پاسخ همه سوالاتتان پیرامون طرح رجیستری را اینجا بخوانید
طرح رجیستری که از ۱۴ آذر سال گذشته در کشورمان اجرایی شد و در ابتدا با شامل شدن آیفون در این طرح حواشی زیادی را به همراه داشت، با وارد شدن سامسونگ بهطور رسمی وارد فاز بعدی شده و عملا همه برندهای حاضر در بازار کشور مشمول این طرح هستند و از این به بعد نظارت بر اجرای این طرح توسط وزارت ارتباطات و رگولاتوری انجام خواهد شد.
طرح رجیستری با سوالات و مشکلات فراوانی همراه بوده و در پی مطالبی که ما در آیتیرسان پیرامون این طرح نوشتیم، سوالات زیادی برایمان ارسال شد که با توجه به حجم و همچنین تنوع این پرسشها، تصمیم گرفتیم مطلب جداگانه و کاملی را پیرامون تمامی سوالات مطروحه در موضوع طرح رجیستری آماده کنیم.
گفتنی است که اگر به تازگی اقدام به خرید گوشی موبایل کردهاید، از مقالات آموزشی ما که به صورت جداگانه برای هر برند نوشته شده است، میتوانید استفاده کنید تا نحوه رجیستر کردن گوشی خریداری شده را فرا بگیرید. سوالات انتخاب شده در این مطلب با توجه به فراوانی و اهمیت آنها برگزیده شده و در صورتی که سوال دیگری داشتید، در بخش نظرات مطرح کنید.
طرح رجیستری چیست؟
جالب است بدانید که این طرح در سال ۸۵ نیز اجرایی شد ولی به دلیل عدم وجود زیرساختهای لازم و بسیاری از مشکلات دیگر در اوایل سال ۸۶ ملغی و از آن به بعد تقریبا مسئولی در وزارت ارتباطات و رگولاتوری نبوده که قصد از سرگیری این طرح را نداشته باشد!
اما در سال ۹۴ موضوع رجیستری جدی شد و با پیگیری کارگروههای مختلف و سازمانهای گوناگون، مقدمات اجرایی این طرح آماده شده و در پاییز ۹۶ طرح رجیستری رسما و با قدرت بیشتری وارد عمل شد و با همکاری اپراتورهای مختلف اجرایی گردید. از دلایل اصلی اجرا شدن این طرح مقابله با قاچاق بسیار زیادی بود که در بازار موبایل وجود داشت و بسیاری از شرکتهای رسمی واردکننده برندهای مختلف تلفن همراه را دچار مشکل نموده بود.
آیا طرح رجیستری باعث متضرر شدن کاربران ایرانی میشود؟
خیر! اصولا کاربر در طرح رجیستری هیچ هزینه اضافی پرداخت نمیکند. کاربران به هیچ وجه بعد از اجرای طرح رجیستری متضرر نمیشوند و حتی میتوان گفت با اجرا شدن این طرح، از ورود گوشیهای تقلبی و غیر اصل و یا گوشیهایی که دارای خدمات پس از فروش خوبی نیستند، جلوگیری شده و عملا باعث سود کاربران نیز میشود.
کاربران در طرح رجیستری فقط به یک منبع کاملا موثق برای چک کردن گوشی خریداری شده دسترسی پیدا میکنند که آنها را از خرید گوشیهای غیراصل و قاچاق دور نگه میدارد و فروشندگان نیز به هیچ وجه نمیتوانند با ترفندهای مختلفی که تابحال رواج داشته، اقدام به فروش محصولات تقلبی کنند.
آیا طرح رجیستری باعث گران شدن موبایل میشود؟
اگر تابهحال و در این چند ماه به بازار موبایل مراجعه کرده باشید، قطعا با پاسخ این سوال مواجه شدهاید: بلی! گرانی یکی از ثمرات طرح رجیستری است چرا که گوشیهایی که تابحال به صورت قاچاق وارد کشور میشدند، از این به بعد باید با پرداخت حق و حقوق قانونی دولت وارد شده و این یعنی افزایش هزینه واردکننده و با توجه به سود بسیار ناچیز فروش موبایل، هر هزینه اضافی مستقیما در قیمت موبایل تاثیر خواهد گذاشت.
