کیا ریو ۲۰۱۸ (Kia Rio) ؛ معرفی، بررسی و مشخصات فنی یک سدان کوچک شهری
کیا ریو ۲۰۱۸ (Kia Rio) یک خودروی فوق کوچک شهری بوده که در دو کلاس بدنه سدان (Sedan) و هاچ بک (Hatchback) تولید میگردد. در ادامه به بررسی و معرفی نسل چهارم این خودرو که به عنوان مدل سال ۲۰۸ معرفی شده است، خواهیم پرداخت.
تاریخچه کیا ریو (Kia Rio)
کیا ریو یک خودرو فوق کوچک شهری، محصولی از شرکت خودرو سازی کره ای کیا موتورز (Kia) بوده که ادامهای بر خودروی کیا پراید موجود در ایران و کیا آولا (Avella) است. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی به معرض نمایش عمومی درآمد و تاکنون پس از گذشت از ۳ نسل موفق، از سال ۲۰۱۸ وارد چهارمین نسل خود می گردد. این خودرو در نسل دوم وارد بازارهای ایران شد. نسلهای مختلف کیا ریو عبارتند از:
- کیا ریو نسل اول (سال ۲۰۰۰ میلادی تا سال ۲۰۰۵ میلادی)
- کیا ریو نسل دوم (سال ۲۰۰۵ میلادی تا سال ۲۰۱۱ میلادی)
- کیا ریو نسل سوم (سال ۲۰۱۱ میلادی تا سال ۲۰۱۷ میلادی)
- کیا ریو نسل چهارم (سال ۲۰۱۸ میلادی)
کیا ریو ۲۰۱۸ (Kia Rio)
همانطور که اشاره شد، کیا ریو برای سال ۲۰۱۸ میلادی دچار پوست اندازی کامل شده و با ظاهری جدید و امکاناتی مدرنتر در دسترس علاقمندان خودروهای کوچک شهری قرار می گیرد. با وجود اینکه اقبال مشتریان در چند سال گذشته بیشتر به سمت خودروهای کلاس بدنه شاسی بلند (SUV) بوده اما شرکت خودرو سازی کره ای کیا کلاس بدنه سدان و هاچ بک کوچک شهری را ترک نکرده و هنوز تولیدات متنوعی را در بخش خودروهای سواری در خط تولید قرار دارد.
این شرکت کیا ریو نسل فعلی را بهبود بخشیده و آن را با تجهیزاتی مدرن تر و ظاهری جذاب تر راهی بازار نموده است. کیا ریو ۲۰۱۸ اندکی بزرگ تر از نسل قبلی خود بوده و توجه به طراحی جدیدتر، نمایی به روزتر به خود گرفته استو این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۷ به معرض نمایش عمومی در آمد.
نقاط قوت
- طراحی جذاب و اسپرت در نمونه هاچ بک
- کیفیت مناسب و قابل قبول کابین با توجه به بازه قیمتی
- استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته دستی در مدل پایه و استاندارد
- قابلیت اتصال از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث به تلفنهای همراه در تمامی مدلها (به جز تیپ پایه و استاندارد)
- قیمت بسیار مناسب و رقابتی
نقاط ضعف
کیا ریو ۲۰۱۸ با توجه به قرار گرفتن در بازه قیمتی خودروهای ارزان قیمت و کوچک نقطه ضعف قابل توجهی نداشته و تنها از مواردی مانند عدم تجهیز به گیربکس ۶ سرعته دستی در تیپهای بالا و همچنین رنگ بندی بدون جذابیت تزئینات داخلی و پوشش صندلیها میتوان به عنوان کاستیهای آن یاد کرد.
