نگاهی به نقش هوش مصنوعی در حوزه فروش
حدود ۴۰ درصد از فروشندگان جهان، در حال پیادهسازی فناوری هوش مصنوعی در روند کارهایشان هستند و در خودکارسازی و تسهیل فرایندهای فروش از هوش مصنوعی استفاده میکنند.
بر اساس گزارش سایت اقتصادی ویژوال کاپیتالیست، فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی به هدف گرفتن مشتریان با استفاده از دادههای گذشته کمک میکند. هوش مصنوعی همچنین مشارکت مشتری را افزایش میدهد و کارهای مربوط به فروش از جمله دادههای اطلاعات مشتریان را خودکارسازی میکند. علاوه بر این، فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی، اطلاعات مشتریان را به طور همزمان شخصیسازی میکند. پیشبینی میشود در چند سال آینده بخشهای زیادی در حوزه فروش فناوری متحول شوند.
رشد فناوریها و ابزارهای فروش
پیشبینی میشود در چند سال آینده حداقل ۱۰ بخش در حوزه فناوری فروش رشد کنند؛ پنج فناوری در حالحاضر بیشترین توجه را به خود جلب کردهاند که در ادامه به آنها میپردازیم.
برنامهریزی فرصتها و حسابهای کاربری: تحلیل دادههای گذشته و فعلی مشتریان، بینشهای ارزشمندی ارائه میدهد که میتوان بر اساس آنها، چشماندازهای آینده را هدف قرار داد. ابزارهای هوشمند فروش با استفاده از این بینشها و دیگر دادههای کلیدی مثل لیست شرکتها میتوانند معیار جستوجوی مشتری ایجاد کنند تا بتوان بهترین رویکرد را شناسایی کرد. این ابزارها برای جلوگیری از سیلوهای اطلاعاتی در شرکت، به طور یکپارچه با مدیریت داده، بازاریابی و تحلیل ادغام میشوند.
روش فروش و جریان کار: در حال حاضر، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بیشترین رشد را در حوزه نرمافزار در سطح جهان به خود اختصاص داده است. انتظار میرود بازار CRM از ارزش ۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ارزش ۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ برسد؛ یعنی رشد دوبرابر.
فروشندگان میتوانند از ابزارهایی نرمافزاری مانند Salesforce برای مدیریت و هدایت مشتریان بهره ببرند و حتی به تیمهای داخلی خود در زمینه تعامل شخصیتر با مشتریان و حوزه خدمات مشتری کمک کنند.
مدیریت محتوا: در عصر غنی از اطلاعات، از شرکتها انتظار میرود امنیت اطلاعات مشتریان را حفظ کنند. نرمافزار مدیریت محتوا (CMS) از جمله نرمافزارهایی مانند Confluence یا Paperflite به تیمهای فروش امکان میدهند فوراً اسناد و منابع درونسازمانی را نظم بدهند، توزیع کنند و بهروزرسانیهای مربوط را به انجام برسانند.
مدیریت مشارکت چشمانداز: مشتریان محصولات و خدماتی را میخواهند که در ارتباط با نیازها و خواستههایشان باشد. بسیاری از شرکتها از مجموعهای از ایمیلهای شخصیسازیشده استفاده میکنند تا به مشتریان خوشامد بگویند یا مشارکت مشتریان آنلاین را جلب کنند.
آموزش آنلاین و یادگیری بیشتر: فروشندگان برتر با استفاده از فناوریهای جدید، دادههای جالب مشتریان و تغییر درک کلی در مورد برندها به دنبال روشهای کارآمدتر برای ارتقای مهارتهای خود هستند. این امر به آنها کمک میکند تا با چشماندازها بهتر ارتباط برقرار کنند و مدیریت فروش خود را ارتقا دهند.
اینفوگرافیک زیر نشان میدهد که چگونه کمک رفتن از فناوریهای نوین شبکه فروش را میتواند متحول کند: