پای درد و دل رانندگان؛ بزرگ‌ترین مشکلات رانندگان با اسنپ و تپسی چیست؟!

متاسفانه در دورانی زندگی می‌کنیم که به جز بالانشینان و آقا‌زاده‌ها و دلالانی که به واسطه روابطی که دارند، با یک تلفن یا یک برگه و امضا، پول‌های میلیاردی را به جیب می‌زنند، هیچ کس دیگری از شغل، درآمد و بخش اقتصادی زندگی خود راضی نیست.

می‌توان گفت این شرایط برای همه یکسان است، از افراد کم درآمد تا کسانی که درآمد چند ده میلیونی دارند. طبیعتا مدیر شرکت یا کارخانه‌داری که حقوق چند ده میلیونی دارد نیز گاهی با خود به این فکر می‌کند که اگر اوضاع اقتصادی به این شکل آشفته نبود می‌توانست وضع زندگی یا کار خود را توسعه دهد اما در حال حاضر این شرایط را ندارد.

نمی‌توان گفت دقیقا چه فردی مقصر این اوضاع است، زیرا تنها یک نفر مسئولیت این اوضاع آشفته را بر عهده ندارد، وضعیت مدیریتی کشور طی سالیان اخیر به سمتی رفته که حاصلی جز گرانی، تورم، فساد و هدر رفتن منابع طبیعی و انسانی نداشته باشد.

و حالا ما مانده‌ایم و میلیون‌ها آدم ناراضی از شرایط کاری، اقتصادی و زندگی که با یک بهانه کوچک داد و فریاد اعتراضشان بلند می‌شود. ما در آی‌تی‌رسان طی چند مقاله‌ای که در خصوص تاکسی‌های اینترنتی منتشر کردیم با بخشی از این اعتراضات و نارضایتی‌ها مواجه شدیم.

در چند ماه گذشته تنها دو مقاله ما که مقاله اول در خصوص شرایط نامناسب سرویس‌دهی و پشتیبانی اسنپ و دومی به هدف مقایسه کار کارمندی با کار در تاکسی‌های اینترنتی نوشته شده بود، بیش از 600 کامنت دریافت کرد و نکته قابل تامل آن است که 99 درصد این کامنت‌ها از طرف رانندگان اسنپ و تپسی و در جهت اعتراض به شرایط نامناسب کار در سرویس‌های تاکسی اینترنتی نوشته شده بود.

حجم بالای اعتراضات و نکات منفی که رانندگان اسنپ و تپسی و دیگر سرویس‌ها در خصوص شرایط کار در تاکسی‌های اینترنتی داشتند موجب شد تا ما در آی‌تی‌رسان به پای درد و دل این رانندگان نشسته و از دل کامنت‌های سایت و گفتگو‌های مستقیمی که با آن‌ها داشتیم، اصلی‌ترین دغدغه‌ها و موارد اعتراض آن‌ها را نشر دهیم.

کرایه‌ها بسیار پایین است!

به طور طبیعی بیشترین اعتراض رانندگان به قیمت‌ کرایه‌ها در تاکسی‌های اینترنتی است، این موضوع به طور مستقیم با اوضاع اقتصادی در کشور ارتباط دارد زیرا نسبت درآمد با خرج همخوانی ندارد، البته همانطور که در ابتدا گفتیم، این مشکلی است که همه به آن دچار هستند و همه نسبت به درآمد خود و هزینه‌های موجود اعتراض دارند.

اما در خصوص کار تاکسی‌های اینترنتی باید به این نکته توجه داشت که با افزایش کرایه‌ها طبیعتا مسافرین کاهش پیدا می‌کنند، زیرا تورم همانطور که زندگی راننده را تحت تاثیر گذاشته، زندگی مسافران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی شرکت‌های تاکسی اینترنتی مشکل خاصی با افزایش کرایه‌ها ندارند، زیرا با افزایش کرایه، درصد پورسانت‌ آن‌ها نیز بیشتر می‌شود و درآمد این شرکت‌ها نیز در مجموع افزایش پیدا می‌کند، اما موضوع به همین سادگی نیست.

 

افزایش کرایه‌ها به معنای کاهش استقبال مسافرین است، شرکت‌های تاکسی اینترنتی نمی‌خواهند مسافرین را از دست بدهند زیرا عدم استقبال مسافرین به معنای کاهش درآمد راننده، شرکت و شکست خوردن این کسب‌و‌کار است. با این وجود رانندگان تاکسی اینترنت اعتقاد دارند که کرایه‌ها پایین است و با توجه به خرج خودرو و افزایش قیمت قطعات، میزان انرژی و زمانی که برای کار در تاکسی‌های اینترنتی می‌گذارند با درآمد آن‌ها همخوانی ندارد و اصطلاحا این کار به صرفه نیست و به دلیل اجبار و نبود کار دیگر به این شغل روی آورده‌اند.

