هرآنچه باید درباره‌ی OneNote بدانید

هرآنچه باید درباره‌ی OneNote بدانید

OneNote اپلیکیشنی جامع برای یادداشت‌برداری است که از امکانات و پشتیبانی مناسبی برخوردار است؛ اما خیلی کم به آن توجه شده است.

نظریه ریسمان چگونه ما را به نظریه همه چیز می‌رساند؟

نظریه ریسمان چگونه ما را به نظریه همه چیز می‌رساند؟

نظریه‌ی ریسمان مهم‌ترین نامزد حال حاضر برای نظریه‌ی همه‌چیز است که شاید بتواند کوانتوم و نسبیت عام را با یکدیگر ترکیب کند.

نابودی حریم خصوصی شما توسط دوستانتان

محققان می‌توانند بفهمند شما چه پستی را روی شبکه اجتماعی منتشر خواهید کرد، حتی اگر آف باشید.
 
این پیش‌گویی 95 درصد درست از آب درمی‌آید حتی اگر کاربر موردنظر اکانتی هم نداشته باشد. حتماً می‌پرسید چگونه؟ 
 
بله از روی اکانت دوست شما و آنالیز مطالبی که دوست شما روی شبکه اجتماعی پست کرده، می‌توان عقاید و ایده‌های شما را حدس زد. درواقع حریم خصوصی شما روی شبکه‌های اجتماعی از روی پست‌های دوست شما نقض می‌شود و این کاری است پیچیده که شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر می‌توانند آن را انجام دهند.
 
محققان دانشگاه ورمونت و دانشگاه آدلاید می‌گویند روی شبکه‌های اجتماعی می‌توان از روی دوستان پیش‌بینی کرد چه مطلبی پست خواهد شد و پست مذکور تا 95 درصد هم درست از آب درمی‌آید.
 
تمام اطلاعات موردنیاز از روی اکانت یک دوست استخراج‌شده و پست‌ها به‌صورت آینه تصویری کاربر به 10 دوست نزدیک به کاربر تعمیم داده می‌شود.
 
نتیجه تحقیق مذکور در مجله Nature Human Behavior منتشرشده که از روی آنالیز 30.8 میلیون توئیت از 13905 هزار اکانت استخراج و با استفاده از یادگیری ماشین آنالیز شده است.
 
جیم باگرو از دانشگاه ورمونت می‌گوید حتی اگر سعی کنید حریم خصوصی خود را نگه‌داشته و از شبکه‌های اجتماعی به دورباشید، دوستانتان این حریم را به‌طور غیرمستقیم نقض کرده و از روی فهرست دوستان نزدیک می‌توان فهمید چه کسی چه ایده و عقیده‌ای دارد.

آیا گوگل به آرامی در حال نابودی ویز (Waze) است؟

طی چند هفته گذشته شرکت گوگل چندین ویژگی پرطرفدار را به سرویس گوگل مپس خود اضافه کرده است. اکنون نسخه جدید این اپلیکیشن از قابلیت اعلان محدودیت سرعت و هشداردهی دوربین‌های ثبت سرعت که هر 2 مورد از ویژگی‌های اپلیکیشن ویز محسوب می‌شوند، برخوردار است. برای اطلاع افراد ناآشنا با این اپلیکیشن بایستی خاطرنشان کرد که ویز یک گزینه جایگزین برای گوگل مپس بوده و تحت مالکیت شرکت گوگل قرار دارد. این برنامه با استفاده از اطلاعات منابع پر تعداد خود به کاربران در خصوص مسائلی نظیر تصادفات، مکان‌های در دست ساخت‌وساز، تله‌های سرعتی و سایر حوادثی که شما در طول سفر روزانه خود مایل به اجتناب از آن‌ها هستید، هشدار خواهد داد.

امروز وب‌سایت Reddit (به نقل از سایت BGR) یک تصویر اسکرین‌شات را به اشتراک گذاشت. این عکس نشان می‌دهد که سرویس گوگل مپس به‌زودی به کاربران امکان خواهد داد تا تصادفات یا تله‌های سرعتی که در جریان سفر جاری خود با آن‌ها مواجه می‌شوند را گزارش نمایند. لمس دکمه “+” در سمت راست صفحه‌نمایش، منویی را فراخوانی می‌کند که رانندگان یا مسافران با مراجعه به این بخش و انتخاب گزینه “Crash” یا “Speed trap” می‌توانند هر مورد را گزارش کنند. گوگل به افراد حاضر در پشت فرمان خودرو هشدار می‌دهد که تا زمان قرارگیری در شرایط ایمن از لمس کلیه دکمه‌ها اجتناب نمایند.

گزارش وقایع به اپلیکیشن گوگل مپس اضافه می‌شود

پیش‌تر و در ماه نوامبر تعداد انگشت‌شماری از کاربران گوگل مپس از مشاهده یک منوی گزارش‌دهی مشابه در اپلیکیشن خبر دادند. در واقع ادامه نمایش این مشخصه برای تعدادی از کاربران می‌تواند نشانه‌ای از تصمیم گوگل مبنی بر عرضه فراگیر آن در کوتاه‌مدت باشد. اکنون پرسش اساسی این است که آیا گوگل قصد دارد ویز را به‌صورت بی‌سروصدا نابود کند؟ در سال 2013 گوگل با افزودن تدریجی چندین ویژگی برتر به گوگل مپس، سرویس ویز را به تصاحب خود در آورد.

