چرا نباید به نظرات و امتیازات دیجیکالا اعتماد کرد؟!

اعتماد مشتریان اولین و مهمترین شاخصهای است که فروشگاههای اینترنتی برای جلب آن تلاش میکنند. در حوزه تجارت الکترونیک، اعتماد مشتری حرف اول را میزند، به همین دلیل است که فروشگاههای اینترنتی یا دیگر سرویسهایی که خدماتی را ارائه میدهند، در تلاش هستند با کسب نماد الکترونیک، امکان بازگشت کالا در صورت عدم رضایت، بازگشت وجه و روشهایی به این شکل، رضایت خریداران و مشتریان خود را به دست بیاورند.
اما در وهله دوم، کیفیت کالاهای ارائه شده در یک فروشگاه، حذف کالاهای تقلبی و فراهم آوردن یک محیط صادقانه برای به اشتراک گذاشتن نظرات خریداران از مواردی است که هر فروشگاه اینترنتی برای جلب رضایت مشتریان و به دست آوردن اعتماد آنها باید رعایت کند.
دیجیکالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران، با توجه به اعتباری که برای خود جمع کرده، باید به موارد گفته شده توجه کند و به آنها پایبند باشد. دیجیکالا در گزارشهای سالانه خود همواره به مقابله با عرضه کالاهای تقلبی، توجه به نظرات مشتریان و بهبود سیستم امتیازدهی به کالاها و فروشندگان اشاره میکند، اتفاقی که در واقعیت شاهد آن نیستیم و به نظر میرسد دیجیکالا باید پایش بهتری بر روی نظرات و امتیازهای کالاهای مختلف انجام دهد.
برای هر فردی که میخواهد از دیجیکالا یا سایتهای مشابه خرید کند، نظرات کاربرانی که آن کالا را خریداری کردهاند، یک مرجع است. شما میتوانید با نظرات کاربرانی که پیشتر آن محصول را دریافت کردهاند، از کیفیت آن با خبر شوید، اما پایش صحیحی بر روی سیستم نظرات دیجیکالا صورت نمیگیرد و در بسیاری از موارد، خواندن نظرات کاربران باعث گمراهی خریدار میشوند.
انتشار نظر فیک توسط فروشندگان
در برخی دفعات نظرات منفی در مورد یک محصول منتشر نمیشود ولی نظرات مثبت اجازه انتشار پیدا کرده تا کاربران جدیدی که وارد صفحه آن محصول میشوند با خواندن نظرات مثبت، به خرید کالا تشویق شوند. البته سیستم پایش نظرات کاربران اخیرا بهبود پیدا کرده اما همچنان در بسیاری از موارد مشاهده میشود که نظرات منفی برای یک محصول منتشر نمیشود.
اما ایراد این سیستم به همینجا ختم نمیشود، مشکل دوم زمانی پدیدار میشود که شاهد گسترش نظرات فیک در دیجیکالا هستیم و به نظر میرسد هیچبرنامهای برای توقف این رویه وجود ندارد. در خصوص بسیاری از کالاها با خواندن نظرات کاربران به طور کامل متوجه میشوید که فروشنده یا فروشندگان یک محصول نظرات مثبت متعددی در خصوص آن کالا در مدت زمان کوتاهی منتشر کرده و بعضا به نکتههایی اشاره میکنند که کاملا تبلیغات محصول محسوب میشود. به طور مثال چند نظر پشت سر هم به گارانتی یا کیفیت خدمات پس از فروش یک کالا اشاره میشود که کاملا مشخص است این نظرات توسط کاربران نوشته نشده یا آنکه ویژگیهایی خاص و قابلیتهایی کم شناخته شده از محصول بیان میشود تا کاربران با خواندن نظرات به ویژگیهای خاص آن کالا پی ببرند.