طراحی خارجی بدنه
کیا ریو ۲۰۱۸ خودروی کوچکی بوده ولی نسبت به نسل قبلی شاهد اندکی افزایش در ابعاد خود بوده است. کیا ریو ۲۰۱۸ طولی برابر با ۴.۰۶۵ میلیتر، پهنایی برابر با ۱.۷۲۵ میلیمتر، ارتفاعی برابر با ۱.۴۵۰ میلیمتر در گونه هاچ بک و طولی برابر با ۴.۳۸۵ میلمتر، پهنایی برابر با ۱.۷۲۵ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱.۴۶۰ میلیمتر در گونه سدان داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز در حدود ۲.۵۸۰ میلمتر است. از لحاظ ابعاد می توان کیا ریو ۲۰۱۸ سدان را با خودروهایی مانند رانا (Runna) محصول ایران خودرو با طولی در حدود ۴.۲۹۲ میلیمتر و کیا ریو هاچ بک را با خودرویی مانند هیوندای i20 نسل جدید مدل سال ۲۰۱۴ با طولی در حدود ۴.۰۳۵ میلمتر مقایسه کرد.
طراحی بخش جلویی کیا ریو ۲۰۱۸ در نسل چهارم تغییر زیادی نسبت به نسل قبلی کرده و ظاهری هماهنگ تر با سایر محصولات تولیدی این شرکت پیدا کرده است. چراغهای جلویی نسبتا کشیده که در بخش جلویی کاپوت، هم طراز با جلو پنجره باریک قرار گرفته به همراه ورودی هوای بزرگ واقع شده در بخش میانی سپر جلویی و دو چراغ مه شکل مدور کوچک، نمایی نسبتا اسپرت را به بخش جلویی کیا ریو ۲۰۱۸ بخشیده اند.
در نمای جانبی در هر دو گونه سدان و هاچ بک کیا ریو ۲۰۱۸ شاهد ظاهری ساده ولی زیبا هستیم. خظوظ جانبی که در دو بخش زیر دستگیره درها و بخش میانی قرار گرفته اند افقی بوده و بدون شیب از ابتدا تا انتهای کیا ریو ۲۰۱۸ ادامه دارند.
طراحی بخش عقبی هیجان انگیز تر از طراحی بخش جانبی بوده و در گونه سدان با چراغهای نسبتا کشیده نمایی ساده و در گونه هاچ بک با توجه به چراغهای عقبی کشیده همراه با سپر عقبی برآمده و چراغهای مه شکن باریک، نمایی زیبا را برای کیا ریو ۲۰۱۸ رقم زده اند.
در مجموع گونه سدان کیا ریو ۲۰۱۸ ظاهر قابل قبولی برای یک خودروی سدان فوق کوچک شهری داشته ولی گونه هاچ بک نمایی جذابتر و اسپرت را از خود به نمایش میگذارد.
طراحی داخلی و کابین
همانطور که اشاره شد، کیا ریو ۲۰۱۸ یک خودروی کوچک شهری با قیمت پایین بوده و به همین دلیل نمیتوان انتظار یک کابین، بسیار شیک، مجلل و مجهز به امکانات مدرن روز را از آن داشت.
داشبورد در دو رنگ طراحی شده که انتخاب و نحوه رنگ آمیزی آن در حد بالایی قرار نداشته و میتواند موجب آزار دیداری راننده و سرنشینان کیا ریو ۲۰۱۸ گردد. صفحه نمایش در بخش میانی داشبورد قرار داشته و در دو طرف آن خروجیهای سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته اند. طراحی این دو بخش مناسب نبوده و خروجیهای هوای سیستم تهویه مطبوع مماس به بخش عقرههای پشت آمپر و کیلومتر شمار قرار گرفته اند.
عقربههای پشت آمپر طراحی سادهای داشته ولی در مجموع با چیدمان مناسب، اطلاعات خودرو را به خوبی در اختیار راننده قرار میدهند. غربیلک فرمان نیز طراحی قابل قبولی داشته و کنترلرهای سیستم صوتی، ابزارهای مخصوص جوابگویی به تلفن همراه و تنظیمات مربوط به سیستم کنترل سرعت با جاگذاری مناسبی بر روی آن تعبیه شده اند.
صندلیهای با روکش پارچه ای کیا ریو ۲۰۱۸ برای خودرویی در این بازه قیمتی راحتی نسبی داشته و با توجه به نیمکتی بودن صندلی ردیف دوم، امکان نشستن ۲ سرنشین بزرگسال و یک سرنشین کودک برای طی مسیرهای کوتاه با آسایش قابل قبول در آن وجود دارد.