یکی از ویژگی‌های محبوب ویز که امیدواریم گوگل مپس نیز در آینده از آن بهره‌مند شود؛ گزینه‌ای است که امکان اعلام گام‌به‌گام مسیر با صدای سلبریتی‌ها یا صدای شخصی کاربر را فراهم می‌کند.

نوشته آیا گوگل به آرامی در حال نابودی ویز (Waze) است؟ اولین بار در وب‌سایت فناوری پدیدار شد.

فیلترینگ بدون توجه به افکار عمومی ممنوع

فیلترینگ یکباره اپلیکیشن‌ها آن هم به بدون اقناع افکار عمومی بویژه جوانان تنها یک کارکرد دارد و آن وارد کردن ضربات مهلک بر پیکره سرمایه اجتماعی است.
 
معاون دادستانی کل کشور: بسیاری از علما خواهان فیلترینگ اینستاگرام هستند
در چند ماه اخیر بویژه پس از ماجرای دختر و پسر سیرجانی بحث فیلترینگ یکی از اپلیکیشن‌های پرطرفدار این روزهای ایران یعنی اینستاگرام دوباره از سوی مدیران مربوطه مطرح شد. بحثی که در چندین سال گذشته پیش از فیلتر شدن یک اپلیکیشن اجتماعی در فضای عمومی جامعه طرح شده و در نهایت بدون اقناع کردن مخاطبان و کاربران فضای مجازی به فیلتر شدن این اپلیکیشن منتهی شد. در این میان این بار بحث فیلتر کردن اینستاگرام با واکنش‌های گسترده‌ای در بین کاربران در داخل خود فضای اینستاگرام روبه‌رو شده است، آنچنان که بسیاری از کاربران با هجوم به پیج‌های برخی از مدیران مربوطه، خواستار عدم فیلترینگ اینستاگرام شدند.
 
واکنش‌ها به یک موضوع پرحاشیه
عموم واکنش‌ها در این باره را می‌توان به چند دسته تقسیم‌بندی کرد؛ دسته اول کاربرانی بودند که این روزها اینستاگرام در شرایطی که اکثر سرگرمی‌ها گران محسوب می‌شوند، برایشان در حکم یک سرگرمی ارزان قیمت است. در دسته دوم کاربرانی جای می‌گیرند که پس از وقت گذاری‌های طولانی در فضای مجازی و اینستاگرام موفق به کسب درآمد از این راه شدند و حالا هم دوست نداشتند که هر چه رشته بودند با فیلترینگ اینستاگرام پنبه شود. اما دسته سوم کارشناسانی هستند که راه حل معضلات و رفتارهای نادرست اجتماعی را فیلترینگ اینستاگرام نمی‌دانند! دسته سوم از مهم‌ترین اقشار صاحب اندیشه محسوب می‌شوند که تا به امروز در مقابل پدیده فیلترینگ مقاومت کرده اند.
 
مدیران به چه فکر می‌کنند؟
در سوی مقابل مدیران با تکیه بر چند دلیل و استدلال همچنان بر فیلترینگ اینستاگرام و لزوم محدودسازی دیگر اپلیکیشن‌های اجتماعی تأکید می‌کنند. اول آنکه اینستاگرام به محلی برای شکل‌گیری روابط خارج از عرف مبدل شده است. دومین مسأله هم این موضوع است که در چندین سال گذشته فضای اینستاگرام نقش مهمی در هتک حرمت افراد جامعه و تجاوز به حریم خصوصی آنان داشته است. استدلال سوم مدیران و مسئولان ذیربط این است که فضای اینستاگرام فضای شایعه‌سازی‌هایی است که در مجموع به ضرر جامعه ایرانی است و در نهایت دلیل دیگر لزوم فیلترینگ اینستاگرام از سوی مدیران و مسئولان مسائل امنیتی است که به باور آنها برای کل جامعه ایران مضر خواهد بود.
 
کارنامه‌ای ناموفق پس از سال‌ها
در سوی مقابل همه این دلایل و توجیهات، کارنامه فیلترینگ در ایران قرار دارد. کارنامه‌ای که با فیلترینگ توئیتر و فیس بوک و فلیک و حتی کلوب (به صورت مقطعی) امتیازهای منفی بسیاری را از نهادهای تعیین‌کننده سطح آزادی اینترنت دریافت کرد. هرچند که برخی همچون حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، فیلترینگ در فضای مجازی را ادامه محدودیت‌هایی همچون منع ویدئو می‌دانند. اما به هر ترتیب در باب فیلترینگ اپلیکیشن‌های اجتماعی، به نظر می‌رسد که اولین اپلیکیشن مهمی که به دلایل فرهنگی فیلتر شد را باید وی چت دانست؛ اپلیکیشنی که با قابلیت look around این امکان را در اختیار کاربرش قرار می‌داد تا به همه کاربران هم جنس یا غیر همجنس خودش پیام بفرستد. در آن مقطع زمانی برخی نهادهای فرهنگی و قضایی براین باور بودند که این اپلیکیشن موجب گسترش رابطه نامشروع و حتی افزایش رابطه‌های فرازناشویی شده است. در گام بعد اپلیکیشن‌های دیگری همچون وایبر (برای مقطعی)، بدوو، بی‌تاک هم به دلایل مشابه دلایل فیلترینگ وی چت، فیلتر شدند. تا اینکه در چند ماه اخیر نوبت به فیلترینگ تلگرامی رسید که برای بسیاری از کاربران علاوه بر استفاده به‌عنوان یک پیام رسان، بهره‌های مالی هم داشت و بسیاری از این راه درآمد به دست می‌آورند. فیلترینگ تلگرام هم مانند دیگر فیلترینگ‌ها به یکباره و با سرعت و بدون اقناع کردن کاربران صورت گرفت. آن چنان که به‌دلیل همین نارضایتی و اقناع نشدن، تنها نتیجه آنها تصمیم مخاطبان برای خریداری و نصب فیلترشکن‌ها برای نشان دادن نوعی نافرمانی به این تصمیم بود؛ موضوعی که جز هزینه برای کشور چیزی تا به امروز در برنداشته است. همچنان که آمار کاربران ایرانی تلگرام هم کاهش نیافته است.
حالا اما کار به فیلترینگ اپلیکیشنی رسیده که بسیاری از مدیران و مسئولان در رده‌های بالای کشور هم در آن پیج دارند و اتفاقاً بسیار هم در آن فعالند. هم به صورت تصویری در آن پیام می‌گذارند و هم پست‌های نوشتاری درآن را با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارند.
 
