جعبه گشایی ردمی نوت ۷

جعبه گشایی ردمی نوت 7

ردمی نوت ۷ اولین محصول پس از تغییر سیاست شیائومی در زمینه‌ی گوشی‌های سری ردمی است. ردمی به برند مجزایی تبدیل شده که زیرنظر شیائومی فعالیت می‌کند.

خطوط نازکا؛ اشکال غول آسای اسرار آمیز باستانی با پیامی مرموز

خطوط نازکا

خطوط نازکا (Nazca Lines) با تاریخ کهن و اسرارآمیز سازندگان خود هنوز رازهای ناگفته زیادی در خود پنهان دارد. با گذشت سال‌ها هنوز این اشکال شگفت انگیز  محققان را به خود مشغول می‌کند و به دنبال کشف پیام اسرارآمیز آن‌ها هستند.

خطوط کویر نازکا در جنوب پرو به نوعی پنهان شده است. در یک فلات بلند و خشک در میان قله‌های کوه‌های آند که سهم بارش سالانه آن در سال تنها ۲۰ دقیقه است. سهمی که درمیان دیگر بیابان‌ها نیز ناچیز است. زمینی با چشم انداز وسیع، مسطح و عاری از شن و ماسه که گرد و غبار بسیار کمی دارد. در نتیجه فرسایش نیز در آنجا عملا غیر ممکن است. همه این خصوصیات منطقه نازکا را به بهترین مکان برای نگهداری آثاری شگفت از گذشتگان تبدیل کرده که گویی برای بیان راز بزرگی به ما ساخته و پرداخته شده‌اند.

خطوط نازکا

سرخپوستان نازکا در میانه سال‌های ۵۰۰ قبل از میلاد تا ۵۰۰ بعد از میلاد، در حدود ۷۰۰ شکل متفاوت را در زمینی به مساحت ۵۰۰ کیلومتر مربع اجرا کرده‌اند. در مکانی دور از دسترس تغییرات زمانه تا شاید حامل پیامی مهم برای آیندگان بشر باشند و این تدبیر خود بر اهمیت خطوط نازکا می‌افزاید. خصوصیات زمین در منطقه نازکا منحصر به فرد است. لایه خاک روی زمین که مملو از اکسید آهن است، رنگ قرمز تیره‌ای دارد و کمی که به عمق می‌رویم خاکی سبک‌تر و روشن‌تر را می‌توانیم ببینم. هنرمندان باستانی نیز به خوبی از این خاصیت استفاده کرده‌اند و با یک لایه برداری ساده همچون شخم‌زدن با عمقی در حدود ۳۰ سانتی متر و نمایش لایه روشن‌تر به روی زمین، ماده‌ای ساده و ماندگار برای اجرای آثار شگفت انگیز خود خلق کردند.

موضوعات مورد توجه این هنرمندان باستانی متنوع است. از حیوانات گرفته تا گیاهان، گل‌ها، اشیا دیگر و حتی اشکال هندسی! گاهی با دیدن موجودی آشنا لبخندی بر لب می‌زنیم و گاهی با موجودی روبرو می‌شویم که دو دست عظیم یا یک دست و تنها چهار انگشت دارد که گویی در حال تلنگر زدن به تصورات ما است. هر چند یک چیز غیر قابل انکار و اسرار آمیز در میان همه این تصاویر مشترک است و آن ابعاد اجرای این اشکال است. در عین بزرگی از کیفیت اجرای خطوط راست در اشکال نیز چیزی کم نشده است. همچنین این خطوط به نحوی اجرا شده که به نظر پیوسته و با یک حرکت پیاده شده است. همانند زمانی که طرحی را به روی کاغذ با یک بار گذاشتن مداد و بدون برداشتن آن، به طور پیوسته اجرا کنیم. اگر به زمان اجرای آثار فکر کنیم عملیاتی بسیار نادر و بی‌نظیر انجام گرفته است.

خطوط نازکا

شاید یکی از راه‌های درک اسرار خطوط نازکا را بتوان در روایت‌های کشف آن، پیدا کرد. روایت‌هایی که گوناگون است. گاهی از سفری با هواپیما بر فراز نازکا صحبت می‌شود که در دهه ۱۹۲۰ اتفاق افتاده است. مسافران پرواز گزارش دادند که باندهای ساده و اولیه از فرود را در روی زمین برهوت مشاهده کرده‌اند. در عین حال نامی از مجیا باستان‌شناس پرویی نیز در تاریخ کشف این خطوط برده می‌شود. مجیا در سال ۱۹۲۷ در حین پیاده روی نزدیک کوه‌ها متوجه این خطوط شده‌ بود. هر دو این روایت‌ها اشاره روشنی به این نکته دارد که برای دیدن این علامت‌ها باید از بالا و دور به آن‌ها نگاه شود.

