هواوی نوا ۱۰SE با تراشه اسنپ‌دراگون ۶۸۰G معرفی شد

ماه گذشته شرکت هواوی ضمن برگزاری نمایشگاه IFA 2022 در شهر برلین از سری نوا 10 رونمایی کرد. پیش از این شاهد معرفی اسمارت‌فون‌های نوا 10 و نوا 10 پرو بوده‌ایم و اکنون نوبت به سومین عضو خانواده با نام هواوی نوا 10SE رسیده است.

این هندست کماکان از الگوی طراحی شاخص موسوم به Star Orbit Ring بهره گرفته و به منظور استقرار مولفه‌های سیستم دوربین از 2 حلقه دایروی‌شکل بزرگ استفاده می‌کند. این اسمارت‌فون با وجود وزن 184 گرمی و ضخامت تنها 7.39 میلی‌متری از الگوی طراحی معقولی برخوردار است.

نوا 10SE مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 680G است. این تراشه یک مدل صرفا LTE به‌شمار رفته و مجهز به پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای است. پردازنده مورد استفاده در این تراشه از 4 هسته کریو 265 گلد (نمونه مشتق شده از کورتکس A73) با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته کریو 265 سیلور (مشتق شده از کورتکس A53) با فرکانس 1.9 گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی نیز از نوع آدرنو 610 بوده و این هندست با 3 پیکره‌بندی مختلف حافظه شامل 6 گیگابایت رم + 128 گیگابایت حافظه داخلی، 8 گیگابایت رم + 128 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت رم + 256 گیگابایت حافظه داخلی روانه بازار خواهد شد.

پنل جلویی دستگاه از یک نمایشگر 6.67 اینچی اولد با نرخ نوسازی 90 هرتزی و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس میزبانی می‌کند؛ اما اسکنر اثرانگشت روی لبه جانبی بدنه گوشی و بالای کلید پاور قرار دارد.

 

هواوی نوا 10SE مجهز به دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9 است. متاسفانه این دوربین قادر به ضبط ویدیو با حداکثر رزولوشن 1080p است. لنز فوق‌عریض 8 مگاپیکسلی و ماژول ماکرو 2 مگاپیکسلی سایر مولفه‌های سیستم دوربین پشتی را تشکیل می‌دهند. در قسمت جلویی گوشی نیز شاهد به‌کارگیری دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 هستیم.

هواوی اسمارت‌فون جدید خود را در بازارهای جهانی عرضه می‌کند. بنابراین نوا 10SE در عوض استفاده از HarmonyOS، رابط کاربری EMUI 12 را اجرا خواهد کرد. هواوی نوا 10SE مجهز به یک باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی با قابلیت پشتیبانی از شارژ 66 واتی از طریق درگاه USB-C است. این هندست مجهز به درگاه مخصوص دریافت 2 سیم‌کارت و اتصال NFC است؛ اما NFC تنها در مدل‌های مجهز به رم 8 گیگابایتی قابل دسترس خواهد بود.

هواوی نوا 10SE با مدل‌های رنگی نقره‌ای (Starry Silver)، سبز (Mint Green) و مشکی (Starry Black) در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت. جزئیات مربوط به قیمت‌گذاری و زمان عرضه این اسمارت‌فون هنوز اعلام نشده است.

نوشته هواوی نوا 10SE با تراشه اسنپ‌دراگون 680G معرفی شد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

لامبورگینی اوروس اس ۲۰۲۳؛ قدرت پرفورمانته با ظاهری متفاوت + گالری تصاویر

لامبورگینی اوروس اس 2023 S

با لامبورگینی اوروس اس 2023 آشنا شوید و گالری عکس آن را ببینید؛ با قدری مشابه لامبورگینی پرفورمانته ولی ظاهری متفاوت.

لامبورگینی در ماه آگوست امسال، فیس‌لیفت جدید اوروس را با نمایش پرفورمانته 2023 معرفی کرد. عبارت «فیس‌لیفت» در خودروها به معنی یک مدل جدید با تغییرات بسیار کم نسبت به مدل قبلی است و اکثراً برای نسخه سال جدید یک مدل به کار می‌رود.

با وجود معرفی پرفورمانته جدید، به نظر می‌رسد جایگزین اصلی سوپر SUV محبوب لامبورگینی، یعنی اوروس، نسخه S سال 2023 آن باشد، نه پرفورمانته.