شائبه‌های بی‌پاسخ
در کنار همه این موضوعات در چندین ماه اخیر در بین کاربران این قضاوت جا افتاده که فیلترینگ تلگرام به‌دلیل افشاگری‌هایی است که علیه فرزندان برخی مدیران اقتصادی یا حساب‌ها و برخی رفتارهای پنهان دراین فضا شده است، حالا هم همان افرادی که مورد مظان این افشاگری‌ها بوده‌اند با فشار بسیار درصدد فیلترکردن آنها هستند. موضوعی که دست به دست در بین کاربران فضای مجازی می‌چرخد و بسیاری معاندان هم از این فرصت سوء‌استفاده کرده و قصد دارند این مسأله را القا کنند که تمام هدف‌ها ازاین فیلترینگ امری سیاسی و در جهت جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات است.
حالا با در نظر گرفتن استدلال مدیران و حوادث ناخوشایندی که اخیرا در فضای واقعی بواسطه فضای مجازی رخ داد، سؤال این است که چقدر استدلال‌های مدیران و مسئولان برای فیلتر شدن از منظر کارشناسی قابل پذیرش است؟ چرا که اگر این استدلال‌ها در گام اول، کارشناسان اجتماعی و فرهنگی را قانع کند آنها هم برای راضی کردن و قانع کردن بدنه عامه به طور جد به میدان خواهند آمد و وقتی بدنه عام جامعه از فیلترینگ قانع شوند آن گاه فیلترینگ با تمام هزینه‌هایی که تا به امروز برای آن شده، امری موفقیت‌آمیز خواهد بود و به نوعی هدر رفتن سرمایه ملی محسوب نمی‌شود.
 
نیازهای بی‌پاسخ جامعه جوان
در باب استدلال اولی که مدیران مطرح می‌کنند و براین باورند که اپلیکیشن‌ها سبب افزایش خیانت و روابط نامشروع شده‌اند برخی از جامعه شناسان این تعبیر را به نوعی درست نمی‌دانند. به باور این دست کارشناسان این اپلیکیشن‌ها در این زمینه تنها وضعیت موجود را عریان‌تر کرده‌اند، یعنی آنچه که هست را به صورت آشکارتری در پیش چشم همه به نمایش گذاشته‌اند؛ چرا که وقتی در یک جامعه 16 میلیون جوان مجرد وجود دارد که بخشی از آنها در حال ورود به سن تجرد قطعی هستند نمی‌توان انتظار شکل‌گیری روابط نامشروع را نداشت. وقتی الگویی از یک ازدواج صحیح و اقتصادی برای جوانان وجود ندارد، آنها به سوی برقراری روابط می‌روند چه از طریق اپلیکیشن‌ها و چه از طریق تلفن و صدها راه دیگری که وجود دارد. سازمان ملل در سال‌های گذشته نیازهای حیاتی بشر را دوباره بازنگری کرد و در کنار نیازهایی همچون خوراک و پوشاک و مسکن، نیازهای عاطفی و جنسی را هم جزء نیازهای حیاتی بشر قلمداد کرد. موضوعی که بارها مورد تأکید شرع مقدس هم قرار گرفته است. پس نمی‌توان در جامعه جوان انتظار این را داشت که در صورت کاهش آمار ازدواج، رابطه نامشروع رشد نداشته باشد.
 
علت خیانت در جایی دیگر
همچنین که روانشناسان بارها براین مسأله تأکید می‌کنند که علت رشد روابط فرازناشویی در جامعه ایران و افزایش خیانت در افراد متأهل مسائل پیش پاافتاده‌ای مانند فضای مجازی نیست و ربط دادن این مسأله به فضای مجازی اشتباهی مهلک است که سبب محاسبات اشتباه و سرمایه‌گذاری نادرست برای حل آن می‌شود. به باور این دست روانشناسان، زوجینی که دست از محیط خانه شسته‌اند هر لحظه امکان لغزش دارند. حال این لغزش یا در فضای مجازی رخ می‌دهد یا در خارج از فضای مجازی! پس راه حل را باید در آموزش‌های پیش از ازدواج و سرمایه‌گذاری در این زمینه دید نه اینکه علت آن را در مسائلی همچون فضای مجازی جست جو کرد.
 