آیا گوشیهای فعال شده قبل از شروع طرح رجیستری دچار مشکل میشوند؟
قاعدتا نباید این گونه باشد چرا که به طور مثال گوشیهای آیفونی که از ساعت ۱۲ شب ۱۳ آذرماه ۹۶ فعال شده و یک تماس یا پیامک در شبکه مخابراتی کشور ثبت کرده بودند، دچار مشکلی نشدند و همه برندها نیز تا یک دقیقه قبل از شروع طرح برای آنها مشمول همین رویه بودند.
اما نکته عجیب در مورد اندک مواردی است که با وجود فعال بودن بیش از یکساله گوشی موبایل، بازهم پیام رجیستری برای آنها ارسال شده و بدین ترتیب شامل مهلت یکماهه شدهاند. یکی از نکاتی که معمولا کاربران به آن توجه نمیکنند این است که این گوشیهای تلفن همراه مدتهاست خاموش بوده و به تازگی روشن شدهاند و دیتابیس وزارت صنعت و وزارت ارتباطات از تاریخی بعد از آن شروع به ثبت اطلاعات کردهاند.
یکی دیگر از احتمالات در این زمینه، استفاده از یک سیم کارت جدید در گوشیهایی است که یا به کلی در حال استفاده نبودند و یا در مدت زمان اجرای طرح رجیستری فعالیتی نداشتند. برای رفع مشکل این گوشیها میبایست سیم کارتی که قبل از اجرای طرح در آن فعال بوده، استفاده شود و سپس گوشی مورد نظر با سیم کارت قدیمی ثبت شده و برای انتقال مالکیت گوشی از طریق سامانه همتا اقدام شود.
به طور مثال کاربرانی که قصد تعویض سیم کارت خود را دارند، میتوانند مالکیت گوشی را از طریق سامانه همتا از یک سیم کارت خود به یک سیم کارت دیگر منتقل کنند.
راههای ارتباطی برای مشکلات موجود در طرح رجیستری کدامند؟
برای ارتباط با مسئولین ذیربط این موضوع میتوانید با شماره ۰۹۶۳۶۶ تماس یا به سایتهای tazirat135.ir و ntsw.ir مراجعه کنید. همچنین ۱۲۴ که شماره آشنای تعزیرات کشوری است، آماده پاسخگویی در زمینه فروشندگان متخلف در این طرح خواهد بود.
چه برندهایی شامل طرح رجیستری شدهاند؟
همانطور که در ابتدا گفته شد، تمامی برندهای حاضر در بازار کشور مشمول این طرح میشوند ولی اگر بخواهیم به تاریخچه این طرح نگاه کنیم، برندهای اپل، بلک بری، گوگل پیکسل، شیائومی، تکنو، سونی، نوکیا، الجی، هواوی، موتورولا و دو پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی S9 و S9 پلاس در سال گذشته شامل این طرح شدند و طبق اعلام وزارتخانه، برندهای سامسونگ، ایسوس، CAT، لنوو ، آلکاتل، مایکروسافت، ZTE و HTC نیز در اردیبهشت ماه وارد این طرح شدهاند.
نحوه وارد کردن و رجیستر کردن گوشیهای مسافری از خارج از کشور چگونه است؟
از جمله مهمترین سوالاتی که در زمینه طرح رجیستری وجود دارد، مساله مهم گوشیهایی است که معمولا همراه مسافران خارج از کشور وارد میشوند و تا قبل از اجرای طرح، معمولا بسیاری از مسافرات حتی وجود آن را اعلام نمیکردند ولی در صورتی که به طور مثال شما یک آیفون از خارج از کشور وارد کنید و به گمرک فرودگاه اطلاع ندهید، آیفون مورد نظر مهمان سی روزه شما خواهد بود و پس از آن، امکان اتصال به شبکه مخابراتی کشور برای آن مقدور نخواهد بود.