لامبورگینی اوروس اس 2023، همان موتور آپگرید شده V8 چهار لیتری با توربوی دوقلو را دارد که همان توان ترسناک 666 اسب بخار و 850 نیوتون‌متر (627 پوندفیت) را به ارمغان می‌آورد. البته در نظر داشته باشین که وزن آن نسبت به پرفورمانته کمی بیش‌تر است، پس مقداری کندتر خواهد بود.

طبق گفته‌های لامبورگینی، پرفورمانته در 3.3 ثانیه می‌توانست به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد، ولی اوروس S به 0.2 ثانیه زمان بیش‌تر برای پیمودن سرعت صفر تا صد کیلومتر بر ساعت نیاز دارد؛ البته حداکثر سراعت هر دو خودرو 305 کیلومتر بر ساعت است (190 مایل بر ساعت).

با پیمودن سرعت صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت در 12.5 ثانیه، لامبورگینی اوروس S در برابر ماشین‌های شاسی‌بلند پر قدرت، اصلاً کم نمی‌آورد. از رقابت خود اوروس S با پرفورمانته لامبورگینی که بگذریم، این دو خودرو با شاسی‌بلند‌های بالارده قدرتمند، مثل فراری پورسانگ با موتور V12 هم رقابت می‌کنند. از دیگر رقبای این ماشین‌ها می‌توان به استون مارتین DBX اشاره کرد.

به اوروس S جذاب و قدرتمند برگردیم، این ماشین به قدری که بخواهید قابل شخصی‌سازی است، خریداران آن می‌توانند چرخ‌های 22 اینچی تیتانیوم مات یا ست 23 اینچی الماس و برنز اضافه کنند! سقف فیبر کربنی مات و اگزوز مشکی براق هم دیگر نمونه‌های قابل شخصی‌سازی این ماشین هستند.

پیش از آن‌که با گالری عکس اوروس اس 2023 برسیم، اگر طرفدار این غول بزرگ خودروسازی هستید، تیزر جدید لامبورگینی هوراکان استراتو را هم تماشا کنید.

تا به امروز هیچ صحبتی از نسخه هیبریدی این خودرو نشده است، ولی لامبورگینی قبلاً اعلام کرده بود که نسخه برقی تمام مدل‌های خود را تا سال 2024 تولید خواهد کرد. اکنون وقت تصاویر این شاسی‌بلند خوفناک رسیده است:

نوشته لامبورگینی اوروس اس 2023؛ قدرت پرفورمانته با ظاهری متفاوت + گالری تصاویر اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

استفاده از درگاه USB-C در تمامی محصولات بازار آی‌تی در اروپا اجباری می‌شود

مذاکره‌کنندگان پارلمان اروپا و شورای اروپا طی ماه ژوئن به یک توافق موقت برای اجرای سیاست به‌کارگیری شارژر مشترک از پاییز سال 2024 دست یافتند. روز گذشته پارلمان اروپا با اکثریت آراء شامل 602 رای موافق، 13 رای مخالف و 8 رای ممتنع به اجرای این دستورالعمل رای مثبت داد.

بر این اساس از اواخر سال 2024 به بعد، USB-C به پورت استاندارد مورد نیاز برای کلیه اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و دوربین‌های قابل عرضه در اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد. همچنین استفاده از این کانکتور برای لپ‌تاپ‌ها از بهار سال 2026 الزامی خواهد بود. گام بعدی این است که شورای اروپا دستورالعمل جدید را پیش از اجرایی شدن رسمی تصویب نماید.

همچنین قانون جدید طیف گسترده‌ای از وسایل الکترونیکی کوچک و متوسط مانند هدفون، اسپیکرهای قابل حمل، کنسول‌های دستی بازی‌های ویدیویی، کتابخوان‌های الکترونیکی، کیبوردها، موس و سیستم‌های ناوبری قابل حمل را تحت پوشش قرار می‌دهد. دستگاه‌هایی مانند ردیاب‌های سلامت و تجهیزات ورزشی که به‌دلیل اندازه بسیار کوچک خود قادر به استفاده از پورت USB-C نیستند؛ فعلا از این قانون جدید مستثنی خواهند شد.

الکس آگیوس سالیبا از پارلمان اروپا ضمن توضیحاتی خاطرنشان کرد: “استفاده از شارژر مشترک نهایتا می‌تواند به یک پدیده واقعی در اروپا تبدیل شود. ما برای تنظیم این قوانین بیش از 10 سال منتظر مانده‌ایم؛ اما در نهایت می‌توانیم تعداد زیادی از شارژرهای فعلی را کنار بگذاریم. این قانون آینده‌نگر امکان توسعه ایده‌های شارژ نوآورانه در آینده را فراهم نموده و برای همه از مصرف‌کنندگان گرفته تا محیط زیست آسیب‌پذیر ما سودمند خواهد بود.”

