نقش رسانهها در فرهنگسازی توسعه شبکههای موبایل

رسانهها نقش کلیدی در باورهای درست یا اشتباه عموم جامعه دارند. رسانهها منبع و منشا انتشار اخبار و اطلاعات هستند و مردم براساس گفتهها یا نوشتههای آنها چیزی را میپذیرند یا رد میکنند. یک خبر میتواند تا اعماق ذهن یک فرد نفوذ کرده و روی تمام محرکها، تصمیمگیریها و برداشتهای فکری او تاثیرگذار باشد.
غالب مردم به رسانهها اعتماد دارند و آنها را معیار قرار میدهند. پس، اگر یک رسانه درباره ابزار فناورانهای بدگویی کند؛ از آن ابزار استقبال نمیکنند و اگر یک فناوری را مفید و لازمه زندگی بهتر و راحتتر در آینده معرفی کنند؛ مردم مشتاق استفاده از آن خواهند شد.
این روزها رسانهها محدود به روزنامه و نشریات، مجلات هفتگی و ماهیانه، وبسایتها و صداوسیما نیستند. هر پیامرسان، شبکه اجتماعی، اپلیکیشن و ایمیلی میتواند یک رسانه باشد و افکار جامعه را به سمت و سویی سوق دهد.
در تحقیقی که سال ۲۰۱۸ در کشور ایالات متحده انجام شد؛ بیش از ۷۰ درصد مردم این کشور اخبار و اطلاعات خود را از روی شبکههای اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و سایتها میخواندند و درصد بالایی از آنها به این منابع اطمینان داشتند.
این واقعیت، اهمیت و نقش خطیر رسانهها در دنیای امروز را نشان میدهد. رسانهها همانطور که مشتاقانه مشغول معرفی یک محصول، فناوری و توسعه جدید هستند؛ باید واقعیتها را درست منعکس کنند؛ نگرانی و دغدغه باورهای مردم را داشته باشند و در پی تغییر و اصلاح برخی باورهای نادرست و اشتباه بروند.
برای نمونه، رسانهها در افزایش سطح آگاهی و دانش مردم درباره شبکههای موبایل، آنتنهای BTS، مزایا و تاثیرات آنها بر زندگی فرد فرد جامعه، بسیار موثر و تاثیرگذار هستند. انتشار یک خبر جعلی و دروغ یا ناقص بیان کردن نتایج یک تحقیق میتواند سریعا تبدیل به موجی از نگرانی در میان افراد جامعه شود و کنشهای دفاعی آنها را در پی داشته باشد که نتیجتا منجر به متوقف شدن توسعه یک فناوری و سرویس میشود.
متاسفانه، باید اعتراف کرد برخی از باورها و دیدگاههای منفی و اشتباه مردم نسبت به آنتنهای موبایل در سالهای اخیر، دستاورد انتشار همین اخبار ضد و نقیض بدون منبع معتبر از سوی رسانههایی است که برای کلیک و بازدید بیشتر، سلامتی مردم را نشانه گرفتند.
افزایش فرهنگ عمومی
یکی از اساسترین اهداف و وظایف رسانهها، کمک به افزایش فرهنگ عمومی مردم نسبت به آنتنهای BTS، شناخت و آشنایی با نحوه کارکرد آنها، تاثیرات امواج رادیویی بر بدن انسان، نتایج اندازهگیریها و تاثیرات توسعه شبکههای موبایل و افزایش آنتنها در بهبود سلامتی و رفاه مردم است.
باید برای مردم مشخص شود و عمیقا درک کنند و ایمان بیاورند؛ نصب آنتنهای بیشتر در شهرها و محلات به معنای پرتوگیری با چگالی توان کمتر و ایمنی بیشتر است. انتشار مطالب و مقالات درست فنی، گفتوگو با متخصصان آگاه به مسایل مخابرات، آنتنهای رادیویی و موشکافی مسایل نگرانکننده مردم با همکاری مراکز معتبر و دستاندرکار میتواند جامعه را به سوی همیاری در ترویج فرهنگ عمومی درست هدایت کند.
انتشار نتایج تحقیقات و مطالعات معتبر
رویکرد مهم دیگری که باید رسانهها در پیش بگیرند؛ ارجاع به منابع و اخبار معتبر در بحثهایی است که جامعه نسبت به آنها حساس است.
سالیانه، صدها تحقیق و مطالعه در جهان پیرامون نقش آنتنهای موبایل و تاثیرات تشعشعات الکترومغناطیس بر جامعه، اعضای بدن انسان و حتی حیوانات و گیاهان صورت میگیرد. اما آیا همه این تحقیقات معتبر، قابل استناد و انتشار در جامعه برای عموم مردم هستند؟
رسانهها باید دنبال اخبار، منابع و نتایج تحقیقاتی باشند که توسط مراکز ذیصلاح تایید شده و سالها است برای متخصصان شناخته شده و مرجع هستند. برخی تحقیقات فقط در یک جامعه آماری محدود و با اهدافی خاص و مشخص شده انجام شده ولی رسانهها با انتشار نتایج آنها و گسترش به کل جامعه، برداشت دیگری در اذهان مردم میسازند.
برخی تحقیقات و مطالعات یا اظهارنظرها نیز اساسا اشتباه هستند و واکنش مراکز معتبر جهانی را در پی دارند. پس، نباید هر خبر، گزارش، نتیجه یک مطالعه و حدس یا گمانی را در رسانههای عمومی منتشر کرد.