اما نکته جالب در خصوص این نوع نظراتی که خود فروشندگان منتشر میکنند، آن است که با کمی دقت میتوانید تفاوت این کامنتها را با نظرات خریداران واقعی متوجه شوید. به عنوان مثال با این لینک به صفحه خرید مودم نتربیت در دیجیکالا مراجعه کنید، در ابتدا تمامی نظرات طی یک بازه زمانی کوتاه مثبت است و فروشندگان این محصول به برخی نکات خاص از این مودم اشاره کردهاند.
اما پس از این تعریف و تمجیدها، نظرات انتقادی کاربران آغاز میشود. کاملا مشخص است که از یک بازه زمانی به بعد کاربران واقعی برای این محصول کامنت گذاشتهاند که اکثرا هم نظرات منفی و حاصل نارضایتی از محصول است. در واقع چون دیجیکالا نظارت صحیحی بر روی نظرات خود ندارد، فروشندگان میتوانند با چند کامنت فیک، از محصول خود تمجید کنند و پس از آن که کاربران به خرید محصول مجاب شدند، شاهد آن هستیم که اکثر نظرات چنین محصولاتی منفی خواهد بود و فروشندگان به همین راحتی میتوانند کاربران را گمراه کنند.
جالب است بدانید که در کامنتهای فیک این محصول میبینیم که اکثرا همراه با تصویر هستند و در مدت زمان کوتاهی (حدودا ۲ هفته) ارسال شدهاند و همگی تعریف از محصولی هستند که اگر تجربه کار با آن را داشته باشید، متوجه میشوید که در حد رنگ کردن کلاغ و فروش آن بهجای قناری است!
عدم اثر بخشی نظرات منفی در خصوص کالاهای تقلبی
نکته دیگر آن است که دیجیکالا به نظرات منفی متعدد کاربران نیز توجهی ندارد، طبیعتا زمانی که دهها کاربر از کیفیت یک محصول رضایت ندارند و اعلام میکنند که این محصول تقلبی است، سیستم پایش محصول دیجیکالا باید حداقل صحت نظرات کاربران را مورد بررسی قرار دهد و کالای تقلبی را از فروشگاه خود حذف کند.
اما متاسفانه بیتوجهی دیجیکالا باعث شده تا حتی سابقه اعتراض کاربران به یک کالای فیک به بیش از یک سال برسد و همچنان دیجیکالا هیچ توجهی به تعداد زیاد کامنتهای مخصوص به این کالاهای فیک نداشته باشد.
به عنوان مثال لازم است تا نگاهی به کامنتهای کاربران برای شامپو ضد شوره از برند مشهور آلپسین بیندازیم، فروشنده این کالا درصد رضایت 50 درصدی دارد، یعنی حداقل 50 درصد خریداران از خدمات این فروشنده رضایت ندارند، حال با نگاهی به نظرات کاربران برای این شامپو متوجه میشوید که در سه صفحه ابتدایی نظرات بیش از 10 کامنت به کیفیت پایین این محصول و تقلبی بودن آن اشاره دارند، حتی برخی از این کامنتها مربوط به یک سال پیش است اما حتی طی یک سال اخیر دیجیکالا توجهی به نظرات منفی کاربران نداشته و همان جنس تقلبی با قیمت کالای اصلی بیش از یک سال است که در سایه غفلت مسئولین دیجیکالا، در این فروشگاه به فروش میرسد.
جالب است که بسیاری از خریداران گمان میکنند کیفیت محصول کاهش یافته، غافل از اینکه فروشنده عزیز بیش از یکسال است که کالای فیک را بهجای کالای اصلی و با قیمت بالا به فروش میرساند و دیجیکالا کوچکترین توجهی به این مسئله ندارد. جالب است که برخی کاربران حتی عکس محصول ارسال شده را درج کردهاند که کاملا از روی عکس نیز مشخص است که با یک محصول فیک مواجه شدهاند.
