نگاهی به آمارهای قابل تامل و منفی در گزارش سالانه دیجیکالا!

دیجی کالا در ادامه روند انتشار گزارش سالانه خود، به تازگی این محتوا در سال 1400 را منتشر کرده است. گزارش سالانه دیجی کالا همواره حاوی نکاتی عجیب و گاها حاشیهای و حتی منفی است که کمتر کسی به آنها توجه میکند.
حتی اشکالات آماری و اطلاعاتی که در گزارشهای سالانه دیجی کالا منتشر میشود، باعث شده تا کمتر بتوان به ارقام و درصدهای همیشه صعودی در این گزارشهای سالانه اعتماد کرد!
واقعیت آن است که دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین در ایران، میزبان کاربران بسیاری از سراسر کشور است اما حجم استقبال از دیجی کالا باعث شده تا این فروشگاه نتواند مانند گذشته کیفیت ارایه خدمات خود را حفظ کند و حالا عده بسیاری به گروه منتقدان دیجی کالا وارد شدهاند.
پیش از آنکه ادامه مقاله را بخوانید پیشنهاد میکنم مقاله “5 دلیل برای آنکه از دیجی کالا خرید” نکنید را مطالعه کنید.
اما دیجی کالا با گزارش سالانه خود همواره در تلاش است تا تمامی آمارها و ارقام مربوط به این فروشگاه را مثبت جلوه دهد، اتفاقی که در واقعیت رخ نمیدهد و این فروشگاه آمارهای منفی در بسیاری از شاخصها دارد، البته این موارد معمولا در گزارش سالانه دیجی کالا به آنها اشاره نمیشود و حتی گاها در تلاش است تا به نوعی این موضوعات به شکل مثبتی نشان داده شود.
در ادامه برخی موضوعات و نکات جالبی که در گزارش سال 1400 دیجی کالا وجود دارد را با هم مرور خواهیم کرد، با آیتیرسان همراه باشید:
اطلاعات غلط در مورد مخاطبان دیجی کالا در شبکههای اجتماعی
همانطور که گفته شد، بسیاری از کاربران دیجی کالا در طی یک یا دو سال اخیر به جمع منتقدان این فروشگاه آنلاین پیوستهاند. این اتفاق به دلیل خدمات ضعیف، مشکلات متعدد در قیمت گذاری، خرید، تحویل و خدمات پس از فروش دیجی کالاست که باعث شده تا کاربران بسیاری به خرید حضوری یا خرید از دیگر فروشگاهها روی بیاورند.
برای اثبات این ادعا تنها لازم است طبق گزارش سالانه 99 و 1400 دیجی کالا به مخاطبان شبکههای اجتماعی این پلتفرم نگاهی بیندازید.
سال گذشته دیجی کالا اعلام کرد که 3.5 میلیون نفر، دنبال کنندگان تمامی اکانتهای اینستاگرامی دیجی کالا هستند، این آمار واقعیت نداشت، اما در گزارش سال جدید قدم فراتر گذاشته شد و دیجی کالا ادعا کرده که تمامی اکانتهای گروه دیجی کالا در اینستاگرام که حدود 20 حساب کاربری متفاوت است، بیش از 6 میلیون و 800 هزار دنبال کننده دارند!!

با یک جمع ساده متوجه خواهید شد که دنبال کنندگان تمامی گروههای دیجی کالا در اینستاگرام به عدد 4 میلیون نمیرسد و تفاوت زیادی با رقم نزدیک به 7 میلیون کاربر دیجی کالا دارد، هر چند که به راحتی میتوان گفت نزدیک به نیمی از دنبال کنندگان اکانتهای دیجی کالا افراد تکراری هستند و تعداد نفرات یکتای دنبال کننده دیجی کالا در اینستاگرام بسیار کمتر از این ارقام است. عجیبتر اینکه عددهای اعلام شده آنقدر دقیق و جزئی بودند که انگار شخصی نشسته و تک به تک فالورهای اینستاگرام را شمرده! یعنی آنقدر دقیق که اگر کسی دلش بخواهد اینستاگرام دیجیکالا را آنفالو یا حتی فالو کند، این آمار اشتباه از آب در میآید!!
اما این ارقام دوامی نداشت و دیجیکالا برای جمع کردن حواشی، خیلی راحت گزارش قبلی را حذف و بدون سروصدا نسخه جدید را جای قبلی قرار داد! در نسخه جدید گزارش سالانه دیجی کالا، این بخش اصلاح شده و به کمتر از 4 میلیون نفر رسیده است. این اتفاق نشاندهنده غیرقابل اعتماد بودن اعداد و ارقام اعلامی از طرف دیجی کالا در گزارش سالانه خود است. اشتباهی اینچنین فاحش که باعث میشود مخاطبان اینستاگرامی دیجی کالا با رقم نزدیک به دو برابر اعلام شود قابل چشمپوشی نیست و اعتبار دیگر ارقام مثبت در خصوص این فروشگاه آنلاین نیز زیر سوال میرود.

سقوط آمار روزهای اوج دیجی کالا
سال گذشته در آمار روز اوج دیجی کالا، به زمانی اشاره شد که تعداد بازدید از سایت و اپلیکیشن دیجی کالا به بیش از 17 میلیون رسید و تعداد کالاهای سفارش داده شده یک میلیون و 586 هزار بود. این آمار در سال جاری در روز اوج به 12 میلیون بازدید و در ارتباط با خرید، به یک میلیون و 267 هزار کالا در طول یک روز رسید.

