همکاری مرسدس بنز و اپل موزیک برای ارائه قابلیت صدای فضایی!

ویژگی محبوب سرویس اپل موزیک با نام صدای فضایی (Spatial Audio) برای نخستین بار به خودروها راه خواهد یافت. شرکت مرسدس بنز اعلام کرده که از امروز، سرویس اپل موزیک با قابلیت صدای فضایی را به تعدادی از خودروهای خود اضافه می‌کند. با این‌حال پشتیبانی از قابلیت مذکور امری هزینه‌بر خواهد بود.

شرکت‌های مرسدس بنز و اپل با صدور یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که اپل موزیک با قابلیت صدای فضایی اکنون و در ابتدا با سیستم سرگرمی اطلاعاتی MBUX در مرسدس میباخ کلاس S، مدل‌های EQE، EQS SUV، EQS و EQE SUV یکپارچه‌سازی خواهد شد. این ابزار در صورت استفاده از سیستم صوتی Burmester 3D یا 4D با 31 عدد بلندگو در اختیار خودروهای مورد اشاره قرار می‌گیرد. به‌کارگیری این سیستم‌ها به‌ترتیب موجب افزایش قیمت 4550 و 6730 دلاری خودروها در زمان خرید آنها می‌شود.

این سیستم‌ها امکان پخش صدا با کیفیت استودیویی برتر ار هر سالن کنسرت و خلق تجربه شنیداری کاملا فراگیر با صدایی بی‌نظیر، چند بعدی و بسیار واضح را فراهم می‌کنند. اولیور شوسر؛معاون ارشد واحد اپل موزیک و بیتس با صدور بیانیه‌ای به تبلیغ این شراکت جدید پرداخت. وی گفت:

“کیفیت صدا برای اپل موزیک بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل ما بابت همکاری با مرسدس بنز بسیار هیجان‌زده هستیم. در نتیجه این همکاری، اپل موزیک با قابلیت صدای فضایی برای نخستین بار به‌صورت بومی در یک خودرو پیاده‌سازی می‌شود. صدای فضایی در شیوه خلق محتوا توسط هنرمندان و گوش دادن طرفداران به موسیقی، تحولی انقلابی را ایجاد می‌کند. توصیف چنین تجربه‌ای در قالب کلمات غیرممکن است. شما باید شخصا به موسیقی گوش دهید تا قدردان کیفیت خیره‌کننده آن باشید. اکنون ما با همکاری مرسدس به منظور خلق تجربه موسیقی کاملا فراگیر برای مشتریان خود در سراسر جهان فرصت‌های بیش‌تری را در اختیار داریم.”

این نخستین بار است که سرویس اپل موزیک با قابلیت صدای فضایی به سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خودروها تعمیم پیدا می‌کند. اپل در سال گذشته و برای نخستین بار از این ویژگی همراه با قابلیت پشتیبانی از پخش بدون اتلاف رونمایی کرد. کلیه مشترکین اپل موزیک بدون پرداخت هرگونه هزینه اضافی به قابلیت‌های صدای فضایی و پخش بدون اتلاف دسترسی دارند.

نوشته همکاری مرسدس بنز و اپل موزیک برای ارائه قابلیت صدای فضایی! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اپل به زودی از آیپد پرو جدید با پردازنده M2 رونمایی خواهد کرد

انتظار می‌رود که در چند روز آینده اپل از دو دستگاه تبلت آیپد پرو جدید با پردازنده M2 رونمایی کند. براساس گزارش‌های منتشر شده، یکی از این تبلت‌ها 11 اینچی و دیگری 12.9 اینچی خواهد بود. هر دو دستگاه آپگریدهای جدیدی خواهند داشت و به احتمال فراوان از فناوری شارژ جدیدی بهره خواهند برد.

اپل برای رونمایی از آیپد پروهای جدید خود رویدادی برگزار نمی‌کند و پیش از 27 اکتبر که شرکت درآمدهای سه ماهه و سالانه خود را منتشر می‌کند، طی یک کنفرانس خبری در وبسایتش از این دو دستگاه جدید رونمایی خواهد کرد.

گفته می‌شود از فناوری MagSafe در شارژ این آیپد پرو استفاده شده است و به احتمال فراوان شاهد حضور شارژ معکوس بی‌سیم هم باشیم تا دستگاه بتواند آیفون و ایرپاد کاربر خود را نیز شارژ کند. براساس شنیده‌ها باید منتظر iPadOS 16 هم باشیم؛ به‌روزرسانی این سیستم عامل معمولاً به همراه iOS منتشر می‌شد، اما این بار شاهد کمی تاخیر در انجام این کار هستیم.

در انتهای گزارشی که به عرضه آیپد پرو جدید پرداخته است، صحبتی هم از کمبود اپل واچ اولترا در بازار شده است و عامل این کمبود را تقاضای بالا برای بند ساعت عنوان کرده‌اند، نه خود ساعت. ظاهراً استقبال از بندهای ساعت هوشمند اپل زیاد بوده و در حال حاضر رنگ‌های زرد، آبی و نارنجی به سختی در بازار یافت می‌شوند.

همین مسئله عرضه واچ اولترا را با کمی تاخیر مواجه کرده و این ساعت‌ها در هفته اول نوامبر روانه بازارها می‌شوند. برخی دیگر از مدل‌ها حتی از این تاریخ هم دیرتر عرضه خواهند شد.

نوشته اپل به زودی از آیپد پرو جدید با پردازنده M2 رونمایی خواهد کرد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

شاسی‌بلند لاکچری مرسدس بنز معرفی شد + گالری تصاویر

خودروهای شاسی بلند مرسدس بنز در چندین دهه‌ گذشته جزو کالاهای لوکس برای خریداران محسوب می‌شدند و دلیلی هم ندارد که با روی کار آمدن خودروهای الکتریکی از جذابیت این نوع خودروها کاسته شود. در حقیقت این برنامه جزئی از استراتژی الکتریکی‌سازی خودروهای این شرکت بوده است چون یکی از اولین خودروهای این مدل شاسی بلند EQC مبتنی بر GLC بود.

همانطوری که از اسم این خودرو نیز پیداست، مرسدس بنز 2024 یک نوع کراس‌اوور از سدان EQE است که بر اساس طراحی EVA2 و همچنین سدان بزرگتر EQS و EQS SUV ساخته شده است. اکنون چهار مدل از آن یعنی EQE 350+ ،350 4Matic و 500 و مرسدس AMG EQE SUV در بازارها موجود شده است. این کراس‌اوور نیز مانند نوع بزرگتر آن یعنی EQS SUV در کارخانه آلاباما ساخته می‌شود. بازار آمریکا اولین کشوری خواهد بود که به صورت کاملا اتفاقی از این خودرو در اولین ماه‌های سال جدید رونمایی خواهد کرد.

این خودرو رقیبانی نظیر تسلا مدل Y همسو با محیط زیست، بی‌ام‌و iX جدید و آئودی E-Tron دارد که باید با آنها روبرو شود. این می‌تواند رقابت سختی حتی برای یک شاسی‌بلند محبوب باشد. ولی مرسدس بنز EQE SUV با ویژگی‌های خوبی که دارد می‌تواند در این رقابت سربلند شود.

طراحی الکتریکی ماژولار در شاسی بلند EQE این امکان را به خودرو می‌دهد تا روی فاصله محوری 119.3 اینچی با طول 191.5 اینچ حرکت کند. اگرچه سدان EQE نمی‌تواند با ارتفاع کلی 66.4 اینچی رقیب این کراس اوور باشد ولی در هردو طولانی‌تر است. برآمدگی‌های خمیده‌ای روی خط سقف EQE SUV وجود دارد.

اگرچه شاسی‌بلند EQE شباهت‌های زیادی نظیر پنل مشکی براق جلوپنجره و چراغ‌های عقب ادیسون با نسل‌های قبلی خود دارد اما بسیار معمولی‌تر به نظر می‌رسد. قسمت بالای خودرو مانند شاسی بلند EQS مخروطی نیست، و کاپوت نیز نسبت به سدان‌های EQE و EQS هموارتر است. کناره‌های بدنه اگرچه برآمدگی‌های ظریفی در قسمت‌های عقب دارند، ولی بیشتر صافی به چشم می‌خورد. اما این خودرو به طور کلی خوب به نظر می‌رسد و ظاهر معمولی آن باعث می‌شود که خواهان زیادی در بازارها داشته باشد.

باتری 90.6 کیلووات ساعتی دارد که البته سدان EQE نیز همین باتری را داشته است. طبق تخمین‌هایی که کمپانی مرسدس زده است دوربردترین نوع شاسی بلند EQE با مقیاس خوش‌بینانه WLTP می‌تواند در هر بار شارژ شدن 550 کیلومتر (342 مایل) را طی کند. EPA نیز می‌تواند حدود 300 مایل برود. این نسبت در سدان با توجه به ارتفاع هواپویایی معادل با 660 کیلومتر است. با تمام این تفاسیر، شاسی بلند EQE نیز مانند دیگر محصولات این کمپانی از شارژ سریع 170 کیلوواتی DC استفاده می‌کند که می‌تواند در 32 دقیقه 10 تا 80 درصد شارژ شود. با وجود شارژ 240 ولتی خانگی هم می‌توان انتظار 10 تا 100 درصدی شارژ را در 9.5 ساعت داشت.

شاسی بلند +EQE 350 دارای یک موتور الکتریکی با قدرت 288 اسب بخار و 417 پوند فوت است که در پشت خودرو تعبیه شده است، این در حالی است که در EQE 350 4Matic یک موتور در جلوی خودرو اضافه می‌شود. چون این خودرو چهار چرخ متحرک دارد در نتیجه باید قدرت یکسان نگه داشته شود تا گشتاوری معادل 564 پوند فوت را عرضه کند. شاسی بلند EQE 500 دارای سیستم چهارچرخ متحرک، موتورهای دوگانه با عملکرد بهتر، قدرتی معادل 536 اسب بخار و 633 پوند فوت است. هر دو شاسی بلند تک موتوره +EQE 350 و EQE 500 SUV نسبت به سدان EQE گشتاور یکسانی دارند، اما قدرت آنها بیشتر است که البته این کمی عجیب است.

اگر به دنبال قدرت باشید، مرسدس AMG EQE SUV می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این خودرو موتورهای الکتریکی منحصربه‌فردی دارد که به اینورترهای مخصوص AMG متصل شده‌اند؛ قدرتی معادل با 617 اسب‌بخار و 701 پوند فوت داشته که می‌توان آن را در نوع AMG اختیاری تا 677 اسب‌بخار و 737 پوند فوت افزایش داد. در این صورت شاسی‌بلند EQE این قابلیت را دارد که در 3.4 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت برسد، در غیر این صورت خودرو می‌تواند در 3.7 ثانیه حداکثر سرعت 130 مایل بر ساعت را طی کند.

