذبی مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و مهندس محسن یوسف‌پور مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل امضا شد، سه طرف، در خصوص ارتقای سطح تعامل فی‌مابین، با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم، ارتقای فناوری‌ها و توسعه زیست‌بوم مرتبط با خودروهای متصل، همکاری خواهند کرد.

رویداد فناورانه خودروهای آینده، امروز و فردا، ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱، با هدف استفاده از ظرفیت شرکت‌های توانمند و دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه در توسعه خودروهای آینده، همزمان با سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، در قالب همایش و نمایشگاه، در حال برگزاری است.

نشست خبری این رویداد، چهارشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱، با حضور دکتر شهریار زینی مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مهندس حامد سامانی معاون طراحی مرکز تحقیقات سایپا و مهندس محسن یوسف‌پور مدیرکل کسب و کار سازمانی ایرانسل، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شده بود.

از جمله محورهای برگزاری این رویداد، که در محل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا، با حضور اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران برگزار می‌شود، می‌توان به طراحی و ساخت خودروهای برقی و هیبریدی ارزان قیمت، طراحی و ساخت قطعات و ماژول‌های خودروهای برقی و هیبریدی، طراحی و ساخت سیستم‌های پیشرفته کمک راننده، توسعه فناوری‌های خودروهای متصل و اجزا و زیرساخت‌های مرتبط با آن، طراحی و ساخت تجهزات تست و آزمون انواع خودرو، ایستگاه‌های شارژ خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و … اشاره کرد.

فناوری‌ خودروهای متصل پدیده‌ای نوظهور است که نه تنها صنعت خودرو بلکه اکوسیستم‌های مختلف و مدل‌های کسب‌وکار را با تغییراتی بنیادین رو‌به‌رو کرده‌ است و آگاهی کامل از این روندهای جدید، اولین گام برای حرکت کردن در مسیر تحول دیجیتال است.

خودروی متصل در واقع نوعی وسیله نقلیه است که به فناوری اینترنت اشیا، مجهز شده است. به این معنا که اجزای مختلف آن به حسگرهای هوشمند مجهزند و از طریق آن‌ها، داده‌ها را با خودروهای دیگر یا با سامانه‌های مدیریتی، تبادل می‌کنند.

خودروهای متصل می‌توانند در صنایع مختلف، از صنعت خودروسازی و صنایع مربوط به آن (مثل بیمه و خدمات پس از فروش) گرفته تا صنعت تبلیغات، نقشی اساسی ایفا کنند.

از جمله امکانات و مزایای خودروهای متصل می‌توان به امـکان اتصال به خـودروهای دیگر، امکان مشاهده مشـکلات فنـی خـودرو از طریق سیسـتم ردیابی و حل مشـکلات خودرو از راه دور، قابلیت فعال یا غیرفعال کردن برخی تنظیمات از راه دور، امکان ثبت سفارشات، برنامه‌ریزی برای سفر و دسترسی به امکاناتی مانند رزرو هتل، امکان ثبت تخلفات رانندگی، امکان ارسال پیام و امکان بررسی آسیب‌های وارده به خودرو برای شرکت‌های بیمه، اشاره کرد.

ایرانسل، نخستین ارائه‌دهندۀ 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های نسل پنج در ایران، با توجه به چندین سال سابقه در زمینه مدیریت هوشمند ناوگان و تجربه‌های منحصربه‌فرد همکاری با شرکت‌های بزرگی همچون شرکت فولاد مبارکه اصفهان که از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل، در حوزه لجستیک هوشمند و در زمینه پایش حمل سرباره، پایش ترابری سنگین و… بهره ‌می‌برد، هم اکنون اقدام به رونمایی از سرویس خودروهای متصل خود کرده است.

نوشته ایرانسل و سایپا از خودروی متصل رونمایی کردند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

ایرانسل و سایپا از خودروی متصل رونمایی کردند

خودروی «شاهین متصل»، جدیدترین محصول شرکت خودروسازی سایپا است که از سرویس «خودروی متصل» ایرانسل بهره‌مند شده است.

این خودرو که امروز از آن رونمایی شد، دارای ویژگی‌هایی مانند ارسال اطلاعات مکان‌یابی، ارتباط با مراکز خدماتی و امدادی در مواقع اضطراری، ارسال گزارش دیاگ خودرو به سرور پایش اطلاعات و اعلام نتیجه به کاربر و… است.

در مراسم رونمایی از این خودرو، ایرانسل، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری  و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروی سایپا، یک تفاهم‌نامه همکاری در زمینه خودروهای متصل نیز امضا کردند.

بر اساس این تفاهم‌نامه که با حضور دکتر منوچهر منطقی دبیر و دکتر شهریار زینی مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مهندس محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مهندس شاهین عذبی مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و مهندس محسن یوسف‌پور مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل امضا شد، سه طرف، در خصوص ارتقای سطح تعامل فی‌مابین، با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم، ارتقای فناوری‌ها و توسعه زیست‌بوم مرتبط با خودروهای متصل، همکاری خواهند کرد.

