واردکنندگان فاوا مشکلات گمرکی و ارزی را تا ۲۰ تیرماه گزارش کنند
چهارشنبه هفته گذشته، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، قایم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان صنعت معدن و تجارت، هیات عالی نظارت، معاونت سازمان صنعت، معدن و تجارت، نماینده اتاق اصناف کشور و تعدادی از مسوولان سازمانهای مختلف و تعداد 10 نفر از روسای اتحادی های صنفی گرد هم آمدند و به مشکلات اصناف پرداختند. در همین راستا رییس اتحادیه با توجه به مواردی که در این گزارش مطرح میشود، از فعالان صنف رایانه خواست در صورت برخورد با هر مشکل و موردی تا روز چهارشنبه 20تیرماه سالجاری به صورت کتبی به اتحادیه اعلام کنند.
سیدمهدی میرمهدی رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در خصوص مشکلات وارداتی که اعضای صنف باید تا 20 تیرماه به اتحادیه گزارش دهند، گفت: هر شخص حقیقی یا حقوقی که قبل از تاریخ 20 فرودین ماه ثبت سفارش کالا انجام داده، ولی در سال 97 کالا وارد گمرک شده است به هر صورتیکه کالا را خریداری کرده یا به صورت اعتباری خرید کرده و کالا در گمرک است یا به صورت بدون انتقال ارز کالا وارد کرده ولی در گمرک مانده است به هر دلیل که واردات انجام پذیرفته (ولی در حال حاضر دولت اعلام کرده فقط از سامانه نیما مورد تایید است) استدعا میشود، مدارک کالا را به صورت کامل به اتحادیه تحویل دهند تا هم ارز مورد نیاز تامین شود و هم اینکه کالا از گمرک ترخیص شود.
وی افزود: افرادی که کالا وارد کردهاند، ولی با tsc گمرک اختلاف دلاری یا ریالی دارند، گمرک با پافشاری مبلغ درج شده در tsc را فقط قبول دارد و مدارک خرید واردکننده که از قیمت tsc دقیق تر و درستتر را قبول ندارد؛ در نتیجه با قیمت واردکننده کالا را ترخیص میکند. به این ترتیب گمرک به واردکننده اتهامات زیادی از این طریق وارد میکند؛ خواهشمند است این مدارک را تا تاریخ 20 تیرماه به اتحادیه تحویل دهند که دارای دو مرحله است یا اینکه در حال حاضر کالا در گمرک و به خاطر این اختلاف وارد نشده یا کالا را واردکننده ترخیص کرده اما پرونده ما به التفاوت از طرف گمرک در دست اقدام است.
وی اضافه کرد: همچنین واردکنندگانی که ثبت سفارش انجام دادهاند در سامانه نیما هم تایید شده و به بانک یا صرافی نیز ارجاع داده شده است، اما تاکنون هیچ ارزی به درخواست آنها تخصیص داده نشده و حتی مبلغ سپرده و نیز 35 درصد ضمانت را نیز پرداخت شده ولی به هیچ عنوان تاکنون موفق به دریافت ارز نشدهاند، لطفا مدارک خود را تا تاریخ 20 تیرماه به اتحادیه تحویل دهند.
میرمهدی گفت: افرادی که ثبت سفارش انجام داده و در سامانه علامت زده شده و به بانک یا صرافی نیز اعلام شده است، اما بانک یا صرافی اعلام میکند شما با نرخ آزاد دلار خود را تهیه کنید و به دست تولید کننده برسانید، اما در بانک باید تعهد دریافت ارز 4200 تومانی را امضا و تایید کنند نیز خواهشمندیم در صورت دارا بودن مدرک آن را به اتحادیه تحویل دهند.
وی افزود: در عین حال از همکاران صنفی در خواست میشود هرگونه مشکلی چه در رابطه با گمرک یا واردات و ارز وجود دارد به صورت کتبی تا تاریخ 20 تیرماه به اتحادیه اعلام کنند تا همه موارد در روز پنج شنبه 21 تیرماه در کارگروه ماده 14مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه به کلیه اعضای صنف این اطمینان داده میشود هر مدرکی به اتحادیه تحویل شود به صورت امانت است و به هیچ عنوان هیچ گونه اطلاعاتی در اختیار هیچ نهادی یا سازمانی یا شخصی قرار نمیگیرد، گفت: پس از گرفتن مجوزهای لازم عینا تمام مدارک به تحویل دهنده مدارک برگشت داده میشود؛ لذا خواهشمند است بدون هیچ نگرانی موارد مطرح شود تا با کمک یکدیگر مشکل را بر طرف شود.
وی تاکید کرد: کلیه مدارک به صورت محرمانه و امانت صد در صد در اختیار اتحادیه قرار میگیرد و هیچ فردی حق دریافت کوچکترین اطلاعاتی ندارد. وی اظهار امیدواری کرد که همکاران همکاری لازم را با اتحادیه انجام دهند تا مشکلات صنف مرتفع شود و این صنف را در زمره اصناف سواستفادهگر محاسبه نکنند و جایگاه صنف برای همیشه محفوظ بماند و اجازه هیچگونه سواستفادهای در صنف IT داده نشود.