نوع اسپرت شاسی‌بلند EQE به همراه سیستم تعلیق Airmatic عرضه می‌شود. در آن از میله‌های نوسان فعال 48 ولتی استفاده شده تا با چرخش بدنه در پیچ‌ها مقابله کند. خودروی شاسی بلند AMG EQE اولین خودروی الکتریکی است که از این فناوری سود می‌برد. اینچنین یکی از مشکلات اصلی ما حل می‌شود. حتی خودروی سدان EQS AMG نیز در پیچ‌های بد همین مشکل را دارد. ترمزها دارای کالیپرهای شش پیستون جلو و تک پیستون عقب هستند، البته اگر قصد دارید از این خودروی 5900 پوندی در پیست استفاده کنید باید آپشن پروانه کامپوزیت جلوی کربن را نیز به آن اضافه کنید.

این خودرو داری چرخ‌های 21 اینچی بوده و لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپرت EV نیز با حالت چسبندگی کمتر ولی کارآمدتر در خودرو تعبیه می‌شود. فرمان استاندارد 9.0 درجه عقب نیز می‌تواند چرخش بهتری را در گوشه‌ها به ارمغان بیاورد و دایره چرخش را به اندازه یک خودروی کوچک تا 35.8 فوت کم کند.

خط‌های عمودی در پنل جلویی شبیه به نوع AMG موتور بنزینی است و سپرهای جلو و عقب هم برای هدایت باد به اطراف شکلی جسورانه به خود گرفته‌اند. فضای داخلی شاسی بلند EQE دارای صندلی‌های جلو محکم‌تر و روکش‌ صندلی عالی از جمله چرم و آلکانترا است. یک فرمان AMG، کلیدهای حالت رانندگی و انتخابگرها نیز عرضه می‌شود.

اگر مدتی از سدان EQE استفاده کرده باشید، کابین AMG و شاسی بلند استاندارد EQE همان حس آشنا را برای شما به ارمغات خواهد آورد. در کابین، یک صفحه نمایش لمسی مرکزی 12.8 اینچی و مجموعه ابزار دیجیتال 12.3 اینچی استاندارد قرار گرفته است. طراحی Hyperscreen و داشبورد شیشه‌ای باعث می‌شود که صفحه نمایش مرکزی با یک واحد 17.7 اینچی جایگزین شود و صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی را نیز برای مسافران به ارمغان می‌آورد. این اولین بار است که مالک خودرو می‌تواند در یک محصول EQ تصویر خود را بارگذاری کند تا در صورت استفاده نکردن از نمایشگر، از آن به عنوان تصویر زمینه استفاده کند. سیستم سرگرمی AMG شامل پوشش عملکرد محور و نمایشگرهای اضافی در هر دو مدل است یعنی هم استاندارد و هم Hyperscreen.

فضای نشستن و صندلی EQE SUV بسیار راحت‌تر از بقیه سدان‌ها است. در فضای عقب 1.3 اینچ فضای بیشتر به وجود آمده است که در مجموع 39.3 اینچ می‌شود. صندلی برای راحتی بیشتر مسافرین به عقب نیز می‌رود. طراحان این خودرو حتی به فکر سرنشینانی که با کلاستروفوبیا دست و پنجه نرم می‌کنند، نیز بوده‌اند! پنجره‌های عقب خودرو کمی بلندتر و مربعی‌تر شده است.

فضای پشت صندوق سبت به سدان EQE پیشرفتی داشته است، اما همچنان از رقبا عقب‌تر است. شاسی‌بلند EQE با حجم 18.4 فوت مکعب با صندلی عقب خوابیده از رقیبان خود مانند تسلا مدل Y (30.2 فوت مکعب)، بی‌ام‌و iX (35.5 فوت مکعب) و آئودی E-Tron (27.2 فوت مکعب) عقب می‌افتد. اگر تمام صندلی‌ها را تا کنید، 59.2 فوت مکعب فضا خواهید داشت که از همه این‌ها به جز آئودی E-Tron کمتر است.

ویژگی‌های جدید
ممکن است در نیمه اول سال جدید اولین خودروهای شاسی بلند EQE در مدل‌های 350+، 350 4Matic و 500 4Matic به بازار عرضه شوند. مرسدس AMG EQE SUV نیز قرار است چند ماه بعد وارد بازار شود. درباره قیمت‌ها هنوز اطلاعی نداریم. اما انتظار داریم که قیمت آن از حدود 75000 دلار شروع شده و تا 120000 دلار برای نوع AMG افزایش یابد.

اگرچه فضای صندوق کوچک بوده، ولی از نظر عملکرد، سرعت شارژ و برد بهتر است. مدل AMG سرعتی بیشتر از تسلا مدل Y، بی‌ام‌و iX M60 و آئودی E-Tron S دارد. حتی اکنون که بیشتر خودروها الکتریکی شده‌اند، تمامی این‌ها کافی‌ست تا این محصولات جزو شاسی‌بلندهای لوکس به حساب بیایند.

نوشته شاسی‌بلند لاکچری مرسدس بنز معرفی شد + گالری تصاویر اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

استفاده از حلب سه‌لایه به جای ورق فولاد کم‌کربن در خودرهای داخلی!

سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با اعتراض به کیفیت بدنه خودرو شرکت‌های ایرانخودرو و سایپا، محصولات این دو شرکت را به آلت قتاله تشبیه کرد.

هادیانفر بیش از 72 ساعت است که اتهامی را به دو شرکت شبه دولتی داخلی وارد کرده ولی تاکنون وزارت صمت، سازمان استاندارد و خودروسازان داخلی واکنشی به این اتهام نداشته‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به تازگی اعلام کرده که در خودروهای داخلی به جای استفاده از ورق فولاد کم کربن در بدنه خودرو، در خودورهای داخلی از حلبی سه‌لایه استفاده می‌شود!