رویداد فناورانه خودروهای آینده، امروز و فردا، ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱، با هدف استفاده از ظرفیت شرکت‌های توانمند و دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه در توسعه خودروهای آینده، همزمان با سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، در قالب همایش و نمایشگاه، در حال برگزاری است.

نشست خبری این رویداد، چهارشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱، با حضور دکتر شهریار زینی مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مهندس حامد سامانی معاون طراحی مرکز تحقیقات سایپا و مهندس محسن یوسف‌پور مدیرکل کسب و کار سازمانی ایرانسل، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شده بود.

از جمله محورهای برگزاری این رویداد، که در محل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا، با حضور اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران برگزار می‌شود، می‌توان به طراحی و ساخت خودروهای برقی و هیبریدی ارزان قیمت، طراحی و ساخت قطعات و ماژول‌های خودروهای برقی و هیبریدی، طراحی و ساخت سیستم‌های پیشرفته کمک راننده، توسعه فناوری‌های خودروهای متصل و اجزا و زیرساخت‌های مرتبط با آن، طراحی و ساخت تجهزات تست و آزمون انواع خودرو، ایستگاه‌های شارژ خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و … اشاره کرد.

فناوری‌ خودروهای متصل پدیده‌ای نوظهور است که نه تنها صنعت خودرو بلکه اکوسیستم‌های مختلف و مدل‌های کسب‌وکار را با تغییراتی بنیادین رو‌به‌رو کرده‌ است و آگاهی کامل از این روندهای جدید، اولین گام برای حرکت کردن در مسیر تحول دیجیتال است.

خودروی متصل در واقع نوعی وسیله نقلیه است که به فناوری اینترنت اشیا، مجهز شده است. به این معنا که اجزای مختلف آن به حسگرهای هوشمند مجهزند و از طریق آن‌ها، داده‌ها را با خودروهای دیگر یا با سامانه‌های مدیریتی، تبادل می‌کنند.

خودروهای متصل می‌توانند در صنایع مختلف، از صنعت خودروسازی و صنایع مربوط به آن (مثل بیمه و خدمات پس از فروش) گرفته تا صنعت تبلیغات، نقشی اساسی ایفا کنند.

از جمله امکانات و مزایای خودروهای متصل می‌توان به امـکان اتصال به خـودروهای دیگر، امکان مشاهده مشـکلات فنـی خـودرو از طریق سیسـتم ردیابی و حل مشـکلات خودرو از راه دور، قابلیت فعال یا غیرفعال کردن برخی تنظیمات از راه دور، امکان ثبت سفارشات، برنامه‌ریزی برای سفر و دسترسی به امکاناتی مانند رزرو هتل، امکان ثبت تخلفات رانندگی، امکان ارسال پیام و امکان بررسی آسیب‌های وارده به خودرو برای شرکت‌های بیمه، اشاره کرد.

ایرانسل، نخستین ارائه‌دهندۀ 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های نسل پنج در ایران، با توجه به چندین سال سابقه در زمینه مدیریت هوشمند ناوگان و تجربه‌های منحصربه‌فرد همکاری با شرکت‌های بزرگی همچون شرکت فولاد مبارکه اصفهان که از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل، در حوزه لجستیک هوشمند و در زمینه پایش حمل سرباره، پایش ترابری سنگین و… بهره ‌می‌برد، هم اکنون اقدام به رونمایی از سرویس خودروهای متصل خود کرده است.

نوشته ایرانسل و سایپا از خودروی متصل رونمایی کردند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

وبگردی امن در به‌روزرسانی جدید مایکروسافت اج

مایکروسافت اج به‌روزرسانی جدیدی برای کاربران ارائه کرده است که مرورگر را به نسخه 106 می‌رساند. مایکروسافت اج 106 به مدافع Smart Screen مجهز شده که امنیت آن را افزایش می‌دهد.

این آپدیت نسبت به نسخه قبلی اکنون می‌تواند در نوار آدرس اج چهار نتیجه را به جای دو عدد نشان دهد.

به لطف ویژگی Defender Smart Screen در مایکروسافت در ویندوز حالا می‌توان با اطمینان بیشتری در اینترنت گشت زد.

ویژگی New Smart Screen Library Enabled در نسخه 106 دیگر کارایی نداشته و همچنین قرار است در نسخه 107 مایکروسافت اج نیز حذف شود.

برای افزایش نتایج کار در نوار آدرس باید ویژگی Address Bar Microsoft Search In Bing Provider Enabled فعال باشد؛ می‌دانید که با فعال کردن آن می‌توانید نتایجی دو برابر داشته باشید، یعنی به جای دو نتیجه، چهار نتیجه مشاهده خواهید کرد.

