کسب و کارهای نوپا با ورود به عرصه فضا ارزش افزوده ایجاد کنند
مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضا پایه سازمان فضایی ایران با تاکید بر حمایت این سازمان از ورود کسب و کارهای نوپا به صنعت فضا گفت: کسب و کارهای نوپا با ورود به این بخش ضمن ایجاد ارزش افزوده برای خود، به توسعه کشور کمک کنند.
«شبنم یزدانی» افزود: ورود هرچه بیشتر کسب و کارهای نوپا به صنعت فضایی ضمن توسعه اشتغال می تواند رفاه و آسایش بیشتری را برای مردم به دنبال داشته باشد؛ بنابراین ضروری است بخش خصوصی بیشتر در این عرصه وارد شده و با استفاده از زنجیره ارزش این صنعت ارزش افزوده ایجاد کند.
وی معتقد است، گرچه بحث کسب و کارها و فعالیت های فضاپایه موضوع جدیدی در جهان و ایران نیست و سابقه آن به بیش از 30 سال می رسد اما ورود بخش خصوصی و همگانی کردن فرصت های استفاده از داده های فضایی و ورود آنها به زندگی روزمره و حل مسائل و چالش های موجود مواردی هستند که سازمان فضایی ایران علاقه مند است جوانان به آن ورود کنند.
مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضاپایه با برشمردن کاربردهای اطلاعات فضایی بر زندگی روزمره اظهار داشت: سیستم های موقعیت یاب که روی گوشی های هوشمند تلفن همراه قرار دارند بر مبنای سیستم های ماهواره ای فعالیت می کنند؛ بسیاری از نقشه هایی که تولید می شوند و ما با آنها موقعیت خود را مشخص می کنیم نیز از تصاویر ماهواره ای کمک می گیرند.
یزدانی ادامه داد: ارتباطات ماهواره ای و کارت های بانکی و ارتباطات مخابراتی دستگاه های خودپرداز (ای.تی.ام ها) هم از داده های ماهواره ای بهره می گیرند بنابراین فناوری فضایی در زندگی روزمره ما ایرانی ها به شدت جا افتاده است.
«اینکه بخش خصوصی ورود کرده و آن را در جنبه های دیگر و بیشتر زندگی گسترش دهد و افراد بیشتری ورود کرده و آسانی بیشتری برای انسان فراهم و اشتغال ایجاد کند، هم مورد تاکید جهان است و هم در کشورمان به شدت دنبال می شود.»
** سرمایه گذاری 340 میلیارد دلاری جهان در صنعت فضا
مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران میزان سرمایه گذاری کشورهای مختلف در صنعت فضایی را بیش از 340 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: در ایران بحث توسعه فناوری های فضایی با سرمایه گذاری دولت در حوزه تحقیقات و تکنولوژی های فضایی پیگیری شده و امیدواریم در کنار ادامه این مسیر، بخش خصوصی هم به این زنجیره ارزش ورود کند.
یزدانی درباره دیدی امنیتی به فعالیت های فضایی که عاملی در کاهش استقبال بخش خصوصی از فعالیت در این بخش شده است، اظهار داشت: فعالیت های سازمان فضایی ایران هیچ زمانی جنبه امنیتی نداشته است و فعالیت های 15 سال گذشته هم آن را تایید می کند؛ همواره دانشگاه ها و دانشجویان در این بخش ورود کرده و از موقعیت ها استفاده کرد ه اند به گونه ای که ماهواره پیام امیرکبیر و دوستی توسط دانشجویان دو دانشگاه بزرگ امیرکبیر و شریف توسعه یافته اند.
وی ادامه داد: فعالیت های فضایی یک فعالیت دوگانه است که می تواند در خدمت امنیت قرار هم گیرد کما اینکه بسیاری از فعالیت های این عرصه همین ویژگی را دارد اما حوزه فعالیت هایی که سازمان فضایی ایران تعریف کرده، فاقد این محدودیت ها بوده است.
مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران عنوان کرد: اکنون فعالیت های سنجش از دور در بخش های مختلفی مانند کشاورزی، برنامه ریزی شهری، مدیریت بلایا، نفت و گاز، اینترنت اشیا و حمل و نقل هوشمند غیرامنیتی هستند و کارآفرینان می توانند به هر بخش ورودکرده و سازمان فضایی به آنها کمک خواهد کرد.
یزدانی با بیان اینکه اکنون ۸۰ کشور در فضا ماهواره دارند و ۱۸۸۶ ماهواره با کاربردهای سنجشی و مخابراتی در مدار زمین قرار دارد، گفت: کسب و کارهای نوپا با ورود به این صنعت می توانند از داده های ایجاد شده برای بهبود فرایندهای غلط گذشته استفاده کنند.
وی درباره فعالیت کسب و کارهای نوپا در صنعت فضا یادآورشد: اکنون تعدادی کسب و کار در این بخش فعالیت دارند و تعدادی شرکت های توانمند هم هستند که تلاش می شود تعداد آنها بیشتر شود.
به گزارش ایرنا، «مرتضی براری» در بازدید خبرنگاران از دستاوردهای سازمان فضایی ایران در محل پژوهشگاه فضایی گفت: تلاش می شود که بخش خصوصی در حوزه اپراتورها حضور پررنگی داشته باشد و برای حضور آنان شرایط تسهیل می شود.
وی یکی از اولویت های سازمان فضایی را کاهش تصدی گری ذکر کرد و اظهار داشت: بخش خصوصی در هر بخش که تمایل به سرمایه گذاری داشته باشد، این وزارتخانه بستر لازم را فراهم می سازد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: یکی دیگر از اولویت های پیش بینی شده اپراتور ماهواره سنجشی است که در دنیا به شکل خصوصی و دولتی وجود دارد و اکنون وزارت ارتباطات تلاش می کند تا این موضوع به تصویب برسد و زمینه لازم برای بخش خصوصی فراهم شود.