وی در اعتراض به کیفیت خودروهای داخلی تاکید کرد که نباید محصولی بسازیم که آلت قتاله باشد و در تصادفات، ستون خودرو در بدن سرنشین فرو برود!

سردار هادیانفر با اشاره به افزایش تولید خودروهای بی‌کیفیت گفت: تصادف یک امر اجتناب ناپذیری است اما نباید وسایل نقلیه ما به گونه‌ای باشد که در تصادفات درهای خودرو قفل شود و یا خودرو آتش بگیرد! تولید خودرو باید به گونه‌ای باشد که ما بگوییم تا آخر سال 500 خودروی با کیفیت تولید کردیم نه اینکه عدد تولید خودروی بی‌کیفیت را افزایش دهیم.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه 50 درصد از جان‌باختگان تصادفات در سر صحنه جان خود را از دست می‌دهند، تصریح کرد: بر اساس آمار 6 درصد جان‌باختگان در حین انتقال و 43 درصد در تروما و بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند، دولت باید بر وظایف این دستگاه‌ها مدیریت کند و قوه قضائیه به ترک فعل‌ها ورود کند.

متریال به کار رفته در خودرهای داخلی مشخص نیست!

لازم به ذکر است در شناسنامه معرفی هیچ یک از محصولات خودروهای داخلی به جنس آلیاژ بدنه آن اشاره‌ای نشده است!

از این رو عالی‌ترین مقام پلیس راهنمایی و رانندگی تاکید کرده که در خودروهای داخلی به جای استفاده از آلیاژ اصلی، از فلز با استقامت کمتری استفاده می‌شود.

البته برخی از کارشناسان استفاده از حلب در خودروهای داخلی را رد کرده‌اند و اعتقاد دارند سردار هادیانفر برای بازگو کردن نازکی ورقه فولادی به کار رفته در خودروهای داخلی از واژه حلب استفاده کرده است. این در حالی است که تا کنون مقامات سرمی و خودروسازها نسبت به این ادعا واکنشی نشان ندادند.

نوشته استفاده از حلب سه‌لایه به جای ورق فولاد کم‌کربن در خودرهای داخلی! اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

بیانیه ۹۶ نفر از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه‌ حوزه علم و فناوری در خصوص محدودسازی فضای مجازی و بازداشت فعالان اینترنت

به دنبال مشکلات اخیر در ارتباطات اینترنتی و بازداشت برخی از فعالین حوزه فناوری، جمعی از روزنامه نگاران و خبرنگاران مطرح در حوزه آی‌تی کشور، با انتشار بیانیه‌ای، خواستار آزادی افراد دستگیر شده و همچنین بازگشت به مسیر گفتگو و رفع محدودیت‌های اینترنتی شدند، در ادامه بیانیه فعالین این حوزه را مشاهده می‌فرمایید.

ایران ما روزهای تلخ و دشواری را می‌گذراند.
با بحرانی که در پی درگذشت مظلومانه مهسا امینی ایجاد شده، از سویی شاهد برخوردهای ناروا با مردمی هستیم که اعتراض خود را بیان می‌کنند و از سوی دیگر، بازداشت‌های گسترده فعالان فضای مجازی و محدودسازی اینترنت، حیات اجتماعی و اقتصادی و امنیت مردم را تهدید می‌کند.
ما روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای علم و فناوری، با درک اهمیت دسترسی به عنوان حق اساسی مردم، همواره در مسیر تسهیل توسعه اینترنت و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی گام برداشته‌ایم و اکنون نیز بر این خواسته و حق اساسی پافشاری می‌کنیم.
به باور ما، سیاست‌های محدودسازی جریان آزاد اطلاعات هرگز کارآمد نبوده و نه تنها به اذعان کارشناسان و استادان علوم اجتماعی، بلکه به گواه تاریخ، ایستادن در برابر سیل سهمگین فناوری و تغییرات فرهنگی و اجتماعی و اجرای تصمیمات رسوایی مانند طرح موسوم به صیانت، نتیجه‌ای جز شکست و انداختن کشور به مسیر سنگلاخ تغابن نخواهد داشت.
از سوی دیگر، بازداشت روزنامه‌نگاران و چهره‌های شناخته شده و دلسوز حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که به‌جز مسوولیت حرفه‌ای خود اقدامی نکرده و به‌غیر از تلاش برای اطلاع‌رسانی و گسترش آگاهی گامی برنداشته‌اند، بی‌تدبیری آشکاری است که به سرخوردگی اجتماعی، تنگ‌تر شدن دریچه‌های تنفس جامعه و در نهایت خشم عمومی خواهد انجامید.
از این رو، ما روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای علم و فناوری، ضمن اظهار تاسف و نگرانی عمیق نسبت به برخوردهای انجام شده و همدردی با تمامی آسیب‌دیدگان و خانواده افراد جان‌باخته، سکوت در شرایط کنونی را بیش از این جایز نمی‌دانیم و به مسوولان توصیه می‌کنیم که علاوه بر خویشتن‌داری در برابر مردم، زمینه آزادی هرچه سریع‌تر بازداشت‌شدگان، به ویژه فعالان فناوری و روزنامه‌نگاری و آزادسازی دسترسی مردم به جریان آزاد اطلاعات را فراهم کنند.