افراد در فضای مجازی مختار هستند
دومین مسأله‌ای که مدیران از آن به‌عنوان دلیلی برای لزوم اعمال فیلترینگ یاد می‌کنند مسأله نقض حریم خصوصی است. به باور آنان فضای مجازی به محلی برای نقض حریم افراد تبدیل شده است. این استدلال هم بارها از سوی کارشناسان فنی رد شده است. آنها تأکید دارند که امکان دسترسی خود به خودی از طریق این اپلیکیشن‌ها به فضای خصوصی افراد وجود ندارد و تا زمانی که فرد خودش، عکس‌هایش یا مسائل خصوصی زندگی خود را در این فضا منتشر نکند، اصلاً دسترسی به آن از طریق این اپلیکیشن‌ها محال است. ضمن اینکه حالت خصوصی یا در اصطلاح (private) از تمهیداتی است که در این اپلیکیشن‌ها برای حفظ حریم خصوصی در نظر گرفته شده و فردی با ابتدایی‌ترین آشنایی با نحوه کار این اپلیکیشن‌ها می‌تواند با این ابزار از اشتراکات خود محافظت کند.
 
لطفاً روی دیگر سکه را هم ببینید
سومین استدلالی که مدیران به کار می‌برند آن است که فضای مجازی به محلی برای کلاه‌برداری و سودجویی تبدیل شده است. در این باره جامعه شناسان به مدیران بارها گوشزد کرده‌اند که باید آن سوی ماجرا را هم دید؛ جایی که افراد می‌توانند در این فضا در این وضعیت بد اقتصادی به کسب درآمد بپردازند یا استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و دیده شوند. به شکلی که همین مسأله مانع از شکل‌گیری عقده‌های ناشی از ندیده شدن می‌شود. همچنین که درباب سودجویی هم کارشناسان و حتی خود فعالان فضای مجازی روزهایی را به مدیران یادآوری می‌کنند که موبایل بتازگی به زندگی ایرانیان وارد شده بود و بسیاری با استفاده از همین وسیله، سودجویی و کلاهبرداری می‌کردند. حساب افراد را با تماس و بیان مطالب دروغین خالی می‌کردند و یا فریب می‌دادند و هزاران نوع سودجویی دیگر که بیانش طولانی خواهد بود. به این ترتیب می‌توان گفت که برای سودجویان همیشه وسیله‌ای وجود دارد یک روز موبایل، یک روز فضای مجازی و شاید روز دیگر وسیله‌ای تازه‌تر را به کار گیرند.
در کنار همه این استدلال‌ها که پاسخ به آن یک بحث و گفت‌وگوی دو طرفه مدیران و کارشناسان را می‌طلبد، بارها صاحب‌نظران از مدیران درخواست کرده‌اند که پیش از هر نوع فیلترینگی باید این تعامل دو طرفه برقرار شود. همچنین که باید به موضوعی بسیار حائز اهمیت توجه داشت. آن هم افکار نسل جوان درباره فیلترینگ است. واقعیت این روزهای جامعه جوان ایرانی بیانگر این مسأله است که نسل جوان احساس می‌کند از او در چنین زمینه‌هایی نظرخواهی نمی‌شود؛ نسل جوانی که به فضای مجازی علاقه دارد و کاملاً نسبت به برخوردی قیم مآبانه با علایقش وارد مخالفت می‌شود و حتی گارد می‌گیرد. پس فیلترینگ یکباره اپلیکیشن‌ها آن هم به بدون اقناع افکار عمومی بویژه جوانان تنها یک کارکرد دارد و آن وارد کردن ضربات مهلک بر پیکره سرمایه اجتماعی است.

AI شما را از کار بیکار نمی‌کند

این باور که هوش مصنوعی به زودی جایگزین بسیاری از نیروی کاری انسانی می‌شود به تازگی با یک دیدگاه جدید روبه‌رو شده که بر اساس آن هوش مصنوعی این امکان را به افراد می‌دهد که به درجات بالاتری از خلاقیت و ایده‌پردازی برسند. می‌توان گفت هوش مصنوعی در محیط کار بیشتر یک مزیت است تا بلای جان نیروی کاری انسانی. در آینده نزدیک هوش مصنوعی می‌تواند طرز تفکر و ایده‌های جدید نوآورانه‌تری را در محیط کاری به ارمغان بیاورد. نظرسنجی اخیر انجام گرفته توسط موسسه مارکت فورس که از مدیران ارشد شرکت‌های سراسر دنیا به عمل آمده این نتایج را به ارمغان آورده است: ۷۶ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند تکنولوژی‌های هوش مصنوعی به کارمندان این امکان را می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌تری را در سطوح پایین و اولیه مدیریتی اتخاذ کنند و ۶۶ درصد هم اعتقاد دارند این تکنولوژی باعث ایجاد شایسته‌سالاری شفاف‌تر و منصفانه‌تر در محیط کار می‌شود.
 
تبادل بیشتر در جلسات
برای مثال جلسات کاری را در نظر بگیرید. جلسات کاری باعث افزایش تعامل و همکاری بین کارکنان و مدیریت از طریق تعیین وظایف به‌صورت واضح و از طرفی یک فضای تبادل عقیده برای دیگر شرکت‌کنندگان و حتی استفاده از مباحث جلسه در روزهای دیگر است. تکنولوژی هوش مصنوعی مانند دستیار هوشمند صوتی می‌توانند در جهت بازسازی این جلسات از طریق ضبط صحبت‌ها، آیتم‌های عملی و ترجمه لحظه‌ای تمامی کلمات گفته شده در جلسه به کار گرفته شوند و از این طریق افرادی که در جلسه یادداشت‌برداری می‌کنند قادر خواهند بود به‌طور کامل در بحث‌ها شرکت کنند و دیگر نیازی به اتلاف وقت از طریق نت‌برداری نباشد و وقتشان را برای تبادل بیشتر ایده صرف کنند. در نتیجه به کارگیری هوش مصنوعی، کارکنان رده پایینی که وظایف مدیریتی به آنها داده شده، می‌توانند زمان بیشتری را صرف تفکر خلاقانه، حل مسائل و شرکت در بحث‌های مرتبط با استراتژی‌های سازمان کنند و البته کمتر به نت‌برداری در طول جلسه بپردازند.
 