کرایه‌های ناچیز در شهرستان‌ها

جدا از موضوع پایین بودن کرایه، تعداد زیادی از کامنت‌ها مربوط به افرادی بود که در شهرستان‌ها با خودرو خود در تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کنند و میزان کرایه‌های دریافتی آن‌ها گاها یک سوم یا یک چهارم رانندگان در تهران یا شهرهای بزرگ است و این درحالیست که قیمت خودرو، بنزین و قطعات جانبی خودرو در تمامی شهرهای کشور یکسان است.

مواردی در شهرستان‌های کوچک و حتی مرکز استان‌های غربی و شرقی کشور وجود داشت که اعلام کردند برای هر مسیر کمتر از 15 هزار تومان دریافت می‌کنند یعنی در آن شهرستان کرایه بالای 20 هزار تومان وجود ندارد. طبیعتا کوتاه بودن مسافت و نبود ترافیک نیز در تعیین این قیمت‌ها تاثیر دارد. اما با این وجود به نظر می‌رسد کرایه‌ها در شهرستان‌ها بیش از حد پایین است، به طوری که شما می‌توانید از یک سمت شهر با قیمت حدود 15 هزار تومان و یا کمتر به سمت دیگر شهر بروید که از نظر راننده‌ها قیمت منصفانه‌ای نیست.

همیشه حق با مسافر است

یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات مهم رانندگان شرکت‌های تاکسی اینترنتی آن است که این شرکت‌ها هیچ حمایتی از رانندگان خود انجام نمی‌دهند. در واقع شرکت‌هایی مانند اسنپ و تپسی همواره حق را به مسافر می‌دهند و حمایت مناسبی از رانندگان خود ندارند. رانندگان موارد بسیاری را بازگو کردند که در آن مسافر بد رفتاری داشته یا در میان راه بدون انتخاب گزینه توقف در مسیر درخواست توقف داشته یا آدرس مبدا و مقصد را به درستی وارد نکرده و یا اینکه در ابتدای سفر با تاخیر فراوان سوار خودرو شده اما در این مواقع همواره حق با مسافر است و اعتراض راننده تنها باعث می‌شود مسافر امتیاز پایینی به راننده دهد که به ضرر او خواهد بود.

 

همچنین در مواقعی که درگیری یا اختلافی پیش می‌آید نیز همواره حق با مسافر بوده و به این شکل حق رانندگان خورده می‌شود. حتی در موارد بسیاری رانندگان به دلیل مشکلی که توسط مسافر به وجود آمده، توسط شرکت مسدود می‌شوند و نمی‌توانند برای مدتی کار کنند. این موضوع علاوه بر ناعدالتی در حق رانندگان، موجب سرخوردگی و عدم رضایت این افراد از شرایط کار می‌شود و فشارهای روانی زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند.

استخدام و بیمه

البته شاید انتظار استخدام در یک شرکت تاکسی اینترنتی و دریافت حقوق مزایا انتظار نابه‌جایی باشد، اما حداقل شرکت‌های تاکسی اینترنتی می‌توانند شرایط خاصی برای افرادی که چندین سال است در این پلتفرم‌ها کار می‌کند در نظر بگیرند. در حال حاضر افرادی هستند که بیش از 5 سال است به طور ثابت در اسنپ و تپسی کار می‌کنند.

اسنپ و تپسی می‌توانند شرایطی را فراهم کنند تا این افراد در صورت پذیرفتن شرایط و رسیدن به موارد قابل انتظار از طرف شرکت، بیمه شوند و یا از مزایای دیگری مانند تخفیف تعمیر خودرو، سهمیه بنزین بیشتر یا کمیسیون کمتر بهره‌مند شوند. رانندگان اعتقاد دارند که روزها و سال‌های عمر خود را در این پلتفرم‌ها گذاشته‌اند و هر روز مسافرین را به مقصد می‌رسانند. اما انجام این کار در طولانی مدت هیچ نفعی برای آن‌ها ندارد یعنی هیچ پیشرفتی در این کار حاصل نمی‌شود و شما از روز اول تا روز آخر با یک سری شرایط مشغول کار خواهید بود.

