پادکست چیست و چگونه یک پادکست خوب بسازیم؟
پادکست یک برنامه یا محتوای ضبط شده صوتی دیجیتالی است که همانند یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی از طریق اینترنت قابل دانلود بوده و کاربران با استفاده از گجتهای همراه خود میتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. محتوای پادکست همانند اکثر رسانهها در عصر دیجیتالی غالبا دارای قالب و ساختاری مشابه با رسانههای قدیمی آنالوگ است. پادکستها همانند برنامه رادیویی غالبا بهصورت سریالی تولید شده و قسمتهای جدید نیز بهصورت مرتب مخابره میشوند.
پادکستها هیچگاه به اندازه امروز محبوب نبودهاند. در واقع تا سال 2019 بالغ بر 800 هزار پادکست فعال ایجاد شده است. پادکست منبعی فوقالعاده برای درآمدزایی بهشمار میرود. تقریبا یکسوم آمریکاییها ماهیانه حداقل به یک پادکست گوش میدهند و تبلیغکنندگان نیز از این واقعیت آگاهی دارند. در سال 2018 مبلغی معادل نیم میلیون دلار به تبلیغات از طریق پادکست اختصاص یافت و رشد چشمگیر این رقم طی ماهها و سالهای آتی کاملا منطقی بهنظر میرسد.
پادکستها نه تنها گونهای از تکنیکهای بازاریابی بهشمار میروند؛ بلکه تعداد مخاطبان برند موردنظر شما و میزان اعتبار آنرا افزایش میدهند. در گذشته انتشار محتوای پادکست نیازمند خریداری تجهیزات ضبط صدای گرانقیمت نظیر میکروفون و برنامههای ویرایش نرمافزاری بود؛ اما اکنون آن دوران به پایان رسیده و کاربران با استفاده از یک لپتاپ معمولی میتوانند پادکست شخصی خود را ضبط و منتشر کنند. با اینحال تولید یک پادکست موفق و موثر در فرآیند بازاریابی برند مستلزم رعایت برخی نکات کلیدی خواهد بود؛ چرا که تولید یک پادکست بدون مخاطب عملا به شناخته شدن بهتر برند شما هیچ کمکی نخواهد کرد. در ادامه به بررسی 7 نکته مهم برای تولید یک پادکست موفق میپردازیم:
- تجهیزاتی با قیمت و کارآیی مناسب را خریداری نمایید
اگرچه برای تولید یک پادکست خوب، خریداری تجهیزات و نرمافزارهای حرفهای و گرانقیمت ضبط و ویرایش صدا ابدا ضروری نیست؛ اما برای شروع کار بایستی حداقل یک میکروفون باکیفیت را خریداری نمایید. پادکستهایی با کیفیت صوتی ضعیف عملا شانس چندانی برای موفقیت ندارند. پادکستها نوعی سرگرمی محسوب میشوند و یقینا مخاطبان صرفا مایل به شنیدن اظهارات شما نیستند. دسترسی به یک میکروفون مناسب، هدفون و برخی نرمافزارهای ابتدایی ویرایش صدا تفاوتهای چشمگیری را در کیفیت صوتی پادکست شما ایجاد خواهد کرد. در واقع صدابرداری حرفهای موجب تمایز پادکست تولیدی توسط شما میشود. هزینههای ابتدایی کار در مقایسه با درآمدهای آتی ناشی از پادکست نسبتا ناچیز هستند؛ بنابراین هنگام خریداری تجهیزات ضروری دست و دلباز باشید.
- موضوع مناسبی را انتخاب کنید
انتخاب موضوع پادکست در موفقیت آن نقش بسزایی دارد. با اینحال این واقعیت بدان معنا نیست که شما بایستی بهدنبال موضوعی باشید که تصور میکنید توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب خواهد کرد؛ بلکه شما بایستی موضوعی را انتخاب کنید که بتوانید برای مدت زمانی طولانی نسبت به آن متعهد باقی بمانید. چنانچه به موضوع پادکست خود واقعا علاقهمند هستید؛ در اینصورت بابت استقبال سایر مخاطبان همفکر خود از آن اطمینان داشته باشید. یقینا اظهارات یک شخص پیرامون موضوعی که هیچ علاقهای به آن ندارد کاملا کسالتبار بوده و هیچ مخاطبی مایل به شنیدن آنها نیست. لذا به تولید پادکست پیرامون موضوعات موردعلاقه خود بپردازید.
- پادکستهای باکیفیت را دنبال نمایید
تولیدکنندگان پادکست بیش از آنکه به محتوای پادکست خود توجه داشته باشند؛ بر مقوله عنوان، تکنیکهای هنری و شیوه انتشار آن تمرکز میکنند. نخستین تجارب تولید پادکست یقینا چندان دلچسب نخواهند بود؛ لذا جهت کسب تجربه کافی در این زمینه بایستی بهصورت مستمر تمرین کنید و از پادکستهای موفق الگوبرداری نمایید. سرانجام به مرحلهای خواهید رسید که مخاطبان از شنیدن پادکستهای شما لذت خواهند برد.
- حد تعادل را کشف کنید
مدتی پس از انتشار پادکست احتمالا نظرات و پیشنهاداتی از سوی شنوندگان دریافت خواهید کرد. شنوندگان بعضا خواهان تغییر فرمت پادکست یا دعوت از مهمانان ویژه هستند. اگرچه توجه به نظرات مخاطبان همواره اقدامی عاقلانه است؛ اما حفظ شالوده پادکست نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. لذا قاطع باشید و مسیر محتوایی پادکست خود را کنترل نمایید. این پدیده بهمعنای نادیده گرفتن نظر مخاطبان نیست؛ بلکه در وهله نخست بایستی مخاطبان هدف پادکست خود را تعیین نموده و سپس با همفکری آنها به اصلاح کار بپردازید.
- پادکست خود را به لحاظ اصول سئو بهینهسازی کنید
بهینهسازی سئو یکی از اصول موفقیت پادکست قلمداد میشود. سرویسهایی نظیر گوگل پادکست در واقع موتورهای جستجوگر هستند؛ اما اکثر کاربران از این موضوع آگاهی ندارند. برای ارتقاء رتبه پادکست خود توصیه میشود تا در بخش عنوان، توضیحات و پانوشت پادکست از چندین کلمه کلیدی استفاده کنید. با اینحال عنوان مورد استفاده تا حد امکان بایستی طبیعی باشد.
- از مهمانان متخصص دعوت کنید و خود نیز مهمانی بزرگ باشید
کمک گرفتن از مهمانان متخصص نهتنها در ارتقاء غنای محتوایی پادکست موثر است؛ بلکه احتمالا توجه تعداد زیادی از طرفداران شخص مهمان را به سوی پادکست جلب خواهد کرد. از مهمانانی با دیدگاههای متفاوت دعوت نمایید.
- نسبت به فعالیت خود متعهد باشید
یک برنامهریزی منظم داشته باشید و نسبت به رعایت آن متعهد بمانید. ارتباط منظم با مخاطبان موجب وفاداری آنها نسبت به شما میشود.
نوشته پادکست چیست و چگونه یک پادکست خوب بسازیم؟ اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.