نحوه فعالیت ارائهدهندگان هوشمند تفکیک پسماند مشخص شد
نظامنامه نحوه فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند تفکیک پسماند ارزشمند و نحوه اخذ مجوز فعالیت توسط سازمان مدیریت و پسماند با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تدوین شد.
طبق این نظامنامه شرکتهای فعال در حوزه تفکیک پسماند ارزشمند که به عنوان اپراتور از آنها یاد شده پس از دریافت موافقت اصولی از سازمان مدیریت پسماند شهرداری میتوانند در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برای جمعآوری پسماند فعالیت کنند.
طبق پیشبینیهای صورت گرفته در این نظامنامه اپراتورها باید اپلیکیشنی مفید و کارا همچنین با کاربرد آسان فراهم کنند و در اختیار شهروندان قرار دهند و از طریق آن اقدام به جمعآوری پسماند و ارتباط با کاربران کنند.
هماکنون در حدود ۲۰ استارتآپ در حوزه پسماند مشغول به فعالیت هستند؛ اما فعالیت تمامی آنها منطقهای است و هیچکدام از آنان نتوانستهاند که پوشش کامل در سطح تهران ایجاد کنند.
هدف از این نظامنامه بیشتر هماهنگ کردن بخشهای مختلف فعال در این اکوسیستم به منظور ساماندهی بهتر پسماندهای شهری است.
موافقت اصولی شرکتهای متقاضی فعالیت در این بخش از سوی کمیته راهبری که متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و پسماند و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری است صادر میشود. این کمیته علاوه بر صدور موافقت اصولی وظیفه راهبری سیستم، نظارت بر حسن انجام کار و اعمال قوانین و اتخاذ تصمیم در خصوص روند انجام پروژه و تغییرات را برعهده دارد.
حسام مقصودلو، مشاور رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، در گفتوگو با پیوست اعلام کرد که هیچ محدودیتی در صدور مجوز برای متقاضیان فعالیت در این حوزه وجود ندارد و ما آمادگی این را داریم که به متقاضیان ارائه این سروی موافقت اصولی بدهیم.
او گفت: «موافقتهای اصولی برای فعالیت در کل محدوده شهر تهران صادر میشود چرا که مدیریت یک شهر پیوستگی دارد و نمیتوان برای ارائه بهتر سرویس فقط در یک منطقه فعالیت کرد.»
او با اشاره به اینکه چندی پیش طی فراخوان اعلام شده از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران حدود ۱۷ متقاضی فعالیت درخواستهای خود را ارائه کردهاند گفت: «این فراخوانها به صورت دورهای اعلام میشود و متقاضیان میتوانند در زمان اعلام فراخوان درخواست خود را به سازمان مدیریت پسماند ارائه دهند.»
طبق پیشبینیهای صورت گرفته در نظامنامه نحوه فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند تفکیک پسماند مجوز موافقت اصولی برای یک دوره زمانی یکساله صادر میشود و در صورت بررسی کمیته راهبری و احراز شرایط مورد نظر این موافقت اصولی تمدید خواهد شد.
همچنین تاکید شده است که این اپراتورها باید در تمامی مناطق شهر تهران فعالیت کنند و پسماند جمعآوری شده از هر منطقه را به ایستگاه بازیافت همان منطقه شهردار و فقط به پیمانکار پسماند همان منطقه تحویل دهند. از همین رو پیشبینی میشود با توجه به اینکه در شرایط کنونی استارتآپهای فعال در این حوزه هر کدام بیشتر در مناطق خاص فعالیت میکنند و مناطق فعالیتشان محدود است امکان ادغام و همکاری مشترک آنان برای ارائه سرویس گسترده وجود دارد.
طبق پیشبینیهای صورت گرفته قیمت مصوب خرید انواع پسماند خشک طبق روال جاری و بر اساس استعلام از مراکز ذیربط و صنایع بازیافت به صورت ماهانه توسط سازمان مدیریت پسماند اعلام میشود.
پیمانکار جمعآوری پسماند ارزشمند منطقه، بر مبنای ۷۰ درصد قیمت مصوب اعلامی از سوی سازمان مدیریت پسماند، پسماند جمعآوری شده و تفکیکی را از اپراتور در محل ایستگاه بازیافت خریداری میکند. همچنین اپراتور به شهروندانی که پسماند ارزشمند خود را تحویل عوامل اجرایی آن شرکت میدهند ۵۰ درصد قیمت تحویلی به غرفه را در قالب نقدی، امتیاز، شارژ حساب یا هر روشی که خود اپراتور برای تشویق مشتریانش در نظر میگیرد، از عوامل اجرایی اپراتور دریافت کند.
