چگونه یک وب سایت موفق داشته باشیم؟

عضی از مدیران سایت ها یا دغدغه پشتیبانی از کاربران ندارند و یا در تعامل با مردم خجالتی هستند. دلیلش آن است که اغلب مدیران سایت افراد فنی هستند که بیشتر ترجیح می دهند پشت کامپیوتر باشند تا با کسی صحبت کنند.

۱. پشتیبانی کاربران و تعامل با آنها

بعضی از مدیران سایت ها یا دغدغه پشتیبانی از کاربران ندارند و یا در تعامل با مردم خجالتی هستند. دلیلش آن است که اغلب مدیران سایت افراد فنی هستند که بیشتر ترجیح می دهند پشت کامپیوتر باشند تا با کسی صحبت کنند. اگر می خواهید سایت موفقی داشته باشید، تردید را کنار بگذارید. گوش شنوا برای مشکلات و نظرات کاربران داشته باشید و به آنها پاسخ مناسب بدهید. مطمئن باشید این «شنیدن نظرات» برایتان هم نفع معنوی دارد و هم وضعیت اقتصادی سایتتان را بهتر می کند.

۲. استقلال از پلاتفرم

برخی از گردانندگان یا مدیران سایت ها نسبت به فناوری خاصی تعصبات جانبدارانه دارند. اما برخی دیگر فقط یک چیز برایشان مهم است: سایت خوب و موفقی داشته باشند. خودتان را به فناوری ها و فایل ها گره نزنید. اجرای ایده ها و رویاهایتان را موکول به انجام شدن این یا آن تغییر فنی در سایت یا ظاهر گرافیکی آن نکنید. بعضی از صاحبان سایت وسواس عجیبی نسبت به یک جور منو یا افکت خاص یا یک انیمیشن فلش دارند. این سایت ها هیچگاه در ردیف سایت های موفق و کامیاب قرار نمی گیرند. مهم تامین علایق کامپیوتری و گرافیکی شما نیست، مهم رضایت مردم است. مستقل باشید. دوراندیش و با برنامه باشید. خودتان را به این آبجکت و آن فایل و این تکنیک گره نزنید. همیشه آمادگی پذیرش ایده های بهتر و ایجاد تغییر را داشته باشید. من خودم سال ها از فناوری های مایکروسافت استفاده کردم، ولی حالا می بینم سایت های PHP هم حتی می توانند بهتر و کم دردسرتر باشند.

۳. انگیزه

بدترین سم برای به شکست کشاندن یک سایت، به کار گماشتن یک مدیر بی انگیزه است. اگر خودتان مدیر سایت خودتان هستید واقعا از خودتان بپرسید هدفتان از ورود به اینترنت چیست و این اقدام چه فایده ای برای زندگی و کسب و کار شما دارد؟ اگر می خواهید فرد دیگری را به مدیریت سایت منصوب کنید، مطمئن شوید او به اندازه کافی انگیزه داشته باشد. او را در سود و زیان مادی و معنوی سایت سهیم کنید. داشتن مهارت های فنی کافی نیست. اگر مدیر یک سایت دورنمایی برای کار خویش نبیند، به کارش دل نخواهد بست. بهترین نرم افزار و زیباترین سایت هم زیر دست چنین مدیری به گل خواهد نشست.

۴. مهارت در انتخاب محتوای خوب

اینترنت عرصه ارائه محتوای دیجیتال است. خواه این محتوا معرفی یک کالای فیزیکی باشد، خواه یک مقاله جدید، در هرصورت داشتن سطح قابل قبولی از مهارت در نوشتن و تولید مطلب لازم است. یک کار بد و ناشیانه آن است که محتوای سایت خود را با مطالبی که از سایت های دیگران کپی کرده اید پر کنید. رک و راست بگویم: خودتان را گول می زنید. کاربران اینترنت افرادی هستند که دست کم سطح متوسطی از هوشمندی را دارند. چرا به سایت شما بیایند؟ به سایتی می روند که تولید کننده اصلی محتوا است. بهترین کار آن است که وقت بگذارید و کمی خلاقیت به خرج دهید. مطمئن باشید پاداش مطالبی که خودتان با زحمت تهیه کرده اید را با افزایش فروش و درآمد سایت خواهید گرفت، به شرطی که برنامه ای برای کسب درآمد از سایت داشته باشید. محتوای اصیل و دست اول یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک سایت وب است.

۵. اصول بازاریابی و تبلیغ

در زمینه بازاریابی و تبلیغ بی اطلاع نباشید. بعضی از مدیران سایت ا خیلی ساده لوحانه فکر می کنند و اطلاع درستی از ماهیت پیچیده مبارزه بی امان سایت ها برای ربودن میدان موفقیت از یکدیگر ندارند. کافی است گاهی سری به موتور جستجوی گوگل بزنید و همان واژه دیروز یا پریروز را جستجو کنید تا بالا و پایین شدن رتبه سایت ها را به چشم خود ببینید. برای موفقیت سایتتان باید با چشمان باز و آگاهی کامل از اصول بازاریابی حرکت کنید. همچینین کسب مهارت «تبلیغ نویسی در وی» برای مدیران سایت ضروری است. این مهارتی است که سال ها آن را تدریس می کنم و سعی می کنم در مقالات بعدی به آن بپردازم.