پرسش و پاسخ از کاربران عادی
بخش پرسش و پاسخ در خصوص یک محصول یکی از قابلیتهای خوبی است که طی چند سال اخیر به صفحه محصولات فروشگاه دیجیکالا اضافه شده است. اما زمانی که کاربران در خصوص یک محصول سوال دارند، این سوال باید توسط کارشناس دیجیکالا یا حداقل فروشنده محصول پاسخ داده شود. این رویه در خصوص محصولات دیجیکالا رعایت نمیشود و هرکدام از کاربران با هر نوع دانش و اطلاعاتی میتوانند جواب دیگر کاربران را به درستی یا شاید اشتباه بدهند و هیچ نظارتی هم بر روی این بخش نیست.
جواب پرسش کاربران را خود کاربران میتوانند بدهند و به همین شکل اعتبار این بخش به طور کامل زیر سوال میرود، زیرا مشخص نیست فردی که پاسخ شما را میدهد چه اطلاعاتی از آن محصول دارد و آیا پاسخ او صحیح است یا غلط؟ بخش کامنتها و پرسش و پاسخ کامنتها یکی از عوامل مهم برای انتخاب یک محصول توسط کاربران به حساب میآید اما نه به بخش کامنتها توجه میشود و نه بخش پرسش و پاسخ و همین دو عامل باعث شده تا خریداران برای انتخاب کالای مورد نظر خود به اشتباه بیفتند و محصولی را که برایشان مناسب نیست، خریداری کنند.
باگ بزرگ بخش امتیازدهی محصول
و اما مورد آخری که در این مقاله میخواهیم در مورد آن صحبت کنیم، بخش امتیازدهی به محصولات دیجیکالا است. فروشگاه اینترنتی دیجیکالا پس از هر خرید، نظر کاربران را در مورد کالای خریداری شده جویا میشود، به این ترتیب کاربران میتوانند به کالای خریداری شده امتیاز دهند و این امتیاز، راهنمایی برای افرادی است که قصد دارند تا این کالا را خریداری کنند.
اما در برخی از بخشهای دیجیکالا سیستم امتیازدهی باگهایی اساسی دارد که مدتها دیده میشود و تاکنون این باگها رفع نشده! به عنوان مثال زمانی که محصولات مختلف در بخش کوله پشتی مخصوص لپتاپ را مشاهده میکنید برخی از کالاها امتیاز بیش از 5 دارند! این درحالی است که بازه امتیاز دیجیکالا به محصولاتش صفر تا 5 است.
با این اوضاع مشخص نیست چگونه یک محصول توانسته امتیاز بیش از 5 بگیرد، این اتفاق مانند آن میماند که یک دانش آموز در یک امتحان نمره 23 بگیرد در حالی که امتحان از 20 نمره برگزار شده است! اشکال سیستم امتیازدهی به محصولات باعث میشود اعتبار دیگر امتیازات داده شده نیز زیر سوال رود. با وجود چنین اشکالات بزرگی مشخص نیست واقعا امتیاز بالا یا پایین برای یک محصول واقعی است یا به علت باگهای سیستم امتیازدهی این اعداد ثبت شده است.
دیجیکالا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی بزرگ وظیفه دارد تا ایرادات و اشکالات مربوط به سیستم نظرات و امتیازدهی را رفع کند، این که یک کالای فیک به مدت بیش از یک سال در این فروشگاه به فروش برسد و همه کاربران با ارسال نظر این موضوع را به گوش مسئولین دیجیکالا برسانند اما هیچ تفاوتی در فروش این محصول فیک به وجود نیاید، مایه تاسف است. همچنین اشکالات سیستم نظردهی و امتیازدهی که مرجعی مهم برای انتخاب محصولات توسط کاربران است، باعث میشود تا خریداران محصولی که برایشان مناسب نیست، خریداری کرده و تجربه خرید ناخوشایندی داشته باشند. بنابراین حداقل توصیه ما این است که در حال حاضر به برخی از نظرات و امتیازهای دیجیکالا اعتماد نکنید و در خرید خود تجدید نظر نمایید.
نظر شما چیست؟ آیا تاکنون با مشکلی در بخش ارسال نظر یا امتیازدهی محصولات در دیجیکالا مواجه شدهاید؟ تجربه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.
نوشته چرا نباید به نظرات و امتیازات دیجیکالا اعتماد کرد؟! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.