امضا کنندگان بر اساس حروف الفبا:
۱_ محمود اروج زاده
۲_ هوتن ابوالفتحی
۳_ سعید آزاد
۴_ آرش افراسیابی
۵_ آزاده ارشدی
۶_ پیمان اکبرنیا
۷_ طهورا آدینه وند
۸_ مجتبی آستانه
۹_ نسیم اعتمادی
۱۰_ علی ارغوان
۱۱_ زهرا اکرمی
۱۲_ سیامک احدی
۱۳_ مهسا اسماعیلی
۱۴_ ایمان بیک
۱۵_ مهسا بخشی پور
۱۶_ مژده باقری
۱۷_ آرش پارساپور
۱۸_ هانیه تقی زاده
۱۹_ محمدصالح تیمار
۲۰_ ساره جعفرقلی
۲۱_ محمدحسین جهان پناه
۲۲_ رضا جمیلی
۲۳_ امین جمشیدی
۲۴_ آرش جهانگیری
۲۵_ ساحره چمنی
۲۶_ شهروز چرکچی
۲۷_ المیرا حسینی
۲۸_ محمود حاج زمان
۲۹_ مسعود حبیبی قهرمان نژاد
۳۰_میثم قاسمی
۳۱_ مینا حاجی
۳۲_ محمدحسین خلیلی
۳۳_ دانیال خدابخش
۳۴_ عباس خاراباف
۳۵_ محمد رضا دفتری
۳۶_ سوگل دانایی
۳۷_ نرگس رسولی
۳۸_ محمدرضا رضایی
۳۹_ سعید زعفرانی زاده
۴۰_ بهار سیار
۴۱_ میثم سلیمانی
۴۲_ پریسا سجادی
۴۳_ احسان سرشت
۴۴_ سمانه سمیع
۴۵_ سمیه سایش
۴۶_ آرش سروری
۴۷_ حامد شفیعی
۴۸_ شهرام شریف
۴۹_ محمد شکوری
۵۰_ علی اصلان شهلا
۵۱_ مرضیه شمس
۵۲_ علی صدرالدینی
۵۳_ الهه صالحی
۵۴_ حلیه صبورنژاد
۵۵_ محسن صحافی
۵۶_ محمدرضا عالیان
۵۷_ محمد حسین عالیان
۵۸_ سمانه عابدی
۵۹_ بهنام عقیلی
۶۰_ وحید علی‌محمدی
۶۱_ زهره غفارپور
۶۲_ فائزه طاهری
۶۳_ مهدی فوقی
۶۴_ محمود فراهانی
۶۵_ سلیمان فرهادیان
۶۶_ سمیه قشقایی
۶۷_ شایلی قرائی
۶۸_ زهرا قربانی
۶۹_ زهرا قنبری
۷۰_ رضا قربانی
۷۱_ رسول قربانی
۷۲_ حسین کیایی
۷۳_ کاظم کوکرم
۷۴_ پیمان گلکار
۷۵_ مائده گیوه‌چین
۷۶_ بسیم لاله
۷۷_ ندا لهردی
۷۸_ مهرک محمودی
۷۹_ مجتبی محمودی
۸۰_ صدرا مخملی
۸۱_ علی مومنی
۸۲_ مصطفی محمودی
۸۳_ شیدا ملکی
۸۴_ سیرانوش موسوی
۸۵_ شقایق محبوبی
۸۶_ حامد نراقی
۸۷_ صوفیا نصرالهی
۸۸_ دانیال نوروزی
۸۹_ بابک ولی‌زاده
۹۰_ مینا والی
۹۱_محمد هجرتی
۹۲_ صبا همت‌یار
۹۳_ بهزاد یوسفی
۹۴_سیاوش یالپانیان
۹۵_ غزل یگانگی
۹۶_ یاشار افتاده

نوشته بیانیه ۹۶ نفر از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه‌ حوزه علم و فناوری در خصوص محدودسازی فضای مجازی و بازداشت فعالان اینترنت اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

قابلیت جدید مایکروسافت، سرعت لود بازی‌ها را تا سه برابر افزایش می‌دهد

گیمینگ در ویندوز 11 با افزایش سرعت لود بازی‌ها

مایکروسافت می‌خواهد با قابلیت جدید DirectStorage 1.1، سرعت لود شدن بازی‌ها را تا سه برابر افزایش دهد. در این مطلب، نگاهی به این ویژگی و نحوه کارایی آن خواهیم انداخت.

زمان طولانی لود شدن بخش‌های مختلف بازی، قسمتی آزاردهنده است؛ فرقی هم نمی‌کند متعلق به چه نسلی از دنیای گیم یا چه کنسولی باشید، بالاخره یک بار موقع لود شدن یک بازی کنترل اعصاب خود را از دست داده‌اید، مگر آن‌که GTA V هم بازی نکرده باشید!

حال خبر خوبی برای گیمرهای PC منتشر شده است که طبق آن، مایکروسافت در تلاش برای کاهش زمان لودن شدن قسمت‌هایی از بازی‌ها است. این کار با اهدای وظیفه CPU به GPU (کارت گرافیک) اتفاق خواهد افتاد.

اگر بخواهیم مقداری بیش‌تر درمورد آن توضیح دهیم، اول باید از وظیفه استخراج فایل‌های فشرده بازی و لود آن‌ها که توسط CPU انجام می‌شود، شروع کنیم. بازی‌های جدید محتویات گوناگون و سنگینی دارند؛ از بخش‌های مربوط به شخصیت‌ها گرفته تا مناظر و اشیا مختلف هر محیط. برای آن‌که این محتویات حجم کم‌تری را اشغال کنند، آن‌ها فشرده‌سازی می‌شوند.