کاهش مدت دوره یادگیری با هوش مصنوعی
یکی دیگر از بخش‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند تاثیرگذار باشد، ارتقای توانایی‌ها و ساختارهای سازمانی در بخش آموزش کارکنان است. آموزش بر پایه هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند دوره آموزش را کاهش دهد بلکه قادر است یادگیری کارکنان را بسیار آسان‌‌تر و تخصصی‌تر کند. آموزش سازمانی امروزه در حال تغییر به روش‌های اتوماتیک و هوشمند است که در این بخش هوش مصنوعی بر پایه دیتا می‌تواند برنامه‌های آموزش شخصی و خصوصی را برای هر یک از کارکنان سازمان امکان‌پذیر کند. همان‌طور که دور کاری از محبوبیت بیشتر برخوردار می‌شود، شرکت‌ها با این چالش که آیا همه کارکنان در این سیستم شرکت داده می‌شوند و اینکه می‌توانند خودشان را به‌عنوان بخش مهمی از ماموریت بزرگ سازمان تصور کنند، روبه‌رو شده‌اند. حال با کمک ابزارهای پیشرفته مدیریت بازخورد کارکنان، می‌توان افراد را به راحتی در مباحث و جلسات از راه دور شرکت داد و از این طریق برگزاری جلساتی که امکان ملاقات رو در رو مدیران با کارکنان وجود ندارد امکان‌پذیر می‌شود.
 
هوش مصنوعی و  اصلاح ارزیابی‌
علاوه بر اینها، هوش مصنوعی می‌تواند پروسه ارزیابی را بهبود ببخشد و بینش بهتری را در بررسی سطوح کارآمدی کارکنان به وجود بیاورد. ابزارهای تحلیل جدید به کمپانی‌ها کمک می‌کنند که درک خیلی بهتری از بازخورد کارکنان داشته باشند و همچنین پاسخ‌های مناسب‌تری به نیازها و نگرانی‌های افراد داشته باشند. همچنین از یادگیری ماشین می‌توان برای نظارت و بررسی اهداف، پیشرفت و بازخورد عملکرد کارکنان استفاده کرد و آن را در پروسه‌های ارزیابی‌ عملکرد کارکنان بر پایه داده‌ها نیز به‌کار گرفت. با این چرخه‌های ارزیابی بازخورد پیشرفته، مدیران می‌توانند هر نوع کارمندی را در شرکت حفظ کنند نه فقط کارمندان راضی و همگام با دیگران.
 
در کل نیروی انسانی از طریق دسترسی به اطلاعات از مزایای متعدد هوش مصنوعی بهره‌مند می‌شود. نظرسنجی انجام شده توسط موسسه مارکت فورس نشان داد که ۷۴ درصد از مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ دنیا اعتقاد دارند هوش مصنوعی در آینده نزدیک به یک ابزار همگانی در جهت ارزیابی عملکرد کارکنان تبدیل خواهد شد و ۷۲ درصد هم معتقد بودند که از این تکنولوژی برای تعیین پاداش مناسب برای هر یک از کارکنان استفاده خواهد شد. در پایان هوش مصنوعی به مدیران و کارکنان کمک خواهد کرد افرادی که واقعا به پیشرفت تمایل دارند و البته افرادی که به توجه و مدیریت بیشتر نیاز دارند بهتر شناسایی شوند. بنابراین می‌توان با اطمینان گفت پتانسیل هوش مصنوعی در بهبود کیفیت و ارتقای توانایی‌های افراد بسیار بیشتر از احتمال جایگزین شدن آن با نیروهای کاری انسانی است.

فهرستی از رویدادهای جهانی ۲۰۱۹ با محوریت بلاک‌چین

با توجه به افزایش اهمیت فناوری جدید بلاک‌چین، کنفرانس، همایش و رویدادهای مختلفی نیز در این زمینه برگزار می‌شود که علاقمندان و کارشناسان فعال در این حوزه تمایل دارند با شرکت در آن علاوه بر آگاهی از جدیدترین دستاوردهای شرکت و کشورهای دیگر، به معرفی و رونمایی از ایده های خلاقانه و همچنین محصولات و خدمات مبتنی بر این فناوری نوین بپردازند.
 
اگر بخواهیم فناوری بلاک چین را تعریف کنیم، باید بگوییم که بلاک چین نوع جدید و خاصی از شبکه اینترنتی است که در آن اطلاعات مختلف به صورت بلوک‌های هم شکل طبقه‌بندی می‌شوند.
 
اگر واضح تر بخواهیم تفاوت اصلی و عمده این نوع خاص از شبکه  بهم پیوسته را با شبکه اینترنت عادی عنوان کنیم، باید به نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات اشاره کرد. این بدان معناست که اطلاعات رد و بدل شده در شبکه اینترنت عادی به صورت متمرکز در یک سرور اصلی ذخیره می‌شوند که توسط هکرها و نهادهای ذی‌ربط قابل دسترسی و ردیابی هستند این در حالی است که اطلاعات منتقل شده در شبکه بلاک‌چین امکان دسترسی، نفوذ و ردیابی را به هیچ نهاد و یا فرد حقیقی و حقوقی نمی‌دهند.
 
