ویرگول: چرا ایسوس در ایران موفق نیست؟
ایسوس را میتوان یک شرکت نوآور اما کم حاشیه در دنیای فناوری دانست. این کمپانی که فعالیت خود را از تاریخ ۱۹۸۹ آغاز کرده است، هرچند از نظر تاریخی سابقه کمتری را به نسبت بزرگان دارد اما روند رو به رشد و پرسرعت این کمپانی موجب شده هماکنون ایسوس را یکی از بزرگان دنیای فناوری بدانیم.
شروع به کار و ایده تاسیس ایسوس توسط چند مهندس که سابقا در شرکت ایسر فعالیت داشتهاند، شکل گرفته است. با توجه به حضور ۲۷ ساله در بازارهای جهانی، اعتبار و جوایز متعدد کسب شده توسط محصولات این شرکت، ایسوس یکی از موفقترین شرکتهای جهان است و در بازار جهانی یکی از برترین برندها محسوب میشود اما بنابر دلایلی که در ادامه بیان میشود، اوضاع این کمپانی در بازار ایران چندان مناسب نیست.
تجهیزات کامپیوتری
با توجه به کیفیت و قیمت مناسب، محصولات کامپیوتری این کمپانی در دنیا محبوبیت قابل قبولی را دارند اما بنابر دلایلی این برند نتوانسته آنطور که باید در بازار ایران بدرخشد و در اکثر بخشها بازار را به رقبای چینی و تایوانی تازهوارد واگذار کرده است. شاید مهمترین مشکل ایسوس در این بخش به سایر هموطنان تایوانی خود بازگردد، اگر در بازار تجهیزات کامپیوتری گشتی بزنید، دهها برند مختلف را مشاهده میکنید که اکثرا از تایوان هستند. حضور برندهای تایوانی در بخش تجهیزات کامپیوتری موجب شده نام ایسوس به حاشیه بازار کشیده شود، همچنین محصولات ارزان قیمت و بیکیفیت چینی که به وفور در بازار یافت میشوند دیگر رمقی برای تجهیزات ساخته ایسوس باقی نگذاشتهاند.
اوضاع این کمپانی در بخش لپتاپها به لطف وجود کیفیت مناسب محصولات ساخته ایسوس و همچنین شمار زیاد واردکنندگان محصولات این کمپانی در سطح مناسبی قرار دارد اما گران بودن نسبی لپتاپهایش موجب شده در مدت اخیر، بازار تقاضا بیشتر به سمت کمپانیهایی همچون لنوو معطوف شود که سابقه به نسبت کمتری در این حوزه خصوصا در بازار ایران دارند. امروزه اکثر سازندگان لپتاپ با استفاده از سختافزارهای قدرتمند سعی در برتر نشان دادن خود نسبت به رقبا دارند و این رقابت در برندهای پرفروش بازار از جمله لنوو، ایسوس، اپل و … به وضوح دیده میشود. ممکن است شما دو لپتاپ را با مشخصات سختافزاری یکسان از دو و یا حتی چند برند مختلف بیابید که هرکدام قیمت متفاوتی دارد، مطمئنا اکثر کاربران فارغ از توجه به دیگر نکاتی که در ساخت با کیفیت یک لپتاپ دخیل است، به سراغ لپتاپ ارزان قیمتتر میروند در اینجاست که سیاستهای قیمتگذاری کمپانیهای مختلف موجب میشود تمایل به خرید یک برند بیشتر شود و این درست همان چیزی است که ایسوس در آن ضعیف ظاهر شده است. محصولات ساخته ایسوس هرچند از نظر کیفی و نوآوری به نسبت دیگر سازندگان برتر هستند اما از نظر قیمت توان رقابت با محصولات ساخته کمپانی همچون لنوو و یا دل را ندارند.
مشکل دیگری که معمولا در تمام لپتاپهای ایسوس مشاهده میشود، کمبود قطعات در صورت خرابی است، بنابر دلایلی که در ادامه مطلب ذکر خواهم کرد محصولات این کمپانی در بخش تجهیزات جانبی و هم چنین قطعات یدکی مورد نیاز ضعیف هستند و در صورت خرابی یکی از هزاران قطعه به کار رفته در لپتاپتان، میبایست علاوه بر هزینه زیاد مدت زمان طولانی را نیز در تعمیرگاههای مختلف بگذرانید.
اسمارتفون و تبلت
شاید نکسوس ۷ را بتوان آغاز جدی ایسوس برای حضور در بازار تبلتها دانست، محصولی محبوب و پرفروش که توانست با یدک کشیدن نام گوگل نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند. ایسوس در مجموع توانست برای ساخت دو نسخه از نکسوس با گوگل همکاری داشته باشد و پس از آن خود بهگونهای جداگانه و به بلوغ رسیده قدم در مسیر تولید تبلت گذاشت. تبلتهای ساخته ایسوس هماکنون در ردههای قیمتی متنوعی در بازار موجود هستند، استفاده از سختافزارهای نامتعارف همچون چیپستهای اینتل که از معماری X86 بهره میبرند، موجب شده توان رقابت با تولیدات مطرحی همچون آیپدهای اپل و یا دیگر محصولات مطرح بازار تبلت را نداشته باشند. همچنین محصولات این کمپانی در این بخش نیز از همان مشکل کمبود لوازم جانبی و همچنین قطعات یدکی رنج میبرد. متاسفانه در بخش تبلتها کیفیتی درخور انتظار از ایسوس را شاهد نیستیم و تبلتهای ساخته این کمپانی درصد بالاتری از خرابی را به نسبت سایر تولیدکنندگان بهنام دارند.