سیاست‌های جدید

  • وجود Efficiency Mode Enabled (ویژگی کارایی)
  • حالت Efficiency Mode On Power Enabled، یعنی در هنگامی که دستگاه به برق متصل باشد، این ویژگی کارآمد خواهد بود.
  • ویژگی Internet Explorer Integration Always Use OS Capture، در این ویژگی برای جلوگیری از وجود مشکلاتی در اینترنت اکسپلورر باید همیشه از حالت ریکورد سیستم عامل استفاده کنید.

سیاست‌های منقضی شده

  • ویژگی New Smart Screen Library Enabled
  • حالت Shadow Stack Crash Rollback Behavior
  • ویژگی Outlook Hub Menu Enabled، کاربران می‌توانند به منوی Outlook دست پیدا کنند
  • Edge Discover Enabled یعنی همان قابلیت جستجو در مایکروسافت اج

نسخه 106.0.1370.34 مایکروسافت اج اکنون در Stable Channel ارائه می‌شود. این به‌روزرسانی‌ به تدریج برای کاربران فرستاده می‌شوند بنابراین ممکن است در حال حاضر گزینه به‌روزرسانی برای شما فعال نشده باشد.

نوشته وبگردی امن در به‌روزرسانی جدید مایکروسافت اج اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

آپدیت جدید گوگل میت امکان تبدیل صدای جلسات به متن را فراهم می‌کند

گوگل اخیرا رویداد Cloud Next 22 خود را برگزار کرد. غول جستجوگر در جریان این مراسم از برخی ویژگی‌های جدید برای سرویس تماس صوتی و تصویری محبوب خود رونمایی کرد.

اکنون تماس‌های گوگل میت می‌توانند به‌صورت متنی رونویسی شده و کاربران نیز قادر به ذخیره‌سازی آنها با فرمت Google Doc خواهند بود. کمپانی از طریق انتشار یک پست وبلاگی Workspace به این موضوع اشاره نموده است. همچنین فایل ذخیره شده از طریق گوگل درایو نیز قابل مشاهده خواهد بود.

پس از جایگزینی برنامه Google Duo با گوگل میت برای دستگاه‌های مجهز به اندروید و iOS، اپلیکیشن میت به یکی از محبوب‌ترین عناوین ارائه شده از جانب گوگل تبدیل شد. با این‌حال کمپانی اعلام کرده که ویژگی جدید در گوگل میت تنها برای مشتریان سیستم‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ و صرفا برای زبان انگلیسی قابل دسترس است. بر اساس اعلام گوگل، کاربران می‌توانند فایل رونویسی شده را درون همان پوشه “Meeting Recordings” اپلیکیشن گوگل میت و در فضای ابری گوگل درایو ذخیره کنند.

پیش از پیوستن شرکت‌کنندگان به تماس گوگل میت به آنها اطلاع داده می‌شود که تماس در حال رونویسی است. این رونوشت‌ها با هدف به تصویر کشیدن بحث جلسه در نظر گرفته شده و به‌عنوان یک رکورد عمل می‌کنند. همچنین هنگامی‌که شرکت‌کنندگان یا میزبان مایل به پیگیری یا یادآوری نکته خاصی از کل بحث باشند؛ مشخصه مورد اشاره مفید واقع خواهد شد.

بر اساس شنیده‌ها جلسات ملاقات با حدودا 200 دعوت‌کننده از جمله میزبان جلسه، میزبانان مشترک و آغازگر تبدیل گفتار به متن همگی لینک مربوط به فایل رونویسی شده را در ایمیل‌های مربوط به خود دریافت می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این است که رونوشت به‌صورت خودکار به تقویم دعوت مربوط به جلسه ضمیمه خواهد شد. همچنین برای جلساتی با بیش از 200 شرکت‌کننده، فایل رونویسی شده با سازمان‌دهندگان جلسه، میزبان‌ها، میزبان‌های مشترک و کاربرانی که فرمان شروع رونویسی را صادر کرده است؛ به اشتراک گذاشته می‌شود.

گوگل اعلام کرده که چنان‌چه کاربران غالبا در جلسات تکراری شرکت می‌کنند؛ اسناد رونویسی جدید همراه با دعوتنامه تقویم ایجاد می‌شوند. ویژگی رونویسی به‌صورت پیش‌فرض فعال شده و می‌تواند در سطوح گروه، دامنه یا OU پیکره‌بندی شود. کاربران دارای مجوز تدریس در مجموعه Google WorkSpace Education می‌توانند این ویژگی را فعال نمایند؛ در حالی‌که چنین اقدامی برای کاربران دارای مجوز دانشجویی امکان‌پذیر نخواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها این ویژگی جدید از روز 24 اکتبر (2 آبان ماه) راه‌اندازی خواهد شد. قابلیت مورد اشاره برای مشتریان سرویس‌های Google Workspace Business Standard، Business Plus، Enterprise Starter، Enterprise Standard، Enterprise Plus، Education Plus و Teaching and Learning Upgrade قابل دسترس خواهد بود. کاربران اکانت‌های شخصی گوگل و سایر کاربران Workspace واجد شرایط استفاده از این ویژگی جدید نیستند.