به این ترتیب دیجی کالا نتوانسته به رکورد سال گذشته خود برسد و حتی از نظر میانگین زمان حضور کاربران در سایت یا اپلیکیشن دیجی کالا، آمارها با شیب شدیدی، نزولی است. موضوع زمانی جالب میشود که به نکته اول اشاره کنیم. یعنی ممکن است حتی این آمار ارائه شده نیز کاملا فیک باشد!

کاهش روند رشد ارزش کالاهای فروخته شده
سال گذشته دیجی کالا از شرایط پاندمی کرونا بهره لازم را برد و توانست آمار رشد ارزش فروش سالانه مثبتی داشته باشد، اما این آمار مثبت حفظ نشد و با کاهش شدیدی در رشد برای سال 1400 مواجه گردید. طبق آمارهای منتشر شده از سمت دیجی کالا، ارزش کالاهای فروخته شده در این فروشگاه در سال 99 نسبت به سال 98 بیش از 150 درصد رشد داشت، همچنین این فروشگاه 107 درصد رشد متوسط سالانه را تجربه میکرد، اما این آمارها در سال گذشته با بیش از 100 درصد کاهش به 49 درصد رسید!

یعنی رشد ارزش کالاهای فروخته شده در دیجی کالا در سال 1399 نسبت به سال 1400 حدود 49 درصد بود و این فروشگاه نتوانست به رکورد افزایش ارزش کالاهای فروخته شده در سال گذسته خود حتی نزدیک شود. البته با توجه به تورم سالیانه شدید در کشورمان و با یک مقایسه ساده، میتوان به این جمع بندی رسید که ارزش واقعی این میزان فروش (با توجه به کاهش ارزش ریال) حتی کمتر نیز شده است!

درصدهای فیک!
دیجی کالا در گزارش سالانه 1400 خود آمارها و ارقام مثبت زیادی را گردآوری کرده که همگی نشان دهنده رشد و پیشرفت این فروشگاه است، اما آیا این درصدها واقعی هستند؟
با نگاهی به برخی از آمارهای گزارش سالانه دیجی کالا 1400 متوجه میشوید که گاها برخی ارقام و آمارها واقعی نبوده و درصد رشد آنها اشتباه است. یک نمونه واضح این اتفاق در قسمت مشارکت کاربران در نقد و بررسی کالاهای دیجی کالا است که در آن تعداد پرسش و پاسخهای منتشر شده طی یک سال، رقم 3 میلیون و 427 هزار و 169 عدد اعلام شده، این درحالی است که سال 1399 رقم یک میلیون و 850 هزار پرسش و پاسخ منتشر شده در دیجیکالا داشتیم که میزان رشد واقعی آن 85 درصد میشود.

اما در گزارش سالانه دیجی کالا رقم رشد 175 درصد اعلام شده که بیش از دو برابر درصد رشد واقعی است و این آمار اشتباه با افزایش بیش از دو برابر نسبت به رقم واقعی، به مخاطبان اعلام شده است. با توجه به اینکه معمولا کمتر کسی به سراغ گزارش سال قبل و مقایسه آن میپردازد، به این ترتیب مشخص نیست چند آمار و درصد دیگر در این گزارش سالانه بر اساس واقعیت باشد!

البته دیجی کالا سابقه خرابی در اعلام اطلاعات اشتباه دارد، به عنوان مثال در گزارش سالانه 1399 خود، گوشی سامسونگ گلکسی A10 را به عنوان پرفروشترین محصول سال براساس فروش ریالی معرفی کرد، اما در ادامه همین گزارش، سامسونگ گلکسی A51 به عنوان پرفروشترین گوشی سال بر اساس فروش ریالی شد، حال اینکه چطور میشود گوشی گلکسی A10 پرفروشترین محصول ریالی دیجی کالا در طول سال است اما در دسته خود تلفن همراه، پرفروشترین گوشی نیست، دیگر فقط خدا میداند و دیجیکالا!
کاهش میانگین فروش فروشندگان دیجی کالا
بر اساس آمارهایی که در گزارش سالانه دیجی کالا به آن اشاره شده، متوسط فروش هر یک از فروشندگان مارکت پلیس در سال 1400 نسبت به سال 99 کاهش داشته است. در گزارش سال 99 اعلام شده بود که هر فروشنده دیجی کالا به طور متوسط ماهیانه 51 میلیون تومان درآمد دارد، هر چند که هرگز اسنادی مبنی بر اثبات این ارقام اعلام نشده اما به هر شکل در صورت صحیح بودن این رقم، میانگین فروش فروشندگان در سال 1400 کاهش داشته و به 49 میلیون تومان به صورت متوسط ماهیانه رسیده است.

همچنین رکورد فروش ماهیانه مارکت پلیس دیجی کالا در سال 1399 نسبت به سال 1400 بیش از 11 میلیارد تومان کاهش داشته که رقم قابل توجهی محسوب میشود. عوامل زیادی همچون کاهش مشتریان دیجی کالا، خدمات نامطلوب و عدم اطمینان کاربران به فروشندگان مارکت پلیس میتواند موجب این کاهش آمار سنگین در دیجی کالا باشد.

نوشته نگاهی به آمارهای قابل تامل و منفی در گزارش سالانه دیجیکالا! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.