خطوط نازکا چگونه و چرا؟

شگفتی خطوط نازکا به حدی بوده که طیف گسترده‌ای از دانشمندان و محققان به دنبال کشف هدف از ساخت این علایم و شیوه ساخت آن‌ها به کندوکاو مشغول شدند. با دیدن آلات ساده چوبی تنها بر حیرت محققان اضافه شد و به سرعت جبهه گیری‌هایی شکل گرفت. آن‌ها سعی کردند با دانش خود در حد عالمان همان جامعه باستانی و ساده دست به بازسازی خطوط بزنند. شاید بهترین روش، اجرای یک طرح کوچک و بعد مقیاس‌بندی آن برای اجرای طرح بزرگ و نهایی روی زمین بود. بدین نحو نیازی به اجرای طرح از آسمان نبود.

حقیقتاً رمز و راز در علت ساخت آثار باستانی خطوط نازکا نهفته است، نه چگونگی پیاده سازی آن‌ها؛ اما طیف توضیحات بسیار گسترده‌ای که از طرف محققان و دانشمندان برای اثری که در ۲۰۰۰ سال پیش اجرا شده، حیرت‌انگیز است.
از توجیه رفتار دینی و نیایشی به عنوان هدف اجرای خطوط نازکا تا دست داشتن موجودات فرا زمینی برای استفاده از خطوط به عنوان نشانگرهای فرود ادوات هوایی موجودات فضایی، در این مجموعه دیده می‌شود. حتی ایده یک تقویم آسمانی و محلی برای آموزش ستاره‌شناسان اولیه نیز در این میان است.

خطوط نازکا

از آنجا که در چنین محیط خشکی آب نقش بسیار مهمی دارد، همانطور که در فرهنگ مردم منطقه دیده شده‌ است، این خطوط می‌تواند به نوعی به مراسم نیایش آب از درگاه خدایان باستانی یا حتی به عنوان راهنمایی برای استفاده از منابع آب زیر زمینی باشد. پیدا شدن ظروف نگهداری آب با طرح‌های مشابه خطوط نازکا نیز به طرفداران این باور کمک کرده‌ است.
اما شاید، به جای اجرای اثری در ابعادی در حدود ۹۳۵ فوت، راه ساده‌تری هم برای راهنمایی به سمت منابع آب در دسترس سرخپوستان باستانی بود. تصاویری که برای دیدن آن‌ها حداقل باید بر بلندی تپه‌ها یا دامنه کوه‌ها ایستاده‌ باشید. همچنان که در سال ۲۰۱۴ نیز یک خلبان در حین پرواز متوجه چند شکل جدید شد که نشان می‌دهد با همه تجسس‌های عصر مدرن چگونه خطوط نازکا می‌توانند از دید پنهان شوند.

خطوط نازکا

اکنون خطوط نازکا جز میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود و با توجه به اهمیت و علاقه توریست‌ها به آن سعی در حفظ آن است. هر کسی می‌تواند در پرو با اتوبوس به دیدن خطوط نازکا برود ولی بهترین راه برای تجربه آن‌ها تماشا از بالا در پهنه کویر نازکا است تا برای لحظاتی عمیقا جدیت و تلاش غریب مردمانی را از دوران گذشته تصور کنیم که با شکستن سد زمان تلاش می‌کردند با بشر امروز پیامی را که مهم می‌پنداشتند، در میان بگذارند.

نوشته خطوط نازکا؛ اشکال غول آسای اسرار آمیز باستانی با پیامی مرموز اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

خطوط نازکا؛ اشکال غول آسای اسرار آمیز باستانی با پیامی مرموز

خطوط نازکا

خطوط نازکا (Nazca Lines) با تاریخ کهن و اسرارآمیز سازندگان خود هنوز رازهای ناگفته زیادی در خود پنهان دارد. با گذشت سال‌ها هنوز این اشکال شگفت انگیز  محققان را به خود مشغول می‌کند و به دنبال کشف پیام اسرارآمیز آن‌ها هستند.

خطوط کویر نازکا در جنوب پرو به نوعی پنهان شده است. در یک فلات بلند و خشک در میان قله‌های کوه‌های آند که سهم بارش سالانه آن در سال تنها ۲۰ دقیقه است. سهمی که درمیان دیگر بیابان‌ها نیز ناچیز است. زمینی با چشم انداز وسیع، مسطح و عاری از شن و ماسه که گرد و غبار بسیار کمی دارد. در نتیجه فرسایش نیز در آنجا عملا غیر ممکن است. همه این خصوصیات منطقه نازکا را به بهترین مکان برای نگهداری آثاری شگفت از گذشتگان تبدیل کرده که گویی برای بیان راز بزرگی به ما ساخته و پرداخته شده‌اند.