هدف قانون جدید در بلندمدت، کمک به مصرف‌کنندگان جهت کاهش میزان تولید زباله‌های الکترونیکی و افزایش پایداری تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده توسط آنها است. استانداردهای شارژ سریع و بی‌سیم نیز طی سال آینده برای محصولات فروخته شده در اتحادیه اروپا استانداردسازی خواهند شد. بر اساس برآوردهای پارلمان اروپا، اجرای قانون جدید هر ساله موجب صرفه‌جویی 250 میلیون یورویی در هزینه‌های مصرف‌کنندگان شده و در عین‌حال میزان تولید زباله‌های الکترونیکی را حدودا 11 هزار تن کاهش خواهد داد.

نوشته استفاده از درگاه USB-C در تمامی محصولات بازار آی‌تی در اروپا اجباری می‌شود اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

اسمارت‌بند جذاب شیائومی بالاخره به بازار جهانی عرضه می‌شود

شیائومی اسمارت بند 7 پرو

شیائومی اسمارت بند 7 پرو که ابتدا در ماه جولای فقط برای چین معرفی و عرضه شد، هم‌اکنون به بازار جهانی وارد شده است.

شیائومی امروز میزبان یک رویداد مطبوعاتی در برلین بود. این شرکت که در وهله اول، سری Xiaomi 12T خود را به نمایش گذاشت.

سپس در کنار پرچمدار جدیدش (Xiaomi 12T Pro)، نسخه گلوبال شیائومی اسمارت بند 7 پرو (The global Xiaomi Smart Band 7 Pro) را نیز معرفی کرد.

طبق مشخصاتی که شیائومی ارائه داده است، نسخه گلوبال این اسمارت بند از صفحه نمایشی جذاب با بیش از 150 والپیپر بهره می‌برد.

در واقع می‌توان گفت شیائومی اسمارت بند 7 پرو حداقل روی کاغذ دستگاهی جذاب و بسیار قانع کننده است.

این اسمارت بند دارای صفحه‌ای مستطیلی شکل است و با بند سیلیکونی عرضه می‌شود.

البته که در بازار بند‌های زیادی برای انتخاب و خرید وجود دارد، اما خود دستگاه تنها با دو نوع بند عرضه می‌شود (رنگ‌های نقره‌ای و برنزی که با دستگاه معرفی شدند).

شیائومی در این رویداد از بند‌هایی به رنگ عاج، زیتونی، نارنجی، آبی، مشکی، صورتی و بند‌های نسخه ویژه کاج سبز و خاکستری به رنگ ماه رونمایی کرد (شما می‌توانید این بند‌ها را به صورت جداگانه از اسمارت بند تهیه کنید).

این دستگاه دارای صفحه نمایش 1.64 اینچی AMOLED است. این نمایشگر وضوح 280 در 486 را ارائه می‌دهد. تا 500 نیت روشنایی دارد و انگار شیائومی بر خلاف همیشه، بیشتر از یک حالت روشنایی خودکار برای این اسمارت‌ بند در نظر گرفته است.

شیائومی تاکید کرده است که اسمارت‌ بند دارای یک محافظ شیشه‌ای در بالای نمایشگر به همراه پوشش ضد اثر انگشت است.

این شرکت یک شیشه میکرو خمیده 2.5 بعدی را روی این نمایشگر قرار داده و همینطور که در ابتدا اشاره کردیم، شیائومی برای این اسمارت بند بیش از 150 والپیپر در نظر گرفته است.

شیائومی اسمارت بند 7 پرو از 110 حالت ورزشی پشتیبانی می‌کند، و این در حالی است که این اسمارت بند از عمر باتری فوق‌العاده خوبی نیز بهره می‌برد

بله، این دستگاه از بیش از 110 حالت ورزشی پشتیبانی می‌کند و تا 12 روز عمر باتری ارائه می‌دهد. برای امکان پذیری این امر، شیائومی یک باتری 235 میلی آمپر ساعتی برای این اسمارت‌ بند در نظر گرفته است.

علاوه بر این، این دستگاه دارای گواهینامه 5 ATM نیز هست، به این معنی که شما می‌توانید تا 10 دقیقه در عمق 50 متری آب با این اسمارت‌ بند غواصی انجام دهید.