در بخش اسمارتفون اگر بخواهیم نگاهی خوشبینانه داشته باشیم، زنفون ۲ را میتوانیم اولین حضور جدی این کمپانی در این حوزه بدانیم، درست برخلاف بخش تجهیزات کامپیوتری، ایسوس در این حوزه وسواس زیادی را در انتخاب قیمت به خرج میدهد و محصولات این کمپانی که لقب پرچمداری را نیز با خود به یدک میکشند، قیمتی چندین برابر پایینتر از دیگر پرچمداران دارند. وجود مشخصاتی قدرتمند در کنار قیمت و کیفیت مناسب موجب شده کاربران زیادی در کشورهای اروپایی به اسمارتفونهای ساخته ایسوس علاقه نشان دهند. اگر نگاهی به بازار کشور خودمان داشته باشیم، خواهیم فهمید که درصد بسیار بالایی از افراد با اسمارتفونهای ساخته ایسوس آشنا نیستند و این ضعف بازاریابی و تبلیغات این برند را خصوصا در بازار پر پتانسیلی همچون ایران نشان میدهد. البته اخیرا اقداماتی برای افزایش سهم ایسوس در بازار تلفنهمراه ایران صورت گرفته اما هنوز کافی به نظر نمیرسد. دیگر نکتهای که ممکن است کاربران زیادی را در این بخش آزرده کند، تقلید صرف طراحی خانواده زنفون از محصولات ساخته الجی است که علاوه بر مخدوش کردن نام کمپانی نوآور و خلاقی همچون ایسوس، وجهه نامناسبی را در بازار ایجاد کرده که باعث میشود کاربران، محصولات این کمپانی را همچون مقلدان چینی بدانند.
گارانتیهایی بیلیاقت
“ضمانت نامه یا پشتوانه که ریشه آن٬ ضمانت، به معنای پذیرفتاری، تاوان داری و پایندانی است و با عنوان گارانتی و وارانتی نیز شناخته میشود، آن است که ارائه دهنده خدمات یا فروشنده در مقابل محصول یا خدماتی که ارائه می کند، و معمولا متعهد میشود، در صورت نقض ادعای خود، حاضر به تعمیر یا تعویض کالا یا پرداخت مبلغی خواهد شد. نقض عهد زمانی اتفاق میافتد که این تعهد به نحوی اجرا نشود، یعنی کالا نقصی داشته باشد یا مطابق میل یا انتظار مشتری نباشد.” متن بالا تعریف گارانتی با ضمانتنامه از دیدگاه ویکیپدیا است، به نظر شما این متن تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟! متاسفانه در ایران کمتر شرکت ضمانت دهندهای پیدا میشود که به اصول ضمانت متعهد باشد، اکثر شرکتهای ایرانی فعال در زمینه ضمانت بیشتر از آنکه خدمات دهنده باشند، واردکنندگانی هستند که برای سود بیشتر وجهی را برای ارایه خدمات ضمانتی دریافت میکنند.
علاوه بر وجود دهها شرکت کاغذی گارانتی دهنده محصولات ایسوس، چندین شرکت وجود دارند که همگی مدعی هستند تنها ضمانتدهنده رسمی محصولات ایسوس هستند! وجود گارانتی دهندههای مختلف موجب شده یک محصول با چند قیمت مختلف در بازار پیدا شود که توسط شرکتهای گوناگونی گارانتی شدهاند. شاید این موضوع را نتوان یک مشکل حاد دانست اما بد نیست بدانید اکثر این ضمانت دهندهها تنها در زمان خرید همراه شما هستند و در طول مدت گارانتی هیچگونه خدمتی را ارایه نمیدهند. البته اگر نگاهی به لیست موارد نقض گارانتی در کارتهای گارانتی بیندازید، تقریبا موردی باقی نمیماند که شامل گارانتی شود!
از آنحایی که محصولات ایسوس خصوصا در بخش تلفنهمراه و تبلت در ایران چندان محبوب نیستند، لوازم جانبی و همچنین قطعات مورد نیاز برای تعمیر آنها به سختی در بازار پیدا میشوند، از این رو برای دریافت خدمات تعمیری میبایست به شرکت گارانتی دهنده مراجعه کنید که متاسفانه تعرفههایی بسیار زیاد دارند و همچنین اگر ساکن تهران نباشید، میبایست مدت زمان زیادی را تا ارسال قطعات مورد نیاز منتظر بمانید که میتواند بسیار آزاردهنده باشد.
نوشته ویرگول: چرا ایسوس در ایران موفق نیست؟ اولین بار در - آیتیرسان پدیدار شد.