خطوط نازکا

سرخپوستان نازکا در میانه سال‌های ۵۰۰ قبل از میلاد تا ۵۰۰ بعد از میلاد، در حدود ۷۰۰ شکل متفاوت را در زمینی به مساحت ۵۰۰ کیلومتر مربع اجرا کرده‌اند. در مکانی دور از دسترس تغییرات زمانه تا شاید حامل پیامی مهم برای آیندگان بشر باشند و این تدبیر خود بر اهمیت خطوط نازکا می‌افزاید. خصوصیات زمین در منطقه نازکا منحصر به فرد است. لایه خاک روی زمین که مملو از اکسید آهن است، رنگ قرمز تیره‌ای دارد و کمی که به عمق می‌رویم خاکی سبک‌تر و روشن‌تر را می‌توانیم ببینم. هنرمندان باستانی نیز به خوبی از این خاصیت استفاده کرده‌اند و با یک لایه برداری ساده همچون شخم‌زدن با عمقی در حدود ۳۰ سانتی متر و نمایش لایه روشن‌تر به روی زمین، ماده‌ای ساده و ماندگار برای اجرای آثار شگفت انگیز خود خلق کردند.

موضوعات مورد توجه این هنرمندان باستانی متنوع است. از حیوانات گرفته تا گیاهان، گل‌ها، اشیا دیگر و حتی اشکال هندسی! گاهی با دیدن موجودی آشنا لبخندی بر لب می‌زنیم و گاهی با موجودی روبرو می‌شویم که دو دست عظیم یا یک دست و تنها چهار انگشت دارد که گویی در حال تلنگر زدن به تصورات ما است. هر چند یک چیز غیر قابل انکار و اسرار آمیز در میان همه این تصاویر مشترک است و آن ابعاد اجرای این اشکال است. در عین بزرگی از کیفیت اجرای خطوط راست در اشکال نیز چیزی کم نشده است. همچنین این خطوط به نحوی اجرا شده که به نظر پیوسته و با یک حرکت پیاده شده است. همانند زمانی که طرحی را به روی کاغذ با یک بار گذاشتن مداد و بدون برداشتن آن، به طور پیوسته اجرا کنیم. اگر به زمان اجرای آثار فکر کنیم عملیاتی بسیار نادر و بی‌نظیر انجام گرفته است.

خطوط نازکا

شاید یکی از راه‌های درک اسرار خطوط نازکا را بتوان در روایت‌های کشف آن، پیدا کرد. روایت‌هایی که گوناگون است. گاهی از سفری با هواپیما بر فراز نازکا صحبت می‌شود که در دهه ۱۹۲۰ اتفاق افتاده است. مسافران پرواز گزارش دادند که باندهای ساده و اولیه از فرود را در روی زمین برهوت مشاهده کرده‌اند. در عین حال نامی از مجیا باستان‌شناس پرویی نیز در تاریخ کشف این خطوط برده می‌شود. مجیا در سال ۱۹۲۷ در حین پیاده روی نزدیک کوه‌ها متوجه این خطوط شده‌ بود. هر دو این روایت‌ها اشاره روشنی به این نکته دارد که برای دیدن این علامت‌ها باید از بالا و دور به آن‌ها نگاه شود.

خطوط نازکا چگونه و چرا؟

شگفتی خطوط نازکا به حدی بوده که طیف گسترده‌ای از دانشمندان و محققان به دنبال کشف هدف از ساخت این علایم و شیوه ساخت آن‌ها به کندوکاو مشغول شدند. با دیدن آلات ساده چوبی تنها بر حیرت محققان اضافه شد و به سرعت جبهه گیری‌هایی شکل گرفت. آن‌ها سعی کردند با دانش خود در حد عالمان همان جامعه باستانی و ساده دست به بازسازی خطوط بزنند. شاید بهترین روش، اجرای یک طرح کوچک و بعد مقیاس‌بندی آن برای اجرای طرح بزرگ و نهایی روی زمین بود. بدین نحو نیازی به اجرای طرح از آسمان نبود.

حقیقتاً رمز و راز در علت ساخت آثار باستانی خطوط نازکا نهفته است، نه چگونگی پیاده سازی آن‌ها؛ اما طیف توضیحات بسیار گسترده‌ای که از طرف محققان و دانشمندان برای اثری که در ۲۰۰۰ سال پیش اجرا شده، حیرت‌انگیز است.
از توجیه رفتار دینی و نیایشی به عنوان هدف اجرای خطوط نازکا تا دست داشتن موجودات فرا زمینی برای استفاده از خطوط به عنوان نشانگرهای فرود ادوات هوایی موجودات فضایی، در این مجموعه دیده می‌شود. حتی ایده یک تقویم آسمانی و محلی برای آموزش ستاره‌شناسان اولیه نیز در این میان است.