در این نظامنامه پیشبینی شده است که حداقل یک درصد از درآمد ماهانه حاصل از فروش پسماند ارزشمند به منظور کارمزد پشتیبانی سامانه و همچنین نظارت از سوی اپراتور در وجه سازمان مدیریت پسماند واریز میشود.
طبق آنچه در نظامنامه روی آن تاکید شده دریافتکنندگان موافقت اصولی برای فعالیت در حوزه جمعآوری پسماند باید سرویس خود را علاوه بر اینکه از طریق اپلیکیشنهایی اندروید و IOS به کاربر ارائه میدهند؛ به گونهای محصول خود را توسعه دهند که امکان ارائه این سرویس از طریق نسخه وب نیز وجود داشته باشد.
کاربر پس از نصب اپلیکیشن و ایجاد حساب کاربری نسبت به ثبت درخواست جمعآوری پسماند ارزشمند خود در سامانه اقدام میکند همچنین بازههای زمانی مناسب برای تحویل پسماند را در سامانه مشخص میکند؛ اپلیکیشن با استفاده از اطلاعات ثبت شده در سامانه و طبق زمانبندی مورد درخواست کاربر، به نزدیکترین خودروی جمعآوری پسماند پیغام ارسال کرده و پس از اعلام موافقت راننده، به کاربرد پیام ارسال میشود. درصورت ارسال پیام و پذیرش کاربر، راننده به محل اعزام میشود.
رانندگان ناوگان جمعآوری پسماند ارزشمند نیز پس از رویت و پذیرش درخواست جمعآوری پسماند ارزشمند با استفاده از مسیریابی صورت گرفته توسط اپلیکیشنها، به آدرس اعلام شده از سوی کاربر اعزام میشوند. در مبادی تولید زباله، راننده با ثبت اطلاعات پسماند ارزشمند کاربر در اپلیکیشن میزان مبلغ قابل پرداخت به وی ی را محاسبه و پرداخت میکند.
راننده موظف است تمامی اطلاعات مرتبط با وزن، نوع، حجم و سایر اطلاعات پسماند جمعآوری شده را به صورت برخط در سامانه ثبت کند.
اپراتور نیز موظف به ارائه پشتیبانی و کنترل اپلیکیشن به صورت آپتایم است. اپراتور در طراحی فرایند کاری خود باید یک رابط کاربری نیز در اختیار تیم راهبری قرار دهد و در این رابط کاربری قابلیت نمایش تمامی دادههای سامانه و رخ دادهای اپلیکیشن از زمان اعلام درخواست کاربر در مبادی تولید تا تحویل پسماند ارزشمند و صورتحساب پرداختی به کاربران و ایستگاه بازیافت و تحویل پسماند نظرات کاربران و هر آنچه در بخش الزامات نرمافزاری سامانه در این نظام نامه آمده را دارا باشد و تمامی موارد را نیز به صورت آنلاین ارائه دهد. امکان گزارشگیری از اپلیکیشن باید در هر مرحله و هر زمان برای تیم راهبری فراهم باشد.
اپراتور موظف است داشبورد مدیریتی مورد انتظار کمیته راهبری را مطابق با درخواست این تیم ارائه کند. اپراتور پس از دریافت مجوز موافقت اصولی از کمیته راهبری و برقراری ارتباط اپلیکیشن با سامانه مستقر در فاوا، میتواند در تمامی مناطق ۲۲ گانه شهری تهران نسبت به جذب کاربر اقدام کند. این اپ باید به گونهای طراحی شود که کیفیت خدمات، میزان رضایت با شکایت از عملکرد پیمانکار و اپلیکیشن توسط شهروند قابل ثبت باشد. این نظارت توسط سازمان مدیریت و پسماند به منظور اعمال نظارت و مدیریت کارآمدتر مورد رصد و ارزیابی قرار میگیرد.
مقصودلو، مشاور رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده در این طرح گفت: «از اصلیترین اهداف میتوان به افزایش سهم جمعآوری پسماند خشک و جداسازی اشاره کرد چرا که در این صورت از ورودی زباله به منطقه کهریزک کاسته میشود.»