نوشته آپدیت جدید گوگل میت امکان تبدیل صدای جلسات به متن را فراهم می‌کند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

یکی از ویژگی‌های رایگان تلگرام، پولی شد

بر اساس گزارش وبسایت Telegram Info، پیام‌رسان تلگرام اخیرا اقدام به پولی‌سازی یک ویژگی استاندارد کرده است؛ قابلیتی که در گذشته بدون نیاز به خریداری اشتراک قابل دسترس بود. در حال حاضر کاربران تنها در صورت پرداخت هزینه اشتراک پریمیوم قادر به ارسال پیام در چت از طرف کانال‌ها خواهند بود.

در حال حاضر تمامی اکانت‌های فاقد اشتراک پریمیوم فعال قادر به نگارش کامنت یا پیام در گروه‌ها از جانب یک کانال نیستند. در واقع این اقدامات تنها از طریق حساب‌کاربری شخصی افراد قابل انجام خواهند بود.

این ویژگی پیش‌تر بدون نیاز به تهیه اشتراک در دسترس کاربران قرار داشت. یک منبع خبری نزدیک به تیم توسعه‌دهنده تلگرام اعلام کرد که اسپمرها از این ویژگی سوء استفاده نموده و به همین دلیل پیام‌رسان مذکور تصمیم گرفته تا این ویژگی را به اشتراک پولی خود منتقل نماید.

پایگاه Telegram Info با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “کامنت‌های ارسالی از سوی حساب‌‌های کاربری کانال تا 80 درصد هرزنامه‌های موجود در گروه‌ها و کامنت‌ها را تشکیل می‌دهد. مدیران گروه‌ها طی درخواستی خواهان غیرفعال‌سازی این ویژگی به‌صورت کامل شدند؛ اما ما در عوض از کار انداختن کامل این ویژگی تصمیم گرفتیم تا آن‌را در دسترس مشترکین پریمیوم خود قرار دهیم. این موضوع موجب کاهش تعداد هرزنامه‌ها شده و در عین‌حال مانع از حذف ویژگی مذکور به‌طور کامل خواهد شد.”

پیش از این پاول دوروف به کلیه کاربران اطمینان داده بود که تمامی امکانات عملکردی تلگرام به‌صورت رایگان باقی مانده و در آینده نیز امکانات متعدد و رایگان جدیدی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

نوشته یکی از ویژگی‌های رایگان تلگرام، پولی شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

نسل جدید پژو ۴۰۸ معرفی شد

نسل جدید پژو 408 نسخه 2023 که مدلی کاملا جدید است امروز معرفی شد. این خودرو دارای طراحی فست‌بک بوده که تنها در حال حاضر تنها پژوهای 308 هاچ بک معمولی و شاسی بلند پژو 3008 از آن استفاده می‌کنند.

این خودرو که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش گذاشته شد، با بهترین خودروهای شاسی بلند، هاچ‌بک و سدان رقابت می‌کند. این مدل دارای ویژگی آیرودینامیک، فضای کافی کوپه‌مانند، رانندگی خوب است.

قرار است نسل جدید پژو 408 در ابتدای سال جدید به همراه نسخه انحصاری 43250 پوندی به عنوان 50 مدل در بریتانیا عرضه شود و به‌عنوان یک نسخه ترکبی پلاگین با قدرت 222 اسب‌بخاربه فروش گذاشته شود. این تنها یکی از سه پیشرانه ارائه شده با محدوده 408 است.

این مدل خودرو از ویژگی مدولار EMP2 308 استفاده می‌کند. پژو 408 دارای طولی برابر با 4690 میلی‌متر و ارتفاع 1480 میلی‌متر است که باعث می‌شود از خودروی 308 در طول 440 میلی‌متر بیشتر و در ارتفاع نیز 40 میلی‌متر بلندتر باشد. می‌توان گفت که این مقدار در همین جا راضی‌کننده است. برای ساخت این محصول، هفت سال زمان نیاز بود چون در ابتدا کمی ساختارشکن تلقی می‌شد ولی توانست توجه افراد نظارتی را به خود جلب کند.

مدیر پروژه، Pierre-Paul Mattei، گفت که قدرت حرکت بدون فضای کافی در خودرو باعث می‌شد این مسئله ممکن بنظر نرسد. او همچنین اشاره کرد:

پس از اعمال این ویژگی روی یک فست‌بک کلاسیک نظیر پژو 508، شاهد هستیم که ستون وسط خودرو شروع به پایین آمدن می‌کند، اما در اینجا پشت در عقبی دسترسی به فضای پشتی خودرو را راحت‌تر می‌کند.