مسافرین خارج از کشور باید بدانند که صرفا میتوانند یک آیفون و به طور کلی یک دستگاه از هر برندی را به همراه خود داشته باشند. پس از ورود به کشور و در همان فرودگاه میبایست به گمرک مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه گمرکی نسبت به ثبت IMEI اقدام کرده و کد گوشی در سامانه همتا ثبت شود.
همچنین مسافرین باید بدانند که تنها یک هفته فرصت دارند که بعد از وارد کردن گوشی و ثبت آن در سامانه همتا با مراجعه به شرکتهای نمایندگی برندهای موبایل، دستگاه خود را شامل گارانتی نمایند.
چه گوشیهایی در طرح رجیستری بعد از ۳۰ روز غیر فعال میشوند؟
بدیهی است که گوشیهای واردشده از مبادی غیر قانونی صرفا امکان استفاده ۳۰ روزه از شبکه مخابراتی خواهند داشت و پس از این مدت، دسترسی آنها غیر فعال خواهد شد. بنابراین مسافرینی که قصد وارد کردن گوشی برای استفاده شخصی دارند، در صورتیکه حدود ۲۵ درصد عوارض قانونی را پرداخت نکنند، باید منتظر تحمل ضرر سنگین کل مبلغ پرداختی برای گوشی مورد نظر باشند!
برای اینکه در طرح رجیستری ضرر نکنیم باید چه کاری انجام دهیم؟
اولا این را بدانید که طرح رجیستری غول بی شاخ و دمی نیست و صرفا یک مرحله به عملیات خرید شما خواهد افزود! ثانیا اینکه اگر از فروشگاههای معتبر خرید میکنید، باید بدانید که چک کردن اصالت گوشی در طرح رجیستری در ۹۹.۹۹ درصد موارد صرفا یک عملیات روتین است و هیچ مشکلی در آن وجود نخواهد داشت.
ولی مشکل اصلی در فروشگاههایی است که متفرقه بوده و نماینده رسمی برندهای موبایل نیستند! پس از اینکه گوشی مد نظر خود را انتخاب کردید، از طرق مختلف که در آموزشهای دیگرمان به آن اشاره کردیم به کد IMEI دسترسی پیدا کنید. به طور خلاصه باید بگوییم که با روشن کردن گوشی و وارد کردن کد #۰۶#* میتوانید IMEI را دریافت نمایید. همچنین در بعضی از برندهای موبایل این کد در بدنه گوشی و یا روی گارانتی آن ذکر میشود که بهتر است از این طریق ابتدا تست کنید تا با فروشنده به مشکل نخورید.
پس از پیدا کردن IMEI با یک گوشی دیگر وارد سامانه همتا با کد #۷۷۷۷* شوید و استعلام کنید و در صورتی که موبایل مورد نظر مورد تایید این سامانه بود، اقدام به خرید آن نمایید و در غیر اینصورت و با مشاهده مقاومت فروشنده برای تست این مراحل، به طور کلی قید خرید آن دستگاه را بزنید و برای خرید مدل انتخابی خود به فروشگاه دیگری مراجعه کنید.
پس از انجام مراحل بالا حتما یک فاکتور رسمی ممهور به مهر فروشگاه و درج کد IMEI گوشی خریداری شده از فروشنده دریافت کنید. این فاکتور بعدا و در صورتیکه دچار مشکل شوید به دردتان خواهد خورد.
برای تعویض سیم کارت در طرح رجیستری چه کار باید کرد؟
یکی از سوالات با فراوانی بالا در زمینه طرح رجیستری موضوع تعویض سیم کارت توسط خود صاحب موبایل است. برای این کار نیز باید بدانید که سیم کارت جدید میبایست در سامانه همتا ثبت شده و مالکیت گوشی برای آن دستگاه نیز ثبت شود.
مسافری که قصد اقامت کمتر از ۳۰ روز در ایران دارد تکلیفش چیست؟
اگر مسافری از خارج کشور دارید و یا صرفا برای تفریح به ایران میآیید و قصد اقامت بیش از یکماه را ندارید، نیازی به ثبت موبایل در طرح رجیستری نیست و شما میتوانید تا ۲۹ روز بدون مشکل از شبکه مخابراتی ایران استفاده کنید و به طور کلی نگران موضوع طرح رجیستری نباشید.