تاکنون CPU این وظیفه را داشت تا فایل‌های فشرده شده را از حالت فشرده خارج کند، همین موضوع باعث به طول انجامیدن لود شدن محتویات یک بازی، مانند نقشه یا فضایی جدید می‌شد. اکنون قرار است وظیفه رفع فشرده‌سازی یا استخراج فایل‌ها، به کارت گرافیک سپرده خواهد شد و کار CPU سبک‌تر می‌شود.

مایکروسافت می‌گوید: «این یکی از امکاناتی است که بیش‌ترین درخواست را از سوی توسعه‌دهندگان بازی دارد.» کسی هوف، یکی از مدیران ارشد مایکروسافت، در این باره توضیح می‌دهد که وظیفه استخراج فایل‌ها تاکنون متعلق به CPU بوده است، چرا که فرمت فشرده‌سازی این فایل‌ها تنها برای CPU تنظیم می‌شد.

او در ادامه اشاره‌ای به قابلیت DirectStorage 1.1 می‌کند، قابلیتی که نسخه ابتدایی آن اوایل امسال منتشر شد، ولی در نسخه جدید مایکروسافت این ساختار را ممکن می‌سازد تا از GPU، یعنی کارت گرافیک برای این کار استفاده شود.

این کار دقیقاً چه تاثیری روی افزایش سرعت لود بازی‌ها می‌گذارد؟

با کم کردن وظایف CPU، زمان لود به طور خودکار کاهش می‌یابد، آن هم به مقدار زیاد! مثلاً در بازی‌هایی که نقشه بزرگ و چند دنیا دارند، وقتی از جهانی به جهانی دیگر منتقل می‌شوید، سرعت لود شما به طور قابل توجهی سریع‌تر خواهد بود.

مایکروسافت ادعا می‌کند این افزایش سرعت که از آن صحبت می‌کنیم و با خلوت کردن وظایف CPU اتفاق می‌افتد، می‌تواند با اندازه سه برابر باشد!

کسی هوف، همان مقامی که پیش‌تر از آن صحبت کردیم، درباره قابلیت DirectStorage 1.1 می‌گوید: «وقتی این قابلیت منتشر شود، یک مسیر جدید را برای توسعه‌دهندگان بازی، ممکن می‌سازد تا بتوانند حداکثر قدرت سخت‌افزاری را به کار بگیرند و سرعت لود بازی‌های کامپیوتر را در طی چند سال آینده افزایش دهند.»

این ویژگی روی چه ویندوز و کارت گرافیکی قابل استفاده خواهد بود؟

طبق اعلام خود مایکروسافت، این قابلیت برای ویندوزهای 10 و 11 در دسترس خواهد بود، اما با توجه به بهینه‌سازی‌های مختلف برای ویندوز 11، این نسخه از ویندوز به طور کلی بهترین گزینه برای این کار خواهد بود.

همچنین سازندگان کارت گرافیک، مانند شرکت‌های انویدیا و AMD نیز باید درایورهای جدید و سازگاری با این قابلیت منتشر کنند.

آیا قابلیت افزایش سرعت لود بازی‌ها روی کنسول‌ها هم وجود دارد؟

قابلیت DirectStorage که درباره آن صحبت می‌کنیم، از ابتدای امسال، یعنی اوایل فروردین ماه، روی کنسول‌های ایکس باکس سری X، در دسترس بوده است و سرعت لود بازی‌ها را افزایش داده است. طبیعتاً نمی‌توان انتظار داشت تا این قابلیت مایکروسافت، روی کنسول‌های دیگری قابل استفاده باشد.

فعلاً فقط خبر عرضه آن روی PC منتشر شده است و به نظر می‌رسد اولین عنوانی که با این قابلیت سازگار است، Forspoken باشد که عرضه رسمی آن تا ژانویه 2023 تاخیر خورده است.

نوشته قابلیت جدید مایکروسافت، سرعت لود بازی‌ها را تا سه برابر افزایش می‌دهد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

سامسونگ گلکسی M32 پرایم ادیشن با باتری قدرتمند عرضه شد

فروش سامسونگ گلکسی M32 پرایم ادیشن در بازار هندوستان آغاز شد. این هندست به‌صورت انحصاری توسط شعبه محلی فروشگاه آمازون عرضه شده و با 2 پیکره‌بندی مختلف حافظه در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

مدل مجهز به 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی 140 دلار قیمت‌گذاری شده و مدل مجهز به 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز 165 دلار قیمت دارد.

با این‌حال خریداران اولیه از تخفیف قابل‌توجهی بهره‌مند شده و می‌توانند مدل پایه گلکسی M32 پرایم ادیشن را با قیمت‌گذاری 120 دلاری تهیه نمایند.

سامسونگ گلکسی M32 پرایم ادیشن مجهز به یک نمایشگر 6.4 اینچی آمولد با طراحی Infinity-U، رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و نرخ نوسازی 90 هرتزی است. همچنین سامسونگ به منظور محافظت از نمایشگر از پوشش گوریلا گلس 5 بهره گرفته است.

پلتفرم سخت‌افزاری این اسمارت‌فون بر پایه تراشه هلیو G80 مدیاتک طراحی شده است. دوربین جلویی گوشی دارای رزولوشن 20 مگاپیکسلی است. پیکره‌بندی دوربین چهارگانه روی پنل پشتی دستگاه نیز از سنسورهای 64، 8، 2 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است. از جنبه نرم‌افزاری نیز شاهد به‌کارگیری رابط کاربری One UI 4.1 مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید 12 هستیم.

