مقایسه مشخصات فنی دانگ فنگ S30، دنا ELX و پژو ۳۰۱
عرضه ی سه سدان میان قیمت توسط ایران خودرو، یعنی پژو ۳۰۱، دنا ELX و دانگ فنگ S30، می تواند بسیاری از افراد را برای انتخاب یکی از این سه سدان سردرگم کند. لذا درصدد برآمدیم تا نگاهی به مشخصات این سه خودرو داشته باشیم و مقایسه ای میان آن ها به عمل آوریم. بهتر است ابتدا نگاهی کلی به این خودروها داشه باشیم و پس از آن به مقایسه ی مشخصات آن ها بپردازیم.با این توضیحات مقدماتی بهتر است بی درنگ به مقایسه ی این سه خودرو بپردازیم. با گویا آی تی همراه باشید.
الف) نگاهی کلی به خودروها:
دانگ فنگ S30 یک خودروی چینی بوده و بر پایه ی پلتفرم سیتروئن الیزه ساخته شده است. دانگ فنگ S30 ابتدا در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و ۴ سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۳، فیس لیفت آن روانه ی بازار شد. نسخه ی کراس اوور این خودرو، یعنی H30 کراس که توسط ایران خودرو ارائه شده بود توانست در زمینه ی فروش موفقیت خوبی در ایران کسب کند.
اما دنا ELX، در حقیقت نسخه ی فیس لیفت سمند و سورن است. این خودرو به سبب انتقاداتی که به طراحی جلو و عقب دنا وارد آمده بود با وسواس بیشتری ساخته شده است.
دست آخر، پژو ۳۰۱ یک سدان میان قیمت است که به تازگی مورد فیس لیفت واقع شده است.
ب) طراحی ظاهری:
بهتر است بر طبق همان ترتیبی که در بالا ارائه کردیم پیش برویم. دانگ فنگ، همچون سایر خودروهای چینی، از طراحی ظاهری قابل قبولی برخوردار است. قسمت جلویی آن شباهت زیادی به H30 کراس دارد لیکن در قسمت جلوپنجره و سپر، تفاوت های زیادی میان این دو خودرو وجود دارد. طراحی چراغ های جلو و عقب دانگ فنگ S30 توانسته اند زیبایی خاصی به این خودرو ببخشند اما در کلیت ماجرا، خصوصاً در قسمت عقبی خودرو، یعنی در قیمت صندوق، یک عدم هماهنگی توی ذوق می زند.
در مقابل، دنا ELX طراحی ظاهری قابل قبول تری دارد. به نسبت نسل قبلی دنا، آن چنان تغییری در بخش های جلویی و عقبی صورت نگرفته اما در قسمت جانبی تغییرات خوبی صورت گرفته است. سپر و جلو پنجره ی دنا در کنار خطوط برجسته ی جانبی توانسته اند نمایی زیبا به این خودرو ببخشند. در فیس لیفت جدید نیز، به سبب استفاده از LED بیشتر در چراغ های جلو، طراحی این خودرو بسیار استانداردتر و اسپرت تر شده است.
گرچه در نسخه ی اولیه ی پژو ۳۰۱ شاهد یک طراحی ساده بودیم، اما در فیس لیفت این خودرو برخی ظرافت کاری ها به کار رفته است. تغییر چراغ ها و همچنین جلو پنجره از جمله تلاش های کمپانی پژو برای رفع سادگی پژو ۳۰۱ بوده. اما آن چیزی که در طراحی این سدان فرانسوی بیشتر به چشم می آید، وجود برجستگی ها و خطوط بسیار زیبا بر روی بدنه ی آن است. در کلیت ماجرا، طراحی ظاهری پژو ۳۰۱ و دنا ELX در یک سطح بوده و از طراحی دانگ فنگ S30 بالاتر و بهتر است.
ج) طراحی داخلی:
دانگ فنگ S30 در قسمت طراحی داخلی آنچنان حرفی برای گفتن ندارد. این امر به سبب طراحی ساده ی داشبورد و کنسول و همچنین استفاده از متریال بی کیفیت برای کابین است. با این حال، استفاده از نمایشگر لمسی در وسط کنسول و نواره تیره رنگ در قسمت فوقانی داشبورد و درب ها تا حدودی از سادگی کابین این خودرو کاسته است.
دنا ELX در قسمت طراحی داخلی، آن چنان تفاوتی با نسل پیشین ندارد. طراحی داخلی دنا بسیار زیباتر از دانگ فنگ بوده اما کیفیت متریال کابین دست کمی از دانگ فنگ S30 ندارد. گفتنی است که کابین دنا ELX در دو نوع یکدست مشکی و دورنگ مشکی- کرم عرضه شده که کابین دورنگ از زیبایی بیشتری برخوردار است.
به جرأت می توان گفت که طراحی داخلی پژو ۳۰۱ یک سر و گردن از دو خودروی دیگر بالاتر است، چه از نگاه زیبایی و ارگونومی و چه از نگاه متریال به کار رفته در آن. طراحی داشبورد و کنسول بسیار زیبا صورت گرفته و وجود منحنی های جذاب در قسمت جلوکابین زیبایی خاصی به این قسمت بخشیده است.
د) امکانات:
در قسمت امکانات، هر سه خودرو به نسبت قیمتی که دارند در وضعیت خوب قابل قبولی به سر می برند.
برخی از امکانات دانگ فنگ S30 عبارتند از:
• دو ایربگ
• سانروف برقی
• تهویه مطبوع اتوماتیک
• نمایشگر لمسی ۶٫۵ اینچی
• دوربین دید عقب
• کلیدهای کنترلی روی فرمان
برخی از امکانات دنا ELX به قرار زیرند:
• دو ایربگ
• نمایشگر لمسی
• صندلی های جلو برقی
• تهویه مطبوع اتوماتیک
• دوربین دید عقب
• کروز کنترل
• دکمه های کنترلی روی فرمان
و نهایتاً برخی از امکانات پژو ۳۰۱ به قرار زیرند:
• دو ایربگ
• نمایشگر ۷ اینچی لمسی
• کروز کنترل
• دوربین دید عقب
• فرمان برقی
ه) مشخصات فنی:
از جمله عواملی که دانگ فنگ S30 و H30 کراس توسط ایران خودرو ارائه می شوند بهره بردن آن ها از پیشرانه ی TU5 است، یعنی همان پیشرانه ای که به کرات توسط ایران خودرو به کار گرفته می شود. این پیشرانه از قدرت موتور ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متری برخوردار است. نیروی این پیشرانه از طریق گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود.
پیشرانه ی دنا ELX در دو نوع تنفس طبیعی و توربو ارائه می شود. نوع توربو قابلیت تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور را داشته و نوع تنفس طبیعی قابلیت ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. این نیرو از طریق گیرباکس ۵ سرعته دستی به چرخ ها منتقل می شود.
اما نهایتاً پژو ۳۰۱، که در بازارهای جهانی با انواع گوناگونی از پیشرانه ها عرضه می شود در ایران با پیشرانه ای ۱٫۶ لیتری که قابلیت تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت را دارد عرضه شده است. نیروی پیشرانه ی پژو ۳۰۱ در بازارهای جهانی از طریق گیرباکس ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود.
و) حرف آخر
در کلیت امر، می توان گفت پژو ۳۰۱ یک سر و گردن از دو سدان دیگر بالاتر است. دنا ELX هم به سبب طراحی زیبا و قدرت پیشرانه می تواند در رتبه ی بعدی قرار گیرد و رتبه ی سوم از آنِ دنگ فانگ S30 می باشد.