خطوط نازکا

از آنجا که در چنین محیط خشکی آب نقش بسیار مهمی دارد، همانطور که در فرهنگ مردم منطقه دیده شده‌ است، این خطوط می‌تواند به نوعی به مراسم نیایش آب از درگاه خدایان باستانی یا حتی به عنوان راهنمایی برای استفاده از منابع آب زیر زمینی باشد. پیدا شدن ظروف نگهداری آب با طرح‌های مشابه خطوط نازکا نیز به طرفداران این باور کمک کرده‌ است.
اما شاید، به جای اجرای اثری در ابعادی در حدود ۹۳۵ فوت، راه ساده‌تری هم برای راهنمایی به سمت منابع آب در دسترس سرخپوستان باستانی بود. تصاویری که برای دیدن آن‌ها حداقل باید بر بلندی تپه‌ها یا دامنه کوه‌ها ایستاده‌ باشید. همچنان که در سال ۲۰۱۴ نیز یک خلبان در حین پرواز متوجه چند شکل جدید شد که نشان می‌دهد با همه تجسس‌های عصر مدرن چگونه خطوط نازکا می‌توانند از دید پنهان شوند.

خطوط نازکا

اکنون خطوط نازکا جز میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود و با توجه به اهمیت و علاقه توریست‌ها به آن سعی در حفظ آن است. هر کسی می‌تواند در پرو با اتوبوس به دیدن خطوط نازکا برود ولی بهترین راه برای تجربه آن‌ها تماشا از بالا در پهنه کویر نازکا است تا برای لحظاتی عمیقا جدیت و تلاش غریب مردمانی را از دوران گذشته تصور کنیم که با شکستن سد زمان تلاش می‌کردند با بشر امروز پیامی را که مهم می‌پنداشتند، در میان بگذارند.

نوشته خطوط نازکا؛ اشکال غول آسای اسرار آمیز باستانی با پیامی مرموز اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

کلان داده چگونه باعث ایجاد بحرانی بزرگ در علم شده است؟

کلان داده چگونه باعث ایجاد بحرانی بزرگ در علم شده است؟

کلان داده امروزه طرفداران زیادی دارد و بسیاری از فعالان علمی نیز از آن استفاده می‌کنند. البته، این پدیده‌ی مدرن ضعف‌هایی نیز دارد که در مقاله‌های علمی و داده‌های مرتبط خود را نشان داده است.

کاهش تولید تراشه‌های کایرین هواوی به‌دنبال بروز مشکل در کارخانه TSMC

TSMC یک کمپانی تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی است که تراشه‌های مورد استفاده در برخی هندست‌های اندرویدی و iOS را تولید می‌کند. کمپانی‌های طراح تراشه نظیر هواوی، اپل، کوالکام و مدیاتک فاقد امکانات لازم جهت تولید تراشه‌ها هستند و در میان مشتریان صنایع نیمه‌هادی TSMC جای می‌گیرند. امروز TSMC اعلام کرد که برای دومین بار طی کم‌تر از 6 ماه گذشته بروز یک مشکل فرآیند تولید تراشه در این شرکت را مختل نموده است.

به گزارش وب‌سایت Nikkei Asian Review، آخرین مشکل به یک ماده شیمیایی معیوب مربوط می‌شود که تولید صفحات ویفر را مختل می‌کند. این المان در ساخت تراشه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکل مذکور فرآیند تولید تراشه برای شرکت HiSilicon Technologies را تحت تاثیر قرار داده است. های‌سیلیکون به‌عنوان یکی از واحدهای تحت مالکیت هواوی مسئولیت طراحی قطعات کلیدی گوشی‌های این برند را بر عهده دارد. تراشه‌های سری کایرین هواوی نیز در این طیف جای گرفته و قدرت پردازشی گوشی‌های کمپانی را تامین می‌کنند.

کمپانی به منظور تعیین نحوه مواجهه با پیامدهای مالی احتمالی کماکان مشغول ارزیابی این حادثه است. در حال حاضر TSMC نگرانی خود در خصوص 3 ماهه جاری را اظهار نموده است. کاهش میزان تقاضای تراشه برای گوشی‌های آی‌فون اپل و سایر مدل‌های اسمار‌ت‌فون با قیمت‌گذاری ممتاز در چین بر عملکرد کمپانی تایوانی تاثیر منفی گذاشته است. TSMC از جنگ تجاری میان چین و ایالات‌متحده به‌عنوان یکی از مشکلات پیش روی اپل و سایر تولیدکنندگان هندست‌های رده‌بالا برای فروش هندست‌های خود یاد می‌کند.