در واقع به زبان ساده می‌توان این چنین بیان کرد که بلاک‌چین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت هم زمان داده هایی در آن ثبت و اصلاح می شود که می‌توان با بهره گیری از این پلتفرم باز، آزاد و در عین حال پیچیده، به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت که از مهم‌ترین فناوری‌های مبتنی بر پلتفرم بلاک‌چین می‌توان به ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده همچون بیت کوین اشاره کرد.
 
 در حقیقت بلاک چین یکی از آن دسته از فناوری‌های جدیدی است که می‌تواند سیستم تبادل پول در جهان را متحول کند که البته کاربرد و نحوه عملکرد بسیار پیچیده و متفاوتی دارد که از حوصله این گزارش خارج است.
 
اما ویلیام موگیر، کارشناس فعال در حوزه فناوری بلاک چین در خصوص کاربردهای آن می‌گوید بلاک‌چین علاوه بر کاربردهایی که در نظام اقتصادی و تبادلات مالی دارد، در واقع یک سیستم جدید برای نگهداری اطلاعات و فایل‌های مورد نیاز کاربران نیز به شمار می رود بدین ترتیب که کاربران در سیستم‌های کنونی برای انتقال اطلاعات و فایل‌های خود باید از یک دستگاه الکترونیکی متصل به اینترنت داده‌های خود را آپلود و بارگذاری کرده تا بتوانند آن را برای مخاطبان موردنظر خود ارسال کرده و آنها نیز بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.
 
البته کارشناسان فعال در این حوزه بر این باورند که فناوری بلاک‌چین از پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بسیار زیاد و متعددی برخوردار است که می‌تواند در صنایع و سیستم‌های مختلف بانکی، مالیاتی، بیمه، دانشگاهی و غیره به کار برده شده و تحولات عظیمی را در آنها ایجاد کند.
 
بنابراین، چهار کنفرانس و رویدادی که با محوریت فناوری بلاک چین در جهان در چندماه آینده برگزار می‌شود، در فهرستی که در وب سایت CryptoGlobe آمده، در زیر ذکر شده است که کارشناسان به علاقمندان و فعالان این حوزه توصیه کرده‌اند که آنها را از دست ندهند.
 
۱. کنفرانس بلاک چین ۳۰ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ میلادی در شهر توکیوی ژاپن
 
۲. کنفرانس consensus در تاریخ ۱۳ تا ۱۵ ماه مه ۲۰۱۹ میلادی در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا
 
۳. کنفرانس DC blockchain summit در تاریخ ۶ تا ۷ ماه مارس ۲۰۱۹ میلادی  در شهر واشنگتن ایالات متحده آمریکا
 
۴. کنفرانس Blockchain Summit London در تاریخ ۲۵ تا ۲۶ ماه ژوئن ۲۰۱۹ میلادی در لندن انگلستان

رشد چشمگیر بازار محصولات واقعیت مجازی

هر چند بازار محصولات سخت‌افزاری واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۷ چندان رونقی نداشت و در واقع هنوز آن‌طور که باید نظر مصرف‌کنندگان را به خود جلب نکرده بود، اما گویا سال ۲۰۱۸ روزهای خوبی برای این صنعت بوده است. بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که میزان فروش محصولات سخت‌افزاری مبتنی بر واقعیت مجازی در سال گذشته میلادی بیش از انتظارات و پیش‌بینی‌ها بوده است. این خبر را موسسه تحقیقاتی SuperData و بعد از بررسی‌های مختلف در این زمینه اعلام کرده است.
به این ترتیب تحقیقات این موسسه نشان می‌دهد که درآمد سالانه حاصل از فروش این محصولات تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۶/ ۳ میلیارد دلار رسیده که این رقم بیش از آخرین پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی Nielsen با رقم ۳/ ۳ میلیارد دلار بوده است. با این اوصاف درآمد جهانی حاصل از فروش محصولات سخت‌افزاری مبتنی بر واقعیت افزوده در سال ۲۰۱۸ رشد سالانه ۳۰ درصدی را به ثبت رسانده است. به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بازار، کاهش چشمگیر قیمت بعضی از پرطرفدارترین دستگاه‌های واقعیت افزوده در فصل تعطیلات سال نو تاثیر زیادی بر افزایش فروش این محصولات گذاشته است. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط SuperData در فصل چهارم سال ۲۰۱۸، هدست PlayStation VR شرکت سونی با فروش جهانی ۷۰۰ هزار دستگاه در فصل تعطیلات، حاکمیت این بازار را در اختیار داشته است. در مقابل هدست مستقل Oculus Go فروش ۵۵۵ هزار دستگاهی، هدست مبتنی بر کامپیوتر شخصی Oculus Rift فروش ۱۶۰ هزار دستگاهی و هدست HTC Vive فروش ۱۳۰ هزار دستگاهی را در این فصل به ثبت رسانده‌اند.
 
