نظارت بر الگوریتم شرکت های فناوری چینی بیشتر می شود

 
چین پیش نویس قوانینی را برای کنترل الگوریتم شرکت های فناوری ارائه کرده است طبق این قوانین الگوریتم ها نباید کاربران را به صرف مبالغ هنگفت ترغیب کنند.
 
 به نقل از رویترز، چین تصمیم دارد نظارت خود بر الگوریتم‌های مورد استفاده در کسب و کار شرکت‌های فناوری را بیشتر کند. در همین راستا پیش نویس قوانینی گسترده را تهیه کرده است.
 
سازمان فضای سایبری چین در بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌ها باید از قواعد اخلاقی تجاری و اصول عدالت پیروی کنند. همچنین آنها نباید مدل‌های الگوریتمی بسازند که کاربران را به صرف مبلغی کلان ترغیب می‌کند.
 
قانون مذکور شامل موردی است که گزینه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا الگوریتم‌های پیشنهاد سرویس را خاموش کنند.
 
به طور دقیق‌تر این موارد شامل الگوریتم‌هایی می‌شود که شرکت‌های فناوری بزرگ مانند بایت دنس و تنسنت برای توصیه ویدئوها و اپلیکیشن‌های محبوب به کاربران استفاده می‌کنند.
 
سازمان فضای سایبری چین لایحه‌ای با ۳۰ مورد را منتشر کرده است. این قوانین جدید مربوط به الگوریتم‌هایی است که توصیه محتوا و اپ ها در اینترنت را در بر می‌گیرد. به طور دقیق‌تر این موارد شامل الگوریتم‌هایی برای توصیه محتوا و سرویس به هر کاربر به طور شخصی سازی شده و همچنین رده بندی جستجو است.
 
بر اساس پیش نویس این قانون، مقامات چینی می‌توانند الگوریتم‌ها را بررسی کنند و در صورت رصد هرگونه مشکل خواستار اصلاح آن شوند.
 
لیو ونجی یکی از استادان حقوق در دانشگاه ارتباطات چین می‌گوید: قوانین مذکور، کامل‌ترین هنجارهای ارائه شده برای اصلاح الگوریتم‌های توصیه‌ای اینترنتی در چین هستند. این قوانین در واکنش به نگرانی‌های مختلف ارائه شده‌اند. هرچند الگوریتم‌ها به توسعه اقتصادی کمک کرده اند اما چالش‌هایی نیز به وجود آورده‌اند مانند تحلیل داده‌های کلان برای قیمت گذاری محصولات که به ضرر مصرف کننده است.
 
این در حالی است که قبل از چین، آمریکا و اروپا نیز قانونمندسازی الگوریتم‌های مورد استفاده شرکت‌های فناوری را هدف گرفته‌اند.
 
در این میان آمریکا نیز از شرکت‌های فناوری خواسته الگوریتم هایشان را طوری دستکاری کنند تا اخبار جعلی را از بین ببرد.