در ماه آگوست سال گذشته TSMC با یک ویروس کامپیوتری دست‌به‌گریبان شد و این پدیده پروسه تولید تراشه‌های پیشرفته آی‌فون را برای مدت 3 روز مختل کرد. هنوز مشخص نیست که آیا مشکل ایجاد شده در کمپانی TSMC منجر به بروز تاخیر در عرضه گوشی‌های آینده هواوی خواهد شد یا خیر.

نوشته کاهش تولید تراشه‌های کایرین هواوی به‌دنبال بروز مشکل در کارخانه TSMC اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

جهرمی: با فیلتر اینستاگرام تهدیدات آن از بین نمی‌رود

 

 
«نظر آشکار و پنهان ما که در جلسات مختلف در مورد فیلترینگ اینستاگرام اعلام شده و آن این است که راه‌حل حذف تهدیدات اینستاگرام فیلتر شدن آن نیست.»
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه هشتمین همایش بانکداری الکترونیک با بیان این موضوع تاکید کرد که وزارت ارتباطات در جلسات مختلف با اعلام نظر کارشناسی خود گفته است  که فیلتر شدن اینستاگرام نمی‌تواند تهدیدات این شبکه را رفع کند؛ بلکه برعکس به دلیل اثراتی که این فیلتر در جامعه به دنبال دارد می‌تواند تصمیم‌گیری در این زمینه را با مشکل مواجه کند. 
 
جهرمی با اعلام اینکه وزارت ارتباطات به جز این نظر دیگری ندارد در جمع خبرنگاران گفت:‌ «در مورد اینستاگرام ملاحظاتی از سمت گروه‌های مختلف مطرح است. گروهی معتقدند این فضا تهدیداتی به دنبال داره و ترویج کننده رفتارهایی خارج از چارچوب کشور است؛ اما از سمت دیگر گروهی هم وجود دارند که می‌گویند تمام این فضا تهدید نیست و فضایی برای زندگی و رشد کسب‌وکارهای مختلف است.»
 
او با اشاره به اینکه داستان فیلتر اینستاگرام یک داستان جدید نیست و از سال ۹۲ مطرح بوده افزود:« تاکنون نهاد‌های تصمیم‌گیر در زمینه فیلترینگ در این خصوص تصمیمی نگرفته‌اند. نه کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در این زمینه تشکیل جلسه داده و دادستانی هم حکمی در این زمینه صادر نکرده است.» جهرمی با تاکید بر اینکه  وزارت ارتباطات به عنوان عضوی از کمیته تعیین مصادیق نظرات کارشناسی خود را اعلام کرده است گفت:  ما هم به وجود تهدیدات در این فضا واقف هستیم اما تجربه نشان می‌دهد که فیلتر راهکار حذف این تهدیدات نیست و حتی می‌تواند این تهدیدات را افزایش و فضا را به سمت دوقطبی شدن پیش ببرد.» وزیر ارتباطات بر این باور است که در این زمینه باید بین نهادهای تصمیم‌گیر هم‌افزایی شکل بگیرد و راه‌حل منطقی برای حذف تهدیدات این شبکه اجتماعی پیدا شود.
 
در انتظار هم‌افزایی نهاد‌های تصمیم‌گیر
محمد جواد آذری جهرمی در حالی از عدم وجود حکم دادستانی در مورد فیلتر اینستاگرام خبر می‌دهد که پیش از این سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی و دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از وجود یک حکم قدیمی در این زمینه خبر داده بود. جواد جاوید‌نیا با اعلام اینکه در این مورد یک حکم قدیمی وجود دارد و حکم جدیدی در این زمینه از سمت دادستانی صادر نشده است گفته بود:‌« نهادهای تصمیم‌گیر از جمله شورای عالی فضای مجازی نظرهای  موافقی با فیلتر اینستاگرام مطرح شده اما همه چیز را نباید به  حکم قضایی حل کرد.» او تاکید کرده بود که دستگاه قضایی در این زمینه در حال رایزنی و ایجاد هم‌افزایی برای تصمیم‌گیری در مورد اینستاگرام است.

کمیته مشترک وزارت ارتباطات و بانک مرکزی برای مقررات‌گذاری تشکیل شد

 
وزیر ارتباطات در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اعلام کرد کمیته مشترکی با حضور مراجع مقررات‌گذاری وزارت ارتباطات و بانک مرکزی تشکیل شده که قرار است تصمیم‌گیری در حوزه ICT و بانکداری در این کمیته انجام شود. همچنین معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد سند الزامات و ضوابط مربوط به رمزارزها، پیش‌نویس است و برای جمع‌آوری نظرات گوناگون درباره آن منتشر شده و سند نهایی نیست.
 
 
پنل فرصت‌ها و چالش‌های کسب‌وکارهای نوپا با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و علی دیواندری، رئیس مرکز پژوهشکده پولی و بانکی و دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد. در ابتدای پنل دیواندری اعلام کرد که باید به استقبال اتفاقات آتی در حوزه بلاک‌چین رفت و اثرات آن را دید و در ادامه گفت: «بانک مرکزی در این زمینه نگرانی ندارد و وارد موضوع می‌شود و بحث می‌کند.»
 