کارشناسان SuperData معتقدند این فروش قابل‌قبول به دنبال عرضه محصولات با قیمت مناسب به‌دست آمد. در واقع تخفیف‌های ارائه شده در روز جمعه سیاه و فصل تعطیلات در کنار عرضه بازی‌هایی مانند Beat Saber باعث افزایش چشمگیر فروش هدست‌هایی مانند PlayStation VR در بازار جهانی شد. هدست مستقل Oculus Go با قیمت مناسب ۱۹۹ دلاری‌اش برای بسیاری از خریدارانی که اولین خرید یک هدست واقعیت مجازی را تجربه می‌کردند، کاملا جالب توجه بود. این در حالی است که به عقیده تحلیلگران بازار، کاربران و مصرف‌کنندگان این روزها به دنبال تجربه‌های بهتری از واقعیت مجازی در کنسول‌های بازی، کامپیوترهای شخصی و حتی هدست‌های مستقل هستند.
 
حالا تحلیلگران SuperData انتظار دارند که در سال جدید میلادی نسل جدید هدست‌های مستقل Oculus Quest حسابی جنجالی و پرطرفدار شود. آنها پیش‌بینی کرده‌اند که این هدست در سال ۲۰۱۹ فروش ۳/ ۱ میلیون دستگاهی را تجربه کند. البته این هدست احتمالا چالش‌های جدی برای غلبه بر موانعی مانند قیمت ۳۹۹ دلاری‌اش و البته مشکلات یک سال اخیر شرکت مادر یعنی فیس‌بوک و وجهه عمومی مخدوش آن را پیش روی خودش خواهد داشت. بسیاری معتقدند در حالی که وابستگی زیاد تکنولوژی واقعیت مجازی به محصولات سخت‌افزاری گاهی می‌تواند مانع رشد استفاده آنها از این تکنولوژی شود، اما انتظار می‌رود که هدست Quest با عملکرد بهترش نسبت به هدست Go بتواند کاربران بیشتری را به استفاده و کار با این هدست متقاعد کند.
 
همان‌طور که انتظار می‌رود بازی‌های ویدئویی بزرگ‌ترین عامل درآمدزای این بازار هستند و ۶۸ درصد از درآمد فروش نر‌م‌افزاری محصولات واقعیت ترکیبی را به خودشان اختصاص داده‌اند. تنها بازی پوکمون گو ۶۶ درصد از درآمد ۲ میلیارد دلاری بازی‌های واقعیت مجازی و افزوده را در سال ۲۰۱۸ تولید کرده است. با این اوصاف انتظار می‌رود آینده برای رشد این تکنولوژی و ابزارهای وابسته آن روشن باشد. بررسی‌های SuperData نشان می‌دهد که درآمد جهانی فروش محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مبتنی بر واقعیت افزوده و مجازی در سال ۲۰۱۸ به ۶/ ۶ میلیارد دلار رسیده است. این موسسه تحقیقاتی همچنین انتظار دارد این درآمد تا سال ۲۰۲۲ به ۱/ ۳۴ میلیارد دلار هم برسد تا رشد ۴۲۲ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۸ به ثبت برساند.
 

طرح Ofcom به‌منظور استفاده از بلاکچین برای مدیریت شماره‌های تلفن

سازمان رگولاتوری بخش ارتباطات بریتانیا، مبلغی حدود ۱ میلیون دلار بودجه به‌منظور بررسی راه‌حل‌های بلاک‌چینی برای مدیریت خطوط تلفن ثابت، دریافت کرده است. این یارانه مالی توسط وزارت کسب‌وکار، انرژی و راهبُرد صنعتی اعطا شده است.
 
این یارانه به آفکام کمک می‌‌کند تا کاربرد بلاک‌‌چین جهت بهبود مدیریت شماره‌‌های تلفن ثابت را بررسی کند. Ofcom، سازمان رگولاتوری حوزه ارتباطات و رسانه‌ای انگلستان است که بر فعالیت‌های ایستگاه‌های رادیویی، تلویزیونی، خطوط ثابت دوربرد تلفنی و موبایل و بر امواج رادیویی دستگاه‌های بی‌سیم نظارت می‌کند.
 
طرح آفکام مبنی بر این است که تا سال ۲۰۲۰، از تمامی فعالان صنعتی دعوت شود تا “ترابردپذیری (MNP) و مدیریت میلیون‌ها شماره تلفن را با استفاده از فناوری بلاکچین مورد آزمایش قرار دهند.”
 
مدیرعامل Ofcom، می‌گوید: “ما برای کشف پتانسیل بلاکچین در حال همکاری با صنایع هستیم تا بررسی کنیم که چگونه این فناوری می‌تواند امکانی را فراهم آورد که مشتریان خطوط ثابت بتوانند بدون تغییر شماره، سریع‌‌تر و با سهولت بیشتری ارائه‌دهندگان خدمات و اپراتور خود را تغییر دهند و مزاحمت‌های تلفنی نیز کاهش یابد.”
 
همچنین تحقیقاتمان را نیز در حوزه فناوری های نوآورانه همچون بلا‌‌کچین و نحوه بکارگیری آن به نفع مشتریان توسعه خواهیم داد.
 
حوزه تلکام یکی از بزرگ‌ترین بازارهایی هست که در سال‌های آتی تحولات متنوعی را در نوآوری‌های بلاکچینی خواهد دید. درحال حاضر اپراتورهای شبکه همراه (MNO) از ناکارآمدی‌های عمده در سیستم صدور قبوض و صورتحساب، پرداخت و اشتراک رنج می‌برند، امری که می‌تواند به‌طور کامل با فناوری بلاکچین پیاده‌سازی شود.
 
