نحوه و علل حضور شرکت ملی پست در تجارت الکترونیکی
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با تشریح علل فعالیت این شرکت در حوزه تجارت الکترونیک گفت: ادارات پست در همه جای دنیا به دلیل ماهیت شبکهای و زیرساخت ارتباطات فیزیکی که دارند، در توسعه خرید و فروش اینترنتی و تجارت الکترونیکی نقش کلیدی ایفا میکنند. شرکت ملی پست نیز در کنار فرآیندهای فیزیکی خود با ایجاد سیستمها و درگاه الکترونیکی، سرویسهای مختلفی را طراحی و ارائه کرده است.
محمد احمدی با اشاره به برنامههای توسعهای شرکت ملی پست برای سرویسهای تجارت الکترونیک، گفت: واقعیت این است که در همه کشورها ادارات پست، به عنوان یک ابزار و زیرساخت در زنجیره ارزش کسب و کارهای کوچک و متوسط نقشآفرینی میکنند.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با تاکید بر اینکه شرکت ملی پست میتواند برای دیگر کسب و کارهای خصوصی همانند یک منبع حمایتی عمل کند، تاکید کرد: کسب و کارهای خرد و متوسط باید هزینه زیادی برای فعالیتهای مرتبط به ایجاد کانال فروش، حمل و نقل، برگشتهای مالی، تبلیغات و ... انجام دهند. در حالی که شرکت ملی پست این ظرفیتها را در گستره کشور در اختیار دارد و میتواند برای آنها ارزش افزوده بالایی ایجاد کند. برای مثال به جای اینکه شرکتهای خرد بخواهند سیستم حمل و نقل و توزیع مخصوص به خود را به وجود بیاورند که بسیار هزینه بر است؛ ما یک خدمت حمل و نقلی بسیار مطمئن را در اختیار آنها قرار دهیم، بدون اینکه حاشیه سود بالایی را برای خود بخواهیم. این موضوع در کلان اقتصاد کشور نیز موثر است.
احمدی با بیان اینکه اساسا ارائه سرویسهای پیکی با ذات و ماموریت پست متفاوت است، گفت: در سرویسهای پیکی نقطه به نقطه، یک نفر به نیابت از فرستنده بسته ای را جابجا می کند و عملاً یک سفر انجام میشود، در حالی که یک موزع پست بر اساس نظام تقسیم بندی گشتهای نامهرسانی، چندین مرسوله را همزمان توزیع میکند که به مراتب در کاهش سفر و ترافیک شهری و همچنین افزایش بهرهوری موثر است.
او با اشاره به تفاوت تجارت الکترونیک در شرکت ملی پست و دیگر شرکتهای خصوصی اظهار کرد: آنها فروشگاهداری میکنند و در کنار آن وارد عرصه حمل و نقل و توزیع شدهاند که الزاماً متضمن بهرهوری ملی نیست، در حالی که پست در سطح کلان و کشوری دارای شبکه بهینهسازی شده حمل و نقل و توزیع است.
احمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سایت بازار الکترونیک شرکت پست، گفت: وقتی که در اواسط دهه 80 ما درگاه الکترونیک حمل و نقل با عنوان "گیت وی" را ایجاد کردیم، شرکتهای واسط خرید و فروش اینترنتی، استقبال خوبی از موضوع نداشتند، به علاوه بسیاری از افراد بودند که محصولی برای عرضه در حوزه تجارت الکترونیک داشتند اما نمیتوانستند که سایت ایجاد کنند و یا نمیخواستند درصدی را به عنوان حقالزحمه به شرکتهای واسط دهند، بنابراین بازار الکترونیک یا ای بازار پست فرصت عرضه محصولات و فروش، توزیع و برگشت پول را برای آنها فراهم آورد.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست، با اشاره به اینکه ما بیشتر علاقمندیم کار تخصصی خود را انجام بدهیم، گفت : اگر شرایط مناسب فراهم باشد، بازار الکترونیک پست میتواند با مدیریت بخش خصوصی فعالیت خود را ادامه دهد.
احمدی ضمن تشریح تغییرات ایجاد شده در ساختار اداری و اجرایی راهبری سرویسهای حوزه تجارت الکترونیک پست طی ماههای اخیر و پروژه ها و برنامه های توسعه ای که در این راستا طراحی شده و در مرحله اجراست، گفت: تغییرات و تحولات بسیاری در ساختار و کیفیت سرویسهای تجارت الکترونیک شرکت ملی پست در راه است و ما برای جلب رضایت مشتریان و افزایش کیفیت خدمات و نوآوری در آنها برنامههای مختلفی را در دست اجرا داریم.
معاون فنی و بازرگانی همچنین تاکید کرد: در فضای رقابتی مشتری حرف اول و آخر را می زند و ما برای ارائه خدمات با کیفیت و مورد نیاز مشتریان عزیز شبکه پستی کشور که تا دورترین نقاط کشور و جهان نیز حضور دارند، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.