ناپایداری اینترنت چالش اصلی ارایه خدمات بانکی

به گفته معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین بیش از پهنای باند، گستره پوشش اینترنت مشکلاتی را به وجود آورده است
 
به گفته معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین نبود اینترنت پایدار و پوشش دهی کامل در همه نقاط کشور بیشترین آسیب را به خدمات بانکی اینترنتی وارد می‌کند. محمد صادقی خدمات بانکی را به دو بخش ارائه خدمات بانک در شعبه و اینترنت بانک تقسیم می‌کند. او در این باره توضیح می‌دهد: «در خدمات درون شعبه‌ای یک شبکه داخلی با همکاری مخابرات ارائه می‌شود که منجر به یک فضای امن می‌شود. نکاتی از  جمله پشتیبانی هم انجام می‌شود. اما در حال حاضر بیشتر کاربران به سمت استفاده از خدمات اینترنتی یا همان سامانه اینترنتی بانک‌ها و اپلیکیشن‌های بانکی می‌روند. به صورت طبیعی خدماتی که روی این بستر اعمال می‌شود وابستگی زیادی به پهنای باند و پایداری اینترنت دارد.»
 
صادقی در ادامه توضیح می‌دهد که در حال حاضر مشتریان بانک‌ها در بازخوردهای خود بیشترین نارضایتی را از کیفیت اینترنت دارند، عمده دلیل آن‌ها هم به دلیل ناپایدار بودن اینترنت است. او با بیان اینکه در حال حاضر نقاط ضعف زیرساختی نبود پایداری و پوشش کامل است، می‌گوید: «باید علاوه بر ایجاد پایداری، پهنای باند را در همه نقاط کشور فراهم کرد. در حالی که هر چه از مرکز دورتر می‌شویم و به سمت روستاها می‌رویم. پوشش کامل و پاپداری وجود ندارد. سل جاری با توجه به پاندمی، این مشکلات در شبکه آموزش هم وجود داشت.»
 
او اظهار می‌کند: «بیش از پهنای باند، گستره پوشش اینترنت مشکلاتی را به وجود آورده است و همه نقاط را پوشش نمی‌دهد. بیشتر مشکلات کاربرانی که در شهرهای بزرگتر زندگی می‌کنند، پهنای باند نیست و مربوط به سرعت اینترنت در همکاری اپراتورها و مخابرات یا ارسال پیامک در کارهای بانکی و استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی است. بیشترین اختلال در شهرهایی است که هیچ پایداری و پوششی وجود ندارد. برای مثال مشتریان با دور شدن از مرکز دیگر امکان استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی را ندارند زیرا که اینترنت یا وجود ندارد یا پایدار نیست. در نهایت زمانی که مشتری نتواند از خدمات استفاده کند، به بانک موردنظر احساس رضایتمندی ندارد. برای مشتریان قابل قبول نیست که نتوانند در هر زمانی از خدمات ارائه شده استفاده کنند. زیرساخت باید به این سمت برود که اپراتورها در هر نقاطی از کشور اینترنت پایدار ارائه بدهند تا کاربران بتوانند از آن استفاده کنند.»
 
او با اشاره به وصل شدن اینترنت در شهرهای جنوبی می‌گوید: «هر زمانی که وضعیت اینترنت برخی از شهرها در شبکه‌های اجتماعی پررنگ شد. مسئولان به آن شهر رفتند و مشکلات را تا حدودی برطرف کردند. اما در حال حاضر شهرهایی در جنوب کشور وجود دارد که واقعا اینترنت ندارند یا در شهرهای کوچک‌تر شمالی پوشش مناسب اینترنت وجود ندارد. این برای مشتری که عادت کرده است تا خدمات خود را از موبایل بانک‌ها بگیرد، بسیار آزاردهنده است.»
 
معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین درباره اختلالات روزانه در شهرهای بزرگ توضیح می‌دهد: «تمرکز بیشتر کسب‌وکارها در شهر تهران است؛ اختلالات یک تا دو ساعتی که در شهر اتفاق میفتد باعث آزار مشتریان بزرگ و شرکت‌های حقوقی که با بانک کار می‌کنند، می‌شود. شاید تعداد این مشتریان کم باشد اما از اهمیت بیشتری برخوردارند. این مشکلات زیرساختی اگر به درستی انجام بشود با دزیده‌شدن کابل‌های فیبرنوری نباید اختلالات طولانی مدت در کشور به وجود بیایید. همان‌طور که ما در شبکه داخلی بانک برای اینکه پوشش خوبی داشته باشیم،‌ خدماتی خط اصلی،‌ بکاپ  و دی‌ار داریم. اگر زیرساخت بتواند پوشش درستی در مناطق داشته باشد و اپراتورها هم هم‌افزایی بیشتری داشته باشند؛ در صورت مشکلات این‌چنینی پوشش مناسبی اتفاق میفتد.»
 
به گفته او یکی از گزینه‌هایی که کشور بتواند به سمت اقتصاد دیجیتال، ‌نئوبانک‌ها و به سمت بانک‌های دیجیتال برود، مسائل زیرساخت ارتباطی است. موضوعات دیگری هم وجود دارد که در هر صورت چه زیرساختی چه مسائل دیگر، کشور فاصله زیادی با اجرایی این موضوع دارد. صادقی توضیح  می‌دهد که در زمانی که در حال فراهم کردن مقدمه بانکداری دیجیتال هستیم، وابستگی زیادی به اینترنت و هم‌پوشانی اپراتورها هم حس می‌شود که باید انجام شود.