جلوپنجره پژو اینجا نیز مانند بقیه هم‌نسلان آن است، اما شکلی مدرن‌تر به آن بخشیده است و هر چه بیشتر به سمت بدنه حرکت کنیم، الگوی رنگ عمودی برجسته‌تر می‌شوند. این جلوپنجره برای بقیه نسل‌های خودروهای برقی نیز خوب است و در آینده نیز احتمالا دوباره مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

فضای داخلی در اینجا توسعه یافته است؛ طراحان توانستند با بهترین قطعات 308، خودرویی به نام 408 درست کنند. در این خودرو از جدیدترین طرح i-Cockpit نظیر صفحه‌ نمایش دیجیتال و صفحه نمایش لمسی 10.0 اینچی استفاده شده که می‌توان با اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو به آن متصل شد. خودروسازان برای آن از فضای ذخیره‌سازی گسترده‌ای نیز استفاده کرده‌اند.

قرار است که از ابتدای عرضه این خودرو سه پیشرانه عرضه شود؛ دو مدل هیبریدی پلاگین که با برد الکتریکی 308 PHEV در 40 مایل مطابقت دارد و یک موتور 1.2 لیتری توربوشارژ بنزینی که دارای قدرتی برابر با 128 اسب بخار است. تمامی این‌ها می‌توانند به گیربکس اتوماتیک متصل شوند. تا پایان سال 2023، موتور بنزینی با یک واحد هیبریدی جایگزین خواهد شد و اگرچه هنوز تاریخی مشخص نشده است ولی قرار است یک موتور الکتریکی e-408 نیز به دنبال آن عرضه شود.

کمپانی پژو امیدوار است که با رونمایی از خودروی پژو 408 علاقمندان بیشتری به شرکت بیایند چون از نظر قیمتی چیزی بین 308 و 3008 (دومی از 33225 پوند شروع می‌شود) است، گرچه از نظر طولی بیشتر شبیه به سدان 508 است.

اورلی برسون، مدیر محصول 408، گفته است که ممکن است مشتریان ما خواهان فضای بیشتر اما تجربه رانندگی مشابه باشند، یا اینکه به دنبال خودرویی متفاوت‌تر و تجربه رانندگی بهتر هستند و یا اینکه سدان‌های مدرن‌تری می‌خواهند. نقطه مشترک تمام این افراد این است که با ذهنی باز به دنبال خودرو می‌روند و فقط کارکرد ماشین آنها را جذب نمی‌کند.

هیچ خطری 508 را تهدید نمی‌کند

پژو 408 بیشتر می‌تواند رقیب سدان‌های کلاسیک باشد تا شاسی بلندها در نتیجه خطری برای 508 وجود ندارد. فیل یورک، رئیس بازاریابی پژو عقیده دارد که 508 نمادی برای برند است. آن جزو محصولی بسیار سطح بالا محسوب می‌شود.

با وجود پژو 508 PSE [PHEV عملکرد]، پژو 508 SW نیازهای خاص مشتری را برآورده خواهد کرد. در سال گذشته، در مقایسه با 12200 دستگاه 3008، پژو بیش از 1200 دستگاه 508 در بریتانیا فروخت اما یورک پیشنهاد کرده که 508 نقش مهمی در بازار داشته است.

پرسش و پاسخ: پیر پل ماتی، مدیر پروژه پژو 408

هفت سال از شروع پروژه گذشته است، نگران این نبودید که ماشین قدیمی شده باشد؟

امیدواریم فرد دیگری به طراحی این ماشین روی نیاورد چون فرصت عالی برای ما است.

چرا پژو 308 و 408 جدید به صورت پشت سر هم ساخته شدند؟

چون می‌دانستیم که قطعات پژو 308 و 408، به‌ویژه فناوری‌های چراغ‌های جلو و عقب کدامند. جلوپنجره خودروها دقیقا مانند هم بود. فضای داخلی 408 را طراحی کردیم، سپس آن را در 308 نیز استفاده کردیم.

بزرگترین چالش طراحی چه بود؟

می‌دانستیم که طراحی سدان کلاسیک شدنی نخواهد بود. جوری آن را طراحی کردیم که هم جادار باشد و هم پویایی خود را حفظ کند.

چرا سپر عقب این خودرو با دیگر پژوها متفاوت است؟

سپر عقب باعث می‌شد که ماشین باریک به نظر برسد ولی اینطور نیست. خیلی هم جادار است. تضاد رنگ بدنه با این سپر ما را نجات داد.

نوشته نسل جدید پژو 408 معرفی شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

کاوشگر فضایی لوسی در راه تروجان‌های مشتری سری هم به زمین زد!

کاوشگر فضایی لوسی

کاوشگر فضایی لوسی با هدف تحقیق بیشتر در مورد منظومه شمسی به فضا پرتاب شده است. مقصد اصلی این کاوشگر تروجان‌های مشتری است. تروجان‌های مشتری گروه بزرگی از سیارک‌ها هستند که در همان مدار گردش سیاره مشتری به دور خورشید قرار دارند.