عدم انتشار اخبار ناقص، هیجانی و غیرمعتبر
افزون بر اینکه نیاز داریم؛ اخبار و گزارشهای حساس نسبت به برخی موضوعها را از منابع معتبر و تایید شده برداشت کنیم؛ باید در انتقال کامل خبر نیز مواظب داشته باشیم. بیان ناقص خبر با هدف اینکه زودتر خوانده یا شنیده شود و مردم واکنش نشان دهند و رسانه ما معروفتر شود؛ تبعات منفی گستردهای به بار خواهد آورد.
اصولا، اخبار فنی و مستندی را نباید تکانهای و هیجانی بیان کرد و بهتر است همراه با تشریحات، توضیحات کامل و در جای مناسب خودش عرضه شود. به طور مثال، هیچگاه نمیتوان در چند خط یا یک ستون کوتاه و همینطور زیر یک دقیقه درباره تاثیرات نسل جدید آنتنهای موبایل در جامعه صحبت کرد.
افزایش اطلاعات متخصصان جامعه
در کنار رسانهها، متخصصان جامعه و از جمله پزشکان نیز روی باورهای مردم اثرگذار هستند. آگاهسازی درست متخصصان و پزشکان میتواند به طور غیرمستقیم روی تغییر یا اصلاح فرهنگ عمومی تاثیرگذار باشد.
نشریات تخصصی و رسانههایی که مخاطبان آنها اقشار تحصیلکرده، متخصص و نخبه هستند؛ باید به واکاوی بیشتر مسایل اجتماعی و پدیدههای فراگیری مانند نقش آنتنهای موبایل در زندگی بشر امروزی بپردازند و درباره مزایای توسعه شبکههای موبایل در ابعاد مختلف زندگیهای روزانه صحبت کنند.
متخصصان جامعه با دریافت و درک این اطلاعات و پذیرش دلایل فلسفی، مفهومی، انگیزشی و فنی ضرورتهای نصب آنتنهای بیشتر روی پشتبام منازل یا مجتمعها، میتوانند همسایهها، محلات و حتی بخشهایی از جامعه را با خود همراه کنند.
آموزشهای بنیادین مرتب
در موضوعهایی مانند تاثیرات متقابل آنتنهای موبایل و انسان، صرف انتشار یک خبر و گزارش، درج یک مقاله فنی یا اشاره به نظر چند متخصص مخابرات و سلامت مردم کفایت نمیکند و نیاز است به طور مرتب و سلسلهوار مطالب آموزشی، انگیزشی و فرهنگساز منتشر شود.
اگر تاثیرات امواج رادیویی بر هر عضو و بخشی از بدن به خوبی و درست برای کاربران توضیح داده شود و نظرات بزرگان، مراجع و صاحبنظر این حوزه نیز گفته شود؛ دیدگاه مردم بسیار تفاوت خواهد کرد. همچنین، نیاز است درباره انواع استانداردهای آنتنهای موبایل، محل نصب آنتنها، شرایط نصب و نکات ایمنی، حفاظت در برابر اشعههای الکترومغناطیس و قوانین مربوط به این حوزه برای مردم صحبت شود.
رسانهها باید این موضوعها را به طور دائمی در دستور کار خود قرار دهند و محتواهای مناسب بصری مورد استقبال مردم تولید کنند.
نبایدهایی که جدی گرفته نمیشوند
در دنیای رسانه، برخی اخبار و اطلاعات ارزشی بالاتر از صرف انتشار یک خبر و اطلاع دادن به مردم دارند.
کافی است یک رسانه، خبری از نهادهای رسمی درباره بیماری آنفلونزا را بد تعبیر کرده یا بخواهد سراغ شیطنتهای رسانهای برود و تیتر بزند: «همه مردم ایران در معرض آنفلونزای مرگبار هستند». انعکاس چنین خبری در جامعه تاثیرات مخربی دهها و شاید صدها برابر بیشتر از خود بیماری آنفلونزا دارد.
درباره آنتنهای موبایل، امواج رادیویی، پرتوهای الکترومغناطیسی و استفاده از تلفن همراه هم چنین وضعیت مشابهی وجود دارد.
ناگهان کارشناسی در یک برنامه صداوسیما، یک برنامه تلویزیونی اینترنتی، یک رسانه یا نمایشگاه و همایشی درباره تاثیرات آنتنهای موبایل بر جان مردم نظر میدهد و یک موج استرس و اضطراب جامعه را فرا میگیرد. هیچگاه آن کارشناس یا رسانه نمیگوید یک نظر و برداشت شخصی بوده و با هیچ گزارش معتبر و بینالمللی مطابقت ندارد. در حالیکه بهتر بود آن رسانه، نظرات کارشناسان دیگر را هم جویا شده و با هم منتشر کند یا گزارشی کامل و منطبق بر واقعیت و اطلاعات صحیح علمی و معتبر در اختیار مردم قرار دهد.
مسئولیت رسانهها در برابر مردم کتمانپذیر نیست و در پدیدههای مهمی مانند آنتنهای موبایل، بار سنگینی بر دوش دارند که باید در نهایت تخصص، دقت، حساسیت و امانتداری انجام شود. به موازات اینکه اپراتورهای موبایل مسئولیت توسعه شبکههای موبایل را برعهده دارند؛ رسانههای بازوهای اپراتورها برای فرهنگسازی درست در متن جامعه هستند.
نوشته نقش رسانهها در فرهنگسازی توسعه شبکههای موبایل اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.