نقش کمرنگ دانشگاههای جهان اسلام در جریان سازی فکری فضای مجازی

 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: متأسفانه دانشگاه‌های جهان اسلام آن گونه که باید، وارد عرصه جریان‌سازی فکری در عرصه فضای مجازی و ایجاد دغدغه‌مندی در ملت‌ها و نخبگان دانشگاهی نشده‌اند.
 
 به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر علی عباسی رئیس جامعه‌المصطفی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای عالی فضای مجازی گفت: دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی برخلاف رویه دبیرخانه دیگر شوراهای عالی کشور شکل گرفته و نقش هماهنگ‌کننده و مدیریت فضای مجازی را بر عهده دارد. فرماندهی عملیات سایبری کشور در حوزه فضای مجازی نیز یکی از مأموریت‌های پژوهشگاه فضای مجازی به شمار می‌رود.
 
وی با بیان این که در سال‌های گذشته، شورای عالی فضای مجازی در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل کمتر ورود کرده است، گفت: فضای مجازی، تحت سلطه شدید امریکا قرار دارد و حوزه‌های حکمرانی، شامل قانون‌گذاری و تقسیم منابع، تحت اختیار امریکا قرار دارد؛ این کشور برای ابقای حکمرانی خود بر فضای مجازی جهان می‌کوشد از طرح موضوعات فضای مجازی در سازمان ملل جلوگیری کند.
 
فیروزآبادی خاطرنشان کرد: جهانی شدن بر اثر فضای مجازی، عواقب مثبت و منفی فراوانی برای کشورها دارد و نیاز است مباحث حکمرانی و مسائل پیرامونی آن در نهادهای دینی، به ویژه حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفی، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: آمریکایی‌ها فضای مجازی را برآمده از این کشور ذکر کرده و اذعان دارند که پاسخ هجمه سایبری کشورها به امریکا از طریق فضای مجازی، در فضای حقیقی و با دخالت نیروی نظامی داده خواهد شد.
 
وی با بیان این که متأسفانه دانشگاه‌های جهان اسلام آن گونه که باید، وارد عرصه جریان‌سازی فکری در عرصه فضای مجازی و ایجاد دغدغه‌مندی در ملت‌ها و نخبگان دانشگاهی نشده‌اند، گفت: برآنیم تا در عرصه پژوهش و شکل‌گیری درس‌های خارج فقه و اصول حوزه، کارگروه‌های تخصصی مختلف مسئله‌شناسی در حوزه و دانشگاه شکل گیرد و به حساسیت‌های موضوع توجه شود.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی، فضای مجازی را رکن جهانی شدن دانست و افزود: تضعیف مرزهای سیاسی و جغرافیایی، از ثمرات گسترش روزافزون فضای مجازی است؛ از این رو، باید به الزامات و نیازهای این عرصه توجه کنیم و در حوزه گفتمان‌سازی نقش‌آفرینی گسترده‌ای داشته باشیم.
 
فیروزآبادی بر لزوم توجه به فضای جریانی و گفتمانی حاکم بر فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: توجه به گفتمان‌ها، به ویژه در خصوص حوزه‌های عقیدتی، بسیار مهم است که از روش‌های مختلف هشتگ گذاری، کمپین‌سازی و... صورت می‌گیرد. حال با توجه به دغدغه‌ها و الزامات موجود، باید از ظرفیت‌های فضای مجازی بیشتر استفاده کنیم. هر چند ایران و سایر کشورهای جهان اسلام از این ظرفیت‌های بالقوه استفاده درستی نمی‌کنند اما رقبا و دشمنان اسلام، فعالیت گسترده و روزافزونی را دنبال می‌کنند.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به دیپلماسی سایبری و تأثیر فضای مجازی در عقد کنوانسیون‌ها، عقود و قراردادهای بین‌المللی، گفت: در فضای مجازی ضمن بهره‌گیری از دیپلماسی عمومی ناظر به ابزارهای جدید مجازی، ذهنیت ملت‌ها ساخته می‌شود.
 
در این دیدار حجت‌الاسلام دکتر عباسی، نیز نیروی انسانی را برجسته‌ترین سرمایه جامعه‌المصطفی برشمرد و گفت: تنوع ملیتی جامعه‌المصطفی در دنیای کنونی کم‌نظیر است و در عین توجه به رویکردهای بین‌المللی، زمینه گردهمایی مشتاقان معارف ناب الهی را از ملیت‌های متنوع جهانی فراهم کرده است. دانش‌پژوهان و دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی فعالیت‌های علمی خود را ناظر به ۴۰ زبان زنده دنیا پیگیری می‌کنند و انجمن‌های علمی و فرهنگی طلاب المصطفی، شبکه منسجمی در عرصه‌های علمی و فرهنگی ایجاد کرده اند.
 
رئیس جامعه‌المصطفی به گستره حضور در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و با بیان اینکه زبان فارسی، عنصری مهم در اتصال فرهنگی، فکری و گفتمانی است که دانش‌پژوهان المصطفی از این سرمایه در ارائه مبانی الهی بهره‌ می برند، گفت: کسانی که در فضای برآمده از انقلاب اسلامی با زبان فارسی آشنا می‌شوند، پیوند عمیق فرهنگی با گفتمان انقلاب اسلامی برقرار می‌کنند.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌های عصر نوین و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت فضاهای ارتباطی جدید، به ویژه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: جامعه‌المصطفی از سرمایه بزرگی برای حضور در عرصه مجازی برخوردار است و این پیوند را ناظر به نیازهای دنیای کنونی دنبال می‌کند.
 
رئیس جامعه‌المصطفی با تأکید بر این که برای حضور در فضای فرهنگی جهان، نیازمند برنامه‌ریزی گسترده هستیم، خاطرنشان کرد: دانشگاه مجازی المصطفی از ظرفیت بالایی برای ارائه آموزش‌های جدید در بستر فضای مجازی برخوردار است و با توجه به تنوع و دایره مخاطبانی، از پیشتازترین مجموعه‌های آموزشی در این عرصه به شمار می‌رود.
 
وی دانشگاه مجازی المصطفی را از محورهای توسعه‌ای المصطفی برای ترسیم فعالیت‌های آموزشی پیش رو عنوان کرد و گفت: با توجه به رشد ابزارهای رسانه‌ای در عصر جدید و دسترسی روزافزون آن به جوامع انسانی، آموزش‌های مجازی می‌تواند با در هم تنیدن مرزهای جغرافیایی، حضور چشمگیر آموزشی در گستره گیتی رقم زند.
 
به گفته وی، حوزه‌های پژوهشی نیازمند اطلاعات و دانش پیشینی است که با توجه به سابقه و گستره حضور تخصصی حوزه‌های علمیه در عرصه فضای مجازی، بستر مناسبی برای این مهم وجود دارد و ارتقای آن نیازمند گسترش همکاری‌ با نهادهای علمی شورای عالی فضای مجازی کشور است.
 
رئیس جامعه‌المصطفی با تأکید بر عملیاتی‌سازی تک تک محورها و بندهای تفاهم‌نامه منعقد شده بین جامعه المصطفی و شورای عالی فضای مجازی، گفت: برای پیگیری مداوم امور نیاز است کارگروه مشترکی بدین منظور راه‌اندازی شود.