اما لوسی به صورت مستقیم مسیر را تا مدار مشتری طی نمی‌کند؛ در عوض با استفاده از مانورهای کمانه‌ای این کار را انجام می‌دهد. این کاوشگر فضایی در یکی از این مانورها به دور زمین هم چرخیده است و تعدادی از مشاهده‌کنندگان خوش‌شانس فضایی توانسته‌اند لوسی را قبل از بازگشت به فضا ببینند.

کاوشگر فضایی ناسا در روز یکشنبه ساعت هفت و چهار دقیقه، شانزدهم اکتبر، به فاصله 220 مایلی سطح زمین رسیده بود. البته برنامه‌ریزی‌ها بر این بود که لوسی حتی از این فاصله هم نزدیکتر بیاید، اما با توجه به مشکل به وجود آمده در یکی از پنل‌های خورشیدی کاوشگر، تیم سازنده آن ترجیح داد که ریسک نکند و آن را با فاصله بیشتری از سطح زمین رد کند.

دو پنل خورشیدی در لوسی به کار رفته است که بعد از پرتاب به فضا، یکی از پنل‌ها به درستی کار نکرده و در جای خود چفت نشده است. در واقع آن طور که تیم سازنده عنوان کرده، این صفحه بعد از پرتاب به صورت کامل گسترده شده، اما کاملاً در جای خود چفت نشده است. با توجه به نیروی گرانش زمین، نزدیک شدن این کاوشگر به سطح زمین می‌توانست باعث به وجود آمدن مشکلاتی در این پنل شود.

کاوشگر فضایی لوسی

ریچ بارنز، مدیر این پروژه فضایی ناسا، گفته است: «در برنامه‌ریزی اولیه طرح ما بر این بود که لوسی حدود 30 مایل نزدیکتر به مدار زمین گردش کند، اما وقتی چفت نشدن پنل خورشیدی آن برای ما محرز شد، ریسک نکردیم و ترجیح دادیم سوخت ذخیره کاوشگر را حفظ کنیم و لوسی با فاصله بیشتری از سطح زمین گذر کند تا گرانش زمین تاثیر منفی بر کارکرد پنل خورشیدی آن نداشته باشد.»

بعد از گذر از زمین، لوسی از کنار ماه هم گذشت و فرصتی به دست آورد تا تصاویری نیز از ماه بگیرد. از این تصاویر برای کالیبراسیون استفاده می‌شود، چرا که ماه شباهت زیادی به سیارک‌هایی دارد که لوسی در مورد آنها تحقیق خواهد کرد.

جان اسپنسر از دانشمندان حاضر در این پروژه بیان کرده است: «من بابت آخرین تصاویری که لوسی از ماه خواهد گرفت، بسیار هیجان‌زده هستم. شمارش حفره‌ها برای درک بهتر تکامل تروجان‌های مشتری ضروری است و این مهم به لطف اطلاعات لوسی میسر خواهد شد. گرفتن تصاویر حفره‌های ماه اولین فرصت برای آزمایش قابلیت لوسی در یافتن حفره‌ها است. تصاویر گرفته شده توسط لوسی با تصاویر موجود دیگر مقایسه می‌شود تا عملکرد آن بهتر سنجیده شود.»

نوشته کاوشگر فضایی لوسی در راه تروجان‌های مشتری سری هم به زمین زد! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

سخنان عجیب معاون وزیر ارتباطات؛ مقصر مدیران کسب‌و‌کارها هستند که به حرف مسئولین گوش ندادند!

همایش روز ملی تجارت الکترونیک با حضور تعدادی از مسئولان و نمایندگان کسب‌و‌کارها و اهالی رسانه‌ها در حالی برگزار شد که محمود لیائی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، مدیران کسب‌و‌کارهای آنلاین را به عدم استفاده از پلتفرم‌های داخلی متهم کرد.

لیائی هفته گذشته در یک مصاحبه اعلام کرد که به دلیل اختلالات به وجود آمده، درآمد شرکت پست به یک سوم کاهش پیدا کرده است و این موضوع نشان می‌دهد که یک سوم مرسولات پستی و معاملات از طریق اینترنت بین‌الملل و پلتفرم خارجی انجام می‌گرفته است.

وی در آن گفتگو تاکید کرد  که مدیران ارشد کشور سال‌ها در تلاش هستند تا کسب و کارها را به حضور در پلتفرم‌های داخلی تشویق کنند تا اگر مشکلاتی مانند تحریم یا فیلترینگ رخ داد دچار مشکل نشوند اما حالا این روش‌ها جواب نداده و این مساله مشکلات متعددی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

حال معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست در سخنانی که به نظر می‌رسد برای جبران سخنان قبلی خود است انگشت اتهام را به سمت مدیران کسب‌و‌کارهای آنلاین نشانه گرفت.

لیائی با اشاره به فشار رسانه‌ها در خصوص اظهار نظر قبلی‌اش مبنی بر کاهش درآمد شرکت پست به علت فیلترینگ اینستاگرام توضیح داد: چند سالی است مسئولان تاکید می‌کنند که کسب‌وکارها به‌جای استفاده از ابزاری خارجی نظیر اینستاگرام از پلتفرم‌های رسمی که حاکمیت آماده کرده استفاده کنند و آنجا را رونق دهند.

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: مردم به صحبت‌های مسئولین توجهی نداشتند و کسب و کار خود را در پلتفرم‌های خارجی توسعه دادند. حال به علت شرایط کشور، اینستاگرام فیلتر شده و همه مردم نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه با پاک کردن صورت مساله تاکید کرد: اگر اینستاگرام خودش ایرانی‌ها را محدود می‌کرد، چه جوابی می‌خواستند بدهند؟

لیائی با متهم کردن صاحبان کسب و کار در خصوصی و عدم استفاده از پلتفرم‌های داخلی گفت: در حال حاضر نوک تیز پیکان انتقادات به سمت مسئولان است، اما دلیل این وضعیت بی‌توجهی کسب و کارها به صحبت‌های مسئولین درخصوص استفاده از پلتفرم‌های داخلی است!

نوشته سخنان عجیب معاون وزیر ارتباطات؛ مقصر مدیران کسب‌و‌کارها هستند که به حرف مسئولین گوش ندادند! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

عرضه کارت گرافیکی انویدیا RTX 4080 به علت وجود مشکلی عجیب به تعویق افتاد!

شرکت انویدیا با صدور بیانیه‌ای نامتعارف اعلام کرده که عرضه کارت گرافیکی RTX 4080 با حافظه داخلی 12 گیگابایتی به‌دلیل مشکلات نامگذاری این محصول به تعویق افتاده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود کارت گرافیکی RTX 4080 12GB همزمان با مدل قدرتمندتر RTX 4080 16GB در روز 16 نوامبر (25 آبان ماه) عرضه شود؛ اما از زمان رونمایی سری 40 طی ماه گذشته در خصوص عرضه مدل RTX 4080 12GB حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح شده است. انویدیا در پاسخ به این مناقشات اعتراف کرد که کارت گرافیکی RTX 4080 12GB با شیوه درستی نامگذاری نشده و عرضه 2 پردازنده گرافیکی با نام مشابه 4080 امری سردرگم‌کننده است. انویدیا در بخشی از بیانیه خود اعلام کرد:

“کارت گرافیکی RTX 4080 12GB یک محصول فوق‌العاده است؛ اما الگوی نامگذاری مورد استفاده برای آن صحیح نبوده است. داشتن 2 پردازنده گرافیکی با نام مشابه 4080 مایه سردرگمی کاربران است. بنابراین ما عرضه مدل RTX 4080 12GB را به زمان دیگری موکول می‌کنیم. کارت گرافیکی RTX 4080 16GB محصولی شگفت‌انگیز بوده و عرضه آن در روز 16 نوامبر مایه خرسندی گیمرها در تمامی مناطق جهان خواهد بود.”

از زمان معرفی کارت RTX 4080 12GB الگوی نامگذاری سری RTX 4080 همواره محل مناقشه میان رسانه‌ها و مصرف‌کنندگان بوده است. شمای نامگذاری مورد استفاده توسط انویدیا نشان می‌دهد که تنها تفاوت میان کارت‌های گرافیکی RTX 4080 12GB و RTX 4080 16GB به ظرفیت حافظه گرافیکی آنها مربوط می‌شود. این در حالیست که در واقعیت، توان پردازشی مدل RTX 4080 12GB به میزان قابل‌توجهی کمتر بوده و تعداد هسته‌های CUDA در آن 27 درصد کمتر از RTX 4080 16GB است. همچنین پهنای گذرگاه حافظه نیز در این مدل کاهش یافته است. در نتیجه کارت گرافیکی RTX 4080 12GB بایستی از عملکردی کاملا متفاوت در مقایسه با مدل بزرگ‌تر RTX 4080 16GB برخوردار باشد. این موضوع در برخی نمودارهای عملکردی ارائه شده توسط انویدیا نیز کاملا مشهود است.

اگرچه عرضه کارت‌های گرافیکی دسکتاپی با اسامی مشابه و قابلیت‌های متفاوت از سوی انویدیا چندان بی‌سابقه نیست؛ اما بایستی خاطرنشان کرد که بخش عمده‌ای از نابه‌سامانی در الگوی نامگذاری پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپی به چشم می‌خورد. RTX 4080 12GB احتمالا بارزترین نمونه از گمراه‌سازی مشتریان با اسامی مشابه محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش وبسایت Gamers Nexus به‌نظر می‌رسد که عرضه مجدد کارت گرافیکی RTX 4080 12GB علاوه بر تغییر نام این محصول، تعدیل قیمت آن‌را نیز به‌دنبال داشته باشد. در حال حاضر یکی از نظریات رایج این است که انویدیا بار دیگر به الگوی نامگذاری RTX 4070 و RTX 4070 Ti بازخواهد گشت؛ اما هنوز در این رابطه هیچ‌گونه اطلاعات قطعی در دست نیست.