فضای کلی کابین که در اختیار سرنشینان قرار می گرید در حدود ۲.۵۴۸ لیتر بوده و فضای محفظه بار و صندوق عقب نیز در گونه هاچ بک در حدود ۳۹۰ لیتر در در گونه سدان در حدود ۴۹۰ لیتر بوده که فضایی نسبتا محدود برای قرار دادن اسباب و اثاثیه و چمدانها برای مسافرتها به حساب می آید.
در مجموع کابین کیا ریو مدل ۲۰۱۸ بسیار ساده طراحی شده ولی مواد اولیه استفاده شده در ساخت اسباب و اثایه داخلی کابین از انواع با میفیت متوسط بوده که برای خودرویی با قیمت در بازه زیر ۲۰.۰۰۰ دلار (معادل ۸۰ میلیون تومان) امری دور از ذهن به حساب نمی آید.
موتور و پیشرانه
برای سال ۲۰۱۸، شرکت کیا تغییر خاصی در پیشرانه موجود برای کیا ریو ۲۰۱۸ نداده و این خودرو از یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱.۶ لیتری DOHC با ۱۶ سوپاپ استفاده میکند. این موتور با حجم دقیق ۱.۵۹۱ سی. سی. توانایی تولید نیرویی برابر با ۱۳۰ اسب بخار در دور موتور ۶.۳۰۰ RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با ۱۱۹ پاوند بر فوت (معادل ۱۶۱ نیوتون متر) است. به این ترتیب با افزایش قدرت ۸ اسب بخار و کاهش گشتاور در حدود ۴ پاوند بر فوت (معادل ۵ نیوتون متر) نسبت به نسل قبلی روبرو هستیم که موجب کاهش اندکی در مصرف سوخت کیا ریو ۲۰۱۸ می گردد. این نیرو توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی در مدل پایه و استاندارد و یا ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخهای جلویی (FWD) منتقل می گردد.
این پیشرانه عملکرد قابل قبولی برای یک خودروی فوق کوچک شهری داشته و به زمانی در حدود ۸.۵ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز دارد. حداکثر سرعت کیا ریو ۲۰۱۸ نیز در حدود ۱۲۱ مایل در ساعت (معادل ۱۹۵ کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. این پیشرانه مصرف سوخت بسیار خوبی داشته و در گونه مجهز به گیربکس ۶ سرعته دستی توانایی پیمودن مسیری برابر با ۲۹ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری و ۳۷ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی را داشته و با هر گالن سوخت توانایی پیمودن مسیری برابر با ۳۲ مایل (معادل ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) سیکل ترکیبی را دارد. با استفاده از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مصرف سوخت اندکی افزایش داشته و این ارقام به ۲۸، ۳۷ و ۳۱ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۸.۴، ۶.۳ و ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) تغییر خواهند کرد.
تیپهای مختلف
برای پایین نگه داشتن قیمت و ارائه یک خودروی شهری ساده، تیپهای پایه کیا ریو مدل ۲۰۱۸ در هر دو گونه سدان و هاچ یک از پایین ترین سطح تجهیزات (اما در حد استاندارد و قابل قبول) در زمینه ابزار و ادوات ایمنی و کمکی رانندگی و همچنین امکانات و تجهیزات رفاهی و سرگرمی سود میبرند. گونه هاچ بک نیز در حدود ۳۰۰ دلار (معادل ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با احتساب دلار ۴.۰۰۰ تومانی در زمان نگارش) از گونه هاچ بک گرانتر است. تیپهای موجود در هر دو گونه سدان و هاچ بک یکسان بوده و شامل مدلهای زیر است:
- کیا ریو مدل ۲۰۱۸ تیپ LX
- کیا ریو مدل ۲۰۱۸ تیپ S
- کیا ریو مدل ۲۰۱۸ تیپ EX
کیا ریو مدل ۲۰۱۸ تیپ LX
این تیپ مدل پایه و استاندارد کیا ریو مدل ۲۰۱۸ بوده و با قیمتی در حدود ۱۴.۸۰۰ دلار (معادل ۵۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) در گونه سدان و ۱۵.۱۰۰ دلار (معادل ۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) در گونه هاچ بک به فروش می رسد. از تجهیزات موجود در این تیپ از کیا ریو ۲۰۱۸ میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- جعبه دنده ۶ سرعته دستی
- رینگهای فولادی ۱۵ اینچی
- چراغهای جلویی اتوماتیک
- آیینههای جانبی با قابلیت تنظیم به صورت دستی
- غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم مکان
- کامپیوتر سفری (Trip Computer)
- خروجی برق ۱۲ ولت
- پوشش پارچهای صندلیها
- صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهتن مختلف به صورت دستی
- صندلی ردیف عقبی یکپارچه
- سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم (Air Conditioning)
- سیستم صوتی با ۴ بلندگوی جداگانه مجهز به صفحه نمایش ۵ اینچی
- پشتیبانی از رادیوهای ماهوارهای و پخش فایلهای MP3
- ورودی USB و AUX
تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی
تجهیزات ایمنی موجود در کیا ریو مدل ۲۰۱۸ تیپ LX نیز در پایین ترین سطح استاندارد ممکن بوده ولی مجهز به تعداد قابل قبولی از تجهیزات لازم برای حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان است. تجهیزات و امکانات استاندارد موجود در تمامی تیپ های کیا ریو ۲۰۱۸ عبارتند از:
- ۶ کیسه هوای ایمنی
- ترمز ضد قفل برای هر چهار چرخ (ABS)
- سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
- سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی (HSA)
- سیستم کنترل کشش (Traction Control)
- سیستم کنترل پایداری (Stability Control)
کیا ریو مدل ۲۰۱۸ تیپ LX به صورت سفارشی و با پرداخت مبلغی در حدود ۱.۰۰۰ دلار (معادل ۴ میلیون تومان) قابلیت تجهیز به جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک با توانایی تعویض دنده به صورت دستی را نیز دارد.
کیا ریو مدل ۲۰۱۸ تیپ S
این تیپ، مدل میان رده کیا ریو مدل ۲۰۱۸ بوده و با قیمتی در حدود ۱۷.۰۰۰ دلار (معادل ۶۸ میلیون تومان) در گونه سدان و ۱۷.۳۰۰ دلار (معادل ۶۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) در گونه هاچ بک به فروش می رسد. از تجهیزات و امکانات رفاهی و کمکی رانندگی، علاوه بر نمونههای موجود در کیا ریو مدل ۲۰۱۸ تیپ LX می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی
- آیینههای جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی و مجهز به گرم کن
- شیشه بالابرهای الکتریکی
- صندلیهای ردیف عقبی با قابلیت خم شدن به نسبت ۶۰/۴۰
- کنسول میانی با محل قرار گیری آرنج دست
- سیستم صوتی مجهز به ۴ بلندگوی جداگانه و ۲ بلندگوی مخصوص پخش صدایهای زیر (Tweeter)
- اتصال به تلفنهای همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث
تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی
کیا ریو مدل ۲۰۱۸ تیپ S مجهزتر از تیپ پایه بوده و علاوه بر تجهیز به امکانات و تجهیزات ایمنی موجود در مدل استاندارد، از امکانات کمکی رانندگی مطابق فهرست زیر سود می برد:
- سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
- دوربین کمکی دنده عقب
- ورود بدون نیاز به کلید به داخل خودرو (Keyless)
کیا ریو مدل ۲۰۱۸ تیپ EX
این تیپ، مجهزترین نمونه کیا ریو مدل ۲۰۱۸ بوده و با قیمتی در حدود ۱۹.۳۰۰ دلار (معادل ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) در گونه سدان و ۱۹.۶۰۰ دلار (معادل ۷۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) در گونه هاچ بک به فروش می رسد. از تجهیزات موجود در کیا ریو ۲۰۱۸ تیپ EX علاوه بر موارد اشاره شده در تیپهای LX (پایه) و S، می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:
- رینگهای ۱۵ اینچی اسپرت آلیاژی
- چراغهای مه شکن
- پشت آمپر و کیلومتر شمار مجهز به صفحه نمایش ۳.۵ اینچی TFT سوپر ویژن (Supervision)
- پوششهای پارچه با کیفیت بالا برای صندلیها
- غربیلک فرمان و دسته دنده روکش شده با چرم
- سیستم صوتی با کیفیت بالا مجهز به صفحه نمایش ۷ اینچی رنگی لمسی
- سیستم اطلاعاتی/سرگرمی UVO3 شرکت کیا
- اتصال به تلفنهای هوشمند همراه از طریق نرم افزار Apple CarPlay و Android Auto
تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی
از تجهیزات کمکی رانندگی و ایمنی موجود در کیا ریو ۲۰۱۸ تیپ EX علاوه بر نمونه های موجود در دو تیپ LX و S می توان به مواردی مانند ترمز دستی الکتریکی اشاره نمود. برای کیا ریو ۲۰۱۸ تیپ EX یک بسته سفارشی با نام EX Launch Edition نیز در نظر گرفته شده که روکش چرمی با دوخت ها و خاشیه هایی به رنگ قرمز را به این خودرو اضافه می نماید.
