چگونه یک جستجوگر حرفه‌ای باشیم؟

این روزها همه برای یافتن پاسخ هر سوالی در هر زمینه‌ای ابتدا در گوگل جستجو می‌کنند. شما هم ممکن است فکر کنید استفاده از موتورهای جستجو چندان دشوار نیست و فقط کافی است هر چیزی که در ذهن داریم را در نوار جستجو تایپ کنیم و اینتر را بزنیم تا نتایج دلخواهمان را بیابیم. اما باید بدانیم با اینکه بسیاری از اطلاعات و داده‌های مورد نیازمان در اینترنت وجود دارد، وجود داشتن به معنای در دسترس بودن نیست. برای تبدیل شدن به یک جستجوگر حرفه‌ای باید مهارت‌های جستجوگری را دانست. اگر می‌خواهید با این مهارت‌ها آشنا شوید با ما همراه باشید.

دوستی را به خاطر دارم که برای پیدا کردن لوگوی بابابرقی تنها کلمه‌ «برق» را در نوار جستجوی گوگل تایپ کرده بود و از میان انبوه اطلاعات و داده‌های پیشنهادی گوگل به دنبال لوگوی مورد نظر خود بود! البته ممکن است این شیوه جستجو برای کاربران عادی به اندازه کافی کارآمد باشد و با صرف زمان و اسکرول کردن‌های طولانی‌تر بتوانند محتوایی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. اما اگر شما یک دانشجو یا محقق هستید و برای مقالات و کارهای پژوهشی خود نیاز به جستجو در زمینه‌های مختلف دارید، و یا اگر در راه پیشرفت کسب‌وکار و فعالیت‌های تجاری‌تان از موتورهای جستجو استفاده می‌کنید، قطعا زمان زیادی برای گشت‌وگذار در میان انبوه اطلاعات وبسایت‌های مختلف را ندارید. در چنین شرایطی لازم است مهارت کافی در جستجو کردن داشته باشید تا بتوانید مانند یک جستجوگر حرفه‌ای با تایپ چند کلیدواژه به سرعت محتوای مورد نظر خود را پیدا کنید.

۱.  استفاده از علامت کوتیشن (نقل قول) برای جستجوی دقیق‌تر

استفاده از علامت “ ” یکی از ترفندهای جستجوی حرفه‌ای و بسیار کاربردی است. نحوه استفاده از آن بدین صورت است که “[عبارت جستجو]” را در نوار جستجو تایپ می‌کنیم. این ترفند به جستجوی دقیق‌تر محتوای مورد نظر کمک می‌کند. اگر دقیقا دنبال یک جمله یا عبارت مشخص بدون هیچ کم و زیادی هستید، استفاده از این علامت را در جستجوی‌ خود دست کم نگیرید.

در این نوع جستجو، گوگل تنها صفحاتی که دقیقا دارای عبارت داخل علامت نقل قول یا کوتیشن هستند را به ما نمایش می‌دهد؛ که در شرایطی که به دنبال یک نتیجه خاص و کاملا دقیق هستید و هیچ‌گونه نتیجه مرتبط و یا مشابهی به کارتان نمی‌آید مفید واقع خواهد شد.

۲.  کم کردن محتوای اضافی

اگر در زمینه‌ای خاص جستجو می‌کنید اما نتایج حاصل در زمینه‌های گسترده‌تری برای شما نشان داده می‌شوند، می‌توانید کلمه‌های ناخواسته را در نتایج حذف کنید. در این شرایط، یک جستجوگر حرفه‌ای در گوگل به این صورت عمل می‌کند که عبارت مربوط به محتوایی که نمی‌خواهد در نتایج دیده شود را در کنارعلامت منها (-) قرار می‌دهد. با این کار کلمه مورد نظر از نتایج جستجو حذف می‌شود و اطلاعات مربوط به آن عبارت در نتایج نشان داده نخواهد شد. برای مثال اگر در مورد معماری جستجو می‌کنید اما نمی‌خواهید نتایج مربوط به معماری داخلی را ببینید کافی است از منها استفاده کنید. با استفاده از این روش می‌توانید چند کلمه را از نتیجه جستجوی‌تان حذف کنید. توجه کنید که بین علامت منها و عبارتی که می‌خواهید حذف کنید فاصله قرار ندهید، اما بین هر دو کلمه که قرار است حذف شوند فاصله قرار داده شود.