طبق گفته این سازمان، تلاش‌‌های پیشین برای شکل دادن یک پایگاه داده متمرکز موفق نبوده است، چون موانع همکاری و هزینه‌‌های بالا مانع از آن شده‌‌اند؛ دو موردی که تکنولوژی بلاک‌‌ چین آن‌‌ها را دور می‌‌زند.
 
در حال حاضر برخی پروژه‌های حمایت شده در انگلستان همچون Diadem، نوع جدیدی از شبکه تلفن همراه را با استفاده از امکانات قراردادهای هوشمند جهت مقابله با این ناکارآمدی و نوسازی این صنعت پیاده‌سازی کرده‌اند.
 
هم اکنون نیز برخی اپراتورها، فناوری بلاک‌‌ چین را به منظور مدیریت شبکه‌‌ خود بکار گرفته اند. ازجمله سه شرکت بزرگ ارتباطی چین، یک گروه تحقیقاتی در این زمینه تشکیل داده‌‌اند. برخی از MNOها نیز، نظیر بزرگترین اپراتور مخابراتی کره (Korea Telecom) در حال ادغام و استفاده از فناوری blockchain در سیستم‌های موجود خود هستند.
 
ایده اصلی عبارت است از تامین امنیت و حل چالش‌‎های مربوط به تراکنش‌ها، از طریق ارتقاء سطح امنیت و اعتبار شبکه‌های فعلی؛ با این حساب، مشتریان KT می‌توانند بر بستر این شبکه جدید، اطلاعات دیجیتالی خود را با ریسک کمتری، ذخیره و جابجا کنند.
 
گزارش GSMA حاکی از این است که MNO ها بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰، حدود  ۰٫۵ تریلیون دلار در زمینه شبکه تلفن همراه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در صورتی که تلاش‌های اولیه موفقیت‌آمیز باشد صنعت تلکام برای پذیرش بلاکچین در چنین ابعادی تجهیز خواهد کرد.
 

داده‌های دولتی به‌روی استارت‌آپ‌ها باز می‌شود

رئیس سازمان فناوری اطلاعات از صدور اجازه استفاده بخش غیردولتی از پایگاه‌های داده دولتی خبر داد.
 
امیر ناظمی امروز در صفحه‌ی توئیتر خود نوشت: امروز کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اجازه و تعرفه مربوط به استفاده بخش غیردولتی از پایگاه‌های داده دولتی را تصویب کرد. امیدواریم نخستین بهره‌برداری از داده دولتی توسط اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌ها را در همین هفته آغاز کنیم.
 
ناظمی پیش از این هم اعلام کرده بود: یکی از مقوله‌های حمایتی سازمان فناوری اطلاعات، ارائه داده‌های ملی به استارت‌آپ‌هاست.
 
امروز ۲۵۰ هزار اپلیکیشن ایرانی داریم
 
وی، همچنین روز گذشته، با اعلام این خبر که امروز نزدیک به ۲۵۰ هزار اپلیکیشن ایرانی در کشور تولید و به بهره‌برداری رسیده است، گفته بود: به نسبت اپلیکیشن‌های سرگرمی‌، مردم بیشتر از اپلیکیشن‌هایی که خدمات مورد نیازشان را تأمین می‌کنند، بهره می‌برند.
 
او به اهمیت پذیرش شکست در پروژه اشاره کرد و افزود: برگزاری چنین رویدادهایی کمک می‌کند استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان تجربیات خود را از شکست‌ها و پیروزی‌های خود را به اشتراک بگذارند. شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها همواره به افتخارات و دستاوردهای خود توجه می‌کنند، درحالی‌که می‌توان با تمرکز بر شکست‌ها به موفقیت‌های بزرگی نائل شد و با مستندسازی شکست و پذیرش آن می‌توان گام‌های مثبتی در جهت موفقیت برداشت.
 
ناظمی، به فرهنگ سازمانی قبول شکست، به‌عنوان یک لازمه در مدیریت شرکت‌ها و سازمان‌ها تاکید کرد و گفت: هرچند در فرهنگ ما به اشتراک گذاشتن شکست‌ها چندان مرسوم نیست، گرچه برای رشد و توسعه هر دو این‌ها مهم است و در واقع اصلی‌ترین کارکرد این نشست‌ها آشنایی با دیدگاه‌های متفاوت در عرصه کسب‌وکارهای نوین است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، درباره حمایت دولت در افزایش استارت‌آپ‌ها گفت: تنها درصورتی که دولت بتواند باعث رشد سریع‌تر و بادوام‌تر استارت‌آپ‌ها شود، این حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها مفید خواهد بود و البته نباید این حمایت‌ها به مداخله نزدیک شود. سازمان فناوری اطلاعات مجموعه‌ای از حمایت‌ها را آماده کرده اما تمایلی به روی آوردن به سیستم‌های سابق که باعث مداخله در امور کسب‌وکارهای نوین می‌شد، ندارد.
 
یکی از مقوله‌های حمایتی سازمان فناوری اطلاعات، ارائه داده‌های ملی به استارت‌آپ‌ها ست چراکه این داده‌ها به شدت می‌تواند به بهبود خدماتی که مردم دریافت می‌کنند، منجر شود و سازمان فناوری اطلاعات درحقیقت این نقطه اتصال استارت‌آپ‌ها با داده‌ها و دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود. البته این امر از جهاتی با مسائلی همچون رعایت حریم خصوصی افراد مواجه است که با تکمیل زیرساخت‌های حقوقی این مسائل برطرف می‌شود.