ایمنی کیا ریو ۲۰۱۸
کیا ریو ۲۰۱۸ خودروی بسیار جدید بوده و هنوز توسط سازمان دولتی NHTSA و موسسه خصوصی IIHS مورد آزمایش قرار نگرفته است. اما با توجه به کسب ۴ ستاره ایمنی در مدل سال قبل و اضافه شدن امکاناتی مانند سیستم کنترل شروع حرکت در سراشیبی (HSA) و کمربندهای ایمنی با قابلیت استفاده از صندلی مخصوص کودکان، به نظر نمی رسد که کیا ریو ۲۰۱۸ نیز موفق به کسب امتیازی پایین تر از ۴ ستاره از این دو موسسه گشته و در مجموع با توجه به قیمت بسیار پایین، خودرویی قابل اعتماد در تصادفات رانندگی و مسیرهای شهری به حساب می آید.
تجربه رانندگی
شرکت کره ای کیا در هنگام ساخت و طراحی کیا ریو ۲۰۱۸ ، بازار هدف خود را در کشورهای اروپایی قرار داده است. هر چند کیا ریو ۲۰۱۸ مجهز به امکاناتی خاص و در خور توجه نشده است اما سطح تجهیزات قابل قبولی را در حد استانداردهای اتحادیه اروپا برای راننده و سرنشینان فراهم می نماید. حرکت کیا ریو ۲۰۱۸ در جاده نسبت نرم بوده و صدای کمی از داخل به کابین خودرو وارد می شود.
عملکرد جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک نیز در حد استاندارد بوده و گیربکس کیا ریو ۲۰۱۸ در زمان مناسب اقدام به تعویض دنده می نماید. شتاب اولیه کیا ریو ۲۰۱۸ هر چند چشمگیر نیست اما نسبت به بازه قیمتی و موتور و پیشرانه استفاده شده عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته و توانایی پشت سر گذاشتن تعدای زیادی از خودروهای سدان و هاچ بک ارزان قیمت موجود در بازار در هنگام سبز شدن چراغ و یا سبقت ناگهانی را دارد. در مجموع کیا ریو ۲۰۱۸ در خودروهای مناسب در کلاس بدنه خود به حساب می آید.
قیمت در بازارهای جهانی
کیا ریو ۲۰۱۸ خودرویی بسیار ازرانقیمت بوده و در رده ارزان ترین خودروهای موجود در بازار قرار می گیرد. این خودرو با قیمت پایه ای در حدود ۱۴.۸۰۰ دلار (معادل ۵۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) به فروش رسیده و در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات نیز هنوز یک خودروی ازران قیمت به حساب آمده و قیمتی در حدود ۲۰.۰۰۰ دلار (معادل ۸۰ میلیون تومان) دارد.