 
در ادامه این پنل ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به این سوال درباره الزامات و چارچوب‌های رمزارزها که روز گذشته منتشر شده و به نظر می‌رسد باعث می‌شود کسی وارد حوزه بلاک چین نشود، گفت: «این پیش‌نویس سیاست‌هاست و قرار است نظرات را جمع کند. در مقررات‌گذاری خوب شما معامله می‌کنید و بنابراین مقررات خوب ناشی از یک مصالحه میان کسب‌وکارها و رگولاتوری است. در کشور ما قوانین زیادی وجود دارد که اجرا نمی‌شود و علت آن این است که زور آنها نمی‌رسد که اجرایی شوند. این پیش‌نویس برای اظهارنظر روی سایت قرار گرفته و تاکنون نظراتی هم در این زمینه به ما رسیده است.»
 
محمدجواد آذری جهرمی در ادامه این پنل اعلام کرد بحث رمز‌ارزها نیاز به شفاف‌سازی دارد و در این باره گفت: «این یک بحث بیش از آنکه موضوع پولی و مالی باشد، تکنولوژیک است. ما بلاک‌چین را به عنوان یک سیستم تسویه بین‌بانکی در شعب پست بانک استفاده کردیم و می‌خواهیم نتایج را به نهاد مالی ارائه دهیم و در ادامه استانداردسازی باید توسط بانک مرکزی انجام شود. ما زنجیره‌ای از رمزارز را در یک نمونه تحقیقاتی سرمایه‌گذاری کردیم و پژوهشگاه فناوری اطلاعات به عنوان کارفرما موظف به ساختن یک نمونه رمزارز شد و این موضوع با پیمانکاری پست بانک پیش رفت. ما نتایج این تحقیق و توسعه را به بانک مرکزی ارائه می‌کنیم و آنها در این زمینه تصمیم‌گیری خواهند کرد.»
 
بانک‌های ما ساختار بروکراتیک دارند
 
دیواندری در پاسخ به این سوال که ساختار دولتی بانک‌های ما آمادگی انطباق با انقلاب بلاک‌چین را دارد یا خیر گفت: «کار سختی است و بانک‌های ما ساختار بروکراتیک دارند و در حال حاضر با ظهور فناوری‌های جدید چالش هضم کردن این فناوری‌ها ایجاد شده و باید به سمت بانکداری باز رفت. سیستم‌های فعلی امکان ارتباط با استارت‌آپ‌ها و اجازه اینکه کیفیت خدمات توسط آنها ارتقا پیدا کند را فراهم نکردند و چالش نظام بانکی این است که اگر کیفیت خدمات و تحول در حوزه پرداخت می‌خواهند باید سیستم‌های خود را تغییر دهند. ستون فقرات خدمت مهم است اما می‌توان جزییات زیادی را دید و باید به این مساله فکر کرد که فناوری‌های جدید می‌توانند مکمل خوبی باشند و به طور مستقل می‌توانند کارهای خوبی انجام دهند و فین‌تک‌ها می‌توانند نقش خوبی در این زمینه ایفا کنند.»
 
ورود به حوزه اجرا مانع چابکی رگولاتوری می‌شود
 
در ادامه، حکیمی در پاسخ به این سوال که سرعت کمتر رگولاتوری نسبت به کسب‌وکارهای فناورانه چه تاثیری در فضا دارد گفت: «کسب‌وکارها برای خودشان کار می‌کنند و من برای دولت کار می‌کنم و طبیعی است که سرعت من کمتر باشد و این در همه جای دنیا مصداق دارد و به همین دلیل برخی خطوط برای رگولاتور مهم است و جزییات کسب‌وکارها برایش مهم نیست. من باید خطوطم را مشخص کنم و لازم نیست با همه مجادله کنم و باید خطوط قرمزم را اعلام کنم و همه از آنها آگاه باشند. نکته مهم در خطوط قرمز، بحث امنیت است و این امکان‌پذیر نیست که اطلاعات در اختیار همه قرار گیرد. زیرا مبنای اصلی سیستم بانکی اعتماد است. در قواعد PSD2 گفته شده که بحث احراز هویت توسط بانک انجام شود و فین‌تک‌ها دیگر موارد را انجام دهند. رگولاتور هم باید چنین موضعی داشته باشد. قوانین باید ساده باشد اما باید بسیار به آنها فکر شود. ورود رگولاتور به جزییات به معنی وارد شدن به باتلاقی که از آن خارج نمی‌شود.»
 
