پنج موسسه خصوصی پروانه فعالیت تلویزیون تعاملی گرفتند
امروز مراسم ارائه پروانه فعالیت آزمایشی اپراتورهای خدمات تلویزیون تعاملی (IPTV) مبتنی بر پروتکل اینترنتی با حضور رئیس رسانه ملی و مدیران عامل اپراتورهای دریافت کننده پروانه در صداوسیما برگزار شد و به نظر میرسد بعد از فعل و انفعالهای زیاد، فعالیت تلویزیونهای تعاملی وارد مرحله جدیدی خواهد شد.
روابط عمومی صداوسیما اعلام کرده که در این مراسم عبدالعلی علیعسکری در سخنانی با اشاره به مأموریت سازمان صداوسیما در دور جدید مدیریتی گفت: «با پیشرفت روزافزون وسایل ارتباطی و دسترسی مردم به محتواهای مختلف، رسانه ملی نیز همگام با این پیشرفتها با جدیت نسبت به آمادهسازی زیرساختهای فنی انتشار صوت و تصویر فراگیر اقدام کرد. هماکنون زیرساختهای فنی فراهم شده است که در این جلسه با صدور پروانه فعالیت اپراتورهای خدمات تلویزیون تعاملی مبتنی بر پروتکل اینترنتی، شاهد راهاندازی این سرویس توسط اپراتورها هستیم.»
او بیشتر درباره تلویزیون تعاملی توضیح داد: «در سیستم تلویزیون تعاملی مخاطبان میتوانند به هر گونه محتوای صوتی و تصویری بارگذاری شده توسط سازمان صداوسیما و این شرکتها از طریق اینترنت و توسط تلویزیونهای هوشمند یا گیرندههای ستتاپ باکس و سایر ابزار متصل به شبکه دسترسی پیدا کنند. در سیستم تلویزیونی تعاملی که بر بستر شبکه IP پیادهسازی میشود، مخاطب میتواند مثلا از یک بانک فیلم برنامهای دلخواه را انتخاب و آن را در زمان مورد نظر خود مشاهده و در واقع زمان تماشای برنامه مورد نظر خود را مدیریت نماید.»
رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اهمیت ایجاد رسانه مکمل برای رسانه ملی در فضای مجازی و بر بستر باند وسیع گفت: «رسانه ملی در تلاش است تا با تحکیم و افزایش مزیتهای رقابتی خود در فضای مجازی و سپهر رسانهای کشور، بر بستر باند پهن از ظرفیت رسانههای نوین و ارائه خدمات چندرسانهای فراگیر، حداکثر بهرهبرداری را نموده و به مخاطبان خود خدمات بیشتری ارائه کند. در موضوع مهم ارائه خدمات و محتوا، دیگر دستگاهها و وزارتخانهها و نهادهای فرهنگی و مردمی و بخش خصوصی از نقش مهمی برخوردار هستند. امیدواریم با رویکرد جدید سازمان صداوسیما در فضای مجازی شاهد، همگرایی و همافزایی رسانهای و تاثیرگذاری در فضای مجازی باشیم.»
علیعسکری در ادامه با اشاره به این که این اقدام رسانه ملی در ایجاد بازار محتوا در حوزه رسانه عمیقاً اثرگذار است، اظهار امیدواری کرد که با ایجاد این بازار محتوا، شاهد روند رو به رشد انتشار محتوای سالم در عرصه فضای مجازی در کشور باشیم.
همچنین در این مراسم مهندس قدیمی، معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما از ماموریتهای حوزه فضای مجازی رسانه ملی گزارش داد و اعلام کرد: «با توجه این که معماری جدیدی برای رسانه ملی در حوزه رسانههای نوین پیشبینی شده است، امیدواریم که با ارائه خدمات جذاب تلویزیون تعاملی ضریب نفوذ رسانه در کشور افزایش یابد. برای رسیدن به این مطلوب طراحی بازار محتوا را در دستور کار قرار دادهایم تا بتوانیم با بهرهگیری از آرشیو سازمان و تولیدات شبکههای تلویزیونی ملی و استانی، بستههای محتوایی جذاب و اثرگذاری را به مخاطبان ارائه کنیم.»
در ادامه این جلسه، مدیران عامل اپراتورهای خدمات تلویزیونی نکاتی را در خصوص تلویزیون تعاملی و نحوه همکاری متقابل برای سرویسدهی مطلوب به مخاطبان بیان کردند.
سرویس تلویزیون تعاملی بستری برای ارایه خدمات رادیویی و تلویزیونی همراه با مدیریت زمان و دسترسی به آرشیو در کنار سایر خدمات نظیر بازی، ویدیو، متن، عکس، فیلم، خبر و سینما بوده و گام مهمی در توسعه ماموریت رسانه ملی و بهرهمندی مخاطبین از صوت و تصویر فراگیر به حساب میآید. با اعطاء پروانه ارائه خدمات تلویزیون تعاملی به شرکتهای آسمان، ایرانسل، باران تلکام، تراشه سبز و نشر الکترونیک از این پس مخاطبان میتوانند در کنار استفاده از سرویس سازمان صداوسیما با عنوان شیما از خدمات این شرکتها که تحت عناوین فام، لنز، آیو، تیوا و شمیم ارائه میگردد، بهرهمند شوند.