همانند نسل‌های پیشین، شما می‌توانید برای کنترل کیفیت خواب خود نیز به این دستگاه اعتماد کنید، همچنین یک حسگر ضربان قلب و یک حسگر سنجش اکسیژن خون (SpO2) در این اسمارت‌ بند تعبیه شده است که در تمام روز عملکرد خون شما را می‌سنجند.

حسگرهای دیگری مثل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، نور محیط و GNSS را نیز نباید از یاد ببرید.

برای فعالسازی این اسمارت بند، شما به برنامه Mi Fitness و یک دستگاه با پشتیبانی از بلوتوث 5.2 نیاز دارید. این دستگاه با اندروید 6.0 و بالاتر و iOS 12 و بالاتر سازگار است، بنابراین تقریباً می‌تواند به هر دستگاه آیفون یا اندرویدی مدرنی متصل شود.

ابعاد این دستگاه 44.7 در 28.8 در 11 میلی‌متر است و وزن آن 20.5 گرم است و شیائومی قیمت این اسمارت بند را 99 یورو تعیین کرده است.

نوشته اسمارت‌بند جذاب شیائومی بالاخره به بازار جهانی عرضه می‌شود اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

افزایش درآمد سرویس‌های اپل با وجود کاهش درآمد اپ‌استور

بر اساس گزارشات، کاهش درآمد حاصل از بازی‌ها موجب افت درآمد فروشگاه اپ استور اپل طی دوره 3 ماهه گذشته شده است.

با این‌حال رشد کلی درآمد اپل از محل سرویس‌های این شرکت کماکان ادامه یافته است.

اریک وودرینگ؛ تحلیل‌گر موسسه سرمایه‌گذاری مورگان استنلی روز دوشنبه گزارش داد که درآمد خالص اپ استور در ماه سپتامبر 5 درصد کاهش یافته است. این موسسه گزارش خود را بر اساس داده‌های ارائه شده توسط وبسایت Sensor Tower تنظیم نموده است.

وبسایت Sensor Tower نیز وضعیت دانلود و فروش اپلیکیشن‌ها را ردیابی می‌کند.

آقای وودرینگ در توضیح دلایل پشت پرده افت درآمد اپ استور به این موضوع اشاره کرده که مشتریان اپل به دلیل تورم و سایر نگرانی‌های اقتصادی احتمالا برای کالاهایی نظیر نرم‌افزار به میزان کمتری هزینه می‌کنند. در وهله نخست اعلام شده که درآمد اپ استور از محل گیمینگ 14 درصد کاهش یافته است.

همچنین افت 5 درصدی درآمد کلی اپ استور نشان‌دهنده بیش‌ترین میزان کاهش گزارش شده از زمان آغاز ردیابی داده‌ها توسط موسسه مورگان استنلی در سال 2015 است.

اریک وودرینگ طی یادداشتی خاطرنشان کرد: “به باور ما نتایج ارزیابی داده‌های اخیر اپ استور نشان می‌دهند که اهمیت پرداخت هزینه برای برنامه‌های اپ استور در افق زمانی کوتاه‌مدت بین مصرف‌کنندگان جهانی کاهش یافته است؛ چرا که کاربران ترجیح می‌دهند تا درآمد خود را برای پاسخگویی به نیازمندی‌های ضروری‌تر هزینه کنند.”

اپل آمار مربوط به فروش اپ استور را به‌طور مستقل منتشر نمی‌کند. در واقع این بخش به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از کسب‌وکار سرویس‌های کمپانی قلمداد می‌شود.

این شرکت برای تراکنش‌های خرید اپلیکیشن یا خریدهای درون برنامه‌ای انجام شده روی دستگاه‌های خود کارمزد 15 الی 30 درصدی را از توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند.

درآمد کسب شده از محل سرویس‌های اپل طی در دوره 3 ماهه منتهی به ژوئن 2022 به 19.6 میلیارد دلار رسید. این رقم در دوره مشابه سال گذشته برابر با 17.4 میلیارد دلار بود.

مطابق روال معمول در دوران شیوع ویروس کرونا، اپل از ارائه راهنمای درآمدی رسمی برای دوره 3 ماهه منتهی به ماه سپتامبر خودداری کرد.

با این‌حال لوکا ماستری؛ مدیر مالی ارشد اپل اعلام کرد که بر اساس پیش‌بینی این شرکت، درآمد کسب شده از محل سرویس‌ها طی این دوره 3 ماهه حداکثر 12 درصد افزایش خواهد یافت.

موسسه مورگان استنلی انتظار دارد که درآمد کلی اپل از محل خدمات در دوره 3 ماهه منتهی به روز 30 سپتامبر 8 درصد افزایش پیدا کند.