نوشته سامسونگ گلکسی M32 پرایم ادیشن با باتری قدرتمند عرضه شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

امیزفیت از ساعت هوشمند Falcon با ویژگی‌های جدید رونمایی کرد

ساعت هوشمند امیزفیت Falcon که در اردیبهشت ماه فاش شده بود، امروز رسما توسط این شرکت با ویژگی‌های جدید رونمایی شد. امیزفیت Falcon ساعت هوشمند با طراحی یکپارچه تیتانیوم TC4 است. این ساعت در برابر زنگ‌زدگی مقاوم بوده و چهار کلید کنترل آن نیز از جنس تیتانیوم است.

این ساعت هوشمند توانست با موفقیت از 15 آزمایش بگذرد و در نهایت گواهینامه MIL-STD 810G را از آن خود کند. امیزفیت دارای مقاومتی معادل با 20 اتموسفر (یعنی تا 200 متر) در برابر آب است که جزو اولین مورد در ساعت‌های هوشمند این شرکت به حساب می‌آید.

این ساعت دارای سیستم‌عامل Zepp، صفحه نمایش لمسی امولد 1.28 اینچی (همیشه روشن) با وضوح 416 در 416 پیکسل است. تراکم پیکسلی امیزفیت فالکن 326 پی‌پی‌آی بوده و روشنایی معادل با 1000 نیت دارد. صفحه نمایش دارای شیشه کریستالی یاقوت کبود است. درجه سختی آن 9 از 10 بوده یعنی در مقیاس سختی یکی کمتر از الماس است. یک پوشش برای جلوگیری از ایجاد لک و اثر انگشت روی این دستگاه ساخته شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این دستگاه هوشمند، استفاده از شش سیستم مکان‌یاب ماهواره‌ای و موقعیت‌یاب دو بانده (L1 و L5) است که برای ردیابی دقیق حتی در مناطق متراکم نیز کاربرد دارد. از زمان حرکت، این موقعیت‌یاب شما را پوشش می‌دهد و می‌تواند کوتاه‌ترین مسیر را در هنگامی که عجله دارید، برای شما نمایان کند.

همچنین باید خاطرنشان کرد که ویژگی‌های معمول سلامتی در این دستگاه نیز مانند بقیه محصولات وجود دارد. از جمله این ویژگی می‌توان به نظارت بر ضربان قلب، اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون، کنترل خواب، و اندازه‌گیری میزان استرس اشاره کرد. بیشتر از 150 نوع ورزش داخلی و خارجی نیز وجود داشته که برای هشت موردشان به طور مثال شنا در استخر توانایی تشخیص خودکار دارد.

شما می‌توانید در طول تمرین‌های ورزشی صفحه نمایش را روشن نگه داشته تا راحت‌تر ورزش خود را بسنجید. همچنین برای حرفه‌ای‌تر بودن، می‌توانید آن را از طریق بلوتوث به دستگاه‌های تمرینی حرفه‌ای مانند کمربند ضربان قلب و یا دستگاه قدرت‌سنج دوچرخه‌سواری متصل کنید.

ساعت هوشمند امیزفیت فالکن دارای یک مربی مجهز به هوش مصنوعی است. یعنی شما می‌توانید در طول تمرینات خود از این قابلیت استفاده کنید تا درست‌تر عمل کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات موجود را با برنامه‌های تناسب اندام دیگری مانند گوگل فیت، اپل هلس، Relive ،Strava و برنامه دویدن آدیداس همگام‌سازی کنید.

منبع انرژی این ساعت یک باتری 500 میلی آمپری است. طبق گفته‌ها، در استفاده معمولی می‌تواند تا دو هفته دوام بیاورد که معمولا شارژ شدن آن نیز تا دو ساعت زمان می‌برد.

 

این ساعت دارای اتصال WLAN 2.4 گیگاهرتز و بلوتوث 5.0 BLE است که می‌تواند با دستگاه‌های Android (7.0 و بالاتر) و iOS (12.0 و بالاتر) همگام‌سازی شود. وزن آن 64 گرم بوده و بندهای پهنی معادل با 22 میلی‌متر دارد. سگک تیتانیومی ساعت از جنس سیلیکون مایع است.

قیمت آن در ایالات متحده 500 دلار، در فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا 500 یورو و در بریتانیا 499 پوند (557 دلار/ 573 یورو) است. افراد می‌توانند آن را از طریق فروشگاه‌های امیزفیت و آمازون موجود در کشور خریداری کنند که البته به گفته خود این شرکت، این ساعت به زودی در کشورهایی مثل برزیل، مکزیک و سایر بازارها از طریق AliExpress در دسترس خواهد بود.

نوشته امیزفیت از ساعت هوشمند Falcon با ویژگی‌های جدید رونمایی کرد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

استارلینک با وجود زیان مالی به حمایت رایگان از دولت اوکراین ادامه خواهد داد

ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت SpaceX تصمیم قبلی خود مبنی بر توقف تامین مالی پایانه‌های استارلینک ارسال شده به اوکراین را لغو کرد. وی با انتشار توئیتی اعلام کرد که این شرکت به ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای رایگان به دولت ادامه خواهد داد؛ حتی اگر این موضوع به‌معنای زیان‌دهی مالی شرکت SpaceX باشد.

ایلان ماسک در توئیتر گفت: “به جهنم! اگرچه استارلینک کماکان در وضعیت زیان‌ده مالی قرار دارد و شرکت‌های دیگر میلیاردها دلار از مالیات‌دهندگان دریافت می‌کنند؛ اما اما تنها به‌صورت کاملا رایگان از دولت اوکراین حمایت مالی می‌کنیم.”