مثال: معماری -داخلی -منظر

۳. اضافه کردن محتوای مورد نظر

همانطور که با استفاده از علامت منها می‌توانید محتوای اضافی را از نتایج خود کم کنید، می‌توانید با اضافه کردن کلماتی مطمئن شوید که نتایج جستجو شامل محتوای مورد نظرتان است. این دستور زمانی به کار می‌رود که در حال جستجو در زمینه یک موضوع در گوگل هستید و فقط نتایجی از یک شاخه خاص از آن موضوع را از گوگل انتظار دارید. برای به دست آوردن نتایج دقیق در چنین شرایطی کلمه یا عبارت مورد نظرتان را دقیقا پس از علامت (+) به عبارتی که در نوار جستجو می‌نویسید اضافه کنید. نحوه به کارگیری این دستور دقیقا مشابه دستور (-) است. با این تفاوت که به جای منها، علامت (+) آورده می‌شود.

اگر علامت (+) و علامت نقل قول با هم ترکیب شوند، می‌توان یک عبارت را به نتیجه جستجو اضافه کرد. این کار برای نشان دادن مرتبط‌‌ترین و دقیق‌ترین نتایج به گوگل کمک می‌کند.

۴. دستور OR : این یا آن

یکی دیگر از راه‌های مدیریت نتایج استفاده از دستور OR است. با تایپ این دستور میان کلمات مورد نظرتان، گوگل متوجه می‌شود که شما یک یا چند کلمه از میان چندین کلمه تایپ شده در نوار جستجو را جستجو می‌کنید و خود را ملزم به پیدا کردن وبسایت‌هایی که تمام کلمات تایپ شده را با هم در بر دارند نمی‌کند. توجه داشته باشید که حتما OR را با حروف بزرگ بنویسید. هم‌چنین می‌توانید از علامت (|) به جای کلمه OR استفاده کنید.

برای سفارشی‌سازی دستور OR نیز می‌توان آن را با هر کدام از دستورات قبلی ترکیب کرد.

۵. جستجو در سایت‌های مرتبط

در کنار استفاده از ترفندهای بالا برای جستجوی سریع‌تر و دقیق‌تر در گوگل، راه‌های دیگری نیز برای دسترسی آسان به اطلاعات مورد نظرتان وجود دارد. یکی از این راه‌ها شناسایی سایت‌هایی است که در زمینه‌های مورد نظر شما داده‌ها و اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای مثال اگر می‌خواهید در میان تمام مقالات موجود، مقاله مورد نظر خود را جستجو کنید، بهتر است در سایت‌های معتبر ارائه دهنده مقالات و یا سایت‌های دانلود رایگان مقالات مانند فری‌پیپر آن را جستجو کنید؛ اگر به دنبال ترجمه لغات، عبارات، اصطلاحات، متون و یا مقالات خود هستید، می‌توانید این کار را در سایت‌هایی که مختص ترجمه هستند و ابزارهای ترجمه ارائه می‌دهند، مانند گوگل ترنسلیت، ترجمیار و ترگمان انجام دهید و یا به دنبال سایت‌های سفارش ترجمه باشید؛ و … . به عبارت دیگر، در هر زمینه‌ای که جستجو می‌کنید سایت‌هایی وجود دارند که به صورت تخصصی اطلاعات مورد نیازتان را در اختیارتان قرار می‌دهند و مسیر شما را آسوده‌تر می‌کنند.

سخن پایانی

جستجو کردن در اینترنت تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده است. اما همه ما زمان کافی برای پیدا کردن نتیجه دلخواه‌مان از میان اطلاعات و داده‌های فراوان موجود در وب را نداریم. مهارت‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم به شما کمک می‌کند تا به یک جستجوگر حرفه‌ای تبدیل شوید و سریع‌تر و کارآمدتر جستجو کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته چگونه یک جستجوگر حرفه‌ای باشیم؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.