وقتی بیماری مدیر عامل فیسبوک یکی از عوامل جذب ثروت ۵۵ میلیارد دلاریش می شود
تقریبا نزدیک به ۲۰ روز دیگر، فیس بوک وارد ۱۳ امین سال زندگی اش می شود. شاید کمی زودتر از ۴ فوریه ی ۲۰۰۴ بود که مارک زوکر برگ در حال طراحی شبکه ای بود که بتواند دوستانش را در آن جمع کند. اما همه چیز دست به دست هم دادند تا این شبکه کوچک دوستانه، زندگی شمار زیادی از مردم، کسب و کارها را به هم گره بزند.
طبق آخرین بررسی ها در سه ماه آخر سال ۲۰۱۶ این شبکه اجتماعی به طور ماهانه، ۱٫۷۹ میلیارد کاربر فعال دارد. این اتفاق ناگهانی و تصادفی نیست.
بسیاری از افرادی که در دنیای مجازی کسب و کارهای موفق راه اندازی کرده اند، ابتدا به دنبال یک روش مانا برای اعتبار سازی سرویس خود نزد کاربران بوده اند. برخی تبلیغات آن چنانی دارند و برخی با دنیای رنگ ها بازی می کنند و برخی هم از عناصر شهرت برند استفاده می کنند. اما مارک زوکر برگ بخاطر محدودیتی که بیماری کور رنگی اش برایش ایجاد کرده بود، ابتدا فقط به رنگ مناسبی برای فیس بوک فکر می کرد که بتواند خودش با آن ارتباط برقرار کند. جالب است بدانید که او تنها می توانست رنگ آبی را به خوبی ببیند! به همین خاطر تصمیم گرفت برند فیس بوک را با رنگ آبی تلفیق کند.
اما ظاهرا این رنگ دوست داشتنی، که کاملا اتفاقی و بخاطر یک معضل در دید مارک زوکربرگ برای فیس بوک انتخاب شد بهترین انتخاب ممکن بود که توانست اعتماد ۱٫۷ میلیارد نفر را به این سیستم جلب کند. بسیاری از وب سایت های ارزشمند، و معتبر، که مردم با آن ها رابطه مانایی برقرار می کنند، از رنگ آبی بهره مند هستند و این را پس از ساعت ها مشاوره و دلارها هزینه مشاوره، انتخاب می کنند. مثلا به پی پال نگاهی بیندازید!
این وب سایت روزانه میلیون ها دلار تراکنش مالی را ثبت می کند. جالب است که در طراحی و رنگ این برند فقط از طیف رنگ آبی استفاده شده است. به طور کلی، اغلب موسسات مالی و اعتباری که به دنبال جذب حداکثری هستند از این رنگ در طراحی و ساختار سایت خود استفاده کرده اند. از سویی فیس بوک به دلیل ماهیت اجتماعی اش، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد اما انتخاب رنگ آبی، به ماندگاری این کاربران بیشتر و بیشتر کمک کرده به طوری که طی این ۱۳ سال حتی یکبار هم خبری از تغییر رنگ آن به گوش نرسیده است. فیس بوک هم اکنون به ارزش ۱۲۴٫۸۵ میلیارد دلار رسیده است و تمام این ارزش را مدیون کاربرانی است که روزانه به آن سر می زنند.
طبق صحبت هایی که با مارک صورت گرفته، متوجه شدیم که او به دلیل اینکه تنها قادر به دیدن رنگ آبی است، تمام فضای خانه اش را با رنگ آبی پوشانده است.
مارک زاکر برگ اعلام کرده که در دیدن رنگ های قرمز و سبز با مشکل شدیدی مواجه است! حالا تصور کنید اگر این بیماری او، به جای کور رنگی منجر به تک بینی آبی، از نوع تک بینی قرمز بود سرنوشت او به کجا می انجامید؟ مطمئنا هوش و ذکاوت او، او را به ساخت چنین شبکه ای می کشاند اما انتخاب رنگ قرمز، برای این شبکه، موجب دفع حداکثری کاربران از این شبکه می شد! حالا متوجه شدید که چگونه انتخاب رنگ آبی توانسته به تحکیم قدرت فیس بوک طی این ۱۴ سال کمک کند و دارایی های مدیرعاملش را با ضرب آهنگ بالایی روز به روز افزایش دهد؟
نظر شما در این رابطه چیست؟ دیدگاه های خود را با گویا آی تی در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.