اگرچه این اقدام به منزله یک پیروزی برای مشتریان و تصمیمی درست از جانب انویدیا است؛ اما چنین اقدامی احتمالا برای شرکای تجاری تولیدکننده کارت‌های گرافیکی سفارشی انویدیا چندان خوشایند نخواهد بود. این شرکت‌ها در مراحل پایانی تولید، بسته‌بندی و بازاریابی کارت RTX 4080 12GB قرار داشتند؛ اما اکنون بایستی تمامی این فرآیند یا بخش عمده‌ای از آن‌را مجددا پشت سر بگذارند. این اقدام برای تطبیق محصول با نام و قیمت‌گذاری جدید حیاتی خواهد بود. با این‌حال بر اساس گزارشات، انویدیا بخشی از هزینه‌های مربوط به این تغییرات را به شرکای تجاری طرف قرارداد خود پرداخت خواهد کرد.

عرضه کارت گرافیکی RTX 4080 16GB کماکان در دستور کار کمپانی قرار داشته و این محصول مطابق جزئیات پیش‌تر اعلام شده در روز 25 آبان ماه با قیمت‌گذاری پایه 1199 دلاری روانه بازار خواهد شد.

نوشته عرضه کارت گرافیکی انویدیا RTX 4080 به علت وجود مشکلی عجیب به تعویق افتاد! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

همکاری مرسدس بنز و اپل موزیک برای ارائه قابلیت صدای فضایی!

ویژگی محبوب سرویس اپل موزیک با نام صدای فضایی (Spatial Audio) برای نخستین بار به خودروها راه خواهد یافت. شرکت مرسدس بنز اعلام کرده که از امروز، سرویس اپل موزیک با قابلیت صدای فضایی را به تعدادی از خودروهای خود اضافه می‌کند. با این‌حال پشتیبانی از قابلیت مذکور امری هزینه‌بر خواهد بود.

شرکت‌های مرسدس بنز و اپل با صدور یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که اپل موزیک با قابلیت صدای فضایی اکنون و در ابتدا با سیستم سرگرمی اطلاعاتی MBUX در مرسدس میباخ کلاس S، مدل‌های EQE، EQS SUV، EQS و EQE SUV یکپارچه‌سازی خواهد شد. این ابزار در صورت استفاده از سیستم صوتی Burmester 3D یا 4D با 31 عدد بلندگو در اختیار خودروهای مورد اشاره قرار می‌گیرد. به‌کارگیری این سیستم‌ها به‌ترتیب موجب افزایش قیمت 4550 و 6730 دلاری خودروها در زمان خرید آنها می‌شود.

این سیستم‌ها امکان پخش صدا با کیفیت استودیویی برتر ار هر سالن کنسرت و خلق تجربه شنیداری کاملا فراگیر با صدایی بی‌نظیر، چند بعدی و بسیار واضح را فراهم می‌کنند. اولیور شوسر؛معاون ارشد واحد اپل موزیک و بیتس با صدور بیانیه‌ای به تبلیغ این شراکت جدید پرداخت. وی گفت:

“کیفیت صدا برای اپل موزیک بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل ما بابت همکاری با مرسدس بنز بسیار هیجان‌زده هستیم. در نتیجه این همکاری، اپل موزیک با قابلیت صدای فضایی برای نخستین بار به‌صورت بومی در یک خودرو پیاده‌سازی می‌شود. صدای فضایی در شیوه خلق محتوا توسط هنرمندان و گوش دادن طرفداران به موسیقی، تحولی انقلابی را ایجاد می‌کند. توصیف چنین تجربه‌ای در قالب کلمات غیرممکن است. شما باید شخصا به موسیقی گوش دهید تا قدردان کیفیت خیره‌کننده آن باشید. اکنون ما با همکاری مرسدس به منظور خلق تجربه موسیقی کاملا فراگیر برای مشتریان خود در سراسر جهان فرصت‌های بیش‌تری را در اختیار داریم.”

این نخستین بار است که سرویس اپل موزیک با قابلیت صدای فضایی به سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خودروها تعمیم پیدا می‌کند. اپل در سال گذشته و برای نخستین بار از این ویژگی همراه با قابلیت پشتیبانی از پخش بدون اتلاف رونمایی کرد. کلیه مشترکین اپل موزیک بدون پرداخت هرگونه هزینه اضافی به قابلیت‌های صدای فضایی و پخش بدون اتلاف دسترسی دارند.

نوشته همکاری مرسدس بنز و اپل موزیک برای ارائه قابلیت صدای فضایی! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.