۶. اختصاص وقت کافی

برخی از صاحبان سایت ها تصور ساده انگارانه ای از مکانیزم عملکرد یک سایت دارند. آنها فکر می کنند همینکه مطالب خوب و نرم افزار خوبی برای مدیریت محتوای سایت داشته باشیم، کار تمام است و سایت خود به خود موفق می شود. برای مدیریت سایت خود باید هر روز وقت کافی اختصاص دهید. منظور از مدیریت، مطلب گذاشتن نیست، منظور بررسی و تحلیل اوضاع است. باید مدام از خودتان بپرسید چگونه می توانم فلان کار را بهتر و سریعتر انجام دهم؟ چطور می توانم درآمد سایت را افزایش دهم؟ چرا فلان مکانیزم تبلیغی یا بازاریابی نتایج دلخواه را به بار نمی آورد؟ آیا کاربران از خدمات سایت راضی هستد؟ آیا پیشنهادات آنها را بررسی کرده ام؟ هیچ راه میانبری وجود ندارد. برای کامیابی سایتتان وقت بگذارید.

۷. طرح و برنامه ای برای توسعه سایت

یکی از نکات ظریفی که سایت های موفق رعایت می کنند، داشتن طرح و برنامه ای برای توسعه سایت است. توسعه جزو ذاتی یک سایت وب است. یک سایت بدون توسعه، حتی با بهترین مطالب و خدمات، بزودی روندی نزولی را آغاز خواهد کرد. مردم سایت هایی که مرتب تغییر و تحولاتی در آن صورت می گیرد و تلاش می کنند بهتر شوند را دوست دارند. داشتن نرخ رشد منظم، یکی از استراتژیک ترین روش ها برای موفقیت یک سایت وب است.

۸. بررسی سایت های رقیب

مگر می شود موفق بود و رقیب نداشت؟ موفقیت یک وضعیت نسبی است و در قیاس با وضعیت سایت های دیگر قابل اندازه گیری است. پس اگر می خواهید سایت موفقی داشته باشید، رقبای خود را بشناسید. مغرور نباشید و به سایت آنها سربزنید. از رقبای خود بیاموزید. بررسی سایت های رقیب یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای تدوین برنامه توسعه سایت خودتان است. یک روش ساده برای یافتن سایت های رقیب استفاده از دستور related در جستجوی گوگل است. اگر می خواهید رقبای سایت johnboghossian.com را بیابید کافی است در گوگل عبارت related:johnboghossian.com را جستجو کنید.

۹. مصرف کننده خوبی باشید

یک سایت در حقیقت یک کارگاه تولید اطلاعات است. بعضی از مردم تصور درستی از ماهیت «مفهوم تولید» ندارند و با خیالپردازی های خود در این زمینه زندگی می کنند. واقعیت آن است که تا مصرف کننده خوبی نباشید، امکان ندارد تولیدکننده خوبی باشید. این یک اصل مهم در زندگی است. مثلا اگر می خواهید آهنگساز خوبی باشید باید ابتدا چند سال موسیقی خوب و با کیفیت بشنوید تا آرشیو ذهنی قوی داشته باشید. اگر می خواهید نویسنده خوبی بشوید باید چند سال کتاب ها و آثار نویسندگان معروف را بخوانید و بیاموزید. باید کالای پدیدآورندگان موفق را مصرف کنید تا راز موفقیت آن را حس کنید. خیلی ها دلشان می خواهد یک فروشگاه آنلاین داشته باشند اما تاکنون حتی یک بار هم آنلاین خرید نکرده اند! اگر می ترسید آنلاین خرید کنید، چه توقعی از مردم دارید؟!

۱۰. دانش فنی و مطالعه

حتی اگر می خواهید مدیریت سایت را به فرد دیگری واگذار کنید، بکوشید دست کم در ماههای نخست بخشی از وقت خود را صرف کلنجار رفتن با سایت تان و بهبود آن کنید. اگر حاضر نیستید از ساعات اصلی کار روزانه برای سایت تان صرف کنید و اوقات فراغت و زمان استراحت در منزل را برای این کار در نظر گرفته اید، به این معنی است که هنوز نقش وب سایت را در کسب و کارتان جدی نگرفته اید. در این صورت وب سایت هم به همان اندازه به شما خروجی خواهد داد. وب سایت تان هم شما را جدی نخواهد گرفت! برای خروج از این دور باطل وقت بگذارید. دانش فنی خود را بالا ببرید. بر ترس های خود درباره بی اطلاعی از فناوری غلبه کنید. در اینترنت مدیرانی که دانش فنی کم یا غیرقابل اتکایی درباره فناوری وب دارند اغلب شکست می خورند. البته مواظب باشید از در این کار افراط نکنید. اگر بیش از حد درگیر جزئیات فنی شوید از موارد بسیار مهم تری مانند بازاریابی و رشد کسب و کارتان باز می مانید!