رقبا در بازارهای جهانی
از رقبای کیا ریو ۲۰۱۸ در بازارهای جهانی میتوان به نمونه های فهرست زیر اشاره نمود:
- هیوندای اکسنت (Hyundai Accent) با قیمت پایه ای در حدود ۱۵.۵۰۰ دلار (معادل ۶۲ میلیون تومان)
- هوندا فیت (Honda Fit) با قیمت پایه ای در حدود ۱۷.۰۰۰ دلار (معادل ۶۸ میلیون تومان)
- فورد فیستا (Ford Fiesta) با قیمت پابه ای در حدود ۱۴.۵۰۰ دلار (معادل ۵۸ میلیون تومان)
- شورولت سونیک (Chevrolet Sonic) با قیمت پایه ای در حدود ۱۶.۰۰۰ دلار (معادل ۶۴ میلیون تومان)
کیا ریو ۲۰۱۸ در ایران
کیا ریو نسل قبلی مدل سال ۲۰۱۷ در بازار ایران مانند سایر خودروهای موجود در بازار ایران و با توجه به اعمال تعرفه های مختلف، با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی به فروش رسیده و در هر دو مدل سدان و هاچ بک به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان (معادل ۳۰.۰۰۰ دلار) به مشتریان عرضه میگردد. بر اساس تخمین کیا ریو ۲۰۱۸ در صورت ورود به بازار ایران قیمتی در همین حدود داشته و اختمال عرضه آن با مبلغی کمتر از ۱۳۰ میلیون تومان (معادل ۳۲.۵۰۰ دلار) بسیار اندک است. از رقبای این خودرو در بازار ایران می توان به نمونه های فهرست زیر اشاره نمود:
- هیوندای اکسنت با قیمتی در حدود ۱۲۵ میلیون تومان (معادل ۳۱.۲۵۰ دلار)
- میتسوبیشی لنسر (Mitsubishi Lancer) با قیمتی در حدود ۱۳۵ میلیون تومان (معادل ۳۳.۷۵۰ دلار)
- تویوتا یاریس (Toyota Yaris) با قیمتی در حدود ۱۴۰ میلیون تومان (معادل ۳۴.۰۰۰ دلار)
- مزدا ۳ سدان با قیمتی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان (معادل ۳۰.۰۰۰ دلار)
سخن آخر
کیا ریو ۲۰۱۸ خودرویی است کوچک مناسب مسیرهای داخل شهری با توجه به امکانات رفاهی و سرگرمی مناسب و تجهیز به سطح پایهای از استانداردهای ایمنی و همچنین ظاهر جذاب به خصوص در گونه هاچ بک، میتواند به عنوان یک گزینه قابل اعتنا در بازه قیمتی خودروهای زیر ۲۰.۰۰۰ دلار (معادل ۸۰ میلیون تومان) به حساب آید. قدرت موتور قابل قبول و چالاکی مناسب و همچنین سواری نرم و مصرف سوخت پایین نیز از دیگر مواردی است که کیا ریو ۲۰۱۸ را به عنوان یک خودرو مناسب معرفی میکند. اما با توجه به تعرفههای اعجاب آور موجود در بازار ایران و اجبار به خرید خودروهای با کیفیت پایین خودرو سازان (بخوانید مونتاژ کاران ناکارآمد) و همچنین شرایط فروش با سود و کارمزد بسیار بالا ، از دسترس قشر وسیعی از مشتریان خارج شده و در رده خودروهای نسبتا گران قیمت مناسب برای قشر متوسط به بالا قرار گرفته است.
در مجموع کیا ریو ۲۰۱۸ برای یک خانواده کوچک ۴ نفره شهری خودرویی آیده آل بوده و با توجه به قابلیتهای فنی و نرمی نسبی کابین و رانندگی، به خصوص در تیپهای بالاتر S و EX می تواند به عنوان یک خودروی مناسب برای تعطیلات و طی مسافتها و مسیرهای بین شهری نیز به حساب آید. کیا ریو ۲۰۱۸ توانسته در ارزیابی مجله Car and Driver نمره ۴ از ۵ را به خود اختصاص داده و در کنار نمونههایی مانند تویوتا پریوس (Toyota Prius)، شورولت سونیک (Chevrolet Sonic)، هیوندای النترا جی تی (Hyundai Elentra GT) و شورولت کروز (Chevrolet Cruze) در رده خودروهای خوب و مناسب سال بازار ایالات متحده آمریکا و آمریکای شمالی قرار گرفته است.
