یک فعال صنایع ارتباطی:‏ بازار ایران گرفتار رفتار ضدرقابتی برخی شرکت‌ها است

فریبرز نژاددادگر: ‌توقع همه شرکت‌ها پول و وام نیست و انتظار حمایت معنوی نیز دارند و دلایل زیادی وجود دارد که این حمایت، در برخی بخش‌ها جدی نیست‎.‎
 
فریبرز نژاد‌دادگر، جانشین مدیرعامل صنایع ارتباطی آوا در گفت و گو با جهان اقتصاد، اظهار‌کرد:‌ حمایت از شرکت‌های فناور، صنایع داخلی و تولیدفناوری در کشور در حد حرف، شعار و یا دادن وام کم‌بهره بانکی نیست و نهادهای دولتی باید به این صنعت و صنایع نوظهور به مانند نهالی که درحال رشد بوده و احتیاج به مراقبت دارد، نگاه‌کنند‎.‎
 
دادگر درعین حال تاکید‌کرد:‌در کشور ما اساسا گردش صنعت و پول در دست دولت است و هنوز بخش خصوصی جایگاه خود را پیدا نکرده است بنابراین سازمان‌ها و نهادها باید فکرکنند چیزی که در داخل تولید می‌شود لزوما نباید با محصولات مشابهی که سالها در کشورهای خارجی تولید می‌شود مقایسه شود؛ به شخصه اگر مسِولیت مدیریتی در سازمانی داشتم و نیاز به خرید برخی محصولات داشتم در صورتیکه تولیدات داخلی نیازهای پایه‌ای سازمان را پاسخگو باشند از محصولات و تولیدات داخلی تامین می‌کنم و این موضوع همان حمایت از تولیدات داخلی است‎.‎
 
وی گفت: متاسفانه ‌در کشور ما شرکت‌های رقیب به جای همکاری و تعامل، اقدام ضدرقابتی انجام‌داده و در جهت تخریب یکدیگر گام برمی‌دارند و ‌بعضی شرکت‌های داخلی بعد از عزم دولت و حکومت به ویژه بعد از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی‌، روش‌هایشان را عوض‌کردند ولی متاسفانه روش برخی شرکت‌های داخلی که اصول رقابت صحیح را نمی‌دانند و توانایی تولید فن‌آوری ندارند و بیشتر در ارائه محصولات دیگر کشورها بدون ایجاد ارزش افزوده فناورانه یا صنعتی فعالیت می‌کنند و شرکت‌های خارجی تحت لوای اینگونه شرکت‌ها محصولاتشان را بدون آنکه رسوب دانشی ارزشمندی برای شرکت داخلی به جای بماند، در بازار داخلی به فروش می‌رسانند محکوم به شکست است.‌‏
 
وی خطاب به فارغ‌التحصیلان و متخصصان داخلی نیز گفت:‌توصیه من به فارغ‌التحصیلان این است که در شرکت‌های داخلی فعالیت‌کرده و با این کار از نسل امروز و فردای کشور حمایت‌کرده و امنیت و رفاه آنها را فراهم‌کنند و بجای جذب‌شدن در شرکت‌های خارجی و رفتن به خارج از کشور، وارد شرکت‌های داخلی شوند تا صنعت ارتقا‌یافته و از تخصصشان در جهت پیشرفت کشور استفاده شود.‏
 
وی به افق و چشم انداز این مجموعه تا سال ۲۰۲۰ اشاره‌کرده و در عین حال با تاکید بر برنامه جدی آوا برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی و فعالیت‌های صادراتی عنوان‌کرد که از تمام روش‌های مدیریتی برای جذب نیروهای نخبه و رضایت‌مندی شغلی نخبگان در این مجموعه استفاده خواهد شد‎ .‎
 
وی‌، دلایل علاقه مندی بسیاری از نخبگان مدیریتی و فنی برای همکاری در صنایع ارتباطی آوا را فعالیت منحصر به فرد و توان بالای نیروهای متخصص در این شرکت دانسته و گفت:‌ حسن بزرگ این مجموعه و در واقع دلیل جذب بسیار از نیروهای برجسته این است که نگاه این شرکت صرفا بازگشت سرمایه و یا نگاه اقتصادی نیست و با همان صفات‌‌ذاتی که از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار می‌رود با حضور نیروهای دانشگاهی جوان،تحصیلکرده، با استعداد و تفکری باز کارش را آغاز‌کرد‏‎.‎
 
وی با بیان اینکه آوا در تکنولوژی به کار برده در تولید محصولاتش‌، متفاوت و جدیدبوده و توانسته بخش عمده‌‌ای ازفناوری را که طی سالیان اندوخته در تولید محصولاتش به کارگیرد و این موضوع به عنوان حاصل تلاش مهندسین و محققین جوان کشورمان جای افتخار و مباهات دارد افزود:‌ در حال حاضر که دوره رشد و شکوفایی آوا در بازار است باید در کنار تولید و توسعه، به آینده نیز نگاهی داشته باشد وضروری است سازمان‌های دولتی و نهادهایی که متولی حمایت از شرکت‌های خلاق داخلی هستند نقش پررنگی در این زمینه ایفا کنند‎.
 
جانشین مدیرعامل صنایع ارتباطی آوا، با ابراز تاسف از اینکه معرفی شرکت‌های تولیدکننده داخلی در کشور خیلی خوب انجام نمی‌شود گفت:‌ برخی مجموعه‌ها تمام سرمایه خود را صرف تولید،توسعه و ارائه محصولاتشان به مشتری می‌کنند ونمی‌توانند سرمایه‌گذاری زیادی‌ روی مارکتینگ داشته‌باشند بنابراین باید در بخش بازاریابی داخلی و خارجی حمایت شوند و دولت اساسا باید از شرکت‌ها حمایت‌کرده و به آنها‌ اعتمادکند‎.‎
 
وی گفت: ‌آوا در سال جاری تصمیم دارد در نمایشگاه‌های مرتبط با فعالیتش، حداقل در کشورهای همجوار حضوری جدی و فعال تر داشته باشد و اخیرا نیز توافق نامه ای با یک شرکت خارجی به امضا رسیده که در داخل کشور یک پروژه مشترک اجرا کنیم و طرف قرارداد نیز تعهد‌کرده که به آن کشور نیز صادرات متقابل داشته باشیم؛ بدیهی است در این بخش اتاق‌های بازرگانی نقش مهمی‌دارند و البته مکان یابی‌هایی نیز داشته ایم و امسال تلاشمان پیگیری جدی صادرات است و البته تمام تمهیدات و ملاحظات لازم را درباره فعالیت‌های صادراتی مدنظر داریم و با دقت برنامه ریزی می‌کنیم.
 
دادگر ادامه‌داد:‌ شرکت‌ها باید حواسشان به تحولات تکنولوژی در کنار سایر مشغله‌های روزمره کاری شان باشد تا در برابر تحولات صنعتی و فناوری غافل گیر نشوند؛ مطالعات آینده و پژوهش در این زمینه در شرکت ما نقش پررنگی دارد و مورد توجه اعضا هیات مدیره شرکت است.‏