اما اسنپ و تپسی می‌توانند شرایطی را فراهم کنند که افراد دارای سابقه از نظر درآمد یا هزینه رشد داشته باشند، در واقع این شرکت‌ها باید برای افرادی که سال‌ها در این پلتفرم‌ها کار کرده‌اند شرایط مناسب‌تری را در نظر بگیرند که آن‌ها نیز به ادامه کار راغب شوند و پیشرفت شغلی را احساس کنند.

کمیسیون بالا

موضوع کمیسیون شاید دومین دغدغه مهم رانندگان تاکسی اینترنتی باشد. رانندگان اعتقاد دارند پورسانت شرکت‌ها برای هر سفر بالاست و باید کاهش پیدا کند. در حال حاضر به طور حدودی اسنپ و تپسی بین 15 تا 20 درصد کمیسیون دریافت می‌کنند. البته رانندگان اعتقاد دارند این رقم به طور مشخص بیست درصد است و در هر سفر یک پنجم هزینه کرایه به جیب این شرکت‌ها می‌رود.

در این مورد نیز نباید اوضاع اقتصادی را فراموش کرد، کمیسیون 20 درصد شاید در مقیاس جهان متعارف باشد اما از آنجایی که اقتصاد ایران با اقتصاد دیگر کشورهای جهان قابل مقایسه نیست، از نظر درآمد و کمیسیون نیز آن 20 درصدی که از کرایه هر سفر کاسته می‌شود از نظر رانندگان بیش از حد است.

در این زمینه تنها پیشنهادی که داریم آن است که شرکت‌های تاکسی اینترنتی تا حد ممکن کمیسیون دریافتی را کاهش دهند، هر چند به طور طبیعی وضعیت اقتصادی نابه‌سامان و تورم بر روی اوضاع شرکت‌های خصوصی و استارتاپ‌ها نیز تاثیر گذاشته و هزینه نگه‌داری و ارائه سرویس را به طور چشمگیری افزایش داده، اما شرکت‌ها می‌توانند در جهت رفاه رانندگان، درصد کمیسیون دریافتی را کاهش دهند.

همچنین می‌توان شرایطی را در نظر گرفت که افراد با سابقه کار بالا در تاکسی‌های اینترنتی کمیسیون کمتری پرداخت کنند تا با این کار هم از وفاداری این افراد تقدیر شود و هم درآمد آن‌ها افزایش پیدا کند.

حمایت‌های مادی و معنوی

چه رانندگان تازه‌کار و چه رانندگان با سابقه در تاکسی‌های اینترنتی به حمایت‌ها و طرح‌های حمایتی این شرکت‌ها اعتراض دارند. به عنوان مثال به ازای 200 کیلومتر مسافرت، هزینه بنزین آن ماه به حساب کاربران واریز می‌شود، اما این سهمیه در بسیاری از مواقع واریز نمی‌شود و به نوعی تکلیف آن مشخص نیست، به همین دلیل رانندگان نمی‌توانند بر روی دریافت هزینه بنزین حساب باز کنند.

همچنین بسیاری از طرح‌های حمایتی یا تشویقی شرایط سخت یا دشواری دارند که به سرانجام رساندن آن طرح‌ها و دریافت مبلغ تشویقی دشوار بوده و عملا نمی‌توان بر روی آن‌ها نیز حساب باز کرد.

نکته دیگر آن است که در نوع کسب‌و‌کار اینترنتی، این راننده است که خودرو را تهیه می‌کند و به همین دلیل کیفیت پایین خودروهای ایرانی و استهلاک خودرو در کوتاه مدت باعث افت چشمگیر کیفیت و قیمت خودرو می‌شود. البته شرکت‌های تاکسی اینترنتی در این زمینه مقصر نیستند اما می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که هزینه نگه‌داری و تعمیر خودرو برای رانندگان کاهش پیدا کند. به نظر می‌رسد خدمات فعلی باشگاه مشتریان کافی نیست و شرکت‌های تاکسی اینترنتی باید بیشتر به فکر خرج‌ها و هزینه‌های رانندگان خود باشند.

نظر شما در این باره چیست؟ شما به عنوان راننده چه مشکلی با اسنپ دارید که در این مقاله عنوان نشد؟ آیا از شرایط کاری خود در اسنپ و تپسی راضی هستید؟ نظرات خودتان را در همین بخش با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته پای درد و دل رانندگان؛ بزرگ‌ترین مشکلات رانندگان با اسنپ و تپسی چیست؟! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.