در حقیقت مسافرینی که کمتر از ۳۰ روز قصد استفاده شبکه مخابراتی کشور را دارند از دوران خاکستری طرح رجیستری استفاده میکنند! (این اسمی است که وزارتخانه برای آن انتخاب کرده است)
آیا برای طرح رجیستری هزینهای باید به فروشنده بپردازیم؟
خیر! فرایند ثبت گوشی در طرح رجیستری کاملا رایگان بوده و در صورتی که فروشنده از دادن کد فعالسازی گوشی سر باز زد و یا به هر دلیلی از رجیستر کردن گوشی یا استعلام آن تخلف کرد، کاربران میتوانند با مراجعه به سازمان تعزیرات کشوری یا تماس با شماره این سازمان شکایت خود را نسبت به این موضوع اعلام نمایند.
البته بدیهی است که با خرید نکردن گوشی مشکوک میتوان از بروز چنین موردی جلوگیری کرد ولی در صورتیکه به هر دلیلی گوشی خریداری شده شما در طرح رجیستری دچار مشکل شد، میتوانید با فاکتور رسمی ممهور، به فروشنده مراجعه کرده و دستگاه خریداری شده را عودت دهید. فروشنده موظف است گوشی فروخته شده را پس گرفته و تمام هزینه پرداختی شما را پس بدهد.
نحوه هدیه دادن موبایل در طرح رجیستری چگونه است؟
یکی از سوالاتی که معمولا فروشندهها با آن دست و پنجه نرم میکنند و اغلب برای آن پاسخی ندارند، سوال پیرامون هدیه دادن گوشیهای تلفن همراه در طرح رجیستری است. طبق اعلام مسئولین طرح رجیستری افرادی که قصد هدیه دادن موبایل دارند، میبایست با استعلام اصالت گوشی مطمئن شده و پس از آن کد فعالسازی گوشی را داخل جعبه قرار داده تا فرد هدیه گیرنده با استفاده از آن، گوشی هدیه گرفته شده را فعال نماید.
بدیهی است در صورتی که این اتفاق توسط هدیه دهنده رخ ندهد، عملا هدیهای که داده صرفا قابلیت کارکرد ۳۰ روزه را خواهد داشت. همچنین برای گوشیهای هدیه که از خارج وارد کشور میشوند نیز میبایست فرد هدیه دهنده عملیات ثبت را در گمرک فرودگاه انجام دهد.
گوشی فعال قبل از طرح رجیستری که پیامک قطع سرویس دریافت کرده را چه کار کنیم؟
اگر شما مدعی هستید که قبل از اجرای طرح رجیستری و یا مشمول شدن برند موبایل خود در این طرح از آن استفاده میکردید، باید با مراجعه به سامانه ntsw.ir و یا تماس با مرکز تماس ۰۹۶۳۶۶ پیگیری کنید و مراحلی که از این طرق به شما گفته میشود، انجام دهید.
اگر بخواهیم از کسی گوشی کارکرده بخریم چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
قطعا بسیاری از معاملات موجود در بازار موبایل، معاملاتی است که برای موبایلهای کارکرده انجام میشود. در صورتی که قصد خرید گوشی کارکرده را دارید، حواستان به انتقال سند مالکیت باشد. برای اینکه انتقال مالکیت در گوشیهای کارکرده انجام شود باید به سامانه همتا مراجعه کنید و از منوی این سامانه اقدام به انتقال نمایید.
پس از وارد شدن به سامانه همتا میبایست با گزینه انتقال مالکیت ادامه دهید و سپس با انتخاب دستگاهی که مالکیت آن در اختیار شماست، عملیات انتقال مالکیت را صورت دهید.
نوشته پاسخ همه سوالاتتان پیرامون طرح رجیستری را اینجا بخوانید اولین بار در وبسایت فناوری پدیدار شد.