درباره شرکت کیا موتورز
کمپانی کیا موتورز در سال ۱۹۴۴ در شهر سئول کره جنوبی با نام صنایع ابزار دقیق کیانگ سانگ ( Kyungsung Precision Industry ) تاسیس شد. در ابتدا این شرکت لوازم یدکی دوچرخه را تولید می کرد. این شرکت در سال ۱۹۵۲ نام خود را به صنایع کیا ( KIA Industries ) تغییر داد. با اخذ مجوزهای لازم این شرکت از سال ۱۹۵۷ مشغول به ساخت موتور سیکلت های شرکت ژاپنی هوندا ( Honda ) شد. در سال ۱۹۶۲ نیز رو به تولید خودروهای باری شرکت ژاپنی مزدا ( Mazda ) نمود. در سال ۱۹۷۴ نیز این شرکت شروع تولید اولین خودروهای سواری خود تحت لیسانش شرکت خودرو سازی مزدا پرداخت.
اطلس خودرو نماینده رسمی شرکت حودروسازی کیا موتورز در ایران
شرکت اطلس خودرو به عنوان نماینده رسمی کمپانی کیاموتورز کره جنوبی، با حضور در عرصه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای کیاموتورز از سال ۱۳۸۶ در کشور نه تنها نویدگر حضور بازیگری جدید و قدرتمند در صنعت خودرویی کشور بوده است بلکه موجب شکسته شدن محدودیت تنوعی خودروهای موجود در بازار ایران و توجه به خواسته ها و انتظارات مخاطبان ایرانی و به صورت غیر مستقیم نیز سبب رشد همه فعالان این صنعت شده است.امروز دامنه فعالیت های اطلس خودرو از تنوع فروش خودروهای کیاموتورز گرفته تا نحوه متمایز خدمت رسانی به تمامی مشتریان خانواده کیا در سراسر کشور؛ گسترش قابل توجهی یافته است.
در حال حاضر شرکت اطلس خودرو، علاوه بر ارائه کیا ریو در دو گونه ۴ در سدان و ۵ در هاچ بک نمونههای فهرست زیر را در اختیار مشتریان ایرانی قرار می دهد:
مشخصات فنی کیا ریو ۲۰۱۸ در یک نگاه
هاچ بک | سدان | |
حجم موتور (سی سی) | ۱.۵۹۱ | ۱.۵۹۱ |
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ |
قدرت موتور (اسب بخار) | ۱۳۰ | ۱۳۰ |
گشتاور (نیوتون. متر.) | ۱۶۱ | ۱۶۱ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ |
گیربکس | ۶ دستی | ۶ اتوماتیک |
سیستم انتقال قدرت | چرخهای جلویی | چرخهای جلویی |
مصرف سوخت (شهر) | ۸.۱ | ۸.۴ |
مصرف سوخت (بزرگراه) | ۶.۳ | ۶.۳ |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۷.۳ | ۷.۶ |
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم.) | ۲۲۵ | ۲۲۵ |
ظرفیت باک (لیتر.) | ۴۵ | ۴۵ |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت | ۸.۵ | ۹ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۹۵ | ۱۹۰ |
طول ﴿میلیمتر﴾ | ۴.۰۶۵ | ۴.۳۸۵ |
پهنا ﴿میلیمتر﴾ | ۱.۷۲۵ | ۱.۷۲۵ |
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ | ۱.۴۵۰ | ۱.۴۶۰ |
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ | ۲.۵۸۰ | ۲.۵۸۰ |
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾ | ۱۴۰ | ۱۴۰ |
وزن ﴿کیلوگرم﴾ | ۱.۲۳۰ | ۱.۲۳۱ |
ابعاد تایر (جلو) | ۱۵/۶۵/۱۸۵ | ۱۵/۶۵/۱۸۵ |
ابعاد تایر (عقب) | ۱۵/۶۵/۱۸۵ | ۱۵/۶۵/۱۸۵ |
حجم محفظه بار (لیتر.) | ۳۸۲ | ۴۹۲ |
ظرفیت سرنشین (نفر.) | ۵ | ۵ |
قیمت پایه (میلیون تومان) | ۶۰.۴ | ۵۹.۲ |
گالری تصاویر کیا ریو مدل ۲۰۱۸
ترجمه و تالیف : تکراتو
مطلب کیا ریو ۲۰۱۸ (Kia Rio) ؛ معرفی، بررسی و مشخصات فنی یک سدان کوچک شهری برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.