گزارش منتشر شده توسط خبرگزاری CNN در روز جمعه نشان داد که شرکت SpaceX از دولت سوال کرده که آیا بابت پایانه‌های اضافی ارسال شده به اوکراین و همچنین خدمات اینترنتی موجود قادر به پرداخت هزینه است؟ بر اساس گزارشات، این هزینه‌ها احتمالا تا پایان سال 2022 به نزدیک 124 میلیون دلار و طی 12 ماه آینده احتمالا به 380 میلیون دلار خواهد رسید. در ادامه ایلان ماسک با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که استارلینک قادر به ادامه ارائه کمک‌های مالی به دولت اوکراین برای مدت زمان نامحدود نخواهد بود. همچنین وی در توئیت دیگری خاطرنشان کرد که استارلینک به منظور تداوم ارائه خدمات خود هر ماهه 20 میلیون دلار از درآمدش را از دست می‌دهد.

به گفته آقای ماسک، استارلینک به منظور کمک به اقدامات جنگی دولت اوکراین حدودا 25 هزار پایانه را به این کشور ارسال نموده است. این سرویس در حفظ ارتباط آنلاین میان ارتش و غیرنظامیان اوکراینی در طول دوران جنگ نقش مهمی را ایفا کرده است. اوکراین کماکان با مشکل خاموشی‌های ناشی از حملات موشکی روسیه دست‌به‌گریبان است و خطر حملات سایبری نیز کماکان در حد بالایی ارزیابی می‌شود.

ایلان ماسک پس از اجرای یک نظرسنجی از کاربران توئیتر پیرامون ضرورت صلح اوکراین با روسیه از طریق تسلیم کریمه و سایر مناطق الحاق شده به خاک این کشور با انتقاداتی مواجه شد. این موضوع موجب ناراحتی شدید آندری ملنیک؛ سفیر اوکراین در آلمان شد و وی در واکنش اعلام کرد: “لعنت به تو  پاسخی بسیار دیپلماتیک از جانب من است.”

در ادامه، میخائیلو فدوروف؛ معاون نخست وزیر اوکراین با انتشار توئیتی اعلام کرد که ایلان ماسک یکی از حامیان خصوصی برتر در جهان به‌شمار رفته و از اوکراین حمایت می‌کند. همچنین وی مدعی شد که استارلینک یکی از عناصر اساسی در زیرساخت‌های کشور اوکراین قلمداد می‌شود.

نوشته استارلینک با وجود زیان مالی به حمایت رایگان از دولت اوکراین ادامه خواهد داد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

تویوتا رندرهای اولیه ابرخودرو لکسوس LFR را منتشر کرد + گالری تصویر

کمپانی تویوتا درخواست نشان تجاری برای LFR و لکسوس LFR را در اروپا ثبت کرده است. دو روز پیش، شرکت تویوتا مدارک را ارسال کرده و دفتر مالکیت اتحادیه اروپا همچنان در حال رسیدگی به این درخواست است. البته باید خاطرنشان کرد که این روند ممکن است کمی طول بکشد چون آژانس تا آن زمان باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد این نشان تجاری را به این شرکت واگذار کند یا نه.

نکته جذاب این است که شرکت لکسوس برنامه‌ نام‌گذاری معتبری دارد که شامل دو حرف و سه عدد است. مثلا وجود حرف H در انتهای اسم نشان از یک پیشرانه هیبریدی دارد. ولی خودروی سوپر اسپورت LFA از این نامگذاری مستثنا است.

برای همین باید گفت که شباهت نشان تجاری LFR به LFA باعث می‌شود که به آن علاقمند شویم. اگرچه گاهی اوقات پیش می‌آید که این طرح‌ها اصلا نتیجه‌بخش نباشند چون ممکن است تصمیم شرکت خودروسازی در نهایت تغییر کند و از نام دیگری استفاده کند.

نکته جذاب دیگر این است که شاید شرکت لکسوس هم اکنون روی یک خودروی سوپر اسپورت جدید کار کند. نوع برقی این خودرو در ابتدا در آذرماه معرفی شد و سپس در جشنواره سرعت گودوود در سال 2022 اکران عمومی شد. همچنین این خودروی الکتریکی جذاب در هفته خودروی مونتری نیز به نمایش گذاشته شده بود.

لکسوس گفته که می‌خواهد این مدل اسپرت الکتریکی را وارد چرخه تولید کند. هدف شرکت این است که خودرویی تولید کند تا بتواند بیش از 435 مایل (700 کیلومتر) برد داشته باشد و در 2.0 ثانیه سرعت 62 مایل در ساعت (100 کیلومتر در ساعت) را طی کند. ویژگی‌های دقیق پیشرانه هنوز اعلام نشده است.

شایعه شده است که این نسخه اسپرت الکتریکی از گیربکس دستی شبیه‌سازی شده استفاده خواهد کرد. اینطور گفته می‌شود که این فناوری توان خروجی موتور را کم می‌کند و باعث می‌شود رانندگان بیشتر دنده‌ها را تغییر دهند. با این حال، این طرح هنوز در مراحل آزمایشی است، بنابراین شاید تغییراتی بوجود بیاید. هنوز نمی‌دانیم که چه زمانی قرار است از این خودرو رونمایی شود.

خودروی لکسوس RZ 450e، اولین مدل الکتریکی این شرکت است که قبل از پایان سال جاری میلادی در ایالات متحده به فروش خواهد رسید.

نوشته تویوتا رندرهای اولیه ابرخودرو لکسوس LFR را منتشر کرد + گالری تصویر اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.