سرویس‌های اپل شامل طیف گسترده‌ای از محصولات نظیر AppleCare، تعمیرات، اشتراک Apple One، اپل موزیک، اپل تی‌وی پلاس و Apple Card است.

نوشته افزایش درآمد سرویس‌های اپل با وجود کاهش درآمد اپ‌استور اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

هزینه حملات سایبری برای کسب‌وکارها رو به افزایش است

بر اساس آمار جدید، حملات سایبری هزینه بیش‌تری را بر کسب‌وکار قربانیان تحمیل می‌کنند.

تحقیقات موسسه Atlas VPN در زمینه پتانسیل مخرب ویروس (که در تب جدیدی باز می‌شود) و حملات سایبری بدافزاری نشان داد که تقریبا یک‌چهارم (به بیان دقیق‌تر 22 درصد) کسب‌وکارهای قربانی در این حوادث دچار زیان 100 هزار الی 499999 دلاری شده‌اند.

بعلاوه 11 درصد کسب‌وکارها بین 500 هزار تا 999999 دلار ضرر کرده‌اند؛ در حالی‌که 4 درصد از مشاغل با زیان 1 میلیون دلاری یا بیش‌تر مواجه شده‌اند.

به‌طور کلی 37 درصد کسب‌وکارها دچار زیان‌دهی 100 هزار دلاری یا بیش‌تر شده‌اند؛ در حالی‌که 24 درصد از کسب‌وکارها بین 50 هزار تا 99999 دلار ضرر کرده‌اند.

مسائل مرتبط با شفافیت

تعیین تبعات مالی به‌صورت دقیق امری نسبتا دشوار است؛ چرا که بدین منظور بایستی متغیرهای زیادی مدنظر قرار گیرند.

بعلاوه کسب‌وکارها بایستی خسارت برند، عملکرد شرکاء و مشتریان و جریمه‌های قانونی احتمالی را مورد توجه قرار دهند.

ویلیوس کاردلیس؛ نویسنده حوزه امنیت سایبری در موسسه Atlas VPN می‌گوید: “اگرچه اخیرا بسیاری از کسب‌وکارها میزان سرمایه‌گذاری خود در زمینه امنیت سایبری را افزایش داده‌اند؛ اما در این میان، شفافیت مهم‌ترین چالش محسوب می‌شود.

شرکت‌ها از ترس از دست دادن اعتماد مشتریان از گزارش حوادث واهمه دارند. با این‌حال این موضوع موجب می‌شود تا حملات سایبری خطرناک‌تر و رایج‌تر شده و آسیب‌های قابل‌توجهی را به کسب‌وکارها وارد کند.”

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ موسسه Atlas VPN متوجه شده که تقریبا یک‌سوم (31 درصد) کسب‌وکارهای قربانی در زمینه بروز اختلال در عملیات شرکاء یا مشتریان و همچنین سرقت اطلاعات مالی دارای تجربه هستند. همچنین شهرت 28 درصد کسب‌وکارها دچار خدشه شد و 24 درصد ناچار به مدیریت اختلال در زنجیره تامین خود شدند.

تقریبا یک‌چهارم (به بیان دقیق‌تر 23 درصد) از کسب‌وکارها ناچار به رفع موانع عملیات تجاری شدند؛ در حالی‌که 19 درصد آنها شاهد از بین رفتن کسب‌وکار و قراردادها بودند.

در نهایت تقریبا یک‌پنجم (18 درصد) کسب‌وکارها شاهد سرقت مستقیم پول خود بودند. تمامی این موارد موجب می‌شوند تا کسب‌کارها مایل به حفظ امنیت خود در برابر حوادث سایبری احتمالی بوده و چالش‌های خود در این زمینه را با عموم در میان نگذارند.

در واقع 48 درصد از رهبران حوزه IT اذعان کرده‌اند که از انجام حملات سایبری علیه سازمان‌های خود اطلاع داشته‌اند؛ اما بنا بر مصلحت از علنی نمودن این موضوع خودداری کرده‌اند.

با این‌حال محققان به این نتیجه رسیده‌اند که عدم افشای این موارد موجب افزایش خطر و رواج بیش‌تر حملات سایبری و در نتیجه گسترش قابلیت تخریب آنها می‌شود.