در همین رابطه وزیر ارتباطات اعلام کرد رگولاتور زمانی که وارد حوزه اجرا می‌شود به شدت چابکی خود را از دست می‌دهد و در ادامه گفت: «من هم اگر در بانک مرکزی بروم با توجه به ساختار موجود، نوع عملکردم چیزی جز اینکه بانک مرکزی عمل می‌کند نخواهد بود. بانک مرکزی شبکه شتاب و شاپرک را دارد و در بازار دخیل است و به همین دلیل اینرسی دارد. وزارت ارتباطات هم چابکی لازم را نداشت اما در حال حاضر کمی چابک‌تر شدیم. نکته بعدی این است که نتایج امیدبخشی پس از آزادسازی داده‌ها رخ داد و بحث داده‌های باز برای اولین بار در سازمان فضایی رخ داد و ۱۰۰ استارت‌آپ در حوزه کشاورزی از اطلاعات آنها استفاده می‌کنند. باید زیرساخت‌ها مهیا می‌شد و با احتیاط به این حوزه وارد می‌شدیم. من گزارشی از اینکه چابکی لازم در این زمینه را نداریم نداشتم و اگر چنین باشد به آن رسیدگی می‌کنیم.»
 
به گفته جهرمی در بحث دولت الکترونیکی قوه قضاییه و نیروی انتظامی خودشان را مقید به اتصال نمی‌دانستند و دو هفته پیش شورای عالی فضای مجازی قوه قضاییه و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها را ملزم به اجرا دانست و در ادامه گفت: «اگر دستگاه‌ها به سامانه دولت الکترونیکی بپیوندند جهش بزرگی رخ داده است. نیروی انتظامی در حوزه کارت سوخت و شاهکار به ما پیوست و فرآیند خوب پیش می‌رود اما درباره اینکه این خدمات را به بخش خصوصی بدهند من فکر می‌کنم در آینده نزدیکی رخ خواهد داد.»
 
 
تعریف کارمزد، بار اجتماعی سنگینی دارد
 
پس از این گفت‌وگوها مجری از معاون فناوری‌های بانک مرکزی پرسید در حوزه بلاک‌چین فکر نمی‌کنید برای ورود بازیگران بزرگ نیاز به این مساله است که بانک مرکزی انگیزه بیشتری در نوع نگاهش به مساله رقابت داشته باشد و حکیمی در پاسخ به این سوال گفت: «یک دیوانه سنگی در چاه انداخت که صد عاقل نمی‌توانند در بیاورند و آن هم رایگان کردن کارمزدها بود که در دهه ۸۰ رخ داد. در حال حاضر کارمزد گذاشتن مجدد کار سختی است و بزرگترین مشکل کسب‌وکارها هم نبود منبع درآمد است. اصناف کارمزد نمی‌دهند و نمی‌شود برایشان کارمزد هم تعیین کرد. اما هر اکوسیستمی نیاز به کارمزد دارد و باید درآمد کسب شود. در دوران گوشت ۱۰۰ هزار تومانی کارمزد گذاشتن بسیار کار سختی است و بار اجتماعی سنگینی دارد و به همین دلیل سرویس‌های جدید تعریف شده و روی آنها کارمزد هم تعریف شده است. دایرکت دبیت یا برداشت مستقیم یکی از همین سرویس‌هاست. فلسفه وجود این سرویس‌ها هم این است که رگولاتوری به آنها فرصت تنفس داده و می‌توانند رشد کنند و برای ادامه فعالیت خود افق می‌بینند.»
 
در پایان، جهرمی اعلام کرد وزارت ارتباطات و با بانک مرکزی به این جمع‌بندی رسیدند که کمیته مشترکی برای مقررات‌گذاری در حوزه ICT و بانکداری تشکیل دهند و در این باره گفت: «جلسات منظمی بین رگولاتوری بخش ارتباطات که همان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و بانک مرکزی شکل گرفته و قرار است تصمیمات با هم‌پوشانی این دو نهاد گرفته شود که باعث رشد بازار شود.» او به طنز در پاسخ به گفته معاون فناوری‌های بانک مرکزی گفت: «اگر دیوانه‌ای سنگی انداخته لازم نیست حتما سنگ را در بیاوریم، بلکه شاید لازم است سنگ دیگری در چاه انداخته شود.»

فرصت ۲۰ روزه کمیسیون فرهنگی به وزارت ارتباطات در مورد بازی‌های رایانه‌ای

 
 
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ۲۰ روز به وزارت ارتباطات فرصت داد تا با تشکیل کمیته‌ای، بحث نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای را بررسی کند.
 
محمد اسماعیل سعیدی، نماینده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد روز گذشته (۸ بهمن) وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخ به سئوال نصرالله پژمانفر، عضو دیگر این کمیسیون، در جلسه کمیسیون فرهنگی حاضر شد.
سعیدی افزود: «سوال آقای پژمانفر درمورد بازی‌های رایانه‌ای و موضوع نظارت و صدور مجوز این بازی‌ها بود. آقای وزیر پاسخ داد که بحث صدور مجوز و نظارت بر بازی‌ها برعهده وزارت ارتباطات نیست. حوزه زیرساخت‌ها و بسترسازی در حیطه وظایف کاری آنها است. بحث نظارت برعهده سیستم قضایی و همچنین ارائه مجوزهای محتوا نیز مربوط به صدا و سیما و وزارت ارشاد است.» به گفته سعیدی، در این جلسه مقرر شد وزارت ارتباطات با تشکیل کمیته‌ای در عرض ۲۰ روز موضوع سوال آقای پژمانفر را بررسی کند. این کمیته با حضور کمیسیون فرهنگی، وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و صدا وسیما تشکیل خواهد شد تا موضوع مجوزها و نظارت بر بازی‌ها بررسی شود و پس از پایان مدت تعیین شده گزارشی به کمیسیون فرهنگی ارائه دهند.
سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا پژمانفر از پاسخ وزیر قانع شد، بیان کرد: «در مورد این سوال بحث قانع شدن یا نشدن مطرح نبود. البته سوال به صحن علنی ارائه نمی‌شود بلکه کمیسیون فرهنگی به وزارت ارتباطات فرصت داد تا موضوع را بررسی کند و مشخص شود که چه نهادی متولی مجوزها و نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای است و برای نظارت بر بازی‌ها راهکار ارائه دهند.»
 
پیشتر نیز عباس صالحی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درجلسه صحن علنی (۱۸ مهر) مجلس برای پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر درمورد «نبود نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای» در مجلس حاضر شده بود. در آن جلسه پژمانفر از نبود نظارت مناسب بر بازی‌های رایانه‌ای انتقاد کرد و معتقد بود بنیاد ملی بازی‌ها به عنوان ناظر بر بازی‌های رایانه‌ای به وظیفه خود عمل نمی‌کند.
صالحی، وزیر ارشاد نیز در پاسخ به سوال این نماینده گفته بود: «در حوزه نظارت بازی‌های یارانه‌ای ۱۵ ناشر مجوز دارند که این مجوز بر اساس استعلامات صورت گرفته است و مختص به بازی‌های خارجی است. قبل از انتشار باید برای بازی پروانه انتشار صادر شود و بر اساس رده‌بندی سنی امکان انتشار بازی فراهم می‌شود. همچنین نظارت‌های کافی درباره بازی‌های یارانه‌ای موبایلی هم صورت می‌گیرد.»
وزیر ارشاد همچنین در مورد نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: «نظارت‌ بنیاد به گونه‌ای است که نظام رده‌بندی سنی لحاظ شده تا خانواده‌ها بتوانند نظارت کافی داشته باشند.»
سوال پژمانفر از وزیر ارشاد به رای گذاشته شد و با ۹۴ رای موافق، نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.
چند روز پس از جلسه سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازی‌ها در نامه‌ای که به رسانه‌ها ارسال کرده بود، ادعای مجلس مبنی بر بی‌توجهی بنیاد به وظایف نظارتی‌ و قانونی‌اش، را با هیچ‌ یک از شواهد موجود بازار هم‌خوان ندانست.بنیاد تاکید می‌کند که این نهاد براساس وظایف نظارتی‌ در اساسنامه‌اش بر تمامی حوزه‌های مرتبط با تولید، تامین، واردات و صادرات بازی‌های ویدیویی و رایانه‌ای نظارتی فراگیر را اعمال کرده است.

رونمایی از پلتفرم استارتاپی الومدیکال

مطلب رونمایی از پلتفرم استارتاپی الومدیکال برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

در گردهمایی روسای بیمارستان‌های دارای بخش بین‌الملل، بایدهای دیجیتال مارکتینگ و آسیب‌شناسی صنعت مدیکال توریسم به بحث گذاشته شده و از پلتفرم الومدیکال نیز رونمایی شد. نخستین گردهمایی روسای بیمارستان‌های دارای بخش بین‌الملل روز دوشنبه هشتم بهمن در هتل اسپیناس‌پالاس و به همت شرکت آریامدتور و با حمایت رسانه‌ای مدتورپرس برگزار شد. دکتر سعید هاشم‌زاده رییس اداره گردشگری سلامت...

مطلب رونمایی از پلتفرم استارتاپی الومدیکال برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/

اسکوتر برقی بی ام و X2City معرفی شد

اسکوتر برقی بی ام و X2City معرفی شد

بی‌ام‌و موتورراد، اسکوتر برقی X2City جدید خود را برای بازار اروپا با قیمت ۲۷۴۲ دلار معرفی کرد که فروش آن از اواسط بهمن آغاز می‌شود.