کیفیت اینترنت، چالش اصلی آموزش مجازی

 
 
 با شیوع کرونا که امکان آموزش حضوری میسر نیست، توجه به آموزش الکترونیکی پررنگ شده است. درکشور ما که تا پیش از این آموزش الکترونیکی سهم اندکی از سبد آموزشی را داشته لزوم توجه به کیفیت آموزش الکترونیکی در بازار داغ وبینارها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
 
کمپین آموزشی «هرکجا، هر زمان، یادگیری» که همزمان با نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا در ایران و شرایط قرنطینه کلید خورد، با همکاری آکادمی اینفوگرام و ایلیا آکادمی به عنوان برگزارکنندگان این کمپین رایگان توانسته تاکنون معادل ۹۱۵۳۱ ساعت آموزش الکترونیکی ارائه کند.
 
«فاطمه کاظمی» یکی از برگزارکنندگان این کمپین درباره اهمیت آموزش الکترونیکی در این روزها اظهار کرد: رشد آموزش الکترونیکی در سبد آموزشی کشور و تغییر الگوی مصرف و استفاده از روش‌های آنلاین باعث‌توسعه بسترها و روش‌های آموزش مجازی شد؛ به نحوی که این تجربه دوماهه تمام سیستم آموزشی دنیا را متحول کرده و میزان و کیفیت آموزش آنلاین را افزایش داد.
 
وی با تاکید بر مقوله مسوولیت اجتماعی عنوان کرد: عمل به مسوولیت اجتماعی در بین سازمانها به دلیل نبود نگاه مالی، فرهنگ احترام به جامعه و مسوولیت پذیری را پررنگ کرده و در شرایط کنونی علاوه بر متنفع شدن افراد ‌و کسب و کارهای آسیب دیده باعث ارتقای نگاه سیستمی و علمی شده و قطعا تاثیرات این رشد به تمام اجزای جامعه سرایت می‌کند.
 
وی جوان محوری را رویکرد اصلی کمپین دانست و گفت: رویدادهای کمپین با محور آموزش موضوعات موردنیاز جوانان برنامه ریزی شده و با توجه به شرایط کنونی، بر رئوس مدیریت کسب و کارها، انتقال تجربه به استارتاپها و ارتقای مهارت های نوآورانه می‌پردازد.
 
کاظمی با اشاره به اینکه شیوع کرونا با ایجاد دورکاری و شرایط قرنطینه اوقات فراغت افراد را افزایش داد، بیان کرد: توجه به مقوله آموزش های مجازی توسط اینفلوِئنسرها و فعالان استارتاپی این روزها در حال پیگیری است و درحدود 70درصد دوره های آموزش آنلاین بصورت رایگان برگزار می شود و به دلیل شرایط موجود مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.
 
به گفته کاظمی، هرچند دراین روزها دوره های آنلاین زیادی درحال برگزاری است اما نکته مهم دراین بین توجه به حرفه ای گرایی و علمی بودن آموزش هاست، چرا که شرایط کرونا باعث توجه مردم به آموزش الکترونیکی شده و نباید این تجربه مفید را با وبینارهای غیراصولی و بدون منابع علمی زایل کرد و به نوعی زدگی برای کاربران ایجاد کرد. چنانکه در بسیاری از لایوها و وبینارها، کاربر به دلیل ضعف اطلاعات آموزشی در حین  جلسه از دوره آنلاین خارج می‌شود.
 
او در پاسخ به اینکه در برگزاری کمپین آموزشی هرکجا، هر زمان، یادگیری چه چالش ها و مشکلات زیرساختی وجود داشته است، مطرح کرد: در ابتدای راه کمپین به دلیل نوپا بودن آموزش الکترونیکی در ایران و عدم آشنایی کاربران با ابزارهای آموزش آنلاین، همچنین ضعف اینترنت کشور  و نیز کاستی های شرکت های زیرساختی و نرم افزاری مثل اشکالات سرورها، با مشکلاتی روبرو شدیم اما میزان استقبال کاربران رفته رفته بیشتر شد.
 
وی در پایان تاکید کرد، شاید در شرایط امروز جهان، بازار برگزاری لایوهای ایسنتاگرامی و وبینارهای مجازی بین فعالان فضای مجازی و استارتاپها داغ باشد اما توجه به کیفیت دوره های آموزشی بسیار حائزاهمیت است چرا که برپایی وبینارهای بی‌کیفیت و غیراصولی توجه جامعه به آموزش های الکترونیکی را در آینده با مشکل مواجه می‌کند.