نوشته هزینه حملات سایبری برای کسب‌وکارها رو به افزایش است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

یوتیوب در حال محدود کردن کیفیت ۴k به اکانت‌های پرمیوم

اشتراک یوتیوب

طبق گزارشات، گوگل در حال آزمایش یک تغییر جدید در یوتیوب است و به نظر می‎‌رسد اینبار گوگل در تلاش برای اختصاص دادن ویدیوهای 4K به کاربران پرمیوم خود است.

یوتیوب از سال 2010، سال‌ها قبل از رایج شدن فرمت رزولوشن، از ویدیوهای 4K پشتیبانی می‌کرد.

حتی 5 سال پس از آن (در سال 2015)، گوگل وضوح‌های بالاتری مانند 8K را نیز به طور کاملا رایگان در دسترس کاربران این پلتفرم قرار داد.

اما الان، طبق گزارش‌های متعددی که طی ماه گذشته در سراسر Reddit مشاهده کردیم، یوتیوب در حال آزمایشی برای تغییر در وضعیت موجود است. بنابر گزارشات، افرادی که عضو گروه آزمایشی گوگل یا همان Google’s experiment هستند، دیگر نمی‌توانند بدون تهیه اشتراک پرمیوم یوتیوب از کیفیت 4k بهره ببرند، این افراد می‌گویند که در کنار رزولوشن 4K/2160p کلمه «Premium» را مشاهده می‌کنند.

به زبان ساده، این آزمایش شامل محدودیت جدیدی برای کاربران رایگان YouTube می‌شود.

شما حتی الان هم نمی‌توانید بدون اشتراک یوتیوب تبلیغات را از پلتفرم حذف کنید و یا حتی ویدیو‌ها را برای تماشای آفلاین دانلود کنید. خب، به نظر می‌رسد باید به زودی کیفیت 4k را نیز به لیست مزایای آن اضافه کنید.

این اولین باری است که می‌بینیم یوتیوب کیفیت‌های بالاتر از ویدیو مانند 4k را پشت اشتراک پرمیوم قفل می‌کند. از برخی جهات، در واقع یادآور اشتراک Stadia Pro است که به بازیکنان امکان می‌داد بازی‌های Stadia را با کیفیت 4K با رنگ‌های HDR و صدای فراگیر 5.1 امتحان کنند.

به احتمال زیاد، محدودیت جدید بر روی ویدیوهای 4K احتمالاً تنها با گروه کوچکی از کاربران آزمایش می‌شود. درست مثل ماه پیش، زمانی که یوتیوب داشت استفاده از 10 تبلیغ پشت سر هم و غیرقابل رد شدن را مورد آزمایش قرار می‌داد.

البته که بسته به بازخورد دریافت شده، ممکن است که Google تصمیم بگیرد ویدیوهای 4K را به YouTube Premium محدود نکند.

به طور کلی، به نظر می‌رسد که این می‌تواند یکی دیگر از راه‌حل‌های گوگل برای جبران افت اخیرش باشد که منجر به کندی استخدام، کاهش بخش‌ها و تعطیلی کامل برخی از سرویس‌ها شده است.

در تئوری، محدود کردن کیفیت 4K و بالاتر به YouTube Premium می‌تواند هزینه کاربران رایگان YouTube را کاهش دهد و در عین حال مشترکان جدید را نیز به خرید اشتراک تشویق کند.

نوشته یوتیوب در حال محدود کردن کیفیت 4k به اکانت‌های پرمیوم اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

یوتیوب در حال محدود کردن کیفیت ۴k به اکانت‌های پرمیوم

اشتراک یوتیوب

طبق گزارشات، گوگل در حال آزمایش یک تغییر جدید در یوتیوب است و به نظر می‎‌رسد اینبار گوگل در تلاش برای اختصاص دادن ویدیوهای 4K به کاربران پرمیوم خود است.

یوتیوب از سال 2010، سال‌ها قبل از رایج شدن فرمت رزولوشن، از ویدیوهای 4K پشتیبانی می‌کرد.

حتی 5 سال پس از آن (در سال 2015)، گوگل وضوح‌های بالاتری مانند 8K را نیز به طور کاملا رایگان در دسترس کاربران این پلتفرم قرار داد.

اما الان، طبق گزارش‌های متعددی که طی ماه گذشته در سراسر Reddit مشاهده کردیم، یوتیوب در حال آزمایشی برای تغییر در وضعیت موجود است. بنابر گزارشات، افرادی که عضو گروه آزمایشی گوگل یا همان Google’s experiment هستند، دیگر نمی‌توانند بدون تهیه اشتراک پرمیوم یوتیوب از کیفیت 4k بهره ببرند، این افراد می‌گویند که در کنار رزولوشن 4K/2160p کلمه «Premium» را مشاهده می‌کنند.

به زبان ساده، این آزمایش شامل محدودیت جدیدی برای کاربران رایگان YouTube می‌شود.

شما حتی الان هم نمی‌توانید بدون اشتراک یوتیوب تبلیغات را از پلتفرم حذف کنید و یا حتی ویدیو‌ها را برای تماشای آفلاین دانلود کنید. خب، به نظر می‌رسد باید به زودی کیفیت 4k را نیز به لیست مزایای آن اضافه کنید.

این اولین باری است که می‌بینیم یوتیوب کیفیت‌های بالاتر از ویدیو مانند 4k را پشت اشتراک پرمیوم قفل می‌کند. از برخی جهات، در واقع یادآور اشتراک Stadia Pro است که به بازیکنان امکان می‌داد بازی‌های Stadia را با کیفیت 4K با رنگ‌های HDR و صدای فراگیر 5.1 امتحان کنند.

به احتمال زیاد، محدودیت جدید بر روی ویدیوهای 4K احتمالاً تنها با گروه کوچکی از کاربران آزمایش می‌شود. درست مثل ماه پیش، زمانی که یوتیوب داشت استفاده از 10 تبلیغ پشت سر هم و غیرقابل رد شدن را مورد آزمایش قرار می‌داد.

البته که بسته به بازخورد دریافت شده، ممکن است که Google تصمیم بگیرد ویدیوهای 4K را به YouTube Premium محدود نکند.

به طور کلی، به نظر می‌رسد که این می‌تواند یکی دیگر از راه‌حل‌های گوگل برای جبران افت اخیرش باشد که منجر به کندی استخدام، کاهش بخش‌ها و تعطیلی کامل برخی از سرویس‌ها شده است.

در تئوری، محدود کردن کیفیت 4K و بالاتر به YouTube Premium می‌تواند هزینه کاربران رایگان YouTube را کاهش دهد و در عین حال مشترکان جدید را نیز به خرید اشتراک تشویق کند.

نوشته یوتیوب در حال محدود کردن کیفیت 4k به اکانت‌های پرمیوم اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منتظر آپدیت امنیتی و کاربردی واتس‌اپ باشید

آپدیت امنیتی جدید واتساپ

یک آپدیت برای نسخه بتای واتس‌اپ درحال انتشار است که یک قابلیت امنیتی جدید را قرار است به این برنامه اضافه کند.

متا در تلاش است تا حفره‌های امنیتی واتس‌اپ را با این آپدیت امنیتی جدید نسخه بتا برطرف کند. این آپدیت درواقع یک عنصر امنیتی به قابلیت «view once» اضافه خواهد کرد.

همان‌طور که می‌دانید، قابلیت view once یک قابلیت امنیتی است و به کاربران واتس‌اپ اجازه می‌دهد تا وقتی عکس‌ها یا ویدیوهای خود را با کسی به اشتراک می‌گذارند، فرد گیرنده پیام فقط یک بار بتواند آن‌ها را ببیند.

قابلیت view once در طی آپدیتی در سال گذشته به واتس‌اپ اضافه شد، ولی خیلی کارساز نبود، چرا که یک مشکل بزرگ داشت: اسکرین‌شات و اسکرین‌رکورد! کاربران واتس‌اپ همچنان می‌توانستند از عکس‌ها و ویدیوهایی که با قابلیت view once دریافت می‌کردند، اسکرین شات بگیرند یا صفحه گوشی خود را با اسکرین‌رکورد ضبط کنند.

اکنون متا درحال کار بر روی یک آپدیت امنیتی است تا کاربران واتس‌اپ دیگر نتوانند این عکس‌ها و فیلم‌ها را با اسکرین‌شات و اسکرین‌رکورد، برای خود نگه دارند. درواقع تازه با اضافه شدن این ویژگی است که قابلیت view once معنی می‌گیرد و کاربرد اصلی خود را پیدا می‌کند.

در آپدیت جدید واتس‌اپ بتا، یعنی آپدیت 2.22.22.3، این ویژگی امنیتی اضافه خواهد شد. نکته این قابلیت این است که حتی اگر کاربران به گونه‌ای با تلاش و پشتکار، بتوانند از محتوای view once اسکرین‌شات یا اسکرین‌رکورد بگیرند، با یک صفحه سیاه مواجه خواهند شد!

همان‌طور که گفتیم این قابلیت فعلاً درحال انتشار روی نسخه بتای واتس‌اپ برای بتا تسترهاست، پس حتی اگر آخرین آپدیت واتس‌اپ را هم داشته باشید، باید منتظر انتشار کامل این نسخه روی تمام واتس‌اپ‌ها برای تمام کاربران بمانید.

هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای این آپدیت جدید اعلام نشده است، ولی با توجه به این‌که این آپدیت یک قابلیت کاملاً جدید نیست و درواقع یک عنصر به یک ویژگی قدیمی اضافه می‌کند، انتظار می‌رود خیلی زود به طور کامل برای تمام کاربران نسخه اصلی واتس‌اپ منتشر شود.

نوشته منتظر آپدیت امنیتی و کاربردی واتس‌اپ باشید اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

میزان تقاضا برای حافظه‌های SSD و HDD رو به کاهش است

در بحبوحه افت تقاضا برای حافظه‌های SSD، شرکت کیوکسیا (Kioxia) اعلام کرده که تولید تراشه‌های NAND سه‌بعدی خود در چندین کارخانه مختلف را کاهش خواهد داد.

این شرکت تولیدکننده حافظه از ابتدای هفته جدید میزان تولید ویفرها در 2 کارخانه ژاپنی خود را 30 درصد کاهش می‌دهد.

این تصمیم بر حجم تولید نیز تاثیر مشابهی خواهد گذاشت.

کیوکسیا هنوز اعلام نکرده که کاهش ظرفیت کاری در تاسیسات تولیدی این شرکت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

در واقع این تولیدکننده صرفا اعلام کرده که در صورت نیاز به بررسی و تنظیم عملیات تولید خود ادامه خواهد داد.

تقاضا برای حافظه‌های SSD

برخلاف وضعیت رکود در بازار هارد دیسک‌ که تحت فشار زیادی از جانب عوامل داخلی در صنعت ذخیره‌سازی قرار دارد؛ کاهش تقاضا برای حافظه‌های SSD تحت تاثیر فاکتورهای کلان قرار دارد.

رشد تورم موجب افزایش هزینه‌های زندگی شده و اشتیاق مصرف‌کنندگان برای پرداخت هزینه را کاهش می‌دهد.

بازار تجهیزات الکترونیکی گران‌قیمت مشخصا در چنین شرایطی مستعد آسیب‌پذیری است؛ خصوصا اینکه در سال گذشته و طی دوران اجرای قرنطینه بسیاری از کاربران از فرصت ایجاد شده برای ارتقاء لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی خود استفاده کردند.

به‌طور مشابه، ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری و کسب‌وکارهایی که دارای زیرساخت‌های سرور داخلی هستند نیز هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند.

به‌عنوان مثال مایکروسافت اخیرا از تصمیم خود برای افزایش طول عمر سرورهای Azure از 4 به 6 سال خبر داده است. این تصمیم احتمالا موجب صرفه‌جویی حدودا 4 میلیارد دلاری مایکروسافت در سال مالی 2023 خواهد شد.

همان‌طور که شرکت کیوکسیا برای جلوگیری از مازاد عرضه محصولات خود به بازار دست به اقداماتی زده است؛ سایر بازیگران بازار نیز اقدامات مشابهی را به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

میکرون طی هفته گذشته اعلام کرد که این شرکت در حال کاهش میزان استفاده از تراشه‌های DRAM و NAND در برخی مناطق منتخب است.

این پدیده به نوبه خود موجب کاهش حجم تولید خواهد شد. بی‌تردید سایر تولیدکنندگان نیز از این رویه تبعیت خواهند کرد.

با این‌حال حجم فروش تنها نگرانی تولیدکنندگان حافظه‌های NAND سه‌بعدی و فروشندگان ابزارهای ذخیره‌سازی به‌شمار نمی‌رود. پس از یک دوره افزایش قیمت به‌دلیل تقاضای بالا و مشکلات مربوط به زنجیره تامین، اکنون شرایط اقتصادی حاکم تبعات معکوسی را به بار آورده است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی TrendForce، قیمت ویفرهای 3D NAND ظرف مدت 3 ماه در مقایسه با دوره 3 ماهه پیش از آن حدودا 30 درصد کاهش یافته است.

با توجه با تداوم تقاضای پایین برای دستگاه‌ها و سرورها انتظار می‌رود که روند کاهش قیمت کماکان ادامه پیدا کند. در چنین شرایطی برخی محصولات حتی به‌صورت زیان‌ده به فروش خواهند رفت؛ تا زمانی‌که وضعیت بازار بهبود پیدا کند.

نوشته میزان تقاضا برای حافظه‌های SSD و HDD رو به کاهش است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.